اندروید استدیو 2.2
Android Studio 2.2 is available to download today.
با آمدن Asp.Net Web API کار ساختن Web APIها برای برنامه نویسها به خصوص دسته ای که با ساخت API و
وب سرویس آشنا نبودند خیلی سادهتر شد . اگر با Asp.Net MVC آشنا باشید
خیلی سریع میتوانید اولین Web Service خودتان را بسازید .
در صفحه مربوط به Asp.Net Web API آمده است که این فریمورک بستر مناسبی برای ساخت و توسعه برنامه های RESTful است . اما تنها ساختن کنترلر و اکشن و برگشت دادن دادهها به سمت کلاینت ، به خودی خود برنامه شما رو تبدیل به یک RESTful API نمیکند .
مثل تمام مفاهیم و ابزارها ، طراحی و ساختن RESTful API هم دارای اصول و Best Practice هایی است که رعایت آنها به خصوص در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است . همانطور که از تعریف API برمی آید شما در حال طراحی رابطی هستید تا به توسعه دهندگان دیگر امکان دهید از دادهها و یا خدمات شما در برنامهها و سرویس هایشان استفاده کنند . مانند APIهای توئیتر و نقشه گوگل که برنامههای زیادی بر مبنای آنها ساخته شده اند . در واقع توسعه دهندگان مشتریان API شما هستند .
بهره وری توسعه دهنده مهمترین اصل
اینطور میتوان نتیجه گرفت که اولین و
مهمترین اصل در طراحی API باید رضایت و موفقیت توسعه دهنده در درک و
یادگیری سریع API شما ،نه تنها با کمترین زحمت بلکه همراه با حس نشاط ، باشد. ( تجربه کاربری در اینجا هم میتواند صدق کند ). سعی کنید در زمان
انتخاب از بین روشهای طراحی موجود ، از دیدگاه توسعه دهنده به مسئله نگاه کنید .
خود را به جای او قرار دهید و تصور کنید که میخواهید با استفاده از API
موجود یک رابط کاربری طراحی کنید یا یک اپلیکشن برای موبایل بنویسید و اصل را این
نکته قرار دهید که بهره وری برنامه نویس را حداکثر کنید. ممکن است گاهی بین طرحی که بر اساس این اصل برای API خود در نظر داریم و یکی از اصول یا استانداردها تعارض بوجود بیاید . در این موارد بعد از اینکه مطمئن شدیم این اختلاف ناشی از طراحی و درک اشتباه خودمان نیست (که اکثرا هست ) ارجحیت را باید به طراحی بدهیم .
تهیه مستندات API
اگر برای پروژه وب سایتتان هیچ نوشته ای یا توضیحی ندارید ، جالب نیست اما خودتان ساختار برنامه خود را میشناسید و کار را پیش میبرید. اما توسعه دهنده ای که از API شما میخواهد استفاده کند و به احتمال زیاد شما را نمیشناسد ، عضو تیم شما هم نیست ، هیچ ایده ای درباره ساختار آن ، روش نامگذاری توابع و منابع، ساختار Urlها ، چگونگی و گامهای پروسه درخواست تا دریافت پاسخ ندارد ،و به مستندات شما وابسته است و تمام اینها باید در مستندات شما باشد. بیشتر توسعه دهندهها قبل از تست کردن API شما سری به مستندات میزنند ، دنبال نمونه کد آموزشی میگردند و در اینترنت درباره آن جستجو میکنند . ازینرو مستندات ( کارامد ) یک ضرورت است :
1- در مستندات باید هم درباره کلیت و هم در مورد تک تک توابع ( پارامترهای معتبر ، ساختار پاسخها و ... ) توضیحات وجود داشته باشد.
2- باید شامل مثالهایی از سیکل کامل درخواستها / پاسخها باشند .
3- تغییرات اعمال شده نسبت به نسخههای قبلی باید در مستندات بیان شوند .
4- (در وب ) یافتن و جستجو کردن در مستنداتی که به صورت فایل Pdf هستند یا برای دسترسی نیاز به Login داشته باشند سخت و آزاردهنده هستند.
5- کسی را داشته باشید تا با و بدون مستندات با API شما کار کند و از این روش برای تکمیل و اصلاح مستندات استفاده کنید.
رعایت نسخه بندی و حفظ نسخههای قبلی به صورت فعال برای مدت معین
یک API تقریبا هیچوقت کاملا پایدار نمیشود و اعمال تغییرات برای بهبود آن اجتناب ناپذیر هستند . مسئله مهم این است که چطور این تغییرات مدیریت شوند . مستند کردن تغییرات ، اعلام به موقع آنها و دادن یک بازه زمانی کافی برای ارتقا یافتن برنامه هایی که از نسخههای قدیمیتر استفاده میکنند نکات مهمی هستند . همیشه در کنار نسخه بروز و اصلی یک یا دو نسخه ( بسته به API و کلاینتهای آن ) قدیمیتر را برای زمان مشخصی در حالت سرویس دهی داشته باشید .
داشتن یک روش مناسب برای اعلام تغییرات و ارائه مستندات و البته دریافت بازخورد از استفاده کنندگان
تعامل با کاربران برنامه باید از کانالهای مختلف وجود داشته باشد .از وبلاگ ، Mailing List ، Google Groups و دیگر ابزارهایی که در اینترنت وجود دارند برای انتشار مستندات ، اعلام بروزرسانیها ، قرار دادن مقالات و نمونه کدهای آموزشی ، پرسش و پاسخ با کاربران استفاده کنید .
مدیریت خطاها به شکل صحیح که به توسعه دهنده در آزمودن برنامه اش کمک کند.
از منظر برنامه نویسی که از API شما استفاده میکند هرآنچه در آنسوی API اتفاق میافتد یک جعبه سیاه است . به همین جهت خطاهای API شما ابزار کلیدی برای او هستند که خطایابی و اصلاح برنامه در حال توسعه اش را ممکن میکنند . علاوه بر این ، زمانی که برنامه نوشته شده با API شما مورد استفاده کاربر نهایی قرار گرفت ، خطاهای به دقت طراحی شده API شما کمک بزرگی برای توسعه دهنده در عیب یابی هستند .
1- از Status Code های HTTP استفاده کنید و سعی کنید تا حد ممکن آنها را نزدیک به مفهوم استانداردشان بکار ببرید .
2- خطا و علت آن را به زبان روشن توضیح دهید و در توضیح خساست به خرج ندهید .
3- در صورت امکان لینکی به یک صفحه وب که حاوی توضیحات بیشتری است را در خطا بگنجانید .
رعایت ثبات و یکدستی در تمام بخشهای طراحی که توانایی پیش بینی توسعه دهنده را در استفاده از API افزایش میدهد .
داشتن مستندات لازم است اما این بدین معنی نیست که خود API نباید خوانا و قابل پیش بینی باشد . از هر روش و تکنیکی که استفاده میکنید آن را در تمام پروژه حفظ کنید . نامگذاری توابع/منابع ، ساختار پاسخها ، Urlها ، نقش و عملیاتی که HTTP methodها در API شما انجام میدهند باید ثبات داشته باشند . از این طریق توسعه دهنده لازم نیست برای هر بخشی از API شما به سراغ فایلها راهنما برود . و به سرعت کار خود را به پیش میبرد .
انعطاف پذیر بودن API
API توسط کلاینتهای مختلفی و برای افراد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که لزوما همهی آنها ساختار یکسانی ندارند و API شما باید تا جای ممکن بتواند همه آنها را پوشش دهد . محدود بودن فرمت پاسخ ، ثابت بودن فیلدهای ارسالی به کلاینت ، ندادن امکان صفحه بندی ، مرتب سازی و جستجو در دادهها به کلاینت ، داشتن تنها یک نوع احراز هویت ، وابسته بودن به کوکی و ... از مشخصات یک API منجمد و انعطاف ناپذیر هستند .
اینها اصولی کلی بودند که بسیاری از آنها مختص طراحی API نیستند و در تمام حوزهها قابل استفاده بوده ، جز الزامات هستند . در قسمتهای بعدی نکات اختصاصیتری را بررسی خواهیم کرد .
برگزاری dotnetConf 2016
Immerse yourself in the world of .NET and join our live stream for 3 days of free online content June 7 - 9 featuring speakers from the .NET Community and Microsoft product teams.
Learn to develop for web, mobile, desktop, games, services, libraries and more for a variety of platforms and devices all with .NET! We'll have presentations on .NET Core and ASP.NET Core, C#, F#, Roslyn, Visual Studio, Universal Windows Platform (UWP), Xamarin, and much more.
json به csharp
using System; namespace CS9Features { class Program { static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("Hello World!"); } } }
تبدیل قالب پیشفرض برنامههای کنسول به یک Top level program
در C# 9.0 میتوان تمام سطرهای فوق را به دو سطر زیر تقلیل داد و خلاصه کرد:
using System; Console.WriteLine("Hello World!");
روش استفاده از متدهای async در Top level programs
زمانیکه نقطهی آغازین برنامه را تبدیل به یک top level program کردیم، دیگر دسترسی مستقیمی را به متد Main نداریم تا آنرا async Task دار معرفی کنیم و پس از آن بتوانیم به سادگی با متدهای async کار کنیم. برای رفع این مشکل، کامپایلر فقط کافی است یک await را در قطعه کد شما پیدا کند. خودش به صورت خودکار متد Main غیرهمزمانی را جهت اجرای کدها، تشکیل میدهد. به همین جهت برای کار با کدهای async در اینجا، نیاز به تنظیم خاصی نیست و قطعه کد زیر که در آن متد MyMethodAsync را اجرا میکند، بدون مشکل کامپایل و اجرا خواهد شد:
using System; using System.Threading.Tasks; await MyMethodAsync(); Console.WriteLine("Hello World!"); static async Task MyMethodAsync() { await Task.Yield(); }
روش دسترسی به args در Top level programs
همانطور که در قطعه کد ابتدایی این مطلب مشخص است، متد Main به همراه پارامتر string[] args نیز هست. اما اکنون در Top level programs که فاقد متد Main هستند، چگونه میتوان به این آرگومانهای ارسالی توسط کاربر دسترسی یافت؟
پاسخ: پارامتر args نیز هنوز در اینجا قابل دسترسی است؛ فقط به ظاهر مخفی است:
using System; Console.WriteLine(args[0]);
بعضی از برنامههای کنسول در انتهای متد Main خود برای مثال return 0 و یا return 1 را دارند؛ که اولی به معنای موفقیت عملیات و دومی به معنای شکست عملیات است. در top level programs نیز میتوان این returnها را در انتهای کار قید کرد:
using System; Console.WriteLine($"Hello world!"); return 1;
// <Program>$ using System; using System.Runtime.CompilerServices; [CompilerGenerated] internal static class <Program>$ { private static int <Main>$(string[] args) { Console.WriteLine("Hello world!"); return 1; } }
امکان تعریف کلاسها و متدها در Top level programs
در تک فایل program.cs برنامه، در حین کار با Top level programs محدودیتی از لحاظ تعریف متدها، کلاسها و غیره نیست؛ یک مثال:
using System; var greeter = new Greeter(); var helloTeacher = greeter.Greet("teacher"); var helloStudents = SayHello("students"); Console.WriteLine(helloTeacher); Console.WriteLine(helloStudents); static string SayHello(string name) { return "Hello, " + name; } public class Greeter { public string Greet(string name) { return "Hello, " + name; } }
Top-level statements must precede namespace and type declarations. [CS9Features]csharp(CS8803)
سطوح دسترسی به کلاسها و متدهای تعریف شدهی در Top level programs
اگر قطعه کد مثال قبل را کامپایل کنیم، نمونهی دیکامپایل شدهی آن به صورت زیر است:
using System; using System.Runtime.CompilerServices; [CompilerGenerated] internal static class <Program>$ { private static void <Main>$(string[] args) { Greeter greeter = new Greeter(); string helloTeacher = greeter.Greet("teacher"); string helloStudents = SayHello("students"); Console.WriteLine(helloTeacher); Console.WriteLine(helloStudents); static string SayHello(string name) { return "Hello, " + name; } } }
نوع متدهای تعریف شدهی در Top level programs
مثال زیر را که یک top level program است، درنظر بگیرید:
using System; Foo(); var x = 3; int result = AddToX(4); Console.WriteLine(result); static void Foo() { Console.WriteLine("Foo"); } int AddToX(int y) { return x + y; }
پاسخ: متدهایی که در top level programs تعریف میشوند در حقیقت از نوع local functions هستند که در ابتدا در C# 7.0 معرفی شدند و سپس در C# 8.0 امکان تعریف نمونههای static آنها نیز میسر شد.
قطعه کد فوق در اصل به صورت زیر کامپایل میشود که متدهای AddToX و Foo در آن داخل متد Main تشکیل شده، به صورت local function تعریف شدهاند:
// <Program>$ using System; using System.Runtime.CompilerServices; [CompilerGenerated] internal static class <Program>$ { private static void <Main>$(string[] args) { Foo(); int x = 3; int result = AddToX(4); Console.WriteLine(result); int AddToX(int y) { return x + y; } static void Foo() { Console.WriteLine("Foo"); } } }
ابزارهای پیش نیاز:
در اولین قدم، برنامهی متن باز Visual Studio Code را از اینجا دانلود و نصب کنید. برنامهی Visual Studio Code که در ادامهی فعالیتهای جدید متن باز مایکروسافت به بازار عرضه شده است، سریع، سبک و کاملا قابل توسعه و سفارشی سازی است و از اکثر زبانهای معروف پشتیبانی میکند.
در قدم بعدی، شما باید NET Core. را از اینجا (64 بیتی) دانلود و نصب کنید.
.NET Core چیست؟
NET Core. در واقع پیاده سازی بخشی از NET. اصلی است که به صورت متن باز در حال توسعه میباشد و بر روی لینوکس و مکینتاش هم قابل اجراست. موتور اجرای دات نت کامل CLR نام دارد و NET Core. نیز دارای موتور اجرایی CoreCLR است و شامل فریمورک CoreFX میباشد.
در حال حاضر شما میتوانید با استفاده از NET Core. برنامههای کنسولی و تحت وب با ASP.NET 5 بنویسید و احتمالا در آینده میتوان امیدوار بود که از ساختارهای پیچیدهتری مثل WPF نیز پشتیبانی کند.
پس از آنکه NET Core. را دانلود و نصب کردید، جهت شروع پروژه، یک پوشه را در یکی از درایوها ساخته (در این مثال E:\Projects\EF7-SQLite-NETCore) و Command prompt را در آنجا باز کنید. سپس دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید:
dotnet restore
dotnet run
- NuGet.Config (این فایل، تنظیمات مربوط به نیوگت را جهت کشف و دریافت وابستگیهای پروژه، شامل میشود)
- Program.cs (این فایل سی شارپ حاوی کد برنامه است)
- project.json (این فایل حاوی اطلاعات پلتفرم هدف و لیست وابستگیهای پروژه است)
دستور dotnet restore بر اساس لیست وابستگیها و پلتفرم هدف، وابستگیهای لازم را از مخزن نیوگت دریافت میکند. (در صورتی که در هنگام اجرای این دستور با خطای NullReferenceException مواجه شدید از دستور dnu restore استفاده کنید. این خطا در گیت هاب در حال بررسی است)
دستور dotnet run هم سورس برنامه را کامپایل و اجرا میکند. در صورتی که پیام Hello World را مشاهده کردید، یعنی برنامهی شما تحت NET Core. با موفقیت اجرا شده است.
توسعهی پروژه با Visual Studio Code
در ادامه، قصد داریم پروژهی HelloWorld را تحت Visual Studio Code باز کرده و تغییرات بعدی را در آنجا اعمال کنیم. پس از باز کردن Visual Studio Code از منوی File گزینهی Open Folder را انتخاب کنید و پوشهی حاوی پروژه (EF7-SQLite-NETCore) را انتخاب کنید. اکنون پروژهی شما تحت VS Code باز شده و قابل ویرایش است.
سپس از لیست فایلهای پروژه، فایل project.json را باز کرده و در بخش "dependencies" یک ردیف را برای EntityFramework.SQLite به صورت زیر اضافه کنید. به محض افزودن این خط در project.json و ذخیرهی آن، در صورتیکه قبلا این وابستگی دریافت نشده باشد، Visual Studio Code با نمایش یک هشدار در بالای برنامه به شما امکان دریافت اتوماتیک این وابستگی را میدهد. در نتیجه کافیست دکمهی Restore را زده و منتظر شوید تا وابستگی EntityFramework.SQLite از مخزن ناگت دانلود و برای پروژهی شما تنظیم شود.
"EntityFramework.SQLite": "7.0.0-rc1-final"
پس از کامل شدن این مرحله، در پروژههای بعدی تمام ارجاعات به وابستگیهای دریافت شده، از طریق مخزن موجود در سیستم خود شما، برطرف خواهد شد و نیاز به دانلود مجدد وابستگیها نیست.
اکنون همهی موارد، جهت توسعهی پروژه آماده است. ماوس خود را بر روی ریشهی پروژه در VS Code قرار داده و New Folder را انتخاب کنید و نام Models را برای آن تایپ کنید. این پوشه قرار است مدل کلاسهای پروژه را شامل شود. در اینجا ما یک مدل به نام Book داریم و نام کانتکست اصلی پروژه را هم LibraryContext گذاشتهایم.
بر روی پوشهی Models راست کلیک کرده و گزینهی New File را انتخاب کنید. سپس فایلهای Book.cs و LibraryContext.cs را ایجاد کرده و کدهای زیر را برای مدل و کانتکست، در درون این دو فایل قرار دهید.
Book.cs
namespace Models { public class Book { public int ID { get; set; } public string Title { get; set; } public string Author{get;set;} public int PublishYear { get; set; } } }
using Microsoft.Data.Entity; using Microsoft.Data.Sqlite; namespace Models { public class LibraryContext : DbContext { protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder) { var connectionStringBuilder = new SqliteConnectionStringBuilder { DataSource = "test.db" }; var connectionString = connectionStringBuilder.ToString(); var connection = new SqliteConnection(connectionString); optionsBuilder.UseSqlite(connection); } public DbSet<Book> Books { get; set; } } }
در قدم آخر هم کافیست که فایل Program.cs را تغییر دهید و مقادیری را در دیتابیس ذخیره و بازخوانی کنید.
using System; using Models; namespace ConsoleApplication { public class Program { public static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("EF7 + Sqlite with the taste of .NET Core"); try { using (var context = new LibraryContext()) { context.Database.EnsureCreated(); var book1 = new Book() { Title = "Adaptive Code via C#: Agile coding with design patterns and SOLID principles ", Author = "Gary McLean Hall", PublishYear = 2014 }; var book2 = new Book() { Title = "CLR via C# (4th Edition)", Author = "Jefrey Ritcher", PublishYear = 2012 }; context.Books.Add(book1); context.Books.Add(book2); context.SaveChanges(); ReadData(context); } Console.WriteLine("Press any key to exit ..."); Console.ReadKey(); } catch (Exception ex) { Console.WriteLine($"An exception occured: {ex.Message}\n{ex.StackTrace}"); } } private static void ReadData(LibraryContext context) { Console.WriteLine("Books in database:"); foreach (var b in context.Books) { Console.WriteLine($"Book {b.ID}"); Console.WriteLine($"\tName: {b.Title}"); Console.WriteLine($"\tAuthor: {b.Author}"); Console.WriteLine($"\tPublish Year: {b.PublishYear}"); Console.WriteLine(); } } } }
جهت اجرای برنامه کافیست Command prompt را در آدرس پروژه باز کرده و دستور dotnet run را اجرا کنید. پروژهی شما کامپایل و اجرا میشود و خروجی مشابه زیر را مشاهده خواهید کرد. اگر برنامه را مجددا اجرا کنید، به جای دو کتاب اطلاعات چهار کتاب نمایش داده خواهد شد؛ چرا که در هر مرحله اطلاعات دو کتاب در دیتابیس درج میشود.
اگر به پوشهی bin که در پوشهی پروژه ایجاد شده است، نگاهی بیندازید، خبری از فایل باینری نیست. چرا که در لحظه، تولید و اجرا شده است. جهت build کردن پروژه و تولید فایل باینری کافیست دستور dotnet build را اجرا کنید، تا فایل باینری در پوشهی bin ایجاد شود.
جهت انتشار برنامه میتوانید دستور dotnet publish را اجرا کنید. این دستور نه تنها برنامه، که تمام وابستگیهای مورد نیاز آن را برای اجرای در یک پلتفرم خاص تولید میکند. برای مثال بعد از اجرای این دستور یک پوشهی win7-x64 حاوی 211 فایل در مجموع تولید شده است که تمامی وابستگیهای این پروژه را شامل میشود.
در واقع این پوشه تمام وابستگیهای مورد نیاز پروژه را همراه خود دارد و در نتیجه جهت اجرای این برنامه برخلاف برنامههای معمولی دات نت، دیگر نیازی به نصب هیچ وابستگی مجزایی نیست و حتی پروژههای نوشته شده تحت NET Core. را میتوانید در سیستمهای عاملهای دیگری مثل لینوکس و مکینتاش و یا Windows IoT بر روی سخت افزار Raspberry Pi 2 هم اجرا کنید.
جهت مطالعهی بیشتر:
- VS2019 Preview 4 broke conditional compilation symbols in C#
- API has been deprecated
- Android debugging not working in latest release 16.4 "Debuggee returned error code INVALID_ARGUMENT"
- Fixed a frequent UI delay that can occur while using the editor.
- Fixed a crash when an attribute constructor is decorated with itself and Nullable Reference Types is enabled while using C#.
- Fixed an issue that resulted in Visual Studio failing to start or crashing on C# solution load on certain Virtual Machine setups.
- Fixed a bug where user defined conditional compliation symbols are lost when the build properties page is reopened.
معرفی Kendo UI
Kendo UI یک فریم ورک جاوا اسکریپتی ساخت برنامههای مدرن و تعاملی وب است و برای رسیدن به این مقصود، از JavaScript، CSS 3، HTML 5 و jQuery کمک میگیرد.
امکانات فراهم شده توسط Kendo UI
1) انواع و اقسام ویجتها: کنترلهای وب تهیه شده برفراز jQuery
ویجتهای آن در سه گروه کلی قرار میگیرند:
- گروه وب، مانند گرید، tree-view و غیره.
- گروه DataViz که جهت نمایش بصری اطلاعات و ترسیم انواع و اقسام نمودارها کاربرد دارد.
- گروه موبایل که با استفاده از فناوری adaptive rendering، در سیستم عاملهای مختلف موبایل، مانند اندروید و آی او اس، ظاهری بومی و هماهنگ با آنها را ارائه میدهد.
2) منبع داده سمت کاربر (Client side data source)
منبع داده سمت کاربر Kendo UI، از انواع و اقسام منابع داده محلی مانند آرایههای جاوا اسکریپتی تا منابع داده راه دور، مانند JSON، XML و JSONP، جهت نمایش اطلاعات و data binding پشتیبانی میکند. این منبع داده، مواردی مانند صفحه بندی، مرتب سازی اطلاعات و گروه بندی آنها را نیز فراهم میکند. به علاوه با عملیات ثبت، ویرایش و حذف اطلاعات نیز هماهنگی کاملی را دارد.
3) به همراه یک فریم ورک MVVM توکار است
این فریم ورک MVVM مواردی مانند two way data binding و همچنین declarative binding را نیز پشتیبانی میکند.
4) امکان تعویض قالب
5) پویا نمایی، کشیدن و رها کردن
6) فریم ورک اعتبارسنجی
چرا Kendo UI؟
- مهمترین مزیت کار با Kendo UI، فراهم آوردن تمام نیازهای توسعهی یک برنامهی مدرن وب، تنها در یک بسته است. به این ترتیب دیگر نیازی نیست تا گرید را از یکجا، tree-view را از جایی دیگر و کتابخانههای رسم نمودار را از منبعی ناهمگون با سایر عناصر برنامه دریافت و استفاده کنید؛ در اینجا تمام اینها در قالب یک بستهی آماده برای شما فراهم شدهاست و همچنین با یکدیگر سازگاری کاملی دارند.
- تمام ویجتهای آن برای نمایش سریع با کارآیی بالا طراحی شدهاند.
- پشتیبانی خوب آن. این فریم ورک محصول شرکتی است که به صورت تخصصی کار تهیه کامپوننتهای وب و دسکتاپ را انجام میدهد.
مرورگرهای پشتیبانی شده
یکی دیگر از مزایای مهم کار با Kendo UI پشتیبانی گستردهی آن از اکثر مرورگرهای موجود است. این فریم ورک با مرورگرهای زیر سازگار است:
- IE 7 به بعد
- فایرفاکس 10 به بعد
- تمام نگارشهای کروم
- اپرا 10 به بعد
- سفاری 4 به بعد
مجوز استفاده از Kendo UI
Kendo UI با سه مجوز ذیل ارائه میشود:
- 30 روزه آزمایشی رایگان
- تجاری
- سورس باز با مجوز Apache
پیشتر نسخهی تجاری آن تحت مجوز GPL نیز در دسترس بود. اما اخیرا مجوز GPL آن حذف شده و به Apache تغییر یافته است. اما باید در نظر داشت که نسخهی سورس باز آن شامل کنترلهای مهمی مانند «گرید» نیست و این موارد تنها در نسخهی تجاری آن لحاظ شدهاند.
مثالهای Kendo UI
پس از دریافت بستهی کامل آن، پوشههایی مانند js، styles و امثال آن قابل مشاهده هستند؛ به همراه پوشهی examples آن که حداقل 86 پوشهی دیگر در آن جهت ارائه مثالهایی از نحوهی کاربرد المانهای مختلف آن تدارک دیده شدهاند.
نحوهی افزودن Kendo UI به صفحه
از آنجائیکه Kendo UI یک فریم ورک جاوا اسکریپتی است، همانند سایر برنامههای وب، افزودن تعاریف فایلهای js، css و تصاویر مرتبط با آن، برای شروع به کار کفایت میکند. برای این منظور ابتدا پوشههای js و styles بستهی دریافتی آنرا به برنامهی خود اضافه کنید (این پوشهها در فایل پیوست انتهای بحث موجود هستند).
<!DOCTYPE html> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title></title> <!--KendoUI: Web--> <link href="styles/kendo.common.min.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> <link href="styles/kendo.default.min.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> <script src="js/jquery.min.js" type="text/javascript"></script> <script src="js/kendo.web.min.js" type="text/javascript"></script> <!--KendoUI: DataViz--> <link href="styles/kendo.dataviz.min.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> <script src="js/kendo.dataviz.min.js" type="text/javascript"></script> <!--KendoUI: Mobile--> <link href="styles/kendo.mobile.all.min.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> <script src="js/kendo.mobile.min.js" type="text/javascript"></script> <script type="text/javascript"> $(function() { $("#pickDate").kendoDatePicker(); }); </script> </head> <body> <span> Pick a date: <input id="pickDate" type="text"/> </span> </body> </html>
دریافت سورس کامل این قسمت که حاوی فایلهای اصلی kendoui.professional.2014.2.1008 نیز میباشد:
KendoUI01.7z