تهیه بک آپ‌های خودکار از SQL Server Express
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: دو دقیقه


SQL Server express edition نگارش مجانی و ساده شده‌ی اس کیوال سرور است. این نگارش مجانی فاقد SQL Server agent برای زمان بندی انجام امور تکراری، برای مثال تهیه بک آپ‌های خودکار است. این مورد در کل ایرادی محسوب نمی‌شود زیرا می‌توان این عملیات را با استفاده از سیستم استاندارد scheduled tasks ویندوز نیز پیاده سازی کرد.
برنامه خط فرمان سورس بازی به نام ExpressMaint موجود است که می‌تواند از دیتابیس‌های اس کیوال سرور اکسپرس (و غیر اکسپرس) بک آپ تهیه کند. فقط کافی است این برنامه را به عنوان یک scheduled task ویندوز معرفی کنیم تا در زمان‌های تعیین شده در مکان‌هایی مشخص، بک آپ تهیه کند. همچنین این برنامه فایل‌های بک آپ تهیه شده را نیز تعیین اعتبار می‌کند.
با پارامترهای خط فرمان آن در این‌جا می‌توانید آشنا شوید. خلاصه کاربردی آن را به صورت چند دستور در ادامه مرور خواهیم کرد.

الف) یک فایل bat را با محتوای زیر درست کنید :

C:\backup\expressmaint.exe -S (local)\sqlexpress -D ALL_USER -T DB -R C:\backup -RU WEEKS -RV 2 -B C:\backup -BU DAYS -BV 2 -V -C
توضیحات: در این فایل bat ، مسیر فایل اجرایی برنامه حتما باید دقیقا ذکر شود و گرنه scheduled task ویندوز درست کار نخواهد کرد. همچنین instance اس کیوال سرور اکسپرس در اینجا (local)\sqlexpress فرض شده است. این دستور از تمامی دیتابیس‌های غیرسیستمی در مسیر C:\backup بک آپ می‌گیرد (به ازای هر دیتابیس یک پوشه مجزا درست خواهد کرد و هر فایل را بر اساس تاریخ و ساعت مشخص می‌سازد). همچنین لاگ عملیات را نیز در همان پوشه تهیه می‌کند (نتیجه اعتبار سنجی صورت گرفته بر روی بک آپ‌های تهیه شده در این فایل‌ها ثبت می‌شود). مطابق پارامترهای بکار گرفته شده، بک آپ‌های قدیمی‌تر از دو روز به صورت خودکار حذف شده و لاگ فایل‌ها به مدت 2 هفته نگهداری می‌شوند.

ب) برای اجرای زمان بندی شده‌ی این فایل bat تهیه شده، دستورات زیر را در خط فرمان اجرا کنید (فرض بر این است که فایل bat تهیه شده در مسیر مشخص شده C:\backup\backup.bat قرار دارد) :

AT 23:30 /EVERY:m,t,w,th,f,s,su C:\backup\backup.bat
AT 11:30 /EVERY:m,t,w,th,f,s,su C:\backup\backup.bat
به این صورت ویندوز هر روز، دوبار در طول روز از کلیه دیتابیس‌ها به صورت خودکار بک آپ تهیه می‌کند.

روشی که در این‌جا ذکر شد منحصر به نگارش express نیست و با کلیه نگارش‌های SQL Server سازگار است.