مطالب
بهبودهای تولید برنامه‌های اجرایی تک فایلی در NET 6x.
تولید برنامه‌های اجرایی تک فایلی در زمان NET Core 3x. ارائه شد؛ اما به همراه این مسائل نیز بود:
- فایل اجرایی تک فایلی تولید شده در اصل یک فایل zip خود باز شونده بود که در یک مکان موقتی به صورت خودکار باز و اجرا می‌شد. این حالت با آنتی‌ویروس‌ها و یا سیستم‌هایی که قسمت‌های اصلی آن‌ها جهت کاربران عادی قفل شده‌اند، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.
- حجم فایل نهایی تولید شده قابل توجه بود. برای نمونه یک برنامه‌ی کنسول Hello world آن حدود 70 مگابایت می‌شد. البته باید درنظر داشت که یک چنین خروجی به همراه یک NET Core runtime. کامل نیز می‌شد.

از آن زمان تغییرات تدریجی مفیدی در این زمینه رخ داده‌اند که خلاصه‌ا‌ی از آن‌ها را تا دات نت 6 در ادامه مرور می‌کنیم.


اصول تولید برنامه‌های اجرایی تک فایلی دات نت

فرض کنید برنامه‌ی کنسول ما از این سه سطر تشکیل شده‌است:
using System;
Console.WriteLine("Hello, World!");
Console.ReadLine();
برای تولید یک برنامه‌ی اجرایی تک فایلی بر اساس آن، می‌توان دستور زیر را در خط فرمان اجرا کرد:
dotnet publish -p:PublishSingleFile=true -r win-x64 -c Release --self-contained true
در این حالت ذکر سیستم عامل هدف، اجباری است؛ از این جهت که خروجی نهایی تنها برای یک سیستم عامل تهیه می‌شود.
پس از اجرای دستور فوق، اگر به مکان C:\MyProject\bin\Release\net6.0\win-x64\publish مراجعه کنیم، به یک فایل exe حدود 62 مگابایتی خواهیم رسید که کمی کم حجم‌تر از نمونه‌ی NET Core 3x. آن است! البته همانطور که عنوان شد این خروجی به همراه runtime متناظری نیز هست. اگر بخواهیم این runtime را از آن حذف کنیم می‌توان به صورت زیر عمل کرد:
dotnet publish -p:PublishSingleFile=true -r win-x64 -c Release --self-contained false
با استفاده از سوئیچ self-contained false دیگر خروجی نهایی به همراه runtime دات نت تشکیل نخواهد شد و حجم حاصل تنها 150 کیلوبایت خواهد بود. در این حالت استفاده کننده‌ی نهایی باید runtime را خودش به صورت مجزایی نصب کند.

یک نکته: می‌توان سوئیچ‌های فوق را به فایل csproj نیز به صورت زیر اضافه کرد:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
<PropertyGroup>
    <OutputType>Exe</OutputType>
    <TargetFramework>net6.0</TargetFramework>
    <PublishSingleFile>true</PublishSingleFile>
    <SelfContained>true</SelfContained>
    <RuntimeIdentifier>win-x64</RuntimeIdentifier>
    <PublishReadyToRun>true</PublishReadyToRun>
  </PropertyGroup>
</Project>


تک فایل‌های اجرایی دات نت 6 دیگر فایل‌های zip خود باز شونده نیستند

همانطور که عنوان شد، تک فایل‌های اجرایی تولید شده‌ی در نگارش‌های پیشین دات نت، چیزی بجز یک فایل zip خود بازشونده که همه چیز داخل آن قرار گرفته بودند، نبودند. این حالت دیگر در دات نت 6 صادق نیست و اینبار خروجی نهایی در حافظه بارگذاری می‌شود و نیاز به باز شدن آن در مکان‌های temp برطرف شده‌است. تا زمان دات نت 5، این قابلیت فقط برای خروجی‌های لینوکس تدارک دیده شده بود، اما با ارائه‌ی دات نت 6، خروجی‌های ویندوز و مک هم فایل‌های اجرایی واقعی هستند.


فعالسازی IL Trimming

به صورت پیش‌فرض با اجرای دستورات تولید تک فایل‌های اجرایی برنامه‌های دات نت، تمام وابستگی‌های استفاده شده بدون هیچگونه بهینه سازی در کنار هم قرار می‌گیرند. با فعالسازی قابلیت IL Trimming می‌توان وابستگی‌هایی را که برنامه از آن‌ها استفاده نمی‌کند، از خروجی نهایی حذف کرد که در نتیجه‌ی آن، شاهد کاهش حجم قابل ملاحظه‌ی فایل تولیدی نهایی خواهیم بود. برای اینکار می‌توان سوئیچ PublishTrimmed را فعالسازی کرد:
dotnet publish -p:PublishSingleFile=true -r win-x64 -c Release --self-contained true -p:PublishTrimmed=true
پس از آن برنامه‌ی 60 مگابایتی تولیدی در ابتدای بحث، تبدیل به یک برنامه‌ی اجرایی تک فایلی 11 مگابایتی می‌شود که کاهش حجم قابل توجهی است.
باید دقت داشت که این حجم نهایی، یک فایل اجرایی واقعی بدون نیاز به نصب هیچ نوع runtime ای است و کاملا متکی به خود است.


فعالسازی فشرده سازی

به همراه دات نت 6، امکان فشرده سازی خودکار این خروجی نهایی تک فایلی، جهت کاهش هرچه بیشتر حجم آن نیز میسر شده‌است. برای اینکار می‌توان سوئیچ EnableCompressionInSingleFile را فعالسازی کرد:
dotnet publish -p:PublishSingleFile=true -r win-x64 -c Release --self-contained true -p:EnableCompressionInSingleFile=true
خروجی آن یک فایل 30 مگابایتی بدون IL Trimming است که نسبت به خروجی 60 مگابایتی ابتدای بحث، باز هم کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته‌است.
نظرات مطالب
استفاده از Fluent Validation در برنامه‌های ASP.NET Core - قسمت چهارم - اعتبارسنجی Async سمت کلاینت و یا همان Remote Client Side Validation
اعتبارسنجی، یک «cross-cutting concern» هست و نباید با «business logic» مخلوط شود. برای مدیریت «cross-cutting concern»ها عموما از روش‌های AOP استفاده می‌شود؛ مانند قرار دادن یک Attribute بر روی متدی که قرار است پیش از اجرای منطق اصلی این متد، اجرا شود (الگوی decorator). در اینجا هم اجرای اعتبارسنجی‌ها دقیقا به همین صورت است. پیش از رسیدن به متدهای سرویس برنامه، به صورت خودکار، کار اجرای اعتبارسنجی آن‌ها انجام می‌شود.
یک نمونه‌ی از جداسازی‌های «cross-cutting concern»‌ها در مطلب «Validating with a Service Layer» خود مایکروسافت قابل مشاهده‌است. ابتدا با قرار دادن کل منطق اعتبارسنجی در داخل یک سرویس شروع کرده و سپس این منطق را refactor کرده و تبدیل به یک سرویس مجزای قابل استفاده‌ی در یک سرویس و یا کنترلر در آورده. البته آن مطلب عمومی است و هر دوی این‌ها با Fluent validation، چه به صورت اعمال خودکار و یا اجرای دستی، قابل انجام است.
در کل پیاده سازی اعتبارسنجی business logic، توسط specification pattern انجام می‌شود؛ دقیقا مانند تعاریف AbstractValidatorها در Fluent validation (که پیاده سازی specification pattern هستند) و عموما اجرای آن‌ها به دلیل cross-cutting concern بودن، توسط decorator pattern صورت می‌گیرد؛ مانند روش‌های سوم و چهارم اجرای AbstractValidatorها.
مطالب دوره‌ها
مدیریت استثناءها در حین استفاده از واژه‌های کلیدی async و await
زمانیکه یک متد async، یک Task یا Task of T (نسخه‌ی جنریک Task) را باز می‌گرداند، کامپایلر سی‌شارپ به صورت خودکار تمام استثناءهای رخ داده درون متد را دریافت کرده و از آن برای تغییر حالت Task به اصطلاحا faulted state استفاده می‌کند. همچنین زمانیکه از واژه‌ی کلیدی await استفاده می‌شود، کدهایی که توسط کامپایلر تولید می‌شوند، عملا مباحث Continue موجود در TPL یا Task parallel library معرفی شده در دات نت 4 را پیاده سازی می‌کنند و نهایتا نتیجه‌ی Task را در صورت وجود، دریافت می‌کند. زمانیکه نتیجه‌ی یک Task مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر استثنایی وجود داشته باشد، مجددا صادر خواهد شد. برای مثال اگر خروجی یک متد async از نوع Task of T باشد، امکان استفاده از خاصیتی به نام Result نیز برای دسترسی به نتیجه‌ی آن وجود دارد:
using System.Threading.Tasks;

namespace Async05
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            var res = doSomethingAsync().Result;
        }

        static async Task<int> doSomethingAsync()
        {
            await Task.Delay(1);
            return 1;
        }
    }
}
در این مثال یکی از روش‌های استفاده از متدهای async را در یک برنامه‌ی کنسول مشاهده می‌کنید. هر چند خروجی متد doSomethingAsync از نوع Task of int است، اما مستقیما یک int بازگشت داده شده است. تبدیلات نهایی در اینجا توسط کامپایلر انجام می‌شود. همچنین نحوه‌ی استفاده از خاصیت Result را نیز در متد Main مشاهده می‌کنید.
البته باید دقت داشت، زمانیکه از خاصیت Result استفاده می‌شود، این متد همزمان عمل خواهد کرد و نه غیرهمزمان (ترد جاری را بلاک می‌کند؛ یکی از موارد مجاز استفاده از آن در متد Main برنامه‌های کنسول است). همچنین اگر در متد doSomethingAsync استثنایی رخ داده باشد، این استثناء زمان استفاده از Result، به صورت یک AggregateException مجددا صادر خواهد شد. وجود کلمه‌ی Aggregate در اینجا به علت امکان استفاده‌ی تجمعی و ترکیب چندین Task باهم و داشتن چندین شکست و استثنای ممکن است.
همچنین اگر از کلمه‌ی کلیدی await بر روی یک faulted task استفاده کنیم، AggregateException صادر نمی‌شود. در این حالت کامپایلر AggregateException را بررسی کرده و آن‌را تبدیل به یک Exception متداول و معمول کدهای دات نت می‌کند. به عبارتی سعی شده‌است در این حالت، رفتار کدهای async را شبیه به رفتار کدهای متداول همزمان شبیه سازی کنند.


یک مثال

در اینجا توسط متد getTitleAsync، اطلاعات یک صفحه‌ی وب به صورت async دریافت شده و سپس عنوان آن استخراج می‌شود. در متد showTitlesAsync نیز از آن استفاده شده و در طی یک حلقه، چندین وب سایت مورد بررسی قرار خواهند گرفت. چون متد getTitleAsync از نوع async تعریف شده‌است، فراخوان آن نیز باید async تعریف شود تا بتوان از واژه‌ی کلیدی  await برای کار با آن استفاده کرد.
نهایتا در متد Main برنامه، وظیفه‌ی غیرهمزمان showTitlesAsync اجرا شده و تا پایان عملیات آن صبر می‌شود. چون خروجی آن از نوع Task است و نه Task of T، در اینجا دیگر خاصیت Result قابل دسترسی نیست. متد Wait نیز ترد جاری را همانند خاصیت Result بلاک می‌کند.
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Net;
using System.Text.RegularExpressions;
using System.Threading.Tasks;

namespace Async05
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            var task = showTitlesAsync(new[]
            {
                "http://www.google.com",
                "https://www.dntips.ir"
            });
            task.Wait();

            Console.WriteLine();
            Console.WriteLine("Press any key to exit...");
            Console.ReadKey();
        }

        static async Task showTitlesAsync(IEnumerable<string> urls)
        {
            foreach (var url in urls)
            {
                var title = await getTitleAsync(url);
                Console.WriteLine(title);
            }
        }

        static async Task<string> getTitleAsync(string url)
        {
            var data = await new WebClient().DownloadStringTaskAsync(url);
            return getTitle(data);
        }

        private static string getTitle(string data)
        {
            const string patternTitle = @"(?s)<title>(.+?)</title>";
            var regex = new Regex(patternTitle);
            var mc = regex.Match(data);
            return mc.Groups.Count == 2 ? mc.Groups[1].Value.Trim() : string.Empty;
        }
    }
}
کلیه عملیات مبتنی برشبکه، همیشه مستعد به بروز خطا هستند. قطعی ارتباط یا حتی کندی آن می‌توانند سبب بروز استثناء شوند.
برنامه را در حالت عدم اتصال به اینترنت اجرا کنید. استثنای صادر شده، در متد task.Wait ظاهر می‌شود (چون متدهای async ترد جاری را خالی کرده‌اند):


و اگر در اینجا بر روی لینک View details کلیک کنیم، در inner exception حاصل، خطای واقعی قابل مشاهده است:


همانطور که ملاحظه می‌کنید، استثنای صادر شده از نوع System.AggregateException است. به این معنا که می‌تواند حاوی چندین استثناء باشد که در اینجا تعداد آن‌ها با عدد یک مشخص شده‌است. بنابراین در این حالات، بررسی inner exception را فراموش نکنید.

در ادامه داخل حلقه‌ی foreach متد showTitlesAsync، یک try/catch قرار می‌دهیم:
        static async Task showTitlesAsync(IEnumerable<string> urls)
        {
            foreach (var url in urls)
            {
                try
                {
                    var title = await getTitleAsync(url);
                    Console.WriteLine(title);
                }
                catch (Exception ex)
                {
                    Console.WriteLine(ex);
                }
            }
        }
اینبار اگر برنامه را اجرا کنیم، خروجی ذیل را در صفحه می‌توان مشاهده کرد:
 System.Net.WebException: The remote server returned an error: (502) Bad Gateway.
System.Net.WebException: The remote server returned an error: (502) Bad Gateway.

Press any key to exit...
در اینجا دیگر خبری از AggregateException نبوده و استثنای واقعی رخ داده در متد await شده بازگشت داده شده‌است. کار واژه‌ی کلیدی await در اینجا، بررسی استثنای رخ داده در متد async فراخوانی شده و بازگشت آن به جریان متداول متد جاری است؛ تا نتیجه‌ی عملیات همانند یک کد کامل همزمان به نظر برسد. به این ترتیب کامپایلر توانسته است رفتار بروز استثناءها را در کدهای همزمان و غیرهمزمان یک دست کند. دقیقا مانند حالتی که یک متد معمولی در این بین فراخوانی شده و استثنایی در آن رخ داده‌است.


مدیریت تمام inner exceptionهای رخ داده در پردازش‌های موازی

همانطور که عنوان شد، await تنها یک استثنای حاصل از Task در حال اجرا را به کد فراخوان بازگشت می‌دهد. در این حالت اگر این Task، چندین شکست را گزارش دهد، چطور باید برای دریافت تمام آن‌ها اقدام کرد؟ برای مثال استفاده از Task.WhenAll می‌تواند شامل چندین استثنای حاصل از چندین Task باشد، ولی await تنها اولین استثنای دریافتی را بازگشت می‌دهد. اما اگر از خاصیتی مانند Result یا متد Wait استفاده شود، یک AggregateException حاصل تمام استثناءها را دریافت خواهیم کرد. بنابراین هرچند await تنها اولین استثنای دریافتی را بازگشت می‌دهد، اما می‌توان به Taskهای مرتبط مراجعه کرد و سپس بررسی نمود که آیا استثناهای دیگری نیز وجود دارند یا خیر؟
برای نمونه در مثال فوق، حلقه‌ی foreach تشکیل شده آنچنان بهینه نیست. از این جهت که هر بار تنها یک سایت را بررسی می‌کند، بجای اینکه مانند مرورگرها چندین ترد را به یک یا چند سایت باز کرده و نتایج را دریافت کند.
البته انجام کارها به صورت موازی همیشه ایده‌ی خوبی نیست ولی حداقل در این حالت خاص که با یک یا چند سرور راه دور کار می‌کنیم، درخواست‌های همزمان دریافت اطلاعات، سبب کارآیی بهتر برنامه و بالا رفتن سرعت اجرای آن می‌شوند. اما مثلا در حالتیکه با سخت دیسک سیستم کار می‌کنیم، اجرای موازی کارها نه تنها کمکی نخواهد کرد، بلکه سبب خواهد شد تا مدام drive head در مکان‌های مختلفی مشغول به حرکت شده و در نتیجه کارآیی آن کاهش یابد.
برای ترکیب چندین Task، ویژگی خاصی به زبان سی‌شارپ اضافه نشده‌، زیرا نیازی نبوده است. برای این حالت تنها کافی است از متد Task.WhenAll، برای ساخت یک Task مرکب استفاده کرد. سپس می‌توان واژه‌ی کلیدی await را بر روی این Task مرکب فراخوانی کرد.
همچنین می‌توان از متد ContinueWith یک Task مرکب نیز برای جلوگیری از بازگشت صرفا اولین استثنای رخ داده توسط کامپایلر، استفاده کرد. در این حالت امکان دسترسی به خاصیت Result آن به سادگی میسر می‌شود که حاوی AggregateException کاملی است.


اعتبارسنجی آرگومان‌های ارسالی به یک متد async

زمان اعتبارسنجی آرگومان‌های ارسالی به متدهای async مهم است. بعضی از مقادیر را نمی‌توان بلافاصله اعتبارسنجی کرد؛ مانند مقادیری که نباید نال باشند. تعدادی دیگر نیز پس از انجام یک Task زمانبر مشخص می‌شوند که معتبر بوده‌اند یا خیر. همچنین فراخوان‌های این متدها انتظار دارند که متدهای async بلافاصله بازگشت داده شده و ترد جاری را خالی کنند. بنابراین اعتبارسنجی‌های آن‌ها باید با تاخیر انجام شود. در این حالات، دو نوع استثنای آنی و به تاخیر افتاده را شاهد خواهیم بود. استثنای آنی زمان شروع به کار متد صادر می‌شود و استثنای به تاخیر افتاده در حین دریافت نتایج از آن دریافت می‌گردد. باید دقت داشت کلیه استثناهای صادر شده در بدنه‌ی یک متد async، توسط کامپایلر به عنوان یک استثنای به تاخیر افتاده گزارش داده می‌شود. بنابراین اعتبارسنجی‌های آرگومان‌ها را بهتر است در یک متد سطح بالای غیر async انجام داد تا بلافاصله بتوان استثناءهای حاصل را دریافت نمود.


از دست دادن استثناءها

فرض کنید مانند مثال قسمت قبل، دو وظیفه‌ی async آغاز شده و نتیجه‌ی آن‌ها پس از await هر یک، با هم جمع زده می‌شوند. در این حالت اگر کل عملیات را داخل یک قطعه کد try/catch قرار دهیم، اولین await ایی که یک استثناء را صادر کند، صرفنظر از وضعیت await دوم، سبب اجرای بدنه‌ی catch می‌شود. همچنین انجام این عملیات بدین شکل بهینه نیست. زیرا ابتدا باید صبر کرد تا اولین Task تمام شود و سپس دومین Task شروع گردد و به این ترتیب پردازش موازی Taskها را از دست خواهیم داد. در یک چنین حالتی بهتر است از متد await Task.WhenAll استفاده شود. در اینجا دو Task مورد نیاز، تبدیل به یک Task مرکب می‌شوند. این Task مرکب تنها زمانی خاتمه می‌یابد که هر دوی Task اضافه شده به آن، خاتمه یافته باشند. به این ترتیب علاوه بر اجرای موازی Taskها، امکان دریافت استثناءهای هر کدام را نیز به صورت تجمعی خواهیم داشت.
مشکل! همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، استفاده از await در اینجا سبب می‌شود تا کامپایلر تنها اولین استثنای دریافتی را بازگشت دهد و نه یک AggregateException نهایی را. روش حل آن‌را نیز عنوان کردیم. در این حالت بهتر است از متد ContinueWith و سپس استفاده از خاصیت Result آن برای دریافت کلیه استثناءها کمک گرفت.
حالت دوم از دست دادن استثناءها زمانی‌است که یک متد async void را ایجاد می‌کنید. در این حالات بهتر است از یک Task بجای بازگشت void استفاده شود. تنها علت وجودی async voidها، استفاده از آن‌ها در روال‌های رویدادگردان UI است (در سایر حالات code smell درنظر گرفته می‌شود).
public async Task<double> GetSum2Async()
        {
            try
            {
                var task1 = GetNumberAsync();
                var task2 = GetNumberAsync();

                var compositeTask = Task.WhenAll(task1, task2);
                await compositeTask.ContinueWith(x => { });

                return compositeTask.Result[0] + compositeTask.Result[1];
            }
            catch (Exception ex)
            {
                //todo: log ex
                throw;
            }
        }
در مثال فوق، نحوه‌ی ترکیب دو Task را توسط Task.WhenAll جهت اجرای موازی و سپس اعمال نکته‌ی یک ContinueWith خالی و در ادامه استفاده از Result نهایی را جهت دریافت تمامی استثناءهای حاصل، مشاهده می‌کنید.
در این مثال دیگر مانند مثال قسمت قبل
        public async Task<double> GetSumAsync()
        {
            var leftOperand = await GetNumberAsync();
            var rightOperand = await GetNumberAsync();

            return leftOperand + rightOperand;
        }
هر بار صبر نشده‌است تا یک Task تمام شود و سپس Task بعدی شروع گردد.
با کمک متد Task.WhenAll ترکیب آن‌ها ایجاد و سپس با فراخوانی await، سبب اجرای موازی چندین Task با هم شده‌ایم.


مدیریت خطاهای مدیریت نشده

ابتدا مثال زیر را در نظر بگیرید:
using System;
using System.Threading.Tasks;

namespace Async01
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Test2();
            Test();
            Console.ReadLine();

            GC.Collect();
            GC.WaitForPendingFinalizers();

            Console.ReadLine();
        }

        public static async Task Test()
        {
            throw new Exception();
        }

        public static async void Test2()
        {
            throw new Exception();
        }
    }
}
در این مثال دو متد که یکی async Task و دیگری async void است، تعریف شده‌اند.
اگر برنامه را کامپایل کنید، کامپایلر بر روی سطر فراخوانی متد Test اخطار زیر را صادر می‌کند. البته برنامه بدون مشکل کامپایل خواهد شد.
 Warning  1  Because this call is not awaited, execution of the current method continues before the call is completed.
Consider applying the 'await' operator to the result of the call.
اما چنین اخطاری در مورد async void صادر نمی‌شود. بنابراین ممکن است جایی در کدها، فراخوانی await فراموش شود. اگر خروجی متد شما ازنوع Task و مشتقات آن باشد، کامپایلر حتما اخطاری را جهت رفع آن گوشزد خواهد کرد؛ اما نه در مورد متدهای void که صرفا جهت کاربردهای UI و روال‌های رخدادگردان آن طراحی شده‌اند.
همچنین اگر برنامه را اجرا کنید استثنای صادر شده در متد async void سبب کرش برنامه می‌شود؛ اما نه استثنای صادر شده در متد async Task. متدهای async void چون دارای Synchronization Context نیستند، استثنای صادره را به Thread pool برنامه صادر می‌کنند. به همین جهت در همان لحظه نیز سبب کرش برنامه خواهند شد. اما در حالت async Task به این نوع استثناءها اصطلاحا Unobserved Task Exception گفته شده و سبب بروز  faulted state در Task تعریف شده می‌گردند.
برای مدیریت آن‌ها در سطح برنامه باید در ابتدای کار و در متد Main، توسط TaskScheduler.UnobservedTaskException روال رخدادگردانی را برای مدیریت اینگونه استثناءها تدارک دید. زمانیکه GC شروع به آزاد سازی منابع می‌کند، این استثناءها نیز درنظر گرفته شده و سبب کرش برنامه خواهند شد. با استفاده از متد SetObserved همانند قطعه کد زیر، می‌توان از کرش برنامه جلوگیری کرد:
using System;
using System.Threading.Tasks;

namespace Async01
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            TaskScheduler.UnobservedTaskException += TaskScheduler_UnobservedTaskException;

            //Test2();
            Test();
            Console.ReadLine();

            GC.Collect();
            GC.WaitForPendingFinalizers();

            Console.ReadLine();
        }

        private static void TaskScheduler_UnobservedTaskException(object sender, UnobservedTaskExceptionEventArgs e)
        {
            e.SetObserved();
            Console.WriteLine(e.Exception);
        }

        public static async Task Test()
        {
            throw new Exception();
        }

        public static async void Test2()
        {
            throw new Exception();
        }
    }
}
البته لازم به ذکر است که این رفتار در دات نت 4.5 به این شکل تغییر کرده است تا کار با متدهای async ساده‌تر شود. در دات نت 4، یک چنین استثناءهای مدیریت نشده‌ای،‌بلافاصله سبب بروز استثناء و کرش برنامه می‌شدند.
به عبارتی رفتار قطعه کد زیر در دات نت 4 و 4.5 متفاوت است:
Task.Factory.StartNew(() => { throw new Exception(); });

Thread.Sleep(100);
GC.Collect();
GC.WaitForPendingFinalizers();
در دات نت 4  اگر این برنامه را خارج از VS.NET اجرا کنیم، برنامه کرش می‌کند؛ اما در دات نت 4.5 خیر و آن‌ها به UnobservedTaskException یاد شده هدایت خواهند شد. اگر می‌خواهید این رفتار را به همان حالت دات نت 4 تغییر دهید، تنظیم زیر را به فایل config برنامه اضافه کنید:
 <configuration>
    <runtime>
      <ThrowUnobservedTaskExceptions enabled="true"/>
    </runtime>
</configuration>


یک نکته‌ی تکمیلی: ممکن است عبارات lambda مورد استفاده، از نوع async void باشد.

همانطور که عنوان شد باید از async void منهای مواردی که کار مدیریت رویدادهای عناصر UI را انجام می‌دهند (مانند برنامه‌های ویندوز 8)، اجتناب کرد. چون پایان کار آن‌ها را نمی‌توان تشخیص داد و همچنین کامپایلر نیز اخطاری را در مورد استفاده ناصحیح از آن‌ها بدون await تولید نمی‌کند (چون نوع void اصطلاحا awaitable نیست). به علاوه بروز استثناء در آن‌ها، بلافاصله سبب خاتمه برنامه می‌شود. بنابراین اگر جایی در برنامه متد async void وجود دارد، قرار دادن try/catch داخل بدنه‌ی آن ضروری است.
protected override void LoadState(Object navigationParameter, Dictionary<String, Object> pageState)
{
    try
    {
        ClickMeButton.Tapped += async (sender, args) =>
        {
             throw new Exception();        

        };
    }
    catch (Exception ex)
    {
        // This won’t catch exceptions!
        TextBlock1.Text = ex.Message;
    }
}
در این مثال خاص ویندوز 8، شاید به نظر برسد که try/catch تعریف شده سبب مهار استثنای صادر شده می‌شود؛ اما خیر!
 public delegate void TappedEventHandler(object sender, TappedRoutedEventArgs e);
امضای متد TappedEventHandler از نوع delegate void است. بنابراین try/catch را باید داخل بدنه‌ی روال رویدادگردان تعریف شده قرار داد و نه خارج از آن.
اشتراک‌ها
نگاهی به کار با Blazor در NET 8.

Full stack web in .NET 8 with Blazor | OD116

#MSBuild
Learn how ASP.NET Blazor in .NET 8 allows you to use a single powerful component model to handle all of your web UI needs, including server-side rendering, client-side rendering, streaming rendering, progressive enhancement, and much more! 

نگاهی به کار با Blazor در NET 8.
اشتراک‌ها
معرفی Minimal Real-Time API برای دات نت

This article provides an introduction to a lightweight API for ASP.NET web services provided by DotNetify.SignalR NuGet package that can reduce a lot of boilerplate code when implementing real-time updates, and provide an example of how to create a real-time web component with VueJS without using Node.JS build. 

معرفی Minimal Real-Time API برای دات نت
نظرات مطالب
آشنایی با Implicit Casting و Explicit Casting
مطلب جالبی است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیره. شاید ذکر مثال‌های دنیای واقعی اون در اینجا مکمل خوبی باشه. اگر دوستان هم مثالی مدنظرشون بود، لطفا عنوان کنند.
An easier way to manage INotifyPropertyChanged
Custom Explicit and Implicit Operators in C#
Why does this code work?
ASP.NET MVC Model binding with implicit operators
Forgotten C# language features: implicit operator  
How to fake Enums in EF 4 
مطالب
فراخوانی GraphQL API در یک کلاینت Angular
در قسمت‌های قبل ( ^  ، ^ و  ^ ) GraphQL  را در ASP.Net Core راه اندازی کردیم و در قسمت ( فراخوانی GraphQL API در یک کلاینت ASP.NET Core  ) از GraphQL API  فراهم شده در یک کلاینت ASP Net Core  استفاده کردیم. اکنون می‌خواهیم چگونگی استفاده از GraphQL را در انگیولار، یاد بگیریم.
Apollo Angular، به شما اجازه میدهد داده‌ها را از یک سرور GraphQL دریافت و از آن برای ساختن UI ‌های واکنشی و پیچیده در انگیولار استفاده کنید. وقتی که از Apollo Client استفاده می‌کنیم، نیازی نیست هیچ چیز خاصی را در مورد سینتکس query ‌ها یادبگیریم؛ به دلیل اینکه همه چیز همان استاندارد GraphQL می‌باشد. هر چیزی را که شما در GraphQL query IDE تایپ می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را در کد‌های Apollo Client نیز قرار دهید.

Installation with Angular Schematics 
 
بعد از ایجاد یک پروژه انگیولار با دستور زیر
ng new apollo-angular-project
در ترمینال VS Code  دستور زیر را وارد نمایید: 
ng add apollo-angular
تنها کاری که بعد از اجرای دستور بالا نیاز است انجام دهیم، تنظیم آدرس سرور GraphQL می‌باشد. از این رو فایل graphql.module.ts را باز کنید و متغیر uri را مقدار دهی کنید.
const uri = 'https://localhost:5001/graphql';
اکنون همه چیز تمام شده‌است. شما می‌توانید اولین query خود را اجرا کنید. 

Installation without Angular Schematics 

اگر می‌خواهید Apollo را بدون کمک گرفتن از Angular Schematics نصب کنید، در ابتدا کتابخانه‌های زیر را نصب نمائید:
npm install --save apollo-angular \
  apollo-angular-link-http \
  apollo-link \
  apollo-client \
  apollo-cache-inmemory \
  graphql-tag \
  graphql
کتابخانه apollo-client نیازمند AsyncIterable می‌باشد. به همین جهت مطمئن شوید فایل tsconfig.json شما به صورت زیر است:
{
  "compilerOptions": {
    // ...
    "lib": [
      "es2017",
      "dom",
      "esnext.asynciterable"
    ]
  }
}
اکنون شما تمام وابستگی‌های مورد نیاز را دارید. سپس می‌توانید اولین Apollo Client خود را اجرا کنید. 
در ادامه، فایل app.module.ts را باز کرده و آن را مطابق زیر ویرایش کنید:
import { BrowserModule } from '@angular/platform-browser';
import { NgModule } from '@angular/core';

import { AppComponent } from './app.component';
import { HttpClientModule } from "@angular/common/http";
import { ApolloModule, APOLLO_OPTIONS } from "apollo-angular";
import { HttpLinkModule, HttpLink } from "apollo-angular-link-http";
import { InMemoryCache } from "apollo-cache-inmemory";


@NgModule({
  declarations:
    [
      AppComponent
    ],
  imports:
    [
      BrowserModule,
      HttpClientModule,
      ApolloModule,
      HttpLinkModule
    ],
  providers:
    [
      {
        provide: APOLLO_OPTIONS,
        useFactory: (httpLink: HttpLink) => {
          return {
            cache: new InMemoryCache(),
            link: httpLink.create({
              uri: "https://localhost:5001/graphql"
            })
          }
        },
        deps:
          [
            HttpLink
          ]
      }],
  bootstrap:
    [
      AppComponent
    ]
})
export class AppModule { }
چه کاری در اینجا انجام شده است:
- با استفاده از سرویس apollo-angular-link-http و HttpLink، کلاینت را به یک سرور GraphQL متصل می‌کنیم. 
- apollo-cache-inmemory و InMemoryCache محلی برای ذخیره سازی داده‌ها می‌باشد. 
- APOLLO_OPTIONS فراهم کننده تنظیمات Apollo Client است.
- HttpLink نیاز به HttpClient دارد. به همین خاطر است که ما از HttpClientModule استفاده کرده‌ایم. 

Links and Cache 
 Apollo Client، یک لایه واسط شبکه قابل تعویض را دارد که به شما اجازه می‌دهد تا تنظیم کنید که چگونه query ‌ها در HTTP ارسال شوند؛ یا کل بخش Network را با چیزی کاملا سفارشی سازی شده جایگزین کنید؛ مثل یک websocket transport.
apollo-angular-link-http : از Http  برای ارسال query ‌ها استفاده می‌کند. 
apollo-cache-inmemory : پیاده سازی کش پیش فرض برای Apollo Client 2.0 می‌باشد. 
 
نکته
 Apollo یک سرویس export شده انگیولار از apollo-angular، برای به اشتراک گذاشتن داده‌های GraphQL با UI شما می‌باشد.

شروع کار
به همان روش که فایل‌های Model را برای کلاینت ASP.NET Core ایجاد کردیم، در اینجا هم ایجاد می‌کنیم. کار را با ایجاد کردن یک پوشه جدید به نام types، شروع می‌کنیم و چند type را در آن تعریف خواهیم کرد ( OwnerInputType ،AccountType  و OwnerType ):
export type OwnerInputType = {
    name: string;
    address: string;
}
export type AccountType = {
    'id': string;
    'description': string;
    'ownerId' : string;
    'type': string;
}
import { AccountType } from './accountType';
 
export type OwnerType = {
    'id': string;
    'name': string;
    'address': string;
    'accounts': AccountType[];
}

سپس یک سرویس را به نام graphql ایجاد می‌کنیم: 
ng g s graphql
و آن را همانند زیر ویرایش می‌کنیم: 
import { Injectable } from '@angular/core';
import { Apollo } from 'apollo-angular';
import gql from 'graphql-tag';

@Injectable({
  providedIn: 'root'
})
export class GraphqlService {

  constructor(private apollo: Apollo) { }
  
}
اکنون همه چیز آماده است تا تعدادی query و mutation را اجرا کنیم ( providedIn ).

بازیابی تمامی Owner ها 
سرویس graphql  را باز می‌کنیم و آن را همانند زیر ویرایش می‌کنیم ( اضافه کردن متد getOwners ):
  public getOwners = () => {
    return this.apollo.query({
      query: gql`query getOwners{
      owners{
        id,
        name,
        address,
        accounts{
          id,
          description,
          type
        }
      }
    }`
    });
  }

سپس فایل app.component.ts را باز کرده و همانند زیر ویرایش می‌کنیم: 
export class AppComponent implements OnInit {

  public owners: OwnerType[];
  public loading = true;

  constructor(private graphQLService: GraphqlService) { }

  ngOnInit() {
    this.graphQLService.getOwners().subscribe(result => {
      this.owners = result.data["owners"] as OwnerType[];
      this.loading = result.loading;
    });
  }
}

و هم چنین app.component.html:
<div>
    <div *ngIf="!this.loading">
        <table>
            <thead>
                <tr>
                    <th>
                        #
                    </th>
                    <th>
                        نام و نام خانوادگی
                    </th>
                    <th>
                        آدرس
                    </th>
                </tr>
            </thead>

            <tbody>
                <ng-container *ngFor="let item of this.owners;let idx=index" [ngTemplateOutlet]="innertable"
                    [ngTemplateOutletContext]="{item:item, index:idx}"></ng-container>
            </tbody>

        </table>
    </div>
    <div *ngIf="this.loading">
        <p>
            در حال بارگذاری لیست ...
        </p>
    </div>
</div>


<ng-template #innertable let-item="item" let-idx="index">
    <tr>
        <td>{{idx+1}}</td>
        <td>{{item.name}}</td>
        <td>{{item.address}}</td>
    </tr>
    <tr *ngIf="this.item.accounts && this.item.accounts.length > 0">
        <td colspan="4">
            <div>
                <p>Accounts</p>
            </div>
            <div>
                <table>
                    <thead>
                        <tr>
                            <th>#</th>
                            <th>نوع</th>
                            <th>توضیحات</th>
                        </tr>
                    </thead>
                    <tbody>
                        <tr *ngFor="let innerItem of this.item.accounts;let innerIndex=index">
                            <td>
                                {{innerIndex+1}}
                            </td>
                            <td>
                                {{innerItem.type}}
                            </td>
                            <td>
                                {{innerItem.description}}
                            </td>
                        </tr>
                    </tbody>
                </table>
            </div>
        </td>
    </tr>
</ng-template>
اکنون جهت اجرای پروژه، کد‌های ضمیمه شده در پایان قسمت ( GraphQL Mutations در ASP.NET Core ( عملیات POST, PUT, DELETE ) ) را دانلود نمایید و آن را اجرا کنید: 
dotnet restore
dotnet run
سپس پروژه را اجرا کنید: 
ng serve

خروجی به صورت زیر می‌باشد (لیست تمامی Owner ‌ها به همراه Account‌های مربوط به هر Owner):


در متد getOwner، بجای apollo.query می‌توان از apollo.watchQuery استفاده کرد که در نمونه زیر، در ابتدا، GraphQL query را در تابع gql ( از graphql-tag ) برای خصوصیت query در متد apollo.watchQuery پاس میدهیم.
  public getOwners = () => {
    return this.apollo.watchQuery<any>({
      query: gql`query getOwners{
        owners{
          id,
          name,
          address,
          accounts{
            id,
            description,
            type
          }
        }
      }`
    })
  }

و سپس در کامپوننت:
export class AppComponent implements OnInit {

  loading: boolean;
  public owners: OwnerType[];

  private querySubscription: Subscription;

  constructor(private graphQLService: GraphqlService) { }

  ngOnInit() {
    this.querySubscription = this.graphQLService.getOwners()
      .valueChanges
      .subscribe(result => {
        this.loading = result.loading;
        this.owners = result.data["owners"] as OwnerType[];
      });
  }

  ngOnDestroy() {
    this.querySubscription.unsubscribe();
  }
}
متد watchQuery، شیء QueryRef را برگشت می‌دهد که خصوصیت valueChanges را دارد که آن یک Observable می‌باشد. Observable تنها یک بار صادر خواهد شد و آن زمانی است که query کامل می‌شود و خصوصیت loading به false  تنظیم خواهد شد؛ مگر اینکه شما پارامتر notifyOnNetworkStatusChange را در watchQuery  به true  تنظیم کنید. شیء منتقل شده از طریق یک Observable، شامل خصوصیات loading ،error و data است. هنگامی که نتیجه query برگشت داده می‌شود، به خصوصیت data انتساب داده می‌شود. 
 


مابقی query ‌ها و mutation ها از سرویس graphql
بازیابی یک Owner  مشخص 

  public getOwner = (id) => {
    return this.apollo.query({
      query: gql`query getOwner($ownerID: ID!){
      owner(ownerId: $ownerID){
        id,
        name,
        address,
        accounts{
          id,
          description,
          type
        }
      }
    }`,
      variables: { ownerID: id }
    })
  }

ایجاد یک Owner جدید 
  public createOwner = (ownerToCreate: OwnerInputType) => {
    return this.apollo.mutate({
      mutation: gql`mutation($owner: ownerInput!){
        createOwner(owner: $owner){
          id,
          name,
          address
        }
      }`,
      variables: { owner: ownerToCreate }
    })
  }

ویرایش یک Owner 
  public updateOwner = (ownerToUpdate: OwnerInputType, id: string) => {
    return this.apollo.mutate({
      mutation: gql`mutation($owner: ownerInput!, $ownerId: ID!){
        updateOwner(owner: $owner, ownerId: $ownerId){
          id,
          name,
          address
        }
      }`,
      variables: { owner: ownerToUpdate, ownerId: id }
    })
  }

و در نهایت حذف یک Owner
  public deleteOwner = (id: string) => {
    return this.apollo.mutate({
      mutation: gql`mutation($ownerId: ID!){
        deleteOwner(ownerId: $ownerId)
       }`,
      variables: { ownerId: id }
    })
  }
اکنون شما می‌توانید با ویرایش کردن فایل app.component.ts یا ایجاد کردن کامپوننت‌های جدید، از نتایج بدست آمده استفاده کنید.


کد‌های کامل این قسمت را از ایجا دریافت کنید : GraphQL_Angular.zip
کد‌های کامل قسمت ( GraphQL Mutations در ASP.NET Core ( عملیات POST, PUT, DELETE ) ) را از اینجا دریافت کنید :  ASPCoreGraphQL_3.rar