نظرات مطالب
کار با کوکی‌ها در ASP.NET Core

یک نکته‌ی تکمیلی: در تنظیمات کوکی‌های سایت جدید، SameSite به Strict تنظیم شده بود:

options.Cookie.SameSite = SameSiteMode.Strict;

این موضوع سبب شده بود که اگر کاربری در سایت لاگین کرده بود و ایمیلی را دریافت می‌کرد، پس از کلیک بر روی ایمیل دریافتی و ورود به سایت، اعتبارسنجی نشده تلقی می‌شد و برای مثال امکان ارسال پاسخی را نداشت؛ چون حالت Strict به این معنا است که کوکی‌های سایت (منجمله کوکی‌ اعتبارسنجی کاربر)، فقط به درخواست‌های رسیده‌ی از طریق خود سایت، به صورت خودکار توسط مرورگرها ارسال می‌شوند و نه در حالتیکه یک redirect از سایت دیگری وجود داشته باشد. برای تعدیل این تنظیم می‌توان از حالت Lax استفاده کرد:

options.Cookie.SameSite = SameSiteMode.Lax;

در اصل، حالت Lax با حالت Strict، تفاوت آنچنانی ندارد و هنوز هم کوکی‌ها را فقط به درخواست‌های رسیده‌ی از طریق دومین جاری ارسال می‌کند. اما در این حالت اگر redirect ای نیز به دومین برنامه، از نوع GET وجود داشته باشد، آن‌را امن حساب کرده و کوکی‌های برنامه را در اختیار آن درخواست قرار می‌دهد.

پ.ن.

برای دریافت کوکی‌های جدید از نوع Lax، باید یکبار از برنامه خارج شوید و مجددا به آن وارد شوید تا کوکی‌های جدید را دریافت کنید.

مطالب
معرفی سرویس‌های ارائه شده توسط شرکت‌های گوگل، آمازون و مایکروسافت در قالب رایانش ابری - قسمت اول

رایانش ابری مفهوم نسبتا جدیدی در عرصه‌ی فناوری اطلاعات است و در حال گسترش می­‌باشد. به طور خلاصه رایانش ابری به همه چیز اعم از برنامه کاربردی( Application )، سکو ی ( Platform ) توسعه نرم افزار، سخت افزار و زیرساخت، به عنوان سرویس نگاه می‌کند. زیرساخت های موجود در مراکز داده( Data Center ) به انضمام  نرم‌افزارهایی که در آن قرار دارند، مجموعه‌ه­ایی را تشکیل می­‌دهند که ابر نامیده می­‌شود. به عبارت ساده­‌تر رایانش ابری یعنی استفاده­ اشتراکی از برنامه­‌ها و منابع یک محیط شبکه­‌ای برای انجام یک کار، بدون این که مالکیت، مدیریت منابع شبکه و سخت­ افزار و برنامه­‌ها، برای استفاده کننده مهم باشد. در رایانش ابری منابع کامپیوترها، برای انجام یک کار استفاده می‌شوند و داده­‌های مربوط به پردازش، در هیچ کدام از کامپیوترهای شخصی ذخیره نمی­‌شوند، بلکه در جای دیگری در داخل همان منابع شبکه، ذخیره می­‌شوند تا در زمان و مکان دیگری قابل دسترسی باشند.

بر همین اساس شرکت های پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات به ارائه سرویس هایی تحت عنوان خدمات رایانش ابری پرداخته اند و هدف از این سری مطالب ارائه شده، شرح مختصری بر سرویس‌های ارائه شده می باشد. در قسمت اول به معرفی سرویسهای شرکت گوگل پرداخته می شود و در قسمت‌های بعدی، سرویس‌های  شرکت‌های مایکروسافت و آمازون معرفی می‌گردد.

 سرویس­‌های رایانش ابری گوگل، در زیر دو چتر قرار دارند. گروه اول شامل مجموعه گسترده­ای از برنامه­‌های محبوب گوگل مانند Google Doc ،   Google Health ، Google Mail ، Google Earth هستند که با کلیک بر روی گزینه More و Even More که در بالای صفحه اصلی گوگل قرار دارند، می­توان به آن­ها دسترسی پیدا کرد.

دومین محصول مبتنی بر ابر گوگل، ابزار توسعه PaaS گوگل است. این سکو در سال 2008 برای توسعه برنامه‌­های تحت وب، با استفاده از زیرساخت گوگل به نام موتور Google App  معرفی شد. هدف از آن قادر ساختن توسعه دهندگان برای ساخت و استقرار برنامه­‌های وب بدون نگرانی از زیرساختی است که برنامه بر رویش اجرا می­شود. برنامه­‌های این موتور، با زبان­های سطح بالا به ویژه جاوا و پایتون و در چارچوب GAE نوشته می­‌شوند. گوگل به منظور گسترش این نوع برنامه­‌ها یک سطح رایگان مشخص از سرویس را ارائه می­دهد و زمانی که برنامه از سطح مشخصی از بار پردازشی، ذخیره­‌سازی و پهنای باند شبکه فراتر رفت، آنگاه شارژها بر مبنای میزان استفاده محاسبه می­شود.

برنامه­‌های GAE را باید به گونه­‌ای نوشت که با زیرساخت گوگل وفق یابند. این مسئله، باعث محدودیت برنامه­‌های قابل اجرا در GAE  می­گردد و علاوه بر آن، انتقال برنامه‌­ها به سکوی GAE و یا انتقال از این سکو به سایر سکو­های موجود دشوار می­شود.

از میان سرویس های ابری رایگان ارائه شده از سوی گوگل، به معرفی سرویس آنالیز گوگل بسنده کرده و تمرکز اصلی بر روی سکوی توسعه نرم‌افزاری این شرکت ( GAE ) می‌باشد.


Google Analytics

به اختصار GA نامیده می­شود و یک ابزار آماری است که تعداد و انواع بازدیدکنندگان وب­‌سایت و نحوه استفاده از وب­‌سایت را اندازه­‌گیری می­کند. این محصول بر روی بسته تحلیلی Urchin 5 که گوگل در سال 2006 آن را خریداری نمود، ساخته شده است. این سرویس رایگان عرضه می­شود و فرآیند تحلیل را با استفاده از یک قطعه کد جاوا اسکریپت به نام Google Analytics Tracking Code با پیاده‌سازی در تگ صفحه وب انجام می­‌شود.

این کد با اولین بارگذاری صفحه در سیستم­ کاربران، به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته و برای پردازش به سرورهای GA باز پس می­فرستد. این کد با کمک Cookie مرورگر اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می­نماید.

سرویس Google Analytics


آشنایی با Google App Engine

GAE یک سکو به عنوان سرویس می­باشد و مبتنی بر ابر گوگل است و بر روی زیر ساخت­ گوگل مستقر شده است. 

این سرویس توسعه دهندگان را قادر می­سازد تا برنامه‌­های وب ایجاد کرده و بر روی سرور­های گوگل مستقر سازند و گوگل مدیریت زیرساخت را بر عهده گیرد و اعمالی مانند نظارت، برطرف کردن اشکالات احتمالی، خوشه بندی، مدیریت وهله‌سازی ماشین‌های مجازی و غیره را انجام دهد. برای اجرای یک برنامه در GAE ابتدا باید استانداردهای سکوی گوگل رعایت شود. این استانداردها دامنه برنامه­‌هایی که قابل اجرا می­باشند را بسیار محدود می‌­نماید و قابلیت حمل آن­ها را کاهش می­دهد.

محدودیت­‌هایی که این سکو ایجاد می­‌کند، با خود مزایایی را به همراه می­‌آورد که در زیر به آن­ها اشاره می­گردد:

  • وب سرویس­های پویا بر مبنای استانداردهای رایج
  • توسعه خودکار و توازن بار بین ماشین‌های وهله‌سازی شده که مورد استفاده وب سرویس است.
  • اعتبارسنجی با استفاده از API موجود در گوگل.
  • فضای ذخیره سازی ماندگار با قابلیت جستجو، مرتب سازی و مدیریت تراکنش.
  • صف کاری و زمان بندی کاری
  • محیط توسعه سمت مشتری( توسعه دهندگان ) برای شبیه سازی GAE در سیستم محلی.
  • پشتیبانی از محیط اجرا جاوا و پایتون.

هنگامی که یک برنامه در GAE مستقر گردید، با استفاده از نام دامنه دلخواه یا با استفاده از آدرس تجاری Google Apps قابل دستیابی است. موتور Google Apps در حال حاضر برنامه­‌هایی که در جاوا و پایتون نوشته شده است را پشتیبانی می­کند و علاوه بر آن از زبان­های ماشین مجازی جاوا و چندین چارچوب تحت وب پایتون که WSGI و CGI را پشتیبانی می­کنند نیز با محیط GAE سازگاری دارند.

برنامه­‌هایی که در GAE اجرا می­شوند از سیستم عامل مستقل هستند یا به گفته گوگل بر روی   Sand Box  اجرا می­شوند. این ویژگی GAE را قادر می­سازد، سیستم را بهینه کند تا تقاضاهای وب، با بار ترافیکی فعلی منطبق شوند. همچنین برنامه­‌ها را قادر می­سازد با امنیت بالاتری کار کنند، زیرا تنها می­توانند به کامپیوترهایی متصل شوند که آدرس‌های مشخصی دارند و سرویس­ها را با استفاده از پروتکل Http و یا Https از پورت­های شناخته شده پاسخ دهند. از طرف دیگر برنامه‌­ها نیز به این میزان محدود شده که تنها فایل­ها را بخوانند. آن‌ها حق نوشتن فایل به صورت مستقیم بر روی سیستم­ها را ندارند و برای دستیابی به داده، باید از ذخیره داده در Cache یا سرویس ماندگار دیگری استفاده نمایند.

GAE یک سیستم انبار داده توزیع شده دارد که از پرس و جوها و تراکنش­ها پشتیبانی می­نماید. این انبار داده غیر رابطه­‌ای است، اما اشیاء داده یا موجودیت­‌هایی که خصوصیات لازم را دارند، ذخیره می­‌نماید. به همین علت در پرس و جوها می­توان از فیلتر نوع موجودیت بهره برد و آن­ها را به ترتیب خصوصیات مرتب نمود.

در نهایت توجه به مدل قیمت‌گذاری گوگل قابل توجه است. گوگل برای تشویق توسعه دهندگان در نوشتن برنامه با استفاده از GAE ، استقرار و توسعه برنامه را تا میزان مشخصی از منابع رایگان کرده است و با عبور از مقدار رایگان باید هزینه را به ازای مصرف پرداخت نمود. بر اساس جدول ارائه شده در سایت شرکت گوگل به ازای تجاوز از میزان مصرف رایگان، سیستم هزینه گذاری بر اساس تعرفه‌های زیر، اقدام به محاسبه حق شارژ می‌نماید و بدیهی است برای آگاهی از آخرین تعرفه‌ها و کسب اطلاعات بیشتر، مراجعه به  صفحه سایت شرکت گوگل  توصیه می‌شود:

  • مبلغ به ازای هر یک ساعت استفاده از CPU معادل 0.08 دلار
  • داده ذخیره شده به ازای هر گیگابایت در ماه معادل 0.18 دلار
  • پهنای باند خروجی به ازای هر گیگابایت معادل 0.12 دلار
  • پهنای باند ورودی رایگان
  • هزینه دریافت هر ایمیل معادل 0.0001 دلار 

به منظور ذخیره اطلاعات در منبع داده پایدار، از API استفاده می­گردد که به ازای تعداد تراکنش­هایی که تبادل می­گردد، هزینه پرداخت می­شود. از آنجایی که بنا به تعداد تبادلات و نوع حافظه پایداری که استفاده می­گردد، هزینه متغیر است، خواننده محترم برای رویت لیست مذکور به منبع ذکر شده، ارجاع داده می­شود.


  منبع سهمیه 
سهمیه پیش فرض رایگان به ازای هر برنامه   
  مصرف  CPU 
  28 ساعت به ازای هر برنامه در روز 
  منبع ذخیره پایدار داده 
1 گیگابایت به ازای هر برنامه در ماه
  پهنای باند ورودی 
  1 گیگابایت به ازای هر برنامه در روز 
  پهنای باند خروجی 
  1 گیگابایت به ازای هر برنامه در روز 
  تراکنش با منبع داده  Datastore 
  50 هزار تراکنش برای خواندن و نوشتن به ازای هر برنامه در ماه 
  تراکنش با منبع داده  Blobstore 
  5 گیگابایت به ازای هر برنامه در روز 
  ایمیل دریافتی 
  100 دریافت به ازای هر برنامه در روز 

نظرات مطالب
پَرباد - راهنمای اتصال و پیاده‌سازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی (شبکه شتاب)
با تشکر از مطالب مفید شما
فقط یک سوال اینجا پیش میاد اطلاعات شماره درگاه و نام کاربری و کلمه عبور عملا در این روش کاربردی نداره ؟
احراز اطلاعات پذیرنده به چه صورتیه ؟
امنیت استفاده از این پکیج را هم ممنون میشم توضیح بفرمائید
نظرات مطالب
EF Code First #3
با سلام؛ در database first ما میتونیم به صورت دستی در جداولمون رکورد وارد کنیم مثلا نام کاربری و کلمه عبور مدیر یا برخی جداول که دارای اطلاعات اولیه دارند. در code First  ما چطور باید اینکار رو انجام بدیم به نحوی که فقط یکبار مقدار دهی اولیه صورت بگیره؟
نظرات مطالب
دسترسی رایگان به کل مجموعه Pluralsight به مدت 10 روز
دو روش اینجا گفته شده
روش اول: نیاز به کردیت کارت خواهید داشت اما تا 10 روز از آن برداشت نمی‌شود و رایگان است. بعد از 10 روز شما رو شارژ می‌کنند.
روش دوم: به آدرس ذکر شده در کامنت بالایی من مراجعه کنید. کد داده شده رو وارد کنید به همراه یک نام کاربری و کلمه عبور دلخواه برای ثبت نام و سپس ... بدون مشکل از مجموعه استفاده کنید. از زمان شروع، یک هفته وقت خواهید داشت.
اشتراک‌ها
سایت Google Design

مجموعه راه‌حل‌های گوگل برای طراحی رابط کاربری

سایت Google Design
نظرات مطالب
اعتبارسنجی مبتنی بر JWT در ASP.NET Core 2.0 بدون استفاده از سیستم Identity
سلام؛ چند سوال. یک: برای بعضی از کاربران، با اینکه لاگین هستند ولی خود به خود به صفحه عدم دسترسی منتقل میشوند، در صورتی که در هدر همچنان دکمه‌های ارسال پست و ... که مخصوص کاربران لاگین شده هست در سایت قابل نمایش هست ، ولی اگر کاربر صفحه رو دستی رفرش کند (f5) کاربر دیگر لاگین نیست و مجدد نیاز به لاگین دارد.
دو : با اینکه مقدار AccessTokenExpirationMinutes برابر 2 دقیقه قرار دادم ولی بعد از زمان تعین شده کاربر همچنان در سایت لاگین میباشد.
پروژه‌ها
پروژه سامانه برگزاری مسابقات ورزشی پیاده سازی شده به وسیله ASP.NET MVC و AngularJS
این سامانه به کمک فریمورک‌های ASP.NET MVC و AngularJS پیاده سازی شده است.

مکانیزم کار این سامانه بدین شکل است که مدیر سامانه مسابقه ای را تعریف کرده و برای آن نمایندگان واحدهای دانشگاهی انتخاب می‌کند. به نمایندگان این دانشگاه‌ها پیامی مبنی بر برگزاری مسابقه‌ی مورد نظر فرستاده می‌شود تا در فرصت تعیین شده وارد سامانه شوند و اعلام آمادگی خود را برای شرکت در مسابقات اعلام کنند.
پس از تایید اعلام آمادگی واحدهای دانشگاهی برای شرکت در مسابقات توسط مدیر، نمایندگان دانشگاه‌ها در بازه‌ی تعیین شده برای ثبت نام به سامانه مراجعه کرده و اطلاعات بازیکنان و اعضای کادر فنی را ثبت می‌کنند. پس از بررسی اطلاعات ثبت شده توسط مدیر، نمایندگان در بازه‌ی زمانی اعلام شده برای دریافت کارت به سامانه مراجعه نموده و کارت مسابقات را دانلود می‌کنند.

امکانات سامانه:

- مدیریت مسابقات و برگزاری همزمان چندین مسابقه
- مدیریت سرپرستان تیم‌های ورزشی
- مدیریت اعلام آمادگی شرکت کنندگان در مسابقات
- اطلاع رسانی خودکار برگزاری مسابقات به سرپرستان تعریف شده از طریق پیامک و پست الکترونیکی
- مدیریت اطلاعات شرکت کنندگان اعم از بازیکنان و کادر فنی
- ثبت و مدیریت اطلاعات شرکت کنندگان توسط سرپرست تیم
- اطلاع رسانی خودکار اطلاعات تایید نشده توسط مدیرسامانه به سرپرست تیم از طریق پیامک و پست الکترونیکی
- صدور کارت ورود به مسابقات
- گزارش گیری از اطلاعات مسابقات و شرکت کنندگان
- مدیریت محل اسکان شرکت کنندگان
- مدیریت اطلاعات پایه
- مدیریت خبرنامه و اطلاع رسانی
- مدیریت مدیران سامانه
- وبسایت سامانه برگزاری مسابقات


نحوه‌ی ورود به سیستم

برای ورود به مدیریت سامانه، از قسمت فوتر سایت بر روی "ورود همکاران" کلیک کنید.

ایمیل و کلمه عبور برای ورود به مدیریت سامانه

ایمیل: admin@gmail.com
کلمه عبور: 123admin123

ایمیل و کلمه عبور برای ورود به سامانه مسابقات

ایمیل: user@gmail.com
کلمه عبور: 123user123

نکته: سورس کد این پروژه را فقط از مخزن کد پروژه می‌توانید دریافت کنید.

 


مطالب
استفاده از BroadcastChannel در جاوا اسکریپت

یکی از API ‌های کاربردی و جدید در دنیای وب، BroadcastChannel است که امکان ارسال اطلاعات بین window‌ها ، Tab‌ها و iframe‌های مختلف را که در یک دامنه هستند، فراهم می‌کند.  برای مثال اگر شما در مرورگری در پنجره‌های مختلف یک سایت را باز کرده باشید، با تغییر در یکی از این پنجره‌ها، قادر خواهید بود سایر پنجر‌ها را هم مطلع کنید تا در صورت نیاز، مجددا بارگذاری شوند. 


چرا از این API استفاده کنیم؟ 

یکی از وب سایت‌های مورد علاقه‌ی خود را در مرورگر باز کنید. مثلا یوتیوب و لاگین کنید. حالا در پنجره‌ی جدیدی، همین وب سایت را مجددا باز کرده و لاگین کنید. حالا در یکی از پنجره‌ها، از یوتیوب Logout کنید. خب شما حالا در یکی از پنجره‌ها لاگین هستید و در یکی دیگر Logout کرده‌اید. حالا پنجره‌های مرورگر شما دارای دو وضعیت متفاوت هستند. Logged-in در برابر Logged-out و این گاهی باعث دردسر خواهد شد.

این وضعیت حتی میتواند باعث خطرهای امنیتی نیز بشود. تصور کنید که کاربری در یک فضای عمومی مثل یک کافی شاپ وارد سایت شما شده‌است و داشبرد مخصوص به خود را باز کرده‌است. بنا به دلایلی کاربر قصد ترک محل را کرده و طبیعتا از برنامه شما Logout خواهد کرد . در این حالت اگر این کاربر برنامه شما را در صفحات مختلف مرورگر باز کرده باشد و لاگین نیز کرده باشد، هر کسی که بعد از او قصد استفاده از این کامپیوتر را داشته باشد ،  میتواند به اطلاعات کاربر مورد نظر در آن صفحات دسترسی پیدا کند؛ چه این اطلاعات روی صفحه باشد و چه مثلا اطلاعات یک JWT token.  چون کاربر فراموش کرده در صفحات دیگر هم Logout کند.


کد نویسی BroadcastChannel API 

در نگاه اول، استفاده از این API  ممکن است سخت به نظر برسد؛ ولی در واقع خیلی راحت است. برای نمونه قطعه کد زیر را درنظر بگیرید: 

<!DOCTYPE html>
<body>
  <!-- The title will change to greet the user -->
  <h1 id="title">Hey</h1>
  <input id="name-field" placeholder="Enter Your Name"/>
</body>
<script>
var bc = new BroadcastChannel('gator_channel');
(()=>{
  const title = document.getElementById('title');
  const nameField = document.getElementById('name-field');
  const setTitle = (userName) => {
    title.innerHTML = 'Hey ' + userName;
  }
  bc.onmessage = (messageEvent) => {
    // If our broadcast message is 'update_title' then get the new title from localStorage
    if (messageEvent.data === 'update_title') {
      // localStorage is domain specific so when it changes in one window it changes in the other
      setTitle(localStorage.getItem('title'));
    }
  }

  // When the page loads check if the title is in our localStorage
  if (localStorage.getItem('title')) {
    setTitle(localStorage.getItem('title'));
  } else {
    setTitle('please tell us your name');
  }
  nameField.onchange = (e) => {
    const inputValue = e.target.value;
    // In the localStorage we set title to the user's input
    localStorage.setItem('title', inputValue);
    // Update the title on the current page
    setTitle(inputValue);
    // Tell the other pages to update the title
    bc.postMessage('update_title');
  }
})()
</script>

این کد شامل یک Input باکس و یک title است. وقتی کاربر نام خود را در Input باکس وارد می‌کند، برنامه آن را در Localstorage با کلیدی به نام userName ذخیره می‌کند و بعد title صفحه جاری را به سلام + userName تغییر می‌دهد. مثلا اگر کاربر در Input باکس، عبارت بابک را وارد کند، title صفحه به سلام بابک تغییر داده میشود.

بدون BroadcastChannel، چنانچه کاربر در پنجره‌های مختلف مرورگر، برنامه را باز کرده باشد، تغییری در Title آن صفحات داده نخواهد شد؛ مگر اینکه مجددا توسط کاربر بارگذاری شود. 

در کد فوق ما یک وهله از BroadcastChannel را به نام gator_channel ایجاد کرده‌ایم و بعد onmessage را مساوی متدی با یک آرگومان جهت دریافت پیام قرار داده‌ایم. در این متد چک شده که اگر نام پیام، مساوی update_title باشد، متغیر ذخیره شده‌ی در LocalStorage خوانده شود.

هربار که متد postMessage ، از BroadcastChannel را فراخوانی میکنیم، این متد، باعث اجرای متد onmessage در سایر پنجره‌ها می‌شود. پس اگر در پنجره‌ی جاری در Input باکس، کلمه فرهاد را بنویسیم، متد bc.postMessage('update_title') در پنجره جاری اجرا شده و باعث اجرای متد onmessage در سایر پنجره‌هایی که سایتمان در آن باز است میشود.


این API در چه حالت‌هایی کار میکند

برخلاف سایر API‌ها مثل window.postMessage، شما لازم نیست چیزی در مورد اینکه چند تا صفحه از سایتتان بر روی مرورگر جاری باز شده را بدانید. (توجه کنید که روی عبارت «مرورگر جاری» تاکید میکنم. چون اگر برنامه روی دو مرورگر مثلا Chrome و Firefox به صورت همزمان باز باشد، این API فقط روی صفحات باز مرورگر جاری فراخوانی خواهد شد و نه مرورگر دوم؛ توضیحات بیشتر در ادامه داده شده است)

BroadcastChannel فقط روی مرورگر جاری و صفحاتی از یک دامنه، اجرا خواهد شد. این به این معنا است که شما می‌توانید پیام‌هایتان را از دامنه مثلا : https://alligator.io به دامنه https://alligator.io/js/broadcast_channels ارسال کنید. تنها نکته‌ای که لازم است تا رعایت شود این است که آبجکت BroadcastChannel در هر دو صفحه، از یک نام برای channel استفاده کرده باشند:

const bc = new BroadcastChannel('alligator_channel');
bc.onmessage = (eventMessage) => {
  // do something different on each page
}


در حالتهای زیر این API کار نخواهد کرد:

هاست‌های متفاوت:

https://alligator.io 

https://www.aligator.io

پورت‌های متفاوت:

https://alligator.io 

https://alligator.io :8080

پروتکل‌های متفاوت:

https://alligator.io 

http://alligator.io 

و یا برای مثال اگر مثلا در مرورگر Chrome یکی از صفحات به صورت Incognito باز شده باشد.


سازگاری این API با مرورگرهای مختلف

با توجه به اطلاعات سایت caniuse.com، این API در 75.6% مرورگرها پشتیبانی میشود. ولی مرورگرهای Safari و Internet Explorer از این API پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین امکان استفاده از این API توسط کتابخانه sysend.js نیز فراهم شده‌است.


چه نوع پیامهایی را می‌توانید به کمک این API ارسال کنید

  • تمامی تایپ‌ها (Boolean,Null, Undefined,Number,BigInt, String) به غیر از symbol
  • آبجکتهای Boolean و String
  • Dates
  • Regular Expressions
  • Blobs
  • Files, File Lists
  • Array Buffer, ArrayBufferViews
  • ImageBitmaps, ImageDates
  • Arrays,Objects,Maps and Sets
در صورت ارسال تایپی از نوع symbol، با خطایی در سمت ارسال کننده مواجه خواهید شد.

قطعه کد زیر، بجای string، یک object را ارسال می‌کند:

bc.onmessage = (messageEvent) => {
  const data = messageEvent.data
  // If our broadcast message is 'update_title' then get the new title from localStorage
  switch (data.type) {
    case 'update_title':
      if (data.title){
        setTitle(data.title);
      }
      else
        setTitle(localStorage.getItem('title'));
      break
    default:
      console.log('we received a message')
  }
};
// ... Skipping Code
bc.postMessage({type: 'update_title', title: inputValue});


چه کارهایی را میتوانید به کمک این API انجام دهید

چیزهای زیادی را میتوان مجسم کرد. محتمل‌ترین گزینه، به اشتراک گذاری state جاری برنامه است. برای مثال اگه از کتابخانه‌های flux یا redux برای مدیریت state برنامه استفاده می‌کنید، به کمک این API می‌توانید state جاری را در تمامی صفحات باز برنامه، بروز رسانی کنید. حتی می‌توانید به چیزی شبیه به machine state فکر کنید.

یا مثلا آخرین وضعیت سبد خرید کالای مشتری و یا موجودی کالاها، در یک سایت خرید آنلاین. همچنین به اشتراک گذاری فایلهای حجیم مثل عکس و غیره جهت جلوگیری از دانلود مجدد آن‌‌ها در سایر صفحات.

به کمک دستور ()bc.close در هر زمانی میتوانید channel باز شده را ببندید و مجددا بسته به وضعیت برنامه، آن را باز کنید.

اشتراک‌ها
معرفی و آموزش مفاهیم Progressive Web Apps

Progressive Web Apps  

راهی جدید برای فراهم کردن تجربه کاربری شگفت انگیز روی وب!

گوگل برای اولین بار در سال 2015 از آن رو نمایی کرد و استقبال زیادی ازش شد که ویژگی‌های زیر رو داره:

  • قابل اطمینان: بار گذاری بی درنگ , کار کردن در حالت آفلاین یا شبکه‌های ضعیف
  • سریع :پاسخ سریع به تعامل‌های کاربر همراه با انمیشن 
  • جذاب : حس یک اپ بومی همراه با تجربه کاربری عالی

همچنین قابلیت نمایش ایکن اپ روی Home Screen (موبایل) 

معرفی و آموزش مفاهیم Progressive Web Apps