اشتراک‌ها
سایت WPF Tips

WPF Tips for Microsoft Visual Studio and .NET developers. Take your XAML skills up a notch.

سایت WPF Tips
مطالب
کاهش تعداد بار تعریف using ها در C# 10.0 و NET 6.0.
در مطلب «روش بازگشت به قالب‌های کلاسیک پروژه‌ها در دات نت 6» مشاهده کردیم که قالب پیش‌فرض یک برنامه‌ی کنسول دات نت 6، چنین فایل Program.cs ای را تولید می‌کند:
// See https://aka.ms/new-console-template for more information
Console.WriteLine("Hello, World!");
که در حقیقت همان اجبار به استفاده‌ی از سبک «Top Level Programs» ارائه شده‌ی در C# 9.0 است. اما اگر به همین دو سطر هم دقت کنید، یک تفاوت مهم را با نمونه‌ی C# 9.0 دارد و آن هم عدم ذکر عبارت using System در ابتدای آن است. علت اینجا است که فایل csproj پیش‌فرض پروژه‌های مبتنی بر NET 6.0.، دو تغییر مهم دیگر را هم دارند:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
  <PropertyGroup>
    <OutputType>Exe</OutputType>
    <TargetFramework>net6.0</TargetFramework>
    <ImplicitUsings>enable</ImplicitUsings>
    <Nullable>enable</Nullable>
  </PropertyGroup>
</Project>
الف) فعال بودن nullable reference types که در C# 8.0 ارائه شد.
ب) فعال بودن ImplicitUsings که مختص به C# 10.0 است.


بررسی مفهوم  global using directives در C# 10.0

هدف اصلی از وجود Using directives در زبان #C که از نگارش 1 آن در دسترس هستند، خلاصه نویسی نام طولانی اشیاء و متدها است. برای مثال نام اصلی متد Console.WriteLine به صورت System.Console.WriteLine است که با درج فضای نام System در ابتدای فایل، می‌توان از ذکر مجدد آن جلوگیری کرد. از این دست می‌توان به نوع System.Collections.Generic.List نیز اشاره کرد که کمتر کسی علاقمند است تا این نام طولانی را تایپ کند. به همین جهت با استفاده از یک using directive متناظر با فضای نام System.Collections.Generic، ذکر نام این نوع، به List خلاصه می‌شود.
طراحی دات نت 6 مبتنی بر سبک minimalism است! برای نمونه خلاصه کردن نزدیک به 10 سطر فایل Program.cs کلاسیک، به تنها یک سطر که به همراه ذکر using System در ابتدای آن هم نیست. در C# 10.0 دیگر نیازی نیست تا برای مثال ذکر using System را در ده‌ها و یا صدها فایل، بارها و بارها تکرار کرد. برای اینکار تنها کافی است یکبار آن‌را به صورت global تعریف کنیم و پس از آن دیگر نیازی به ذکر آن در کل پروژه نیست:
global using System;
می‌توان این سطر را در ابتدای یک تک فایل cs. قرار داد و ذکر آن به معنای الحاق خودکار آن، در ابتدای تک تک فایل‌های cs. برنامه است.

چند نکته:
- امکان ترکیب global using‌ها و using‌ها معمولی در یک فایل هست.
- امکان تعریف global using‌های استاتیک نیز پیش‌بینی شده‌است:
global using static System.Console;
که برای نمونه در این حالت بجای ذکر Console.WriteLine، تنها ذکر نام متد WriteLine در سراسر برنامه کفایت می‌کند.


مفهوم جدید implicit global using directives در C# 10.0 و به کمک NET SDK 6.0.

تا اینجا دریافتیم که می‌توان دایرکتیوهای سراسری using را در برنامه به صورت دستی تعریف و استفاده کرد. اما ... پروژه‌ی کنسولی که به صورت پیش‌فرض توسط NET SDK 6.0. ایجاد می‌شود، به همراه هیچ global using ای نیست. این مورد توسط تنظیم زیر که جزئی از NET SDK 6.0. است، فعال می‌شود:
<ImplicitUsings>enable</ImplicitUsings>
زمانیکه ImplicitUsings را در فایل csproj برنامه فعال می‌کنیم، یعنی قرار است از یکسری global using‌های از پیش تعریف شده‌ی توسط SDK استفاده کنیم. بنابراین «global using directives» جزئی از ویژگی‌های جدید C# 10.0 است اما « implicit global using directives» تنها یک لطف ارائه شده‌ی توسط NET SDK. است. برای یافتن لیست آن‌ها، پروژه را build کرده و سپس به پوشه‌ی obj\Debug\net6.0 مراجعه کنید. در اینجا به دنبال فایلی مانند MyProjectName. GlobalUsings.g.cs بگردید. محتویات آن به صورت زیر است:
// <auto-generated/>
global using global::System;
global using global::System.Collections.Generic;
global using global::System.IO;
global using global::System.Linq;
global using global::System.Net.Http;
global using global::System.Threading;
global using global::System.Threading.Tasks;
این‌ها همان global using هایی هستند که با فعالسازی تنظیم ImplicitUsings در فایل csproj، به صورت خودکار توسط NET SDK. تولید و به برنامه الحاق می‌شوند.
البته این فایل ویژه به ازای نوع‌های پروژه‌های مختلف، محتوای متفاوتی را دارد. برای مثال در برنامه‌های ASP.NET Core، چنین محتوای پیش‌فرضی را پیدا می‌کند:
// <autogenerated />
global using global::System;
global using global::System.Collections.Generic;
global using global::System.IO;
global using global::System.Linq;
global using global::System.Net.Http;
global using global::System.Threading;
global using global::System.Threading.Tasks;
global using global::System.Net.Http.Json;
global using global::Microsoft.AspNetCore.Builder;
global using global::Microsoft.AspNetCore.Hosting;
global using global::Microsoft.AspNetCore.Http;
global using global::Microsoft.AspNetCore.Routing;
global using global::Microsoft.Extensions.Configuration;
global using global::Microsoft.Extensions.DependencyInjection;
global using global::Microsoft.Extensions.Hosting;
global using global::Microsoft.Extensions.Logging;
این تعاریف در اصل در پوشه‌ی C:\Program Files\dotnet\sdk\6.0.100-rc.2.21505.57\Sdks\Microsoft.NET.Sdk\targets و در فایل Microsoft.NET.GenerateGlobalUsings.targets آن قرار دارند.


روش حذف و یا اضافه‌ی global using‌های پیش‌فرض

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید تعدادی از global usingهای پیش‌فرض به همراه گزینه‌ی ImplicitUsings استفاده کنید، می‌توانید آن‌ها را در فایل csproj به صورت زیر، Remove و یا حتی موارد جدیدی را Include کنید:
<ItemGroup>
   <Import Remove="System.Threading" />
   <Import Include="Microsoft.Extensions.Logging" />
</ItemGroup>
یکی از کاربردهای این قابلیت، تولید کتابخانه‌های multi-target است که می‌توان توسط Conditionها، فضاهای نامی را که نباید برای target خاصی include کرد، مشخص نمود:
<ItemGroup Condition="'$(TargetFramework)' == 'net472'">
</ItemGroup>
مطالب
معرفی سرویس‌های ارائه شده توسط شرکت‌های گوگل، آمازون و مایکروسافت در قالب رایانش ابری - قسمت اول

رایانش ابری مفهوم نسبتا جدیدی در عرصه‌ی فناوری اطلاعات است و در حال گسترش می­‌باشد. به طور خلاصه رایانش ابری به همه چیز اعم از برنامه کاربردی( Application )، سکو ی ( Platform ) توسعه نرم افزار، سخت افزار و زیرساخت، به عنوان سرویس نگاه می‌کند. زیرساخت های موجود در مراکز داده( Data Center ) به انضمام  نرم‌افزارهایی که در آن قرار دارند، مجموعه‌ه­ایی را تشکیل می­‌دهند که ابر نامیده می­‌شود. به عبارت ساده­‌تر رایانش ابری یعنی استفاده­ اشتراکی از برنامه­‌ها و منابع یک محیط شبکه­‌ای برای انجام یک کار، بدون این که مالکیت، مدیریت منابع شبکه و سخت­ افزار و برنامه­‌ها، برای استفاده کننده مهم باشد. در رایانش ابری منابع کامپیوترها، برای انجام یک کار استفاده می‌شوند و داده­‌های مربوط به پردازش، در هیچ کدام از کامپیوترهای شخصی ذخیره نمی­‌شوند، بلکه در جای دیگری در داخل همان منابع شبکه، ذخیره می­‌شوند تا در زمان و مکان دیگری قابل دسترسی باشند.

بر همین اساس شرکت های پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات به ارائه سرویس هایی تحت عنوان خدمات رایانش ابری پرداخته اند و هدف از این سری مطالب ارائه شده، شرح مختصری بر سرویس‌های ارائه شده می باشد. در قسمت اول به معرفی سرویسهای شرکت گوگل پرداخته می شود و در قسمت‌های بعدی، سرویس‌های  شرکت‌های مایکروسافت و آمازون معرفی می‌گردد.

 سرویس­‌های رایانش ابری گوگل، در زیر دو چتر قرار دارند. گروه اول شامل مجموعه گسترده­ای از برنامه­‌های محبوب گوگل مانند Google Doc ،   Google Health ، Google Mail ، Google Earth هستند که با کلیک بر روی گزینه More و Even More که در بالای صفحه اصلی گوگل قرار دارند، می­توان به آن­ها دسترسی پیدا کرد.

دومین محصول مبتنی بر ابر گوگل، ابزار توسعه PaaS گوگل است. این سکو در سال 2008 برای توسعه برنامه‌­های تحت وب، با استفاده از زیرساخت گوگل به نام موتور Google App  معرفی شد. هدف از آن قادر ساختن توسعه دهندگان برای ساخت و استقرار برنامه­‌های وب بدون نگرانی از زیرساختی است که برنامه بر رویش اجرا می­شود. برنامه­‌های این موتور، با زبان­های سطح بالا به ویژه جاوا و پایتون و در چارچوب GAE نوشته می­‌شوند. گوگل به منظور گسترش این نوع برنامه­‌ها یک سطح رایگان مشخص از سرویس را ارائه می­دهد و زمانی که برنامه از سطح مشخصی از بار پردازشی، ذخیره­‌سازی و پهنای باند شبکه فراتر رفت، آنگاه شارژها بر مبنای میزان استفاده محاسبه می­شود.

برنامه­‌های GAE را باید به گونه­‌ای نوشت که با زیرساخت گوگل وفق یابند. این مسئله، باعث محدودیت برنامه­‌های قابل اجرا در GAE  می­گردد و علاوه بر آن، انتقال برنامه‌­ها به سکوی GAE و یا انتقال از این سکو به سایر سکو­های موجود دشوار می­شود.

از میان سرویس های ابری رایگان ارائه شده از سوی گوگل، به معرفی سرویس آنالیز گوگل بسنده کرده و تمرکز اصلی بر روی سکوی توسعه نرم‌افزاری این شرکت ( GAE ) می‌باشد.


Google Analytics

به اختصار GA نامیده می­شود و یک ابزار آماری است که تعداد و انواع بازدیدکنندگان وب­‌سایت و نحوه استفاده از وب­‌سایت را اندازه­‌گیری می­کند. این محصول بر روی بسته تحلیلی Urchin 5 که گوگل در سال 2006 آن را خریداری نمود، ساخته شده است. این سرویس رایگان عرضه می­شود و فرآیند تحلیل را با استفاده از یک قطعه کد جاوا اسکریپت به نام Google Analytics Tracking Code با پیاده‌سازی در تگ صفحه وب انجام می­‌شود.

این کد با اولین بارگذاری صفحه در سیستم­ کاربران، به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته و برای پردازش به سرورهای GA باز پس می­فرستد. این کد با کمک Cookie مرورگر اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می­نماید.

سرویس Google Analytics


آشنایی با Google App Engine

GAE یک سکو به عنوان سرویس می­باشد و مبتنی بر ابر گوگل است و بر روی زیر ساخت­ گوگل مستقر شده است. 

این سرویس توسعه دهندگان را قادر می­سازد تا برنامه‌­های وب ایجاد کرده و بر روی سرور­های گوگل مستقر سازند و گوگل مدیریت زیرساخت را بر عهده گیرد و اعمالی مانند نظارت، برطرف کردن اشکالات احتمالی، خوشه بندی، مدیریت وهله‌سازی ماشین‌های مجازی و غیره را انجام دهد. برای اجرای یک برنامه در GAE ابتدا باید استانداردهای سکوی گوگل رعایت شود. این استانداردها دامنه برنامه­‌هایی که قابل اجرا می­باشند را بسیار محدود می‌­نماید و قابلیت حمل آن­ها را کاهش می­دهد.

محدودیت­‌هایی که این سکو ایجاد می­‌کند، با خود مزایایی را به همراه می­‌آورد که در زیر به آن­ها اشاره می­گردد:

  • وب سرویس­های پویا بر مبنای استانداردهای رایج
  • توسعه خودکار و توازن بار بین ماشین‌های وهله‌سازی شده که مورد استفاده وب سرویس است.
  • اعتبارسنجی با استفاده از API موجود در گوگل.
  • فضای ذخیره سازی ماندگار با قابلیت جستجو، مرتب سازی و مدیریت تراکنش.
  • صف کاری و زمان بندی کاری
  • محیط توسعه سمت مشتری( توسعه دهندگان ) برای شبیه سازی GAE در سیستم محلی.
  • پشتیبانی از محیط اجرا جاوا و پایتون.

هنگامی که یک برنامه در GAE مستقر گردید، با استفاده از نام دامنه دلخواه یا با استفاده از آدرس تجاری Google Apps قابل دستیابی است. موتور Google Apps در حال حاضر برنامه­‌هایی که در جاوا و پایتون نوشته شده است را پشتیبانی می­کند و علاوه بر آن از زبان­های ماشین مجازی جاوا و چندین چارچوب تحت وب پایتون که WSGI و CGI را پشتیبانی می­کنند نیز با محیط GAE سازگاری دارند.

برنامه­‌هایی که در GAE اجرا می­شوند از سیستم عامل مستقل هستند یا به گفته گوگل بر روی   Sand Box  اجرا می­شوند. این ویژگی GAE را قادر می­سازد، سیستم را بهینه کند تا تقاضاهای وب، با بار ترافیکی فعلی منطبق شوند. همچنین برنامه­‌ها را قادر می­سازد با امنیت بالاتری کار کنند، زیرا تنها می­توانند به کامپیوترهایی متصل شوند که آدرس‌های مشخصی دارند و سرویس­ها را با استفاده از پروتکل Http و یا Https از پورت­های شناخته شده پاسخ دهند. از طرف دیگر برنامه‌­ها نیز به این میزان محدود شده که تنها فایل­ها را بخوانند. آن‌ها حق نوشتن فایل به صورت مستقیم بر روی سیستم­ها را ندارند و برای دستیابی به داده، باید از ذخیره داده در Cache یا سرویس ماندگار دیگری استفاده نمایند.

GAE یک سیستم انبار داده توزیع شده دارد که از پرس و جوها و تراکنش­ها پشتیبانی می­نماید. این انبار داده غیر رابطه­‌ای است، اما اشیاء داده یا موجودیت­‌هایی که خصوصیات لازم را دارند، ذخیره می­‌نماید. به همین علت در پرس و جوها می­توان از فیلتر نوع موجودیت بهره برد و آن­ها را به ترتیب خصوصیات مرتب نمود.

در نهایت توجه به مدل قیمت‌گذاری گوگل قابل توجه است. گوگل برای تشویق توسعه دهندگان در نوشتن برنامه با استفاده از GAE ، استقرار و توسعه برنامه را تا میزان مشخصی از منابع رایگان کرده است و با عبور از مقدار رایگان باید هزینه را به ازای مصرف پرداخت نمود. بر اساس جدول ارائه شده در سایت شرکت گوگل به ازای تجاوز از میزان مصرف رایگان، سیستم هزینه گذاری بر اساس تعرفه‌های زیر، اقدام به محاسبه حق شارژ می‌نماید و بدیهی است برای آگاهی از آخرین تعرفه‌ها و کسب اطلاعات بیشتر، مراجعه به  صفحه سایت شرکت گوگل  توصیه می‌شود:

  • مبلغ به ازای هر یک ساعت استفاده از CPU معادل 0.08 دلار
  • داده ذخیره شده به ازای هر گیگابایت در ماه معادل 0.18 دلار
  • پهنای باند خروجی به ازای هر گیگابایت معادل 0.12 دلار
  • پهنای باند ورودی رایگان
  • هزینه دریافت هر ایمیل معادل 0.0001 دلار 

به منظور ذخیره اطلاعات در منبع داده پایدار، از API استفاده می­گردد که به ازای تعداد تراکنش­هایی که تبادل می­گردد، هزینه پرداخت می­شود. از آنجایی که بنا به تعداد تبادلات و نوع حافظه پایداری که استفاده می­گردد، هزینه متغیر است، خواننده محترم برای رویت لیست مذکور به منبع ذکر شده، ارجاع داده می­شود.


  منبع سهمیه 
سهمیه پیش فرض رایگان به ازای هر برنامه   
  مصرف  CPU 
  28 ساعت به ازای هر برنامه در روز 
  منبع ذخیره پایدار داده 
1 گیگابایت به ازای هر برنامه در ماه
  پهنای باند ورودی 
  1 گیگابایت به ازای هر برنامه در روز 
  پهنای باند خروجی 
  1 گیگابایت به ازای هر برنامه در روز 
  تراکنش با منبع داده  Datastore 
  50 هزار تراکنش برای خواندن و نوشتن به ازای هر برنامه در ماه 
  تراکنش با منبع داده  Blobstore 
  5 گیگابایت به ازای هر برنامه در روز 
  ایمیل دریافتی 
  100 دریافت به ازای هر برنامه در روز 

نظرات مطالب
مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger - قسمت دوم - شروع به مستند سازی یک API
یک نکته‌ی تکمیلی
اگر با استفاده از قالب پیش‌فرض تولید Web API در NET 5. پروژه‌ای را ایجاد کنید (dotnet new webapi)، به صورت پیش‌فرض به همراه Swashbuckle.AspNetCore ارائه می‌شود:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk.Web">
  <PropertyGroup>
    <TargetFramework>net5.0</TargetFramework>
  </PropertyGroup>

  <ItemGroup>
    <PackageReference Include="Swashbuckle.AspNetCore" Version="5.5.1" />
  </ItemGroup>
</Project>
نظرات اشتراک‌ها
نحوه‌ی آفلاین کردن یک سایت Asp.Net MVC برای تعمیرات
این روش قدیمی مشکلات زیر را به همراه دارد:
- status code مساوی 503 Service Unavailable را بازگشت نمی‌دهد. به این صورت موتورهای جستجو با سایت شما مشکل پیدا خواهند کرد. برای مثال در حالت استفاده‌ی آن با برنامه‌های ASP.NET MVC، آدرس‌های اکشن متدهای شما status code مساوی 404 را بازگشت می‌دهند. یعنی به موتور جستجو اعلام می‌کنند که این آدرس دیگر وجود خارجی ندارد و لطفا حذفش کن.
 
-
app_Oflfline.htm فقط یک فایل استاتیک ساده‌است و به امکانات ASP.NET MVC برای سفارشی سازی آن دسترسی نخواهید داشت.
- تمام درخواست‌های به سایت شما از جمله تصاویر و فایل‌های CSS نیز غیر ممکن می‌شوند.

چند نمونه‌ی دیگر
App_offline.htm gotchas with ASP.NET MVC 
Take Your ASP.NET MVC Application Offline via a Global Attribute