public class Attachment { #region Properties /// <summary> /// sets or gets identifier for attachment /// </summary> public virtual Guid Id { get; set; } /// <summary> /// sets or gets name for attachment /// </summary> public virtual string FileName { get; set; } /// <summary> /// sets or gets type of attachment /// </summary> public virtual string ContentType { get; set; } /// <summary> /// sets or gets size of attachment /// </summary> public virtual long Size { get; set; } /// <summary> /// sets or gets Extention of attachment /// </summary> public virtual string Extensions { get; set; } /// <summary> /// sets or gets Creation Date /// </summary> public virtual DateTime CreatedOn { get; set; } /// <summary> /// gets or sets counts of download this file /// </summary> public virtual long DownloadsCount { get; set; } public virtual DateTime ModifiedOn { get; set; } #endregion #region NavigationProperties /// <summary> /// sets or gets identifier of attachment's owner /// </summary> public virtual long OwnerId { get; set; } /// <summary> /// sets or gets identifier of attachment's owner /// </summary> public virtual User Owner { get; set; } #endregion }
ASP.NET MVC #18
در این سؤال دوم عنوان کردید که کاربران وارد سیستم میشوند. حالا من چندتا زیر سیستم دارم. میخواهم برای هر زیر سیستم بر اساس «نقشهای» کاربران (واژه علمی «کاربران خاصی» که عنوان کردید) بتوانند به زیر سیستم خودشون وارد شوند.
باید فیلتر AuthorizeAttribute را سفارشی کنید بر اساس Roleهای مشخص سیستم. اگر زیر سیستمی باید صرفا برای کاربران برای مثال Editor قابل دسترسی باشد، در این کلاس و فیلتر سفارشی مشتق شده از AuthorizeAttribute، اول باید چک کنید که کوکی سفارشی خاص حاصل از ورود موفقیت آمیز به صفحه لاگین دوم، تنظیم شده یا خیر (یا در سادهترین حالت از سشن استفاده کنید). اگر خیر، بر اساس Role مشخص صفحه جاری، به یک صفحه لاگین ثانویه هدایت شود تا کاربر بتواند کوکی یا سشن لازم را پس از لاگین دوم تولید کند.
using System; namespace CS6NewFeatures { class Person { public string FirstName { set; get; } public string LastName { set; get; } public int Age { set; get; } } class Program { static void Main(string[] args) { var person = new Person { FirstName = "User 1", LastName = "Last Name 1", Age = 50 }; var message = string.Format("Hello! My name is {0} {1} and I am {2} years old.", person.FirstName, person.LastName, person.Age); Console.Write(message); } } }
در C# 6 جهت رفع این مشکلات، راه حلی به نام String interpolation ارائه شدهاست و اگر افزونهی ReSharper یا یکی از افزونههای Roslyn را نصب کرده باشید، به سادگی امکان تبدیل کدهای قدیمی را به فرمت جدید آن خواهید یافت:
در این حالت کد قدیمی فوق، به کد ذیل تبدیل خواهد شد:
static void Main(string[] args) { var person = new Person { FirstName = "User 1", LastName = "Last Name 1", Age = 50 }; var message = $"Hello! My name is {person.FirstName} {person.LastName} and I am {person.Age} years old."; Console.Write(message); }
عملیاتی که در اینجا توسط کامپایلر صورت خواهد گرفت، تبدیل این کدهای جدید مبتنی بر String interpolation به همان string.Format قدیمی در پشت صحنهاست. بنابراین این قابلیت جدید C# 6 را به کدهای قدیمی خود نیز میتوانید اعمال کنید. فقط کافی است VS 2015 را نصب کرده باشید و دیگر شمارهی دات نت فریم ورک مورد استفاده مهم نیست.
امکان انجام محاسبات با String interpolation
زمانیکه $ در ابتدای رشته قرار گرفت، عبارات داخل {}ها توسط کامپایلر محاسبه و جایگزین میشوند. بنابراین میتوان چنین محاسباتی را نیز انجام داد:
var message2 = $"{Environment.NewLine}Test {DateTime.Now}, {3*2}"; Console.Write(message2);
تغییر فرمت عبارات نمایش داده شده توسط String interpolation
همانطور که با string.Format میتوان نمایش سه رقم جدا کنندهی هزارها را فعال کرد و یا تاریخی را به نحوی خاص نمایش داد، در اینجا نیز همان قابلیتها برقرار هستند و باید پس از ذکر یک : عنوان شوند:
var message3 = $"{Environment.NewLine}{1000000:n0} {DateTime.Now:dd-MM-yyyy}"; Console.Write(message3);
سفارشی سازی String interpolation
اگر متغیر رشتهای معرفی شدهی توسط $ را با یک var مشخص کنیم، نوع آن به صورت پیش فرض، از نوع string خواهد بود. برای نمونه در مثالهای فوق، message و message2 از نوع string تعریف میشوند. اما این رشتههای ویژه را میتوان از نوع IFormattable و یا FormattableString نیز تعریف کرد.
در حقیقت رشتههای آغاز شدهی با $ از نوع IFormattable هستند و اگر نوع متغیر آنها ذکر نشود، به صورت خودکار به نوع FormattableString که اینترفیس IFormattable را پیاده سازی میکند، تبدیل میشوند. بنابراین پیاده سازی این اینترفیس، امکان سفارشی سازی خروجی string interpolation را میسر میکند. برای نمونه میخواهیم در مثال message2، نحوهی نمایش تاریخ را سفارشی سازی کنیم.
class MyDateFormatProvider : IFormatProvider { readonly MyDateFormatter _formatter = new MyDateFormatter(); public object GetFormat(Type formatType) { return formatType == typeof(ICustomFormatter) ? _formatter : null; } class MyDateFormatter : ICustomFormatter { public string Format(string format, object arg, IFormatProvider formatProvider) { if (arg is DateTime) return ((DateTime)arg).ToString("MM/dd/yyyy"); return arg.ToString(); } } }
پس از پیاده سازی این سفارشی کنندهی تاریخ، نحوهی استفادهی از آن به صورت ذیل است:
static string formatMyDate(FormattableString formattable) { return formattable.ToString(new MyDateFormatProvider()); }
در ادامه برای اعمال این سفارشی سازی، فقط کافی است متد formatMyDate را به رشتهی مدنظر اعمال کنیم:
var message2 = formatMyDate($"{Environment.NewLine}Test {DateTime.Now}, {3*2}"); Console.Write(message2);
و اگر تنها میخواهید فرهنگ جاری را عوض کنید، از روش سادهی زیر استفاده نمائید:
public static string faIr(IFormattable formattable) { return formattable.ToString(null, new CultureInfo("fa-Ir")); }
نمونهی کاربردیتر آن اعمال InvariantCulture به String interpolation است:
static string invariant(FormattableString formattable) { return formattable.ToString(CultureInfo.InvariantCulture); }
یک نکته: همانطور که عنوان شد این قابلیت جدید با نگارشهای قبلی دات نت نیز سازگار است؛ اما این کلاسهای جدید را در این نگارشها نخواهید یافت. برای رفع این مشکل تنها کافی است این کلاسهای یاد شده را به صورت دستی در فضای نام اصلی آنها تعریف و اضافه کنید. یک مثال
غیرفعال سازی String interpolation
اگر میخواهید در رشتهای که با $ شروع شده، بجای محاسبهی عبارتی، دقیقا خود آنرا نمایش دهید (و { را escape کنید)، از {{}} استفاده کنید:
var message0 = $"Hello! My name is {person.FirstName} {{person.FirstName}}";
پردازش عبارات شرطی توسط String interpolation
همانطور که عنوان شد، امکان ذکر یک عبارت کامل هم در بین {} وجود دارد (محاسبات، ذکر یک عبارت LINQ، ذکر یک متد و امثال آن). اما در این میان اگر یک عبارت شرطی مدنظر بود، باید بین () قرار گیرد:
Console.Write($"{(person.Age>50 ? "old": "young")}");
نیاز به یک Dispatcher برای تعامل با بیش از یک مخزن حالت
در اینجا برای نمونه دو مخزن حالت تعریف شدهاند؛ اما روش تعامل با این مخازن حالت، دیگر مانند قبل نیست. برای نمونه در اثر تعامل یک کاربر با View ای خاص، رخدادی صادر شده و اینبار مدیریت این رخداد توسط یک Action (که عموما یک پیام رشتهای است)، به Dispatcher مرکزی ارسال میشود (و نه مستقیما به مخزن حالت خاصی). اکنون این Dispatcher، اکشن رسیده را به مخازن کد مشترک به آن ارسال میکند تا عمل متناسب با آن اکشن درخواستی را انجام دهند. مابقی آن همانند قبل است که پس از تغییر حالت در هر کدام از مخازن حالت، کار به روز رسانی UI، در کامپوننتهای مشترک صورت خواهد گرفت. بدیهی است در اینجا مخازن حالت، مجاز به صرفنظر کردن از یک اکشن خاص هستند و الزامی به پیاده سازی آن ندارند. هدف اصلی این است که اگر اکشنی قرار بود در تمام مخازن حالت پیاده سازی شود و حالتهای آنها را تغییر دهد، روشی را برای مدیریت آن داشته باشیم.
بنابراین اگر به این الگوی جدید دقت کنید، چیزی نیست بجز یک الگوی Observer دو سطحی:
الف) Dispatcher ای (Subject) که مشترکهایی را مانند مخازن حالت دارد (Observers).
ب) مخازن حالتی (Subjects) که مشترکهایی را مانند کامپوننتها دارند (Observers).
اگر پیشتر با React کار کرده باشید، این الگو را تحت عناوینی مانند Flux و یا Redux میشناسید و در اینجا میخواهیم پیاده سازی #C آنرا بررسی کنیم:
در الگوی Flux، در اثر تعامل یک کاربر با کامپوننتی، اکشنی به سمت یک Dispatcher ارسال میشود. سپس Dispatcher این اکشن را به مخزن حالتی جهت مدیریت آن ارسال میکند که در نهایت سبب تغییر حالت آن شده و به روز رسانی UI را در پی خواهد داشت.
پیاده سازی یک Dispatcher برای تعامل با بیش از یک مخزن حالت
پیش از هر کاری نیاز است قالب اکشنهای ارسالی را که قرار است توسط مخازن حالت مورد پردازش قرار گیرند، مشخص کنیم:
namespace BlazorStateManagement.Stores { public interface IAction { public string Name { get; } } }
namespace BlazorStateManagement.Stores.CounterStore { public class IncrementAction : IAction { public const string Increment = nameof(Increment); public string Name { get; } = Increment; } public class DecrementAction : IAction { public const string Decrement = nameof(Decrement); public string Name { get; } = Decrement; } }
پس از تعریف ساختار یک اکشن، اکنون نوبت به پیاده سازی راه حلی برای ارسال آن به تمام مخازن حالت برنامه است:
using System; namespace BlazorStateManagement.Stores { public interface IActionDispatcher { void Dispatch(IAction action); void Subscribe(Action<IAction> actionHandler); void Unsubscribe(Action<IAction> actionHandler); } public class ActionDispatcher : IActionDispatcher { private Action<IAction> _actionHandlers; public void Subscribe(Action<IAction> actionHandler) => _actionHandlers += actionHandler; public void Unsubscribe(Action<IAction> actionHandler) => _actionHandlers -= actionHandler; public void Dispatch(IAction action) => _actionHandlers?.Invoke(action); } }
این سرویس را نیز با طول عمر Scoped به سیستم تزریق وابستگیهای برنامه معرفی میکنیم که سبب میشود تا پایان عمر برنامه (بسته شدن مرورگر یا ریفرش کامل صفحهی جاری)، در حافظه باقی مانده و وهله سازی مجدد نشود. به همین جهت تزریق آن در مخازن حالت مختلف برنامه، دقیقا حالت یک Dispatcher اشتراکی را پیدا خواهد کرد.
namespace BlazorStateManagement.Client { public class Program { public static async Task Main(string[] args) { var builder = WebAssemblyHostBuilder.CreateDefault(args); // ... builder.Services.AddScoped<IActionDispatcher, ActionDispatcher>(); // ... } } }
استفاده از IActionDispatcher در مخازن حالت برنامه
در ادامه میخواهیم مخازن حالت برنامه را تحت کنترل سرویس IActionDispatcher قرار دهیم تا کاربر بتواند اکشنی را به Dispatcher ارسال کند و سپس Dispatcher این درخواست را به تمام مخازن حالت موجود، جهت بروز واکنشی (در صورت نیاز)، اطلاعات رسانی نماید.
برای این منظور سرویس ICounterStore قسمت قبل ، به صورت زیر تغییر میکند که اینترفیس IDisposable را پیاده سازی کرده و همچنین دیگر به همراه متدهای عمومی افزایش و یا کاهش مقدار نیست:
using System; namespace BlazorStateManagement.Stores.CounterStore { public interface ICounterStore : IDisposable { CounterState State { get; } void AddStateChangeListener(Action listener); void BroadcastStateChange(); void RemoveStateChangeListener(Action listener); } }
using System; namespace BlazorStateManagement.Stores.CounterStore { public class CounterStore : ICounterStore { private readonly CounterState _state = new(); private bool _isDisposed; private Action _listeners; private readonly IActionDispatcher _actionDispatcher; public CounterStore(IActionDispatcher actionDispatcher) { _actionDispatcher = actionDispatcher ?? throw new ArgumentNullException(nameof(actionDispatcher)); _actionDispatcher.Subscribe(HandleActions); } private void HandleActions(IAction action) { switch (action) { case IncrementAction: IncrementCount(); break; case DecrementAction: DecrementCount(); break; } } public CounterState State => _state; private void IncrementCount() { _state.Count++; BroadcastStateChange(); } private void DecrementCount() { _state.Count--; BroadcastStateChange(); } public void AddStateChangeListener(Action listener) => _listeners += listener; public void RemoveStateChangeListener(Action listener) => _listeners -= listener; public void BroadcastStateChange() => _listeners.Invoke(); public void Dispose() { Dispose(disposing: true); GC.SuppressFinalize(this); } protected virtual void Dispose(bool disposing) { if (!_isDisposed) { try { if (disposing) { _actionDispatcher.Unsubscribe(HandleActions); } } finally { _isDisposed = true; } } } } }
- با توجه به اینکه CounterStore یک سرویس ثبت شدهی در سیستم است، میتواند از مزیت تزریق سایر سرویسها در سازندهی خودش بهرهمند شود؛ مانند تزریق سرویس جدید IActionDispatcher.
- پس از تزریق سرویس جدید IActionDispatcher، متدهای Subscribe آنرا در سازندهی کلاس و Unsubscribe آنرا در حین Dispose سرویس، فراخوانی میکنیم. البته فراخوانی و یا پیاده سازی Unsubscribe و Dispose در اینجا غیرضروری است؛ چون طول عمر این کلاس با طول عمر برنامه یکی است.
- بر اساس این الگوی جدید، هر اکشنی که به سمت Dispatcher مرکزی ارسال میشود، در نهایت به متد HandleActions یکی از مخازن حالت تعریف شده، خواهد رسید:
private void HandleActions(IAction action) { switch (action) { case IncrementAction: IncrementCount(); break; case DecrementAction: DecrementCount(); break; } }
@inject ICounterStore CounterStore @code { private void IncrementCount() { CounterStore.IncrementCount(); }
- ابتدا در انتهای فایل Client\_Imports.razor، فضای نام سرویس جدید IActionDispatcher را اضافه میکنیم:
@using BlazorStateManagement.Stores
// ... @inject IActionDispatcher ActionDispatcher @code { private void IncrementCount() { ActionDispatcher.Dispatch(new IncrementAction()); }
کدهای کامل این مطلب را از اینجا میتوانید دریافت کنید: BlazorStateManagement-Part-2.zip
Asp.Net Identity #2
در مرحلهی بعد سه پکیج زیر را باید نصب کنیم :
- Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework
- Microsoft.AspNet.Identity.OWIN
- Microsoft.Owin.Host.SystemWeb
<connectionStrings> <add name="IdentityDb" providerName="System.Data.SqlClient" connectionString="Data Source=(localdb)\v11.0;Initial Catalog=IdentityDb;Integrated Security=True;Connect Timeout=15;Encrypt=False;TrustServerCertificate=False;MultipleActiveResultSets=True"/> </connectionStrings>
<appSettings> <add key="webpages:Version" value="3.0.0.0" /> <add key="webpages:Enabled" value="false" /> <add key="ClientValidationEnabled" value="true" /> <add key="UnobtrusiveJavaScriptEnabled" value="true" /> <add key="owin:AppStartup" value="Users.IdentityConfig" /> </appSettings>
ساخت کلاس User
using System; using Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework; namespace Users.Models { public class AppUser : IdentityUser { // پروپرتیهای اضافی در اینجا } }
ساخت کلاس Database Context برنامه
using System.Data.Entity; using Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework; using Users.Models; namespace Users.Infrastructure { public class AppIdentityDbContext : IdentityDbContext<AppUser> { public AppIdentityDbContext() : base("IdentityDb") { } static AppIdentityDbContext() { Database.SetInitializer<AppIdentityDbContext>(new IdentityDbInit()); } public static AppIdentityDbContext Create() { return new AppIdentityDbContext(); } } public class IdentityDbInit : DropCreateDatabaseIfModelChanges<AppIdentityDbContext> { protected override void Seed(AppIdentityDbContext context) { PerformInitialSetup(context); base.Seed(context); } public void PerformInitialSetup(AppIdentityDbContext context) { // initial configuration will go here } } }
ساخت کلاس User Manager
کلاس UserManager حاوی متدهای بالا است. اگر دقت کنید، میبینید که تمامی متدهای بالا به کلمهی Async ختم میشوند. زیرا Asp.Net Identity تقریبا کل ویژگیهای برنامه نویسی Async را پیاده سازی کرده است و این بدین معنی است که عملیات میتوانند به صورت غیر همزمان اجرا شده و دیگر فعالیتها را بلوکه نکنند.
using Microsoft.AspNet.Identity; using Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework; using Microsoft.AspNet.Identity.Owin; using Microsoft.Owin; using Users.Models; namespace Users.Infrastructure { public class AppUserManager : UserManager<AppUser> { public AppUserManager(IUserStore<AppUser> store) : base(store) { } public static AppUserManager Create( IdentityFactoryOptions<AppUserManager> options, IOwinContext context) { AppIdentityDbContext db = context.Get<AppIdentityDbContext>(); AppUserManager manager = new AppUserManager(new UserStore<AppUser>(db)); return manager; } } }
زمانی که Identity نیاز به وهلهای از کلاس AppUserManager داشته باشد، متد استاتیک Create را صدا خواهد زد. این عمل زمانی اتفاق میافتد که عملیاتی بر روی دادههای کاربر انجام گیرد. برای ساخت وهلهای از کلاس AppUserManager نیاز به کلاس <UserStor<AppUser دارد. کلاس <UserStore<T یک پیاده سازی از رابط <IUserStore<T توسط EF میباشد که وظیفهی آن فراهم کنندهی پیاده سازی Storage-Specific متدهای تعریف شده در کلاس User Manager (که در اینجا AppUserManager ) میباشد. برای ساخت <UserStore<T نیاز به وهلهای از کلاس AppIdentityDbContext میباشد که از طریق Owin به صورت زیر قابل دریافت است:
AppIdentityDbContext db = context.Get<AppIdentityDbContext>();
یک پیاده سازی از رابط IOwinContext، به عنوان پارامتر به متد Create پاس داده میشود. در این پیاده سازی، یک تابع جنریک به نام Get تعریف شده که اقدام به برگشت وهله ای از اشیای ثبت شدهی در کلاس شروع Owin مینماید.
ساخت کلاس شروع Owin
اگر خاطرتان باشد یک کلید در قسمت AppSettings فایل Web.config به صورت زیر تعریف کردیم:
<add key="owin:AppStartup" value="Users.IdentityConfig" />
قسمت Value کلید بالا از دو قسمت تشکیل شده است: Users بیانگر فضای نام برنامهی شماست و IdentityConfig بیانگر کلاس شروع میباشد. (البته شما میتوانید هر نام دلخواهی را برای کلاس شروع بگذارید. فقط دقت داشته باشید که نام کلاس شروع و مقدار، با کلیدی که تعریف میکنید یکی باشد)
Owin مستقل از ASP.NET اعلام شده است و قراردادهای خاص خودش را دارد. یکی از این قراردادها تعریف یک کلاس و وهله سازی آن به منظور بارگذاری و پیکربندی میان افزار و انجام دیگر کارهای پیکربندی که نیاز است، میباشد. به طور پیش فرض این کلاس Start نام دارد و در پوشهی App_Start تعریف میشود. این کلاس حاوی یک متد به نام Configuration میباشد که بوسیله زیرساخت Owin فراخوانی میشود و یک پیاده سازی از رابط Owin.IAppBuilder به عنوان آرگومان به آن پاس داده میشود که کار پشتیبانی از Setup میان افزار مورد نیاز برنامه را برعهده دارد.
using Microsoft.AspNet.Identity; using Microsoft.Owin; using Microsoft.Owin.Security.Cookies; using Owin; using Users.Infrastructure; namespace Users { public class IdentityConfig { public void Configuration(IAppBuilder app) { app.CreatePerOwinContext<AppIdentityDbContext>(AppIdentityDbContext.Create); app.CreatePerOwinContext<AppUserManager>(AppUserManager.Create); app.UseCookieAuthentication(new CookieAuthenticationOptions { AuthenticationType = DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie, LoginPath = new PathString("/Account/Login"), }); } } }
رابط IAppBuilder بوسیله تعدادی متد الحاقی که در کلاسهایی که در فضای نام Owin تعریف شدهاند، تکمیل شده است. متد CreatePerOwinContext کار ساخت وهلهای از کلاس AppUserManager و کلاس AppIdentityDbContext را برای هر درخواست بر عهده دارد. این مورد تضمین میکند که هر درخواست، به یک دادهی تمیز از Asp.Net Identity دسترسی خواهد داشت و نگران اعمال همزمانی و یا کش ضعیف داده نخواهد بود. متد UseCookieAuthentication به Asp.Net Identity میگوید که چگونه از کوکیها برای تصدیق هویت کاربران استفاده کند که Optionهای آن از طریق کلاس CookieAuthenticationOptions مشخص میشود. مهمترین قسمت در اینجا پروپرتی LoginPath میباشد و مشخص میکند که کلاینتهای تصدیق هویت نشده، هنگام دسترسی به یک منبع محافظت شده، به کدام URL هدایت شوند که توسط یک رشته به متد PathString پاس داده میشود.
خوب دوستان برپایی سیستم Identity به پایان رسید. انشالله در قسمت بعدی به چگونگی استفادهی از این سیستم خواهیم پرداخت.
public class Person { public int Id { get; set; } public string Name { get; set; } public int Age { get; set; } }
public class PeopleRepository { private List<Person> _people; public PeopleRepository() { _people = new List<Person> { new Person{ Id=1,Age=28,Name="Uthman"}, new Person{ Id=2,Age=27,Name="Vahid"}, new Person{ Id=3,Age=26,Name="Hadi"}, new Person{ Id=4,Age=25,Name="Saman"}, new Person{ Id=5,Age=20,Name="Sirwan"}, }; } public List<Person> GetAll() { return _people; } }
[Route("api/people")] public class PeopleController : Controller { PeopleRepository _repository; public PeopleController() { _repository = new PeopleRepository(); } [HttpGet("")] public IActionResult Get() { return Ok(_repository.GetAll()); } [HttpGet("{id:int}")] public IActionResult Get(int id) { return Ok(_repository.GetAll().FirstOrDefault(p => p.Id == id)); } [HttpPost] public IActionResult Post([FromBody]Person person) { return Ok(person); } [HttpPut("{id:int}")] public IActionResult Put(int id,[FromBody] Person person) { if (id != person.Id) return BadRequest(); return Ok(person); } [HttpDelete("{id:int}")] public IActionResult Delete(int id) { return Ok(); } [HttpPost("avatar")] public IActionResult Post(IFormFile file) { return Ok(); } }
GET http://localhost:59416/api/people
تا به اینجا توانستیم فقط با نوشتن آدرس API مورد نظر، آن را فراخوانی کنیم.
برای ارسال پارامترهایی در هدر درخواست فقط کافیست دقیقا در خط پایین آدرس، به صورت field-name:field-value، هر پارامتری را که میخواهید، به همراه درخواست ارسال کنید. برای نمونه برای API لیست افراد که در بالا تست کردیم، میتوانیم هدر را به صورت زیر تنظیم نماییم :
GET http://localhost:59416/api/people Content-Type: application/json
اجرای درخواست GET برای دریافت یک شخص خاص
GET http://localhost:59416/api/people/1
خروجی آن به صورت زیر میباشد
درخواست POST برای درج کاربر جدید:
POST http://localhost:59416/api/people content-type: application/json { "id": 10, "name": "ali", "age":37 }
بعد از هدرهای درخواست، یک خط خالی ایجاد کنید و پایینتر از خط خالی، میتوانید مقادیر body درخواست را وارد نمایید.
درخواست PUT برای آپدیت یک شخص :
PUT http://localhost:59416/api/people/3 content-type: application/json { "id": 3, "name": "ali", "age":37 }
درخواست DELETE برای حذف شخص:
DELETE http://localhost:59416/api/people/3 content-type: application/application/json
ارسال توکن اعتبارسنجی :
در صورتی که یک API نیاز به اعتبار سنجی دارد و باید توکن را به همراه درخواستی ارسال نمایید، میتوانید در هدر درخواست، همانند زیر، توکن را ارسال نمایید
GET http://localhost:59416/api/people content-type: application/json Authorization: Bearer token
آپلود فایل:
یکی از API هایی که در مثال ابتدای مقاله داشتیم، مربوط به آپلود فایل آواتار هست که از ورودی، یک IFormFile را به عنوان ورودی دریافت میکند. برای آپلود فایل به کمک افزونه Rest Client میتوانیم به صورت زیر فایل را ارسال نماییم
POST http://localhost:59416/api/people/avatar Content-Type: multipart/form-data; boundary=----MyBoundary ------MyBoundary Content-Disposition: form-data; name="file";filename="Studio" content-type: image/png < C:\Users\rahimi\Downloads\Studio.png ------MyBoundary--
قبل از آدرس فایل، وجود > ضروری میباشد.
فعال سازی دکمه Send Request به ازای هر آدرس:
اگر در یک فایل، چند آدرس را همانند عکس زیر داشته باشید، فقط یک دکمهی Send Request وجود خواهد داشت که کلیک بر روی آن منجر به فراخوانی اولین url میشود.
برای داشتن یک دکمه Send Request به ازای هر API، باید بین هر کدام از API ها، حداقل سه تا # قرار دهید.
### Get All People GET http://localhost:59416/api/people content-type: application/json ### Get Person GET http://localhost:59416/api/people/1 ### Create POST http://localhost:59416/api/people content-type: application/json { "id": 10, "name": "ali", "age":37 } ### Edit person PUT http://localhost:59416/api/people/3 content-type: application/json { "id": 3, "name": "ali", "age":37 } ### Delete person DELETE http://localhost:59416/api/people/3 content-type: application/application/json ### Upload Avatar POST http://localhost:59416/api/people/avatar Content-Type: multipart/form-data; boundary=----MyBoundary ------MyBoundary Content-Disposition: form-data; name="file";filename="Studio" content-type: image/png < C:\Users\rahimi\Downloads\Studio.png ------MyBoundary--
افزونهی Rest Client، فراتر از توضیحات این مقاله میباشد. در صورت علاقه و برای مطالعه بیشتر در مورد آن، میتوانید به لینک صفحه افزونه مراجعه نمایید.
EF Code First #9
public class Context : DbContext { public Context():base("Server=.;Database=EfTest;Trusted_Connection=True;Integrated Security=true;") { } public DbSet<Student> Students { get; set; } public DbSet<Teacher> Teachers { get; set; } } public class Person { public int Id { get; set; } public DateTime InsertTime { get; set; } public string FirstName { get; set; } public string LastName { get; set; } } public class Student:Person { public string Student1 { get; set; } } public class Teacher:Person { public string Teacher1 { get; set; } }
ASP.NET Core Identity 1.1 چگونه پیامهای خطای خود را تامین میکند؟
نگارش 1.1 این فریم ورک به همراه یک فایل Resources.resx است که تمام پیامهای خطاهای ارائه شدهی توسط متدهای مختلف آنرا به همراه دارد. این فایل توسط کلاس IdentityErrorDescriber به نحو ذیل استفاده میشود:
public class IdentityErrorDescriber { public virtual IdentityError DefaultError() { return new IdentityError { Code = nameof(DefaultError), Description = Resources.DefaultError }; }
سپس کلاس IdentityErrorDescriber به سیستم تزریق وابستگیهای آن اضافه شده و هرجائیکه نیاز به نمایش پیامی را داشته، از آن استفاده میکند.
بنابراین همانطور که ملاحظه میکنید کلاس Resources آن ثابت است و قابل تغییر نیست. به همین جهت اگر معادل فارسی این فایل را تهیه کنیم، توسط این فریم ورک به صورت خودکار استفاده نخواهد شد.
فارسی سازی IdentityErrorDescriber
بهترین راه فارسی سازی کلاس IdentityErrorDescriber، ارث بری از آن و بازنویسی متدهای virtual آن است که اینکار در کلاس CustomIdentityErrorDescriber انجام شدهاست:
public class CustomIdentityErrorDescriber : IdentityErrorDescriber { public override IdentityError DefaultError() { return new IdentityError { Code = nameof(DefaultError), Description = "خطایی رخ دادهاست." }; }
services.AddScoped<IdentityErrorDescriber, CustomIdentityErrorDescriber>(); services.AddIdentity<User, Role>(identityOptions => { }).AddUserStore<ApplicationUserStore>() // the rest of the setting … .AddErrorDescriber<CustomIdentityErrorDescriber>() // the rest of the setting …
به این ترتیب این فریم ورک هرزمانیکه نیاز به وهلهای از نوع IdentityErrorDescriber را داشته باشد، از وهلهی فارسی سازی شدهی ما استفاده میکند.
مشکل! هنوز پس از جایگزینی سرویس IdentityServicesRegistry اصلی، تعدادی از خطاها فارسی نیستند!
اگر به کلاس PasswordValidator آن مراجعه کنید، در سازندهی کلاس یک چنین تعریفی را میتوان مشاهده کرد:
public class PasswordValidator<TUser> : IPasswordValidator<TUser> where TUser : class { public PasswordValidator(IdentityErrorDescriber errors = null) { Describer = errors ?? new IdentityErrorDescriber(); }
public class CustomPasswordValidator : PasswordValidator<User> { private readonly IUsedPasswordsService _usedPasswordsService; private readonly ISet<string> _passwordsBanList; public CustomPasswordValidator( IdentityErrorDescriber errors,// How to use CustomIdentityErrorDescriber IOptionsSnapshot<SiteSettings> configurationRoot, IUsedPasswordsService usedPasswordsService) : base(errors) public class CustomUserValidator : UserValidator<User> { private readonly ISet<string> _emailsBanList; public CustomUserValidator( IdentityErrorDescriber errors,// How to use CustomIdentityErrorDescriber IOptionsSnapshot<SiteSettings> configurationRoot ) : base(errors)
یک نکته: اگر کلاسهای زیر را سفارشی سازی کردید، تمامشان از حالت ()errors ?? new IdentityErrorDescriber در سازندهی کلاس خود استفاده میکنند. بنابراین ذکر مجدد و بازنویسی سازندهی آنها را فراموش نکنید (در حد ذکر مجدد سازندهی کلاس پایه کفایت میکند و مابقی آن توسط سیستم تزریق وابستگیها مدیریت خواهد شد):
- PasswordValidator
- RoleManager
- RoleStore
- UserStore
- UserValidator
- RoleValidator
کدهای کامل این سری را در مخزن کد DNT Identity میتوانید ملاحظه کنید.
EF Code First #7
من یک پروژه را با CodeFirst شروع کردم اما یه جایی اشتباه کردم فکر کنم اشتباهم توی یکی از Mappingها باشه. اگه لطف کنید ببینید مشکل چیه.بدون استفاده از Mapping مشکلی نیست و دیتا بیس با روابطی که میخوام ایجاد میشه اما وقتی از Mapping استفاده میکنم با این خطا مواجه میشم:
public class Driver { public int Id { get; set; } public string FirstName { get; set; } public string LastName { get; set; } public string NationalCode { get; set; } public string CellPhone { get; set; } public string LicenseNumber { get; set; } public bool IsDriverAssistance { get; set; } [InverseProperty("Driver")] public virtual ICollection<Transference> Transferences { get; set; } [InverseProperty("DriverAssistance")] public virtual ICollection<Transference> TransferencesForAssistance { get; set; } [InverseProperty("Driver")] public virtual ICollection<Tanker> Tankers { get; set; } [InverseProperty("DriverAssistance")] public virtual ICollection<Tanker> TankersForAssistance { get; set; } }
public class Transference { public string Id { get; set; } public DateTime Date { get; set; } public Int16 Lytrazh { get; set; } public bool IsEMS { get; set; } public DateTime LoadingDate { get; set; } public DateTime DeliveryDate { get; set; } [InverseProperty("Transferences")] public virtual Driver Driver { get; set; } [InverseProperty("TransferencesForAssistance")] public virtual Driver DriverAssistance { get; set; } public virtual TypeOfTanker TypesOfTanker { get; set; } public virtual Tanker Tanker { get; set; } public virtual Consumer Consumer { get; set; } }
public class TransferenceConfig : EntityTypeConfiguration<Transference> { public TransferenceConfig() { // one-to-many this.HasRequired(x => x.Consumer) .WithMany(x => x.Transferences); // one-to-many this.HasRequired(x => x.TypesOfTanker) .WithMany(x => x.Transferences); // one-to-many this.HasRequired(x => x.Tanker) .WithMany(x => x.Transferences); // one-to-many this.HasRequired(x => x.Driver) .WithMany(x => x.Transferences); // one-to-many this.HasRequired(x => x.DriverAssistance) .WithMany(x => x.Transferences); } }
نکته : آشنایی با مفاهیم اولیه WCF برای درک بهتر مطالب الزامی است.
در ابتدا لازم است تا مدل برنامه را تعریف کنیم. ابتدا یک پروژه از نوع WCF Service Application ایجاد کنید و مدل زیر را بسازید.
#Employee
[DataContract] public class Employee { [DataMember] public string Name { get; set; } [DataMember] public Employee Manager { get; set; } }
[DataContract] public class Department { [DataMember] public string DeptName { get; set; } [DataMember] public List<Employee> Staff { get; set; } }
#Contract
[ServiceContract] public interface IDepartmentService { [OperationContract] Department GetOneDepartment(); }
public class DepartmentService : IDepartmentService { public Department GetOneDepartment() { List<Employee> listOfEmployees = new List<Employee>(); var masoud = new Employee() { Name = "Masoud" }; var saeed = new Employee() { Name = "Saeed", Manager = masoud }; var peyman = new Employee() { Name = "Peyman", Manager = saeed }; var mostafa = new Employee() { Name = "Mostafa", Manager = saeed }; return new Department() { DeptName = "IT", Staff = new List<Employee>() { masoud, saeed, peyman, mostafa } }; } }
class Program { static void Main( string[] args ) { DepartmentServiceClient client = new DepartmentServiceClient(); var result = client.GetOneDepartment(); WriteDataToFile( result ); Console.ReadKey(); } private static void WriteDataToFile( Department data ) { DataContractSerializer dcs = new DataContractSerializer( typeof( Department ) ); var ms = new MemoryStream(); dcs.WriteObject( ms, data ); ms.Seek( 0, SeekOrigin.Begin ); var sr = new StreamReader( ms ); var xml = sr.ReadToEnd(); string filePath = @"d:\\data.xml"; if ( !File.Exists( filePath ) ) { File.Create( filePath ); } using ( TextWriter writer = new StreamWriter( filePath ) ) { writer.Write( xml ); } }
<Department xmlns="http://schemas.datacontract.org/2004/07/Service" xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"> <Name>IT</Name> <Staff> <Employee> <Manager i:nil="true"/> <Name>Masoud</Name> </Employee> <Employee> <Manager> <Manager i:nil="true"/> <Name>Masoud</Name> </Manager> <Name>Saeed</Name> </Employee> <Employee> <Manager> <Manager> <Manager i:nil="true"/> <Name>Masoud</Name> </Manager> <Name>Saeed</Name> </Manager> <Name>Peyman</Name> </Employee> <Employee> <Manager> <Manager> <Manager i:nil="true"/> <Name>Masoud</Name> </Manager> <Name>Saeed</Name> </Manager> <Name>Mostafa</Name> </Employee> </Staff> </Department>
[DataContract( IsReference = true )] public class Employee { [DataMember] public string Name { get; set; } [DataMember] public Employee Manager { get; set; } }
<Department xmlns="http://schemas.datacontract.org/2004/07/Service" xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"> <Name>IT</Name> <Staff> <Employee z:Id="i1" xmlns:z="http://schemas.microsoft.com/2003/10/Serialization/"> <Manager i:nil="true"/> <Name>Masoud</Name> </Employee> <Employee z:Id="i2" xmlns:z="http://schemas.microsoft.com/2003/10/Serialization/"> <Manager z:Ref="i1"/> <Name>Saeed</Name> </Employee> <Employee z:Id="i3" xmlns:z="http://schemas.microsoft.com/2003/10/Serialization/"> <Manager z:Ref="i2"/> <Name>Peyman</Name> </Employee> <Employee z:Id="i4" xmlns:z="http://schemas.microsoft.com/2003/10/Serialization/"> <Manager z:Ref="i2"/> <Name>Mostafa</Name> </Employee> </Staff> </Department>
مزایا :استفاده از این روش در هنگام عمل سریالایز دادههای زیاد و زمانی که تعداد Objectهای موجود در ObjectGraph زیاد باشد باعث افزایش کارایی و سرعت انجام عملیات سریالایز میشود.