4# آموزش سیستم مدیریت کد Git : نصب و پیکر‌‏بندی
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: سه دقیقه

برای نصب Git ابتدا به msysgit رفته و مطابق شکل زیر بر روی گزینه دانلود کلیک کنید. سپس در صفحه باز شده آخرین نسخه Git را دانلود نموده و فایل مربوطه را اجرا کنید:

شروع نصب:

--------------  

در این مرحله بخش Windows Explorer Integration اهمیت دارد. در صورت انتخاب این بخش، بعد از نصب، Git Bash و Git GUI به منوی راست کلیک شما اضافه می‏‌شود. به این ترتیب با سرعت بیشتری می‏توانید به Git در یک  پوشه خاص دسترسی داشته باشید.

--------------
در این مرحله از شما خواسته می‏‌شود تعیین کنید که آیا فقط می‏‌خواهید از طریق Git Bash با Git کار کنید یا با اضافه کردن فایل اجرایی Git به متغیر‏های محلی ویندوز از طریق Command Prompt  ویندوز نیز می‏خواهید به Git دسترسی داشته باشید. گزینه سوم هم Git و هم برخی از ابزار‏های یونیکسی را به متغیر‏های محلی اضافه می‏‌کند که سبب می‏‌شود شما یک خط فرمان قدرتمند‏تر در ویندوز داشته باشید. اما این کار ممکن است در برخی از برنامه‏‌های پیش فرض اختلال ایجاد کند بنابراین در انتخاب این گزینه احتیاط کنید.

--------------
در این مرحله کاراکتری را که نشان دهنده انتهای خط است تعیین می‏‌کنید. این کاراکتر در ویندوز و یونیکس متفاوت است. بنابراین Git از شما می‏‌خواهد که برای حفظ سازگاری در محیط‏ هایی که چند سیستمی هستند، آن‏را تعیین کنید.
گزینه اول به صورت فرمت یونیکس ذخیره و به شکل ویندوز بازیابی می‏‌شود (مناسب برای محیط ویندوز).
گزینه دوم ذخیره به فرمت یونیکسی است و مناسب محیط‌های یونیکس است.
و آخرین گزینه فایل را بدون تغییر ذخیره و بازیابی می‏کند (از این گزینه نیز می‏توان هم برای Unix و هم windows استفاده کرد).
بعد از این مرحله نصب آغاز می‏شود.


نکته: شما می‏‌توانید جهت دسترسی به یک محیط گرافیکی قوی از gitextensions   استفاده کنید. با دانلود این فایل، هم خود Git و هم GUI ‏هایی برای کار‏های مختلف، نظیر مشاهده تفاوت‏های دو فایل یا نمایش گرافیکی شاخه‏‌ها به سیستم شما اضافه می‏‌شود.

پیکربندی Git:
برای پیکربندی Git شما باید یک فایل config ایجاد کنید و با استفاده از دستوراتی که در ادامه می‏‌آید این تنظیمات را انجام دهید. البته پیکربندی Git از طریق ابزار‏های گرافیکی که در محله قبل نصب کردید نیز امکان‏پذیر است.
Git دارای سه نوع دسترسی برای پیکره‌بندی است:
سیستمی: این تنظیمات بر روی کل سیستمی که git برای روی آن نصب شده اعمال می‏‌شود. فایل  gitconfig در مسیر program files/Git/etc/gitconfig قرار دارد و برای تغییر آن باید از سوئیچ system-- استفاده نمود.
در سطح کاربر: فایل  config.در مسیر [users/[username/ برای این منظور است و تغییر این تنظیمات تنها بر روی همین کاربر اعمال می‏شود برای درسترسی به این فایل باید از سوئیچ global-- استفاده کرد.
در سطح Repository: برای هر پوشه repository  این فایل موجود است و اگر از دستور config بدون هیچ سوئیچی استفاده کنیم تغییرات بر روی این فایل اعمال می‏شود.

نکته: معمولا فایل پیکربندی git در سطح سیستم را تغییر نمی‏‌دهند.

دستورات پیکربندی:
همان‏طور که گقته شد هر Commit حاوی اطلاعات فردی است که آن‏را انجام داده است. این اطلاعات را می‏‌توان به صورت زیر تنظیم کرد:
نام کاربر:
git config --global user.name "Hessam"
ایمیل کاربر:
git config --global user.email "hessam@localhost.com"
با استفاده از دستور زیر می‏‌توان تنظیماتی را که تا کنون انجام شده ببینیم:
git config --global --list
همچنین می‏‌توان ویرایشگر متن پیش فرضی برای git تعیین کرد. از این ویرایشگر می‏‌توان به عنوان مثال بعد از فرخوانی دستور commit استفاده نمود تا دلیل commit مشخص شود. در صورت تعیین این ویرایشگر، git  آن‏را خودکار باز می‏کند:
git config --global core.editor notepad
من در اینجا notepad را انتخاب کردم توجه کنید که مسیر ویرایشگر باید در متغیر‌های محلی ویندوز باشد.
و در نهایت جهت نمایش بهتر پیام‏های git می‏توانیم تنظیم کنیم که آن‏ها را با رنگ‏های متفاوتی نمایش دهد:
git config --global color.ui auto
 البته تنظیمات بیشتری را می‏‌توان در اینجا انجام داد، مانند تعیین برنامه پیش فرض برای نمایش اختلاف فایل‏ها و یا برنامه پیش فرض برای حل کردن مشکل conflict و غیره که این تنظیمات در همان بخش‏‌ها گفته خواهد شد.
در قسمت بعد دستورات اولیه کار با git به صورت محلی گفته خواهد شد.
  • #
    ‫۱۲ سال و ۲ ماه قبل، پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱، ساعت ۲۳:۳۵
    یک نکته. اگر به گوگل کد دسترسی ندارید، از این آدرس هم می‌توانید فایل‌ها را دریافت کنید.
  • #
    ‫۱۲ سال و ۲ ماه قبل، پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱، ساعت ۰۳:۵۲
    ممنون. راهنمای نصب بسیار واضح و مفیدی بود.
  • #
    ‫۱۲ سال و ۱ ماه قبل، دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱، ساعت ۱۴:۳۴

    با سلام و عرض خسته نباشید به همه‌ی دوستان و همکاران

    سوالی که بنده داشتم این بود که چرا و به چه علتی با وجود ابزاری مثل visual studio team foundation server 2010 , 2012  باید با ابزاری مثل git کار کرد و البته با توجه به اینکه دوستان این سایت یا وبلاگ عموما در حوضه دات نت هستند این سوال مهم‌تر هم میشه ، در مورد مطالب در خصوص git  باید بگم طرز کار کردن با این ابزار بسیار پیچیده‌تر و غیر اصولی‌تر از tfs هست ، مثلا اینکه خود فایل رو پس از تغییر نگهداری میکنه یک نقطه ضعفه ولی نویسنده مطلب از اون به عنوان نقطه قوت یاد کرده ، اگر فایل به صورت مجموعه تغییرات ذخیره بشه هم حجم اطلاعات ذخیره شده کاهش پیدا میکنه و هم منبع نگهداری سورس‌ها میتونه مثل ماشین زمان ما رو به جلو و عقب ببره و محدودیتی نخواهد داشت ، در هر حال با توجه به محصول مایکروسافت بودن tfs  و رایگان بودن git فکر کنم حتی مقایسه این دو حتی درست هم نباشه.

    با تشکر از تمامی زحمات شما دوستان عزیز

    • #
      ‫۱۲ سال و ۱ ماه قبل، دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱، ساعت ۱۶:۰۱
      اگر شما به سایت‌های مدیریت کدی نظیر github مراجعه کنید و تعداد کاربران و یا پروژه‌های قرار گرفته بر روی آن‌ها را در نظر بگیرید متوجه محبوبیت سیستم مدیریت کد git خواهید شد در مورد تفاوت‌های سیستم‌های CVS و DVCS در مقاله اول توضیحاتی داده شد و در مقاله بعد درباره نحوه ذخیره سازی اطلاعات که باعث افزایش سرعت چشمگیر در عملیات check-in و check-out می‌شود
      در ضمن در git و در همه سیستم‌های مدیریت کد امکان دستیابی به کد‌های قبل وجود دارد و به طور کلی این یکی از اهداف سیستم‌های مدریت کد است.
      خود من هم یک برنامه نویس دات نت هستم اما دلیلی ندارد که مجبور باشیم هر آنچه که مایکروسافت ساخته را استفاده کنیم
      من با هر دو سیستم TFS و Git کار کردم و به شخصه استفاده و راه اندازی آن را از TFS ساده‌تر می‌بینم چون تنها یکی از کاربردهای TFS مدیریت کد است بنابراین شما به طور نسبی با سیستم پیچیده‌تری سرو کار خواهید داشت.
      اما در نهایت نیاز شما به  معماری مورد استفاده در مدیریت کد‌های خود تعیین کننده است
      اگر یک سیستم مدیریت کد توزیع شده لازم دارید بهترین انتخاب git است
      موفق باشید
  • #
    ‫۱۱ سال و ۷ ماه قبل، چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱، ساعت ۱۴:۲۵
    سلام
    من اولین بار هست که میخوام از کنترل ورژن‌ها استفاده کنم
    اگه gitextensions رو نصب کنم نیازی به نصب  msysgit نیست؟
    آیا استفاده از gitextensions برای اولین تجربه و شروع کار با git و کلا کنترل ورژن انتخاب درستی هست؟ یا بهتره از msysgit استفاده کرد؟
  • #
    ‫۱۰ سال و ۶ ماه قبل، دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ساعت ۱۷:۵۸
    سلام ممنون از مطلب خوبتون.
    من تازه VS2013 نصب کردم و گزینه هایی برای کار با Git دیدم که اینجا  در موردش توضیح داده شده. میخواستم بدونم VS2013  خودش Git داره؟ لازم نیست دیگه msysgit    رو نصب کنم؟
  • #
    ‫۱۰ سال و ۲ ماه قبل، چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۰۰
    با سلام و عرض ادب
    اگه سرور مون لینوکس باشه ولی یوزر‌ها ویندوزی باشن دیگه احتیاجی به CopSSH نیست؟
    اصلا این CopSSH برای چی استفاده می‌کنن؟
    بر اساس این لینک  
    خودش گفته  که از Http پشتیبانی میکنن پس جه دلیلی به SSH هست تو ویندوز
    معادل COPSSH ریگان نرم افزاری وجود نداره؟
    یه سوال دیگه اگه کلاینت‌ها ویندوزی باشن شما صلاح میدونین سرور گیت ، لینوکس باشه یا ویندوزی و کدوم راحت‌تر و بهتره ؟
    • #
      ‫۱۰ سال و ۲ ماه قبل، چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۵۱
      - OpenSSH کار مدیریت و اجرای دستورات کاربران راه دور سرور Git را انجام می‌دهد.
      - در لینوکس OpenSSH هست. کار CopSSH (که دیگر رایگان نیست) ساده سازی نصب OpenSSH بر روی ویندوز است. البته OpenSSH را در ویندوز بدون نیاز به این ابزارهای جانبی، توسط cygwin می‌شود نصب کرد (اصل کار و درستش به این صورت است). شبیه CopSSH، مثلا sshwindows هم هست ولی بهتره وقت بگذارید روی cygwin.
      - اگر ویندوزی می‌خواهید کار کنید و سرور Git راه اندازی کنید، از Bonobo Git Server استفاده کنید. راهنمای نصب
      - همچنین Bitvise SSH Server هم برای ویندوز تهیه شده و از آن هم می‌شود جهت نصب سرور Git استفاده کرد.
      - لیست کاملتر نصاب‌های سرور Git روی ویندوز