تغییر مجوز استفادهی از Mono
چرا افسانهای که میگوید PHP از ASP.NET سریعتر است اینقدر شایع است؟ در این مقاله به بیان حقایقی میپردازیم که این افسانه را زیر سوال میبرد؟
خیلی وقتها در بسیاری از نوشتهها و اظهارنظرها میبینیم ادعا میشود که PHP بسیار سریعتر از ASP.net است و اینکه ASP.net از لحاظ سرعت کند است. آزار دهندهترین بخش این ادعاها، آن است که هر یک از آنها را که نگاه میکنی بصورت کاملا غیر واقع بینانه به موضوع نگاه میکنند و فقط بدون دلیل این موضوع را ادعا میکنند. زیرا به این موضوع بصورتی کاملا متعصبانه و بدور از واقعیتها نگاه میشود. به همین دلیل بصورت گسترده ای این افسانه در میان اهالی وب پذیرفته شده است.
حال بجای اینکه این موضوع را بارها و بارها در جاهای مختلف بیان کنیم، این مقاله را نوشته و در هر کجا که لازم باشد به آن ارجاع خواهیم داد. باید توجه کنید این حقیقت که زبان PHP یک زبان اصیل و قدرتمند است هیچ شکی در آن نیست اما اینکه بخواهیم بصورت مغرضانه و به این دلیل که ما از این زبان استفاده میکنیم، آنرا از هر لحاظ برتر از سایر زبانها بدانیم (کمی که نه) بسیار اغراق آمیز است.
این مقاله برای این نیست که ما هریک از این زبانها را زیر سوال ببریم. بلکه برای آن است که این موضوع را با دلایل منطقی و حقیقی بررسی کنیم که آیا اینکه میگویند PHP از ASP.net سریعتر است واقعیت دارد یا نه؟
Compiled در مقابل Interpreted Languages:
قبل از هرچیز ذکر این نکته الزامی است که این دو زبان تفاوتهای اساسی در base دارند. ASP.net یک زبان بهینه سازی و کامپایل شده است، به این معنی که کدهای نوشته شده در این زبان قبل از اینکه قابل اجرا شوند، به مجموعه ای از دستورالعملهای خاص ماشین تبدیل میشوند. از سوی دیگر PHP یک زبان تفسیر شده است، به این معنی که کدهای نوشته شده به همان شکل ذخیره شده و در زمان اجرا این کدها تفسیر میشوند. این موضوع بطور گستردهای پذیرفته شده و ثابت شده است که برنامههای کامپایل شده به مراتب سریعتر از برنامههای تفسیر شده اجرا میشوند، به این دلیل که برنامههای تفسیر شده نیاز دارند تا در زمان اجرا به دستورالعملهای ماشین تبدیل شوند.
در اینجا به یک نقل قول از دانشنامه آزاد ویکی پدیا اشاره میکنم که میزان سریعتر بودن برنامههای کامپایل شده را نشان میدهد:
به این معنا که یک برنامه بصورت کامپایل شده بسیار سریعتر از همان برنامه بصورت تفسیر شده، اجرا میشود.
اعداد و ارقام:
حال که تئوری خود را مبنی بر دلیل سریعتر بودن ASP.net بیان کردیم بیایید با هم نگاهی به برخی آمارها بیاندازیم تا این تئوری را در عمل هم نشان داده باشیم.
آمارهای زیر توسط شرکت WrenSoft جهت مقایسه زمان اجرای یک کد مشابه در زبانهای مختلف تهیه شده است. اگر میخواهید توصیف عمیقتری از آمارها داشته باشید لطفا لینک را دنبال کنید.
همانطور که میبینید زمان متوسط برای سایت PHP، 0.1500 ثانیه و برای سایت ASP.net، 0.0150 ثانیه است. یک تفاوت بزرگ: PHP ده برابر نسبت به ASP.net کندتر است!
نمودار دوم: زمان صرف شده برای تولید و نمایش نتایج برای جستجوی وب سایتهای متوسط
PHP، 1.0097 ثانیه طول میکشد در حالی که ASP.net، 0.0810 ثانیه زمان نیاز دارد. میبینیم که PHP دوازده بار بیشتر از ASP.net زمان میبرد.
درحال حاضر این آزمون با یک کد مشابه در زبانهای برنامه نویسی مختلف پیاده سازی و اجرا شد و نتیجه را مشاهده نمودید. حال این موضوع پیش میاید که این اجرای کدها بر روی سیستم عامل ویندوزی بوده است و این میتواند به نفع ASP.net باشد، پس همین آزمون را بر روی سیستم عامل لینوکسی مشاهده میکنیم.
آمارهای زیر از سایت معتبر shootout.alioth.debian.org گرفته شده است. این آمارها نحوه اجرای همان کد را بر روی سیستم عامل لینوکسی برای هردو زبان نشان میدهد:
همانطور که مشاهده میکنید در سیستم لینوکسی نیز همچنان ASP.net سریعتر از PHP عمل میکند.
نتیجه گیری:
همین حالا جملهی "asp.net vs php speed" را در google جستجو کنید. خواهید دید که در اکثر پستها گفته شده که PHP از ASP.net سریعتر است اما دلیلی بر این ادعا نخواهید یافت و فقط در حد حرف است. مشکل این است که اکثر مردم وقتی چیزی را زیاد میبینند یا زیاد میشنوند بدون آنکه دلیل بخواهند آنرا میپذیریند و حتی بعضی اوقات از آن نیز دفاع میکنند که واقعا جای تاسف دارد.
توسعه وب بوسیله PHP کار خوبی است، بسیاری از اپلیکیشنها و وبسایتهای شگفت انگیز توسط این زبان نوشته شده اند. اگر احساس میکنید PHP یک زبان برتر است از آن استفاده کنید اما این دلیل نمیشود که اطلاعات غلط را به دیگران القاء کنید و بدون دلیل و مدرک این زبان را از هر لحاظ برتر بدانید حال آنکه در این مقاله دیدیم که براساس چیزی که ارائه شد، ASP.net سرعت بیشتری نسبت به PHP دارد.
اگر با من در این امر موافق نیستید میتوانید با نظرهای مستدل خود ما را راهنمایی کنید.
یکی از تجربیاتی که من در زمینه طراحی و پیاده سازی سیستمهای توزیع شده داشتهام «سیستم آمارنامه فرآوردههای دارویی کشور» است. هدف این سیستم، تامین کردن آماری از زنجیره تامین فرآوردههای دارویی کشور است و در آن همه چیز در قالب رخدادهایی که در این زنجیره اتفاق میافتند، بوجود میآید. یعنی ما باید تمام رخدادها را از لحظهای که یک تولید کننده یا وارد کننده، فرآورده را وارد این زنجیره میکند، تا لحظهای که فرآورده توسط داروخانه به مشتری تحویل داده میشود و از زنجیره خارج میشود، ثبت کنیم و در مرحله بعد گزارشات کاملی را از اطلاعات ثبت شده، در اختیار تمام تولید کنندگان، وارد کنندگان، توزیع کنندگان و شعب آنها، داروخانهها، یکسری از ارگانهای دولتی، دانشگاهها و عموم جامعه قرار بدهیم.
نمایی از زنجیره تامین فرآوردههای دارویی و نحوه فراخوانی سرویس آمارنامه
در این سیستم چالشهای بسیار مهمی وجود دارند که پس از بررسیهای انجام شده، برای هر یک راه حلی ارائه خواهد شد:
چالش اول: در دسترس بودن سیستم
در دسترس بودن این سرویس بسیار حیاتی است. یعنی با از دسترس خارج شدن این سرویس، قسمتی از دادههای اصلی خود را از دست میدهیم؛ که باعث میشود آمار ارائه شده درست نباشد.
ارائه راه حل:
بدلیل اینکه احتمال از دسترس خارج شدن یک سرور همیشه وجود دارد، این چالش به تنهایی میتواند دلیل محکمی برای پیاده سازی سیستم بصورت توزیع شده باشد. برای حل این مشکل میتوانیم از روش Active/Standby استفاده کنیم. به این صورت که چند کپی از سرویس روی چند سرور داشته باشیم که هر لحظه یکی از این سرورها فعال باشد. با از دسترس خارج شدن سرور Active، یکی از سرورهای Standby فعال شود و درخواستهای جدید برای این سرور ارسال شوند.
این روش تنها قابلیت در دسترس بودن سیستم را افزایش میدهد و هیچ تاثیری روی کارآیی سیستم ندارد.
برای رفع مشکل فوق، از روش Replicate روی یک یا چند Cluster استفاده میکنیم. یعنی چند کپی از سرویس، روی چند سرور داشته باشیم؛ به این صورت که همه آنها فعال باشند. درخواستها با الگوریتمی که انتخاب میکنیم، از طریق Load Balancer بین این Nodeها پخش میشوند. با این روش، هم کارآیی سیستم بالا میرود و هم همیشه Nodeهایی وجود دارند که جای Nodeهای از دسترس خارج شده را بگیرند.
این روش کارآیی سیستم را افزایش چشمگیری میدهد. اما بدلیل اینکه یک Load Balancer داریم، در صورتیکه به هر دلیلی Load balancer از دسترس خارج شود، کل سیستم از دسترس خارج میشود.
برای رفع مشکل فوق بصورت ترکیبی، از هر دو روش در قسمتهای مختلف استفاده میکنیم که در این روش احتمال از دسترس خارج شدن سیستم به حداقل ممکن میرسد و کارآیی سیستم نیز به حداکثر ممکن میرسد.
(در هر صورت بهترین راه حل برای این چالش، استفاده از سیستمهای توزیع شده است.)
چالش دوم: تعداد کاربران و تعداد درخواست بسیار زیاد و همیشه رو به افزایشند
کاربران این سیستم شامل تمام داروخانههای کشور، تمام توزیع کنندگان و شعب آنها، تمام تولید کنندگان، تمام وارد کنندگان، دانشگاههای مرتبط، یکسری از ارگانهای دولتی و عموم جامعه هستند. یعنی سیستم شامل تعداد کاربران بسیار زیادی است که چیزی در حدود 15000 کاربر از این مجموعه وظیفه دارند بصورت فعال و متناوب با این سیستم کار کنند. کاربران این سیستم همیشه رو به افزایشند.
به نسبت تعدادکاربران و رو به افزایش بودن آنها، درخواست از این سیستم، هیچگاه قطع نمیشود و همیشه رو به افزایش است. با رخ دادن هر Event، یک درخواست برای سیستم ارسال میشود. بطور مثال تنها در آخرین مرحله به ازای هر رخداد داروخانه، درخواستی برای سیستم ارسال میشود (تنها یکی از رخدادهای داروخانه، رخداد فروش است که با ارائه هر نسخه توسط مشتری اتفاق میافتد). با توجه به اینکه در کشور چیزی در حدود 12000 داروخانه وجود دارند، سیستم باید توانایی پاسخ دادن به 12000 درخواست بصورت همزمان و متناوب، آن هم فقط برای رخداد فروش داروخانهها را داشته باشد.
ارائه راه حل:
بدلیل تعداد بسیار زیاد درخواستها و بالا رفتن این تعداد، بصورت لحظهای و حیاتی بودن دسترسی به این سیستم، سیستم باید قابلیت این را داشته باشد که بدون از دسترس خارج شدن، اولا درخواستهای جاری را پاسخ دهد، دوما همیشه آمادگی لازم را برای افزایش تعداد درخواستها، داشته باشد. یعنی به هیچ وجه Scale-up بهتنهایی پاسخگوی نیاز ما نیست و برای رفع این مشکل باید از Scale-out کمک بگیریم. یعنی با افزایش تعداد درخواستها، بدون از دسترس خارج شدن سیستم و با کمترین هزینه و پیچیدگی، Nodeهایی به سیستم اضافه کنیم که قسمتی از بار پردازشی در آنها انجام شود.
در این روش ما میتوانیم به راحتی و با کمترین هزینه، با افزایش تعداد درخواست، Nodeهایی را به Cluster اضافه کنیم تا بار پردازشی اضافی در آنها رفع شود. همچنین برای استفاده بهینه از منابع، با کاهش درخواست، Nodeهایی را از Cluster خارج کنیم. همچنین قابلیت در دسترس بودن این سیستم نیز در بالاترین سطح خود قرار دارد.
چالش سوم: حجم زیاد هر درخواست و زمان زیاد مورد نیاز برای پردازش آن
روال پاسخ دادن به هر درخواست، شامل دریافت درخواست، گرفتن Log از درخواست، اعمال دسترسیهای ارسال کننده درخواست، اعتبارسنجی درخواست، پردازش درخواست، ذخیره آن و پاسخ به کاربر است و بدلیل اینکه هر رخداد میتواند شامل اطلاعات بسیار زیادی باشد، انجام همه این اعمال، زمان زیادی را میطلبد. همچنین با توجه به تعداد کاربران، تعداد درخواست و حجم دادهای که باید ذخیره کنیم - در صورتی که هر درخواست نیز بخواهد در مدت زمان زیادی پردازش شود - سیستم با حجم بسیار زیادی از درخواست مواجه است که هر یک زمانی زیادی را نیز برای پردازش نیاز دارد.
ارائه راه حل:
در صورت ارائه راه حل نادرست برای حل این چالش، با توجه به تعداد درخواست و دادههایی که در سیستم ذخیره شدهاند، این چالش میتواند برای سیستم، مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند. به همین دلیل باید این پردازش بزرگ را به پردازشهای کوچکتری که قابلیت Concurrency را با کمترین میزان تاخیر دارند و هدف همه آنها پاسخ دادن به کاربر است، تبدیل کنیم.
با تقسیم بندی وظایف و قرار دادن هریک از این وظایف در سخت افزارهای متفاوت، سیستم این قابلیت را دارد که برای کاربر همیشه در دسترس باشد. در کمترین زمان بیشترین تعداد درخواست را بصورت همزمان و با کمترین تاخیر پردازش کند و با افزایش درخواستها، برای هر قسمت میتوانیم تعداد Node موجود در آن قسمت را افزایش دهیم.
چالش چهارم: حجم بسیار زیاد و رو به افزایش دادههای سیستم
دادههای این سیستم ذاتا همیشه و در هر شرایطی رو به افزایش هستند و هیچگاه جریان داده، در این سیستم قطع نمیشود. با توجه به تعداد کاربران، تعداد درخواست و نوع داده، ما با حجم دادهی بسیار زیادی روبرو هستیم که پایانی ندارند.
ارائه راه حل:
با توجه به حیاتی بودن دسترسی به سیستم و سایر چالشهایی که در قسمتهای قبلی ذکر شد، در صورتیکه حتی تمام قسمتهای قبل را بهدرستی طراحی و پیاده سازی کنیم، اگر برای این چالش راه حل درستی را ارائه ندهیم، تمامی راه حلهای قبلی که ارائه کردیم، بی فایده میباشند. چون با از دسترس خارج شدن Database، کل سیستم از دسترس خارج میشود.
برای رفع این مشکل واقعا نمیتوان از یک سخت افزار استفاده کرد؛ چون دقیقا شبیه به این است که تعداد خودروهای بسیار زیادی که از طریق یک بزرگراه چند بانده حرکت میکنند و جریان آنها هیچگاه قطع نمیشود، در انتهای مسیر وارد یک پارکینگ شوند. یعنی در انتها باید وارد یک پارکینگ شوند که در هر لحظه ممکن است ظرفیت آن پر شود. گذشته از این برای رفتن به این پارکینگ باید وارد یک صف شوند که زمان انتظار آنها را افزایش میدهد. یک سخت افزار همیشه قابلیت از دسترس خارج شدن را دارد. با جریان داده افزایشی، همیشه احتمال پر شدن حافظهاش وجود دارد. گذشته از همه اینها به احتمال زیاد قادر به پاسخ دادن به تعداد درخواستهای بسیار زیادی که هر لحظه ممکن است تعداد آنها بیشتر شود را نیز نداشته باشد.
نتیجه گیری این است که تقریبا تمام چالشهایی که برای سرویس وجود داشت، برای Database نیز وجود دارد. به همین دلیل باید Database نیز بصورت توزیع شده پیاده سازی شود:
این طراحی تقریبا تمامی قابلیتهای طراحی سرویسمان را دارد. یعنی با افزایش تعداد درخواست، یا کم شدن فضای ذخیره سازی در هر یک از Nodeها، ما این قابلیت را داریم که Nodeهایی را به آن اضافه کنیم. همچنین بدلیل اینکه دادههای ما در دو یا چند Node کپی شدهاند، با از دسترس خارج شدن هر Node همیشه Nodeهایی وجود دارند که جای Node معیوب را بگیرند؛ تا زمانیکه Node معیوب دوباره به سیستم بازگردد.
همانطور که دیدید، هر یک از چالشهای ذکر شده به تنهایی قابلیت این را دارند که سیستم خود را بهصورت توزیع شده پیاده سازی کنید. اما نکته بسیار مهمی که باید همیشه در نظر داشته باشید این است که تصمیمات شما همیشه باید با بررسیهای کامل از جنبههای مختلف گرفته شوند. در دنیای واقعی علاوه برفاکتورهایی که هر یک بصورت یک چالش در قسمت بالا ذکر شد، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که میتوانند عاملی برای انتخاب، یا عدم انتخاب سیستمهای توزیع شده باشند. فاکتورهایی که در ادامه مطلب ذکر میشوند.
مهمترین فاکتورهای انتخاب سیستمهای توزیع شده:
1- هزینه: هزینه میتواند مهمترین فاکتور در انتخاب یک سیستم توزیع شده باشد. هیچ کسی نمیخواهد سیستمی را طراحی کند که هزینه طراحی، پیاده سازی و نگهداری آن بیشتر از سود حاصل از آن باشد. یا کمتر پیش میآید که گروهی تصمیم بگیرند که وقتی که یک نوع طراحی و پیاده سازی با هزینه کمتر جوابگوی نیازهای آنها است، از نوع طراحی و پیاده سازی استفاده کنند که هزینه بیشتری را برای آنها ایجاد میکند؛ حتی در صورتیکه طراحی دوم قابلیتهای بیشتری را نیز ایجاد کند.
2- در دسترس بودن سیستم: گاهی ممکن است یک لحظه از دسترس خارج شدن سیستم، عواقب جبران ناپذیری را برای کل سیستم بهوجود بیاورد. در این حالت بهترین انتخاب، سیستمهای توزیع شده است.
3- تعداد یا نوع کاربران سیستم: تعداد کاربرانی که همیشه رو به افزایشند، میتواند فاکتور بسیار مهمی در انتخاب یک سیستم توزیع شده باشد. اما مشکلی که وجود دارد این است که همیشه در ابتدای طراحی این تعداد مشخص نیست. گاهی نیاز است نوع طراحی خود را با توجه به نوع کاربران سیستم انتخاب کنید. بطور مثال سیستم شما نیازهای کاربران یک مکان یا سازمان خاص را رفع میکند، یا نیازهای یک جامعه را رفع میکند. در صورتیکه سیستم شما نیاز کاربران یک محیط بزرگ را رفع کند، همیشه باید منتظر بالا رفتن میزان کاربران سیستم نیز باشید.
4- تعداد درخواستهای از سیستم: تعداد درخواستها در اکثر موارد وابستگی بسیار زیادی به تعداد یا نوع کاربران دارد. پوشش دادن تعداد زیاد درخواست، بصورت متناوب و رو به افزایش میتواند فاکتور بسیار مهمی در انتخاب یک سیستم توزیع شده باشد.
5- نوع و حجم عملیاتی که انجام میدهیم: برخی عملیات ممکن است زمان بسیار زیادی برای اجرا نیاز داشته باشند که میتواند روی سیستم ما تاثیر بسیار زیادی بگذارند. برای افزایش کارآیی و پردازش تعداد بیشتر درخواستها، گاهی بهتر است یک عملیات را تبدیل به عملیاتی کوچکتر کرد و هرکدام از این عملیات کوچکتر را در یک سخت افزار جداگانه اجرا کرد.
6- نوع و حجم دادههایی که نیاز به ذخیره شدن دارند: نوع دادههایی که ذاتا همیشه رو به افزایشند میتواند فاکتور بسیار مهمی در انتخاب سیستمهای توزیع شده باشد. البته این مورد نیز همیشه از ابتدای طراحی مشخص نیست. نوع کاربران شما میتوانند کمک بسیار بزرگی در انتخاب این فاکتور داشته باشند.
7- کارآیی: با یک طراحی و تقسیم بندی درست در قسمتهای مختلف سیستم میتوان حجم و تعداد بسیار زیادی از پردازشها را بصورت همزمان اجرا کرد. البته کاملا بصورت انعطاف پذیر؛ به صورتیکه با بیشتر شدن تعداد و حجم پردازش، سیستم بدون از دسترس خارج شدن، قادر به پوشش دادن آنها باشد.
8- امنیت: پردازش شما میتواند تقسیم بندی شود. بصورتیکه هر قسمت در سرور جداگانهای که از قبل مشخص نیست، اجرا شود. سروری که حتی به اینترنت هم وصل نیست. با طراحی درست میتوان امنیت سیستم را بسیار افزایش داد.
9- موقعیت جغرافیایی کاربران: گاهی بدلیل تعداد زیاد کاربران نیاز است درخواستهای هر کاربر، در نزدیکترین سرور به او پردازش شود. این فاکتور در سیستمهای بسیار بزرگ دلیل بسیار مهمی در انتخاب سیستمهای توزیع شدهاست.
علاوه بر موارد فوق مواردی را مانند Internet of things یا همان IOT که پایه و اساس آن سیستمهای توزیع شدهاست، یا مواردی را مانند Machine learning که میتواند بصورت توزیع شده پیاده سازی شود، نیز در نظر بگیرید.
با در نظر گرفتن تمام موارد فوق و شرایط اختصاصی سیستمی که طراحی میکنید، سعی کنید بهترین انتخاب را انجام دهید.
به عنوان توسعه دهنده اندرویدی چه گوشی را انتخاب می کنید؟
البته راحتی تست گوشی هم بی تاثیر نیست، به عنوان مثال: هوآوی که خودم به عنوان گوشی شخصی هم ازش استفاده میکنم به این صورت هست که صداقت خیلی زیادی از خود در هنگام لاگ زدن نشان میدهد و حتی مسائلی که اصلا برای من اهمیتی ندارد هم لاگ میکند به طوری که در اکلیپس آن قدر سریع لاگ صورت میگیرد که بافر خالی شده و فرصت دیدن چیزی دست نمیدهد ولی در اندروید استادیو این مورد کنترل بیشتری دارد ولی با این حال عملیات لاگ در سطح برنامه زیاد اتفاق میافتد ولی در گوشی سامسونگ قبلی که داشتم یا سونی که چند روز پیش تست کردم تنها لاگ خطای نمایشی توسط Force close نمایش داده شد.
با توجه به جست و جوهای اندکی که داشتم متوجه شدم این مشکل بسیاری از کاربران این گوشی است. با این حال این گوشی مزایایی هم داشته است.
نکته بعدی که مهم میدانم این هست که به روز بودن گوشی در هنگام تست بسیار کاربردی است به عنوان نمونه زمانی که شما قصد دسترسی به حافظه خارجی داشته باشید یا تنطیمات سیستم را بخواهید تغییر دهید از api 23 به بعد این مورد نیاز به یک اجازه مجدد هنگام انجام عمل را دارد و تنها به مجوز داخل مانیفست اکتفا نمیکند. در صورتی که ورژن گوشی از این پایینتر باشد با چنین مسئله ای روبرو نخواهید شد مگر اینکه از قبل درباره این مورد اطلاع داشته باشید و حالا برای مسائل دیگر هم به همین صورت.
در راستای مهاجرت به ویندوز 7، کار نصب و راه اندازی SVN و کلاینتهای آن باید مجددا انجام میشد. اگر برای بار اول است که به مبحث SVN برخورد میکنید، مطالعه این جزوه توصیه میشود. مطالب ذیل برای افرادی مفید است که قصد انتقال سیستم SVN موجود خود را به مکان و یا سیستم عامل دیگری در اسرع وقت دارند.
الف) دریافت و نصب Visual SVN server
یا میتوان SVN خالص را از سایت آن دریافت کرد و یا جهت سهولت کار و همچنین دسترسی به یک کنسول مدیریتی میتوان برنامهی رایگان Visual SVN server را از آدرس زیر دریافت و نصب کرد:
پس از نصب، ابتدا باید یا کاربر جدیدی را جهت استفاده از منابع آن تعریف کرد و یا از نحوهی اعتبار سنجی یکپارچه با ویندوز هم میتوان استفاده کرد که من از این روش دوم استفاده میکنم (شکل زیر، کلیک راست بر روی نود اصلی visual SVN server و سپس انتخاب خواص و مراجعه به برگهی اعتبار سنجی آن):
ب)دریافت و نصب TortoiseSVN
نصب آن نکتهی خاصی ندارد. اما یک سری نکتهی ریز پس از نصب آن بهتر است رعایت شود که در ادامه ذکر میشود:
ج) دریافت و نصب برنامهی WinMerge
برنامهی Diff پیش فرض TortoiseSVN آنچنان قوی نیست. به همین جهت میتوان برنامهی WinMerge را با آن یکپارچه کرد. برای این منظور ابتدا آنرا دریافت نمائید:
اگر پس از نصب TortoiseSVN آنرا نصب کنید، در حین نصب پیشنهاد یکپارچه سازی با TortoiseSVN را نیز میدهد. اگر ابتدا WinMerge را نصب کردهاید و سپس TortoiseSVN بر روی سیستم شما نصب شده، فقط کافی است مطابق شکل زیر ابتدا به قسمت Diff viewers آن مراجعه کرده و سپس با انتخاب گزینهی external ، دستور خط فرمان زیر را وارد نمائید:
بدیهی است مسیر WinMergeU.exe مطابق مسیر نصب در سیستم شما باید تنظیم شود.
د) تنظیم مسیر تحت نظر قرار گرفتن سیستم
TortoiseSVN به صورت پیش فرض کل سیستم را جهت مشاهدهی تغییرات تحت نظر قرار میدهد که گاهی باعث کاهش کارآیی آن خواهد شد. برای رفع این مشکل میتوان مسیرهایی را که پروژههای شما در آن قرار دارند را به آن معرفی نمود تا بار کلی سیستم کاهش یابد.
همانطور که در شکل نیز ملاحظه میکنید، Include path مقدار دهی شده است.
ه) مشخص سازی پسوندهایی که بهتر است از آنها صرفنظر شود
به برگهی general تنظیمات TortoiseSVN مراجعه کرده و در قسمت global ignore pattern آن، موارد زیر را وارد نمائید:
این موارد شامل پروژههای دات نت، دلفی ، VC و امثال آن است و همچنین یک سری فایل بایناری که عموما با پروژههای برنامه نویسی نیازی به ثبت نگارش آنها نیست.
در همین برگه، اگر هنوز از VS2003 استفاده میکنید، تیک مربوط به استفاده از _svn بجای .svn را قرار دهید تا VS.Net با پوشههای مدیریتی ذکر شده مشکل پیدا نکند.
و) نصب افزونههای SVN سازگار با VS.Net
یا میتوان از افزونهی Visual SVN استفاده کرد (که رایگان نیست) و یا AnkhSVN که رایگان و سورس باز است.
ولی در کل یک مورد را بیشتر نصب نکنید. علت هم کند شدن VS.Net است به دلیل فعالیتهای پشت صحنهی هر کدام از این افزونهها که زیاده روی در تعداد آنها گاها باعث کرش هم میشود. بنابراین همان یک مورد کافی است.
ز) Import مخزنهای قبلی
تا اینجا مقدمات کار فراهم شد. اکنون نوبت به import مخزنهای بجا مانده از سیستم قبلی است. برای اینکار مطابق شکل زیر، گزینهی import existing repositories را انتخاب کرده و مسیر مخزنهای قبلی خود را باید معرفی نمود (به ازای هر کدام یکبار باید این عملیات صورت گیرد).
پس از انجام این مراحل یکبار باید سیستم reboot شود و اکنون همه چیز مثل قبل خواهد شد!
نکته:
اگر مسیر ریشه مخزنهای جدید با مسیر آنها در سیستم قبلی متفاوت است، هنگام commit کارهای خود با خطای زیر متوقف خواهید شد:
Unable to open repository 'file:///C:/Repositories/tracking/trunk'
اشکالی ندارد! برای رفع آن باید از گزینهی relocate مربوط به TortoiseSVN استفاده کرد.
بر روی پوشه کاری پروژه خود کلیک راست کرده، انتخاب گزینهی TortoiseSVN و سپس انتخاب گزینهی Relocate آن باید صورت گیرد. در اینجا میتوان مسیر جدید ریشه اصلی مخزن را در سیستم جدید معرفی کرد.
بررسی ASP.NET Core
If you stumble into this with no idea who I am or why I’m arrogant enough to think I’m qualified to potentially criticize the ASP.Net Core internals, I’m the primary author of both StructureMap (the IoC container) and an alternative “previous generation” OSS web development framework called FubuMVC that tackled a lot of the same problems that ASP.Net Core addresses now that were not part of older ASP.Net MVC or Web API.
چرا برنامه نویسی موبایل؟
با افزایش روزافزون SmartPhone ها و تبلتها، بازار تکنولوژی به این سمت سوق پیدا کردهاست. از این رو شرکتهای ارائه دهنده نرم افزاری، از این موقعیت استفاده کرده و هر کدام پلتفرم متفاوتی را برای برنامه نویسی بر روی این اسمارت فونها ارائه دادهاند. یکی از بزرگترین دغدغههای امروزه شرکتهای برنامه نویسی و توسعه نرم افزار موبایل، انتخاب درست پلتفرم برای توسعه نرم افزار میباشد. در این مقاله قصد دارم یکی از این پلت فرمها را بررسی کرده و معرفی کنم.
شرکت xamarin کار خود را در سال 2011 با ارایه نسخه Cross Platform پلتفرم .Net به نام Mono آغاز کرد. بعد از ارایه این نسخه از .Net، زامارین به کمک Mono توانست پیاده سازی بر روی Android و IOS را به نامهای MonoForAndroid و MonoTouch ارایه دهد. بعد از این نسخهها برنامه نویسان توانستند بر روی سیستم عاملهای اندروید و آی او اس به صورت Native کد خود را به زبان C# نوشته و آنها را اجرا کنند.
چرا باید از Xamarin استفاده کنم؟
در ادامه مقاله قصد دارم شما را با برخی از ویژگیهای زامارین آشنا کرده و مزایای استفاده از آن را بیان کنم.
Xamarin امکانی را فراهم کردهاست که برنامه نویسان به دو روش متفاوت قادر خواهند بود برنامههای خود را بنویسند:
Xamarin Native :1
زامارین به شما این امکان را میدهد که بتوانید به صورت مستقیم برای هر پلتفرم به صورت جداگانه برنامه نویسی کنید. در اندروید اینکار با Xamarin.Droid و در IOS اینکار با Xamarin.Touch امکانپذیر است. مزیتهای استفاده از این روش عبارتند از:
· بهره گیری از یک زبان برنامه نویسی
همانطور که میدانید یادگیری یک زبان برنامه نویسی هزینهی زیادی را برای یک سازمان و یا یک شخص به همراه دارد. در زامارین این امکان فراهم شدهاست که با استفاده از تنها یک زبان برنامه نویسی مانند C# ، برنامه نویسان بتوانند برای پلتفرمهای مختلف برنامه بنویسند. در نظر داشته باشید که UI در هر پلتفرم به صورت جداگانه پیاده سازی میشود. به طور مثال در اندروید به وسیلهی Android Xml میتوانید ظاهر برنامه خود را پیاده سازی کنید و منطقهای خود را با زبان C# برای تمامی پلت فرمها به صورت یکسان بنویسید.
· تجربه کاربری Native
زامارین به شما این امکان را خواهد داد که با استفاده از کنترلهای Native هر پلتفرم به تجربه کاربری همان پلت فرم دسترسی پیدا کنید و اپلیکیشنی با ظاهر و UX همان پلتفرم بسازید.
· استفاده 100% از امکانات هر پلتفرم
زامارین به دلیل Native بودن این امکان را به برنامه نویسان ارائه میدهد که با استفاده از یک زبان و با بکارگیری Cycle Life مخصوص هر پلتفرم، به 100% امکانات و API های هر پلتفرم دسترسی پیدا کنند.
· Performance
به دلیل اینکه برنامههای زامارین به صورت Native اجرا میشوند Performance بالایی دارند.
· دسترسی به API های موجود در .Net
شما قادر خواهید بود با دانش موجود مانند Entity Framework Code و.. به فریم ورک .Net دسترسی پیدا کرده و از API های درون آن استفاده کنید. زامارین از یکی از پیاده سازیهای .Net Standard استفاده میکند.
· استفاده مجدد از کد
در زامارین قادر خواهید بود که از کدهای خود، استفاده مجدد کرده و این امر سبب مدیریت بهتر بر روی کد، کد نویسی کمتر، هزینه نگهداری کد کمتر، توسعه راحتتر اپلیکیشن و ... میشود.
· تست خودکار
در زامارین شما میتوانید برای کدهای خود تست خودکار نوشته و آنها را به صورت خودکار تست کنید.
· Bind کردن Library های Objective-C و Java
زامارین طوری طراحی شدهاست که دست شما را در هیچگونه شرایطی نخواهد بست. شما میتوانید به صورت مستقیم کدهایی را که به زبان های Java و Objective-C نوشته شدهاند، به پروژه اضافه کرده و هیچگونه نگرانی از بابت کدهای از قبل نوشته شده که به زبانهای Objective-C و Java هستند، نداشته باشید.
· Designer
در زمارین این امکان وجود دارد که در هر پلتفرم از طریق Designer مخصوص به آن پلتفرم، UI خود را طراحی و پیاده سازی کنید.
· Async
در برنامه نویسی غیر همزمان ( Asynchronous Programming ) این امکان وجود دارد که برنامه شما بدون توقف، یک قسمت از کد را اجرا کرده و منتظر اجرای قسمتهای دیگر کد نشود؛ یا به اصطلاح برنامه از حالت Response خارج نشود. در زبانهای Java ، Objective-C و Swift اینکار باید با CallBack و به صورت Manual مدیریت شود؛ اما #C این امکان را فراهم آورده است که به راحتی اینکار را انجام داده و برنامه خود را همیشه در حالت پاسخ دهی نگه دارید.
public async Task<List<FeedItem>> GetFeedItems(DateTime date) { var feed = "http://planet.xamarin.com/feed/"; var response = await httpClient.GetStringAsync(feed); var items = await ParseFeedAsync(response); return items.Where(item => item.Published.Date == date).ToList(); }
· Parallel Programming
در برنامه نویسی موازی( Parallel Programming ) برخلاف برنامه نویسی MultiThread که بر روی یک هسته CPU اجرا میشود، بر روی چندین هسته CPU به صورت موازی اجرا میشود. زامارین از این نوع برنامه نویسی پشتیبانی میکند.
Xamarin.Forms: 2
پس از معرفی Xamarin Forms API شما میتوانید علاوه بر مزیتهایی که در بالا اشاره شد، کدهای Logic خود را با زبان C# و کدهای UI خود را با زبان XAML پیاده سازی کرده و با یک بار نوشتن کد، در پلتفرمهای مختلف خروجی خود را مشاهده کنید. مزیت استفاده از Xamarin Forms عبارتند از:
· استفاده از کد واحد برای پیاده سازی UI و Logic
یکی از بهترین مزیتهایی را که میتوان به آن اشاره نمود این است که شما کافیست یک بار کد خود را بنویسید و Xamarin Forms کد شما را در پلت فرمهای متفاوت پیاده سازی خواهد کرد.
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <TabbedPage xmlns="http://xamarin.com/schemas/2014/forms" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2009/xaml" x:Class="MyApp.MainPage"> <TabbedPage.Children> <ContentPage Title="Profile" Icon="Profile.png"> <StackLayout Spacing="20" Padding="20" VerticalOptions="Center"> <Entry Placeholder="Username" Text="{Binding Username}"/> <Entry Placeholder="Password" Text="{Binding Password}" IsPassword="true"/> <Button Text="Login" TextColor="White" BackgroundColor="#77D065" Command="{Binding LoginCommand}"/> </StackLayout> </ContentPage> <ContentPage Title="Settings" Icon="Settings.png"> <!-- Settings --> </ContentPage> </TabbedPage.Children> </TabbedPage>
برای پیاده سازی UI در Xamarin Forms باید از XAML استفاده کنید. همچنین مانند روش قبلی میتوانید از زبان C# برای پیاده سازی منطق، استفاده نمایید.
با استفاده از Xamarin Forms شما تجربه نوشتن کد Cross Platform را در کنار Native بودن آن خواهید داشت.
· استفاده از یک کنترل مخصوص یک پلتفرم در بین کد ( Embedding )
در Xamarin Forms این امکان وجود دارد که اگر شما خواستید یک کنترل مخصوص IOS را در بین کدهای خود استفاده کنید، بتوانید به راحتی اینکار را انجام دهید.( (Embedding
اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که در یکسری از کنترلها، تصاویر متفاوت هستند. در نسخه اندروید یک Action Button در قسمت پایین صفحه مشاهده میکنید که در نسخهی IOS آن موجود نیست. یعنی به صورت مستقیم کنترل Action Button که مختص به پلت فرم اندروید میباشد، درون Xamarin Forms استفاده شده است.
· دسترسی به هر پلتفرم به طور مستقیم
شما قادر خواهید بود به طور مستقیم به هر پلت فرم دسترسی پیدا کرده و به طور مثال در هر پلتفرم، UI مخصوص به خود را با Property های مخصوص به خود طراحی کنید.
· UITest و Test Cloud
در Xamarin Forms میتوانید برای UI خود تست نوشته و آنها را به وسیله Xamarin Test Cloud بر روی صدها Device متفاوت تست کنید. (این امکان فقط برای Android و IOS وجود دارد.)
· Life Cycle مشابه در تمامی پلتفرم ها
همانطور که میدانید پلتفرمهای مختلف، Life Cycle های متفاوتی برای مدیریت اپلیکیشن دارند. یکی از مزیتهای استفاده از Xamarin Forms این است که شما میتوانید برای تمامی پلتفرمها بهوسیلهی یک Life Cycle یکسان کد بنویسید.
· Previewer
یکی از بهترین قابلیتهایی که در Xamarin Forms اضافه شدهاست این است که شما قادر خواهید بود به صورت Real Time خروجی فایل XAML خود را به وسیله Previewer مشاهده نمایید.
· Performance Profiler
به وسیله Xamarin Profiler شما میتوانید میزان مصرف حافظه، Performance و ... را در اندروید و IOS اندازه گیری نمایید.
نکات قابل توجه:
Ø استفاده همزمان از Xamarin Forms و Xamarin Native
شما میتوانید کدهای خود را با حداکثر Reusability نوشته و در صورت لزوم با کدهای Xamarin Native ترکیب کنید.
Ø Documentation خیلی خوب
زمارین مستندات جامع و کاملی را در سایت خود گردآوری کرده که میتوانید به راحتی از آن برای فهم تمامی قسمتهای Xamarin استفاده کنید.