چرا در سازمان‌ها برنامه‌های وب جایگزین برنامه‌های دسکتاپ شده‌اند (یا می‌شوند)؟
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: دو دقیقه


- برنامه‌های وب نیازی به نصب بر روی تک تک کلاینت‌ها و همچنین به روز رسانی مداوم کلاینت‌ها را ندارند. به این صورت مدیریت چند صد کاربر در یک سازمان ساده‌تر از قبل خواهد بود. دیگر نگران این نخواهید بود که آیا فلان کاربر آخرین به روز رسانی‌ها را نصب کرده (دریافت کرده) یا خیر.
- امکان دسترسی از راه دور، برای مثال از طریق اینترنت یا VPN یا RRAS و خطوط دایال آپ (برای مثال دسترسی ساده‌تر دفاتر مختلف یک سازمان به اطلاعات یکدیگر یا امکان داشتن کارکنانی که از راه دور برای شما کار می‌کنند).
- امکان ذخیره سازی داده‌ها در سازمانی دیگر (هاست کردن این برنامه‌ها در محیط‌های ابری(!) (cloud computing) هزینه‌های تهیه و نگهداری سخت افزارهای یک سازمان را نیز کاهش می‌دهند).
- کاهش هزینه‌های سازمان با توجه به اینکه اگر از سرورهای قدرتمندی استفاده شود؛ از یک برنامه‌ی وب چندین هزار یا چند میلیون کاربر می‌توانند استفاده کنند بدون اینکه نگران تامین هزینه مجوز استفاده از برنامه‌ی تهیه شده به ازای هر کاربر باشید.
- امکان دسترسی به برنامه‌ی وب تهیه شده در انواع و اقسام سیستم عامل‌هایی که تنها مجهز به یک مرورگر وب هستند (نتیجه نهایی قابل استفاده مستقل از سکو است). برای مثال این‌ روزها به کمک Adobe AIR ، Silverlight و یا کتابخانه‌های اسکریپتی مانند jQuery و ASP.Net Ajax، بسیاری از توانایی‌های نمایشی برنامه‌های دسکتاپ را در وب نیز می‌توان شاهد بود با این خصوصیت که نتیجه‌ی نهایی مستقل از سکو است.
- در این حالت کلاینت‌ها نیازی به داشتن سخت افزارهای قوی ندارند (که در کاهش هزینه‌های یک سازمان مؤثر است). همچنین این برنامه‌ها مشکلات ناسازگاری با سخت افزارها و نگارش‌های مختلف سیستم عامل‌ها را نیز ندارند. بنابراین یک سازمان می‌تواند بودجه‌ی خود را صرف تهیه‌ی سرورهای بهتری کند.
- کلاینت‌ها با توجه به محدود بودن دسترسی‌های امنیتی اعمالی توسط مرورگرها، امنیت بیشتری خواهند داشت. به همین ترتیب کاربران برای استفاده از این برنامه‌ها نیز نیازی به دسترسی بالا در یک سازمان برای اجرای مرورگر خود نخواهند داشت (کمتر جمله‌ی "من دسترسی ادمین می‌خواهم" را خواهید شنید).
- امکان مونیتور کردن ساده‌تر فعالیت کاربران در برنامه.
- در صورت محافظت از سرور، کدهای شما از خطر دزدیده شدن مصون‌(تر) هستند.
- مدیریت ساده‌تر و مجتمع اطلاعات تولیدی با توجه به اینکه همه چیز باید بر روی سرور ذخیره شود. به این صورت مدیریت نقل مکان کاربران از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر نیز ساده‌تر می شود؛ زیرا چیزی را قرار نیست جابجا کنند (نه اطلاعات و نه برنامه ‌را). اگر یکی از کامپیوترهای کلاینت‌ها قابل استفاده نباشد، به سادگی می‌تواند از کامپیوتری دیگر در شبکه استفاده کند، بدون اینکه معطل تیم فنی شود تا برنامه‌ای را برای او نصب و راه اندازی کنند. به علاوه تهیه پشتیبان از اطلاعات سرورها نیز همیشه ساده‌تر است از تهیه پشتیبان از 100 ها کامپیوتر موجود در شبکه.
- اگر خروجی برنامه‌ی وب شما تنها از صفحات وب و جاوا اسکریپت تشکیل شده باشد، امکان دسترسی آن در دستگاه‌های موبایل به سادگی میسر است.

  • #
    ‫۱۴ سال و ۹ ماه قبل، پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸، ساعت ۱۸:۱۵
    سلام مهندس . جالب بود و در اکثر کشور ها با توجه به افزایش سرعت اینترنت به این سمت گرایش داشتند . در آلمان در ایستگاه قطار یا آژانس هواپیمایی و ... به همین شکل هست و یا حداقل از یک وب سرویس بهره میبرند حتی اگر برنامه ویندوز داشته باشند . در آمریکا هم تا اونجا که میدونم silverlight و wpf به این منظور ( جهت همسان سازی محیط اینترنت و ویندوز ) استفادش رو به رشد هست . راستی آقای نصیری شما رو silverlight مانور نمیدید . یه مدتی هست که از Jquery چیزی نمیگید . منتظر مطالب جدیدتون هستم . موفق باشید .
  • #
    ‫۱۴ سال و ۹ ماه قبل، جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸، ساعت ۰۳:۲۵
    سلام
    ممنون.
    در این موارد کلان، مباحث مقیاس پذیری، load balancing ، mirroring ، clustering ، caching و امثال آن هم حائز اهمیت می‌شود که باز هم برنامه‌های وب و امکانات مهیای برای آن‌ها در این زمینه حرف اول را می‌زنند.
  • #
    ‫۱۴ سال و ۹ ماه قبل، جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸، ساعت ۲۰:۱۳
    سلام استاد

    من برنامه نویس ویندوز هستم.البته نه خیلی حرفه ای ولی دوست دارم یادگیری خودم رو در این زمینه ادامه بدم.

    به نظر شما مانور دادن روی برنامه های ویندوز و برنامه نویسی windows application اشتباهه و باید به سمت برنامه نویسی Web حرکت کنم؟
  • #
    ‫۱۴ سال و ۹ ماه قبل، جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸، ساعت ۲۰:۵۶
    نه. هر کدوم جایگاه خودشون رو دارند.
    بحث من مدیریت ساده‌تر بیش از 200 کاربر و کامپیوتر در یک شبکه بود. ساده‌تر شدن به روز رسانی‌ها، مدیریت و تهیه پشتیبان از اطلاعات، دسترسی ریموت به برنامه‌ها، امکان دسترسی به برنامه از سیستم‌ عامل‌های مختلف و کلیه مواردی که ذکر شد. در اینجاها windows application نویسی مقرون به صرفه نیست.
    و گرنه نوشتن windows service یا برنامه‌های تک کاربره یا حتی چندکاربره در مقایس کم مثلا یک شرکت 5 نفره ... و امثال آن لزومی ندارد که با وب اپلیکیشن باشد.