Getting Started Installing ASP.NET 5 On Windows Installing ASP.NET 5 On Mac OS X Installing ASP.NET 5 On Linux Choosing the Right .NET For You on the Server Tutorials Your First ASP.NET 5 Application Using Visual Studio Your First ASP.NET 5 Application on a Mac Publish to an Azure Web App using Visual Studio Conceptual Overview Introduction to ASP.NET 5 Introducing .NET Core DNX Overview Understanding ASP.NET 5 Web Apps Fundamentals Working with Static Files Routing Configuration Dependency Injection Diagnostics Working with Multiple Environments OWIN .NET Execution Environment (DNX) DNX Overview Creating a Cross-Platform Console App with DNX Working with DNX Projects Using Commands Publishing and Deployment Publish to a Docker Image Client-Side Development Grunt and Gulp: Task Runners Manage Client-Side Packages with Bower Building Beautiful, Responsive Sites with Bootstrap Knockout.js MVVM Framework Styling Applications with Less, Sass, and Font Awesome Security Enabling authenication using external providers Account Confirmation and Password Recovery with ASP.NET Identity Two-factor authenication with SMS using ASP.NET Identity Data Protection Extensibility Writing Middleware
Octane فریم ورکی است جهت ساخت برنامههای Modular در Blazor. به کمک این برنامه میتوانید صفحات مورد نظر خود را طراحی کرده و به وب سایت خود اضافه کنید. لینکی جهت نمایش بعضی از قابلیتهای آن در یوتیوب نمایش .
NET Core 2.1.3. منتشر شد
ریلیز شد Orleans 7.0
The .NET 7 release marks an exciting milestone in many ways, but one in particular that’s exciting for ASP.NET developers building distributed apps or apps designed to be cloud native and ready for dynamic horizontal scale out is the addition of the Orleans team to the broader .NET team. Bringing Orleans and ASP.NET Core closer together has led to some exciting ideas for the future of how we blend Orleans into the ASP.NET toolchain, and coupled with the huge advances in performance throughout .NET 7 are improvements to Orleans 7 that bring over 150% improvements to some areas of the Orleans toolchain. This post will introduce you to some of the new features in Orleans 7.
Roslyn #3
زمانیکه صحبت از Syntax میشود، منظور نمایش متنی سورس کدها است. برای بررسی و آنالیز آن، نیاز است این نمایش متنی، به ساختار دادهای ویژهای به نام Syntax tree تبدیل شود و این Syntax tree مجموعهای است از tokenها. Tokenها بیانگر المانهای مختلف یک زبان، شامل کلمات کلیدی، عملگرها و غیره هستند.
در تصویر فوق، مراحل تبدیل یک قطعه کد #C را به مجموعهای از tokenهای معادل آن مشاهده میکنید. علاوه بر اینها، Roslyn syntax tree شامل موارد ویژهای به نام Trivia نیز هست. برای مثال در حین نوشتن کدها، در ابتدای سطرها تعدادی space یا tab وجود دارند و یا در این بین ممکن است کامنتی نوشته شود. هرچند این موارد از دیدگاه یک کامپایلر بیمعنا هستند، اما ابزارهای Refactoring ایی که به Trivia دقت نداشته باشند، خروجی کد به هم ریختهای را تولید خواهند کرد و سبب سردرگمی استفاده کنندگان میشوند.
در تصویر فوق، اشارهگر ادیتور پس از تایپ semicolon قرار گرفتهاست. در این حالت میتوانید دو نوع trivia مخصوص فضای خالی و کامنتها را در syntax visualizer، مشاهده کنید.
به علاوه پس از هر token بازهای از اعداد را مشاهده میکنید که بیانگر محل قرارگیری آنها در سورس کد هستند. این محلها جهت ارائهی خطاهای دقیق مرتبط با آن نقاط، بسیار مفید هستند.
یک Syntax tree از مجموعهای از syntax nodes تشکیل میشود و هر node شامل مواردی مانند تعاریف، عبارات و امثال آن است. در افزونهی Syntax visualizer نودهایی که رنگ قرمز متمایل به قهوهای دارند، بیانگر نودهای Trivia، نودهای آبی، Syntax nodes و نودهای سبز، Syntax token هستند.
مفاهیم این رنگها را با کلیک بر روی دکمهی Legend هم میتوان مشاهده کرد.
تفاوت Syntax با Semantics
در Roslyn امکان کار با Syntax و Semantics کدها وجود دارد.
یک Syntax، از گرامر زبان خاصی پیروی میکند. در Syntax اطلاعات بسیار زیادی وجود دارند که معنای برنامه را تغییر نمیدهند؛ مانند کامنتها، فضاهای خالی و فرمت ویژهی کدها. البته فضاهای خالی در زبانهایی مانند پایتون دارای معنا هستند؛ اما در سیشارپ خیر. همچنین در Syntax، توافق نامهای وجود دارد که بیانگر تعدادی واژهی از پیش رزرو شده، مانند کلمات کلیدی هستند.
اما Semantics در نقطهی مقابل Syntax قرار میگیرد و بیانگر معنای سورس کد است. برای مثال در اینجا تقدم و تاخر عملگرها مفهوم پیدا میکنند و یا اینکه Type system چیست و چه نوعهایی را میتوان به دیگری نسبت داد و تبدیل کرد. عملیات Binding در این مرحله رخ میدهد و مفهوم identifierها را مشخص میکند. برای مثال x در این قسمت از سورس کد، به چه معنایی است و به کجا اشاره میکند؟
خواص ویژهی Syntax tree در Roslyn
- تمام اجزای کد را شامل عناصر سازندهی زبان و همچنین Trivia، به همراه دارد.
- API آن توسط کتابخانههای ثالث قابل دسترسی است.
- Immutable طراحی شدهاست. به این معنا که زمانیکه syntax tree توسط Roslyn ایجاد شد، دیگر تغییر نمیکند. به این ترتیب امکان دسترسی همزمان و موازی به آن بدون نیاز به انواع قفلهای مسایل همزمانی وجود دارد. اگر کتابخانهی ثالثی به Syntax tree ارائه شده دسترسی پیدا میکند، میتواند کاملا مطمئن باشد که این اطلاعات دیگر تغییری نمیکنند و نیازی به قفل کردن آنها نیست. همچنین این مساله امکان استفادهی مجدد از sub treeها را در حین ویرایش کدها میسر میکند. به آنها mutating trees نیز گفته میشود.
- مقاوم است در برابر خطاها. اگر از قسمت اول به خاطر داشته باشید، Roslyn میبایستی جایگزین کامپایلر دومی به نام کامپایلر پس زمینهی ویژوال استودیو که خطوط قرمزی را ذیل سطرهای مشکل دار ترسیم میکند، نیز میشد. فلسفهی طراحی این کامپایلر، مقاوم بودن در برابر خطاهای تایپی و هماهنگی آن با تایپ کدها توسط برنامه نویس بود. Syntax tree در Roslyn نیز چنین خاصیتی را دارد و اگر مشغول به تایپ شوید، باز هم کار کرده و اینبار خطاهای موجود را نمایش میدهد که میتواند توسط ابزارهای نمایش دهندهی ویژوال استودیو یا سایر ابزارهای ثالث استفاده شود.
برای نمونه در تصویر فوق، تایپ semicolon فراموش شدهاست؛ اما همچنان Syntax tree در دسترس است و به علاوه گزارش میدهد که semicolon مفقود است و تایپ نشدهاست.
Parse سورس کد توسط Roslyn
ابتدا یک پروژهی کنسول سادهی دات نت 4.6 را در VS 2015 آغاز کنید. سپس از طریق خط فرمان نیوگت، دستور ذیل را صادر نمائید:
PM> Install-Package Microsoft.CodeAnalysis
سپس کدهای ذیل را به آن اضافه کنید:
using System; using Microsoft.CodeAnalysis; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax; namespace Roslyn01 { class Program { static void Main(string[] args) { parseText(); } static void parseText() { var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText("class Foo { void Bar(int x) {} }"); Console.WriteLine(tree.ToString()); Console.WriteLine(tree.GetRoot().NormalizeWhitespace().ToString()); var res = SyntaxFactory.ClassDeclaration("Foo") .WithMembers(SyntaxFactory.List<MemberDeclarationSyntax>(new[] { SyntaxFactory.MethodDeclaration( SyntaxFactory.PredefinedType( SyntaxFactory.Token(SyntaxKind.VoidKeyword) ), "Bar" ) .WithBody(SyntaxFactory.Block()) })) .NormalizeWhitespace(); Console.WriteLine(res); } } }
کار Parse سورس کد دریافتی، بر اساس سرویسهای زبان متناظر با آنها آغاز میشود. برای مثال سرویسهایی مانند VisualBasicSyntaxTree و یا CSharpSyntaxTree مثال فوق که سورس کد مورد آنالیز آن، از نوع سیشارپ است.
این کلاسهای Factory، دارای دو متد Create و ParseText هستند. کار متد ParseText آن مشخص است؛ یک قطعهی متنی از کد را آنالیز کرده و معادل Syntax Tree آنرا تولید میکند. متد Create آن، اشیایی مانند نودهای Syntax visualizer را دریافت کرده و بر اساس آنها یک Syntax tree را تولید میکند.
کار با متد Create آنچنان ساده نیست. به همین جهت یکی از اعضای تیم Roslyn برنامهای را به نام Roslyn Quoter ایجاد کردهاست که نسخهی آنلاین آنرا در اینجا و سورس کد آنرا در اینجا میتوانید بررسی کنید.
جهت آزمایش، همان قطعهی متنی سورس کد مثال فوق را در نسخهی آنلاین آن جهت آنالیز و تولید ورودی متد Create، وارد کنید. خروجی آنرا میتوان مستقیما در متد Create بکار برد.
فرمت کردن خودکار کدها به کمک Roslyn
اگر بر روی tree حاصل، متد ToString را فراخوانی کنیم، خروجی آن مجددا سورس کد مورد آنالیز است. اگر علاقمند بودید که Roslyn به صورت خودکار کدهای ورودی را فرمت کند و تمام آنها را در یک سطر نمایش ندهد، متد NormalizeWhitespace را بر روی ریشهی Syntax tree فراخوانی کنید:
tree.GetRoot().NormalizeWhitespace().ToString()
class Foo { void Bar(int x) { } }
کوئری گرفتن از سورس کد توسط Roslyn
در ادامه قصد داریم با سه روش مختلف کوئری گرفتن از Syntax tree، آشنا شویم. برای این منظور متد ذیل را به پروژهای که در ابتدای برنامه آغاز کردیم، اضافه کنید:
static void querySyntaxTree() { var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText("class Foo { void Bar() {} }"); var node = (CompilationUnitSyntax)tree.GetRoot(); // Using the object model foreach (var member in node.Members) { if (member.Kind() == SyntaxKind.ClassDeclaration) { var @class = (ClassDeclarationSyntax)member; foreach (var member2 in @class.Members) { if (member2.Kind() == SyntaxKind.MethodDeclaration) { var method = (MethodDeclarationSyntax)member2; // do stuff } } } } // Using LINQ query methods var bars = from member in node.Members.OfType<ClassDeclarationSyntax>() from member2 in member.Members.OfType<MethodDeclarationSyntax>() where member2.Identifier.Text == "Bar" select member2; var res = bars.ToList(); // Using visitors new MyVisitor().Visit(node); }
روش اول کوئری گرفتن از Syntax tree، استفاده از object model آن است. در اینجا هربار، نوع و Kind هر نود را بررسی کرده و در نهایت به اجزای مدنظر خواهیم رسید. شروع کار هم با دریافت ریشهی syntax tree توسط متد GetRoot و تبدیل نوع آن نود به CompilationUnitSyntax میباشد.
روش دوم استفاده از روش LINQ است؛ با توجه به اینکه ساختار یک Syntax tree بسیار شبیه است به LINQ to XML. در اینجا یک سری نود، ریشه و فرزندان آنها را داریم که با روش LINQ بسیار سازگار هستند. برای نمونه در مثال فوق، در ریشهی Parse شده، در تمام کلاسهای آن، به دنبال متد یا متدهایی هستیم که نام آنها Bar است.
و در نهایت روش مرسوم و متداول کار با Syntax trees، استفاده از الگوی Visitors است. همانطور که در کدهای دو روش قبل مشاهده میکنید، باید تعداد زیادی حلقه و if و else نوشت تا به جزء و المان مدنظر رسید. راه سادهتری نیز برای مدیریت این پیچیدگی وجود دارد و آن استفاده از الگوی Visitor است. کار این الگو ارائهی متدهایی قابل override شدن است و فراخوانی آنها، در طی حلقههایی پشت صحنه که این Visitor را اجرا میکنند، صورت میگیرد. بنابراین در اینجا دیگر برای رسیدن به یک متد، حلقه نخواهید نوشت. تنها کاری که باید صورت گیرد، override کردن متد Visit المانی خاص در Syntax tree است.
هر نود در syntax tree دارای متدی است به نام Accept که یک Visitor را دریافت میکند. همچنین Visitorهای نوشته شده نیز دارای متد Visit یک نود هستند.
نمونهای از این Visitors را در کلاس ذیل مشاهده میکنید:
class MyVisitor : CSharpSyntaxWalker { public override void VisitMethodDeclaration(MethodDeclarationSyntax node) { if (node.Identifier.Text == "Bar") { // do stuff } base.VisitMethodDeclaration(node); } }
کلاس پایهی CSharpSyntaxWalker از کلاس CSharpSyntaxVisitor مشتق شدهاست و به تمام امکانات آن دسترسی دارد. علاوه بر آنها، کلاس CSharpSyntaxWalker به Tokens و Trivia نیز دسترسی دارد.
نحوهی استفاده از Visitor سفارشی نوشته شده نیز به صورت ذیل است:
new MyVisitor().Visit(node);
Roslyn #6
پیشنیاز این بحث نصب مواردی است که در مطلب «شروع به کار با Roslyn » در قسمت دوم عنوان شدند:
الف) نصب SDK ویژوال استودیوی 2015
ب) نصب قالبهای ایجاد پروژههای مخصوص Roslyn
البته این قالبها چیزی بیشتر از ایجاد یک پروژهی کلاس Library جدید و افزودن ارجاعاتی به بستهی نیوگت Microsoft.CodeAnalysis، نیستند. اما درکل زمان ایجاد و تنظیم این نوع پروژهها را خیلی کاهش میدهند و همچنین یک پروژهی تست را ایجاد کرده و تولید بستهی نیوگت و فایل VSIX را نیز بسیار ساده میکنند.
هدف از تولید Analyzers
بسیاری از مجموعهها و شرکتها، یک سری قوانین و اصول خاصی را برای کدنویسی وضع میکنند تا به کدهایی با قابلیت خوانایی بهتر و نگهداری بیشتر برسند. با استفاده از Roslyn و آنالیز کنندههای آن میتوان این قوانین را پیاده سازی کرد و خطاها و اخطارهایی را به برنامه نویسها جهت رفع اشکالات موجود، نمایش داده و گوشزد کرد. بنابراین هدف از آنالیز کنندههای Roslyn، سهولت تولید ابزارهایی است که بتوانند برنامه نویسها را ملزم به رعایت استانداردهای کدنویسی کنند.
همچنین معلمها نیز میتوانند از این امکانات جهت ارائهی نکات ویژهای به تازهکاران کمک بگیرند. برای مثال اگر این قسمت از کد اینگونه باشد، بهتر است؛ مثلا بهتر است فیلدهای سطح کلاس، خصوصی تعریف شوند و امکان دسترسی به آنها صرفا از طریق متدهایی که قرار است با آنها کار کنند صورت گیرد.
این آنالیز کنندها به صورت پویا در حین تایپ کدها در ویژوال استودیو فعال میشوند و یا حتی به صورت خودکار در طی پروسهی Build پروژه نیز میتوانند ظاهر شده و خطاها و اخطارهایی را گزارش کنند.
بررسی مثال معتبری که میتواند بهتر باشد
در اینجا یک کلاس نمونه را مشاهده میکنید که در آن فیلدهای کلاس به صورت public تعریف شدهاند.
public class Student { public string FirstName; public string LastName; public int TotalPointsEarned; public void TakeExam(int pointsForExam) { TotalPointsEarned += pointsForExam; } public void ExtraCredit(int extraPoints) { TotalPointsEarned += extraPoints; } public int PointsEarned { get { return TotalPointsEarned; } } }
بنابراین در ادامه هدف ما این است که یک Roslyn Analyzer جدید را طراحی کنیم تا از طریق آن هشدارهایی را جهت تبدیل فیلدهای عمومی به خصوصی، به برنامه نویس نمایش دهیم.
با اجرای افزونهی View->Other windows->Syntax visualizer، تصویر فوق نمایان خواهد شد. بنابراین در اینجا نیاز است FieldDeclarationها را یافته و سپس tokenهای آنها را بررسی کنیم و مشخص کنیم که آیا نوع یا Kind آنها public است (PublicKeyword) یا خیر؟ اگر بلی، آن مورد را به صورت یک Diagnostic جدید گزارش میدهیم.
ایجاد اولین Roslyn Analyzer
پس از نصب پیشنیازهای بحث، به شاخهی قالبهای extensibility در ویژوال استودیو مراجعه کرده و یک پروژهی جدید از نوع Analyzer with code fix را آغاز کنید.
قالب Stand-alone code analysis tool آن دقیقا همان برنامههای کنسول بحث شدهی در قسمتهای قبل است که تنها ارجاعی را به بستهی نیوگت Microsoft.CodeAnalysis به صورت خودکار دارد.
قالب پروژهی Analyzer with code fix علاوه بر ایجاد پروژههای Test و VSIX جهت بسته بندی آنالایزر تولید شده، دارای دو فایل DiagnosticAnalyzer.cs و CodeFixProvider.cs پیش فرض نیز هست. این دو فایل قالبهایی را جهت شروع به کار تهیهی آنالیز کنندههای مبتنی بر Roslyn ارائه میدهند. کار DiagnosticAnalyzer آنالیز کد و ارائهی خطاهایی جهت نمایش به ویژوال استودیو است و CodeFixProvider این امکان را مهیا میکند که این خطای جدید عنوان شدهی توسط آنالایزر، چگونه باید برطرف شود و راهکار بازنویسی Syntax tree آنرا ارائه میدهد.
همین پروژهی پیش فرض ایجاد شده نیز قابل اجرا است. اگر بر روی F5 کلیک کنید، یک کپی جدید و محصور شدهی ویژوال استودیو را باز میکند که در آن افزونهی در حال تولید به صورت پیش فرض و محدود نصب شدهاست. اکنون اگر پروژهی جدیدی را جهت آزمایش، در این وهلهی محصور شدهی ویژوال استودیو باز کنیم، قابلیت اجرای خودکار آنالایزر در حال توسعه را فراهم میکند. به این ترتیب کار تست و دیباگ آنالایزرها با سهولت بیشتری قابل انجام است.
این پروژهی پیش فرض، کار تبدیل نام فضاهای نام را به upper case، به صورت خودکار انجام میدهد (که البته بیمعنا است و صرفا جهت نمایش و ارائهی قالبهای شروع به کار مفید است).
نکتهی دیگر آن، تعریف تمام رشتههای مورد نیاز آنالایزر در یک فایل resource به نام Resources.resx است که در جهت بومی سازی پیامهای خطای آن میتواند بسیار مفید باشد.
در ادامه کدهای فایل DiagnosticAnalyzer.cs را به صورت ذیل تغییر دهید:
using System.Collections.Immutable; using System.Linq; using Microsoft.CodeAnalysis; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax; using Microsoft.CodeAnalysis.Diagnostics; namespace CodingStandards { [DiagnosticAnalyzer(LanguageNames.CSharp)] public class CodingStandardsAnalyzer : DiagnosticAnalyzer { public const string DiagnosticId = "CodingStandards"; // You can change these strings in the Resources.resx file. If you do not want your analyzer to be localize-able, you can use regular strings for Title and MessageFormat. internal static readonly LocalizableString Title = new LocalizableResourceString(nameof(Resources.AnalyzerTitle), Resources.ResourceManager, typeof(Resources)); internal static readonly LocalizableString MessageFormat = new LocalizableResourceString(nameof(Resources.AnalyzerMessageFormat), Resources.ResourceManager, typeof(Resources)); internal static readonly LocalizableString Description = new LocalizableResourceString(nameof(Resources.AnalyzerDescription), Resources.ResourceManager, typeof(Resources)); internal const string Category = "Naming"; internal static DiagnosticDescriptor Rule = new DiagnosticDescriptor( DiagnosticId, Title, MessageFormat, Category, DiagnosticSeverity.Error, isEnabledByDefault: true, description: Description); public override ImmutableArray<DiagnosticDescriptor> SupportedDiagnostics { get { return ImmutableArray.Create(Rule); } } public override void Initialize(AnalysisContext context) { // TODO: Consider registering other actions that act on syntax instead of or in addition to symbols context.RegisterSyntaxNodeAction(analyzeFieldDeclaration, SyntaxKind.FieldDeclaration); } static void analyzeFieldDeclaration(SyntaxNodeAnalysisContext context) { var fieldDeclaration = context.Node as FieldDeclarationSyntax; if (fieldDeclaration == null) return; var accessToken = fieldDeclaration .ChildTokens() .SingleOrDefault(token => token.Kind() == SyntaxKind.PublicKeyword); // Note: Not finding protected or internal if (accessToken.Kind() != SyntaxKind.None) { // Find the name of the field: var name = fieldDeclaration.DescendantTokens() .SingleOrDefault(token => token.IsKind(SyntaxKind.IdentifierToken)).Value; var diagnostic = Diagnostic.Create(Rule, fieldDeclaration.GetLocation(), name, accessToken.Value); context.ReportDiagnostic(diagnostic); } } } }
اولین کاری که در این کلاس انجام شده، خواندن سه رشتهی AnalyzerDescription (توضیحی در مورد آنالایزر)، AnalyzerMessageFormat (پیامی که به کاربر نمایش داده میشود) و AnalyzerTitle (عنوان پیام) از فایل Resources.resx است. این فایل را گشوده و محتوای آنرا مطابق تنظیمات ذیل تغییر دهید:
سپس کار به متد Initialize میرسد. در اینجا برخلاف مثالهای قسمتهای قبل، context مورد نیاز، توسط پارامترهای override شدهی کلاس پایه DiagnosticAnalyzer فراهم میشوند. برای مثال در متد Initialize، این فرصت را خواهیم داشت تا به ویژوال استودیو اعلام کنیم، قصد آنالیز فیلدها یا FieldDeclaration را داریم. پارامتر اول متد RegisterSyntaxNodeAction یک delegate یا Action است. این Action کار فراهم آوردن context کاری را برعهده دارد که نحوهی استفادهی از آنرا در متد analyzeFieldDeclaration میتوانید ملاحظه کنید.
سپس در اینجا نوع نود در حال آنالیز (همان نودی که کاربر در ویژوال استودیو انتخاب کردهاست یا در حال کار با آن است)، به نوع تعریف فیلد تبدیل میشود. سپس توکنهای آن استخراج شده و بررسی میشود که آیا یکی از این توکنها کلمهی کلیدی public هست یا خیر؟ اگر این فیلد عمومی تعریف شده بود، نام آنرا یافته و به عنوان یک Diagnostic جدید بازگشت و گزارش میدهیم.
ایجاد اولین Code fixer
در ادامه فایل CodeFixProvider.cs پیش فرض را گشوده و تغییرات ذیل را به آن اعمال کنید. در اینجا مهمترین تغییر صورت گرفته نسبت به قالب پیش فرض، اضافه شدن متد makePrivateDeclarationAsync بجای متد MakeUppercaseAsync از پیش موجود آن است:
using System.Collections.Immutable; using System.Composition; using System.Linq; using System.Threading; using System.Threading.Tasks; using Microsoft.CodeAnalysis; using Microsoft.CodeAnalysis.CodeFixes; using Microsoft.CodeAnalysis.CodeActions; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax; namespace CodingStandards { [ExportCodeFixProvider(LanguageNames.CSharp, Name = nameof(CodingStandardsCodeFixProvider)), Shared] public class CodingStandardsCodeFixProvider : CodeFixProvider { public sealed override ImmutableArray<string> FixableDiagnosticIds { get { return ImmutableArray.Create(CodingStandardsAnalyzer.DiagnosticId); } } public sealed override FixAllProvider GetFixAllProvider() { return WellKnownFixAllProviders.BatchFixer; } public sealed override async Task RegisterCodeFixesAsync(CodeFixContext context) { var root = await context.Document.GetSyntaxRootAsync(context.CancellationToken).ConfigureAwait(false); // TODO: Replace the following code with your own analysis, generating a CodeAction for each fix to suggest var diagnostic = context.Diagnostics.First(); var diagnosticSpan = diagnostic.Location.SourceSpan; // Find the type declaration identified by the diagnostic. var declaration = root.FindToken(diagnosticSpan.Start) .Parent.AncestorsAndSelf().OfType<FieldDeclarationSyntax>() .First(); // Register a code action that will invoke the fix. context.RegisterCodeFix( CodeAction.Create("Make Private", c => makePrivateDeclarationAsync(context.Document, declaration, c)), diagnostic); } async Task<Document> makePrivateDeclarationAsync(Document document, FieldDeclarationSyntax declaration, CancellationToken c) { var accessToken = declaration.ChildTokens() .SingleOrDefault(token => token.Kind() == SyntaxKind.PublicKeyword); var privateAccessToken = SyntaxFactory.Token(SyntaxKind.PrivateKeyword); var root = await document.GetSyntaxRootAsync(c); var newRoot = root.ReplaceToken(accessToken, privateAccessToken); return document.WithSyntaxRoot(newRoot); } } }
کاری که در متد RegisterCodeFixesAsync انجام میشود، مشخص کردن اولین مکانی است که مشکلی در آن گزارش شدهاست. سپس به این مکان منوی Make Private با متد متناظر با آن معرفی میشود. در این متد، اولین توکن public، مشخص شده و سپس با یک توکن private جایگزین میشود. اکنون این syntax tree بازنویسی شده بازگشت داده میشود. با Syntax Factory در قسمت سوم آشنا شدیم.
خوب، تا اینجا یک analyzer و یک code fixer را تهیه کردهایم. برای آزمایش آن دکمهی F5 را فشار دهید تا وهلهای جدید از ویژوال استودیو که این آنالایزر جدید در آن نصب شدهاست، آغاز شود. البته باید دقت داشت که در اینجا باید پروژهی CodingStandards.Vsix را به عنوان پروژهی آغازین ویژوال استودیو معرفی کنید؛ چون پروژهی class library آنالایزرها را نمیتوان مستقیما اجرا کرد. همچنین یکبار کل solution را نیز build کنید.
پس از اینکه وهلهی جدید ویژوال استودیو شروع به کار کرد (بار اول اجرای آن کمی زمانبر است؛ زیرا باید تنظیمات وهلهی ویژهی اجرای افزونهها را از ابتدا اعمال کند)، همان پروژهی Student ابتدای بحث را در آن باز کنید.
نتیجهی اعمال این افزونهی جدید را در تصویر فوق ملاحظه میکنید. زیر سطرهای دارای فیلد عمومی، خط قرمز کشیده شدهاست (به علت تعریف DiagnosticSeverity.Error). همچنین حالت فعلی و حالت برطرف شده را نیز با رنگهای قرمز و سبز میتوان مشاهده کرد. کلیک بر روی گزینهی make private، سبب اصلاح خودکار آن سطر میگردد.
روش دوم آزمایش یک Roslyn Analyzer
همانطور که از انتهای بحث قسمت دوم بهخاطر دارید، این آنالایزرها را میتوان به کامپایلر نیز معرفی کرد. روش انجام اینکار در ویژوال استودیوی 2015 در تصویر ذیل نمایش داده شدهاست.
نود references را باز کرده و سپس بر روی گزینهی analyzers کلیک راست نمائید. در اینجا گزینهی Add analyzer را انتخاب کنید. در صفحهی باز شده بر روی دکمهی browse کلیک کنید. در اینجا میتوان فایل اسمبلی موجود در پوشهی CodingStandards\bin\Debug را به آن معرفی کرد.
بلافاصله پس از معرفی این اسمبلی، آنالایزر آن شناسایی شده و همچنین فعال میگردد.
در این حالت اگر برنامه را کامپایل کنیم، با خطاهای جدید فوق متوقف خواهیم شد و برنامه کامپایل نمیشود (به علت تعریف DiagnosticSeverity.Error).
ارتقاء به آنگولار 7 در 10 دقیقه
چک لیست کارایی front-end
In this article, we'll walk you through updating an existing ASP.NET Core 1.x project to ASP.NET Core 2.0. Migrating your application to ASP.NET Core 2.0 enables you to take advantage of many new features and performance improvements.