IIS 10.0 Express منتشر شد
Internet Information Services (IIS) 10.0 Express is a free, simple and
self-contained version of IIS that is optimized for developers. IIS 10.0
Express makes it easy to use the most current version of IIS to develop
and test websites. IIS 10.0 Express has all the core capabilities of
IIS 10.0 and additional features to ease website development.
The benefits of using IIS 10.0 Express include:
- The same web server that runs on your production server is now available on your development computer.
- Most tasks can be done without the need for administrative privileges.
- IIS Express runs on Windows 7 Service Pack 1 and all later versions of Windows.
- Many users can work independently on the same computer.
git log --oneline
Install-Module -Name Microsoft.PowerShell.Crescendo
$Configuration = @{ '$schema' = "https://aka.ms/PowerShell/Crescendo/Schemas/2021-11" Commands = @() } $parameters = @{ Verb = "Get" Noun = "GitLog" OriginalName = "git" } $Configuration.Commands += New-CrescendoCommand @parameters $Configuration | ConvertTo-Json -Depth 3 | Out-File ./git-ps.json
{ "Commands": [ { "Verb": "Get", "Noun": "GitLog", "OriginalName": "git", "OriginalCommandElements": null, "Platform": [ "Windows", "Linux", "MacOS" ], "Elevation": null, "Aliases": null, "DefaultParameterSetName": null, "SupportsShouldProcess": false, "ConfirmImpact": null, "SupportsTransactions": false, "NoInvocation": false, "Description": null, "Usage": null, "Parameters": [], "Examples": [], "OriginalText": null, "HelpLinks": null, "OutputHandlers": null } ], "$schema": "https://aka.ms/PowerShell/Crescendo/Schemas/2021-11" }
"": "https://aka.ms/PowerShell/Crescendo/Schemas/2021-11",
اکنون باید این فایل Configuration را به Crescendo معرفی کنیم تا cmdlet را برایمان تولید کند. اینکار را توسط Export-CrescendoModule انجام خواهیم داد:
Export-CrescendoModule -Configuration ./git-ps.json -ModuleName ./git-ps.psm1
با اجرای دستور فوق، فایلهای git.psm1 و همچنین git.psd1 تولید خواهند شد. نیاز به بررسی فایلهای جنریت شده نیست؛ چون تنها جایی که با آن باید در ارتباط باشیم، همان فایل JSON ابتدای بحث است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد. اما قبل از آن اجازه دهید ماژول تولید شده را Import کنیم و دستور Get-GitLog را وارد کنیم:
PP /> Import-Module ./git-ps.psd1 PS /> Get-GitLog usage: git [-v | --version] [-h | --help] [-C <path>] [-c <name>=<value>] [--exec-path[=<path>]] [--html-path] [--man-path] [--info-path] [-p | --paginate | -P | --no-pager] [--no-replace-objects] [--bare] [--git-dir=<path>] [--work-tree=<path>] [--namespace=<name>] [--super-prefix=<path>] [--config-env=<name>=<envvar>] <command> [<args>] These are common Git commands used in various situations: start a working area (see also: git help tutorial) clone Clone a repository into a new directory init Create an empty Git repository or reinitialize an existing one work on the current change (see also: git help everyday) add Add file contents to the index mv Move or rename a file, a directory, or a symlink restore Restore working tree files rm Remove files from the working tree and from the index examine the history and state (see also: git help revisions) bisect Use binary search to find the commit that introduced a bug diff Show changes between commits, commit and working tree, etc grep Print lines matching a pattern log Show commit logs show Show various types of objects status Show the working tree status grow, mark and tweak your common history branch List, create, or delete branches commit Record changes to the repository merge Join two or more development histories together rebase Reapply commits on top of another base tip reset Reset current HEAD to the specified state switch Switch branches tag Create, list, delete or verify a tag object signed with GPG collaborate (see also: git help workflows) fetch Download objects and refs from another repository pull Fetch from and integrate with another repository or a local branch push Update remote refs along with associated objects 'git help -a' and 'git help -g' list available subcommands and some concept guides. See 'git help <command>' or 'git help <concept>' to read about a specific subcommand or concept. See 'git help git' for an overview of the system.
همانطور که مشاهده میکنید، خروجی دستور git، نمایش داده شدهاست. دلیل آن نیز این است که در فایل configuration، هیچ آرگومانی را به عنوان ورودی آن تعیین نکردهایم. برای اضافه کردن آرگومانهای موردنظر باید پراپرتی OrginalCommandElements را مقدار دهی کنیم:
"OriginalCommandElements": ["log", "--oneline"],
بنابراین با فراخوانی دستور Get-GitLog، در اصل دستور git log —oneline فراخوانی خواهد شد:
PS /> Get-GitLog e9590e8 init
اما تا اینجا نیز خروجی به صورت رشتهایی است. برای داشتن یک خروجی Object، باید پراپرتی OutputHandlers را از Configuration، تغییر دهیم:
"OutputHandlers": [ { "ParameterSetName": "Default", "Handler": "$args[0] | ForEach-Object { $hash, $message = $_.Split(' ', 2) ; [PSCustomObject]@{ Hash = $hash; Message = $message } }" } ]
در اینجا توسط args$ به خروجی کامند اصلی دسترسی خواهیم داشت. این خروجی را سپس با کمک ForEach-Object، به یک شیء با پراپرتیهای Hash و Message تبدیل کردهایم. در اینجا فقط میخواستم روال تهیه یک آبجکت را از کامندهایی که خروجی JSON ندارند، نشان دهم؛ اما خوشبختانه توسط پرچم pretty در git log، امکان تهیهی خروجی JSON را نیز داریم:
git log --pretty=format:'{"commit": "%h", "author": "%an", "date": "%ad", "message": "%s"}'
در نتیجه عملاً نیازی به split کردن نیست و بجای آن میتوانیم به صورت مستقیم، خروجی را توسط ConvertFrom-Json پارز کنیم:
"OutputHandlers": [ { "ParameterSetName": "Default", "Handler": "$args[0] | ConvertFrom-Json" } ]
همچنین درون فایل schema با کمک پراپرتی Parameters، امکان تعریف پارامتر را نیز برای کامند Get-GitLog خواهیم داشت. به عنوان مثال میتوانیم فلگ reverse را نیز به کامند اصلی از طریق PowerShell ارسال کنیم:
"Parameters": [ { "Name": "reverse", "OriginalName": "--reverse", "ParameterType": "switch", "Description": "Reverse the order of the commits in the output." } ],
دقت داشته باشیم که با هربار تغییر فایل schema باید توسط دستور Export-CrescendoModule ماژول موردنظر را تولید کنید:
Export-CrescendoModule -Configuration ./git-ps.json -ModuleName ./git-ps.psm1 Import-Module ./git-ps.psd1
در نهایت cmdletمان به این صورت قابل استفاده خواهد بود:
Static Memory
حافظهی static برای ذخیرهی باینریهای برنامه، متغیرهای استاتیک و حروف رشتهای (در Rust) استفاده میشود. اندازهی حافظه استاتیک ثابت است و در زمان کامپایل مشخص میشود. حافظهی استاتیک طول عمری برابر با عمر برنامه دارد و مقادیر آن از شروع، تا پایان برنامه، باقی میماند. پاکسازی حافظهی استاتیک به صورت خودکار انجام میشود و با پایان برنامه انجام میشود.
مواردی که در حافظه استاتیک قرار میگیرند :
- Program Binary
- Static variables
- String Literals (in Rust)
Size :
Fixed ( محاسبه در زمان کامپایل )
Lifetime : برابر با طول عمر برنامه
پاکسازی : به صورت خودکار ؛ زمانی که برنامه متوقف میشود .
حافظهی پشته، مسئول نگهداری آرگومانهای تابع و متغیرهای محلی است. پشته، شامل stack frames است که برای هر فراخوانی تابع در زنجیرهای از فراخوانیهای تابع، ایجاد میشوند (به عنوان مثال، A B را فرا میخواند، B C را فرا میخواند). حافظهی پشته به اندازهی مشخصی در زمان کامپایل نیاز دارد؛ به این معنا که آرگومانها و متغیرهای درون stack frames باید اندازههای از پیش تعیین شدهای داشته باشند. اندازهی پشته، پویا است؛ اما دارای حد بالایی ثابتی است که در هنگام راه اندازی برنامه تعریف شدهاست. حافظهی پشته، دارای طول عمری برابر با طول عمر عملکرد است و هنگامیکه عملکرد، نتیجهای را بر میگرداند، پاکسازی آن خودکار است.
بیایید نگاهی به یک مثال ساده در Rust بیندازیم تا حافظهی پشته را بهتر درک کنیم:
fn add(x: i32, y: i32) -> i32 { let sum = x + y; sum } fn main() { let a = 5; let b = 3; let result = add(a, b); println!("The sum is: {}", result); }
هنگامیکه تابع add فراخوانی میشود، یک stack frames دیگر در بالای stack frames main موجود ایجاد میشود. این stack frames جدید حاوی متغیرهای محلی x، y و sum است. مقادیر a و b به عنوان آرگومان به تابع add ارسال میشوند و به ترتیب در x و y ذخیره میشوند. پس از محاسبهی مجموع، تابع add، مقداری را بر میگرداند و stack frames آن به طور خودکار از حافظهی پشته حذف میشود.
سپس تابع main، مقدار برگشتی را از تابع add دریافت میکند و به نتیجهی متغیر اختصاص مییابد. از ماکروی println! برای چاپ نتیجه استفاده میشود. پس از اتمام اجرای برنامه و بازگشت تابع اصلی، stack frames آن نیز از حافظهی پشته حذف میشود و حافظه بهطور خودکار پاک میشود.
در این مثال، میتوانید ببینید که چگونه از stack frames برای ذخیرهی آرگومانهای تابع و متغیرهای محلی در Rust استفاده میشود. اندازهی این متغیرها در زمان کامپایل مشخص میشود و طول عمر حافظهی پشته، برابر با طول عمر تابع است. هنگامیکه تابع برمیگردد، فرآیند پاکسازی آن خودکار است و قاب پشتهی مربوطه را حذف میکند.
Heap Memory
حافظهی Heap، مقادیری را ذخیره میکند که باید فراتر از طول عمر یک تابع مانند مقادیر بزرگ و مقادیر قابل دسترسی توسط رشتههای متعدد، زنده بمانند. از آنجائیکه هر رشته دارای پشتهی مخصوص به خود است، همهی آنها یک پشتهی مشترک دارند. حافظهی Heap میتواند مقادیری با اندازهی ناشناخته را در زمان کامپایل، در خود جای دهد؛ مانند رشتههای ورودی کاربر. اندازهی پشته نیز پویا است؛ با حد بالایی ثابت که در زمان راه اندازی برنامه تعیین میشود. حافظهی Heap طول عمری دارد که توسط برنامه نویس تعیین میشود و برنامه نویس تصمیم میگیرد که چه زمانی باید حافظه تخصیص داده شود. پاکسازی حافظهی هیپ به صورت دستی است و نیاز به مداخلهی برنامه نویس دارد.
در این مثال ساده، روش استفاده از حافظهی پشته نشان داده میشود:
use std::rc::Rc; #[derive(Debug)] struct LargeData { data: Vec<i32>, } impl LargeData { fn new(size: usize) -> LargeData { LargeData { data: vec![0; size], } } } fn main() { let large_data = Rc::new(LargeData::new(1_000_000)); let shared_data1 = Rc::clone(&large_data); let shared_data2 = Rc::clone(&large_data); println!("{:?}", shared_data1); println!("{:?}", shared_data2); }
سپس دو متغیر دیگر را به نامهای shared_data1 و shared_data2 ایجاد میکنیم که با استفاده از Rc::clone، یک شیء LargeData تخصیصیافتهی مشابه را به اشتراک میگذارند. این نشان میدهد که چگونه حافظهی پشته را میتوان در بین متغیرهای متعددی به اشتراک گذاشت؛ حتی فراتر از طول عمر تابع اصلی که داده را ایجاد کرده است.
در این مثال، پاکسازی حافظهی پشته به طور خودکار توسط مکانیزم شمارش مرجع Rust مدیریت میشود (در ادامهی دوره توضیح داده خواهد شد). هنگامیکه تعداد مرجع نشانگر Rc به صفر میرسد (یعنی وقتی همهی متغیرهایی که دادهها را به اشتراک میگذارند از محدوده خارج میشوند)، حافظهی تخصیص داده شده، روی پشته تخصیص داده میشود.
این مثال نشان میدهد که چگونه میتوان از حافظهی پشته برای ذخیرهی ساختارهای داده یا مقادیر بزرگی استفاده کرد که باید بیشتر از طول عمر یک تابع باشند و چگونه میتوان حافظهی پشته را بین چندین متغیر به اشتراک گذاشت.
فریمورک C4 برای برنامهنویسی iOS
C4 is an open-source creative coding framework that harnesses the power of native iOS programming with a simplified API that gets you working with media right away. Build artworks, design interfaces and explore new possibilities working with media and interaction
آشنایی با قابلیت های SQL Server 2016
همانطور که اطلاع دارید نسخه آزمایشی SQL Server 2016 قرار از تابستان امسال (2015) در دسترس باشد. قابلیتهای جدیدی به این محصول اضافه شده است. تعدادی از آنها عبارتند از
1- امکان استفاده از Clustered Column Store Index در جداول Memory Optmized
2- َAlways Encrypted
3- پشتیبانی از JSON
4- پشتیبانی از زبان R در SQL Server
و ...
کتاب Bing Maps V8 Succinctly
At least 80% of all information being collected by enterprises includes geolocation data. The Bing Maps V8 library is a very large collection of JavaScript code that allows web developers to place a map on a webpage, query for data, and manipulate objects on a map, creating a geo-application. In Bing Maps V8 Succinctly, James McCaffrey takes readers through utilizing this library, from creating the simplest application that uses it, to mastering more advanced functions like creating color-gradient legends and custom-styled Infobox objects.
- Getting Started
- Fundamental Techniques
- Working with Data
- Advanced Techniques
using(var client = new HttpClient()) { // do something with http client }
Unable to connect to the remote server System.Net.Sockets.SocketException: Only one usage of each socket address (protocol/network address/port) is normally permitted.
HttpClient خود را Dispose نکنید
کلاس HttpClient اینترفیس IDisposable را پیاده سازی میکند. بنابراین روش استفادهی اصولی آن باید به صورت ذیل و با پیاده سازی خودکار رهاسازی منابع مرتبط با آن باشد:
using (var client = new HttpClient()) { var result = await client.GetAsync("http://example.com/"); }
for (int i = 0; i < 10; i++) { using (var client = new HttpClient()) { var result = await client.GetAsync("http://example.com/"); Console.WriteLine(result.StatusCode); } }
TCP 192.168.1.6:13996 93.184.216.34:http TIME_WAIT TCP 192.168.1.6:13997 93.184.216.34:http TIME_WAIT TCP 192.168.1.6:13998 93.184.216.34:http TIME_WAIT TCP 192.168.1.6:13999 93.184.216.34:http TIME_WAIT TCP 192.168.1.6:14000 93.184.216.34:http TIME_WAIT TCP 192.168.1.6:14001 93.184.216.34:http TIME_WAIT TCP 192.168.1.6:14002 93.184.216.34:http TIME_WAIT TCP 192.168.1.6:14003 93.184.216.34:http TIME_WAIT TCP 192.168.1.6:14004 93.184.216.34:http TIME_WAIT TCP 192.168.1.6:14005 93.184.216.34:http TIME_WAIT
بنابراین اگر برنامهی شما تعداد زیادی کاربر دارد و یا تعداد زیادی درخواست را به روش فوق ارسال میکند، سیستم عامل به حد اشباع ایجاد سوکتهای جدید خواهد رسید.
این مشکل نیز ارتباطی به طراحی این کلاس و یا زبان #C و حتی استفادهی از using نیز ندارد. این رفتار، رفتار معمول سیستم عامل، با سوکتهای ایجاد شدهاست. TIME_WAIT ایی را که در اینجا ملاحظه میکنید، به معنای بسته شدن اتصال از طرف برنامهی ما است؛ اما سیستم عامل هنوز منتظر نتیجهی نهایی، از طرف دیگر اتصال است که آیا قرار است بستهی TCP ایی را دریافت کند یا خیر و یا شاید در بین راه تاخیری وجود داشتهاست. برای نمونه ویندوز به مدت 240 ثانیه یک اتصال را در این حالت حفظ خواهد کرد، که مقدار آن نیز در اینجا تنظیم میشود:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\TcpTimedWaitDelay]
بنابراین روش توصیه شدهی کار با HttpClient، داشتن یک وهلهی سراسری از آن در برنامه و عدم Dispose آن است. HttpClient نیز thread-safe طراحی شدهاست و دسترسی به یک شیء سراسری آن در برنامههای چند ریسمانی مشکلی را ایجاد نمیکند. همچنین Dispose آن نیز غیرضروری است و پس از پایان برنامه به صورت خودکار توسط سیستم عامل انجام خواهد شد.
تمام اجزای HttpClient به صورت Thread-safe طراحی نشدهاند
تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که روش صحیح کار کردن با HttpClient، نیاز به داشتن یک وهلهی Singleton از آنرا در سراسر برنامه دارد و Dispose صریح آن، بجز اشباع سوکتهای سیستم عامل و ناپایدار کردن تمام برنامههایی که از آن سرویس میگیرند، حاصلی را به همراه نخواهد داشت. در این بین مطابق مستندات HttpClient، استفادهی از متدهای ذیل این کلاس thread-safe هستند:
CancelPendingRequests DeleteAsync GetAsync GetByteArrayAsync GetStreamAsync GetStringAsync PostAsync PutAsync SendAsync
BaseAddress DefaultRequestHeaders MaxResponseContentBufferSize Timeout
استفادهی سراسری و مجدد از HttpClient، تغییرات DNS را متوجه نمیشود
با طراحی یک کلاس مدیریت کنندهی سراسری HttpClient با طول عمر Singelton، به یک مشکل دیگر نیز برخواهیم خورد: چون در اینجا از اتصالات، استفادهی مجدد میشوند، دیگر تغییرات DNS را لحاظ نخواهند کرد.
برای حل این مشکل، در زمان ایجاد یک HttpClient سراسری، به ازای یک BaseAddress مشخص، باید از ServicePointManager کوئری گرفته و زمان اجارهی اتصال آنرا دقیقا مشخص کنیم:
var sp = ServicePointManager.FindServicePoint(new Uri("http://thisisasample.com")); sp.ConnectionLeaseTimeout = 60*1000; //In milliseconds
طراحی یک کلاس، برای مدیریت سراسری وهلههای HttpClient
تا اینجا به صورت خلاصه به نکات ذیل رسیدیم:
- HttpClient باید به صورت یک وهلهی سراسری Singleton مورد استفاده قرار گیرد. هر وهله سازی مجدد آن 35ms زمان میبرد.
- Dispose یک HttpClient غیرضروری است.
- HttpClient تقریبا thread safe طراحی شدهاست؛ اما تعدادی از خواص آن مانند BaseAddress اینگونه نیستند.
- برای رفع مشکل اتصالات چسبنده (اتصالاتی که هیچگاه پایان نمییابند)، نیاز است timeout آنرا تنظیم کرد.
بنابراین بهتر است این نکات را در یک کلاس به صورت ذیل کپسوله کنیم:
using System; using System.Collections.Generic; using System.Net.Http; namespace HttpClientTips { public interface IHttpClientFactory : IDisposable { HttpClient GetOrCreate( Uri baseAddress, IDictionary<string, string> defaultRequestHeaders = null, TimeSpan? timeout = null, long? maxResponseContentBufferSize = null, HttpMessageHandler handler = null); } }
using System; using System.Collections.Concurrent; using System.Collections.Generic; using System.Net; using System.Net.Http; using System.Threading; namespace HttpClientTips { /// <summary> /// Lifetime of this class should be set to `Singleton`. /// </summary> public class HttpClientFactory : IHttpClientFactory { // 'GetOrAdd' call on the dictionary is not thread safe and we might end up creating the HttpClient more than // once. To prevent this Lazy<> is used. In the worst case multiple Lazy<> objects are created for multiple // threads but only one of the objects succeeds in creating the HttpClient. private readonly ConcurrentDictionary<Uri, Lazy<HttpClient>> _httpClients = new ConcurrentDictionary<Uri, Lazy<HttpClient>>(); private const int ConnectionLeaseTimeout = 60 * 1000; // 1 minute public HttpClientFactory() { // Default is 2 minutes: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.net.servicepointmanager.dnsrefreshtimeout(v=vs.110).aspx ServicePointManager.DnsRefreshTimeout = (int)TimeSpan.FromMinutes(1).TotalMilliseconds; // Increases the concurrent outbound connections ServicePointManager.DefaultConnectionLimit = 1024; } public HttpClient GetOrCreate( Uri baseAddress, IDictionary<string, string> defaultRequestHeaders = null, TimeSpan? timeout = null, long? maxResponseContentBufferSize = null, HttpMessageHandler handler = null) { return _httpClients.GetOrAdd(baseAddress, uri => new Lazy<HttpClient>(() => { // Reusing a single HttpClient instance across a multi-threaded application means // you can't change the values of the stateful properties (which are not thread safe), // like BaseAddress, DefaultRequestHeaders, MaxResponseContentBufferSize and Timeout. // So you can only use them if they are constant across your application and need their own instance if being varied. var client = handler == null ? new HttpClient { BaseAddress = baseAddress } : new HttpClient(handler, disposeHandler: false) { BaseAddress = baseAddress }; setRequestTimeout(timeout, client); setMaxResponseBufferSize(maxResponseContentBufferSize, client); setDefaultHeaders(defaultRequestHeaders, client); setConnectionLeaseTimeout(baseAddress, client); return client; }, LazyThreadSafetyMode.ExecutionAndPublication)).Value; } public void Dispose() { foreach (var httpClient in _httpClients.Values) { httpClient.Value.Dispose(); } } private static void setConnectionLeaseTimeout(Uri baseAddress, HttpClient client) { // This ensures connections are used efficiently but not indefinitely. client.DefaultRequestHeaders.ConnectionClose = false; // keeps the connection open -> more efficient use of the client ServicePointManager.FindServicePoint(baseAddress).ConnectionLeaseTimeout = ConnectionLeaseTimeout; // ensures connections are not used indefinitely. } private static void setDefaultHeaders(IDictionary<string, string> defaultRequestHeaders, HttpClient client) { if (defaultRequestHeaders == null) { return; } foreach (var item in defaultRequestHeaders) { client.DefaultRequestHeaders.Add(item.Key, item.Value); } } private static void setMaxResponseBufferSize(long? maxResponseContentBufferSize, HttpClient client) { if (maxResponseContentBufferSize.HasValue) { client.MaxResponseContentBufferSize = maxResponseContentBufferSize.Value; } } private static void setRequestTimeout(TimeSpan? timeout, HttpClient client) { if (timeout.HasValue) { client.Timeout = timeout.Value; } } } }
پس از تدارک این کلاس، نحوهی معرفی آن به سیستم باید به صورت Singleton باشد. برای مثال اگر از ASP.NET Core استفاده میکنید، آنرا به صورت ذیل ثبت کنید:
namespace HttpClientTips.Web { public class Startup { public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddSingleton<IHttpClientFactory, HttpClientFactory>(); services.AddMvc(); }
اکنون، یک نمونه، نحوهی استفادهی از اینترفیس IHttpClientFactory تزریقی به صورت ذیل میباشد:
namespace HttpClientTips.Web.Controllers { public class HomeController : Controller { private readonly IHttpClientFactory _httpClientFactory; public HomeController(IHttpClientFactory httpClientFactory) { _httpClientFactory = httpClientFactory; } public async Task<IActionResult> Index() { var host = new Uri("http://localhost:5000"); var httpClient = _httpClientFactory.GetOrCreate(host); var responseMessage = await httpClient.GetAsync("home/about").ConfigureAwait(false); var responseContent = await responseMessage.Content.ReadAsStringAsync().ConfigureAwait(false); return Content(responseContent); }
برای مطالعهی بیشتر
You're using HttpClient wrong and it is destabilizing your software
Disposable, Finalizers, and HttpClient
Using HttpClient as it was intended (because you’re not)
Singleton HttpClient? Beware of this serious behaviour and how to fix it
Beware of the .NET HttpClient
Effectively Using HttpClient
خبرنامه هفتگی ASP.NET Core News
ASP.NET Core News is the only weekly newsletter dedicated to ASP.NET Core. Whether you build Razor Pages, MVC applications, Web APIs, SignalR awesomeness, or anything else available on the ASP.NET Core platform, we've got you covered. Every Friday you will receive a weekly digest of the most interesting posts and articles from the last seven days.