Enums، مخفف enumerations و یک ساختار داده قدرتمند در زبان برنامه نویسی Rust است. Enumهای Rust، بسیار متنوعتر از آنهایی هستند که در بسیاری از زبانهای برنامه نویسی دیگر یافت میشوند و به شما این امکان را میدهند که دادههای پیچیده را با تطبیق الگو و مدیریت خطا، مدل سازی کنید. در این مقاله به اصول اولیهی enums در Rust، موارد استفادهی از آنها و چند مثال کاربردی خواهیم پرداخت.
تعریف Enums در Rust
Enumها در Rust، با ...
در Rust، پیاده سازی فانکشنها ( implementation block ) به ما اجازه میدهد تا عملکردی را برای یک type مشخص، تعریف کنیم که ایجاد روشها و توابع مرتبط برای انواع دادههای سفارشیمان را ممکن میسازد. در این مقاله، نحوهی استفاده از implementation block را برای تعریف متدها و توابع مرتبط در Rust، با استفاده از ساختار Product به عنوان مثال، بررسی خواهیم کرد. ابتدا، بیایید یک struct محصول را با فیلدهای زیر تعریف کنیم: struct Produ ...
Rust، زبان برنامه نویسی سیستمی است که برای ایمنی، همزمانی و عملکرد طراحی شدهاست و همین جهت به یک انتخاب محبوب برای توسعهی نرم افزارهای مدرن تبدیل شدهاست. struct یکی از بلوکهای ساختمانی اساسی در Rust ساختار است که مخفف کلمهی 'structure' است. ساختارها، انواع دادههای سفارشی هستند که به توسعه دهندگان اجازه میدهند تا دادههای مرتبط را به شیوهای تمیز و کارآمد، با هم گروه بندی کنند. در این مقاله، قدرت و انعطافپذیری سازهها را در Rust، ...
Rust، یک زبان برنامه نویسی سیستمی است که برای ایمنی، همزمانی و عملکرد بهتر طراحی شدهاست. یکی از ویژگیهای کلیدی آن، مفهوم Borrowing است که به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا ارجاعاتی را به ارزشها بدون در اختیار گرفتن مالکیت، ایجاد کنند. این مقاله اهمیت قرض گرفتن را در این زبان برنامهنویسی را بررسی میکند.
Borrowing در Rust
Borrowing عمل ایجاد ارجاع به یک ارزش، بدون در اختیار گرفتن مالکیت است. در Rust، ارجاعات، مش ...
Rust، یک زبان برنامه نویسی است که به دلیل ایمنی و عملکرد مشهور است و مفهوم مالکیت را برای مدیریت مؤثر حافظه معرفی میکند. با رعایت مجموعهای از قوانین زمان کامپایل، توسعه دهندگان Rust میتوانند مشکلات مربوط به حافظه را کاهش داده و کد خود را بهینه کنند. این مقاله، قوانین مالکیت، مشکلاتی را که حل میکند و مثالهای مختلفی را برای نشان دادن کاربرد آن، بررسی میکند.
قوانین مالکیت
هر مقدار در Rust دارای یک متغیر مر ...
مدیریت حافظه، نقش مهمی را در برنامه نویسی ایفا میکند و بر عملکرد و کارآیی یک برنامه تاثیر میگذارد. این مقاله، مروری را بر سه نوع حافظهی اصلی ارائه میکند: static memory, stack memory, heap . درک تفاوت بین این انواع حافظهها میتواند به شما در بهینه سازی کد و جلوگیری از مشکلات احتمالی، کمک کند.
Static Memory
حافظهی static برای ذخیرهی باینریهای برنامه، متغیرهای استاتیک و حروف رشتهای (در Rust) استفاده میش ...
Control Flow، یکی از جنبههای ضروری هر زبان برنامه نویسی است و Rust نیز از این قاعده مستثنا نیست. Rust، انواع ساختارهای Control Flow را ارائه داده و به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا اجرای کد خود را کنترل کنند. در این مقاله در مورد حلقههای if/else، loop، while و for در Rust بحث خواهیم کرد.
if/else statement
دستور if/else، یک از اصلیترین ساختارهای Control Flow است که تقریباً در تمام زبانهای برنامه نویسی وجود دارد ...
توابع یکی از اجزای اساسی برنامه نویسی Rust هستند. آنها به شما این امکان را میدهند که یک بلوک کد را کپسوله کنید که میتواند بارها و بارها با ورودیهای مختلفی فراخوانی شود. در اینجا یک مثال از یک تابع در Rust آمدهاست: fn main() {
println!("The sum of 2 and 3 is {}", sum(2, 3));
}
fn sum(a: i32, b: i32) -> i32 {
a + b
} در این مثال، تابعی را به نام sum تعریف میکنیم که دو آرگومان i32 را میگیرد و مجموع آنها ر ...
Constants و Statics دو نوع متغیر هستند که در زمان کامپایل تعریف میشوند و در طول اجرای برنامه، دارای مقادیر ثابتی هستند. آنها در قوانین محدوده و نحوهی دسترسی، متفاوت هستند.
Constants
یک const در Rust، با استفاده از کلمهی کلیدی const تعریف میشود و باید یک نوع annotation داشته باشد. میتوان به آن در زمان کامپایل، یک مقدار را اختصاص داد و در زمان اجرا نمیتوان آن را تغییر داد. در اینجا مثالی از تعریف ثابت آو ...
انواع دادهها، جنبهی ضروری هر زبان برنامه نویسی هستند و Rust نیز از این قاعده مستثنا نیست. در Rust از انواع داده برای تعریف نوع دادهای که یک متغیر میتواند نگه دارد استفاده میشود. این مقاله رایجترین انواع داده در Rust را پوشش میدهد، از جمله:
Boolean
Unsigned int
Signed int
Floating point numbers
Char
String types
Arrays ...