اشتراکها
نظرات اشتراکها
تبدیلگر ایران سیستم به یونیکد
این درایور قدیمی، 32 بیتی هست. برنامههای دات نتی در سیستمهای 64 بیتی زمانیکه در حالت AnyCPU کامپایل شدهاند، امکان دسترسی به DLLهای native غیر 64 بیتی را ندارند.
راه حل:
- در مورد برنامههای Web، تنظیمات Any CPU و امثال آن تاثیری ندارند و مهم نیستند. در اینجا باید به تنظیمات Application pool در IIS مراجعه کرده و Enable 32 bit Applications را انتخاب کنید.
- اگر برنامهی دسکتاپ هست، باید platform target خواص پروژه را به X86 تنظیم کنید.
راه حل:
- در مورد برنامههای Web، تنظیمات Any CPU و امثال آن تاثیری ندارند و مهم نیستند. در اینجا باید به تنظیمات Application pool در IIS مراجعه کرده و Enable 32 bit Applications را انتخاب کنید.
- اگر برنامهی دسکتاپ هست، باید platform target خواص پروژه را به X86 تنظیم کنید.
مطالب
OpenCVSharp #1
معرفی OpenCV
پردازش تصاویر علمی است برای پیاده سازی الگوریتمهای مختلفی بر روی تصاویر دیجیتال؛ برای مثال تشخیص خودکار شمارهی پلاک خودروهای وارد شدهی به محدودهی طرح ترافیک، تا تشخیص چهرهی افراد، در گوشیهای همراه. پردازش تصاویر، در صنایع مختلف، علوم پزشکی و همچنین نظامی، کاربردهای بسیاری دارند.
برای انجام این کار، کتابخانههای بسیار زیادی طراحی شدهاند؛ اما در این بین OpenCV جایگاه خاصی دارد. این کتابخانهی بسیار مشهور سورس باز، جهت پردازش تصاویر در سیستم عاملهای مختلفی مانند Windows, Mac, Linux, Android و iOS بکار میرود.
محصور کنندههای OpenCV مخصوص دات نت
تا امروز محصور کنندههای زیادی جهت استفادهی از کتابخانهی OpenCV در دات نت طراحی شدهاند که تعدادی از مهمترینهای آنها به شرح زیر هستند:
الف) Emgu CV
این کتابخانه، یکی از مشهورترین محصور کنندههای OpenCV است و دارای مجوزی دوگانه میباشد. برای کارهای سورس باز، مجوز GPL دارد (یعنی باید کارتان را سورس باز کنید) و برای کارهای تجاری باید مجوز آنرا بخرید. البته باید توجه داشت که مجوز کتابخانهی اصلی OpenCV از نوع BSD است و این محدودیتها را ندارد.
ب) OpenCvSharp
کتابخانهی OpenCvSharp دارای مجوز BSD است (همانند کتابخانهی اصلی OpenCV) و محدودیتی برای استفاده ندارد. هر دو نوع مدل برنامه نویسی OpenCV را که شامل متدهای C و ++C آناست، پشتیبانی میکند و در طراحی آن سعی شدهاست که بیشترین نزدیکی به طراحی اصلی OpenCV وجود داشته باشد. همچنین این کتابخانه چندسکویی بوده و با Mono لینوکسی نیز سازگار است و از دات نت 2 به بعد را نیز پشتیبانی میکند. جامعهی کاربری آن فعال است و مدام به روز میشود.
ج) SharperCV
دیگر نگهداری نمیشود.
د) OpenCVDotNet
آخرین تاریخ به روز رسانی آن سال 2007 است.
ه) DirectCV
آخرین تاریخ به روز رسانی آن سال 2011 است.
در این بین یکی از بهترین انتخابها، کتابخانهی OpenCvSharp ژاپنی است. مجوز استفادهی از آن محدود نیست. به روز رسانی مرتب و منظمی دارد و API آن طوری طراحی شدهاست که به سادگی بتوانید مثالهای C و ++C کتابخانهی OpenCV را تبدیل به معادلهای #C کنید.
نصب OpenCvSharp
برای نصب کتابخانهی OpenCvSharp میتوان از بستههای نیوگت آن کمک گرفت. این کتابخانه به همراه دو بستهی نیوگت ارائه میشود.
اگر فرمان ذیل را صادر کنید
علاوه بر اسمبلیهای دات نتی OpenCVSharp، کتابخانهی native مربوط به OpenCV سازگار با نگارش ارائه شده را نیز دریافت خواهید کرد.
و اگر دستور ذیل را اجرا کنید:
به این معنا است که تنها اسمبلیهای دات نتی OpenCVSharp را دریافت میکنید. در این حالت نیاز است به سایت OpenCV مراجعه و بستههای کامپایل شدهی آنرا دریافت کنید. سپس فایلهای dll موجود در پوشهی opencv\build\x64\vc12\bin را برای مثال به پوشهی bin پروژهی خود کپی نمائید.
روش توصیه شدهی در اینجا، همان نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU است. به این ترتیب نگارشهای X86 و X64 کتابخانهی OpenCV سازگار با OpenCvSharp را نیز دریافت خواهید کرد.
نکتهای در مورد ارائهی نهایی پروژههای مبتنی بر OpenCV
OpenCV یک کتابخانهی native ویندوز است و دات نتی نیست . بنابراین DLLهای آن باید بسته به معماری CPU جاری، انتخاب شوند. یعنی اگر برنامهی دات نتی خود را در حالت Any CPU کامپایل میکنید، این برنامه در یک سیستم 64 بیتی، 64 بیتی رفتار میکند و در یک سیستم 32 بیتی، 32 بیتی. بنابراین باید دقت داشت که اگر سیستم جاری 64 بیتی است و میخواهید از اسمبلیهای X86 مربوط به OpenCV استفاده کنید، برنامه با پیام استثنای یافت نشدن OpenCV و BadImageFormatException کرش خواهد کرد. بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU شامل هر دو معماری X86 و X64 است و هر دو سری DLLهای OpenCV را به همراه دارد.
همچنین OpenCV تحت ویندوز، توسط کامپایلر ویژوال ++C، کامپایل شدهاست. به همین جهت در این حالت، علاوه بر نصب دات نت، نیاز است VC++ redistributable packages را نیز بر روی کامپیوتر کلاینت نصب کرد.
پس از نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU اگر به پوشهی bin برنامهی خود مراجعه کنید، پوشهی جدید dll را نیز میتوان مشاهده کرد. داخل این پوشه، دو پوشهی X86 و X64 وجود دارند که حاوی DLLهای اصلی OpenCV میباشند. در این پوشهها اگر برای مثال فایلی به نام msvcp120.dll را یافتید، یعنی این نگارش از OpenCV نیاز به بستههای مخصوص VC++ 12 دارد.
رعایت این دو نکته بسیار مهم است؛ در غیر اینصورت برنامهی شما آغاز نخواهد شد.
اولین برنامهی OpenCVSharp
پس از نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU، مقدمات نصب OpenCV به پایان میرسد. در ادامه یک برنامهی کنسول جدید را ایجاد کرده و کدهای ذیل را به آن اضافه کنید:
این خروجی را دریافت خواهید کرد:
در این مثال یک تصویر 128*128 ایجاد شده و سپس با گرادیانی از رنگ خاکستری پر میشود. در ادامه یک پنجرهی native مخصوص OpenCV ایجاد شده و این تصویر در آن نمایش داده میشود.
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
پردازش تصاویر علمی است برای پیاده سازی الگوریتمهای مختلفی بر روی تصاویر دیجیتال؛ برای مثال تشخیص خودکار شمارهی پلاک خودروهای وارد شدهی به محدودهی طرح ترافیک، تا تشخیص چهرهی افراد، در گوشیهای همراه. پردازش تصاویر، در صنایع مختلف، علوم پزشکی و همچنین نظامی، کاربردهای بسیاری دارند.
برای انجام این کار، کتابخانههای بسیار زیادی طراحی شدهاند؛ اما در این بین OpenCV جایگاه خاصی دارد. این کتابخانهی بسیار مشهور سورس باز، جهت پردازش تصاویر در سیستم عاملهای مختلفی مانند Windows, Mac, Linux, Android و iOS بکار میرود.
محصور کنندههای OpenCV مخصوص دات نت
تا امروز محصور کنندههای زیادی جهت استفادهی از کتابخانهی OpenCV در دات نت طراحی شدهاند که تعدادی از مهمترینهای آنها به شرح زیر هستند:
الف) Emgu CV
این کتابخانه، یکی از مشهورترین محصور کنندههای OpenCV است و دارای مجوزی دوگانه میباشد. برای کارهای سورس باز، مجوز GPL دارد (یعنی باید کارتان را سورس باز کنید) و برای کارهای تجاری باید مجوز آنرا بخرید. البته باید توجه داشت که مجوز کتابخانهی اصلی OpenCV از نوع BSD است و این محدودیتها را ندارد.
ب) OpenCvSharp
کتابخانهی OpenCvSharp دارای مجوز BSD است (همانند کتابخانهی اصلی OpenCV) و محدودیتی برای استفاده ندارد. هر دو نوع مدل برنامه نویسی OpenCV را که شامل متدهای C و ++C آناست، پشتیبانی میکند و در طراحی آن سعی شدهاست که بیشترین نزدیکی به طراحی اصلی OpenCV وجود داشته باشد. همچنین این کتابخانه چندسکویی بوده و با Mono لینوکسی نیز سازگار است و از دات نت 2 به بعد را نیز پشتیبانی میکند. جامعهی کاربری آن فعال است و مدام به روز میشود.
ج) SharperCV
دیگر نگهداری نمیشود.
د) OpenCVDotNet
آخرین تاریخ به روز رسانی آن سال 2007 است.
ه) DirectCV
آخرین تاریخ به روز رسانی آن سال 2011 است.
در این بین یکی از بهترین انتخابها، کتابخانهی OpenCvSharp ژاپنی است. مجوز استفادهی از آن محدود نیست. به روز رسانی مرتب و منظمی دارد و API آن طوری طراحی شدهاست که به سادگی بتوانید مثالهای C و ++C کتابخانهی OpenCV را تبدیل به معادلهای #C کنید.
نصب OpenCvSharp
برای نصب کتابخانهی OpenCvSharp میتوان از بستههای نیوگت آن کمک گرفت. این کتابخانه به همراه دو بستهی نیوگت ارائه میشود.
اگر فرمان ذیل را صادر کنید
PM> Install-Package OpenCvSharp-AnyCPU
و اگر دستور ذیل را اجرا کنید:
PM> Install-Package OpenCvSharp-WithoutDll
روش توصیه شدهی در اینجا، همان نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU است. به این ترتیب نگارشهای X86 و X64 کتابخانهی OpenCV سازگار با OpenCvSharp را نیز دریافت خواهید کرد.
نکتهای در مورد ارائهی نهایی پروژههای مبتنی بر OpenCV
OpenCV یک کتابخانهی native ویندوز است و دات نتی نیست . بنابراین DLLهای آن باید بسته به معماری CPU جاری، انتخاب شوند. یعنی اگر برنامهی دات نتی خود را در حالت Any CPU کامپایل میکنید، این برنامه در یک سیستم 64 بیتی، 64 بیتی رفتار میکند و در یک سیستم 32 بیتی، 32 بیتی. بنابراین باید دقت داشت که اگر سیستم جاری 64 بیتی است و میخواهید از اسمبلیهای X86 مربوط به OpenCV استفاده کنید، برنامه با پیام استثنای یافت نشدن OpenCV و BadImageFormatException کرش خواهد کرد. بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU شامل هر دو معماری X86 و X64 است و هر دو سری DLLهای OpenCV را به همراه دارد.
همچنین OpenCV تحت ویندوز، توسط کامپایلر ویژوال ++C، کامپایل شدهاست. به همین جهت در این حالت، علاوه بر نصب دات نت، نیاز است VC++ redistributable packages را نیز بر روی کامپیوتر کلاینت نصب کرد.
پس از نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU اگر به پوشهی bin برنامهی خود مراجعه کنید، پوشهی جدید dll را نیز میتوان مشاهده کرد. داخل این پوشه، دو پوشهی X86 و X64 وجود دارند که حاوی DLLهای اصلی OpenCV میباشند. در این پوشهها اگر برای مثال فایلی به نام msvcp120.dll را یافتید، یعنی این نگارش از OpenCV نیاز به بستههای مخصوص VC++ 12 دارد.
رعایت این دو نکته بسیار مهم است؛ در غیر اینصورت برنامهی شما آغاز نخواهد شد.
اولین برنامهی OpenCVSharp
پس از نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU، مقدمات نصب OpenCV به پایان میرسد. در ادامه یک برنامهی کنسول جدید را ایجاد کرده و کدهای ذیل را به آن اضافه کنید:
using OpenCvSharp; namespace OpenCVSharpSample01 { class Program { static void Main(string[] args) { var img = Cv.CreateImage(new CvSize(128, 128), BitDepth.U8, 1); for (var y = 0; y < img.Height; y++) { for (var x = 0; x < img.Width; x++) { Cv.Set2D(img, y, x, x + y); } } Cv.NamedWindow("window"); Cv.ShowImage("window", img); Cv.WaitKey(); Cv.DestroyWindow("window"); Cv.ReleaseImage(img); } } }
در این مثال یک تصویر 128*128 ایجاد شده و سپس با گرادیانی از رنگ خاکستری پر میشود. در ادامه یک پنجرهی native مخصوص OpenCV ایجاد شده و این تصویر در آن نمایش داده میشود.
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
فرض کنید میخواهید زمانیکه دکمهی build در VS.NET فشرده شد، دو نسخهی دات نت 4 و دات نت 4.5، از پروژهی شما در پوشههای مجزایی کامپایل شده و قرار گیرند. در ادامه نحوهی انجام اینکار را بررسی خواهیم کرد.
پروژه نمونه
تنظیمات ذیل را بر روی یک پروژه از نوع class library دات نت 4 در VS 2013 اعمال خواهیم کرد.
ویرایش فایل پروژه برنامه
برای اینکه تنظیمات کامپایل خودکار مخصوص دات نت 4.5 را نیز به این پروژه دات نت 4 اضافه کنیم، نیاز است فایل csproj آنرا مستقیما ویرایش نمائیم. این تغییرات شامل مراحل ذیل هستند:
الف) تعریف متغیر Framework
به ابتدای فایل csproj در قسمت PropertyGroup آن یک متغیر جدید را به نام Framework اضافه کنید. از این متغیر در شرطهای کامپایل استفاده خواهد شد.
ب) ویرایش مسیر خروجی تنظیمات کامپایل فعلی
در حال حاضر حداقل تنظیمات کامپایل حالت debug، در فایل پروژه موجود است. مقدار OutputPath آنرا به نحو فوق تغییر دهید تا خروجی نهایی را در پوشهای مانند bin\Debug\NET40 ایجاد کند.
بدیهی است اگر حالت release هم وجود دارد، نیاز است مقدار OutputPath آنرا نیز به همین ترتیب ویرایش کرد.
ج) افزودن تنظیمات کامپایل دات نت 4.5 به پروژه جاری
در اینجا تنظیمات حالت debug و release مخصوص دات نت 4.5 را مشاهده میکنید. برای نگارشهای دیگر، تنها کافی است مقدار TargetFrameworkVersion را ویرایش کنید.
همچنین اگر به DefineConstants آن دقت کنید، مقدار NET45 نیز به آن اضافه شدهاست. این مورد سبب میشود که بتوانید در پروژهی جاری، شرطیهایی را ایجاد کنید که کدهای آن فقط در حین کامپایل برای دات نت 4.5 به خروجی اسمبلی نهایی اضافه شوند:
د) افزودن تنظیمات پس از build
در انتهای فایل csproj قسمت AfterBuild به صورت کامنت شده موجود است. آنرا به نحو ذیل تغییر دهید:
این تنظیم سبب میشود تا کامپایل مخصوص دات نت 4.5 نیز به صورت خودکار فعال گردد و خروجی آن در مسیر bin\Debug\NET45 به صورت جداگانهای قرار گیرد.
برای آزمایش بیشتر، فایل csproj نهایی را از اینجا میتوانید دریافت کنید:
DualTargetFrameworks.zip
پروژه نمونه
تنظیمات ذیل را بر روی یک پروژه از نوع class library دات نت 4 در VS 2013 اعمال خواهیم کرد.
ویرایش فایل پروژه برنامه
برای اینکه تنظیمات کامپایل خودکار مخصوص دات نت 4.5 را نیز به این پروژه دات نت 4 اضافه کنیم، نیاز است فایل csproj آنرا مستقیما ویرایش نمائیم. این تغییرات شامل مراحل ذیل هستند:
الف) تعریف متغیر Framework
<PropertyGroup> <!-- ...--> <Framework Condition=" '$(Framework)' == '' ">NET40</Framework> </PropertyGroup>
ب) ویرایش مسیر خروجی تنظیمات کامپایل فعلی
<PropertyGroup Condition=" '$(Configuration)|$(Platform)' == 'Debug|AnyCPU' "> <!-- ...--> <OutputPath>bin\$(Configuration)\$(Framework)\</OutputPath> </PropertyGroup>
بدیهی است اگر حالت release هم وجود دارد، نیاز است مقدار OutputPath آنرا نیز به همین ترتیب ویرایش کرد.
ج) افزودن تنظیمات کامپایل دات نت 4.5 به پروژه جاری
<PropertyGroup Condition=" '$(Framework)' == 'NET45' And '$(Configuration)|$(Platform)' == 'Debug|AnyCPU'"> <TargetFrameworkVersion>v4.5</TargetFrameworkVersion> <PlatformTarget>AnyCPU</PlatformTarget> <DebugSymbols>true</DebugSymbols> <DebugType>full</DebugType> <Optimize>false</Optimize> <OutputPath>bin\$(Configuration)\$(Framework)\</OutputPath> <DefineConstants>DEBUG;TRACE;NET45</DefineConstants> <ErrorReport>prompt</ErrorReport> <WarningLevel>4</WarningLevel> </PropertyGroup> <PropertyGroup Condition=" '$(Framework)' == 'NET45' And '$(Configuration)|$(Platform)' == 'Release|AnyCPU' "> <TargetFrameworkVersion>v4.5</TargetFrameworkVersion> <PlatformTarget>AnyCPU</PlatformTarget> <DebugType>pdbonly</DebugType> <Optimize>true</Optimize> <OutputPath>bin\$(Configuration)\$(Framework)\</OutputPath> <DefineConstants>TRACE;NET45</DefineConstants> <ErrorReport>prompt</ErrorReport> <WarningLevel>4</WarningLevel> </PropertyGroup>
همچنین اگر به DefineConstants آن دقت کنید، مقدار NET45 نیز به آن اضافه شدهاست. این مورد سبب میشود که بتوانید در پروژهی جاری، شرطیهایی را ایجاد کنید که کدهای آن فقط در حین کامپایل برای دات نت 4.5 به خروجی اسمبلی نهایی اضافه شوند:
#if NET45 public class ExtensionAttribute : Attribute { } #endif
د) افزودن تنظیمات پس از build
در انتهای فایل csproj قسمت AfterBuild به صورت کامنت شده موجود است. آنرا به نحو ذیل تغییر دهید:
<Target Name="AfterBuild"> <Message Text="Enter After Build TargetFrameworkVersion:$(TargetFrameworkVersion) Framework:$(Framework)" Importance="high" /> <MSBuild Condition=" '$(Framework)' != 'NET45'" Projects="$(MSBuildProjectFile)" Properties="Framework=NET45" RunEachTargetSeparately="true" /> <Message Text="Exiting After Build TargetFrameworkVersion:$(TargetFrameworkVersion) Framework:$(Framework)" Importance="high" /> </Target>
برای آزمایش بیشتر، فایل csproj نهایی را از اینجا میتوانید دریافت کنید:
DualTargetFrameworks.zip
نظرات مطالب
ASP.NET MVC #23
بله. از IIS 7 به بعد که بر روی آن سیستم حداقل دات نت 4 نصب باشد. البته با IIS 6 هم میشود؛ ولی ابتدا باید تنظیمات عنوان شده در بحث را به IIS6 اعمال کرد.
در VS 2010 روی پروژه در VS.NET کلیک راست کنید و سپس گزینه «Add Deployable Dependency» را انتخاب کنید. در این حالت فایلهای DLL لازم برای اجرای ASP.NET MVC به داخل پوشه جدید _bin_deployableAssemblies برنامه شما کپی میشوند (اطلاعات بیشتر و اینجا). این نکته در مورد MVC3 است. در MVC4 به صورت پیش فرض تمام DLLهای لازم داخل پوشه bin کپی میشوند (خاصیت Copy Local ارجاعات پروژه به true تنظیم شده) و گزینه یاد شده از VS 2012 به بعد حذف شده و نیازی به آن نیست.
در حالت کلی ASP.NET MVC را در IISهای 7 به بعد، از طریق bin deploy (یعنی کپی کردن dllهای لازم به سرور) میشود اجرا کرد و نیازی به نصب یا تنظیمات اضافهتری ندارد.
این ارجاعات هم به شرح زیر هستند:
اگر تعدادی از اینها در لیست ارجاعات پروژه شما نیستند (چون در GAC نصب شدند) فقط کافی است از طریق صفحه Add reference ارجاعات لازم را اضافه و سپس گزینه Copy local آنها را true کنید.
در VS 2010 روی پروژه در VS.NET کلیک راست کنید و سپس گزینه «Add Deployable Dependency» را انتخاب کنید. در این حالت فایلهای DLL لازم برای اجرای ASP.NET MVC به داخل پوشه جدید _bin_deployableAssemblies برنامه شما کپی میشوند (اطلاعات بیشتر و اینجا). این نکته در مورد MVC3 است. در MVC4 به صورت پیش فرض تمام DLLهای لازم داخل پوشه bin کپی میشوند (خاصیت Copy Local ارجاعات پروژه به true تنظیم شده) و گزینه یاد شده از VS 2012 به بعد حذف شده و نیازی به آن نیست.
در حالت کلی ASP.NET MVC را در IISهای 7 به بعد، از طریق bin deploy (یعنی کپی کردن dllهای لازم به سرور) میشود اجرا کرد و نیازی به نصب یا تنظیمات اضافهتری ندارد.
این ارجاعات هم به شرح زیر هستند:
Microsoft.Web.Infrastructure System.Web.Helpers System.Web.Mvc System.Web.Razor System.Web.WebPages System.Web.WebPages.Deployment System.Web.WebPages.Razor
اشتراکها
معرفی Code Refractor
فایلهای nuspec مخصوص سایر نگارشهای دات نت، در NET Core. ندید گرفته شده و پردازش نمیشوند. در اینجا نیز تمام تنظیمات تولید بستههای نیوگت، در فایل project.json درج میشوند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
فعالسازی تولید خودکار بستههای نیوگت در پروژههای NET Core.
پس از تهیهی یک کتابخانهی مبتنی بر NET Core.، تنها کاری که در جهت تولید خودکار بستههای نیوگت باید انجام شود، افزودن مدخل postcompile ذیل به فایل project.json است:
پس از آن هربار که پروژه کامپایل شود، به صورت خودکار فایل nupkg نهایی در پوشهی bin\Release تشکیل میشود.
در اینحالت اگر فایل nupkg تولیدی را توسط برنامههای zip باز کنید، مشاهده خواهید کرد که فایل nuspec خودکاری نیز در آن درج شدهاست؛ اما ... مشخصات ثبت شدهی در آن ناقص هستند و شامل مواردی مانند نام پروژه، نام نویسنده، مجوز استفادهی از پروژه، آدرس پروژه و امثال آنها نیستند. در نگارشهای دیگر دات نت، این مشخصات از فایل nuspec تهیه شدهی توسط ما جمع آوری و درج میشود. اما در اینجا خیر.
تکمیل فایل project.json برای درج مشخصات پروژه و تکمیل اطلاعات فایل nuspec
هرچند به ظاهر دیگر فایل nuspec دستی تهیه شده در اینجا پردازش نمیشود، اما تمام اطلاعات آنرا در فایل project.json نیز میتوان درج کرد:
در اینجا یک نمونه از مشخصات فایل project.json ایی را مشاهده میکنید که در آن مواردی مانند نویسندگان، برچسبهایی که در سایت نیوگت لیست خواهند شد، آدرس مجوز پروژه، آدرس مخزن کد پروژه و توضیحات آن، تکمیل شدهاند. قسمت postcompile، دقیقا همین اطلاعات را جهت تولید فایل خودکار nuspec نهایی، استفاده میکند.
تکمیل تنظیمات Build پروژه
بهتر است کتابخانههای خود را در حالت release و همچنین بهینه سازی شده، توزیع کنید. به همین منظور نیاز است مدخل ذیل را نیز به فایل project.json اضافه کرد:
افزودن مستندات XML ایی کتابخانه
به احتمال زیاد XML-Docهای هر متد (کامنتهای مخصوص دات نتی هر متد یا خاصیت عمومی) را نیز به کدهای خود افزودهاید. برای اینکه فایل XML نهایی آن به صورت خودکار تولید شده و همچنین در بستهی نیوگت نهایی درج شود، نیاز است مدخل xmlDoc را به buildOptions اضافه کنید:
در این حالت هر عنصری با سطح دسترسی public، باید دارای کامنت باشد. اگر میخواهید مجبور به انجام اینکار نشوید و کامپایلر اخطار صادر نکند، میتوانید از اخطار شمارهی 1591 صرفنظر کنید:
برای مطالعهی بیشتر
project.json reference
فعالسازی تولید خودکار بستههای نیوگت در پروژههای NET Core.
پس از تهیهی یک کتابخانهی مبتنی بر NET Core.، تنها کاری که در جهت تولید خودکار بستههای نیوگت باید انجام شود، افزودن مدخل postcompile ذیل به فایل project.json است:
"scripts": { "postcompile": [ "dotnet pack --no-build --configuration %compile:Configuration%" ] }
در اینحالت اگر فایل nupkg تولیدی را توسط برنامههای zip باز کنید، مشاهده خواهید کرد که فایل nuspec خودکاری نیز در آن درج شدهاست؛ اما ... مشخصات ثبت شدهی در آن ناقص هستند و شامل مواردی مانند نام پروژه، نام نویسنده، مجوز استفادهی از پروژه، آدرس پروژه و امثال آنها نیستند. در نگارشهای دیگر دات نت، این مشخصات از فایل nuspec تهیه شدهی توسط ما جمع آوری و درج میشود. اما در اینجا خیر.
تکمیل فایل project.json برای درج مشخصات پروژه و تکمیل اطلاعات فایل nuspec
هرچند به ظاهر دیگر فایل nuspec دستی تهیه شده در اینجا پردازش نمیشود، اما تمام اطلاعات آنرا در فایل project.json نیز میتوان درج کرد:
{ "version": "1.1.1.0", "authors": [ "Vahid Nasiri" ], "packOptions": { "owners": [ "Vahid Nasiri" ], "tags": [ "PdfReport", "Excel", "Export", "iTextSharp", "PDF", "Report", "Reporting", "Persian", ".NET Core" ], "licenseUrl": "http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/lgpl-2.0-standalone.html", "projectUrl": "https://github.com/VahidN/iTextSharp.LGPLv2.Core" }, "description": " iTextSharp.LGPLv2.Core is an unofficial port of the last LGPL version of the iTextSharp (V4.1.6) to .NET Core.", "scripts": { "postcompile": [ "dotnet pack --no-build --configuration %compile:Configuration%" ] } }
تکمیل تنظیمات Build پروژه
بهتر است کتابخانههای خود را در حالت release و همچنین بهینه سازی شده، توزیع کنید. به همین منظور نیاز است مدخل ذیل را نیز به فایل project.json اضافه کرد:
"configurations": { "Release": { "buildOptions": { "optimize": true, "platform": "anycpu" } } },
افزودن مستندات XML ایی کتابخانه
به احتمال زیاد XML-Docهای هر متد (کامنتهای مخصوص دات نتی هر متد یا خاصیت عمومی) را نیز به کدهای خود افزودهاید. برای اینکه فایل XML نهایی آن به صورت خودکار تولید شده و همچنین در بستهی نیوگت نهایی درج شود، نیاز است مدخل xmlDoc را به buildOptions اضافه کنید:
"buildOptions": { "xmlDoc": true },
"buildOptions": { "xmlDoc": true, "nowarn": [ "1591" ] // 1591: missing xml comment for publicly visible type or member },
برای مطالعهی بیشتر
project.json reference
Cross Platform
Native
Native
اشتراکها
ORM متن باز ServiceStack.OrmLite
مطالب
MSBuild
MSBuild
به عنوان یک تعریف کلی، مایکروسافت بیلد (Microsoft Build)، پلتفرمی برای ساخت اپلیکیشنهاست. در این پلتفرم (که با عنوان MSBuild شناخته میشود) کلیه تنظیمات لازم برای تولید و ساخت یک اپلیکیشن درون یک فایل XML ذخیره میشود، که به آن فایل پروژه میگویند. ویژوال استودیو نیز از این ابزار برای تولید تمامی اپلیکیشنها استفاده میکند، اما MSBuild به ویژوال استودیو وابسته نیست و کاملا مستقل از آن است.
این ابزار به همراه دات نت فریمورک (البته نسخه کامل آن و نه نسخههای سبکتری چون Client Profile) نصب میشود. بنابراین با استفاه از فایل اجرایی این ابزار (msbuild.exe) میتوان فرایند بیلد را برای پروژه و یا سولوشنهای خود، بدون نیاز به نصب ویژوال استودیو اجرا کرد. استفاده مستقیم از MSBuild در شرایط زیر نیاز میشود:
- ویزوال استودیو در دسترس نباشد.
- نسخه 64 بیتی این ابزار که در ویژوال استودیو در دسترس نیست. البته در بیشتر مواقع این مورد پیش نخواهد آمد مگر اینکه برای فرایند بیلد به حافظه بیشتری نیاز باشد.
- اجرای فرایند بیلد در بیش از یک پراسس (برای رسیدن به سرعت بالاتر). این امکان در تولید پروژههای ++C در ویژوال استودیو موجود است. همچنین از نسخه 2012 این امکان برای پروژههای #C نیز فراهم شده است.
- سفارشیسازی فرایند بیلد
- و ...
همچنین یکی دیگر از بخشهای مهم فرایندِ تولیدِ اپلیکیشن که همانند ویژوال استودیو از این ابزار بصورت مستقیم استفاده میکند Team Foundation Build است.
با استفاده از خط فرمان این ابزار تنظیمات فراوانی را برای سفارشی سازی عملیات بیلد میتوان انجام داد که شرح آنها بحثی مفصل میطلبد. تنظیمات بسیار دیگری هم در فایل پروژه قابل اعمال است (توضیحات بیشتر در اینجا). منابع برای مطالعه بیشتر:
Microsoft Build API
در داتنت فریمورک فضای نامی با عنوان Microsoft.Build نیز وجود دارد که امکانات این ابزار را در اختیار برنامه نویس قرار میدهد. برای استفاده از این کتابخانه باید ارجاعی به اسمبلی آن داد، که به همین نام بوده و به همراه داتنت فریمورک نصب میشود. کد زیر نحوه استفاده اولیه از این کتابخانه را نشان میدهد:
private static void TestMSBuild(string projectFullPath) { var pc = new ProjectCollection(); var globalProperties = new Dictionary<string, string>() { { "Configuration", "Debug" }, { "Platform", "AnyCPU" } }; var buidlRequest = new BuildRequestData(projectFullPath, globalProperties, null, new string[] { "Build" }, null); var buildResult = BuildManager.DefaultBuildManager.Build(new BuildParameters(pc), buidlRequest); }
با اینکه ارائه مقداری غیرنال برای آرگومان globalProperties اجباری است اما پرکردن آن کاملا اختیاری است، زیرا تمام تنظیمات ممکن را میتوان در خود فایل پروژه ثبت کرد.
برای مطالعه بیشتر منابع زیر پیشنهاد میشود:
استفاده از msbuild.exe
ابزار msbuild به صورت یک فایل exe در دسترس است و برای استفاده از آن میتوان از خط فرمان ویندوز استفاده کرد. مسیر فایل اجرایی آن (MSBuild.exe) در ریشه مسیر دات نت فریمورک است، بصورت زیر:
نسخه 32 بیتی:
C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v4.0.30319\MSBuild.exe
نسخه 64 بیتی:
C:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v4.0.30319\MSBuild.exe
برای استفاده از آن میتوان مسیر فایل پروژه یا سولوشن (فایل با پسوند csprj. یا vbprj. یا sln.) را به آن داد تا سایر عملیات تولید را به صورت خودکار تا آخر به انجام برساند. کاری که عینا در ویژوال استودیو در زمان Build انجام میشود! برای بهره برداری از آن در کد میتوان از کلاس Process استفاده کرد. برای مسیر این فایل هم میتوان از نشانیهایی که در بالا معرفی شد استفاده کرد یا برای راحتی و امنیت بیشتر از کلید رجیستری مربوطه که در کد زیر نشان داده شده استفاده کرد:
private static void TestMSBuild1(string projectPath) { var regKey = Registry.LocalMachine.OpenSubKey(@"SOFTWARE\Microsoft\MSBuild\ToolsVersions\4.0"); if (regKey == null) return; var msBuildExeFilePath = Path.Combine(regKey.GetValue("MSBuildToolsPath").ToString(), "MSBuild.exe"); var startInfo = new ProcessStartInfo { FileName = msBuildExeFilePath, Arguments = projectPath, WindowStyle = ProcessWindowStyle.Hidden }; var process = Process.Start(startInfo); process.WaitForExit(); }
بدین ترتیب عملیاتی مشابه عملیات Build در ویژوال استودیو انجام میشود و با توجه به تنظیمات موجود در فایل پروژه، پوشههای خروجی (مثلا bin و obj در حالت پیش فرض پروژههای ویژوال استودیو) نیز در مسیرهای مربوطه ایجاد میگردد.