در حین استفاده از Interceptors، کار مداخله و تحت نظر قرار دادن قسمتهای مختلف کدها، توسط کامپوننتهای خارجی صورت خواهد گرفت. این کامپوننتهای خارجی، به صورت پویا، تزئین کنندههایی را جهت محصور سازی قسمتهای مختلف کدهای شما تولید میکنند. اینها، بسته به تواناییهایی که دارند، در زمان اجرا و یا حتی در زمان کامپایل نیز قابل تنظیم میباشند.
ابزارهایی جهت تولید AOP Interceptors
متداولترین کامپوننتهای خارجی که جهت تولید AOP Interceptors مورد استفاده قرار میگیرند، همان IOC Containers معروف هستند مانند StructureMap، Ninject، MS Unity و غیره.
سایر ابزارهای تولید AOP Interceptors، از روش تولید Dynamic proxies بهره میگیرند. به این ترتیب مزین کنندههایی پویا، در زمان اجرا، کدهای شما را محصور خواهند کرد. (نمونهای از آنرا شاید در حین کار با ORMهای مختلف دیده باشید).
نگاهی به فرآیند Interception
زمانیکه از یک IOC Container در کدهای خود استفاده میکنید، مراحلی چند رخ خواهند داد:
الف) کد فراخوان، از IOC Container، یک شیء مشخص را درخواست میکند. عموما اینکار با درخواست یک اینترفیس صورت میگیرد؛ هرچند محدودیتی نیز وجود نداشته و امکان درخواست یک کلاس از نوعی مشخص نیز وجود دارد.
ب) در ادامه IOC Container به لیست اشیاء قابل ارائه توسط خود نگاه کرده و در صورت وجود، وهله سازی شیء درخواست شده را انجام و نهایتا شیء مطلوب را بازگشت خواهد داد.
ج) سپس، کد فراخوان، وهله دریافتی را مورد پردازش قرار داده و شروع به استفاده از متدها و خواص آن خواهد نمود.
اکنون با اضافه کردن Interception به این پروسه، چند مرحله دیگر نیز در این بین به آن اضافه خواهند شد:
الف) در اینجا نیز در ابتدا کد فراخوان، درخواست وهلهای را بر اساس اینترفیسی خاص به IOC Container ارائه میدهد.
ب) IOC Container نیز سعی در وهله سازی درخواست رسیده بر اساس تنظیمات اولیه خود میکند.
ج) اما در این حالت IOC Container تشخیص میدهد، نوعی که باید بازگشت دهد، علاوه بر وهله سازی، نیاز به مزین سازی توسط Aspects و پیاده سازی Interceptors را نیز دارد. بنابراین نوع مورد انتظار را در صورت وجود، به یک Dynamic Proxy، بجای بازگشت مستقیم به فراخوان ارائه میدهد.
د) در ادامه Dynamic Proxy، نوع مورد انتظار را توسط Interceptors محصور کرده و به فراخوان بازگشت میدهد.
ه) اکنون فراخوان، در حین استفاده از امکانات شیء وهله سازی شده، به صورت خودکار مراحل مختلف اجرای یک Aspect را که در قسمت قبل بررسی شدند، سبب خواهد شد.
نحوه ایجاد Interceptors
برای ایجاد یک Interceptor دو مرحله باید انجام شود:
الف) پیاده سازی یک اینترفیس
ب) اتصال آن به کدهای اصلی برنامه
در ادامه قصد داریم از یک IOC Container معروف به نام
StructureMap در یک برنامه کنسول استفاده کنیم. برای دریافت آن نیاز است دستور پاورشل ذیل را در کنسول نوگت ویژوال استودیو فراخوانی کنید:
PM> Install-Package structuremap
پس از آن یک برنامه کنسول جدید را ایجاد کنید. (هدف از استفاده از این نوع پروژه خاص، توضیح جزئیات یک فناوری، بدون درگیر شدن با لایه UI است)
البته باید دقت داشت که برای استفاده از StructureMap نیاز است به خواص پروژه مراجعه و سپس حالت Client profile را به Full profile تغییر داد تا برنامه قابل کامپایل باشد.
using System;
using StructureMap;
namespace AOP00
{
public interface IMyType
{
void DoSomething(string data, int i);
}
public class MyType : IMyType
{
public void DoSomething(string data, int i)
{
Console.WriteLine("DoSomething({0}, {1});", data, i);
}
}
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
ObjectFactory.Initialize(x =>
{
x.For<IMyType>().Use<MyType>();
});
var myType = ObjectFactory.GetInstance<IMyType>();
myType.DoSomething("Test", 1);
}
}
}
اکنون کدهای این برنامه را به نحو فوق تغییر دهید.
در اینجا یک اینترفیس نمونه و پیاده سازی آنرا ملاحظه میکنید. همچنین نحوه آغاز تنظیمات StructureMap و نحوه دریافت یک وهله متناظر با IMyType نیز بیان شدهاند.
نکتهی مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشت، وضعیت شیء myType حین فراخوانی متد myType.DoSomething است. شیء myType در اینجا، دقیقا یک وهلهی متداول از کلاس myType است و هیچگونه دخل و تصرفی در نحوه اجرای آن صورت نگرفته است.
خوب! تا اینجای کار را احتمالا پیشتر نیز دیده بودید. در ادامه قصد داریم یک Interceptor را طراحی و مراحل چهارگانه اجرای یک Aspect را در اینجا بررسی کنیم.
در ادامه نیاز خواهیم داشت تا یک Dynamic proxy را نیز مورد استفاده قرار دهیم؛ از این جهت که StructureMap تنها دارای Interceptorهای
وهله سازی اطلاعات است و نه Method Interceptor. برای دسترسی به Method Interceptors نیاز به یک
Dynamic proxy نیز میباشد. در اینجا از
Castle.Core استفاده خواهیم کرد:
PM> Install-Package Castle.Core
برای دریافت آن تنها کافی است دستور پاور شل فوق را در خط فرمان کنسول پاورشل نوگت در VS.NET اجرا کنید.
سپس کلاس ذیل را به پروژه جاری اضافه کنید:
using System;
using Castle.DynamicProxy;
namespace AOP00
{
public class LoggingInterceptor : IInterceptor
{
public void Intercept(IInvocation invocation)
{
try
{
Console.WriteLine("Logging On Start.");
invocation.Proceed(); //فراخوانی متد اصلی در اینجا صورت میگیرد
Console.WriteLine("Logging On Success.");
}
catch (Exception ex)
{
Console.WriteLine("Logging On Error.");
throw;
}
finally
{
Console.WriteLine("Logging On Exit.");
}
}
}
}
در کلاس فوق کار Method Interception توسط امکانات Castle.Core انجام شده است. این کلاس باید اینترفیس IInterceptor را پیاده سازی کند. در این متد سطر invocation.Proceed دقیقا معادل فراخوانی متد مورد نظر است. مراحل چهارگانه شروع، پایان، خطا و موفقیت نیز توسط try/catch/finally پیاده سازی شدهاند.
اکنون برای معرفی این کلاس به برنامه کافی است سطرهای ذیل را اندکی ویرایش کنیم:
static void Main(string[] args)
{
ObjectFactory.Initialize(x =>
{
var dynamicProxy = new ProxyGenerator();
x.For<IMyType>().Use<MyType>();
x.For<IMyType>().EnrichAllWith(myTypeInterface => dynamicProxy.CreateInterfaceProxyWithTarget(myTypeInterface, new LoggingInterceptor()));
});
var myType = ObjectFactory.GetInstance<IMyType>();
myType.DoSomething("Test", 1);
}
در اینجا تنها سطر EnrichAllWith آن جدید است. ابتدا یک پروکسی پویا تولید شده است. سپس این پروکسی پویا کار دخالت و تحت نظر قرار دادن اجرای متدهای اینترفیس IMyType را عهده دار خواهد شد.
برای مثال اکنون با فراخوانی متد myType.DoSomething، ابتدا کنترل برنامه به پروکسی پویای تشکیل شده توسط Castle.Core منتقل میشود. در اینجا هنوز هم متد DoSomething فراخوانی نشده است. ابتدا وارد بدنه متد public void Intercept خواهیم شد. سپس سطر invocation.Proceed، فراخوانی واقعی متد DoSomething اصلی را انجام میدهد. در ادامه باز هم فرصت داریم تا مراحل موفقیت، خطا یا خروج را لاگ کنیم.
تنها زمانیکه کار متد public void Intercept به پایان میرسد، سطر پس از فراخوانی متد myType.DoSomething اجرا خواهد شد.
در این حالت اگر برنامه را اجرا کنیم، چنین خروجی را نمایش میدهد:
Logging On Start.
DoSomething(Test, 1);
Logging On Success.
Logging On Exit.
بنابراین در اینجا نحوه دخالت و تحت نظر قرار دادن اجرای متدهای یک کلاس عمومی خاص را ملاحظه میکنید. برای اینکه کنترل کامل را در دست بگیریم، کلاس پروکسی پویا وارد عمل شده و اینجا است که این کلاس پروکسی تصمیم میگیرد چه زمانی باید فراخوانی واقعی متد مورد نظر انجام شود.
برای اینکه فراخوانی قسمت On Error را نیز ملاحظه کنید، یک استثنای عمدی را در متد DoSomething قرار داده و مجددا برنامه را اجرا کنید.