return default (T);
اگر دایمنشنی بیشتر از یک ساختار سلسله مراتبی باشد ، باید حتما مشخص شود که اعضای کدام ساختار سلسله مراتبی مورد نظر ما می باشد . بنابراین کوئریهای زیر دارای خطا میباشند.
Select [Customer].members on columns From [Adventure Works] GO Select [Scenario].members on columns From [Adventure Works]
دو کوئری زیر را در نظر بگیرید :
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].members on rows From [Adventure Works]
و
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Country].members on rows From [Adventure Works]
تفاوت این دو کوئری در واکشی اطلاعات از اعضای سطح ساختار سلسله مراتبی دایمنشن میباشد. برای توضیح بیشتر ابتدا به خروجی آنها نگاهی بیندازید.
در کوئری اول تمامی سطوح موجود در ساختار سلسله مراتبی دایمنشن مورد نظر واکشی میشود. در کوئری دوم فقط سطح کشور از ساختار سلسله مراتبی واکشی میشود.
ساختار سلسله مراتبی دایمنشن [ Customer ] در شکل زیر نمایش داده شده است.
امکان واکشی عضوهای یک عضو از ساختار سلسله مراتبی وجود ندارد
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Country].[France].members on rows From [Adventure Works]
دقت کنید که France خودش عضو سطح Country در ساختار سلسله مراتبی Customer Geography در دایمنشن Customer میباشد و دیگر امکان واکشی اعضای این عضو وجود ندارد
بچههای یک عضو را به شکل زیر میتوان واکشی نمود.
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Country].[France].children on rows From [Adventure Works]
برای بدست آوردن بچه های یک عضو در یک ساختار سلسله مراتبی، از children استفاده می شود .
دقت داشته باشید، همانگونه که عضو، دارای Members نمیباشد، یک بچه هم دارای Children نمیباشد. بنابراین کوئری زیر با خطا مواجه میشود.
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Country].[France].children.children on rows From [Adventure Works]
البته شاید تصور میشد که باید به عنوان یک ساختار سلسله مراتبی بعد از کشور، استان و سپس شهرها واکشی شوند. اما برای واکشی ساختار سلسله مراتبی باید به صورت زیر عمل کرد.
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, descendants( [Customer].[Customer Geography].[Country].[France], [Customer].[Customer Geography].[City] ) on rows From [Adventure Works]
عملا برای یافتن شهرهای کشور فرانسه، باید دو سطح در ساختار سلسله مراتبی پایین برویم. برای این منظور از تابع descendants () استفاده کردهایم و به خاطر داشته باشید که نوشتن [France].children.children مجاز نمیباشد. همچنین در تابع فوق دو پارامتر ورودی داریم؛ اولی مشخص کنندهی یک عضو از سطح مبدا میباشد و دومین پارامتر مشخص کنندهی سطحی است که باید واکشی در آن صورت بگیرد.
برای مشخصتر شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, descendants( [Customer].[Customer Geography].[Country].[France], [Customer].[Customer Geography].[Customer] ) on rows From [Adventure Works]
در این مثال واکشی در چهار سطح پایینتر انجام شده است و به این معنی میباشد که ما مشتریان کشور فرانسه را در ردیفها واکشی کردهایم.
عدم وجود یک Member :
در صورت عدم وجود یک عضو در واکشی، خروجی خالی میباشد و خطا نمایش داده نمیشود.
Select [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zhen] on columns From [Adventure Works]
مشتری با نام Crystal Zhen وجود ندارد؛ بنابراین نتیجه خالی میباشد.
پیدا کردن یک عضو در مجموعه ایی از اعضا، البته اگر این عضو درآ ن مجموعه وجود نداشته باشد خروجی خالی می باشد.
Select exists( [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng], [Customer].[Customer Geography].members )on columns From [Adventure Works]
در نوشتن کوئریها دقت کنید که حتما بین دایمنشنها و شاخصها در SSAS ارتباط ایجاد شده باشد. در غیر این صورت خروجی نامعتبر خواهد بود. به عنوان مثال در کوئری زیر بین شاخص [Measures].[Reseller Sales Amount] و مشتری ارتباطی وجود ندارد (این ارتباط باید در هنگام ساخت Cube در SSAS ایجاد میگردید تا در هنگام Deploy کردن محاسبات لازم صورت بگیرد) بنابر این در خروجی شاهد نمایش شاخص پیش فرض Cube میباشیم.
Select [Measures].[Reseller Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Customer].members on rows From [Adventure Works]
قبلا گفته شد که هر سطح دارای Members میباشد و میتوان برای هر عضو Childrenهای آن عضو را نمایش داد، با این وجود دقت کنید که اعضای آخرین سطح ساختار سلسله مراتبی دارای Children نمیباشند.
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng].children on rows From [Adventure Works]
خروجی خالی میباشد.
بدست آوردن پدر یک عضو در ساختار سلسله مراتبی :
کوئری زیر را اجرا کنید
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng].parent on rows From [Adventure Works]
با توجه به ساختار سلسله مراتبی تعریف شده، پدر این مشتری یک کد پستی می باشد .
برای بدست آوردن پدربزرگ یک ساختار سلسله مراتبی داریم :
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng].parent.parent on rows From [Adventure Works]
و برای بدست آوردن پدر در 4 سطح بالاتر داریم
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng].parent.parent.parent.parent on rows From [Adventure Works]
در صورتیکه با بالا رفتن از سطوح یک ساختار سلسله مراتبی از ریشه رد شویم ، خروجی خالی بر میگردد .
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng].parent .parent.parent.parent.parent.parent on rows From [Adventure Works]
برای بدست آوردن نیا میتوانیم از تابع ancestor() استفاده کنیم.
بدست آوردن نیا برای یک مشتری در سطح شهر
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, ancestor( [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng], [Customer].[Customer Geography].[City] )on rows From [Adventure Works]
بدست آوردن نیا برای یک مشتری در سطح شهر
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, ancestor( [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng], [Customer].[Customer Geography].[City] )on rows From [Adventure Works]
پارامتر دوم در تابع ancestor میتواند هم مشخص کنندهی یک سطح باشد توسط نام آن سطح و هم میتواند یک عدد باشد که مشخص کنندهی تعداد سطحی است که باید در واکشی اطلاعات از ساختار سلسله مراتبی بالا برویم.
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, ancestor( [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng], 2 ) on rows From [Adventure Works]
بدست آوردن نیا برای یک مشتری در دو سطح بالاتر
در صورتی که بخواهیم تمامی سطوح بالاتر از یک سطح را داشته باشیم و بعد هم سر جمع داشته باشیم، به صورت زیر عمل میکنیم و از تابع ascendants استفاده میکنیم.
Select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, ascendants( [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng] ) on rows From [Adventure Works]
دقت داشته باشید که در این تابع تمامی سطوح از سطح مشخص شده با سمت ریشه باز گردانده میشوند. در حالیکه در تابع ancestor فقط سطح مشخص شده در ساختار سلسله مراتبی به سمت ریشه باز گردانده میشد.
مرتب سازی اعضای یک ساختار سلسله مراتبی از بالا به پایین به صورت نزولی
select [Measures].[Internet Sales Amount] on columns, hierarchize( ascendants( [Customer].[Customer Geography].[Customer].[Crystal Zheng] ) ) on rows From [Adventure Works]
برای مرتب سازی یک ساختار سلسله مراتبی از تابع hierarchize() استفاده میکنیم. دقت داشته باشید که کار برروی ساختارهای سلسله مراتبی یکی از قسمتهای اصلی در MDX Query ها میباشد.
ادامهی این مطالب و کار با ساختارهای سلسله مراتبی را در مقالات بعدی دنبال خواهیم کرد.
شی گرایی در #F
*با توجه به این موضوع که فرض است دوستان با مفاهیم شی گرایی آشنایی دارند از توضیح و تشریح این مفاهیم خودداری میکنم.
Classes
کلاس چارچوبی از اشیا است برای نگهداری خواص(Properties) و رفتار ها(Methods) و رخدادها(Events). کلاس پایه ایترین مفهوم در برنامه نویسی شی گراست. ساختار کلی تعربف کلاس در #F به صورت زیر است:
type [access-modifier] type-name [type-params] [access-modifier] ( parameter-list ) [ as identifier ] = [ class ] [ inherit base-type-name(base-constructor-args) ] [ let-bindings ] [ do-bindings ] member-list ... [ end ] type [access-modifier] type-name1 ... and [access-modifier] type-name2 ... ...
انواع access-modifier در #F
- public : دسترسی برای تمام فراخوانها امکان پذیر است
- internal : دسترسی برای تمام فراخوان هایی که در همین assembly هستند امکان پذیر است
- private : دسترسی فقط برای فراخوانهای موجود در همین ماژول امکان پذیر است
نکته : protected access modifier در #F پشتیبانی نمیشود.
مثالی از تعریف کلاس:
type Account(number : int, name : string) = class let mutable amount = 0m end
let myAccount = new Account(123456, "Masoud")
برای تعریف خاصیت در #F باید از کلمه کلیدی member استفاده کنید. در مثال بعدی برای کلاس بالا تابع و خاصیت تعریف خواهیم کرد.
type Account(number : int, name: string) = class let mutable amount = 0m member x.Number = number member x.Name= name member x.Amount = amount member x.Deposit(value) = amount <- amount + value member x.Withdraw(value) = amount <- amount - value end
open System type Account(number : int, name: string) = class let mutable amount = 0m member x.Number = number member x.Name= name member x.Amount = amount member x.Deposit(value) = amount <- amount + value member x.Withdraw(value) = amount <- amount - value end
let masoud= new Account(12345, "Masoud") let saeed = new Account(67890, "Saeed") let transfer amount (source : Account) (target : Account) = source.Withdraw amount target.Deposit amount let printAccount (x : Account) = printfn "x.Number: %i, x.Name: %s, x.Amount: %M" x.Number x.Name x.Amount let main() = let printAccounts() = [masoud; saeed] |> Seq.iter printAccount printfn "\nInializing account" homer.Deposit 50M marge.Deposit 100M printAccounts() printfn "\nTransferring $30 from Masoud to Saeed" transfer 30M masoud saeed
printAccounts() printfn "\nTransferring $75 from Saeed to Masoud" transfer 75M saeed masoud printAccounts() main()
در #F زمانی که قصد داشته باشیم در بعد از وهله سازی از کلاس و فراخوانی سازنده، عملیات خاصی انجام شود(مثل انجام برخی عملیات متداول در سازندههای کلاسهای دات نت) باید از کلمه کلیدی do به همراه یک بلاک از کد استفاده کنیم.
open System open System.Net type Stock(symbol : string) = class let mutable _symbol = String.Empty do //کد مورد نظر در این جا نوشته میشود end
open System type MyType(a:int, b:int) as this = inherit Object() let x = 2*a let y = 2*b do printfn "Initializing object %d %d %d %d %d %d" a b x y (this.Prop1) (this.Prop2) static do printfn "Initializing MyType." member this.Prop1 = 4*x member this.Prop2 = 4*y override this.ToString() = System.String.Format("{0} {1}", this.Prop1, this.Prop2) let obj1 = new MyType(1, 2)
خروجی مثال بالا:
Initializing MyType. Initializing object 1 2 2 4 8 16
برای تعریف خواص به صورت استاتیک مانند #C از کلمه کلیدی static استفاده کنید.مثالی در این زمینه:
type SomeClass(prop : int) = class member x.Prop = prop static member SomeStaticMethod = "This is a static method" end
let instance = new SomeClass(5);; instance.SomeStaticMethod;; output: stdin(81,1): error FS0191: property 'SomeStaticMethod' is static.
SomeClass.SomeStaticMethod;; (* invoking static method *)
همانند #C و سایر زبانهای دات نت امکان تعریف متدهای get و set برای خاصیتهای یک کلاس وجود دارد.
ساختار کلی:
member alias.PropertyName with get() = some-value and set(value) = some-assignment
type MyClass() = class let mutable num = 0 member x.Num with get() = num and set(value) = num <- value end;;
public int Num { get{return num;} set{num=value;} }
type MyClass() = class let mutable num = 0 member x.Num with get() = num and set(value) = if value > 10 || value < 0 then raise (new Exception("Values must be between 0 and 10")) else num <- value end
Interface ها
اینترفیس به تمامی خواص و توابع عمومی اشئایی که آن را پیاده سازی کرده اند اشاره میکند. (توضیحات بیشتر (^ ) و (^ ))ساختار کلی برای تعریف آن به صورت زیر است:
type type-name = interface inherits-decl member-defns end
type IPrintable = abstract member Print : unit -> unit
نکته: در هنگام تعریف توابع و خاصیت در interfaceها باید از کلمه abstract استفاده کنیم. هر کلاسی که از یک یا چند تا اینترفیس ارث ببرد باید تمام خواص و توابع اینتریسها را پیاده سازی کند. در مثال بعدی کلاس SomeClass1 اینترفیس بالا را پیاده سازی میکند. دقت کنید که کلمه this توسط من به عنوان اشاره گر به اشیای کلاس تعیین شده و شما میتونید از هر کلمه یا حرف دیگری استفاده کنید.
type SomeClass1(x: int, y: float) = interface IPrintable with member this.Print() = printfn "%d %f" x y
روش نادرست:
let instance = new SomeClass1(10,20) instance.Print//فراخوانی این متد باعث ایجاد خطای کامپایلری میشود.
let instance = new SomeClass1(10,20) let instanceCast = instance :> IPrintable// استفاده از (<:) برای عملیات تبدیل کلاس به اینترفیس instanceCast.Print
در مثال بعدی کلاسی خواهیم داشت که از سه اینترفیس ارث میبرد. در نتیجه باید تمام متدهای هر سه اینترفیس را پیاده سازی کند.
type Interface1 = abstract member Method1 : int -> int type Interface2 = abstract member Method2 : int -> int type Interface3 = inherit Interface1 inherit Interface2 abstract member Method3 : int -> int type MyClass() = interface Interface3 with member this.Method1(n) = 2 * n member this.Method2(n) = n + 100 member this.Method3(n) = n / 10
let instance = new MyClass() let instanceToCast = instance :> Interface3 instanceToCast.Method3 10
#F از کلاسهای abstract هم پشتیبانی میکند. اگر با کلاسهای abstract در #C آشنایی ندارید میتونید مطالب مورد نظر رو در (^ ) و (^ ) مطالعه کنید. به صورت خلاصه کلاسهای abstract به عنوان کلاسهای پایه در برنامه نویسی شی گرا استفاده میشوند. این کلاسها دارای خواص و متدهای پیاده سازی شده و نشده هستند. خواص و متد هایی که در کلاس پایه abstract پیاده سازی نشده اند باید توسط کلاس هایی که از این کلاس پایه ارث میبرند حتما پیاده سازی شوند.
ساختار کلی تعریف کلاسهای abstract:
[<AbstractClass>] type [ accessibility-modifier ] abstract-class-name = [ inherit base-class-or-interface-name ] [ abstract-member-declarations-and-member-definitions ] abstract member member-name : type-signature
[<AbstractClass>] type Shape(x0 : float, y0 : float) = let mutable x, y = x0, y0 let mutable rotAngle = 0.0 abstract Area : float with get abstract Perimeter : float with get abstract Name : string with get
#1 کلاس اول
type Square(x, y,SideLength) = inherit Shape(x, y)
override this.Area = this.SideLength * this.SideLength override this.Perimeter = this.SideLength * 4. override this.Name = "Square"
type Circle(x, y, radius) = inherit Shape(x, y)
let PI = 3.141592654 member this.Radius = radius override this.Area = PI * this.Radius * this.Radius override this.Perimeter = 2. * PI * this.Radius
structureها در #F دقیقا معال struct در #C هستند. توضیحات بیشتر درباره struct در #C (^ ) و (^ )). اما به طور خلاصه باید ذکر کنم که strucureها تقریبا دارای مفهوم کلاس هستند با اندکی تفاوت که شامل موارد زیر است:
- structureها از نوع مقداری هستند و این بدین معنی است مستقیما درون پشته ذخیره میشوند.
- ارجاع به structureها از نوع ارجاع با مقدار است بر خلاف کلاسها که از نوع ارجاع به منبع هستند.(^ )
- structureها دارای خواص ارث بری نیستند.
- عموما از structure برای ذخیره مجموعه ای از دادهها با حجم و اندازه کم استفاده میشود.
ساختار کلی تعریف structure
[ attributes ] type [accessibility-modifier] type-name = struct type-definition-elements end //یا به صورت زیر [ attributes ] [<StructAttribute>] type [accessibility-modifier] type-name = type-definition-elements
type Point3D = struct val x: float val y: float val z: float end
type Point2D = struct val X: float val Y: float new(x: float, y: float) = { X = x; Y = y } end
در پایان یک مثال مشترک رو در #C و #F پیاده سازی میکنیم:
روش استفادهی از jQuery نیز در حالت کلی همانند مطلب «استفاده از کتابخانههای ثالث جاوا اسکریپتی در برنامههای AngularJS 2.0» است؛ اما به همراه چند نکتهی اضافهتر مانند محل فراخوانی و دسترسی به DOM، در کدهای یک کامپوننت.
هدف: استفاده از کتابخانهی Chosen
میخواهیم جهت غنیتر کردن ظاهر یک دراپ داون در برنامههای AngularJS 2.0، از یک افزونهی بسیار معروف jQuery به نام Chosen استفاده کنیم.
تامین پیشنیازهای اولیه
میتوان فایلهای این کتابخانه را مستقیما از GitHub دریافت و به پروژه اضافه کرد. اما بهتر است اینکار را توسط bower مدیریت کنیم. این کتابخانه هنوز دارای بستهی رسمی npm نیست (و بستهی chosen-npm که در مخزن npm وجود دارد، توسط این تیم ایجاد نشدهاست). اما همانطور که در مستندات آن نیز آمدهاست، توسط دستور ذیل نصب میشود:
bower install chosen
در اینجا نام پیش فرض bower.json را پذیرفته و سپس محتوای فایل ایجاد شده را به نحو ذیل تغییر دهید:
{ "name": "asp-net-mvc5x-angular2x", "version": "1.0.0", "authors": [ "DNT" ], "license": "MIT", "ignore": [ "node_modules", "bower_components" ], "dependencies": { "chosen": "1.4.2" }, "devDependencies": { } }
پس از دریافت خودکار chosen، بستهی آنرا در مسیر bower_components\chosen واقع در ریشهی پروژه میتوانید مشاهده کنید.
استفاده از jQuery و chosen به صورت untyped
سادهترین و متداولترین روش استفاده از jQuery و افزونههای آن شامل موارد زیر هستند:
الف) تعریف مداخل مرتبط با آنها در فایل index.html
<script src="~/node_modules/jquery/dist/jquery.min.js"></script> <script src="~/node_modules/bootstrap/dist/js/bootstrap.min.js"></script> <script src="~/bower_components/chosen/chosen.jquery.min.js"></script> <link href="~/bower_components/chosen/chosen.min.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
ب) تعریف jQuery به صورت untyped
declare var jQuery: any;
محل صحیح فراخوانی متدهای مرتبط با jQuery
در تصویر ذیل، چرخهی حیات یک کامپوننت را مشاهده میکنید که با تعدادی از آنها پیشتر آشنا شدهایم:
روش متداول استفاده از jQuery، فراخوانی آن پس از رخداد document ready است. در اینجا معادل این رخداد، hook ویژهای به نام ngAfterViewInit است. بنابراین تمام فراخوانیهای jQuery را باید در این متد انجام داد.
همچنین جیکوئری نیاز دارد تا بداند هم اکنون قرار است با چه المانی کار کنیم و کامپوننت بارگذاری شده کدام است. برای این منظور، یکی از سرویسهای توکار AngularJS 2.0 را به نام ElementRef، به سازندهی کلاس تزریق میکنیم. توسط خاصیت this._el.nativeElement آن میتوان به المان ریشهی کامپوننت جاری دسترسی یافت.
constructor(private _el: ElementRef) { }
تهیهی کامپوننت نمایش یک دراپ داون مزین شده با chosen
در ادامه قصد داریم نکاتی را که تاکنون مرور کردیم، به صورت یک مثال پیاده سازی کنیم. به همین جهت فایل جدید using-jquery-addons.component.ts را به پروژه اضافه کنید به همراه فایل قالب آن به نام using-jquery-addons.component.html؛ با این محتوا:
الف) کامپوننت using-jquery-addons.component.ts
import { Component, ElementRef, AfterViewInit } from "@angular/core"; declare var jQuery: any; // untyped @Component({ templateUrl: "app/using-jquery-addons/using-jquery-addons.component.html" }) export class UsingJQueryAddonsComponent implements AfterViewInit { dropDownItems = ["First", "Second", "Third"]; selectedValue = "Second"; constructor(private _el: ElementRef) { } ngAfterViewInit() { jQuery(this._el.nativeElement) .find("select") .chosen() .on("change", (e, args) => { this.selectedValue = args.selected; }); } }
ب) قالب using-jquery-addons.component.html
<select> <option *ngFor="let item of dropDownItems" [value]="item" [selected]="item == selectedValue"> {{item}} option </option> </select> <h4> {{selectedValue}}</h4>
توضیحات
کلاس UsingJQueryAddonsComponent، اینترفیس AfterViewInit را پیاده سازی کردهاست؛ تا توسط متد ngAfterViewInit بتوانیم با عناصر DOM کار کنیم. هرچند در کل اینکار باید صرفا محدود شود به مواردی مانند مثال جاری و در حد آغاز یک افزونهی jQuery و اگر قرار است تغییراتی دیگری صورت گیرند بهتر است از همان روش binding توکار AngularJS 2.0 استفاده کرد.
در سازندهی کلاس، سرویس ElementRef تزریق شدهاست تا توسط خاصیت this._el.nativeElement آن بتوان به المان ریشهی کامپوننت جاری دسترسی یافت. به همین جهت است که پس از آن از متد find، برای یافتن دراپ داون استفاده شدهاست و سپس chosen به نحو متداولی به آن اعمال گردیدهاست.
در اینجا هر زمانیکه یکی از آیتمهای دراپ داون انتخاب شوند، مقدار آن به خاصیت selectedValue انتساب داده شده و این انتساب سبب فعال سازی binding و نمایش مقدار آن در ذیل دراپ داون میگردد.
در قالب این کامپوننت هم با استفاده از ngFor، عناصر دراپ داون از آرایهی dropDownItems تعریف شده در کلاس کامپوننت، تامین میشوند. متغیر محلی item تعریف شدهی در اینجا، در محدودی همین المان قابل دسترسی است. برای مثال از آن جهت تنظیم دومین آیتم لیست به صورت انتخاب شده، در حین اولین بار نمایش view استفاده شدهاست.
استفاده از jQuery و chosen به صورت typed
کتابخانهی jQuery در مخزن کد https://github.com/DefinitelyTyped/DefinitelyTyped/tree/master/jquery دارای فایل d.ts. خاص خود است. برای نصب آن میتوان از روش ذیل استفاده کرد:
npm install -g typings typings install jquery --save --ambient
/// <reference path="../typings/browser/ambient/jquery/index.d.ts" />
در ادامه به فایل using-jquery-addons.component.ts مراجعه کرده و تغییر ذیل را اعمال کنید:
// declare var jQuery: any; // untyped declare var jQuery: JQueryStatic; // typed
interface JQuery { //... chosen(options?:any):JQuery; } declare module "jquery" { export = $; }
کدهای کامل این پروژه را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
01. Introduction 02. Installing Karma 03. Karma with Webstorm 04. Testing Controllers 05. Testing Simple Services 06. Testing Services with Dependencies 07. Testing AJAX Services 08. Testing Filters 09. Testing Directives - Overview 10. Setting up Karma for Testing Directives 11. Testing Directives 12. End to End Testing - Overview 13. Setting up Karma for End to End Testing 14. End to End Testing - Part 1 15. End to End Testing - Part 2 16. Troubleshooting End to End Tests 17. Summary
01-Introduction to Directives 02-Demo. Creating Your First Directive 03-Demo. Domain Specific Language via Custom Elements 04-Demo. Isolating Directive Scope 05-Demo. Exploring Isolate Scope Bindings 06-Demo. Handling Events with Directives 07-Demo. Observing and Responding to Changes 08-Demo. Using Controllers within Directives 09-Demo. Sharing Directive Controllers via Require 10-Demo. Directive Priority and using Terminal 11-Demo. Using Require with Nested Directives 12-Demo. Understanding Transclusion 13-Demo. Using Compile to Transform the DOM 14-Demo. Making jQuery More Explicit with Directives 15-Summary
Roslyn #6
پیشنیاز این بحث نصب مواردی است که در مطلب «شروع به کار با Roslyn » در قسمت دوم عنوان شدند:
الف) نصب SDK ویژوال استودیوی 2015
ب) نصب قالبهای ایجاد پروژههای مخصوص Roslyn
البته این قالبها چیزی بیشتر از ایجاد یک پروژهی کلاس Library جدید و افزودن ارجاعاتی به بستهی نیوگت Microsoft.CodeAnalysis، نیستند. اما درکل زمان ایجاد و تنظیم این نوع پروژهها را خیلی کاهش میدهند و همچنین یک پروژهی تست را ایجاد کرده و تولید بستهی نیوگت و فایل VSIX را نیز بسیار ساده میکنند.
هدف از تولید Analyzers
بسیاری از مجموعهها و شرکتها، یک سری قوانین و اصول خاصی را برای کدنویسی وضع میکنند تا به کدهایی با قابلیت خوانایی بهتر و نگهداری بیشتر برسند. با استفاده از Roslyn و آنالیز کنندههای آن میتوان این قوانین را پیاده سازی کرد و خطاها و اخطارهایی را به برنامه نویسها جهت رفع اشکالات موجود، نمایش داده و گوشزد کرد. بنابراین هدف از آنالیز کنندههای Roslyn، سهولت تولید ابزارهایی است که بتوانند برنامه نویسها را ملزم به رعایت استانداردهای کدنویسی کنند.
همچنین معلمها نیز میتوانند از این امکانات جهت ارائهی نکات ویژهای به تازهکاران کمک بگیرند. برای مثال اگر این قسمت از کد اینگونه باشد، بهتر است؛ مثلا بهتر است فیلدهای سطح کلاس، خصوصی تعریف شوند و امکان دسترسی به آنها صرفا از طریق متدهایی که قرار است با آنها کار کنند صورت گیرد.
این آنالیز کنندها به صورت پویا در حین تایپ کدها در ویژوال استودیو فعال میشوند و یا حتی به صورت خودکار در طی پروسهی Build پروژه نیز میتوانند ظاهر شده و خطاها و اخطارهایی را گزارش کنند.
بررسی مثال معتبری که میتواند بهتر باشد
در اینجا یک کلاس نمونه را مشاهده میکنید که در آن فیلدهای کلاس به صورت public تعریف شدهاند.
public class Student { public string FirstName; public string LastName; public int TotalPointsEarned; public void TakeExam(int pointsForExam) { TotalPointsEarned += pointsForExam; } public void ExtraCredit(int extraPoints) { TotalPointsEarned += extraPoints; } public int PointsEarned { get { return TotalPointsEarned; } } }
بنابراین در ادامه هدف ما این است که یک Roslyn Analyzer جدید را طراحی کنیم تا از طریق آن هشدارهایی را جهت تبدیل فیلدهای عمومی به خصوصی، به برنامه نویس نمایش دهیم.
با اجرای افزونهی View->Other windows->Syntax visualizer، تصویر فوق نمایان خواهد شد. بنابراین در اینجا نیاز است FieldDeclarationها را یافته و سپس tokenهای آنها را بررسی کنیم و مشخص کنیم که آیا نوع یا Kind آنها public است (PublicKeyword) یا خیر؟ اگر بلی، آن مورد را به صورت یک Diagnostic جدید گزارش میدهیم.
ایجاد اولین Roslyn Analyzer
پس از نصب پیشنیازهای بحث، به شاخهی قالبهای extensibility در ویژوال استودیو مراجعه کرده و یک پروژهی جدید از نوع Analyzer with code fix را آغاز کنید.
قالب Stand-alone code analysis tool آن دقیقا همان برنامههای کنسول بحث شدهی در قسمتهای قبل است که تنها ارجاعی را به بستهی نیوگت Microsoft.CodeAnalysis به صورت خودکار دارد.
قالب پروژهی Analyzer with code fix علاوه بر ایجاد پروژههای Test و VSIX جهت بسته بندی آنالایزر تولید شده، دارای دو فایل DiagnosticAnalyzer.cs و CodeFixProvider.cs پیش فرض نیز هست. این دو فایل قالبهایی را جهت شروع به کار تهیهی آنالیز کنندههای مبتنی بر Roslyn ارائه میدهند. کار DiagnosticAnalyzer آنالیز کد و ارائهی خطاهایی جهت نمایش به ویژوال استودیو است و CodeFixProvider این امکان را مهیا میکند که این خطای جدید عنوان شدهی توسط آنالایزر، چگونه باید برطرف شود و راهکار بازنویسی Syntax tree آنرا ارائه میدهد.
همین پروژهی پیش فرض ایجاد شده نیز قابل اجرا است. اگر بر روی F5 کلیک کنید، یک کپی جدید و محصور شدهی ویژوال استودیو را باز میکند که در آن افزونهی در حال تولید به صورت پیش فرض و محدود نصب شدهاست. اکنون اگر پروژهی جدیدی را جهت آزمایش، در این وهلهی محصور شدهی ویژوال استودیو باز کنیم، قابلیت اجرای خودکار آنالایزر در حال توسعه را فراهم میکند. به این ترتیب کار تست و دیباگ آنالایزرها با سهولت بیشتری قابل انجام است.
این پروژهی پیش فرض، کار تبدیل نام فضاهای نام را به upper case، به صورت خودکار انجام میدهد (که البته بیمعنا است و صرفا جهت نمایش و ارائهی قالبهای شروع به کار مفید است).
نکتهی دیگر آن، تعریف تمام رشتههای مورد نیاز آنالایزر در یک فایل resource به نام Resources.resx است که در جهت بومی سازی پیامهای خطای آن میتواند بسیار مفید باشد.
در ادامه کدهای فایل DiagnosticAnalyzer.cs را به صورت ذیل تغییر دهید:
using System.Collections.Immutable; using System.Linq; using Microsoft.CodeAnalysis; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax; using Microsoft.CodeAnalysis.Diagnostics; namespace CodingStandards { [DiagnosticAnalyzer(LanguageNames.CSharp)] public class CodingStandardsAnalyzer : DiagnosticAnalyzer { public const string DiagnosticId = "CodingStandards"; // You can change these strings in the Resources.resx file. If you do not want your analyzer to be localize-able, you can use regular strings for Title and MessageFormat. internal static readonly LocalizableString Title = new LocalizableResourceString(nameof(Resources.AnalyzerTitle), Resources.ResourceManager, typeof(Resources)); internal static readonly LocalizableString MessageFormat = new LocalizableResourceString(nameof(Resources.AnalyzerMessageFormat), Resources.ResourceManager, typeof(Resources)); internal static readonly LocalizableString Description = new LocalizableResourceString(nameof(Resources.AnalyzerDescription), Resources.ResourceManager, typeof(Resources)); internal const string Category = "Naming"; internal static DiagnosticDescriptor Rule = new DiagnosticDescriptor( DiagnosticId, Title, MessageFormat, Category, DiagnosticSeverity.Error, isEnabledByDefault: true, description: Description); public override ImmutableArray<DiagnosticDescriptor> SupportedDiagnostics { get { return ImmutableArray.Create(Rule); } } public override void Initialize(AnalysisContext context) { // TODO: Consider registering other actions that act on syntax instead of or in addition to symbols context.RegisterSyntaxNodeAction(analyzeFieldDeclaration, SyntaxKind.FieldDeclaration); } static void analyzeFieldDeclaration(SyntaxNodeAnalysisContext context) { var fieldDeclaration = context.Node as FieldDeclarationSyntax; if (fieldDeclaration == null) return; var accessToken = fieldDeclaration .ChildTokens() .SingleOrDefault(token => token.Kind() == SyntaxKind.PublicKeyword); // Note: Not finding protected or internal if (accessToken.Kind() != SyntaxKind.None) { // Find the name of the field: var name = fieldDeclaration.DescendantTokens() .SingleOrDefault(token => token.IsKind(SyntaxKind.IdentifierToken)).Value; var diagnostic = Diagnostic.Create(Rule, fieldDeclaration.GetLocation(), name, accessToken.Value); context.ReportDiagnostic(diagnostic); } } } }
اولین کاری که در این کلاس انجام شده، خواندن سه رشتهی AnalyzerDescription (توضیحی در مورد آنالایزر)، AnalyzerMessageFormat (پیامی که به کاربر نمایش داده میشود) و AnalyzerTitle (عنوان پیام) از فایل Resources.resx است. این فایل را گشوده و محتوای آنرا مطابق تنظیمات ذیل تغییر دهید:
سپس کار به متد Initialize میرسد. در اینجا برخلاف مثالهای قسمتهای قبل، context مورد نیاز، توسط پارامترهای override شدهی کلاس پایه DiagnosticAnalyzer فراهم میشوند. برای مثال در متد Initialize، این فرصت را خواهیم داشت تا به ویژوال استودیو اعلام کنیم، قصد آنالیز فیلدها یا FieldDeclaration را داریم. پارامتر اول متد RegisterSyntaxNodeAction یک delegate یا Action است. این Action کار فراهم آوردن context کاری را برعهده دارد که نحوهی استفادهی از آنرا در متد analyzeFieldDeclaration میتوانید ملاحظه کنید.
سپس در اینجا نوع نود در حال آنالیز (همان نودی که کاربر در ویژوال استودیو انتخاب کردهاست یا در حال کار با آن است)، به نوع تعریف فیلد تبدیل میشود. سپس توکنهای آن استخراج شده و بررسی میشود که آیا یکی از این توکنها کلمهی کلیدی public هست یا خیر؟ اگر این فیلد عمومی تعریف شده بود، نام آنرا یافته و به عنوان یک Diagnostic جدید بازگشت و گزارش میدهیم.
ایجاد اولین Code fixer
در ادامه فایل CodeFixProvider.cs پیش فرض را گشوده و تغییرات ذیل را به آن اعمال کنید. در اینجا مهمترین تغییر صورت گرفته نسبت به قالب پیش فرض، اضافه شدن متد makePrivateDeclarationAsync بجای متد MakeUppercaseAsync از پیش موجود آن است:
using System.Collections.Immutable; using System.Composition; using System.Linq; using System.Threading; using System.Threading.Tasks; using Microsoft.CodeAnalysis; using Microsoft.CodeAnalysis.CodeFixes; using Microsoft.CodeAnalysis.CodeActions; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax; namespace CodingStandards { [ExportCodeFixProvider(LanguageNames.CSharp, Name = nameof(CodingStandardsCodeFixProvider)), Shared] public class CodingStandardsCodeFixProvider : CodeFixProvider { public sealed override ImmutableArray<string> FixableDiagnosticIds { get { return ImmutableArray.Create(CodingStandardsAnalyzer.DiagnosticId); } } public sealed override FixAllProvider GetFixAllProvider() { return WellKnownFixAllProviders.BatchFixer; } public sealed override async Task RegisterCodeFixesAsync(CodeFixContext context) { var root = await context.Document.GetSyntaxRootAsync(context.CancellationToken).ConfigureAwait(false); // TODO: Replace the following code with your own analysis, generating a CodeAction for each fix to suggest var diagnostic = context.Diagnostics.First(); var diagnosticSpan = diagnostic.Location.SourceSpan; // Find the type declaration identified by the diagnostic. var declaration = root.FindToken(diagnosticSpan.Start) .Parent.AncestorsAndSelf().OfType<FieldDeclarationSyntax>() .First(); // Register a code action that will invoke the fix. context.RegisterCodeFix( CodeAction.Create("Make Private", c => makePrivateDeclarationAsync(context.Document, declaration, c)), diagnostic); } async Task<Document> makePrivateDeclarationAsync(Document document, FieldDeclarationSyntax declaration, CancellationToken c) { var accessToken = declaration.ChildTokens() .SingleOrDefault(token => token.Kind() == SyntaxKind.PublicKeyword); var privateAccessToken = SyntaxFactory.Token(SyntaxKind.PrivateKeyword); var root = await document.GetSyntaxRootAsync(c); var newRoot = root.ReplaceToken(accessToken, privateAccessToken); return document.WithSyntaxRoot(newRoot); } } }
کاری که در متد RegisterCodeFixesAsync انجام میشود، مشخص کردن اولین مکانی است که مشکلی در آن گزارش شدهاست. سپس به این مکان منوی Make Private با متد متناظر با آن معرفی میشود. در این متد، اولین توکن public، مشخص شده و سپس با یک توکن private جایگزین میشود. اکنون این syntax tree بازنویسی شده بازگشت داده میشود. با Syntax Factory در قسمت سوم آشنا شدیم.
خوب، تا اینجا یک analyzer و یک code fixer را تهیه کردهایم. برای آزمایش آن دکمهی F5 را فشار دهید تا وهلهای جدید از ویژوال استودیو که این آنالایزر جدید در آن نصب شدهاست، آغاز شود. البته باید دقت داشت که در اینجا باید پروژهی CodingStandards.Vsix را به عنوان پروژهی آغازین ویژوال استودیو معرفی کنید؛ چون پروژهی class library آنالایزرها را نمیتوان مستقیما اجرا کرد. همچنین یکبار کل solution را نیز build کنید.
پس از اینکه وهلهی جدید ویژوال استودیو شروع به کار کرد (بار اول اجرای آن کمی زمانبر است؛ زیرا باید تنظیمات وهلهی ویژهی اجرای افزونهها را از ابتدا اعمال کند)، همان پروژهی Student ابتدای بحث را در آن باز کنید.
نتیجهی اعمال این افزونهی جدید را در تصویر فوق ملاحظه میکنید. زیر سطرهای دارای فیلد عمومی، خط قرمز کشیده شدهاست (به علت تعریف DiagnosticSeverity.Error). همچنین حالت فعلی و حالت برطرف شده را نیز با رنگهای قرمز و سبز میتوان مشاهده کرد. کلیک بر روی گزینهی make private، سبب اصلاح خودکار آن سطر میگردد.
روش دوم آزمایش یک Roslyn Analyzer
همانطور که از انتهای بحث قسمت دوم بهخاطر دارید، این آنالایزرها را میتوان به کامپایلر نیز معرفی کرد. روش انجام اینکار در ویژوال استودیوی 2015 در تصویر ذیل نمایش داده شدهاست.
نود references را باز کرده و سپس بر روی گزینهی analyzers کلیک راست نمائید. در اینجا گزینهی Add analyzer را انتخاب کنید. در صفحهی باز شده بر روی دکمهی browse کلیک کنید. در اینجا میتوان فایل اسمبلی موجود در پوشهی CodingStandards\bin\Debug را به آن معرفی کرد.
بلافاصله پس از معرفی این اسمبلی، آنالایزر آن شناسایی شده و همچنین فعال میگردد.
در این حالت اگر برنامه را کامپایل کنیم، با خطاهای جدید فوق متوقف خواهیم شد و برنامه کامپایل نمیشود (به علت تعریف DiagnosticSeverity.Error).
// does not work: services.AddScoped<IGenericRepository<T>,EFRepository<T>>();
نحوهی معرفی سرویسهای جنریک نامحدود (Open Generics و یا Unbound Generics) به سیستم تزریق وابستگیها
اگر بخواهیم یک سرویس جنریک را به سیستم تزریق وابستگیهای برنامههای NET Core. به نحو متداولی معرفی کنیم، نیاز است به ازای تک تک Tهای میسر و تعریف شدهی در برنامه، اینکار صورت گیرد:
public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddScoped<IStore<User>, SqlStore<User>>(); services.AddScoped<IStore<Invoice>, SqlStore<Invoice>>(); services.AddScoped<IStore<Payment>, SqlStore<Payment>>(); // ... }
public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddScoped(typeof(IStore<>), typeof(SqlStore<>)); }
محدودیت کار کردن با جنریکهای نامحدود در سیستم تزریق وابستگیها
با تعریف تک سطر فوق، هر چند برنامه بدون مشکل کامپایل میشود، اما اگر در زمان اجرای برنامه، <IStore<T ای را درخواست کنید که میسر نباشد (در خواست هر نوعی در زمان اجرا با جنریکهای باز معرفی شده، میسر است)، یک استثنای زمان اجرا را دریافت میکنید؛ برای مثال اگر نوع T به کلاسها محدود شده باشد و در قسمتی از برنامه، <IStore<int درخواست شود. هرچند این موارد با یکبار آزمایش برنامه، قابل یافت شدن و رفع میباشند.
کتابخانهی کمکی Scrutor نیز از جنریکهای باز پشتیبانی میکند
در قسمت قبل نحوهی اسکن اسمبلیهای برنامه را توسط کتابخانهی کمکی Scrutor بررسی کردیم. این کتابخانه امکان یافتن و فیلتر کلاسها و معرفی آنها را به سیستم تزریق وابستگیها، بر اساس ویژگی جنریکهای باز نیز دارا است:
services.Scan(scan => scan .FromAssemblyOf<CombinedService>() .AddClasses(x=> x.AssignableTo(typeof(IOpenGeneric<>))) // Can close generic types .AsMatchingInterface())
ساده سازی «مثال 2: وهله سازی در صورت نیاز وابستگیهای یک سرویس به کمک Lazy loading» قسمت ششم با جنریکهای نامحدود
در قسمت ششم نحوهی تعریف پیشنیازهای وهله سازی به تاخیر افتاده را با استفاده از کلاس Lazy بررسی کردیم:
services.AddTransient<IOrderHandler, OrderHandlerLazy>(); services.AddTransient<IAccounting, Accounting>() .AddTransient(serviceProvider => new Lazy<IAccounting>(() => serviceProvider.GetRequiredService<IAccounting>())); services.AddTransient<ISales, Sales>() .AddTransient(serviceProvider => new Lazy<ISales>(() => serviceProvider.GetRequiredService<ISales>()));
- سپس سرویسهایی که قرار است به صورت Lazy نیز واکشی شوند، بار دیگر توسط روش factory registration با وهله سازی new Lazy از نوع سرویس مدنظر و فراهم آوردن پیاده سازی آن با استفاده از serviceProvider.GetRequiredService، مجددا معرفی خواهند شد.
اگر به شرط دوم دقت کنید، <new Lazy<IAccounting و <new Lazy<ISales، دقیقا مانند همان سرویسهای جنریک <IStore<User و <IStore<Invoice تعریف شدهاند. یعنی نیاز است به ازای هر T ممکن در برنامه، یکبار <new Lazy<T را نیز به سیستم تزریق وابستگیها معرفی کرد. بنابراین تمام این تعریفهای اضافی را میتوان با یک سطر جنریک نامحدود زیر جایگزین و خلاصه کرد:
services.AddTransient(typeof(Lazy<>), typeof(LazyFactory<>));
public class LazyFactory<T> : Lazy<T> where T : class { public LazyFactory(IServiceProvider provider) : base(() => provider.GetRequiredService<T>()) { } }
/// <summary> /// A custom bundle orderer (IBundleOrderer) that will ensure bundles are /// included in the order you register them. /// </summary> public class AsIsBundleOrderer : IBundleOrderer { public IEnumerable<BundleFile> OrderFiles(BundleContext context, IEnumerable<BundleFile> files) { return files; } }
خطا در محاسبه معدل
columns.AddColumn(column => { column.PropertyName<WorkBookGridModel>(x => x.FinalMark); column.CellsHorizontalAlignment(HorizontalAlignment.Center); column.IsVisible(true); column.Order(2); column.HeaderCell("نمره"); column.AggregateFunction(aggregateFunction => { aggregateFunction.NumericAggregateFunction(AggregateFunction.Average); }); }); }) .MainTableSummarySettings(summary => { summary.OverallSummarySettings("Summary"); })