مطالب
بالا بردن سرعت بارگذاری اولیه EF Code first با تعداد مدل‌های زیاد
EF Code first هربار در حین آغاز اجرای برنامه و اولین کوئری که به بانک اطلاعاتی ارسال می‌کند، کار تشخیص روابط بین کلاس‌ها و همچنین نگاشت آن‌ها را به بانک اطلاعاتی، انجام می‌دهد. این مورد شاید با تعداد کم کلاس‌ها آنچنان به نظر نرسد، اما اگر تعداد کلاس‌های شما به بالای 200 عدد رسید، زمان آغاز برنامه آزار دهنده خواهد شد. راه حلی برای این مساله وجود دارد به نام ایجاد Viewهای متناظر با نگاشت‌ها و سپس کامپایل آن به عنوان جزئی از برنامه، که در ادامه نحوه انجام این‌کار را مرور خواهیم کرد.

بررسی ساختار pre-generated views

برای کامپایل نگاشت‌های EF در خود برنامه (بجای تولید پویای هربار آن‌ها)، ابتدا باید فایل edmx متناظر با مدل‌ها و روابط بین آن‌ها تشکیل شود:
    var ms = new MemoryStream();
    using (var writer = XmlWriter.Create(ms))
    {
        EdmxWriter.WriteEdmx(new Context(), writer);
    }
پس از اینکه edmx تشکیل شد، باید از ساختار فشرده آن سه جزء زیر را استخراج کرد:
الف) ssdl : storageModels
ب) csdl : conceptualModels
ج) msl : mappings

اینکار را به صورت زیر می‌توان انجام داد:
    var xDoc = XDocument.Load(ms);

    var ssdl = xDoc.Descendants("{http://schemas.microsoft.com/ado/2009/02/edm/ssdl}Schema").Single();
    var csdl = xDoc.Descendants("{http://schemas.microsoft.com/ado/2008/09/edm}Schema").Single();
    var msl = xDoc.Descendants("{http://schemas.microsoft.com/ado/2008/09/mapping/cs}Mapping").Single();
پس از آن باید محتوای این سه جزء را توسط متد Save هر کدام، در فایل‌های xml ایی ذخیره کرد و توسط ابزاری به نام EdmGen.exe که جزئی از  ویژوال استودیو است، فایل Context.Views.cs را تولید، به برنامه اضافه و سپس کامپایل کرد:
 EdmGen.exe /mode:ViewGeneration /incsdl:Context.csdl  /inmsl:Context.msl /inssdl:Context.ssdl /outviews:Context.Views.cs
بهتر است این پروسه هر بار که قرار است ارائه نهایی برنامه صورت گیرد، انجام شود.

علاوه بر این‌ها اگر علاقمند باشید که کار فایل EdmGen را شبیه سازی کنید، کلاس زیر این‌کار را انجام داده و قادر است خروجی vb یا cs متناظری را نیز تولید کند:
using System;
using System.Data.Entity;
using System.Data.Entity.Design;
using System.Data.Entity.Infrastructure;
using System.Data.Mapping;
using System.Data.Metadata.Edm;
using System.IO;
using System.Linq;
using System.Xml;
using System.Xml.Linq;

namespace EfUtils
{
    public static class PreGeneratedViewsWriter
    {
        public static void CreatePreGeneratedViewsFile(
                this DbContext contextInstance,
                LanguageOption language = LanguageOption.GenerateCSharpCode,
                string viewsFile = "Context.Views.cs",
                string edmxFile = "context.edmx",
                string ssdlFile = "context.ssdl.xml",
                string csdlFile = "context.csdl.xml",
                string mslFile = "context.msl.xml")
        {
            using (var contextViewsMemoryStream = new MemoryStream())
            {
                using (var edmxMemoryStream = new MemoryStream())
                {
                    var edmx = createEdmx(contextInstance, edmxFile, edmxMemoryStream);
                    var mappingItemCollection = createMappingItemCollection(ssdlFile, csdlFile, mslFile, edmx);
                    generateViews(language, viewsFile, contextViewsMemoryStream, mappingItemCollection);
                }
            }
        }

        private static void generateViews(LanguageOption language, string viewsFile, MemoryStream contextViewsMemoryStream, StorageMappingItemCollection mappingItemCollection)
        {
            var viewGenerator = new EntityViewGenerator // It's defined in System.Data.Entity.Design.dll
            {
                LanguageOption = language
            };
            using (var streamWriter = new StreamWriter(contextViewsMemoryStream))
            {
                var errors = viewGenerator.GenerateViews(mappingItemCollection, streamWriter).ToList();

                if (errors.Any())
                    throw new InvalidOperationException(errors.First().Message);

                contextViewsMemoryStream.Position = 0;
                using (var reader = new StreamReader(contextViewsMemoryStream))
                {
                    var codeData = reader.ReadToEnd();
                    File.WriteAllText(viewsFile, codeData);
                }
            }
        }

        private static StorageMappingItemCollection createMappingItemCollection(string ssdlFile, string csdlFile, string mslFile, XDocument edmx)
        {
            var ssdl = edmx.Descendants("{http://schemas.microsoft.com/ado/2009/02/edm/ssdl}Schema").Single();
            ssdl.Save(ssdlFile);
            var storeItemCollection = new StoreItemCollection(new[] { ssdl.CreateReader() });

            var csdl = edmx.Descendants("{http://schemas.microsoft.com/ado/2008/09/edm}Schema").Single();
            csdl.Save(csdlFile);
            var edmItemCollection = new EdmItemCollection(new[] { csdl.CreateReader() });

            var msl = edmx.Descendants("{http://schemas.microsoft.com/ado/2008/09/mapping/cs}Mapping").Single();
            msl.Save(mslFile);

            var mappingItemCollection = new StorageMappingItemCollection(edmItemCollection, storeItemCollection, new[] { msl.CreateReader() });
            return mappingItemCollection;
        }

        private static XDocument createEdmx(DbContext contextInstance, string edmxFile, MemoryStream edmxMemoryStream)
        {
            var settings = new XmlWriterSettings { Indent = true };
            using (var writer = XmlWriter.Create(edmxMemoryStream, settings))
            {
                EdmxWriter.WriteEdmx(contextInstance, writer);
            }
            File.WriteAllBytes(edmxFile, edmxMemoryStream.ToArray());

            edmxMemoryStream.Position = 0;
            var edmx = XDocument.Load(edmxMemoryStream);
            return edmx;
        }
    }
}
در اینجا همان مراحلی که عنوان شد، تکرار می‌شود. فایل edmx متناظر با وهله‌ای از DbContext برنامه، تولید شده و سه جزء آن استخراج می‌شوند. سپس این موارد به EntityViewGenerator موجود در اسمبلی System.Data.Entity.Design.dll ارسال شده و کد نهایی متناظر قابل کامپایل در برنامه تولید می‌گردد.
پس از تولید فایل Context.Views.cs یا Context.Views.vb، آن‌را به پروژه اضافه کنید.
اینبار نحوه استفاده از آن باید به صورت زیر باشد:
 Database.SetInitializer<MyContext>(null);
 از این جهت که تمام اطلاعات لازم جهت آغاز کار، در فایل تولیدی Context.Views وجود دارد و اکنون جزئی از فایل اجرایی برنامه است و نیازی به تکرار ساخت مجدد پویای آن نیست.

مرجع:
Entity Framework Code First View Generation Templates On Visual Studio Code Gallery

مطالب
طراحی شیء گرا: OO Design Heuristics - قسمت سوم
پیشنهاد می‌کنم قسمت‌های قبل را مطالعه کنید تا با اصطلاحات استفاده شده در ادامه مقالات آشنا باشید. در مقالات آتی، مباحث کمی قابل بحث‌تر خواهند بود.

Class Coupling and Cohesion

تعدادی از قواعد شهودی هم، با Coupling و Cohesion به ترتیب مابین و درون کلاس‌ها، سروکار دارند. تلاش ما در راستای افزایش Cohesion درون کلاس‌ها و سست کردن و کاهش Coupling مابین کلاس‌ها می‌باشد. این قواعد شهودی همین اهداف را در پارادایم action-oriented، در ارتباط با توابع دارند. هدف از Tight Cohesion (انسجام و چسبندگی قوی) در توابع، انسجام بالا و ارتباط نزدیک مابین کدهای موجود در تابع، می‌باشد. هدفی که Loose Coupling (اتصال سست و ضعیف، وابستگی ضعیف) در بین توابع دنبال می‌کند، اشاره دارد به اینکه اگر تابعی قصد استفاده از تابع دیگری را داشته باشد، باید وارد شدن و خروج از آن، از یک نقطه صورت گیرد. این مباحث منجربه مطرح شدن قواعد شهودی از جمله: «یک تابع باید طوری سازماندهی شود که تنها یک دستور return  داشته باشد»، در پارادایم action-oriented می‌شود.
ما در پارادایم شیء گرا، اهداف خود از Loose Coupling و Tight Cohesion را در سطح کلاس مطرح می‌کنیم. 5 شکل اصلی Coupling مابین کلاس‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  •  Ni Coupling
  •  Export Coupling
  •  Overt Coupling
  •  Covert Coupling
  •  Surreptitious Coupling
Nil Coupling

بهترین حالتی که دو کلاس به طور مطلق هیچ وابستگی به یکدیگر ندارند. در این صورت می‌توان یکی کلاس‌ها را حذف کرد، بدون اینکه تأثیری بر روی سایر آنها داشته باشد. البته وجود برنامه‌ای کاربردی با این نوع اتصال ممکن نخواهد بود. بهترین چیزی که می‌شود با این نوع اتصال ایجاد کرد، Class Libraryای می‌باشد که شامل مجموعه ای از کلاس‌های مستقل بوده، به طوری که هیچ تأثیری بر روی یکدیگر ندارند.

Export Coupling

در این شکل از اتصال، یک کلاس به واسط عمومی کلاس دیگر وابسته می‌باشد؛ به این معنی که از عملیاتی که کلاس مورد نظر در واسط عمومی خود قرار داده است، استفاده می‌کند.

Overt Coupling

این نوع اتصال زمانی رخ می‌دهد که یک کلاس از جزئیات پیاده سازی کلاس دیگر با داشتن اجازه دسترسی از جانب آن، استفاده کند. به عنوان مثال، مکانیزم کلاس‌های friend در زبان سی پلاس پلاس، که امکان این را می‌دهد کلاس X اجازه دوستی به کلاس Y را اعطا کند و در این صورت کلاس Y می‌تواند به جزئیات پیاده سازی خصوصی کلاس X دسترسی داشته باشد.

Cover Coupling

این نوع اتصال هم به مانند Overt می‌باشد؛ با این تفاوت که هیچ اجازه دسترسی به کلاس Y داده نشده است. اگر زبانی داشته باشیم که به کلاس Y اجازه دهد خود را به عنوان دوست کلاس X معرفی کند، در این صورت نوع اتصال بین دو کلاس X و Y از نوع Covert می‌باشد. به عنوان مثال واقعی، می‌توان به استفاده از Reflection در دات نت اشاره کرد.

Surreptitious Coupling (اتصال پنهان)

آخرین نوع اتصال که بدترین حالت هم محسوب می‌شود، مربوط است به زمانیکه کلاس X به هر طریقی که شده از جزئیات داخلی کلاس Y آگاه باشد و از اعضای عمومی داده‌ای (public data member) آن کلاس استفاده کند. منظور این است که با تغییر این داده‌های کلاس متوجه میشود که بر روی عملیات b از کلاس چه تأثیری می‌گذارد و با اتکاء به این دستاورد، جزئیات داخلی خود را پیاده سازی می‌کند و یک اتصال پنهان را با کلاس Y ایجاد کرده است. در این حالت یک وابستگی قوی به صورت پنهان مابین رفتاری از کلاس Y و پیاده سازی کلاس X ایجاد شده است.

قاعده شهودی 2.7
اتصال و پیوستگی مابین کلاس‌ها باید از نوع Nil یا Export باشد؛ به این معنی که یک کلاس فقط از واسط عمومی کلاس دیگر استفاده کند یا کاری با آن نداشته باشد. (Classes should only exhibit nil or export coupling with other classes, that is, a class should only use operations in the public interface of another class or have nothing to do with that class.)
بجز این دو نوع اتصال، بقیه شکل‌های اتصال به طریقی اجازه دسترسی به جزئیات پیاده سازی کلاس‌ها را اعطا می‌کنند. در نتیجه باعث ایجاد وابستگی مابین پیاده سازی دو کلاس می‌شوند. این وابستگی ما بین پیاده سازی‌ها به محض نیاز به تغییر پیاده سازی یکی از کلاس‌ها ، باعث به وجود آمدن مشکلات نگهداری خواهند شد.
Cohesion درون کلاس‌ها سعی بر این دارد که مطمئن شود تمام اجزای یک کلاس به شدت باهم مرتبط هستند. تعدادی از قواعد شهودی نیز در ادامه بر این خصوصیت دلالت دارند.

قاعده شهودی 2.8
یک کلاس باید یک و تنها یک Key Abstraction را تسخیر نماید. (A class should capture one and only one key abstraction)
یک Key Abstraction به عنوان یک Entity در Domain Model تعریف می‌شود و اغلب در غالب اسم در اسناد و مشخصات نیازمندی‌ها ظاهر می‌شوند. هر کدام از آنها باید فقط به یک کلاس نگاشت پیدا کنند. اگر این نگاشت به بیش از یک کلاس انجام گیرد، در نتیجه احتمالا طراح هر تابع را به عنوان یک کلاس تسخیر کرده است. اگر بیش از یک Key Abstraction به یک کلاس نگاشت پیدا کرده باشد، پس احتمالا طراح یک سیستم متمرکز را طراحی کرده است. این کلاس‌ها Vague Classes نامیده می‌شوند و باید آنها در دو کلاس یا بیشتر، تسخیر شوند.

قاعده شهودی 2.9
داده و رفتار مرتبط را در یک جا (کلاس) نگه دارید. (Keep related data and behavior in one place)
در واقع هدفی که این قاعده به دنبال آن می‌باشد این است که هر دو جزء تشکیل دهنده یک Key Abstraction ، یعنی همان داده و رفتار، باید توسط فقط یک کلاس تسخیر شوند. با نقض این قاعده، توسعه دهنده باید با قرار داد (Convention) خاصی برنامه نویسی کند. 
راه شناسایی
طراح باید کلاس‌هایی را که مرتبا داده‌های مورد نیاز خود را با متدهای get از سایر کلاس‌ها دریافت می‌کنند، شناسایی کند. زیرا این نوع کلاس‌ها این قاعده شهودی را نقض کرده‌اند.

مثال واقعی
استفاده از الگوی Domain Model ارائه شده توسط اقای Martin Fowler که دقیقا اشاره به این قاعده دارد.
یا برعکس آن ضد الگوی Anemic Domain Model که ناقض این قاعده می‌باشد. 
در قسمت اول اشاره کردیم این قواعد را به راحتی می‌توان در صورت نیاز نقض کرد. بعضی از مواقع نیاز به طراحی فیزیکی است که باعث تغییر در طراحی منطقی شده و چه بسا می‌تواند باعث نقض هر کدام از این قواعد شهودی نیز شود. اگر به بخش پروژه‌های سایت رجوع کنید این نقض کاملا مشهود (DomainClasses و ServiceLayer موجود در طراحی فیزیکی آنها) می‌باشد (بیشتر از Anemic Domain Model استفاده شده است)؛ ولی نمی‌توان گفت که این کار اشتباه است.

قاعده شهودی 2.10
اطلاعات نامرتبط به هم را در کلاس‌های جدا از هم قرار دهید. ((Spin off nonrelated information into another class (i.e., noncommunicating behavior) 

هدف از این قاعده این است که اگر کلاسی داریم که یکسری از متدهایش با بخشی از داده و یکسری دیگر با بخش دیگر داده‌ها کار میکنند، در واقع شما دو Key Abstraction را به یک کلاس نگاشت کرده اید (Vague Class) و باید آنها را به کلاس‌های جدا نگاشت کنید.

شکل 2.6 A class with noncommunicating behavior

مثال واقعی

به کلاس Dictionary در تصویر زیر توجه کنید.
برای تعداد کمی داده، بهترین پیاده سازی با استفاده از List و در مقابل برای تعداد داده زیاد بهترین پیاده سازی، استفاده از HashTable می‌باشد. هر یک از این پیاده سازی‌ها، به متدهایی برای add و find کلمات نیاز دارند. طراحی سمت چپ تصویر نشان از نقض این قاعده شهودی دارد.

شکل 2.7 (Noncommunicating behavior (real-world example

در طرح سمت چپ، استفاده کننده باید بداند که چقدر داده وارد کند. از طرفی نمایش جزئیات پیاده سازی در نام کلاس هم ایده خوبی نیست (طرح سمت چپ). بهترین راه حل که در مقالات آینده به آنها خواهیم رسید، بحث استفاده از ارث بری می‌باشد. به این ترتیب، با استفاده از  یک کلاس Dictionary که نمایش جزئیات داخلی خود را مخفی کرده و در شرایط لازم نمایش جزئیات داخلی خود را تغییر دهد. منظور این است که استفاده کننده درگیر جزئیات داخلی آن نشود و این جزئیات که کدام نوع PDict یا HDict استفاده خواهد شد، از دید او مخفی باشد.

مطالب
آشنایی با مفاهیم شیء گرایی در جاوا اسکریپت #1
با توجه به فراگیر شدن استفاده از جاوا اسکریپت و بخصوص مبحث شیء گرایی، تصمیم گرفتم طی سلسله مقالاتی با مباحث شیء گرایی در این زبان بیشتر آشنا شویم. جاوا اسکریپت یک زبان مبتنی بر شیء است و نه شیءگرا و خصوصیات زبان‌های شیء گرا، به طور کامل در آن پیاده سازی نمی‌گردد.
لازم به ذکر است که انواع داده‌ای در جاوا اسکریپت شامل 2 نوع می‌باشند:
1- نوع داده اولیه (Primitive) که شامل Boolean ، Number و Strings می‌باشند.
2- نوع داده Object که طبق تعریف هر Object مجموعه‌ای از خواص و متدها است.
نوع داده‌ای اولیه، از نوع Value Type و نوع داده ای Object، از نوع Refrence Type می‌باشد.

برای تعریف یک شیء (Object) در جاوا اسکریپت، 3 راه وجود دارد:
1 - تعریف و ایجاد یک نمونه مستقیم از یک شیء ( direct instance of an object )
2 – استفاده از function برای تعریف و سپس نمونه سازی از یک شیء ( Object Constructor )
3 – استفاده از متد Object.Create

روش اول :
در روش اول دو راه برای ایجاد اشیاء استفاده می‌گردد که با استفاده از دو مثال ذیل، این دو روش توضیح داده شده‌اند:

مثال اول : (استفاده از new )
<script type=”text/javascript”>
 var person = new Object();
  person.firstname = “John”;
  person.lastname = “Doe”;
  person.age = 50;
  person.eyecolor = “blue”;
  document.write(person.firstname + “ is “ + person.age + “ years old.”);
</script>

result : John is 50 years old.
در این مورد، ابتدا یک شیء پایه ایجاد می‌گردد و خواص مورد نظر برایش تعریف می‌گردد و با استفاده از اسم شیء به این خواص دسترسی داریم.

مثال دوم (استفاده از literal notation )

<script type=”text/javascript”>
var obj = {
   var1: “text1”,
   var2: 5,
   Method: function ()
   {
     alert(this.var1);
   }
  };
  obj.Method();
</script>

 Result : text1
در این مورد با استفاده از کلمه کلیدی var یک شیء تعریف می‌شود و در داخل {}  کلیه خواص و متدهای این شیء تعریف می‌گردد. این روش برای تعریف اشیاء در جاوا اسکریپت بسیار متداول است.
هر دو مثالهای 1 و 2 در روش اول برای ایجاد اشیاء بکار میروند. امکان گسترش دادن اشیاء در این روش و اضافه کردن خواص و متد در آینده نیز وجود دارد. بعنوان مثال می‌توان نوشت :
 Obj.var3 = “text3”;
در این‌حال، خاصیت سومی به مجموع خواص شی Obj اضافه می‌گردد.
حال در این مثال اگر مقدار شی obj را برابر یک شیء دیگر قرار دهیم به نحو زیر :
   var newobj = obj;
  newobj.var1 = "other text";
  alert(obj.var1);// other text
  alert(newobj.var1);// other text
و برای اینکه بتوان از امکانات زبانهای شیء گرا در این زبان استفاده کرد، بایستی الگویی را تعریف کنیم و سپس از روی این الگو، اشیا مورد نظر را پیاده سازی نمائیم.
می‌بینیم که مقدار هر دو متغیر در خروجی یکسان می‌باشد و این موضوع با ماهیت شیء گرایی که در آن همه‌ی اشیایی که از روی یک الگو نمونه سازی می‌گردند مشخصه‌هایی یکسان، ولی مقادیر متفاوتی دارند، متفاوت است. البته این موضوع از آنجا ناشی می‌گردد که اشیاء ایجاد شده در جاوا اسکریپت ذاتا type refrence هستند و به همین منظور برای پیاده سازی الگویی (کلاسی) که بتوان رفتار شیء گرایی را از آن انتظار داشت از روش زیر استفاده میکنیم. برای درک بهتر اسم این الگو را کلاس مینامیم که در روش دوم به آن اشاره میکنیم.

روش دوم :

 <script type=”text/javascript”>
  function Person(firstname, lastname, age, eyecolor)
  {
     this.firstname = firstname;
     this.lastname = lastname;
     this.age = age;
     this.eyecolor = eyecolor;
  }

   var myFather = new Person("John", "Doe", 50, "blue");
  document.write(myFather.firstname + " is " + myFather.age + " years old.");
  result : John is 50 years old.

   var myMother=new person("Sally","Rally",48,"green");
   document.write(myMother.firstname + " is " + myFather.age + " years old.");
   result : Sally is 48 years old.
  </script>
یا به شکل زیر :

 var Person = function (firstname, lastname, age, eyecolor)
  {
     this.firstname = firstname;
     this.lastname = lastname;
     this.age = age;
     this.eyecolor = eyecolor;
  }

  var myFather = new Person("John", "Doe", 50, "blue");
  document.write(myFather.firstname + " is " + myFather.age + " years old.");
   result : John is 50 years old.

   var myMother=new person("Sally","Rally",48,"green");
   document.write(myMother.firstname + " is " + myFather.age + " years old.");
   result : Sally is 48 years old.
به این روش Object Constructor یا سازنده اشیاء گفته می‌شود.
در اینجا با استفاده از کلمه کلیدی function و در داخل {} کلیه خواص و متدهای لازم را به شیء مورد نظر اضافه می‌کنیم. استفاده از کلمه this در داخل function به این معنی است که هر کدام از نمونه‌های object مورد نظر، مقادیر متفاوتی خواهند داشت .

یک مثال دیگر :
 
<script type="text/javascript">
   function cat(name) {
      this.name = name;
      this.talk = function() {
      alert( this.name + " say meeow!" )
   }
 }

cat1 = new cat("felix")
cat1.talk() //alerts "felix says meeow!"
cat2 = new cat("ginger")
cat2.talk() //alerts "ginger says meeow!"
</Script>
در اینجا می‌بینیم که به ازای هر نمونه از اشیایی که با function می‌سازیم، خروجی متفاوتی تولید می‌گردد که همان ماهیت شیء گرایی است.


روش سوم :استفاده از متد Object.Create
 
 var myObjectLiteral = {
    property1: "one",
    property2: "two",
    method1: function() {
       alert("Hello world!");
}}
var myChild = Object.create(myObjectLiteral);
myChild.method1(); // will alert "Hello world!"
در این روش با استفاده از متد Object.Create و استفاده از یک شیء که از قبل ایجاد شده، یک شیء جدید ایجاد می‌شود.
حال برای اضافه کردن متدها و خاصیت‌هایی به کلاس جاوا اسکریپتی مورد نظر، به طوریکه همه‌ی نمونه‌هایی که از این کلاس ایجاد می‌شوند بتوانند به این متدها و خاصیت‌ها دسترسی داشته باشند، از مفهومی به اسم prototype استفاده می‌کنیم. برای مثال کلاس زیر را در نظر بگیرید:
این کلاس یک سیستم ساده امتحانی (quiz ) را پیاده می‌کند که در آن اطلاعات شخص که شامل نام و ایمیل می‌باشد گرفته شده و سه تابع، شامل ذخیره نمرات، تغییر ایمیل و نمایش اطلاعات شخص به همراه نمرات نیز به آن اضافه می‌شود.
 function User (theName, theEmail) {
    this.name = theName;
    this.email = theEmail;
    this.quizScores = [];
    this.currentScore = 0;
}
حال برای اضافه نمودن متدهای مختلف به این کلاس داریم :

 User.prototype = {
  saveScore:function (theScoreToAdd)  {
   this.quizScores.push(theScoreToAdd)
  },
  showNameAndScores:function ()  {
    var scores = this.quizScores.length > 0 ? this.quizScores.join(",") : "No Scores Yet";
    return this.name + " Scores: " + scores;
  },
  changeEmail:function (newEmail)  {
    this.email = newEmail;
    return "New Email Saved: " + this.email;
  }
}
و سپس برای استفاده از آن و گرفتن خروجی نمونه داریم :
 // A User
  firstUser = new User("Richard", "Richard@examnple.com");
  firstUser.changeEmail("RichardB@examnple.com");
  firstUser.saveScore(15);
  firstUser.saveScore(10);
  document.write(firstUser.showNameAndScores()); //Richard Scores: 15,10
  document.write('<br/>');
  // Another User
  secondUser = new User("Peter", "Peter@examnple.com");
  secondUser.saveScore(18);
  document.write(secondUser.showNameAndScores()); //Peter Scores: 18
در نتیجه تمام نمونه‌های کلاس User می‌توانند به این متدها دسترسی داشته باشند و به این صورت مفهوم Encapsulation  نیز پیاده می‌گردد.


وراثت (Inheritance) در جاوا اسکریپت :

در بسیاری از مواقع لازم است عملکردی (Functionality) که در یک کلاس تعریف می‌گردد، در کلاسهای دیگر نیز در دسترس باشد. بدین منظور از مفهوم وراثت استفاده می‌شود. در نتیجه کلاس‌ها می‌توانند از توابع خود و همچنین توابعی که کلاسهای والد در اختیار آنها می‌گذارند استفاده کنند. برای این منظور چندین راه حل توسط توسعه دهندگان ایجاد شده است که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.
ساده‌ترین حالت ممکن از الگویی شبیه زیر است:
   
 <script type="text/javascript">
function Base()
  {
     this.color = "blue";
  }
  function Sub()
  {
  }
  Sub.prototype = new Base();
  Sub.prototype.showColor = function ()
  {
     alert(this.color);
  }
  var instance = new Sub();
  instance.showColor(); //"blue"
</Script>
در کد بالا ابتدا یک function (class) به نام Base که حاوی یک خصوصیت به نام color  می‌باشد، تعریف شده و سپس یک کلاس دیگر بنام sub تعریف می‌کنیم که قرار است خصوصیات و متدهای کلاس Base را به ارث ببرد و سپس از طریق خصوصیت prototype کلاس Sub، که نمونه‌ای از کلاس Base را به آن نسبت می‌دهیم باعث می‌شود خواص و متدهای کلاس Base توسط کلاس Sub قابل دسترسی باشد. در ادامه متد showColor را به کلاس Sub اضافه می‌کنیم و توسط آن به خصوصیت color در این کلاس دسترسی پیدا میکنیم.
راه حل دیگری نیز برای اینکار وجود دارد که الگویی است بنام Parasitic Combination :
در این الگو براحتی و با استفاده از متد Object.create که در بالا توضیح داده شد، هر کلاسی که ایجاد میکنیم، با انتساب آن به یک شیء جدید، کلیه خواص و متدهای آن نیز توسط شیء جدید قابل استفاده میشود.
 <script language="javascript" type="text/javascript">
if (typeof Object.create !== 'function') {
Object.create = function (o) {
ایجاد یک کلاس خالی که قرار است خواص کلاس دریافتی توسط آرگومان کلاس پایه را به ارث ببرد//
  function F() {
}
با ارث برده شود F  باعث میشویم کلیه خواص و متدهای دریافتی توسط Prototype  توسط خصوصیت  F با انتساب آرگومان دریافتی که یک شی است به کلاس
  F.prototype = o;
   return new F(); 
  };
}

var cars = {
type: "sedan",
wheels: 4
  };
  // We want to inherit from the cars object, so we do:
  var toyota = Object.create(cars);
// now toyota inherits the properties from cars
  document.write(toyota.type);
</script>
output :sedan
در قسمتهای دیگر به مباحثی همچون Override و CallBaseMethod‌ها خواهیم پرداخت.

برای مطالعه بیشتر :
http://eloquentjavascript.net/chapter8.html
http://phrogz.net/JS/classes/OOPinJS2.html
مطالب
Garbage Collector در #C - قسمت دوم
در این مطلب قصد داریم به تفاوت‎های بین Stack و Heap در Memory و زبان #C بپردازیم.

به زبان ساده، وقتی شما متغیر جدیدی را ایجاد میکنید، با توجه به نوع (Type) آن متغیر، "مقدار" متغیر شما در Stack یا Heap قرار خواهد گرفت.

Stack

Stack نوعی ساختمان داده‌است که در آن، داده‌ها بصورت خطی قرار گرفته و اصطلاحا ساختار LIFO ( مخفف Last in, First Out ) دارند، بدین معنا که همیشه آخرین داده‌ای که داخل Stack قرار داده‌اید، اولین داده‌ای است که قادر به خواندن آن خواهید بود. وقتی در ساختار Stack داده‌ای را قرار میدهیم، اصطلاحا آن را Push کرده و وقتی میخواهیم آخرین داده را با توجه به ساختار خطی آن بخوانیم، داده را Pop میکنیم.


این ساختمان داده، داخل Memory پیاده سازی شده است و تعدادی از متغیرهایی را که ما داخل کد ایجاد میکنیم، در این نوع ساختمان داده از Memory نگهداری میشوند.

شرط قرار گرفتن مقدار یک متغیر داخل Stack این است که متغیر از نوع Value Type باشد. در زبان #C، بطور کلی Struct و Enum‌ها Value Type هستند و بصورت پیشفرض داخل Stack قرار میگیرند. تمامی ValueType‌ها در #C، بطور implicit از System.ValueType ارث بری میکنند.

Type‌های زیر، Value Type‌های پیشفرض تعریف شده‌ی در زبان #C هستند که به آن‌ها Simple Type نیز گفته میشوند:


Represents   Type
 Boolean value  bool
8-bit unsigned integer
 byte
 16-bit Unicode character  char
128-bit precise decimal values with 28-29 significant digits   decimal
 64-bit double-precision floating point type  double
 32-bit single-precision floating point type  float
 32-bit signed integer type  int
 64-bit signed integer type  long
 8-bit signed integer type  sbyte
 16-bit signed integer type  short
 32-bit unsigned integer type  uint
 64-bit unsigned integer type  ulong
16-bit unsigned integer type   ushort


اگر سورس هرکدام از این تایپ‌ها مانند  Int32 را در ریپازیتوری CoreFX مایکروسافت بررسی کنید، متوجه خواهید شد که تمامی این تایپ‌ها از نوع Struct تعریف شده‌اند و همانطور که گفتیم، بطور پیش‌فرض، Struct‌ها داخل Stack قرار خواهند گرفت.

طول عمر متغیرهایی که داخل Stack قرار گرفته‌اند، منحصر به پایان اجرای یک متد است. بدین معنا که بعد از به پایان رسیدن یک متد، تمامی متغیرهای مورد استفاده در آن متد، از حافظه Stack بطور خودکار حذف خواهند شد. متغیرهایی که داخل Stack قرار میگیرند، نوع و حجم مقادیرشان بر اساس Type ای دارند، در زمان Compile-Time مشخص است.

متغیرهای محلی (Local Variable ها)، پارامترهای ورودی متد و مقدار بازگشتی یک متد، جز مواردی هستند که مقادیرشان داخل Stack قرار میگیرد:
public static int Add(int number1, int number2)
{
    // number1 is on the stack (function parameter)
    // number2 is on the stack (function parameter)

    int sum = number1 + number2;
    // sum is on the stack (local variable)

    return sum;
}

در زبان #C و در مرحله Compile-Time، کدها به زبان IL (مخفف Intermediate Language) ترجمه میشوند که با نام‌های MSIL (مخفف Microsoft Intermediate Language ) و CIL (مخفف Common Intermediate Language ) نیز، این زبان شناخته میشود. ساختار این زبان Stack-based بوده و با شناخت آن، با مفهوم Stack نیز بهتر میتوانیم آشنا شویم.

IL زبانی است که CLR (مخفف Common Language Runtime) را که همان Runtime مایکروسافت است، شناخته و اجرا میکند. قابل ذکر است که Runtime مایکروسافت Open-Source بوده و سورس آن با نام CoreCLR در گذشته از این آدرس و در حال حاضر با نام Runtime از این آدرس قابل دسترسی است.

با استفاده از برنامه هایی مانند dotPeek یا dnSpy یا ILDASM یا ابزار آنلاینی مانند Sharplab  و ... میتوانید کدهای IL حاصل از dll‌های برنامه خود را ببینید. این ابزارها با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند و تنها مزیت dnSpy به نسبت بقیه، قابلیت دیباگ کردن کدهای IL توسط آن میباشد و همچنین ILDASM با نصب Visual Studio، از این مسیر بدون نیاز به نصب برنامه اضافه ای قابل دسترسی است:
C:\Program Files (x86)\Microsoft SDKs\Windows\{version}\Bin\ildasm.exe

همانطور که پیش‌تر گفتیم، طول عمر Stack محدود به پایان یک متد است. به این نوع Stack که هنگام صدا زدن یک متد ایجاد میشود و شامل ورودی‌های متد، متغیرهای محلی و آدرس خروجی هستند، Stack Frame یا Activation Frame گفته میشود.

 

اگر متد Add بالا را با پارامترهای 2 و 5 صدا بزنیم، خروجی IL حاصل از آن، که این دو عدد را بعنوان ورودی گرفته و جمع آنها را بعنوان خروجی میدهد، به این صورت خواهد بود ( قسمت هایی از خروجی جهت سادگی، حذف شده است) :
.method private hidebysig static int32 Add(int32 number1, int32 number2) cil managed
{
  .locals init (int32 V_0, int32 V_1)
  
  IL_0001:  ldarg.0 // Stack is: [2]
  IL_0002:  ldarg.1 // Stack is: [2, 5]
  IL_0003:  add     // Stack is: [7]
  IL_0004:  stloc.0 // Stack is: [] and V_0's value is: 7
  
  IL_0005:  ldloc.0 // Stack is: [7]
  IL_0006:  stloc.1 // Stack is: [] and V_1's value is: 7

  IL_0009:  ldloc.1 // Stack is: [7]
  IL_000a:  ret     // Return [7]
}

میتوانید لیست دستورات مورد استفاده در CIL را از اینجا ببینید.

در ادامه، خط به خط، خروجی حاصل را بررسی میکنیم:

1- در زبان IL، میتوانید مقادیر حاصل از اعمال محاسباتی یا متدهای دیگر را داخل متغیرهای محلی ذخیره کنید، به شرط اینکه آنها را در ابتدا مشخص سازید.
    • با استفاده از locals. که به معنای local variables است، میتوانید متغیرهای مورد نیازتان را در طول عمر این متد، معرفی کنید. دادن نام برای این متغیرها اجباری نیست (V_0 و V_1) و صرفا جهت خوانایی استفاده میشوند.


2- از کلمه کلیدی ldarg (مخفف Load Argument) برای لود کردن آرگومان یا همان پارامتر ورودی متد، داخل Stack استفاده میشود.
    • ldarg.0 به معنای لود کردن پارامتر ورودی اول، داخل Stack است و با فراخوانی آن، Stack Frame دارای یک عضو که مقدار آن 2 است، میشود.
    • ldarg.1 به معنای لود کردن پارامتر ورودی دوم، داخل Stack است و با فراخوانی آن، Stack Frame دارای دو عضو که مقادیر آن 2 و 5 است، میشود.

3- با استفاده از کلمه کلیدی add، مقادیر موجود در Stack با یکدیگر جمع میشوند و Stack Frame دارای یک عضو که مقدار آن 7 است، میشود.

4- با استفاده از کلمه کلیدی stloc (مخفف Store Local)، آخرین عضو موجود در Stack، داخل متغیر محلی ذکر شده، قرار گرفته و ذخیره میشود.
    • stloc.0 به معنای ذخیره سازی آخرین مقدار موجود در Stack یعنی عدد 7، داخل متغیر 0 یعنی همان V_0 میباشد. 

5- با استفاده از کلمه کلیدی ldloc (مخفف Load Local)، میتوان متغیر محلی ذخیره شده را داخل Stack قرار داد.
    • ldloc.0 به معنای Load کردن مقدار ذخیره شده متغیر محلی 0 که همان V_0 است، داخل Stack میباشد.

6- در نهایت، مقدار 7، داخل متغیر 1 یا همان V_1 با دستور stloc.1 بار دیگر ذخیره، با ldloc.1 لود شده و با استفاده از دستور ret، برگشت داده میشود.

* نکته: اگر کدها را بطور دقیق بررسی کرده باشید، احتمالا فکر کرده اید که چه نیازی به ایجاد یک متغیر اضافی و ریختن نتیجه داخل آن و سپس برگشت دادن نتیجه، در مرحله 6 است؟!
در زبان #C، کدهای شما در زمان Release و همچنین JIT-Compilation، طی چندین مرحله Optimize میشوند و یکی از این مراحل، حذف این متغیرهای اضافی جهت Optimization و Performance است؛ پس از این بابت نگرانی وجود ندارد.

* نکته: احتمالا تا به اینجا دلیل بوجود آمدن StackOverflowException را متوجه شده باشید. فضای Stack محدود است. این فضا در سیستم‌های 32 بیت برابر با 1 مگابایت و در سیستم‌های 64 بیت برابر با 4 مگابایت است (Reference). اگر حجم متغیرهایی که روی استک Push میشوند، این محدودیت را رد کنند و یا اگر یک متد بطور دائم خودش را صدا بزند (Recursive) و هیچگاه از آن خارج نشود، با خطای StackOverflowException مواجه میشوید.

Heap


.Heap: a group of things placed, thrown, or lying one on another


در مقابل ساختار ترتیبی و منظم Stack، ساختار Heap قرار دارد. Heap قسمتی از حافظه است که ساختار، ترتیب و Layout خاصی ندارد.
این نوع حافظه بر خلاف Stack، منحصر به یک متد نیست و اصطلاحا Global بوده و در هر قسمتی از برنامه قابل دسترسی است. تخصیص حافظه در این قسمت از حافظه اصطلاحا Dynamic بوده و هر نوع داده ای را در هر زمانی میتوان داخل آن ذخیره کرد.

 string‌ها نمونه‌ای از typeهایی هستند که داخل Heap نگه داری میشوند. دقت کنید وقتی میگوییم نگه داری میشود، منظور «مقدار» یک متغیر است.

وقتی یک متغیر از نوع string را ایجاد میکنیم، مقدار آن داخل Heap و Memory-Address آن متغیر روی Heap، در Stack نگه داری میشود:
public static void SayHi()
{
    string name = "Moien";
}

در این مثال، چون string یک class است، مقدار آن داخل heap ذخیره شده و آدرس آن قسمت (segment) از memory، روی Stack قرار میگیرد:
.method private hidebysig static void SayHi() cil managed
{
  .locals init (string V_0)

  IL_0001:  ldstr      "Moien" // Stack is: [memory-address of string in heap]
  IL_0006:  stloc.0
  
  IL_0007:  ret
}

به متغیرهایی که مقادیرشان داخل Heap ذخیره میشوند، Reference-Type گفته میشود.

* نکته: در این مثال متغیری به نام name ایجاد شده که از آن هیچ استفاده‌ای نشده است. در زمان JIT-Compilation، با توجه با Optimization‌های موجود در سطح CLR، این متد بطور کلی اضافه تشخیص داده شده و از آن صرفنظر خواهد شد.



Boxing and Unboxing


به فرایند تبدیل یک Value-Type مانند int که بصورت پیشفرض داخل Stack ذخیره میشود، به یک object که در داخل Heap ذخیره میشود، Boxing گفته میشود. انجام این عمل باعث allocation بر روی memory میشود که سربار زیادی دارد. 

با انجام عمل Boxing، قادر خواهیم بود تا بعنوان مثال یک عدد را بر خلاف روال عادی آن، روی Heap ذخیره کنیم:
public static void Boxing()
{
    const int number = 5;
    
    object boxedNumber = number;          // implicit boxing using implicit cast
    object boxedNumber = (object)number;  // explicit boxing using direct cast
}

در ابتدا عدد 5 روی Stack ذخیره شده بود، اما با Box کردن آن، یعنی قرار دادن مقدار آن داخل یک object، مقدار از Stack به Heap انتقال داده شده و allocation اتفاق خواهد افتاد:
.method public hidebysig static void Boxing() cil managed
{
  .locals init (object V_0)
  
  IL_0001:  ldc.i4.5                                // Stack is: [5]
  IL_0002:  box        [System.Runtime]System.Int32 // Stack is: [memory-address of 5 in heap]
  
  IL_0007:  stloc.0
  IL_0008:  ret
}

به عکس این عمل، یعنی تبدیل یک Reference-Type به یک Value-Type، اصطلاحا Unboxing گفته میشود:
public static void Unboxing()
{
    object boxedNumber = 5;
    
    int number = (int)boxedNumber;
}

که نتیجه آن، به این صورت خواهد بود:
.method public hidebysig static void Unboxing() cil managed
{
  .locals init (object V_0, int32 V_1)
  
  IL_0001:  ldc.i4.5                                  // Stack is: [5]
  IL_0002:  box        [System.Runtime]System.Int32   // Stack is: [memory-address of 5 in heap]
  IL_0007:  stloc.0                                   // Stack is: []
                                                      
  IL_0008:  ldloc.0                                   // Stack is: [memory-address of 5 in heap]
  IL_0009:  unbox.any  [System.Runtime]System.Int32   // Stack is: [5]
  IL_000e:  stloc.1                                   // Stack is: []
  
  IL_000f:  ret
}

تلاش تیم‌های مایکروسافت طی سال‌های اخیر، باعث افزایش Performance فوق العاده در NET Core. و ASP.NET Core شده است. یکی از دلایل این Performance، جلوگیری بسیار زیاد از allocation در کدهای خود NET. است، که این امر به واسطه اولویت قرار دادن استفاده از Structها میسر گردیده است.

برخلاف Stack که طول عمر متغیرهای موجود در آن، در انتهای یک متد پایان می‌یابند، متغیرهای allocate شده‌ی در Heap به این شکل نبوده و در صورت حذف نکردن آنها بصورت دستی، تا پایان طول عمر اجرای برنامه داخل memory باقی خواهند ماند. اینجا، جاییست که Garbage Collector در NET. وارد عمل میشود.
مطالب
طراحی و پیاده سازی ServiceLayer به همراه خودکارسازی Business Validationها

در این مطلب قصد داریم علاوه بر طراحی زیرساختی برای راه اندازی هرچه سریعتر ServiceLayer، طراحی ای برای مکانیزم Validation به عنوان یک Cross Cutting Concern، نیز ارائه داده و آن را پیاده سازی کنیم.

پیش نیازها:

 ServiceLayer در معماری لایه‌ای، در برگیرنده ApplicationService هایی می‌باشد که به عنوان مدخل ورودی (Entry Point) برنامه، در معرض دید لایه Presentation قرار گرفته و داده را به فرمت مورد نیاز Presentation در اختیارش قرار خواهند داد.
 این سرویس‌ها DTO‌ها را به عنوان پارامتر دریافت کرده و DTO هایی را به عنوان خروجی برگشت خواهند داد. مباحثی مانند Logging، Caching، Business Validation Authorization و مدیریت تراکنش‌ها را می‌توان در این لایه در نظر گرفت.

در ادامه اگر واژه «سرویس» به کار گرفته می‌شود منظور ما ApplicationServiceها می‌باشند.

کار را با ارائه یکسری واسط و کلاس پایه برای عملیات CRUD در سرویس‌ها به صورت زیر پیش می‌بریم.

قرار است به صورت قراردادی، تمام سرویس‌های ما واسط زیر را پیاده سازی کرده باشند. این مورد در مباحث تعریف Policy‌های مربوط به StructureMap مفید خواهد بود.

namespace MvcFramework.Framework.Application.Services
{
    public interface IApplicationService : ITransientDependency
    {
    }
}

دو واسط دیگر برای اعمال طول عمر اشیاء به صورت قراردادی در StructureMap به شکل زیر در نظر گرفته شده‌اند.

namespace MvcFramework.Framework.Dependency
{
    public interface ISingletonDependency
    {
    }
}
namespace MvcFramework.Framework.Dependency
{
    public interface ITransientDependency
    {
    }
}

و با پیاده سازی یک LifeCyclePolicy از دو واسط بالا به شکل زیر استفاده خواهیم کرد.

namespace MvcFramework.Framework.Dependency
{
    public class LifeCyclePolicy : IInstancePolicy
    {
        public void Apply(Type pluginType, Instance instance)
        {
            if (typeof(ISingletonDependency).IsAssignableFrom(instance.ReturnedType))
                instance.SetLifecycleTo<SingletonLifecycle>();
            else if (typeof(ITransientDependency).IsAssignableFrom(instance.ReturnedType))
                instance.SetLifecycleTo<TransientLifecycle>();
        }
    }
}

به این صورت تنظیم طول عمر اشیاء ساخته شده توسط StructureMap این بار به صورت قرادادی بوده و لازم به ذکر تک تک این موارد در تنظیمات اولیه مربوط به Container آن نیست.

کلاس پایه‌ای را که پیاده ساز واسط IApplicationService می‌باشد، برای مقابله با عدم نگارش پذیری واسط‌ها، به شکل زیر در نظر میگیریم. 

namespace MvcFramework.Framework.Application.Services
{
    public abstract class ApplicationService : IApplicationService
    {
    }
}

بسته به نیاز پروژه خودتان می‌توانید اعضای مشترک بین سرویس‌ها را در دل این کلاس قرار دهید.

در ادامه واسط ICrudApplicationSevie را به شکل زیر طراحی خواهیم کرد.

namespace MvcFramework.Framework.Application.Services
{
    public interface ICrudApplicationService<TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel> :
        ICrudApplicationService<TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, PagedListRequest,
            PagedListResponse<TModel, PagedListRequest>, DynamicListRequest>
        where TEditModel : class, IEditModel
        where TModel : class, IModel
        where TDeleteModel : class, IDeleteModel
    {
    }

    public interface ICrudApplicationService<TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, in TDynamicListRequest> :
        ICrudApplicationService<TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, PagedListRequest,
            PagedListResponse<TModel, PagedListRequest>, TDynamicListRequest>
        where TEditModel : class, IEditModel
        where TModel : class, IModel
        where TDeleteModel : class, IDeleteModel
        where TDynamicListRequest : DynamicListRequest
    {
    }

    public interface ICrudApplicationService<TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, in TPagedListRequest,
        TPagedListResponse> :
        ICrudApplicationService<TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, TPagedListRequest, TPagedListResponse,
            DynamicListRequest>
        where TEditModel : class, IEditModel
        where TModel : class, IModel
        where TDeleteModel : class, IDeleteModel
        where TPagedListRequest : PagedListRequest, new()
        where TPagedListResponse : PagedListResponse<TModel, TPagedListRequest>
    {
    }

    public interface ICrudApplicationService<TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, in TPagedListRequest,
        TPagedListResponse,
        in TDynamicListRequest> : IApplicationService
        where TEditModel : class, IEditModel
        where TModel : class, IModel
        where TDeleteModel : class, IDeleteModel
        where TPagedListRequest : PagedListRequest, new()
        where TPagedListResponse : PagedListResponse<TModel, TPagedListRequest>
        where TDynamicListRequest : DynamicListRequest
    {
        void Create(TCreateModel model);
        void Create(IList<TCreateModel> models);
        Task CreateAsync(TCreateModel model);
        Task CreateAsync(IList<TCreateModel> models);

        IList<TModel> GetList();
        DynamicListResponse GetDynamicList(TDynamicListRequest request);
        TPagedListResponse GetPagedList(TPagedListRequest request);
        IList<LookupItem> GetLookup();
        TModel GetById(long id);
        TEditModel GetForEdit(long id);
        bool Exists(long id);
        Task<IList<TModel>> GetListAsync();
        Task<DynamicListResponse> GetDynamicListAsync(TDynamicListRequest request);
        Task<TPagedListResponse> GetPagedListAsync(TPagedListRequest request);
        Task<IList<LookupItem>> GetLookupAsync();
        Task<TModel> GetByIdAsync(long id);
        Task<TEditModel> GetForEditAsync(long id);
        Task<bool> ExistsAsync(long id);

        void Edit(TEditModel model);
        void Edit(IList<TEditModel> models);
        Task EditAsync(TEditModel model);
        Task EditAsync(IList<TEditModel> models);
        
        void Delete(TDeleteModel model);
        void Delete(IList<TDeleteModel> models);
        Task DeleteAsync(TDeleteModel model);
        Task DeleteAsync(IList<TDeleteModel> models);
    }
}

سرویسی که نیاز دارد از عملیات CRUD نیز پشتیبانی داشته باشد، بهتر است واسط آن از یک چنین واسطی که در بالا معرفی شد، ارث بری کند. 

مدل‌ها و واسط‌های پیش فرضی را که در واسط بالا از آنها استفاده شده است، در زیر مشاهده می‌کنید:

 واسط IModel

namespace MvcFramework.Framework.Application.Models
{
    public interface IModel
    {
        long Id { get; set; }
    }
}

واسط IEditModel

namespace MvcFramework.Framework.Application.Models
{
    public interface IEditModel : IModel
    {
        byte[] RowVersion { get; set; }
    }
}

واسط IDeleteModel

namespace MvcFramework.Framework.Application.Models
{
    public interface IDeleteModel : IModel
    {
        byte[] RowVersion { get; set; }
    }
}

کلاس LookupItem

namespace MvcFramework.Framework.Application.Models
{
    public class LookupItem
    {
        public string Value { get; set; }
        public string Text { get; set; }
        public bool Selected { get; set; }
    }
}

کلاس PagedListRequest

namespace MvcFramework.Framework.Application.Models
{
    public class PagedListRequest : IShouldNormalize
    {
        public long TotalCount { get; set; }
        public int PageNumber { get; set; }
        public int PageSize { get; set; }

        /// <summary>
        ///     Sorting information.
        ///     Should include sorting field and optionally a direction (ASC or DESC)
        ///     Can contain more than one field separated by comma (,).
        /// </summary>
        /// <example>
        ///     Examples:
        ///     "Name"
        ///     "Name DESC"
        ///     "Name ASC, Age DESC"
        /// </example>
        public string SortBy { get; set; }

        public void Normalize()
        {
            if (PageNumber < 1)
                PageNumber = 1;

            if (PageSize < 0)
                PageSize = 10;

            if (SortBy.IsEmpty())
                SortBy = "Id DESC";
        }
    }
}

در این طراحی دو شکل از GetPagedList در نظر گرفته شده است؛ یکی با ورودی و خروجی داینامیک مثلا جهت استفاده برای نمایش اطلاعات در کندو گرید که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهید شد و دیگری هم برای زمانیکه نیاز دارید اطلاعات صفحه بندی شده‌ای را در اختیار داشته باشید. کلاس بالا برای پیاده سازی شکل دومی که صحبت شد، استفاده میشود. پیاده سازی واسط IShouldNormalize باعث خواهد شد که قبل از اجرای خود متد، این نوع پارامترها با استفاده از یک Interceptor شناسایی شده و متد Normalize آنها اجرا شود.


کلاس PagedListResponse

namespace MvcFramework.Framework.Application.Models
{
    public class PagedListResponse<TModel, TPagedListRequest>
        where TPagedListRequest : PagedListRequest, new()
        where TModel : IModel
    {
        public PagedListResponse()
        {
            Result = new List<TModel>();
            Request = new TPagedListRequest();
        }
        public IList<TModel> Result { get; set; }
        public TPagedListRequest Request { get; set; }
    }
}

کلاس بالا به عنوان نوع خروجی متد GetPagedList مورد استفاده قرار میگرد. وجود خصوصیتی از نوع PagedListRequest هم برای مواردی مانند صفحه بندی نیز می‌تواند مفید باشد.


کلاس‌های DynamicListRequest و DynamicListResponse برگرفته از کتابخانه Kendo.DynamicLinq می باشند.


کلاس Entity

namespace MvcFramework.Framework.Domain.Entities
{
    public abstract class Entity
    {
        #region Properties

        public long Id { get; set; }
        public byte[] RowVersion { get; set; }
        public EntityChangeState State { get; set; }

        #endregion

        #region Public Methods

        [SuppressMessage("ReSharper", "BaseObjectGetHashCodeCallInGetHashCode")]
        [SuppressMessage("ReSharper", "NonReadonlyMemberInGetHashCode")]
        public override int GetHashCode()
        {
            if (IsTransient())
                return base.GetHashCode();

            unchecked
            {
                var hash = this.GetRealType().GetHashCode();
                return (hash * 31) ^ Id.GetHashCode();
            }
        }

        public virtual bool IsTransient()
        {
            return Id == 0;
        }

        public override bool Equals(object obj)
        {
            var other = obj as Entity;
            if (ReferenceEquals(other, null)) return false;

            if (ReferenceEquals(this, other)) return true;

            var typeOfThis = this.GetRealType();
            var typeOfOther = other.GetRealType();

            if (typeOfThis != typeOfOther) return false;

            if (IsTransient() || other.IsTransient()) return false;

            return Id.Equals(other.Id);
        }

        public override string ToString()
        {
            return $"[{this.GetRealType().Name} : {Id}]";
        }

        #endregion

        #region Operators

        public static bool operator ==(Entity left, Entity right)
        {
            return Equals(left, right);
        }

        public static bool operator !=(Entity left, Entity right)
        {
            return !(left == right);
        }

        #endregion
    }
}

در این کلاس یکسری خصوصیات پایه ای مانند Id و متدهای مشترک بین Entityها قرار گرفته شده است. این کلاس پایه تمام Entity‌های سیستم می‌باشد.

پیاده سازی پیش فرض از واسط ICrudApplicationService به شکل زیر می‌باشد.

namespace MvcFramework.Framework.Application.Services
{
    public abstract class CrudApplicationService<TEntity, TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel> :
        CrudApplicationService<TEntity, TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, PagedListRequest,
            PagedListResponse<TModel, PagedListRequest>, DynamicListRequest>
        where TEntity : Entity
        where TCreateModel : class
        where TEditModel : class, IEditModel
        where TModel : class, IModel
        where TDeleteModel : class, IDeleteModel
    {
        protected CrudApplicationService(IUnitOfWork unitOfWork, IMapper mapper) : base(unitOfWork, mapper)
        {
        }
    }

    public abstract class CrudApplicationService<TEntity, TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel,
        TDynamicListRequest> :
        CrudApplicationService<TEntity, TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, PagedListRequest,
            PagedListResponse<TModel, PagedListRequest>, TDynamicListRequest>
        where TEntity : Entity
        where TCreateModel : class
        where TEditModel : class, IEditModel
        where TModel : class, IModel
        where TDeleteModel : class, IDeleteModel
        where TDynamicListRequest : DynamicListRequest
    {
        protected CrudApplicationService(IUnitOfWork unitOfWork, IMapper mapper) : base(unitOfWork, mapper)
        {
        }
    }

    public abstract class CrudApplicationService<TEntity, TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel,
        TPagedListRequest,
        TPagedListResponse> :
        CrudApplicationService<TEntity, TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, TPagedListRequest,
            TPagedListResponse,
            DynamicListRequest>
        where TEntity : Entity
        where TCreateModel : class
        where TEditModel : class, IEditModel
        where TModel : class, IModel
        where TDeleteModel : class, IDeleteModel
        where TPagedListRequest : PagedListRequest, new()
        where TPagedListResponse : PagedListResponse<TModel, TPagedListRequest>, new()
    {
        protected CrudApplicationService(IUnitOfWork unitOfWork, IMapper mapper) : base(unitOfWork, mapper)
        {
        }
    }

    public abstract class CrudApplicationService<TEntity, TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel,
        TPagedListRequest,
        TPagedListResponse, TDynamicListRequest> : ApplicationService,
        ICrudApplicationService<TModel, TCreateModel, TEditModel, TDeleteModel, TPagedListRequest, TPagedListResponse,
            TDynamicListRequest>
        where TEntity : Entity
        where TCreateModel : class
        where TEditModel : class, IEditModel
        where TModel : class, IModel
        where TDeleteModel : class, IDeleteModel
        where TPagedListRequest : PagedListRequest, new()
        where TPagedListResponse : PagedListResponse<TModel, TPagedListRequest>, new()
        where TDynamicListRequest : DynamicListRequest

    {
        #region Constructor

        protected CrudApplicationService(IUnitOfWork unitOfWork, IMapper mapper)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(unitOfWork, nameof(unitOfWork));
            Guard.ArgumentNotNull(mapper, nameof(mapper));

            UnitOfWork = unitOfWork;
            Mapper = mapper;
            EntitySet = UnitOfWork.Set<TEntity>();
        }

        #endregion

        #region Properties

        protected IQueryable<TEntity> UnTrackedEntitySet => EntitySet.AsNoTracking();
        protected IUnitOfWork UnitOfWork { get; }
        protected IMapper Mapper { get; }
        protected IDbSet<TEntity> EntitySet { get; }

        #endregion

        #region ICrudApplicationService Members

        #region Methods

        [Transactional]
        public virtual void Create(TCreateModel model)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(model, nameof(model));

            var entity = Mapper.Map<TEntity>(model);

            EntitySet.Add(entity);
            UnitOfWork.SaveChanges();
        }

        [Transactional]
        public virtual void Create(IList<TCreateModel> models)
        {
            Guard.ArgumentNotEmpty(models, nameof(models));

            var entities = Mapper.Map<IList<TEntity>>(models);

            UnitOfWork.AddRange(entities);
            UnitOfWork.SaveChanges();
        }

        [Transactional]
        public virtual Task CreateAsync(TCreateModel model)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(model, nameof(model));

            var entity = Mapper.Map<TEntity>(model);

            EntitySet.Add(entity);
            return UnitOfWork.SaveChangesAsync();
        }

        [Transactional]
        public virtual Task CreateAsync(IList<TCreateModel> models)
        {
            Guard.ArgumentNotEmpty(models, nameof(models));

            var entities = Mapper.Map<IList<TEntity>>(models);

            UnitOfWork.AddRange(entities);
            return UnitOfWork.SaveChangesAsync();
        }


        [Transactional]
        public virtual void Edit(TEditModel model)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(model, nameof(model));

            var entity = Mapper.Map<TEntity>(model);

            UnitOfWork.MarkAsChanged(entity);
            UnitOfWork.SaveChanges();
        }

        [Transactional]
        public virtual void Edit(IList<TEditModel> models)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(models, nameof(models));
            Guard.ArgumentNotEmpty(models, nameof(models));

            var entities = Mapper.Map<IList<TEntity>>(models);

            UnitOfWork.UpdateRange(entities);
            UnitOfWork.SaveChanges();
        }

        [Transactional]
        public virtual Task EditAsync(TEditModel model)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(model, nameof(model));

            var entity = Mapper.Map<TEntity>(model);

            UnitOfWork.MarkAsChanged(entity);
            return UnitOfWork.SaveChangesAsync();
        }

        [Transactional]
        public virtual Task EditAsync(IList<TEditModel> models)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(models, nameof(models));
            Guard.ArgumentNotEmpty(models, nameof(models));

            var entities = Mapper.Map<IList<TEntity>>(models);

            UnitOfWork.UpdateRange(entities);
            return UnitOfWork.SaveChangesAsync();
        }


        public virtual IList<TModel> GetList()
        {
            return EntitySet.ProjectToList<TModel>(Mapper.ConfigurationProvider);
        }

        public virtual DynamicListResponse GetDynamicList(TDynamicListRequest request)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(request, nameof(request));

            var query = ApplyFiltering(request);

            return query.ProjectTo<TModel>().ToListResponse(request);
        }

        public virtual TPagedListResponse GetPagedList(TPagedListRequest request)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(request, nameof(request));

            var query = ApplyFiltering(request);

            request.TotalCount = query.LongCount();

            query = ApplySorting(query, request);
            query = ApplyPaging(query, request);

            var result = query.ProjectToList<TModel>(Mapper.ConfigurationProvider);

            return new TPagedListResponse
            {
                Result = result,
                Request = request
            };
        }

        public virtual IList<LookupItem> GetLookup()
        {
            return EntitySet.ProjectToList<LookupItem>(Mapper.ConfigurationProvider);
        }

        public virtual TModel GetById(long id)
        {
            Guard.ArgumentInRange(id, 1, long.MaxValue, nameof(id));

            var entity =
                EntitySet.Where(a => a.Id == id).ProjectToFirstOrDefault<TModel>(Mapper.ConfigurationProvider);

            if (entity == null)
                throw new EntityNotFoundException($"Couldn't Find Entity {id} When GetById");

            return entity;
        }

        public virtual TEditModel GetForEdit(long id)
        {
            Guard.ArgumentInRange(id, 1, long.MaxValue, nameof(id));

            var entity =
                EntitySet.Where(a => a.Id == id).ProjectToFirstOrDefault<TEditModel>(Mapper.ConfigurationProvider);

            if (entity == null)
                throw new EntityNotFoundException($"Couldn't Find Entity {id} When GetForEdit");

            return entity;
        }

        public virtual bool Exists(long id)
        {
            Guard.ArgumentInRange(id, 1, long.MaxValue, nameof(id));

            return EntitySet.Any(a => a.Id == id);
        }

        public virtual async Task<IList<TModel>> GetListAsync()
        {
            return await EntitySet.ProjectToListAsync<TModel>(Mapper.ConfigurationProvider);
        }

        public virtual Task<DynamicListResponse> GetDynamicListAsync(TDynamicListRequest request)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(request, nameof(request));

            var query = ApplyFiltering(request);

            return query.ProjectTo<TModel>().ToListResponseAsync(request);
        }

        public virtual async Task<TPagedListResponse> GetPagedListAsync(TPagedListRequest request)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(request, nameof(request));

            var query = ApplyFiltering(request);

            request.TotalCount = await query.LongCountAsync().ConfigureAwait(false);

            query = ApplySorting(query, request);
            query = ApplyPaging(query, request);

            var result = await query.ProjectToListAsync<TModel>(Mapper.ConfigurationProvider).ConfigureAwait(false);

            return new TPagedListResponse
            {
                Result = result,
                Request = request
            };
        }

        public virtual async Task<IList<LookupItem>> GetLookupAsync()
        {
            return await EntitySet.ProjectToListAsync<LookupItem>(Mapper.ConfigurationProvider);
        }

        public virtual async Task<TModel> GetByIdAsync(long id)
        {
            Guard.ArgumentInRange(id, 1, long.MaxValue, nameof(id));

            var entity = await UnTrackedEntitySet.Where(a => a.Id == id)
                .ProjectToFirstOrDefaultAsync<TModel>(Mapper.ConfigurationProvider);

            if (entity == null)
                throw new EntityNotFoundException($"Couldn't Find Entity {id} When GetByIdAsync");

            return entity;
        }

        public virtual async Task<TEditModel> GetForEditAsync(long id)
        {
            Guard.ArgumentInRange(id, 1, long.MaxValue, nameof(id));

            var entity = await UnTrackedEntitySet.Where(a => a.Id == id)
                .ProjectToFirstOrDefaultAsync<TEditModel>(Mapper.ConfigurationProvider);

            if (entity == null)
                throw new EntityNotFoundException($"Couldn't Find Entity {id} When GetForEditAsync");

            return entity;
        }

        public virtual Task<bool> ExistsAsync(long id)
        {
            Guard.ArgumentInRange(id, 1, long.MaxValue, nameof(id));

            return EntitySet.AnyAsync(a => a.Id == id);
        }


        [Transactional]
        public virtual void Delete(TDeleteModel model)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(model, nameof(model));

            var entity = Mapper.Map<TEntity>(model);

            UnitOfWork.MarkAsDeleted(entity);
            UnitOfWork.SaveChanges();
        }

        [Transactional]
        public virtual void Delete(IList<TDeleteModel> models)
        {
            Guard.ArgumentNotEmpty(models, nameof(models));
            Guard.ArgumentNotEmpty(models, nameof(models));

            var entities = Mapper.Map<IList<TEntity>>(models);

            UnitOfWork.RemoveRange(entities);
            UnitOfWork.SaveChanges();
        }

        [Transactional]
        public virtual Task DeleteAsync(TDeleteModel model)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(model, nameof(model));

            var entity = Mapper.Map<TEntity>(model);

            UnitOfWork.MarkAsDeleted(entity);
            return UnitOfWork.SaveChangesAsync();
        }

        [Transactional]
        public virtual Task DeleteAsync(IList<TDeleteModel> models)
        {
            Guard.ArgumentNotEmpty(models, nameof(models));
            Guard.ArgumentNotEmpty(models, nameof(models));

            var entities = Mapper.Map<IList<TEntity>>(models);

            UnitOfWork.RemoveRange(entities);
            return UnitOfWork.SaveChangesAsync();
        }

        #endregion

        #endregion

        #region Protected Methods

        /// <summary>
        ///     Apply Filtering To GetDynamicList
        /// </summary>
        /// <param name="request"></param>
        /// <returns></returns>
        protected virtual IQueryable<TEntity> ApplyFiltering(TDynamicListRequest request)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(request, nameof(request));

            return UnTrackedEntitySet;
        }

        /// <summary>
        ///     Apply Filtering To GetPagedList and GetPagedListAsync
        /// </summary>
        /// <param name="request"></param>
        /// <returns></returns>
        protected virtual IQueryable<TEntity> ApplyFiltering(TPagedListRequest request)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(request, nameof(request));

            return UnTrackedEntitySet;
        }

        /// <summary>
        ///     Apply Sorting To GetPagedList and GetPagedListAsync
        /// </summary>
        /// <param name="query">query</param>
        /// <param name="request">PagedListRequest</param>
        /// <returns></returns>
        protected virtual IQueryable<TEntity> ApplySorting(IQueryable<TEntity> query, TPagedListRequest request)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(request, nameof(request));
            Guard.ArgumentNotNull(query, nameof(query));

            return !request.SortBy.IsEmpty() ? query.OrderBy(request.SortBy) : query.OrderByDescending(e => e.Id);
        }

        /// <summary>
        ///     Apply Paging To GetPagedList and GetPagedListAsync
        /// </summary>
        /// <param name="request">PagedListRequest</param>
        /// <param name="query">query</param>
        /// <returns></returns>
        protected virtual IQueryable<TEntity> ApplyPaging(IQueryable<TEntity> query, TPagedListRequest request)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(request, nameof(request));
            Guard.ArgumentNotNull(query, nameof(query));

            return request != null
                ? query.Page((request.PageNumber - 1) * request.PageSize, request.PageSize)
                : query;
        }

        #endregion
    }
}

همه متد‌های این کلاس پایه، قابلیت override شدن را دارند. به عنوان مثال یکسری متد با دسترسی protected مثلا ApplyFiltering هم برای بازنویسی نحوه فیلتر کردن خروجی GetPagedList می‌توانند در SubClassها مورد استفاده قرار گیرند. برای مباحث مرتب سازی هم از کتابخانه System.Linq.Dynamic استفاده شده است. 

برای مکانیزم Validation خودکار هم از کتابخانه FluentValidatoin کمک گرفته شده است و با استفاده از Interceptor زیر در صورت یافتن Validator مربوط به Model ورودی، عملیات اعتبارسنجی انجام میگرد و در صورت معتبر نبودن، استثنایی صادر خواهد شد که حاوی اطلاعات مربوط به جزئیات خطاها نیز می‌باشد.

ValidatorInterceptor

namespace MvcFramework.Framework.Aspects.Validation
{
    public class ValidatorInterceptor : ISyncInterceptionBehavior
    {
        private readonly IValidatorFactory _validatorFactory;

        public ValidatorInterceptor(IValidatorFactory validatorFactory)
        {
            _validatorFactory = validatorFactory;
        }

        public IMethodInvocationResult Intercept(ISyncMethodInvocation methodInvocation)
        {
            var argumentValues = methodInvocation.Arguments.Select(a => a.Value).ToArray();

            var validator = new MethodInvocationValidator(_validatorFactory, methodInvocation.MethodInfo,
                argumentValues);

            validator.Validate();

            return methodInvocation.InvokeNext();
        }
    }
}

کتابخانه جانبی دیگری برای AOP توسط تیم StructureMap به نام StructureMap.DynamicInterception ارائه شده است. نمونه‌ی استفاده از آن، در بالا مشخص می‌باشد. در اینجا انتقال مسئولیت اعتبارسنجی پارامترهای متدی که قرار است Intercept شود، به کلاسی به نام MethodInvocationValidator سپرده شده‌است.

کلاس MethodInvocationValidator

namespace MvcFramework.Framework.Aspects.Validation
{
    internal class MethodInvocationValidator
    {
        #region Constructor

        public MethodInvocationValidator(IValidatorFactory validatorFactory, MethodInfo method,
            object[] parameterValues)
        {
            Guard.ArgumentNotNull(method, nameof(method));
            Guard.ArgumentNotNull(parameterValues, nameof(parameterValues));
            Guard.ArgumentNotNull(validatorFactory, nameof(validatorFactory));

            _method = method;
            _parameterValues = parameterValues;
            _validatorFactory = validatorFactory;
            _parameters = method.GetParameters();

            _parametersToBeNormalized = new List<IShouldNormalize>();
        }

        #endregion

        #region Public Methods

        public void Validate()
        {
            if (!CheckShouldBeValidate()) return;

            foreach (var parameterValue in _parameterValues)
                ValidateMethodParameter(parameterValue);

            foreach (var parameterToBeNormalized in _parametersToBeNormalized)
                parameterToBeNormalized.Normalize();
        }

        #endregion

        #region Fields

        private readonly MethodInfo _method;
        private readonly object[] _parameterValues;
        private readonly ParameterInfo[] _parameters;
        private readonly IValidatorFactory _validatorFactory;
        private readonly List<IShouldNormalize> _parametersToBeNormalized;

        #endregion

        #region Private Methods

        private bool CheckShouldBeValidate()
        {
            if (!_method.IsPublic)
                return false;

            if (IsValidationDisabled())
                return false;

            if (_parameters.IsNullOrEmpty())
                return false;

            if (_parameters.Length != _parameterValues.Length)
                throw new Exception("Method parameter count does not match with argument count!");

            return true;
        }

        private bool IsValidationDisabled()
        {
            if (_method.IsDefined(typeof(EnableValidationAttribute), true))
                return false;

            return ReflectionHelper
                       .GetSingleAttributeOfMemberOrDeclaringTypeOrDefault<DisableValidationAttribute>(_method) != null;
        }

        private void ValidateMethodParameter(object parameterValue)
        {
            if (parameterValue == null) return;

            var parameterValueList = parameterValue as IEnumerable<object>;
            if (parameterValueList != null)
            {
                var valueList = parameterValueList.ToList();

                ValidateMethodParameterValues(valueList);
            }
            else
            {
                ValidateMethodParameterValues(new List<object> { parameterValue });
            }

            if (parameterValue is IShouldNormalize)
                _parametersToBeNormalized.Add(parameterValue as IShouldNormalize);
        }

        private void ValidateMethodParameterValues(List<object> valueList)
        {
            var ruleSet = GetRuleSet(_method);

            var validator = _validatorFactory.GetValidator(valueList.First().GetType());
            if (validator == null) return;

            foreach (var item in valueList)
                ValidateWithReflection(validator, item, ruleSet);
        }

        private static string GetRuleSet(MemberInfo method)
        {
            const string @default = "default";

            var attribute = method.GetCustomAttribute<ValidateWithRuleAttribute>();

            if (attribute == null)
                return @default;

            var rules = new List<string> { @default };

            rules.AddRange(attribute.RuleSetNames);

            return string.Join(",", rules).TrimEnd(',');
        }

        private static void ValidateAndThrow<T>(IValidator<T> validator, T argument, string ruleSet)
        {
            validator.ValidateAndThrow(argument, ruleSet);
        }

        private void ValidateWithReflection(IValidator validator, object argument, string ruleSet)
        {
            GetType().GetMethod(nameof(ValidateAndThrow), BindingFlags.Static | BindingFlags.NonPublic)
                .MakeGenericMethod(argument.GetType())
                .Invoke(null, new[] { validator, argument, ruleSet });
        }

        #endregion
    }
}

در متد Validate آن ابتدا چک می‌شود که آیا اعتبارسنجی می‌بایستی انجام شود یا خیر. سپس تک تک آرگومان‌های ارسالی را با استفاده از متد ValidateMethodParameter وارد مکانیزم اعتبارسنجی می‌کند. در داخل این متد ابتدا نوع آرگومان تشخیص داده شده و این مقادیر به متد ValidateMethodParameterValues ارسال شده و داخل آن ابتدا Validator مرتبط را یافته و آن را به متد ValidateWithReflection ارسال می‌کند. در این بین متد GetRuleSets وظیفه واکشی اسامی RuleSet هایی که بر روی متد مورد نظر تنظیم شده اند را دارد؛ برای مواقعی که از یک ویومدل برای ویرایش، درج و حذف استفاده کنید، در این صورت با توجه به اینکه برای یک ویومدل یک Validator خواهید داشت، امکانات RuleSet مربوط به FluentValidation کارساز خواهند بود. به این صورت که برای هر کدام از عملیات حذف، ویرایش و درج، RuleSet مناسب را تعریف کرده و با استفاده از ValidateWithRuleAttribute برروی متدهای مورد نظر، این ruleها در سیستم اعتبارسنجی ارائه شده اعمال خواهند شد.

با توجه به اینکه متد ValidateAndThrow در واسط IValidator‎<T>‎ تعریف شده‌است و از آنجاییکه ما نوع داده مدل مورد نظر را هم نداریم لازم است با استفاده از MakeGenericMethod به صورت داینامیک نوع داده T را مشخص کنیم و فراخوانی متد استاتیک ValidatorWithThrow‎<T>‎ را با Reflection انجام دهیم.

در ادامه لازم است ValidatorInterceptor معرفی شده را به StructureMap نیز معرفی کنیم. برای این منظور به شکل زیر عمل خواهیم کرد.

namespace MvcFramework.Framework
{
    public class FrameworkRegistry : Registry
    {
        public FrameworkRegistry()
        {
            For<IValidatorFactory>().Singleton().Use<StructureMapValidatorFactory>();

            Scan(scan =>
            {
                scan.TheCallingAssembly();
                scan.WithDefaultConventions();
                scan.LookForRegistries();
            });

            Policies.Interceptors(new DynamicProxyInterceptorPolicy(f => typeof(IApplicationService).IsAssignableFrom(f), typeof(ValidatorInterceptor),typeof(TransactionInterceptor)));
        }
    }
}

در کد بالا با استفاده از DynamicProxyInterceptorPolicy، یک Policy را برای Intercept کردن متدهای مربوط به کلاس هایی که پیاده ساز IApplicationService می‌باشند، معرفی کرده‌ایم.

کار اعتبارسنجی هم به پایان رسید؛ در زیر استفاده از سرویس پایه معرفی شده را می‌توانید مشاهده کنید.

namespace MyApp.ServiceLayer.Roles
{
    public interface IRoleApplicationService :
        ICrudApplicationService<RoleViewModel, RoleCreateViewModel, RoleEditViewModel, RoleDeleteViewModel, RolePagedListRequest, RoleListViewModel>
    {
    }
}

namespace MyApp.ServiceLayer.Roles
{
    public class RoleApplicationService :
        CrudApplicationService<Role, RoleViewModel, RoleCreateViewModel, RoleEditViewModel, RoleDeleteViewModel, RolePagedListRequest, RoleListViewModel>,
        IRoleApplicationService
    {
        #region Constructor

        public RoleApplicationService(IUnitOfWork unitOfWork, IMapper mapper) : base(unitOfWork, mapper)
        {
        }

        #endregion
    }
}


نکته: در این لایه بندی نکات مربوط به مطلب «پیاده سازی ماژولار Autofac» نیز با استفاده از StructureMap اعمال شده است. بدین ترتیب در هر لایه یک Registry مربوط به StructureMap ایجاد شده است. به شکل زیر:

FrameworkRegistry

namespace MyApp.Framework
{
    public class FrameworkRegistry : Registry
    {
        public FrameworkRegistry()
        {
            For<IValidatorFactory>().Singleton().Use<StructureMapValidatorFactory>();

            Scan(scan =>
            {
                scan.TheCallingAssembly();
                scan.WithDefaultConventions();
                scan.AssembliesFromApplicationBaseDirectory();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnEndTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnOwinStartupTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnStartTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnBeginRequestTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnErrorTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnEndRequestTask>();

                scan.LookForRegistries();
            });

            Policies.Interceptors(new DynamicProxyInterceptorPolicy(f => typeof(IApplicationService).IsAssignableFrom(f), typeof(ValidatorInterceptor)/*, typeof(TransactionInterceptor)*/));
        }
    }
}


DataLayerRegistry

namespace MyApp.DataLayer
{
    public class DataLayerRegistry : Registry
    {
        public DataLayerRegistry()
        {
            Scan(scan =>
            {
                scan.TheCallingAssembly();
                scan.WithDefaultConventions();
                scan.AssembliesFromApplicationBaseDirectory();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnStartTask>();
            });

            //todo:use container per request (Nested Containers) instead of HttpContextLifeCycle
            For<IUnitOfWork>().Use<ApplicationDbContext>();
        }
    }
}


ServiceLayerRegistry

namespace MyApp.ServiceLayer
{
    public class ServiceLayerRegistry : Registry
    {
        #region Constructor

        public ServiceLayerRegistry()
        {
            Scan(scan =>
            {
                scan.TheCallingAssembly();
                scan.WithDefaultConventions();
                scan.AssembliesFromApplicationBaseDirectory();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnEndTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnOwinStartupTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnStartTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnBeginRequestTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnErrorTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnEndRequestTask>();

                scan.Assembly(typeof(DataLayerRegistry).Assembly);
                scan.LookForRegistries();

                scan.AddAllTypesOf<Profile>().NameBy(item => item.FullName);
                scan.AddAllTypesOf<IHaveCustomMappings>().NameBy(item => item.FullName);
            });

            FluentValidationConfig();
            AutoMapperConfig();
        }

        #endregion

        #region Private Methods

        private void AutoMapperConfig()
        {
            For<MapperConfiguration>().Singleton().Use("MapperConfig", ctx =>
            {
                var config = new MapperConfiguration(cfg =>
                {
                    cfg.CreateMissingTypeMaps = true;
                    AddProfiles(ctx, cfg);
                    AddIHaveCustomMappings(ctx, cfg);
                    AddMapFrom(cfg);
                });

                config.AssertConfigurationIsValid();

                return config;
            });

            For<IMapper>().Singleton().Use(ctx => ctx.GetInstance<MapperConfiguration>().CreateMapper(ctx.GetInstance));
        }

        private void FluentValidationConfig()
        {
            AssemblyScanner.FindValidatorsInAssembly(Assembly.GetExecutingAssembly())
                .ForEach(result =>
                {
                    For(result.InterfaceType)
                        .Singleton()
                        .Use(result.ValidatorType);
                });
        }

        private static void AddMapFrom(IProfileExpression cfg)
        {
            var types = typeof(RoleViewModel).Assembly.GetExportedTypes();
            var maps = (from t in types
                        from i in t.GetInterfaces()
                        where i.IsGenericType && i.GetGenericTypeDefinition() == typeof(IMapFrom<>) && !t.IsAbstract &&
                              !t.IsInterface
                        select new
                        {
                            Source = i.GetGenericArguments()[0],
                            Destination = t
                        }).ToArray();

            foreach (var map in maps)
                cfg.CreateMap(map.Source, map.Destination);
        }

        private static void AddProfiles(IContext ctx, IMapperConfigurationExpression cfg)
        {
            var profiles = ctx.GetAllInstances<Profile>().ToList();
            foreach (var profile in profiles)
                cfg.AddProfile(profile);
        }

        private static void AddIHaveCustomMappings(IContext ctx, IMapperConfigurationExpression cfg)
        {
            var mappings = ctx.GetAllInstances<IHaveCustomMappings>().ToList();
            foreach (var mapping in mappings)
                mapping.CreateMappings(cfg);
        }

        #endregion
    }
}


WebRegistry

namespace MyApp.Web
{
    public class WebRegistry : Registry
    {
        public WebRegistry()
        {
            Scan(scan =>
            {
                scan.TheCallingAssembly();
                scan.WithDefaultConventions();
                scan.AssembliesFromApplicationBaseDirectory();
                
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnEndTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnOwinStartupTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnStartTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnBeginRequestTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnErrorTask>();
                scan.AddAllTypesOf<IRunOnEndRequestTask>();

                scan.Assembly(typeof(ServiceLayerRegistry).Assembly);
                scan.LookForRegistries();
            });
        }
    }
}

در این طراحی، لایه Web یا همان Presentation به DataLayer و DomainClasses هیچ ارجاعی ندارد.


در قسمت بعد استفاده از این سرویس را در یک برنامه ASP.NET MVC با هم بررسی خواهیم کرد. 

کدهای کامل این قسمت را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

اشتراک‌ها
یادگیری NET MAUI. با ساخت یک دفترچه‌ی تماس‌ها

Learn .NET MAUI while Creating a Contacts App in .NET 7 - YouTube

00:00:00 Introduction
00:02:54 What is .NET MAUI
00:06:13 Prepare Development Environment & Create first project.
00:11:50 Project Structure of .Net Maui
00:19:49 Three elements of stateful .Net Maui app
00:23:12 Page, Layout & View, Namespaces
00:32:23 URL based navigation - .Net Maui
00:50:31 Basics of ListView and Data Binding in .Net Maui
01:05:19 Events Handling of ListView in .Net Maui
01:16:15 Parameters in URL based Navigation & Static Repository in .Net Maui
01:34:56 Stacklayout for Edit Contact page in  .Net Maui
01:52:08 View Contact Details & Update Contact (.Net Maui)
02:06:01 Observable Collection
02:14:19 Field Validation with .Net Maui CommunityToolkit
02:26:18 Reusable Control in .Net Maui
02:39:42 Grid Layout and  Use reusable control in .Net Maui
02:52:44 ContextActions & MenuItems in ListView for .Net Maui
03:03:05 SearchBar in .NetMaui 

یادگیری NET MAUI. با ساخت یک دفترچه‌ی تماس‌ها
نظرات مطالب
تغییر استراتژی ساخت مدل در EF5 و رفع مشکل WCF Ria
راه حل ارائه شده باعث می‌شه که شما قابلیتهای  DBContext رو از دست بدهید و با همون اشیاء Object Context کار کنید . در این حالت دیگه فکر نکنم استفاده از EF5 ضرورتی داشته باشه.
راه حل صحیح اینه که RiaServices.EntityFrameWork را با استفاده از Manage Neget Pakages رو نصب بفرمائید تا Ria service بتونه اشیاء DbContext رو هم ساپورت کنه.
شاد و پیروز باشید.