شروع به کار با بوت استرپ 4
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: شش دقیقه

روش‌های مختلف دریافت و نصب بوت استرپ 4

اولین کاری را که باید جهت شروع به کار با بوت استرپ 4 انجام داد، نصب و افزودن آن به صفحه‌ی HTML جاری است. روش‌های زیادی برای انجام اینکار وجود دارند:
الف) استفاده از نگارش SASS آن
بوت استرپ 4 در اصل مبتنی بر SASS توسعه یافته‌است و فایل‌های آن با فرمت scss. ارائه می‌شوند. مزیت کار با این روش، امکان سفارشی سازی بوت استرپ 4 و یا مشارکت در پروژه‌ی آن است و بدیهی است پس از آن باید SASS را به CSS کامپایل و مورد استفاده قرار داد.

ب) استفاده از CDN و یا Content delivery network
- مزیت آن بالا رفتن سرعت سایت با کش شدن آن در شبکه و یا شبکه‌های توزیع محتوا است.
- اما این روش محدودیت و الزام کار آنلاین با فایل‌های بوت استرپ را نیز به همراه دارد.
برای کار با CDN‌های بوت استرپ، مطابق راهنمای آن، تنها کافی است مدخل فایل css آن‌را به head صفحه و مداخل فایل‌های js ذیل را پیش از بسته شدن تگ body قرار دهید:
<link rel="stylesheet" href="https://stackpath.bootstrapcdn.com/bootstrap/4.1.3/css/bootstrap.min.css" integrity="sha384-MCw98/SFnGE8fJT3GXwEOngsV7Zt27NXFoaoApmYm81iuXoPkFOJwJ8ERdknLPMO" crossorigin="anonymous">

<script src="https://code.jquery.com/jquery-3.3.1.slim.min.js" integrity="sha384-q8i/X+965DzO0rT7abK41JStQIAqVgRVzpbzo5smXKp4YfRvH+8abtTE1Pi6jizo" crossorigin="anonymous"></script>
<script src="https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/popper.js/1.14.3/umd/popper.min.js" integrity="sha384-ZMP7rVo3mIykV+2+9J3UJ46jBk0WLaUAdn689aCwoqbBJiSnjAK/l8WvCWPIPm49" crossorigin="anonymous"></script>
<script src="https://stackpath.bootstrapcdn.com/bootstrap/4.1.3/js/bootstrap.min.js" integrity="sha384-ChfqqxuZUCnJSK3+MXmPNIyE6ZbWh2IMqE241rYiqJxyMiZ6OW/JmZQ5stwEULTy" crossorigin="anonymous"></script>
در اینجا شاید نام دو فایل، برای شما تازگی داشته باشند:
- jquery-3.3.1.slim : در اینجا slim یک نگارش بسیار کوچک از jQuery می‌باشد که بوت استرپ 4 بر مبنای آن کار می‌کند. البته در یک پروژه‌ی واقعی احتمالا نیاز به نگارش کامل آن‌را خواهید داشت و یا اگر قصد حذف کردن جی‌کوئری را دارید، این نگارش، کم‌حجم‌ترین آن است.
- popper.min.js : برای نمونه Bootstrap dropdown برای کارکرد صحیح آن در نگارش 4، نیاز به این وابستگی جدید را دارد.

ج) استفاده از فایل‌های از پیش پردازش شده‌
فایل‌های از پیش آماده شده‌ی آن‌را می‌توان مستقیما از سایت بوت استرپ، با کلیک بر روی دکمه‌ی download واقع در منوی راهبری سایت آن، دریافت کرد. مزیت این روش، امکان کار و توسعه‌ی آفلاین صفحات مبتنی بر بوت استرپ است.
مشکل این روش عدم اطلاع رسانی خودکار از ارائه‌ی نگارش‌های جدید و نیاز به دریافت دستی مجدد این بسته، به ازای هر نگارش جدید آن می‌باشد.

د) استفاده از ابزارهای مدیریت بسته‌ها
روشی را که ما در اینجا از آن استفاده خواهیم کرد، دریافت و نصب وابستگی‌های مورد نیاز جهت کار با بوت استرپ 4، توسط npm است. به همین جهت یک فایل جدید package.json را با محتوای ذیل ایجاد کنید:
{
  "name": "bootstrap.4",
  "version": "1.0.0",
  "description": "client side resources of the project",
  "scripts": {},
  "author": "VahidN",
  "license": "ISC",
  "dependencies": {
    "bootstrap": "^4.1.3",
    "components-font-awesome": "5.0.6",
    "jquery": "^3.3.1",
    "popper.js": "^1.14.4"
  }
}
سپس از طریق خط فرمان به این پوشه وارد شده و دستور npm install را جهت دریافت این وابستگی‌ها صادر کنید. یکی از مزیت‌های مهم این روش، آگاه شدن خودکار از به روز رسانی‌های وابستگی‌های فوق، توسط افزونه‌هایی مانند Version Lens است.
در اینجا font-awesome را نیز مشاهده می‌کنید؛ از این جهت که بوت استرپ 4 برخلاف نگارش 3 آن، به همراه گلیف آیکن‌های پیش‌فرض آن نیست.


ایجاد قالب ابتدایی شروع به کار با بوت استرپ 4

پس از دریافت وابستگی‌های مورد نیاز جهت شروع به کار با بوت استرپ 4 که هم اکنون باید در پوشه‌ی node_modules واقع در ریشه‌ی پوشه‌ی جاری موجود باشند، در ادامه حداقل قالبی را که برای کار با آن نیاز است، مرور می‌کنیم:
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge">
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1, shrink-to-fit=no">
    <meta http-equiv="x-ua-compatible" content="ie=edge">
    <link rel="stylesheet" href="/node_modules/bootstrap/dist/css/bootstrap.min.css">
    <link rel="stylesheet" href="/node_modules/components-font-awesome/css/fa-solid.min.css">
    <link rel="stylesheet" href="/node_modules/components-font-awesome/css/fontawesome.min.css">
    <title>Bootstrap</title>
</head>
<body>
    <div class="container">

    </div>
    <script src="/node_modules/jquery/dist/jquery.min.js"></script>
    <script src="/node_modules/popper.js/dist/umd/popper.min.js"></script>
    <script src="/node_modules/bootstrap/dist/js/bootstrap.min.js"></script>
</body>
</html>
- در ابتدا سازگاری با edge و الزام به استفاده‌ی از آخرین نگارش IE نصب شده مشخص شده‌است.
- سپس viewport استاندارد، جهت تعیین اینکه این صفحه با ابزارهای موبایل نیز سازگار است، تعریف شده‌است.
- در قسمت head، مدخل فایل bootstrap.min.css تعریف شده‌است. همچنین مداخل مورد نیاز جهت کار با font-awesome را نیز مشاهده می‌کنید.
- پیش از بسته شدن تگ body، تعاریف jQuery، کتابخانه‌ی popper و سپس bootstrap.min.js قید شده‌اند. کتابخانه‌ی popper از مسیر umd آن دریافت شده‌است تا همه جا کار کند.


نکته‌ی مهم!
در نگارش نهایی برنامه‌ی شما، مسیرهای فایل‌های شروع شده‌ی با /node_modules/ نباید وجود داشته باشند. این فایل‌ها را بهتر است توسط ابزارهای bundling & minification یکی و سپس به صفحه اضافه کنید.


غنی سازی ویرایشگر VSCode برای کار ساده‌تر با بوت استرپ

VSCode یک ویرایشگر حرفه‌ای چندسکویی است که برای ویندوز، مک و لینوکس تهیه شده‌است. این ویرایشگر را می‌توان توسط افزونه‌های زیر برای کار ساده‌تر با بوت استرپ غنی کرد:
Bootstrap 4, Font awesome 4, Font Awesome 5 Free & Pro snippets: ساده سازی تشکیل تگ‌های بوت استرپ
Path Autocomplete: کار وارد کردن مسیر فایل‌ها و تصاویر را ساده می‌کند.
HTML CSS Support: کار آن غنی سازی intellisense این ویرایشگر جهت کار با ویژگی‌ها و همچنین کلاس‌های CSS است.
IntelliSense for CSS class names in HTML: انتخاب کلاس‌های CSS بوت استرپ را ساده‌تر می‌کند.
Live Server: کار آن راه اندازی یک وب سرور آزمایشی و سپس امکان مشاهده‌ی آنی تغییرات در برنامه و فایل HTML جاری، در مرورگر می‌باشد.


برای کار با آن، در حالیکه صفحه‌ی HTML جاری در VSCode باز است، بر روی دکمه‌ی Go Live اضافه شده‌ی در status bar آن کلیک کنید. پس از آن، یک وب سرور آزمایشی را بر روی پورت 5500 آغاز کرده و صفحه‌ی جاری را در آدرس http://127.0.0.1:5500/index.html در مرورگر پیش‌فرض سیستم نمایش می‌دهد. اکنون فایل HTML خود را در VSCode ویرایش کنید. ملاحظه خواهید کرد که بلافاصله این تغییرات در مرورگر قابل مشاهده هستند.


نگارش‌های راست به چپ بوت استرپ 4

قرار است بوت استرپ 4 نگارش رسمی راست به چپ نیز داشته باشد. به همین منظور می‌توانید در اینجا رای خود را اظهار کنید.
همچنین پروژه‌های زیر نیز چنین قابلیتی را ارائه می‌دهند:
  1. MahdiMajidzadeh/bootstrap-v4-rtl
  2. DediData/Bootstrap-RTL 
  3. GhalamborM/bootstrap4-rtl



کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: Bootstrap4_01.zip
  • #
    ‫۵ سال و ۱۰ ماه قبل، یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷، ساعت ۱۴:۳۸
    یک نکته‌ی تکمیلی: چگونه کلاس‌های CSS استفاده نشده را تشخیص دهیم؟

    اگر قصد ارتقاء از نگارش قبلی، به جدید را داشته باشید، پس از اصلاح مداخل جدید بوت استرپ، به هم ریختگی‌هایی را در صفحات مختلف، مشاهده خواهید کرد. بنابراین اولین سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است: «کدامیک از کلاس‌هایی که هم اکنون در صفحه‌ی جاری تعریف شده‌اند، دیگر در بوت استرپ جدید وجود خارجی ندارند و حذف شده‌اند؟» برای پاسخ به این سؤال، در مرورگر کروم، این مراحل را طی کنید:


    در developer tools آن، برگه‌ی Sources و سپس در اینجا، قسمت Snippets را انتخاب کنید. در همین ناحیه کلیک راست کرده و گزینه‌ی new را انتخاب نمائید. سپس قطعه کد «List all undefined CSS classes» را در باکس خالی جلوی آن paste کنید و ctrl+s را بفشارید.

    اکنون بر روی این مدخل جدید کلیک راست کرده و گزینه‌ی Run را انتخاب کنید:


    بلافاصله در برگه‌ی Console، چنین خروجی را مشاهده خواهید کرد:


    این‌ها کلاس‌هایی هستند که در صفحه‌ی جاری استفاده شده‌اند، اما از بوت استرپ 4 (جمع تمام CSSهایی که به صفحه الحاق شده‌اند) حذف شده‌اند و دیگر حضور ندارند.
  • #
    ‫۵ سال و ۱۰ ماه قبل، یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ساعت ۱۸:۲۱
    یک نکته‌ی تکمیلی: بررسی نگارش‌های ثالث راست به چپ بوت استرپ 4


    1) MahdiMajidzadeh/bootstrap-v4-rtl
    متاسفانه اصلا برای یک کار رسمی مناسب نیست و منوهای آن به هم ریخته‌است. list-group آن در حالت flush، کل عرض یک card را پر نمی‌کند و جداول آن نیز به همین صورت است. کامپوننت bread-crumb آن محل قرارگیری /‌های نامناسبی دارد. همچنین با آخرین نگارش بوت استرپ 4.1.3 سازگار نیست و از آن کمی عقب است و برای کار با آن، باید دقیقا همین بسته‌ی ثالث را دریافت و اضافه کنید و مستقل از خود بوت استرپ اصلی نیست. اما به همراه یک بسته‌ی npm مخصوص به خود است که یک مزیت به شمار می‌رود. مجوز آن، در مخزن کد Github آن ذکر نشده، اما در صفحه‌ی npm آن MIT ذکر شده‌است.
    یک نمونه خروجی آن:


    2) DediData/Bootstrap-RTL
    به نظر یک پروژه‌ی خاتمه یافته‌است. با نگارش بوت استرپ 4.1.3 سازگار نیست و برای نگارش بتای آن تهیه شده‌است.


    3) GhalamborM/bootstrap4-rtl
    این پروژه، روش بهتری را نسبت به بسته‌های راست به چپ موجود، انتخاب کرده‌است. در اینجا شما بوت استرپ اصلی را با آخرین نگارش آن به صورت مستقل دریافت، نصب و تنظیم می‌کنید. سپس ذیل آن کلاس‌های راست به چپ این بسته‌ی ثالث را اضافه می‌کنید.
    مجوز GPL، برای اینکار انتخاب شده‌است. متاسفانه یک چنین مجوزی در تضاد با مجوز MIT بوت استرپ اصلی است. مجوز GPL یعنی کار مشتق شده‌ی از آن نیز باید سورس باز شود و قابل استفاده‌ی در پروژه‌های تجاری غیر سورس باز نیست.
    همچنین متاسفانه به صورت یک بسته‌ی npm نیز ارائه نشده‌است و باید آخرین نگارش آن‌را از GitHub به صورت مستقیم دریافت کنید.

    با تمام این اوصاف، مشکلات ذکر شده‌ی مورد اولی که بررسی شد، در این نگارش وجود ندارند و بهترین خروجی را دریافت خواهید کرد:

     



    4) PerseusTheGreat/bootstrap-4-rtl
    روش راست به چپ سازی این نگارش نیز مانند حالت اولی است که بررسی شد و باید بسته‌ی مستقل آن‌را دریافت و استفاده کنید و به عنوان یک مکمل مطرح نیست. همچنین به همراه بسته‌ی npm نیز ارائه نشده‌است و تا این تاریخ، باید آخرین به روز رسانی‌های آن‌را از همان آدرس GitHub آن مستقیما دریافت کنید. البته مزیت آن، به روز رسانی هفتگی آن است. همچنین مجوز MIT این بسته را نیز تغییر نداده‌است.
    خروجی آن با خروجی بسته‌ی سومی که معرفی شد، تقریبا یکی و مناسب است:



    در کل اگر از مجوز GPL مورد سوم صرف نظر کنیم، به علت استقلال فایل CSS راست به چپ کننده‌ی آن از بسته‌ی اصلی بوت استرپ، انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد و خروجی قابل قبولی را نیز به همراه دارد. فقط ایکاش بسته‌ی npm ای نیز به پروژه‌ی آن اضافه شود.
    به روز رسانی: تغییر مجوز به MIT و همچنین افزوده شدن بسته‌ی npm به مورد سوم صورت گرفته‌است:
    npm install @ghalamborm/bootstrap4-rtl


    پ.ن.
    این روزها ارائه‌ی یک کتابخانه‌ی جاوا اسکریپتی و یا CSS ای بدون بسته‌ی npm متناظر با آن، ناقص به شمار می‌رود.
  • #
    ‫۵ سال و ۸ ماه قبل، پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۲:۴۳
    سلام . 
     آیا استفاده از CDN در یک وبسایت که بر روی هاست اشتراکی در ایران هست هم باعث بهبود سرعت میشه؟ممنون 
    • #
      ‫۵ سال و ۸ ماه قبل، پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۲:۵۵
      این مورد به محل هاست شما ارتباطی ندارد. نبود CDN یعنی مراجعه به سرور اصلی بجای مراجعه به نزدیک‌ترین سرور توزیع شده‌ی بین راه: