4. فشرده سازی HTTP را فعال کنید
5.تنظیم CacheControlMaxAge
6. استفاده از OutputCache
7. بهره برداری از ORM Profiler
در ،قسمت قبلی پیاده سازی درختها را بررسی کردیم و در این قسمت مبحث گرافها را آغاز میکنیم .
گرافها یکی از پر اهمیتترین و
همچنین پر استفادهترین ساختارها هستند و به خوبی روابط بین تمامی اشیاء را نشان میدهند
و در عمل تقریبا همه چیز را پشتیبانی میکنند. در ادامه متوجه خواهید شد که درختها،
زیر مجموعهای از گرافها هستند و همانطور که میدانید لیستها هم زیر مجموعهی درختها
هستند. پس لیستها هم زیر مجموعهی گرافها میشوند .
مفهوم پایهای گراف
در این بخش تعدادی از مهمترین خصوصیات
گرافها را بررسی میکنیم که تعدادی از آنها بسیار شبیه به ساختمان درختهاست، ولی
تفاوتهای زیادی با هم دارند؛ زیرا که درخت، خود نوع متفاوتی از ساختمان گرافها است .
درخت زیر را در نظر بگیرید؛ این درخت هم مانند سایر درختها با گرههای شماره دار، نامگذاری شده است که تشخیص آنها را برای
ما آسانتر میسازد. در گراف، به گرهها راس یا vertice هم
میگویند. هر چند نام گره هم برای آنها به کار برده میشود. به فلشهایی که به
این رئوس اشاره میکنند، لبههای جهت دار directed edges گفته میشود که در ویکی پدیا و کتب آموزشی فارسی، به آنها یال
اطلاق میشود . به یال هایی که از هر راس بیرون میآیند Predecessor گفته میشود که به معنی آغاز کننده است و به راسی که اشاره میکند، Successor گویند که
به معنی ارث برنده یا جایگزین شناخته میشود. در شکل زیر عدد راس 19 آغاز کننده راس
1 است و 1 هم جایگزین یا ارث برنده 19 و اگر با دقت به شکل نگاه کنید میبینید که
یک راس میتواند از چند راس ارث برنده باشد؛ مثل راس 21 .
برای نمایش گراف، ما از عبارت (V,E) استفاده میکنیم که
V مجموعهای از راسها و E مجموعهای از لبههاست. هر لبه (که با
e کوچک نمایش داده میشود) و در مجموعه E قرار دارد، پیوند دو راس
v و
u را نشان میدهد یا به عبارتی به صورت
ریاضی میشود (e=(u,v .
برای
اینکه مطالب را بهتر درک کنیم
بهتر است که هر راس را یک شهر و هر لبه را یک جادهی یک طرفه برای ارتباط با
این راسها فرض کنیم. مثلا اگر یکی از راسها را تهران تصور کنیم و دیگری را
کاشان، لبه یا
جادهی یک طرفهای که این دو شهر را به هم متصل میکند، میشود جاده یا لبهی تهران کاشان.
در بعضی مواقع از لبههای بدون جهت استفاده میشود که این لبهها را لبههای دو طرفه میگویند؛ مثل جادهی دو طرفه. گاهی هم از دو لبهی جهت دار به جای یک لبهی بدون جهت استفاده میکنند که نمونهی آن را در شکل زیر میبینید.
دو راسی که به وسیلهی یک یال به یکدیگر متصل میشوند را همسایه Neighbor مینامند. هر یال میتواند یک عدد برای خود داشته باشد که به این عدد وزن یال یا لبه میگویندWeight (Cost) و در مثال بالا میتوان گفت وزن هر یال میشود مسافت آن جاده؛ مسافتی که بین دو شهر همسایه باید طی شود. تصویر زیر یک گراف را نشان میدهد که وزن یالهای آن در کنار هر یال نوشته شده است.
مسیر Path در گراف همانند درختها، طی کردن مسیری است که از یک راس به راس دیگر میرسد. در مثال بالا باید گفت که برای رسیدن از شهر مبدا به شهر مقصد، باید از چه شهرهایی عبور کرد. در شکل بالا مسیر 1 - 12 - 19 - 21 - 7 - 21 و 1 مسیر نیستند؛ چرا که راس 21 هیچ لبهی آغاز کنندهای ندارد و بیشتر ارث برنده است.
طول Length هر مسیر هم تعداد یالهایی است که در طول مسیر قرار دارد یا تعداد راسها منهای یک؛ به این مثال دقت کنید:
مسیر 1 -12-19-21 مسیری است که طول آن سه میباشد.
وزن مسیر هم از جمع وزن یالهایی که در طول مسیر طی میشود به دست میآید.
حلقه Loop مسیری است که راس اولیه با راس نهایی یکی باشد. نمونهی آن مسیر 1-12-19-1 میباشد. ولی مسیر 1-7-21 حلقهای تشکیل نمیدهد.
لبهی حلقه ای Looping Edge لبهای است که مبداء یا آغاز کنندهی آن با مقصد یا ارث برندهی آن یکی باشد. یعنی به راسی وصل شود که از همان، آغاز شده است. مثل لبهی متصل به راس 14.
یک کلاس گراف به چه مواردی نیاز دارد:
عملیات ایجاد گراف
افزودن و حذف یک راس یا لبه
بررسی اینکه بین دو راس لبه ای وجود دارد یا خیر
جست و جوی جانشینهای یک راس
در قسمت آینده کد آن را در سی شارپ پیاده سازی خواهیم کرد.
در این قسمت تلاش میکنم در خصوص محیط BIMS (Business Intelligence Management Studio) و همچنین AdventureWorksDW2008R2 توضیحاتی را ارائه کنم. در ابتدا در خصوص طراحی انجام شده در Data Warehouse مربوط به پایگاه دادهی Adventure Works 2008 توضیحاتی ارایه میگردد.
شاید بهترین کار در خصوص آشنایی با یک پایگاه داده نگاه کردن به دیاگرام کلی آن پایگاه داده باشد. بنابر این در ابتدا میبایست یک دیاگرام از پایگاه دادهی AdventureWorksDW2008R2 بسازیم (این کار را در SQL Server Management Studio انجام میدهیم) . قبل از ساخت دیاگرام میبایست کاربر Sa را به عنوان Owner پایگاه داده معرفی کنیم.
برای این منظور ابتدا Properties پایگاه دادهی AdventureWorksDW2008R2 را گرفته و به قسمت Files رفته و با انتخاب دکمهی ... در مقابل Owner و جستجوی کاربر Sa ، اقدام به مشخص کردن مالک پایگاه داده میکنیم. و سپس دکمهی Ok را میزنیم.
مطابق شکل زیر
سپس یک دیاگرام کلی از پایگاه داده تولید میکنیم. مانند شکل زیر
با یک نگاه اجمالی مشخص میگردد که نام تمامی جداول پایگاه دادهی DW یا با کلمهی Dim یا با کلمهی Fact شروع شدهاند.
همان طور که در مقالهی شمارهی یک نیز عنوان شد، چندین روش طراحی DW وجود دارد :
1. ستاره ای
2. دانه برفی
3. کهکشانی
دقت داشته باشید که جداول Fact دارای فیلدهای عددی نیز میباشد که توسط مراحل ETL پر شدهاند و جداول Dimension دارای ابعادی هستند که به شاخصهای موجود در یک جدول Fact معنا میدهند. به عبارت دیگر شاخص میزان فروش اینترنتی، یک Measure میباشد. اما با ارایه دو دایمنشن، به یک واکشی، عملا ما یک Measure داریم که بر اساس آن دو بعد، ماهیت پیدا کرده است. به عنوان مثال میزان فروش اینترنتی بر اساس سال و ماه و روز و براساس کشور خریدار مشخص میشود.
یکی از روشهای تهیهی DW این میباشد که کاربران خبره در هر سیستم، مشخص نمایند چه گزارشاتی مورد نظر آنها میباشد. سپس توسط تیم پشتیبانی آن سیستمها، جداول Fact,Dimension مورد نیاز برای حصول گزارش مربوطه تهیه گردد.
شاید ذکر این نکته جالب باشد که برای توسعهی یک پایگاه دادهی Multidimensional توسط Solution های ماکروسافت نیازی به آشنایی با یک محیط کار ( IDE ) جدید نمیباشد. همان طور هم که در مقالهی قبلی اشاره شد، برای Deploy کردن یک پایگاه دادهی چند بعدی ( Multidimensional ) از خود محیط Visual Studio .Net استفاده میشود. بنابر این آن دسته از برنامه نویسانی که با این محیط آشنا میباشند به راحتی میتوانند به توسعهی پایگاه دادهی چند بعدی بپردازند.
لازم به ذکر میباشد که اساسا هدف من از شروع این سری مقالات ، آموزش MDX Query ها میباشد و نه آموزش BIMS ، با این وجود در این قسمت و در قسمت بعدی، توضیحات مقدماتی کار با BIMS ارایه میگردد و همچنین در فرصت مناسب در خصوص BIMS یک مجموعه مقالهی جامع ارایه خواهم کرد.
در ابتدا اجزا BIMS را برای شما توضیح میدهم و سپس در خصوص ساخت هر کدام از آنها و ترتیب ساخت آنها توضیحاتی ارایه خواهم داد.
مسیر باز کردن برنامهی SQL Server Business Intelligence Development Studio = BIDS در زیر آمده است:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Microsoft SQL Server 2012\ SQL Server Data Tools
دقت داشته باشید که در صورت استفاده از نسخهی Sql Server 2008 میبایست مسیر زیر را جستجو نمایید:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Microsoft SQL Server 2008 R2
با نگاه کردن به محیط BIMS می توانید پنجرهی Solution Explorer را مشاهده کنید .(در صورت عدم مشاهده، میتوانید این پنجره را از منوی View باز کنید)
در پنجرهی Solution Explorer ابتدا نام Solution و در زیر آن، نام پروژه را خواهیم دید (نام پروژه و نام پایگاه دادهی چند بعدی، مشابه یکدیگر میباشند) و در زیر نام پروژه، موارد زیر را میبینیم:
1. Data Source
2. Data Source View
3. Cubes
4. Dimensiones
5. ….
Data Source : عملا برقرار کنندهی پروژه با Data Warehouse میباشد. دقت داشته باشید که امکان تهیه یک پایگاه دادهی چند بعدی از چندین DW وجود دارد و حتا نوع DW ها میتواند متفاوت باشد (به عبارت دیگر ما میتوانیم چندین DW در RDBMS های متفاوت داشته باشیم و همهی آنها را در یک Multidimensional Database تجمیع کنیم). برای انجام چنین کاری باید چندین Data Source تعریف کنیم.
Data Source View : هر Data Source میتواند دارای چندین تقسیم بندی با مفاهیم Business ی باشد. برای هر کدام از این دسته بندیها میتوانیم یک یا چند Data Source View ایجاد کنیم . به عبارت دیگر ایجاد Data Source View ها سبب خلاصه شدن تعداد جداول Fact , Dimension براساس یک بیزینس خاص میباشد و در ادامه راحتتر میتوانیم Cube ها را تولید کنیم.
نکته: جداول Fact , Dimension در ساختار D ata Warehouse ساخته میشوند.
Cubes : محل تعریف Cube ها در این قسمت میباشد. در سری آموزش SSAS در خصوص نحوهی ساخت Cube ها شرح کاملی ارایه خواهم کرد.
Dimensions : با توجه به این که در روال ساخت Cube ما مشخص میکنیم چه Dimension هایی داریم، یک سری از Dimension ها به صورت پیش فرض در این قسمت قرار میگیرند و البته در صورت تغییر در Data Source View میتوانیم یک Dimension را به صورت دستی در این قسمت ایجاد نماییم و سپس آن را به Cube مورد نظر اضافه نماییم.
دقت داشته باشید که برای ساخت یک پروژه میبایست بعد از ساخت Data Warehouse در برنامهی BIMS اقدام به ساخت یک Data Source کنیم و سپس با توجه به Businessهای موجود در سیستمهای OLTP اقدام به ساخت Data Source Viewهای مناسب کرده و در نهایت اقدام به ساخت Cube کنیم. بعد از انجام تنظیمات مختلف در Cube مانند ساخت Hierarchy , KPI و ... نیاز میباشد که پروژه را Deploy کنیم تا پایگاه دادهی چند بعدی (MDB) ساخته شود.
در قسمت بعدی نحوهی ساخت یک پروژه در SSAS و چگونگی باز کردن یک پایگاه داده را بررسی خواهیم کرد.
ایجاد پروژههای خالی Blazor
در انتهای قسمت قبل، با روش ایجاد پروژههای خالی Blazor به کمک NET SDK 5x. آشنا شدیم. به همین جهت دو پوشهی جدید BlazorWasmSample و BlazorServerSample را ایجاد کرده و از طریق خط فرمان و با کمک NET CLI.، در پوشهی اولی دستور dotnet new blazorwasm و در پوشهی دومی دستور dotnet new blazorserver را اجرا میکنیم.
البته اجرای این دو دستور، نیاز به اتصال به اینترنت را هم برای بار اول دارند؛ تا فایلهای مورد نیاز و بستههای مرتبط را دریافت و restore کنند. بسته به سرعت اینترنت، حداقل یک ربعی را باید صبر کنید تا دریافت ابتدایی بستههای مرتبط به پایان برسد. برای دفعات بعدی، از کش محلی NuGet، برای restore بستههای blazor استفاده میشود که بسیار سریع است.
بررسی ساختار پروژهی Blazor Server و اجرای آن
پس از اجرای دستور dotnet new blazorserver در یک پوشهی خالی و ایجاد پروژهی ابتدایی آن:
همانطور که مشاهده میکنید، ساختار این پروژه، بسیار شبیه به یک پروژهی استاندارد ASP.NET Core از نوع Razor pages است.
- در پوشهی properties آن، فایل launchSettings.json قرار دارد که برای نمونه، شماره پورت اجرایی برنامه را در حالت اجرای توسط دستور dotnet run و یا توسط IIS Express مشخص میکند.
- پوشهی wwwroot آن، مخصوص ارائهی فایلهای ایستا مانند wwwroot\css\bootstrap است. در ابتدای کار، این پوشه به همراه فایلهای CSS بوت استرپ است. در ادامه اگر نیاز باشد، فایلهای جاوا اسکریپتی را نیز میتوان به این قسمت اضافه کرد.
- در پوشهی Data آن، سرویس تامین اطلاعاتی اتفاقی قرار دارد؛ به نام WeatherForecastService که هدف آن، تامین اطلاعات یک جدول نمایشی است که در ادامه در آدرس https://localhost:5001/fetchdata قابل مشاهده است.
- در پوشهی Pages، تمام کامپوننتهای Razor برنامه قرار میگیرند. یکی از مهمترین صفحات آن، فایل Pages\_Host.cshtml است. کار این صفحهی ریشه، افزودن تمام فایلهای CSS و JS، به برنامهاست. بنابراین در آینده نیز از همین صفحه برای افزودن فایلهای CSS و JS استفاده خواهیم کرد. اگر به قسمت body این صفحه دقت کنیم، تگ جدید کامپوننت قابل مشاهدهاست:
<body> <component type="typeof(App)" render-mode="ServerPrerendered" />
همچنین در همینجا، تگهای دیگری نیز قابل مشاهده هستند:
<body> <component type="typeof(App)" render-mode="ServerPrerendered" /> <div id="blazor-error-ui"> <environment include="Staging,Production"> An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. </environment> <environment include="Development"> An unhandled exception has occurred. See browser dev tools for details. </environment> <a href="" class="reload">Reload</a> <a class="dismiss">🗙</a> </div> <script src="_framework/blazor.server.js"></script> </body>
- در پوشهی Shared، یکسری فایلهای اشتراکی قرار دارند که قرار است در کامپوننتهای واقع در پوشهی Pages مورد استفاه قرار گیرند. برای نمونه فایل Shared\MainLayout.razor، شبیه به master page برنامههای web forms است که قالب کلی سایت را مشخص میکند. داخل آن Body@ را مشاهده میکنید که به معنای نمایش صفحات دیگر، دقیقا در همین محل است. همچنین در این پوشه فایل Shared\NavMenu.razor نیز قرار دارد که ارجاعی به آن در MainLayout.razor ذکر شده و کار آن نمایش منوی آبیرنگ سمت چپ صفحهاست.
- در پوشهی ریشهی برنامه، فایل Imports.razor_ قابل مشاهدهاست. مزیت تعریف usingها در اینجا این است که از تکرار آنها در کامپوننتهای razor ای که در ادامه تهیه خواهیم کرد، جلوگیری میکند. هر using تعریف شدهی در اینجا، در تمام کامپوننتها، قابل دسترسی است؛ به آن global imports هم گفته میشود.
- در پوشهی ریشهی برنامه، فایل App.razor نیز قابل مشاهدهاست. کار آن تعریف قالب پیشفرض برنامهاست که برای مثال به Shared\MainLayout.razor اشاره میکند. همچنین کامپوننت مسیریابی نیز در اینجا ذکر شدهاست:
<Router AppAssembly="@typeof(Program).Assembly" PreferExactMatches="@true"> <Found Context="routeData"> <RouteView RouteData="@routeData" DefaultLayout="@typeof(MainLayout)" /> </Found> <NotFound> <LayoutView Layout="@typeof(MainLayout)"> <p>Sorry, there's nothing at this address.</p> </LayoutView> </NotFound> </Router>
- فایل appsettings.json نیز همانند برنامههای استاندارد ASP.NET Core در اینجا مشاهده میشود.
- فایل Program.cs آن که نقطهی آغازین برنامهاست و کار فراخوانی Startup.cs را انجام میدهد، دقیقا با یک فایل Program.cs برنامهی استاندارد ASP.NET Core یکی است.
- در فایل Startup.cs آن، همانند قبل دو متد تنظیم سرویسها و تنظیم میانافزارها قابل مشاهدهاست.
public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddRazorPages(); services.AddServerSideBlazor(); services.AddSingleton<WeatherForecastService>(); }
قسمتهای جدید متد Configure آن، ثبت مسیریابی توکار BlazorHub است که مرتبط است با اتصال دائم SignalR برنامه و اگر مسیری پیدا نشد، به Host_ هدایت میشود:
public void Configure(IApplicationBuilder app, IWebHostEnvironment env) { // ... app.UseEndpoints(endpoints => { endpoints.MapBlazorHub(); endpoints.MapFallbackToPage("/_Host"); }); }
که به همراه 13 درخواست و نزدیک به 600 KB دریافت اطلاعات از سمت سرور است.
این برنامهی نمونه، به همراه سه صفحهی نمایش Home، نمایش یک شمارشگر و نمایش اطلاعاتی از پیش آماده شدهاست. اگر صفحهی شمارشگر آنرا باز کنیم، با کلیک بر روی دکمهی آن، هرچند مقدار current count افزایش مییابد، اما شاهد post-back متداولی به سمت سرور نیستیم و این صفحه بسیار شبیه به صفحات برنامههای SPA (تک صفحهای وب) به نظر میرسد:
همانطور که عنوان شد، مدخل blazor.server.js فایل Pages\_Host.cshtml، کار به روز رسانی UI و هدایت رخدادها را به سمت سرور به صورت خودکار انجام میدهد. به همین جهت است که post-back ای را مشاهده نمیکنیم و برنامه، شبیه به یک برنامهی SPA به نظر میرسد؛ هر چند تمام رندرهای آن سمت سرور انجام میشوند و توسط SignalR به سمت کلاینت بازگشت داده خواهند شد.
برای نمونه اگر بر روی دکمهی شمارشگر کلیک کنیم، در برگهی network مرورگر، هیچ اثری از آن مشاهده نمیشود (هیچ رفت و برگشتی را مشاهده نمیکنیم). علت اینجا است که اطلاعات متناظر با این کلیک، از طریق web socket باز شدهی توسط SignalR، به سمت سرور ارسال شده و نتیجهی واکنش به این کلیکها و رندر HTML نهایی سمت سرور آن، از همین طریق به سمت کلاینت بازگشت داده میشود.
بررسی ساختار پروژهی Blazor WASM و اجرای آن
پس از اجرای دستور dotnet new blazorwasm در یک پوشهی خالی و ایجاد پروژهی ابتدایی آن:
همان صفحات پروژهی خالی Blazor Server در اینجا نیز قابل مشاهده هستند. این برنامهی نمونه، به همراه سه صفحهی نمایش Home، نمایش یک شمارشگر و نمایش اطلاعاتی از پیش آماده شدهاست. صفحات و کامپوننتهای پوشههای Pages و Shared نیز دقیقا همانند پروژهی Blazor Server قابل مشاهده هستند. مفاهیمی مانند فایلهای Imports.razor_ و App.razor نیز مانند قبل هستند.
البته در اینجا فایل Startup ای مشاهده نمیشود و تمام تنظیمات آغازین برنامه، داخل فایل Program.cs انجام خواهند شد:
namespace BlazorWasmSample { public class Program { public static async Task Main(string[] args) { var builder = WebAssemblyHostBuilder.CreateDefault(args); builder.RootComponents.Add<App>("#app"); builder.Services.AddScoped(sp => new HttpClient { BaseAddress = new Uri(builder.HostEnvironment.BaseAddress) }); await builder.Build().RunAsync(); } } }
تفاوت ساختاری دیگر این پروژهی WASM، با نمونهی Blazor Server، ساختار پوشهی wwwroot آن است:
که به همراه فایل جدید نمونهی wwwroot\sample-data\weather.json است؛ بجای سرویس متناظر سمت سرور آن در برنامهی blazor server. همچنین فایل جدید wwwroot\index.html نیز قابل مشاهدهاست و محتوای تگ body آن به صورت زیر است:
<body> <div id="app">Loading...</div> <div id="blazor-error-ui"> An unhandled error has occurred. <a href="" class="reload">Reload</a> <a class="dismiss">🗙</a> </div> <script src="_framework/blazor.webassembly.js"></script> </body>
- در ابتدای بارگذاری برنامه، یک loading نمایش داده میشود که در اینجا نحوهی تعریف آن مشخص است. همچنین اگر خطایی رخ دهد نیز توسط div ای با id مساوی blazor-error-ui اطلاع رسانی میشود.
- مدخل blazor.webassembly.js در اینجا، کار دریافت وب اسمبلی و فایلهای NET runtime. را انجام میدهد؛ برخلاف برنامههای Blazor Server که توسط فایل blazor.server.js، یک ارتباط دائم SignalR را با سرور برقرار میکردند تا کدهای رندر شدهی سمت سرور را دریافت و نمایش دهند و یا اطلاعاتی را به سمت سرور ارسال کنند: برای مثال بر روی دکمهای کلیک شدهاست، اطلاعات مربوطه را در سمت سرور پردازش کن و نتیجهی نهایی رندر شده را بازگشت بده. اما در اینجا همه چیز داخل مرورگر اجرا میشود و برای این نوع اعمال، رفت و برگشتی به سمت سرور صورت نمیگیرد. به همین جهت تمام کدهای #C ما به سمت کلاینت ارسال شده و داخل مرورگر به کمک فناوری وب اسمبلی، اجرا میشوند. در اینجا از لحاظ ارسال تمام کدهای مرتبط با UI برنامهی سمت کلاینت به مرورگر کاربر، تفاوتی با فریمورکهایی مانند Angular و یا React نیست و آنها هم تمام کدهای UI برنامه را کامپایل کرده و یکجا ارسال میکنند.
در ادامه در همان پوشه، دستور dotnet run را اجرا میکنیم تا پروژه کامپایل و همچنین وب سرور آن نیز اجرا شده و برنامه در آدرس https://localhost:5001 قابل دسترسی شود.
که به همراه 205 درخواست و نزدیک به 9.6 MB دریافت اطلاعات از سمت سرور است. البته اگر همین صفحه را refresh کنیم، دیگر شاهد دریافت مجدد فایلهای DLL مربوط به NET Runtime. نخواهیم بود و اینبار از کش مرورگر خوانده میشوند:
در این برنامهی سمت کلاینت، ابتدا تمام فایلهای NET Runtime. و وب اسمبلی دریافت شده و سپس اجرای تغییرات UI، در همین سمت و بدون نیاز به اتصال دائم SignalR ای به سمت سرور، پردازش و نمایش داده میشوند. به همین جهت زمانیکه بر روی دکمهی شمارشگر آن کلیک میکنیم، اتفاقی در برگهی network مرورگر ثبت نمیشود و رفت و برگشتی به سمت سرور صورت نمیگیرد.
عدم وجود اتصال SignalR، مزیت امکان اجرای آفلاین برنامهی WASM را نیز میسر میکند. برای مثال یکبار دیگر همان برنامهی Blazor Server را به کمک دستور dotnet run اجرا کنید. سپس آنرا در مرورگر در آدرس https://localhost:5001 باز کنید. اکنون پنجرهی کنسولی که dotnet run را اجرا کرده، خاتمه دهید (قسمت اجرای سمت سرور آنرا ببندید).
بلافاصله تصویر «سعی در اتصال مجدد» فوق را مشاهده خواهیم کرد که به دلیل قطع اتصال SignalR رخ دادهاست. یعنی یک برنامهی Blazor Server، بدون این اتصال دائم، قادر به ادامهی فعالیت نیست. اما چنین محدودیتی با برنامههای Blazor WASM وجود ندارد.
البته بدیهی است اگر یک Web API سمت سرور برای ارائهی اطلاعاتی به برنامهی WASM نیاز باشد، API سمت سرور برنامه نیز باید جهت کار و نمایش اطلاعات در سمت کلاینت در دسترس باشد؛ وگرنه قسمتهای متناظر با آن، قادر به نمایش و یا ثبت اطلاعات نخواهند بود.
- یعنی از هر مسیری که پسوند axd داشت با هر جزء دیگری از مسیر پس از آن، صرفنظر شود.
تبدیلگر ایران سیستم به یونیکد
در ادامه نحوه سازگار سازی این مجموعه را با ASP.NET MVC مرور خواهیم کرد:
الف) سورسهای اصلی Flash کنترل ارسال فایلها
اگر علاقمند به تغییر اطلاعاتی در فایل فلش نهایی هستید به پوشه OriginalFlashSource پروژه پیوست شده مراجعه کنید. در اینجا برای مثال یک سری از برچسبهای آن فارسی شدهاند و کامپایل مجدد.
ب) مزیت استفاده از Flash uploader
با استفاده از Flash uploader امکان انتخاب چندین فایل با هم وجود دارد. همچنین در صفحه دیالوگ انتخاب فایلها دقیقا میتوان پسوند فایلهای مورد نظر را نیز تعیین کرد. این دو مورد در حالت ارسال معمولی فایلها به سرور و استفاده از امکانات معمولی HTML وجود ندارند. به علاوه امکان نمایش درصد پیشرفت آپلود فایلها و همچنین حذف کلی لیست و حذف یک آیتم از لیست را هم درنظر بگیرید.
ج) معادل کنترل Web forms را در ASP.NET MVC به شکل زیر میتوان تهیه کرد:
@helper AddFlashUploader( string uploadUrl, string queryParameters, string flashUrl, int totalUploadSizeLimit = 0, int uploadFileSizeLimit = 0, string fileTypes = "", string fileTypeDescription = "", string onUploadComplete = "") { onUploadComplete = string.IsNullOrEmpty(onUploadComplete) ? "" : "completeFunction=" + onUploadComplete; queryParameters = Server.UrlEncode(queryParameters); fileTypes = string.IsNullOrEmpty(fileTypes) ? "" : "&fileTypes=" + Server.UrlEncode(fileTypes); fileTypeDescription = string.IsNullOrEmpty(fileTypeDescription) ? "" : "&fileTypeDescription=" + Server.UrlEncode(fileTypeDescription); var totalUploadSizeLimitData = totalUploadSizeLimit > 0 ? "&totalUploadSize=" + totalUploadSizeLimit : ""; var uploadFileSizeLimitData = uploadFileSizeLimit > 0 ? "&fileSizeLimit=" + uploadFileSizeLimit : ""; var flashVars = onUploadComplete + fileTypes + fileTypeDescription + totalUploadSizeLimitData + uploadFileSizeLimitData + "&uploadPage=" + uploadUrl + "?" + queryParameters; <object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,0,0" width="575" height="375" id="fileUpload" align="middle"> <param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" /> <param name="movie" value="@flashUrl" /> <param name="quality" value="high" /> <param name="wmode" value="transparent"> <param name=FlashVars value="@flashVars"> <embed src="@flashUrl" FlashVars="@flashVars" quality="high" wmode="transparent" width="575" height="375" name="fileUpload" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /> </object> }
د) نحوه استفاده از HTML helper فوق:
@{ ViewBag.Title = "Index"; var uploadUrl = Url.Action("Uploader", "Home"); var flashUrl = Url.Content("~/Content/FlashUpload/FlashFileUpload.swf"); } <h2> Flash Uploader</h2> <div style="background: #E0EBEF;"> @FlashUploadHelper.AddFlashUploader( uploadUrl: uploadUrl, queryParameters: "User=Vahid&Id=تست", flashUrl: flashUrl, fileTypeDescription: "Images", fileTypes: "*.gif; *.png; *.jpg; *.jpeg", uploadFileSizeLimit: 0, totalUploadSizeLimit: 0, onUploadComplete: "alert('انجام شد');") </div>
using System.Collections.Generic; using System.IO; using System.Web; using System.Web.Mvc; namespace MvcFlashUpload.Controllers { public class HomeController : Controller { public ActionResult Index() { return View(); } public ActionResult Uploader(string User, string Id, IEnumerable<HttpPostedFileBase> FileData) { var queryParameter1 = User; var queryParameter2 = Id; // ... foreach (var file in FileData) { if (file.ContentLength > 0) { var fileName = Path.GetFileName(file.FileName); var path = Path.Combine(Server.MapPath("~/App_Data/Uploads"), fileName); file.SaveAs(path); } } return Content(" "); } } }
توضیحات:
در اینجا uploadUrl، مسیر اکشن متدی است که قرار است اطلاعات فایلها را دریافت کند. queryParameters اختیاری است. اگر تعریف شود تعدادی کوئری استرینگ دلخواه را میتواند به متد Uploader ارسال کند. برای نمونه در اینجا User و Id ارسال شدهاند یا هر نوع کوئری استرینگ دیگری که مدنظر است.
flashUrl مسیر فایل SWF را مشخص میکند. در اینجا فایل FlashFileUpload.swfدر پوشه Content/FlashUpload قرار گرفته است.
fileTypeDescription برچسبی است که نوع فایلهای قابل انتخاب را به کاربر نمایش میدهد و fileTypes نوعهای مجاز قابل ارسال را دقیقا مشخص میکند.
پارامترهای uploadFileSizeLimit و totalUploadSizeLimit در صورتیکه مساوی صفر وارد شوند، به معنای عدم محدودیت اندازه در فایلها و جمع حجم ارسالی در هر بار است.
استفاده از پارامتر onUploadComplete اختیاری است. در اینجا میتوان پس از پایان عملیات از طریق جاوا اسکریپت عملیاتی را انجام داد. برای مثال اگر خواستید کاربر را به صفحه خاصی هدایت کنید، window.locationرا مقدار دهی نمائید.
در متد Uploader کنترلر فوق، پارامترهای User و id اختیاری بوده و بر اساس queryParameters متد FlashUploadHelper.AddFlashUploader مشخص میشوند. اما نام FileData نباید تغییری کند؛ از این لحاظ که دقیقا همین نام در فایل فلش، مورد استفاده قرار گرفته است.
در اکشن متد دریافت فایلها، لیستی از فایلهای ارسالی به سرور دریافت شده و سپس بر این اساس میتوان آنها را در مکانی مشخص ذخیره نمود.
دریافت پروژه
MvcFlashUploader.zip
- لطفا برای گزارش خطا از قسمت مخصوص بازخوردهای پروژه آن در سایت استفاده کنید.
همچنین در این حالت فایل ErrosLog.Log آنرا هم فراموش نکنید (ریز خطاها در آن ثبت میشوند).
اگر پروژه را خودتان کامپایل کردهاید (که اینطور به نظر میرسد با توجه به پوشه debug)، برنامه اجرا نمیشود چون تمام فایلهای exe و dll همراه easy hook را برای اجرا نیاز دارد و اینها باید کنار فایل اجرایی اصلی برنامه همانند بستهای که برای دریافت در سایت قرار گرفته، کپی شوند.
این نکته در متن هم ذکر شده؛ قسمت «چند نکته تکمیلی مهم برای کار با کتابخانه Easy hook» انتهای بحث: «برای توزیع هوکهای خود باید تمام فایلهای همراه کتابخانه easy hook را نیز توزیع کنید و فقط به چند DLL ابتدایی آن بسنده نباید کرد»