بازسازی کد: جایگزینی متغیر موقتی با پرس و جو (Replace temp with query)
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: سه دقیقه

زمانیکه متغیری برای نگهداری موقت نتیجه‌ی یک expression تعریف شده‌است، بهتر است expression مربوطه به متدی انتقال پیدا کرده و تمامی استفاده‌ها از متغیر موقتی با فراخوانی متد ایجاد شده جایگزین شوند. 
مشکل اصلی در ارتباط با متغیرهای محلی، ترویج ایجاد متدهای بلند توسط آنها است. مشخص است که این متغیرها در بدنه متد خود قابل استفاده هستند و تنها راه اشتراک مقدار آنها طولانی‌تر شدن متد است. اما زمانیکه این متغیرها با متد پرس و جوی مرتبط با آن جایگزین شوند، این مقدار توسط دیگر متدهای کلاس قابل دسترسی خواهد بود. این کار ایجاد متدهایی با اندازه مناسب را آسان‌تر می‌کند. 
این بازسازی کد بیشتر اوقات در کنار بازسازی استخراج متد استفاده می‌شود؛ به طوری که قبل از انجام استخراج متد، ابتدا تکلیف متغیرهای محلی مشخص می‌شود. یک نوع از متغیرهای محلی که نیاز به بررسی و تغییر خواهند داشت این دسته از متغیرهای محلی هستند.

مراحل انجام این بازسازی کد  

  • متغیر موقتی ای را که تنها یک بار مقداردهی شده است، پیدا کنید (در صورتیکه متغیر چندین بار مقداردهی شده باشد، باید بازسازی جداسازی متغیرهای موقتی را اعمال نمایید).
  • متغیر را به readonly تغییر دهید.
  • کد را کامپایل نمایید تا اطمینان حاصل کنید متغیر تنها یک بار مقداردهی شده‌است.
  • Expression سمت راست مقداردهی متغیر را به متد، منتقل نمایید. دو نکته در مورد متد تازه ایجاد شده:  
    • این متد را به صورت private تعریف نمایید. در صورتی در آینده مصرف دیگری برای آن پیدا کردید می‌توانید سطح دسترسی آن‌را آزادتر نمایید. 
    • اطمینان حاصل نمایید متد مورد نظر، شیء یا خصوصیتی را ویرایش نمی‌کند. در صورتیکه این کار را انجام می‌دهد، باید بخش ویرایش آن را از بخش پرس و جوی آن جدا نمایید (Separate query from modifier). 
  • کد را مجددا کامپایل نمایید.  
  • تمامی استفاده‌های متغیر را با فراخوانی متد ایجاد شده، تغییر دهید. 
مثال: تکه کد زیر را در نظر بگیرید  
public class OrderItem 
{ 
    private double quantity; 
    private double itemPrice; 
    public double CalculateTotal() 
    { 
        double basePrice = quantity * itemPrice; 

        if (basePrice > 1000) 
        { 
            return basePrice * 0.95; 
        } 
        else 
        { 
            return basePrice * 0.98; 
        } 
    } 
}

در این کلاس متدی برای محاسبه قیمت نهایی یک آیتم سفارش ایجاد شده‌است. با دقت در کد می‌توان تشخیص داد که متغیر basePrice یک متغیر محلی موقتی است. این تکه کد را می‌توان به صورت زیر بازسازی کرد   
public class OrderItem 
{ 
    private double quantity; 
    private double itemPrice; 
    public double CalculateTotal() 
    { 
        if (BasePrice() > 1000) 
        { 
            return BasePrice() * 0.95; 
        } 
        else 
        { 
            return BasePrice() * 0.98; 
        } 
    } 
    private double BasePrice() 
    { 
        return quantity * itemPrice; 
    } 
}
کد حاصل از بازسازی انجام شده، شامل یک متد به نام BasePrice است که مقدار قیمت پایه را بر می‌گرداند. این متد را به صورت private تعریف کردیم. اما می‌توان در صورت نیاز به override کردن آن در کلاس‌های مشتق شده‌ی احتمالی، سطح دستری آن را به مقدار مناسبی تغییر داد.  به نظر شما چه بازسازی کد دیگری را می‌توان بر روی متد CalculateTotal انجام داد؟ 

آیا این بازسازی کد تاثیر منفی بر کارآیی خواهد داشت؟ 

پاسخ سخت گیرانه به این پرسش بلی است. اما با وجود پردازنده‌های قوی حال حاضر و بهینه سازی‌های فراوانی که کامپایلرها در زمینه‌ی inlining انجام می‌دهند، این بازسازی کد تاثیر منفی شدیدی را بر روی کارایی نخواهد داشت. حتی با وجود تاثیر جزیی در کارآیی نرم افزار، تاثیر مثبتی که این بازسازی در خوانایی و قدرت مدیریت و توسعه دارد، این بازسازی را یکی از انتخاب‌های جدی اعمال بر روی کدهای مشکل دار می‌کند.