<button data-perm="true" data-controller="c" data-action="r" data-method="post" data-type="disable">Test 1</button> <button data-perm="true" data-controller="c" data-action="t" data-method="post">Test 2</button> <button data-perm="false" data-controller="c" data-action="r" data-method="post">Test 3</button> <a data-perm="true" data-controller="c" data-action="m" data-method="post">Test 4</a> <a data-perm="false" data-controller="c" data-action="m" data-method="post">Test 5</a> <a data-perm="true" data-controller="c" data-action="t" data-method="post">Test 6</a>
ویژگی | توضیحات |
perm | آیا نیاز به اعتبارسنجی دارد یا خیر؟ در صورتی که المانی مقدار Perm آن با مقدار true پر گردد، اعتبارسنجی روی آن اعمال خواهد شد. |
controller | نام کنترلری که به آن دسترسی دارد. |
action | نام اکشنی که به آن در کنترلر ذکر شده دسترسی دارد. |
method | در صورتیکه دسترسی get و post و ... هر یک متفاوت باشد. |
type | نحوه برخورد با المان غیرمجاز. در صورتیکه با disable مقداردهی شود، المان غیرفعال و در غیر اینصورت، از روی صفحه حذف میشود. |
سپس یک کلاس جدید ساخته و با ارث بری از ActionFilterAttribute، کار ساخت فیلتر را آغاز میکنیم:
public class AuthorizePage: ActionFilterAttribute { private HtmlTextWriter _htmlTextWriter; private StringWriter _stringWriter; private StringBuilder _stringBuilder; private HttpWriter _output; IAuthorization _auth; public override void OnActionExecuting(ActionExecutingContext filterContext) { _stringBuilder = new StringBuilder(); _stringWriter = new StringWriter(_stringBuilder); _htmlTextWriter = new HtmlTextWriter(_stringWriter); _output = (HttpWriter) filterContext.RequestContext.HttpContext.Response.Output; filterContext.RequestContext.HttpContext.Response.Output = _htmlTextWriter; _auth = new Auth(); } public override void OnResultExecuted(ResultExecutedContext filterContext) { var response = _stringBuilder.ToString(); response = AuthorizeTags(response); _output.Write(response); } public string AuthorizeTags(string response) { var doc = GetHtmlDocument(response); var nodes=doc.DocumentNode.SelectNodes("//*[@data-perm]"); if (nodes == null) return response; foreach(var node in nodes) { var dataPermission = node.Attributes["data-perm"]; if(!dataPermission.Value.TryBooleanParse()) { continue; } var controller = node.Attributes["data-controller"].Value; var action = node.Attributes["data-action"].Value; var method = node.Attributes["data-method"].Value; var access=_auth.Authorize(HttpContext.Current.User.Identity.Name , controller, action, method); if (access) continue; var removeElm = true; var type = node.Attributes["data-type"]?.Value; if (type!=null && type.ToLower()== "disable") { removeElm = false; } if(removeElm) { node.Remove(); continue; } node.Attributes.Add("disabled", "true"); } return doc.DocumentNode.OuterHtml; } private HtmlDocument GetHtmlDocument(string htmlContent) { var doc = new HtmlDocument { OptionOutputAsXml = true, OptionDefaultStreamEncoding = Encoding.UTF8 }; doc.LoadHtml(htmlContent); return doc; } }
public interface IAuthorization { bool Authorize(string userId, string controller, string action, string method); }
ادامه کد در متد OnResultExecuted قرار دارد و متد اصلی کار ما میباشد. این متد بعد از صدور خروجی از اکشن، صدا زده شده اجرا میشود و شامل خروجی اکشن میباشد. خروجی اکشن را به متدی به نام AuthorizeResponse داده و با استفاده از بسته htmlagilitypack که یک HTML Parser میباشد، کدهای HTML را تحلیل میکنیم. قاعده فیلترسازی المانها در این کتابخانه بر اساس قواعد تعریف شده در XPath میباشد. بر اساس این قاعده ما گفتیم هر نوع تگی که دارای ویژگی data-perm میباشد، باید به عنوان گرههای فیلتر شده برگشت داده شود. سپس مقادیر نام کنترلر و اکشن و ... از المان دریافت شده و با استفاده از اینترفیسی که ما اینجا تعریف کردهایم، بررسی میکنیم که آیا این کاربر به این موارد دسترسی دارد یا خیر. در صورتیکه پاسخ برگشتی، از عدم اعتبار کاربر بگوید، گره مورد نظر حذف و یا در صورتیکه ویژگی data-type وجود داشته و مقدارش برابر disable باشد، آن المان غیرفعال خواهد شد. در نهایت کد تولیدی سند را به رشته تبدیل کرده و جایگزین خروجی فعلی میکنیم.
protected void Application_Start() { GlobalFilters.Filters.Add(new AuthorizePage()); }
using System.Collections.Generic; using System.Linq; using System.ServiceModel; using System.Text; using System.Threading.Tasks; namespace MyNewsWCFLibrary { [ServiceContract] interface IMyNewsService { [OperationContract] List<tblNews> GetAllNews(); [OperationContract] tblNews GetNews(int tblNewsId); [OperationContract] int AddNews(tblNews News); [OperationContract] bool EditNews(tblNews News); [OperationContract] bool DeleteNews(int tblNewsId); [OperationContract] int AddCategory(tblCategory News); [OperationContract] bool DeleteCategory(int tblCategoryId); [OperationContract] List<tblCategory> GetAllCategory(); } }
کلاسی به نام MyNewsService با ارثبری از IMyNewsService ایجاد میشود. زیر حرف I از IMyNewsService یک خط دیده میشود که با کلیک روی آن برابر با شکل زیر عمل کنید:
ملاحظه خواهید کرد که کلیهی متدها برابر با Interface ساخته خواهد شد. اکنون همانند شکل روی نشان هرم شکلی که هنگامی که روی نام کلاس کلیک میکنید، در سمت چپ نشان داده میشود کلیک کنید و گزینه Move to another file to match type name را انتخاب کنید:
به صورت خودکار محتوای این کلاس به یک فایل دیگر انتقال مییابد. اکنون هر کدام از متدها را به شکل دلخواه ویرایش میکنیم. من کد کلاس را اینگونه تغییر دادم:
using System; using System.Collections.Generic; using System.Data.Entity; using System.Linq; namespace MyNewsWCFLibrary { class MyNewsService : IMyNewsService { private dbMyNewsEntities dbMyNews = new dbMyNewsEntities(); public List<tblNews> GetAllNews() { return dbMyNews.tblNews.Where(p => p.IsDeleted == false).ToList(); } public tblNews GetNews(int tblNewsId) { return dbMyNews.tblNews.FirstOrDefault(p => p.tblNewsId == tblNewsId); } public int AddNews(tblNews News) { dbMyNews.tblNews.Add(News); dbMyNews.SaveChanges(); return News.tblNewsId; } public bool EditNews(tblNews News) { try { dbMyNews.Entry(News).State = EntityState.Modified; dbMyNews.SaveChanges(); return true; } catch (Exception exp) { return false; } } public bool DeleteNews(int tblNewsId) { try { tblNews News = dbMyNews.tblNews.FirstOrDefault(p => p.tblNewsId == tblNewsId); News.IsDeleted = true; dbMyNews.SaveChanges(); return true; } catch (Exception exp) { return false; } } public int AddCategory(tblCategory Category) { dbMyNews.tblCategory.Add(Category); dbMyNews.SaveChanges(); return Category.tblCategoryId; } public bool DeleteCategory(int tblCategoryId) { try { tblCategory Category = dbMyNews.tblCategory.FirstOrDefault(p => p.tblCategoryId == tblCategoryId); Category.IsDeleted = true; dbMyNews.SaveChanges(); return true; } catch (Exception exp) { return false; } } public List<tblCategory> GetAllCategory() { return dbMyNews.tblCategory.Where(p => p.IsDeleted == false).ToList(); } } }
ولی شما ممکن است دربارهی حذف، دوست داشته باشید رکوردها از پایگاه داده حذف شوند و نه اینکه با یک فیلد بولی آنها را مدیریت کنید. در این صورت کد شما میتواند اینگونه نوشته شود:
using System; using System.Collections.Generic; using System.Data.Entity; using System.Linq; namespace MyNewsWCFLibrary { class MyNewsService : IMyNewsService { private dbMyNewsEntities dbMyNews = new dbMyNewsEntities(); public List<tblNews> GetAllNews() { return dbMyNews.tblNews.ToList(); } public tblNews GetNews(int tblNewsId) { return dbMyNews.tblNews.FirstOrDefault(p => p.tblNewsId == tblNewsId); } public int AddNews(tblNews News) { dbMyNews.tblNews.Add(News); dbMyNews.SaveChanges(); return News.tblNewsId; } public bool EditNews(tblNews News) { try { dbMyNews.Entry(News).State = EntityState.Modified; dbMyNews.SaveChanges(); return true; } catch (Exception exp) { return false; } } public bool DeleteNews(tblNews News) { try { dbMyNews.tblNews.Remove(News); dbMyNews.SaveChanges(); return true; } catch (Exception exp) { return false; } } public int AddCategory(tblCategory Category) { dbMyNews.tblCategory.Add(Category); dbMyNews.SaveChanges(); return Category.tblCategoryId; } public bool DeleteCategory(tblCategory Category) { try { dbMyNews.tblCategory.Remove(Category); dbMyNews.SaveChanges(); return true; } catch (Exception exp) { return false; } } public List<tblCategory> GetAllCategory() { return dbMyNews.tblCategory.ToList(); } } }
البته باید در نظر داشته باشید که در صورت هر گونه تغییر در پارامترهای ورودی، لایهی Interface نیز باید تغییر کند. گونهی دیگر نوشتن متد حذف خبر میتواند به صورت زیر باشد:
public bool DeleteNews(int tblNewsId) { try { tblNews News = dbMyNews.tblNews.FirstOrDefault(p => p.tblNewsId == tblNewsId); dbMyNews.tblNews.Remove(News); dbMyNews.SaveChanges(); return true; } catch (Exception exp) { return false; } }
در بخش 5 دربارهی تغییرات App.Config خواهم نوشت.
var ctx = new Entities(); var Fields = ctx.ENTITIES_FEILDS.ToList(); var assemblyBuilder = AppDomain.CurrentDomain.DefineDynamicAssembly( name: new AssemblyName("Demo"), access: AssemblyBuilderAccess.Run); var moduleBuilder = assemblyBuilder.DefineDynamicModule(name: "Module"); var typeBuilder = moduleBuilder.DefineType(name: Fields.First(c => c.FEILD_ID == 1).ENTITIES.ENTITY_NAME, attr: TypeAttributes.Public); foreach (var item in Fields) { switch (item.FEILD_TYPE) { case 0://int { var intField = typeBuilder.DefineField(fieldName: string.Format("_{0}", item.FEILD_NAME), type: typeof(string), attributes: FieldAttributes.Private); var intProperty = typeBuilder.DefineProperty( name: item.FEILD_NAME, attributes: PropertyAttributes.HasDefault, returnType: typeof(string), parameterTypes: null); // خاصیت پارامتر ورودی ندارد //تعریف گت var intpropertyGetMethod = typeBuilder.DefineMethod( name: string.Format("get_{0}", item.FEILD_NAME), attributes: MethodAttributes.Public | MethodAttributes.SpecialName | MethodAttributes.HideBySig, returnType: typeof(string), parameterTypes: Type.EmptyTypes); // اتصال گت متد به خاصیت عددی intProperty.SetGetMethod(intpropertyGetMethod); //تعریف ست var propertySetMethod = typeBuilder.DefineMethod(name: string.Format("set_{0}", item.FEILD_NAME), attributes: MethodAttributes.Public | MethodAttributes.SpecialName | MethodAttributes.HideBySig, returnType: typeof(void), parameterTypes: new[] { typeof(string) }); //اتصال ست متد intProperty.SetSetMethod(propertySetMethod); // بدنه گت متد در اینجا تعریف خواهد شد var propertyGetMethodIL = intpropertyGetMethod.GetILGenerator(); propertyGetMethodIL.Emit(OpCodes.Ldarg_0); // بارگذاری اشارهگری به وهلهای از کلاس جاری در پشته propertyGetMethodIL.Emit(OpCodes.Ldfld, intField); // بارگذاری فیلد نام propertyGetMethodIL.Emit(OpCodes.Ret); //بدنه ست متد در اینجا تعریف شده است var propertySetIL = propertySetMethod.GetILGenerator(); propertySetIL.Emit(OpCodes.Ldarg_0); propertySetIL.Emit(OpCodes.Ldarg_1); propertySetIL.Emit(OpCodes.Stfld, intField); propertySetIL.Emit(OpCodes.Ret); } break; case 1://string { } break; } } var t = typeBuilder.CreateType(); var instance = Activator.CreateInstance(t); var type = instance.GetType(); //تغییر مقدار یک خاصیت var setNameMethod = type.GetMethod("set_CoOrder"); setNameMethod.Invoke(obj: instance, parameters: new[] {"1"}); // دسترسی به خاصیت نام var nProperty = t.GetProperty("CoOrder"); // و دریافت مقدار آن برای نمایش var result = nProperty.GetValue(instance, null); Console.WriteLine(result); Console.ReadKey();
public static Task ForEachAsync<TSource>(IEnumerable<TSource> source, Func<TSource, CancellationToken, ValueTask> body) public static Task ForEachAsync<TSource>(IEnumerable<TSource> source, CancellationToken cancellationToken, Func<TSource, CancellationToken, ValueTask> body) public static Task ForEachAsync<TSource>(IEnumerable<TSource> source, ParallelOptions parallelOptions, Func<TSource, CancellationToken, ValueTask> body) public static Task ForEachAsync<TSource>(IAsyncEnumerable<TSource> source, Func<TSource, CancellationToken, ValueTask> body) public static Task ForEachAsync<TSource>(IAsyncEnumerable<TSource> source, CancellationToken cancellationToken, Func<TSource, CancellationToken, ValueTask> body) public static Task ForEachAsync<TSource>(IAsyncEnumerable<TSource> source, ParallelOptions parallelOptions, Func<TSource, CancellationToken, ValueTask> body)
یک مثال: در اینجا میخواهیم به صورت موازی، مشخصات کاربرانی از Github را توسط HttpClient دریافت کنیم. هر بار هم فقط میخواهیم سه وظیفه اجرا شوند و نه بیشتر
using System.Net.Http.Headers; using System.Net.Http.Json; var userHandlers = new [] { "users/VahidN", "users/shanselman", "users/jaredpar", "users/davidfowl" }; using HttpClient client = new() { BaseAddress = new Uri("https://api.github.com"), }; client.DefaultRequestHeaders.UserAgent.Add(new ProductInfoHeaderValue("DotNet", "6")); ParallelOptions parallelOptions = new() { MaxDegreeOfParallelism = 3 }; await Parallel.ForEachAsync(userHandlers, parallelOptions, async (uri, token) => { var user = await client.GetFromJsonAsync<GitHubUser>(uri, token); Console.WriteLine($"Name: {user.Name}\nBio: {user.Bio}\n"); }); public class GitHubUser { public string Name { get; set; } public string Bio { get; set; } }
متد Parallel.ForEachAsync، آرایهای را که باید بر روی آن کار کند، دریافت میکند. سپس تنظیمات اجرای موازی آنها را هم مشخص میکنیم. در ادامه آنها را در دستههای مشخصی، به صورت موازی بر اساس منطقی که مشخص میکنیم، اجرا خواهد کرد.
وضعیت امکان اجرای موازی متدهای async همزمان، تا پیش از دات نت 6
<List<T به همراه متد الحاقی ForEach است که میتواند یک <Action<T را بر روی المانهای این لیست، اجرا کند و ... عموما زمانیکه به وظایف async میرسیم، به اشتباه مورد استفاده قرار میگیرد:
customers.ForEach(c => SendEmailAsync(c));
foreach(var c in customers) { SendEmailAsync(c); // the return task is ignored }
customers.ForEach(async c => await SendEmailAsync(c));
تنها راه حل پذیرفتهی شدهی چنین عمل async ای، فراخوانی آنها به صورت متداول زیر و بدون استفاده از متد ForEach است:
foreach(var c in customers) { await SendEmailAsync(c); }
foreach(var o in orders) { await ProcessOrderAsync(o); }
var tasks = orders.Select(o => ProcessOrderAsync(o)).ToList(); await Task.WhenAll(tasks);
دات نت 6، هم کنترل MaxDegreeOfParallelism را میسر کردهاست و هم اینکه اینبار نگارش async واقعی Parallel.ForEachAsync را ارائه دادهاست تا دیگر همانند حالت قبلی Parallel.ForEach، به async voidها و مشکلات مرتبط با آنها نرسیم.
فرض کنید، چنین تنظیماتی را تدارک دیدهاید:
"CustomConfig": { "Setting1": "Hello", "Setting2": "Hello" }
public class CustomConfig { [Required(ErrorMessage = "Custom Error Message")] public string Setting1 { get; set; } public string Setting2 { get; set; } public string Setting3 { get; set; } }
namespace MvcTest { public class Startup { public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddOptions<CustomConfig>() .Bind(Configuration.GetSection("CustomConfig")) .ValidateDataAnnotations(); }
همچنین اگر نیاز به تعریف اعتبارسنجی سفارشی نیز وجود داشت میتوان به صورت زیر عمل کرد:
namespace MvcHealthCheckTest { public class Startup { public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddOptions<CustomConfig>() .Bind(Configuration.GetSection("CustomConfig")) .ValidateDataAnnotations() .Validate(customConfig => { if (customConfig.Setting2 != default) { return customConfig.Setting3 != default; } return true; }, "Setting 3 is required when Setting2 is present"); }
در قسمت اول با مفاهیم اولیه Class و Object آشنا شدیم.
Messages and Methods
Objectها باید مانند ماشینهایی تلقی شوند که عملیات موجود در واسط عمومی خود را برای افرادی که درخواست مناسبی ارسال کنند، اجرا خواهند کرد. با توجه به اینکه یک object از استفاده کننده خود مستقل است و وابستگی به او ندارد و همچنین توجه به ساختار نحوی (syntax) برخی از زبانهای شیء گرای جدید، عبارت «sending a message» برای توصیف اجرای رفتاری از مجموعه رفتارهای object، استفاده میشود.
به محض اینکه پیغامی (Message) به سمت object ارسال شود، ابتدا باید تصمیم بگیرد که این پیغام ارسالی را درک میکند. فرض کنیم این پیغام قابل درک است. در این صورت object مورد نظر، همزمان با نگاشت پیغام به یک فراخوانی تابع (function call)، خود را به صورت ضمنی به عنوان اولین آرگومان ارسال میکند. تصمیم گرفتن در رابطه با قابل درک بودن یک پیغام، در زبانهای مفسری در زمان اجرا و در زبانهای کامپایلری در زمان کامپایل، انجام میگرد.
نام (یا prototype) رفتار یک وهله، Message (پیغام) نامیده میشود. بسیاری از زبانهای شیء گرا مفهموم Overloaded Functions Or Operators را پشتیبانی میکنند. در این صورت میتوان در سیستم دو تابعی داشت که با نام یکسان، یا انواع مختلف آرگومان (intraclass overloading) داشته باشند یا در کلاسهای مختلفی (interclass overloading) قرار گیرند.
ممکن است کلاس ساعت زنگدار، دو پیغام set_time که یکی از آنها با دو آرگومان از نوع عدد صحیح و دیگری یک آرگومان رشتهای است داشته باشد.
void AlarmClock::set_time(int hours, int minutes); void AlarmClock::set_time(String time);
در مقابل، کلاس ساعت زنگدار و کلاس ساعت مچی هر دو messageای به نام set_time با دو آرگومان از نوع عدد صحیح دارند.
void AlarmClock::set_time(int hours, int minutes); void Watch::set_time(int hours, int minutes);
باید توجه کنید که یک پیغام، شامل نام تابع، انواع آرگومان، نوع بازگشتی و کلاسی که پیغام به آن متصل است، میباشد. این اطلاعاتی که مطرح شد، بخش اصلی چیزی است که کاربر یک کلاس نیاز دارد در مورد آنها آگاهی داشته باشد.
در برخی از زبانها و یا سیستمها، اطلاعات دیگری مانند: انواع استثناءهایی که از سمت پیغام پرتاب میشوند تا اطلاعات همزمانی (پیغام به صورت همزمان است یا ناهمزمان) را برای استفاده کننده مهیا کنند. از طرفی پیاده سازی کنندگان یک کلاس باید از پیاده سازی پیغام آگاه باشند. جزئیات پیاده سازی یک پیغام -کدی که پیغام را پیاده سازی میکند- Method (متد) نامیده میشود. آنگاه که نخ (thread) کنترل درون متد باشد، برای مشخص کردن اینکه پیغام رسیده برای کدام وهله ارسال شدهاست، ارجاعی به وهله مورد نظر و به عنوان اولین آرگومان، به صورت ضمنی ارسال میشود. این آرگومان ضمنی، در بیشتر زبانها Self Object نامیده میشود (در سی پلاس پلاس this object نام دارد). در نهایت، مجموعه پیغامهایی که یک وهله میتواند به آنها پاسخ دهد، Protocol (قرارداد) نام دارد.
دو پیغام خاصی که کلاسها یا وهلهها میتوانند به آنها پاسخ دهند، اولی که استفاده کنندگان کلاس برای ساخت وهلهها از آن استفاده میکنند، Constructor (سازنده) نام دارد. هر کلاسی میتواند سازندههای متعددی داشته باشد که هر کدام مجموعه پارامترهای مختلفی را برای مقدار دهی اولیه میپذیرند. دومین پیغام، عملیاتی است که وهله را قبل از حذف از سیستم، پاک سازی میکند. این عملیات، Destructor (تخریب کننده) نام دارد. بیشتر زبانهای شیء گرا، برای هر کلاس تنها یک تخریب کننده دارند. این پیغامها را به عنوان مکانیزم مقدار دهی اولیه و پاک سازی در پارادایم شیء گرا در نظر بگیرید.
قاعده شهودی 2.2
استفاده کنندگان از کلاس باید به واسط عمومی آن وابسته باشند، اما یک کلاس نباید به استفاده کنندگان خود، وابسته باشد. (Users of a class must be dependent on its public interface, but a class should not be dependent on its users)
منطق پشت این قاعده، یکی از شکلهای قابلیت استفاده مجدد (resuability) میباشد. یک ساعت زنگدار ممکن است توسط شخصی در اتاق خواب او استفاده شود. واضح است که شخص مورد نظر به واسط عمومی ساعت زنگدار وابسته میباشد. به هر حال، ساعت زنگدار نباید به شخصی وابسته باشد. اگر ساعت زنگدار به شخصی وابسته باشد، بدون مهیا کردن یک شخص، نمیتوان از آن برای ساخت یک TimeLockSafe استفاده کرد. این وابستگیها برای مواقعیکه میخواهیم امکان این را داشته باشیم تا کلاس ساعت زنگدار را از دامین (domain) خود خارج کرده و در دامین دیگری، بدون وابستگی هایش مورد استفاده قرار دهیم، نامطلوب هستند.
شکل 2.4 The Use Of Alarm Clocks
قاعده شهودی 2.3
تعداد پیغامهای موجود در قرارداد یک کلاس را کمینه سازید. (Minimize the number of messages in the protocol of a class)
چندین سال قبل، مطلبی منتشر شد که کاملا متضاد این قاعده شهودی میباشد. طبق آن، پیاده سازی کننده یک کلاس میتواند یکسری عملیات را با فرض اینکه در آینده مورد استفاده قرار گیرند، برای آن در نظر بگیرد. ایراد این کار چیست؟ اگر شما از این قاعده پیروی کنید، حتما کلاس LinkedList من، توجه شما را جلب خواهد کرد؛ این کلاس در واسط عمومی خود 4000 عملیات را دارد. فرض کنید قصد ادغام دو وهله از این کلاس را داشته باشید. در این صورت حتما فرض شما این است که عملیاتی تحت عنوان merge در این کلاس تعبیه شده است. بعد از جستجوی بین این تعداد عملیات، در نهایت این عملیات خاص را پیدا نخواهید کرد. چراکه این عملیات متأسفانه به صورت یک overloaded plus operator پیاده سازی شده است. مشکل اصلی واسط عمومی با تعداد زیادی عملیات این است که فرآیند یافتن عملیات مورد نظرمان را خیلی سخت یا حتی ناممکن خواهد کرد و مشکلی جدی برای قابلیت استفاده مجدد تلقی میشود.
با کمینه نگه داشتن تعداد عملیات واسط عمومی، سیستم، قابل فهمتر و همچنین مولفههای (components) آن به راحتی قابل استفاده مجدد خواهند بود.
قاعده شهودی 2.4
پیاده سازی یک واسط عمومی یکسان کمینه برای همه کلاسها (Implement a minimal public interface that all classes understand [e.g., operations such as copy (deep versus shallow), equality testing, pretty printing, parsing from an ASCII description, etc.].)
مهیا کردن یک واسط عمومی مشترک کمینه برای کلاسهایی که توسط یک توسعه دهنده پیاده سازی شده و قرار است توسط توسعه دهندگان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، خیلی مفید خواهد بود. این واسط عمومی، حداقل عاملیتی را که به طور منطقی از هر کلاس میشود انتظار داشت، مهیا خواهد ساخت. واسطی که میتواند از آن به عنوان مبنای یادگیری درباره رفتارهای کلاسها در پایه نرم افزاری با قابلیت استفاده مجدد، بهره برد.
به عنوان مثال کلاس Object در دات نت به عنوان کلاس پایه ضمنی با یکسری از متدهای عمومی (برای مثال ToString)، نشان دهنده تعریف یک واسط عمومی مشترک برای همه کلاسها در این فریمورک، میباشد.
public class Object { public Object(); public static bool Equals(Object objA, Object objB){...} public static bool ReferenceEquals(Object objA, Object objB){...} public virtual bool Equals(Object obj){...} public virtual int GetHashCode(){...} public Type GetType(){...} public virtual string ToString(){...} protected Object MemberwiseClone(){...} }
قاعده شهودی 2.5
جزئیات پیاده سازی، مانند توابع خصوصی common-code ( توابعی که کد مشترک سایر متدهای کلاس را در بدنه خود دارند) را در واسط عمومی یک کلاس قرار ندهید. (Do not put implementation details such as common-code private functions into the public interface of a class)
این قاعده برای کاهش پیچیدگی واسط عمومی کلاس برای استفاده کنندگان آن، طراحی شده است. ایده اصلی این است که استفاده کنندگان کلاس تمایلی ندارند به اعضایی دسترسی داشته باشند که از آنها استفاده نخواهند کرد؛ این اعضا باید به صورت خصوصی در کلاس قرار داده شوند. این توابع خصوصی common-code، زمانیکه متدهای یک کلاس، کد مشترکی را داشته باشند، ایجاد خواهند شد. قرار دادن این کد مشترک در یک متد، معمولا روش مناسبی میباشد. نکته قابل توجه این است که این متد، عملیات جدیدی نمیباشد؛ بله جزئیات پیاده سازی دو عملیات دیگر از کلاس را ساده کرده است.
شکل 2.5 Example of a common-code private function
مثال واقعی
فرض کنید در شکل بالا، کلاس X معادل یک LinkedList کلاس، f1و f2 به عنوان توابع insert و remove و تابع f به عنوان تابع common-code که عملیات یافتن آدرس را برای درج و حذف انجام میدهد، میباشند.
قاعده شهودی 2.6
واسط عمومی کلاس را با اقلامی که یا استفاده کنندگان از کلاس توانایی استفاده از آن را نداشته و یا تمایلی به استفاده از آنها ندارند، آمیخته نکنید. (Do not clutter the public interface of a class with items that users of that class are not able to use or are not interested in using )
این قاعده شهودی با قاعده قبلی که با قرار دادن تابع common-code در واسط عمومی کلاس، فقط باعث در هم ریختن واسط عمومی شده بود، مرتبط میباشد. در برخی از زبانها مانند C++، برای مثال این امکان وجود دارد که سازنده یک کلاس انتزاعی (abstract) را در واسط عمومی آن قرار دهید؛ حتی با وجود اینکه در زمان استفاده از آن سازنده با خطای نحوی روبرو خواهید شد. این قاعده شهودی کلی، برای کاهش این مشکلات در نظر گرفته شده است.
تعریف مدل برنامه
در همان پروژهی خالی Blazor Server که در قسمت دوم با دستور dotnet new blazorserver ایجاد کردیم، پوشهی Models را افزوده و کلاس BlazorRoom را در آن تعریف میکنیم:
namespace BlazorServerSample.Models { public class BlazorRoom { public int Id { set; get; } public string Name { set; get; } public decimal Price { set; get; } public bool IsActive { set; get; } } }
@using BlazorServerSample.Models
Data binding یک طرفه
در ادامه به فایل Pages\Index.razor مراجعه کرده و منهای سطر اول مسیریابی آن، مابقی محتوای آنرا حذف میکنیم. در اینجا میخواهیم مقادیر نمونهای از شیء BlazorRoom را نمایش دهیم. به همین جهت این شیء را در قسمت code@ فایل razor جاری (همانند نکات قسمت قبل)، ایجاد میکنیم:
@page "/" <h2 class="bg-light border p-2"> First Room </h2> Room: @Room.Name <br/> Price: @Room.Price @code { BlazorRoom Room = new BlazorRoom { Id = 1, Name = "Room 1", IsActive = true, Price = 499 }; }
به این روش نمایش اطلاعات، one-way data-binding نیز گفته میشود. اما چطور میتوان یک طرفه بودن آنرا متوجه شد؟ برای این منظور یک text-box را نیز در ذیل تعاریف فوق، به صورت زیر اضافه میکنیم که مقدارش را از Room.Price دریافت میکند:
<input type="number" value="@Room.Price" />
Data binding دو طرفه
اکنون میخواهیم اگر مقدار ورودی Room.Price توسط text-box فوق تغییر کرد، نتیجهی نهایی، به خاصیت متناظر با آن نیز اعمال شود و تغییر کند. برای این منظور فقط کافی است ویژگی value را به bind-value@ تغییر دهیم:
<input type="number" @bind-value="@Room.Price" />
البته اگر برنامه را اجرا کنیم، با تغییر مقدار text-box، بلافاصله تغییری را مشاهده نخواهیم کرد. برای اعمال تغییرات نیاز خواهد بود تا در جائی خارج از text-box کلیک و focus را به المانی دیگر منتقل کنیم. اگر میخواهیم همراه با تایپ اطلاعات درون text-box، رابط کاربری نیز به روز شود، میتوان bind-value را به یک رخداد خاص، مانند oninput متصل کرد. حالت پیشفرض آن onchange است:
<input type="number" @bind-value="@Room.Price" @bind-value:event="oninput" />
لیست کامل رخدادها را در اینجا میتوانید مشاهده کنید. برای مثال برای یک المان input، دو رخداد onchange و oninput قابل تعریف هستند.
یک نکته: در حین کار با bind-value@، نیازی نیست مقدار آن با @ شروع شود. یعنی ذکر "bind-value="Room.Price@ نیز کافی است.
تمرین 1 - خاصیت IsActive یک اتاق را به یک checkbox متصل کرده و همچنین وضعیت جاری آنرا نیز در یک برچسب نمایش دهید.
در اینجا میخواهیم مقدار خاصیت Room.IsActive را توسط یک اتصال دو طرفه، به یک checkbox متصل کنیم:
<input type="checkbox" @bind-value="Room.IsActive" /> <br/> This room is @(Room.IsActive? "Active" : "Inactive").
بار اولی که برنامه نمایش داده میشود، هر چند مقدار IsActive بر اساس مقدار دهی آن در شیء Room، مساوی true است، اما chekbox، علامت نخورده باقی میماند. برای رفع این مشکل نیاز است ویژگی checked این المان را نیز به صورت زیر مقدار دهی کرد:
<input type="checkbox" @bind-value="Room.IsActive" checked="@(Room.IsActive? "cheked" : null)" />
اتصال خواص مدلها به dropdownها
اکنون میخواهیم مدل این مثال را کمی توسعه داده و خواص تو در تویی را به آن اضافه کنیم:
using System.Collections.Generic; namespace BlazorServerSample.Models { public class BlazorRoom { // ... public List<BlazorRoomProp> RoomProps { set; get; } } public class BlazorRoomProp { public int Id { set; get; } public string Name { set; get; } public string Value { set; get; } } }
پس از این تعاریف، فیلد Room را به صورت زیر به روز رسانی میکنیم تا تعدادی از خواص اتاق را به همراه داشته باشد:
@code { BlazorRoom Room = new BlazorRoom { Id = 1, Name = "Room 1", IsActive = true, Price = 499, RoomProps = new List<BlazorRoomProp> { new BlazorRoomProp { Id = 1, Name = "Sq Ft", Value = "100" }, new BlazorRoomProp { Id = 2, Name = "Occupancy", Value = "3" } } }; }
<select @bind="SelectedRoomPropValue"> @foreach (var prop in Room.RoomProps) { <option value="@prop.Value">@prop.Name</option> } </select> <span>The value of the selected room prop is: @SelectedRoomPropValue</span> @code { string SelectedRoomPropValue = ""; // ...
در اینجا یک فیلد را در قطعه کد برنامه تعریف کرده و به المان select متصل کردهایم. هرگاه آیتمی در این دراپ داون انتخاب شود، این فیلد، مقدار آن آیتم انتخابی را خواهد داشت. در ادامه توسط یک حلقهی foreach، تمام خواص یک اتاق را دریافت کرده و به صورت optionsهای یک select استاندارد، نمایش میدهیم. در آخر نیز مقدار SelectedRoomPropValue را نمایش دادهایم که این مقدار به صورت پویا تغییر میکند:
تعریف لیستی از اتاقها
عموما در یک برنامهی واقعی، با یک تک اتاق کار نمیکنیم. به همین جهت در ادامه لیستی از اتاقها را تعریف و مقدار دهی اولیه خواهیم کرد:
@code { string SelectedRoomPropValue = ""; List<BlazorRoom> Rooms = new List<BlazorRoom>(); protected override void OnInitialized() { base.OnInitialized(); Rooms.Add(new BlazorRoom { Id = 1, Name = "Room 1", IsActive = true, Price = 499, RoomProps = new List<BlazorRoomProp> { new BlazorRoomProp { Id = 1, Name = "Sq Ft", Value = "100" }, new BlazorRoomProp { Id = 2, Name = "Occupancy", Value = "3" } } }); Rooms.Add(new BlazorRoom { Id = 2, Name = "Room 2", IsActive = true, Price = 399, RoomProps = new List<BlazorRoomProp> { new BlazorRoomProp { Id = 1, Name = "Sq Ft", Value = "250" }, new BlazorRoomProp { Id = 2, Name = "Occupancy", Value = "4" } } }); } }
نمایش لیست قابل ویرایش اتاقها
اکنون میخواهیم به عنوان تمرین 2، لیست جزئیات اتاقهای تعریف شده را نمایش دهیم؛ با این شرط که نام و قیمت هر اتاق، قابل ویرایش باشد. همچنین خواص تعریف شده نیز به صورت ستونهایی مجزا، نمایش داده شوند. برای مثال اگر دو خاصیت در اینجا تعریف شده، 2 ستون اضافهتر نیز برای نمایش آنها وجود داشته باشد. به علاوه از آنجائیکه میخواهیم اتصال دوطرفه را نیز آزمایش کنیم، نام و قیمت هر اتاق را نیز در پایین جدول، مجددا به صورت برچسبهایی نمایش خواهیم داد.
برای رسیدن به تصویر فوق میتوان به صورت زیر عمل کرد:
<div class="border p-2 mt-3"> <h2 class="text-info">Rooms List</h2> <table class="table table-dark"> @foreach(var room in Rooms) { <tr> <td> <input type="text" @bind-value="room.Name" @bind-value:event="oninput"/> </td> <td> <input type="text" @bind-value="room.Price" @bind-value:event="oninput"/> </td> @foreach (var roomProp in room.RoomProps) { <td> @roomProp.Name, @roomProp.Value </td> } </tr> } </table> @foreach(var room in Rooms) { <p>@room.Name's price is @room.Price.</p> } </div>
هدف از foreach پس از جدول، نمایش تغییرات انجام شدهی در input-boxها است. برای مثال اگر نام یک ردیف را تغییر دادیم، چون یک اتصال دو طرفه برقرار است، خاصیت متناظر با آن به روز رسانی شده و بلافاصله در برچسبهای ذیل جدول، منعکس میشود.
کدهای کامل این مطلب را از اینجا میتوانید دریافت کنید: Blazor-5x-Part-04.zip
[HttpPost("[action]")] public bool Test([Required]string name) { return true; }
EF Code First #12
public int SaveChanges(string userName, bool updateAuditFields = true)