مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger - قسمت چهارم - تکمیل مستندات نوع‌های خروجی API
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: هفت دقیقه

Swashbuckle.AspNetCore چگونه اطلاعات خود را فراهم می‌کند؟

در برنامه‌های ASP.NET Core، اطلاعات OpenAPI بر اساس سرویس توکاری به نام ApiExplorer تولید می‌شود که کار آن فراهم آوردن متادیتای مرتبط با یک برنامه‌ی وب است. برای مثال توسط این سرویس می‌توان به لیست کنترلرها، متدها و پارامترهای آن‌ها دسترسی یافت. Swashbuckle.AspNetCore به کمک ApiExplorer کار تولید OpenAPI Specification را انجام می‌دهد. برای فعالسازی این سرویس نیازی نیست کار خاصی انجام شود و زمانیکه ()services.AddMvc را فراخوانی می‌کنیم، ثبت و معرفی این سرویس نیز جزئی از آن است.


اهمیت تولید Response Types صحیح

در قسمت‌های قبل مشاهده کردیم که اگر متدی برای مثال در قسمتی از آن return NotFound یا 404 را داشته باشد، این نوع از خروجی، در OpenAPI Specification تولیدی لحاظ نمی‌شود و ناقص است و یا حتی ممکن است Response Type پیش‌فرض تولیدی که 200 است، ارتباطی به هیچکدام از نوع‌های خروجی یک اکشن متد نداشته باشد و نیاز به اصلاح آن است. این مورد برای تکمیل مستندات یک API ضروری است و استفاده کنندگان از یک API باید بدانند چون نوع خروجی‌هایی را ممکن است در شرایط مختلف، دریافت کنند.


روش تغییر و اصلاح Response Type پیش‌فرض OpenAPI Specification

اکشن متد GetBook کنترلر کتاب‌ها، دارای دو نوع return Ok و return NotFound است؛ اما OpenAPI Specification تولیدی پیش‌فرض، تنها حالت return Ok یا 200 را مستند می‌کند. برای تکمیل مستندات این اکشن متد، می‌توان به صورت زیر عمل کرد:
/// <summary>
/// Get a book by id for a specific author
/// </summary>
/// <param name="authorId">The id of the book author</param>
/// <param name="bookId">The id of the book</param>
/// <returns>An ActionResult of type Book</returns>
/// <response code="200">Returns the requested book</response>
[HttpGet("{bookId}")]
[ProducesResponseType(StatusCodes.Status404NotFound)]
[ProducesResponseType(StatusCodes.Status400BadRequest)]
[ProducesResponseType(StatusCodes.Status200OK)]
public async Task<ActionResult<Book>> GetBook(Guid authorId, Guid bookId)
در اینجا با استفاده از ویژگی ProducesResponseType، می‌توان StatusCodes بازگشتی از متد را به صورت صریحی مشخص کرد. وجود این متادیتاها سبب خواهد شد تاOpenAPI Specification تولیدی، به نحو صحیحی حالت 404 را نیز لحاظ کند.
در اینجا StatusCodes.Status400BadRequest را نیز مشاهده می‌کنید. هرچند حالت return BadRequest در کدهای این اکشن متد وجود خارجی ندارد، اما در صورت بروز مشکلی در فراخوانی و یا پردازش آن، به صورت خودکار توسط فریم‌ورک بازگشت داده می‌شود. بنابراین مستندسازی آن نیز ضروری است.

برای آزمایش آن، برنامه را اجرا کنید. در قسمت مستندات متد فوق، اکنون سه حالت 404، 400 و 200 قابل مشاهده هستند. برای نمونه بر روی دکمه‌ی try it out آن کلیک کرده و زمانیکه authorId و bookId را درخواست می‌کند، دو Guid اتفاقی و کاملا بی‌ربط را وارد کنید. همچنین Controls Accept header را نیز بر روی application/json قرار دهید. سپس بر روی دکمه‌ی execute در ذیل آن کلیک نمائید. یک چنین خروجی 404 کاملی را مشاهده خواهید کرد:


در این تصویر، response body بر اساس rfc 7807 تولید می‌شود و استاندارد گزارش مشکلات یک API است. این مورد اکنون به صورت یک اسکیمای جدید در انتهای مستندات تولیدی نیز قابل مشاهده‌است:



بهبود مستندات تشخیص نوع‌های مدل‌های خروجی اکشن متدها

مورد دیگری که در اینجا جالب توجه است، تشخیص نوع خروجی، در حالت return Ok است:


در اینجا اگر بر روی لینک Schema، بجای Example value پیش‌فرض کلیک کنیم، تصویر فوق حاصل می‌شود. تشخیص این نوع، به علت استفاده‌ی از ActionResult از نوع Book، به صورت زیر است که در ASP.NET Core 2.1 برای همین منظور (تکمیل مستندات Swagger) معرفی شده‌است:
public async Task<ActionResult<Book>> GetBook(Guid authorId, Guid bookId)
بنابراین از ASP.NET Core 2.1 به بعد، بهتر است در APIها خود از IActionResult استفاده نکنید و شروع به کار با <ActionResult<T نمائید تا بتوان مستندات بهتری را تولید کرد. اگر از IActionResult استفاده کنید، دیگر خبری از Example value و Schema تصویر فوق نخواهد بود و از روی متادیتای این اکشن متد نمی‌توان نوع خروجی آن‌را تشخیص داد. البته در این حالت می‌توان این مشکل را به صورت زیر نیز حل کرد؛ اما باز هم بهتر است از <ActionResult<T استفاده کنید:
[ProducesResponseType(StatusCodes.Status200OK, Type = typeof(Book))]

یک نکته: در این تصویر، در قسمت توضیحات حالت 200، عبارت "Returns the requested book" مشاهده می‌شود. اما در حالت‌های دیگر response types تعریف شده، عبارات پیش‌فرض bad request و یا not found نمایش داده شده‌اند. نحوه‌ی بازنویسی این پیش‌فرض‌ها، با تکمیل مستندات XMLای اکشن متد و ذکر response code دلخواه، به صورت زیر است:
/// <response code="200">Returns the requested book</response>


استفاده از API Analyzers برای بهبود OpenAPI Specification تولیدی

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که پس از این تغییرات، هنوز چه مواردی در OpenAPI Specification تولیدی ما وجود خارجی ندارند و بهتر است اضافه شوند. برای پاسخ به این سؤال، از زمان ارائه‌ی ASP.NET Core 2.2، بسته‌ی جدید Microsoft.AspNetCore.Mvc.Api.Analyzers نیز ارائه شده‌است که کار آن دقیقا بررسی همین نقایص و کمبودها است. بنابراین ابتدا آن‌را به فایل OpenAPISwaggerDoc.Web.csproj اضافه کرده و سپس دستور dotnet restore را صادر می‌کنیم:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk.Web">
  <ItemGroup>
    <PackageReference Include="Microsoft.AspNetCore.Mvc.Api.Analyzers" Version="2.2.0" />
  </ItemGroup>
پس از نصب این ابزار جدید که به صورت افزونه‌ای برای کامپایلر #‍C کار می‌کند، بلافاصله اخطارهایی توسط کامپایلر ظاهر خواهند شد؛ مانند:
Controllers\BooksController.cs(40,17): warning API1000: Action method returns undeclared status code '404'.
Controllers\BooksController.cs(89,13): warning API1000: Action method returns undeclared status code '201'.
همانطور که ملاحظه می‌کنید، هنوز هم نیاز به تعریف تعدادی ProducesResponseType فراموش شده وجود دارد که آن‌ها را به صورت زیر اضافه خواهیم کرد:
/// <summary>
/// Get the books for a specific author
/// </summary>
/// <param name="authorId">The id of the book author</param>
/// <returns>An ActionResult of type IEnumerable of Book</returns>
[HttpGet()]
[ProducesResponseType(StatusCodes.Status200OK)]
[ProducesResponseType(StatusCodes.Status404NotFound)]
[ProducesDefaultResponseType]
public async Task<ActionResult<IEnumerable<Book>>> GetBooks(Guid authorId)
در ابتدا نوع‌های خروجی اکشن متد GetBooks را تکمیل می‌کنیم که آن نیز دارای return NotFound و همچنین return Ok است. به علاوه در اینجا ویژگی جدید ProducesDefaultResponseType را نیز ملاحظه می‌کنید که یک چنین خروجی را تولید می‌کند:


کار آن مدیریت تمام حالت‌های دیگری است که هنوز توسط ProducesResponseTypeها تعریف یا پیش‌بینی نشده‌اند. هرچند وجود آن می‌تواند در یک چنین مواردی مفید باشد، اما همواره تعریف صریح نوع‌های خروجی نسبت به استفاده‌ی از یک حالت پیش‌فرض برای تمام آن‌ها، ترجیح داده می‌شود.


ساده سازی کدهای تکراری تعریف ProducesResponseTypeها

مواردی مانند StatusCodes.Status400BadRequest و یا 406 را در حالت عدم قبول درخواست (مثلا با انتخاب یک accept header اشتباه) و یا 500 را در صورت وجود استثنائی در سمت سرور، باید به تمام اکشن متدها نیز اضافه کرد؛ چون می‌توانند تحت شرایطی، نوع‌های خروجی معتبری باشند. برای خلاصه سازی این عملیات، یا می‌توان این ویژگی‌ها را بجای قراردادن آن‌ها در بالای تعریف امضای اکشن متدها، به بالای تعریف کلاس کنترلر انتقال داد. با اینکار ویژگی که به یک کنترلر اعمال شده باشد به تمام اکشن متدهای آن نیز اعمال خواهد شد و یا حتی برای عدم تعریف این ویژگی‌های تکراری به ازای هر کنترلر موجود، می‌توان آن‌ها را به صورت سراسری تعریف کرد:
namespace OpenAPISwaggerDoc.Web
{
    public class Startup
    {
        public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
        {
            services.AddMvc(setupAction =>
            {
                setupAction.Filters.Add(
                    new ProducesResponseTypeAttribute(StatusCodes.Status400BadRequest));
                setupAction.Filters.Add(
                    new ProducesResponseTypeAttribute(StatusCodes.Status406NotAcceptable));
                setupAction.Filters.Add(
                    new ProducesResponseTypeAttribute(StatusCodes.Status500InternalServerError));
                setupAction.Filters.Add(
                    new ProducesDefaultResponseTypeAttribute());

                setupAction.ReturnHttpNotAcceptable = true;
// ...
به این ترتیب یکسری از نوع‌های خروجی که ممکن است توسط خود فریم‌ورک به صورت خودکار بازگشت داده شوند، به صورت سراسری به تمام اکشن متدهای برنامه اعمال می‌شوند و دیگر نیازی به تعریف دستی آن‌ها نخواهد بود.



کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: OpenAPISwaggerDoc-04.zip

در قسمت بعد، روش‌های دیگری را برای تکمیل مستندات خروجی API بررسی می‌کنیم.
  • #
    ‫۴ سال و ۱۱ ماه قبل، شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ساعت ۱۳:۴۸
    ارتقاء به ASP.NET Core 3.0

    بجای بسته‌ی Microsoft.AspNetCore.Mvc.Api.Analyzers، از نمونه‌ی موجود در SDK در فایل csproj خود استفاده کنید:
    <PropertyGroup>
       <IncludeOpenAPIAnalyzers>true</IncludeOpenAPIAnalyzers>
    </PropertyGroup>