Angular Animation – بخش اول
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: شش دقیقه

متحرک سازی (Motion)، یکی از مفاهیم مهم در طراحی وب‌اپلیکیشن‌های مدرن محسوب می‌شود. امروزه استفاده از انیمیشن در طراحی رابط کاربری به عنوان جزء جدا ناپذیر UX محسوب می‌شود. برای درک اهمیت انیمیشن در طراحی، « نه فقط به برای زیبایی و چیدمان، بلکه به عنوان جزء جدایی ناپذیر UX » را ببینید. در Angular طراحی انیمیشن برای ساخت رابط کاربری نه تنها کاری سرگرم کننده، بلکه بسیار آسان است.

نصب Angular Animations  
برای شروع کار با Animation در Angular، ابتدا باید کتابخانه Angular Animation را توسط دستور زیر نصب کرد و سپس BrowserAnimationsModule را به ماژول اصلی برنامه اضافه کنید. 
> npm install @angular/animations@latest --save
import { BrowserAnimationsModule } from '@angular/platform-browser/animations';
@NgModule({
  imports: [
    //…
    BrowserAnimationsModule
  ],
})

در اینجا مثال ساده‌ای را مشاهده خواهید کرد که انتقال (transition) المنت li را از حالت active به inactive، با یک انمیشن ساده همراه خواهد کرد. محل تعریف انیمیشن‌ها در Angular، داخل متادیتای component@ و توسط خصوصیت animations می‌باشد. در ابتدای کار باید توابع مختص انیمیشن را در فایل component مورد نظر خود توسط دستور import به شکل زیر وارد کنیم: 
import { trigger, state, style, transition, animate } from '@angular/animations';
برای پیاده سازی انیمیشن در component، وارد کردن تمامی توابع بالا اجباری هستند. در قدم بعدی با افزودن خصوصیت animations به متادیتای component@، کدهای مربوط به کامپوننت را به شکل زیر تغییر می‌دهیم: 
import { Component } from '@angular/core';
import { trigger,state,style,transition,animate } from '@angular/animations';

@Component({
  selector: 'app-root',
  template: `
    <div style='width:50%; margin:auto'>
      <ul>
        <li [@myState]="currentState"
          style='width:100px; padding:10px; list-style-type: none' 
            (click)="toggleState()">
          {{currentState}}
        </li>
      </ul>
    </div>
  `,
  styleUrls: ['./app.component.css'],
  animations: [
      trigger('myState', [
        state('inactive', style({
          backgroundColor: '#eee',
          transform: 'scale(1)'
        })),
        state('active',   style({
          backgroundColor: '#cfd8dc',
          transform: 'scale(1.1)'
        })),
        transition('inactive => active', animate('100ms ease-in')),
        transition('active => inactive', animate('100ms ease-out'))
      ])
    ]
})
export class AppComponent {
  currentState: string = 'inactive';
  toggleState():void{
    this.currentState = this.currentState === 'inactive' ? 'active' : 'inactive';
  }
}


توضیحات تکمیلی

trigger: جهت تعریف یک انیمیشن، از تابع trigger استفاده می‌کنیم. این تابع استفاده شده‌ی در خصوصیت animations، در پارامتر اول خود، یک نام یکتا را دریافت خواهد کرد و در پارامتر بعدی، لیستی از توابع وارد شده مختص انیمیشن را دریافت می‌کند.

نکته: خصوصیت animations، قابلیت دریافت چندین تابع trigger را برای داشتن چندین انیمیشن مجزا، دارا است.

state: با استفاده از این تابع قادر به تعریف وضعیت‌های مختلف خواهیم بود. انیمشن در Angular بر دو منطق وضعیت (state) و گذار (transition) پیاده سازی می‌شود. به عبارت دیگر انیمیشن در Angular بر روی گذار (transition) بین وضعیت‌ها (states) قابل تعریف هستند. این تابع در پارامتر اول خود یک نام و در پارامتر دوم خود تابع style را دریافت می‌کند.

style: با استفاده از این تابع قادر به تعریف استایلی برای وضعیت تعریف شده خواهیم بود.

transition: برای ساخت انیمیشن واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تابع در پارامتر اول خود، مسیر حرکت بین دو حالت (state) را به صورت یک رشته دریافت کرده و در پارامتر دوم خود، تابع animate را دریافت می‌کند. در این مثال مسیر حرکت به صورت 'inactive => active' تعریف شده است. یعنی هنگام گذار از وضعیت inactive به وضعیت active، تابع animate در پارامتر دوم اجرا خواهد شد.

animate: این تابع دو پارامتر timing و styles را دریافت می‌کند. timing مقداری از جنس رشته (string) است که می‌تواند ترکیبی از مدت زمان (duration) با مقدار اختیاری تاخیر(delay) و مقدار easing باشد. به عنوان مثال مقدار کامل زیر را درنظر بگیرید: 

'1s 100ms ease-out'

در این اینجا مدت زمان، برابر ۱ ثانیه، تاخیر، ۱۰۰ میلی ثانیه و easing، مقدار ease-out خواهد بود و به معنی اجرای انیمیشن با افکت ease-out و در مدت زمان ۱ ثانیه و با تاخیر در شروع به مدت ۱۰۰ میلی ثانیه می‌باشد. در صورتیکه به این پارامتر مقداری عددی را ارسال کنیم، عدد به عنوان مدت زمان (duration) و بر مبنای واحد میلی ثانیه در نظر گرفته خواهد شد. تمامی مقادیر زیر برای ارسال به این پارامتر معتبر می‌باشند: 

500            // duration=500ms 
"1s"            // duration=1s
"100ms 0.5s"        // duration=100ms, delay=0.5s
"5s ease"        // duration=5s, easing=ease
"5s 10ms cubic-bezier(.17,.67,.88,.1)"    // duration=5s, delay=10ms, easing=cubic-bezier(.17,067,.88,.1)

پارامتر styles در تابع animate یکی از توابع style یا keyframes می‌باشد. البته این پارامتر اختیاری است و در قسمت نکات تکمیلی توضیح داده خواهد شد. در مثال بالا از این پارامتر صرف نظر شده است.

برای متصل کردن انیمیشن تعریف شده به المنت‌های موجود در صفحه، از خصوصیت [triggerName@] استفاده کنید. trigger تعریف شده در قطعه کد بالا myState نام دارد. بنابراین برای اینکه المنت li در گذار بین حالت‌ها، این انیمیشن را داشته باشد، باید [myState@] را به المنت خود اضافه کنید. همچنین مقدار حالت جاری را باید برای این خصوصیت تامین کرد. این مقدار می‌تواند یک رشته استاتیک یا یک عبارت محاسبه شده توسط یک تابع یا یک متغیر باشد.

همانطور که در مثال بالا مشاهده می‌کنید، با استفاده از متغیر currentState، المنت li در ابتدا در حالت inactive قرار دارد. با کلیک اول بر روی المنت، تابع toggleState باعث تغییر وضعیت المنت از وضعیت inactive به وضعیت active خواهد شد (inactive=>active) بنابراین انیمیشن زیر اجرا خواهد شد.

 transition('inactive => active', animate('100ms ease-in'))

با کلیک دوباره، المنت از وضعیت active به inactive خواهد رفت (active=>inactive)، بنابراین انیمیشن زیر اجرا می‌شود.

 

نکات تکمیلی

 در صورتیکه در تابع transition، پارامتر دوم برای حالتهای مختلف یکسان باشد، برای مثال رفتن از حالت active به حالت inactive و برعکس، می‌توان از روش زیر استفاده کرد. 
transition('inactive => active, active => inactive', animate('100ms ease-out'))

یا به شکل ساده‌تر: 

transition('inactive <=> active', animate('100ms ease-out'))


کاراکتر * جایگزین تمامی حالتهای موجود در برنامه خواهد بود. برای مثال:

'* <= active': بر روی تمامی گذارهای از حالت active به هر حالت دیگر، اعمال خواهد شد.

'active <= *': بر روی تمامی گذارهای از هر حالت به حالت active، اعمال خواهد شد.

 '* <= *': بر روی تمامی گذارها اعمال خواهد شد. 



همانطور که قبلا ذکر شد، تابع animate در پارامتر دوم خود یک تابع style یا keyframes را دریافت می‌کند. در صورتیکه بخواهیم در مدت زمان اجرای انیمیشن بر روی المنت، استایلی را نیز همراه کنیم، می‌توانیم از تابع style استفاده کنیم. اما این استایل بعد از اتمام انیمیشن بر روی المنت باقی نخواهد ماند؛ چون حالت (state) مقصد برای خود استایل تعریف شده‌است. علاوه بر این، در تابع transition می‌توان به شکل زیر یک استایل خطی را نیز تعریف کرد: 

transition('inactive => active', [
  style({
    backgroundColor: '#cfd8dc',
    transform: 'scale(1.3)'
  }),
  animate('80ms ease-in', style({
    backgroundColor: '#eee',
    transform: 'scale(1)'
  }))
]),

این تعریف استایل در تابع transition در شروع گذار بلافاصله بر روی المنت اعمال خواهد شد و در طول انیمیشن استایل را از دست خواهد داد و به استایل مقصد خواهد رسید.

در اینجا یک مثال بسیار ساده از نحوه پیاده سازی انیمیشن در Angular را مورد برسی قرار دادیم. در بخش بعدی نحوه‌ی پیاده سازی انیمیشن‌های پیشرفته که قابلیت اعمال بر روی المنت‌ها را هنگام اضافه شدن به صفحه و ترک صفحه را خواهند داشت، مورد بررسی قرار می‌دهیم.