امکان استفاده‌ی مستقیم از کتابخانه‌های Full .NET Framework در NET Core 2.0.
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: پنج دقیقه

یکی از مواردی که به همراه NET Core 1.x. وجود دارد، کمبود کتابخانه‌های ثالث مخصوص آن است. برای مثال کتابخانه‌ی log4net در اوایل ارائه‌ی NET Core. نگارش مخصوص به آن‌را نداشت (البته هم اکنون دارد). باید درنظر داشت، این مورد صرفا در حالت توزیع چندسکویی برنامه‌های مبتنی بر NET Core. مشکل ایجاد می‌کرد. از این جهت که می‌توان full .NET framework را به عنوان Target Framework برنامه‌های NET Core. معرفی کرد و در این حالت برنامه بدون هیچگونه مشکلی تنها بر روی ویندوز و سرورهای ویندوزی اجرا می‌شود (و امکان دسترسی به تمامی کتابخانه‌های مخصوص full .NET framework را نیز دارا خواهد بود)؛ اما قابلیت توزیع بر روی لینوکس و مک را از دست خواهد داد.
در NET Core 2.0. از یک اصطلاحا «compatibility shim» مخصوص استفاده می‌شود که امکان افزودن ارجاعات به full framework library‌ها را بدون نیاز به تغییر target framework برنامه میسر می‌کند. یعنی در اینجا می‌توان یک کتابخانه‌ی قدیمی دات نتی را در برنامه‌های مبتنی بر NET Core. بر روی لینوکس نیز اجرا کرد و در این حالت نیازی به تبدیل اجباری این کتابخانه به نسخه‌ی NET Core. آن نیست.


NET Core 2.0. پیاده سازی کننده‌ی NET Standard 2.0. است

NET Standard‌. در حقیقت یک قرار داد است که سکوهای کاری مختلف دات نتی مانند Full .NET Framework ، Xamarin ، Mono ، UWP و غیره می‌توانند آن‌را پیاده سازی کنند. یک نمونه‌ی دیگر این پیاده سازی‌ها نیز NET Core. است. برای مثال دات نت 4.6.1، استاندارد و قرار داد شماره‌ی 2 دات نت را پیاده سازی می‌کند. به همین صورت NET Core 2.0. نیز پیاده سازی کننده‌ی این استاندارد شماره 2 است.
 با تغییرات اخیر، اکنون NuGet می‌تواند کتابخانه‌های مبتنی بر NET Standard 2. را در برنامه‌های مبتنی بر سکوهای کاری که آن‌را پیاده سازی می‌کنند، بدون مشکل اضافه کند. برای مثال می‌توان اسمبلی‌های دات نت 4.6.1 را به برنامه‌های ASP.NET Core 2.0 اضافه کرد (کاری که در نگارش 1x آن به صورت مستقیم میسر نیست) و یا می‌توان اسمبلی‌های کامپایل شده‌ی برای دات نت استاندارد 2 را به برنامه‌های مبتنی بر دات نت 4.6.1 اضافه کرد.


آیا واقعا کتابخانه‌های قدیمی دات نتی توسط برنامه‌های NET Core 2.0. در لینوکس نیز اجرا خواهند شد؟

دات نت استاندارد، بیش از یک قرار داد چیزی نیست و پیاده سازی کنندگان آن می‌توانند سطح بیشتری را نسبت به این قرار داد نیز لحاظ کنند. برای مثال دات نت 4.6.1 شامل سطح API بیشتری از دات نت استاندارد 2 است.
 به همین جهت باید درنظر داشت که امکان اضافه کردن یک بسته‌ی نیوگت از یک کتابخانه‌ی نوشته شده‌ی برای دات نت کامل در برنامه‌های دات نت Core به معنای تضمینی برای کار کردن آن در زمان اجرا نخواهد بود. از این جهت که دات نت کامل، به همراه قسمت‌هایی است که در NET Standard. وجود خارجی ندارند. بنابراین اگر کتابخانه‌ی استفاده شده صرفا این API مشترک را هدف قرار داده‌است، هم قابلیت اتصال و هم قابلیت اجرا را خواهد داشت؛ اما اگر برای مثال کسی بسته‌ی NServiceBus را به پروژه‌ی ASP.NET Core 2.0 اضافه کند، بدون مشکل کامپایل خواهد شد. اما از آنجائیکه این کتابخانه از MSMQ استفاده می‌کند که خارج از میدان دید این استاندارد است، در زمان اجرا با شکست مواجه خواهد شد.


«compatibility shim» در NET Standard 2.0. چگونه کار می‌کند؟

در NET Core.، پیاده سازی Object در System.Runtime قرار دارد و کد تولید شده‌ی توسط آن یک چنین ارجاعی را [System.Runtime]System.Object تولید می‌کند. اما در دات نت کلاسیک، System.Object در mscorlib قرار دارد. به همین جهت زمانیکه سعی کنید اسمبلی‌های دات نت کلاسیک را در NET Core 1.x. استفاده کنید، پیام یافتن نشدن نوع‌ها را دریافت خواهید کرد. اما در NET Core 2.0. یک پیاده سازی صوری (facade) از mscorlib وجود دارد که کار آن هدایت نوع درخواستی، به نوع واقعی پیاده سازی شده‌ی در NET Core. است.


در این تصویر استفاده‌ی از یک کتابخانه‌ی ثالث را مشاهده می‌کنید که ارجاعی را به [mscorlib]Microsoft.Win32.RegistryKey دارد (مبتنی بر دات نت کلاسیک است).  همچنین یک mscorlib مشخص شده‌ی به صورت facade را نیز مشاهده می‌کنید. کار آن هدایت درخواست نوع واقع شده‌ی در mscorlib، به نوع موجود [Microsoft.Win32.Registry] Microsoft.Win32.RegistryKey است و تنها زمانی کار خواهد کرد که Microsoft.Win32.RegistryKey.dll وجود خارجی داشته باشد. به این معنا که رجیستری، یک مفهوم ویندوزی است و این کتابخانه بر روی ویندوز بدون مشکل کار می‌کند. اما تحت لینوکس، این قسمت خاص با پیام PlatformNotSupportedException خاتمه خواهد یافت. اما اگر قسمت‌هایی از این کتابخانه را استفاده کنید که در تمام سکوهای کاری وجود داشته باشند، بدون مشکل قادر به استفاده‌ی از آن خواهید بود.


یک مثال: استفاده از کتابخانه‌ی رمزنگاری اطلاعات Inferno

آخرین نگارش کتابخانه‌ی رمزنگاری اطلاعات Inferno مربوط به NET 4.5.2. است. مراحل ذیل را پس از نصب SDK جدید NET Core 2.0. در خط فرمان طی می‌کنیم:
الف) ایجاد پوشه‌ی UseNET452InNetCore2 و سپس ایجاد یک پروژه‌ی کنسول جدید
dotnet new console

ب) افزودن بسته‌ی نیوگت Inferno به پروژه
 dotnet add package Inferno
این بسته بدون مشکل اضافه می‌شود؛ البته پیام اخطار ذیل نیز صادر خواهد شد (چون مبتنی بر NET 4.6.1. که پیاده سازی کننده‌ی NET Standard 2.0. است، نیست):
 log  : Installing Inferno 1.4.0.
warn : Package 'Inferno 1.4.0' was restored using '.NETFramework,Version=v4.6.1' instead of the project target framework '.NETCoreApp,Version=v2.0'. This package may not be fully compatible with your project.
info : Package 'Inferno' is compatible with all the specified frameworks in project 'D:\UseNET452InNetCore2\UseNET452InNetCore2.csproj'.
info : PackageReference for package 'Inferno' version '1.4.0' added to file 'D:\UseNET452InNetCore2\UseNET452InNetCore2.csproj'.
ابتدا پیام می‌دهد که این بسته ممکن است با NET Core 2.0. سازگار نباشد. سپس عنوان می‌کند که سازگاری کاملی را با پروژه‌ی جاری دارد و بسته را اضافه می‌کند.

ج) استفاده از کتابخانه‌ی Inferno جهت تولید یک عدد تصادفی thread safe
using System;
using SecurityDriven.Inferno;

namespace UseNET452InNetCore2
{
    class Program
    {
        static CryptoRandom random = new CryptoRandom();
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine($"rnd: {random.NextLong()}");
        }
    }
}

د) اجرای برنامه
در ادامه اگر دستور dotnet run را صادر کنیم، ابتدا اخطاری را صادر می‌کند که این بسته ممکن است دارای قسمت‌هایی باشد که با NET core 2.0. سازگار نیست و سپس خروجی نهایی را بدون مشکل اجرا کرده و نمایش می‌دهد.
 >dotnet run
warning NU1701:  This package may not be fully compatible with your project.
rnd: 8167886599578111106
  • #
    ‫۷ سال و ۱ ماه قبل، جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۴۵
    target framework کتابخانه inferno ورژن 4.5.2 هست که دات نت استاندارد 1.6 رو پیاده سازی کرده
    پروژه ما هم که target framework اش netcore2 هست که پیاده کننده استاندارد 2 هست
    و اینم میدونیم که استاندارد 1.6 زیر مجموعه ای از استاندارد 2 هست
    خوب به نظر باید پیغام خطایی که میداد این باشه که کتابخانه بر اساس فریم ورک 4.5.2 هست و ممکن هست استفاده کننده از api هایی باشه که در استاندار 2 یا net core 2 پیاده سازی نشده
    حتی اگر target framework کتابخانه inferno ورژن 4.6.1 هم بود باز تضمینی برای اجرا روی net framework 2 نبود
    چرا تو پیغام خطا اشاره به full framework 4.6.1 داره؟
    • #
      ‫۷ سال و ۱ ماه قبل، جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۳۵
      - AssetTargetFallback در پروژه‌های NET Core 2.0. به صورت پیش فرض به net461 تنظیم شده‌است (توسط SDK جدید؛ به همین جهت سطر PackageTargetFallback قدیمی فایل‌های csproj از آن حذف شده‌است). به این معنا که هر کتابخانه‌ی سازگار با +NET 4.6.1. را بدون هیچگونه تنظیم اضافه‌تری می‌توان با برنامه‌های NET Core 2.0. استفاده کرد.
      - برای خاموش کردن اخطار NU1701 می‌توان به صورت زیر عمل کرد:
      <ItemGroup>
          <PackageReference Include="Inferno" Version="1.4.0" >
             <NoWarn>NU1701</NoWarn>
         </PackageReference> 
      </ItemGroup>
  • #
    ‫۶ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ساعت ۱۴:۳۲
    در شاخه پروژه net core 2 (پروژه وب asp.net core) یک پوشه به نام DLL وجود دارد و LC.dll خارجی (تولید شده با Full .Net FrameWork) را در آن قرار دادم. dll را به پروژه اضافه (add reference) می‌کنم.
    <ItemGroup>
        <Reference Include="LC">
          <HintPath>DLL\LC.dll</HintPath>
        </Reference>
    </ItemGroup>
     در زمان بیلد مشکلی وجود ندارد ولی در زمان اجرا با خطای پیدا نکردن dll مواجه می‌شوم.
    System.IO.FileNotFoundException: 'Could not load file or assembly 'LC, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, .PublicKeyToken=null'. The system cannot find the file specified.'
    برای امتحان dll هایی با .net standard  هم تولید کردم و به صورت بالا به پروژه اضافه کردم ولی باز هم همین خطا را دریافت کردم. این در صورتی است که اگر در هر دو حالت بالا (Standard , Full .Net FrameWork) به پروژه اصلی، reference را به صورت پروژه‌ای (ProjectReference) اضافه کنیم هیچ مشکلی وجود ندارد.

    بروزرسانی (حل مشکل):

    باید Copy to Output Drirectory فایل‌های dll مورد استفاده true باشد. البته این حالت را در شرایط بالا قرار داده تست کرده بودم ولی مشکل همچنان پابرجا بود؛ ولی به عنوان نکته می‌توان در نظر گرفت.
    <ItemGroup>
        <None Update="DLL\LC.dll">
          <CopyToOutputDirectory>Always</CopyToOutputDirectory>
        </None>
    </ItemGroup>

    نکته اصلی که مشکل را حل کرد حذف فیزیکی پوشه‌های bin و obj از پروژه بود! که با بیلد مجدد، دوباره تشکیل شده و در زمان اجرا دیگر خطایی وجود نداشت.