اشتراک‌ها
دریافت گزارش خطاهای برنامه اندرویدی شما در گوشی کاربران

اگر دوست دارید خطاها یا کراش‌های برنامه اندرویدی شما که روی تعدادی وسیعی از گوشی کاربرانتان رخ میدهد را دریافت کنید از طریق این سورس اقدام نمایید ، راه اندازی و کانفیگ آن بسیار ساده است و می‌توانید خطاها را از طریق ایمیل و روش‌های دیگر که بهترین و راحت‌ترین آن‌ها backend است استفاده کنید

دریافت گزارش خطاهای برنامه اندرویدی شما در گوشی کاربران
نظرات مطالب
Blazor 5x - قسمت 34 - توزیع برنامه‌های Blazor بر روی IIS
نمونه‌ای از راه اندازی یک برنامه‌ی Blazor WASM در IIS

الف) به قسمت application pools در IIS Manager مراجعه کرده و گزینه‌ی add application pool را انتخاب کنید. سپس یک نمونه‌ی جدید را برای مثال به نام no-managed ایجاد کنید که net clr version. آن به گزینه‌ی no managed code اشاره می‌کند.
ب) پس از publish برنامه مطابق مطلب فوق (برای مثال با اجرای دستور dotnet publish -c Release) و معرفی مسیر پوشه‌ی publish به IIS (برای مثال به عنوان یک Application جدید ذیل default web site با کلیک راست بر روی default web site و انتخاب گزینه‌ی Add application)، این application pool جدید را به برنامه‌ی خود در IIS نسبت دهید. برای اینکار basic settings سایت را باز کرده و بر روی دکمه‌ی select که در کنار نام application pool هست، کلیک کرده و گزینه‌ی no-managed قسمت الف را انتخاب کنید.

نکته 1: برنامه‌های blazor wasm، یا standalone هستند و یا hosted. مورد standalone یعنی کاری به Web API ندارد و به خودی خود، به صورت یک سایت استاتیک قابل مشاهده‌است. حالت hosted یعنی به همراه web api هم هست و توسط دستور برای مثال «dotnet new blazorwasm -o BlazorIIS --hosted --no-https» ایجاد می‌شود که به همراه سه پوشه‌ی کلاینت، سرور و shared است. برای توزیع حالت متکی به خود، فقط محتویات پوشه‌ی publish، به عنوان مسیر برنامه، در IIS معرفی خواهند شد. در حالت hosted، مسیر اصلی، پوشه‌ی publish مربوط به پروژه‌ی سرور است؛ یعنی: Server\bin\Release\net5.0\publish. در این حالت پوشه‌ی Client\bin\Release\net5.0\publish باید به داخل همین پوشه‌ی publish سرور کپی شود. یعنی پوشه‌ی publish پروژه‌ی client باید به درون پوشه‌ی publish پروژه‌ی server کپی شود تا با هم یک برنامه‌ی قابل توزیع توسط IIS را تشکیل دهند.
در اینجا تنها فایل‌هایی که تداخل پیدا می‌کنند، فایل‌های web.config هستند که باید یکی شوند. فایل web.config برنامه‌ی web api با برنامه‌ی client یکی نیست، اما می‌توان محتویات این دو را با هم یکی کرد.
نکته 2: محل اجرای دستور dotnet publish -c Release مهم است. اگر این دستور را در کنار فایل sln پروژه‌ی hosted اجرا کنید، سه خروجی نهایی publish را تولید می‌کند و پس از آن باید فایل‌های کلاینت را به سرور، به صورت دستی کپی کرد. اما اگر دستور publish را درون پوشه‌ی سرور اجرا کنید، کار کپی فایل‌های کلاینت را به درون پوشه‌ی نهایی publish تشکیل شده، به صورت خودکار انجام می‌دهد؛ علت اینجا است که اگر به فایل csproj. پروژه‌ی سرور دقت کنید، ارجاعی را به پروژه‌ی کلاینت نیز دارد (هر چند ما از کدهای آن در برنامه‌ی web api استفاده نمی‌کنیم). این ارجاع تنها کمک حال دستور dotnet publish -c Release است و کاربرد دیگری را ندارد.

ج) اکنون اگر برنامه را برای مثال با مسیر فرضی جدید http://localhost/blazortest اجرا کنید، خطای 500.19 را دریافت می‌کنید. علت آن‌را در مطلب «بررسی خطاهای ممکن در حین راه اندازی اولیه برنامه‌های ASP.NET Core در IIS» بررسی کرده‌ایم. باید IIS URL Rewrite ماژول را نصب کرد؛ تا این مشکل برطرف شود. همچنین دلیل دیگر مشاهده‌ی این خطا، عدم نصب بسته‌ی هاستینگ متناظر با شماره نگارش NET. مورد استفاده‌است (اگر برنامه‌ی شما از نوع hosted است و web api هم دارد).
د) پس از آن باز هم برنامه اجرا نمی‌شود! اگر در خطاها دقت کنید، به دنبال اسکریپت‌هایی شروع شده از مسیر localhost است و نه از پوشه‌ی جدید blazortest. برای رفع این مشکل باید فایل publish\wwwroot\index.html را مطابق نکته‌ی base-URL که کمی بالاتر ذکر شد، ویرایش کرد تا blazor بداند که فایل‌ها، در چه مسیری قرار دارند (و در ریشه‌ی سایت واقع نشده‌اند):
<head>
<base href="/blazortest/" />
اکنون برنامه بدون مشکل بارگذاری و اجرا می‌شود.
نظرات اشتراک‌ها
Visual Studio 2015 Update 3 منتشر شد
فایل ISO حجمی حدود هفت گیگابایت داره و نسخه کامل اون 22.5 گیگابایت حجم داره. می‌تونی فایل EXE نصب ویژوال استدیو رو به حجم 200 کیلوبایت دانلود کنی و با /layout اجرا کنی، آدرس یه فولدر رو ازت می‌گیره و اونجا این بیست و دو نیم گیگ رو دانلود می‌کنه. بعد همیشه می‌تونی رو یه سیستم آفلاین، هر قسمتی رو که دوست داشتی رو نصب کنی، قسمتی از فایل‌ها روی سرورهای گوگل هست، مثل Android NDK و ...، که بابت تحریم بودن ایران ممکنه نتونی دانلودشون کنی، کلا هر قسمت رو که نتونی دانلود کنی، باعث نمی‌شه باقی فایل‌ها رو نتونی استفاده کنی. سری بعد  EXE رو عادی اجرا کن و تیک بزن هر چی که لازم داشتی رو، اگه دانلود کرده باشی، دیگه مجدد دانلود نمی‌کنه اونها رو. روی سیستم فعلی ات هم اگه نصب کنی، فقط اونهایی که نصب نشدن، نصب می‌شن.
اشتراک‌ها
امکانات C# 7.0 را همین الان امتحان کنید

برای شما که علاقه دارید (عجله دارید!) تا امکانات C# 7.0 را همین الان امتحان کنید، قبل از اینکه نسخه نهایی آن منتشر شود، لینک زیر توضیح می‌دهد که چطور می‌توانید در Visual Studio 2015 و یا Visual Studio '15' (نسخه بعدی) نسخه جدید زبان C# را امتحان کنید. با توجه به اینکه کامپایلر جدید این زبان (Roslyn) دیگر Open Source شده، شما می‌توانید حتی آخرین نسخه موجود را امتحان کنید.

 
امکانات C# 7.0 را همین الان امتحان کنید
اشتراک‌ها
نگاهی به React Native

React Native, a new way to write native mobile apps. The technology takes everything that's great about React.js and applies it to native apps. You write JavaScript components using a set of builtin primitives that are backed by actual native iOS or Android c 

نگاهی به React Native
نظرات مطالب
بررسی ORM های مناسب جهت استفاده در اندروید
بله این رو هم دیدم ولی موردی که هست این یک ORM برای sqlite نیست و در واقع این یه لایه برای برقراری ارتباط با دیتابیس درونی خودش هست.

در سایت رسمی خودش هم در صفحه اول نوشته:
Realm is not an ORM on top SQLite.
 Instead it uses its own persistence engine,
 built for simplicity (& speed). Users tell us 
they get started with Realm in minutes, 
port their apps in hours & save weeks on each app.

در ابتدا برای IOS نوشتن و بعد هم برای اندروید ولی نکته ای که توی مقالات هست اینه که  این دیتابیس به خاطر اینکه کمپایل شده هست و نه مفسری، برای همین سرعت بالاتری داره ولی در مورد اندروید فکر نکنم صحت داشته باشه چون به این صورت وابسته به معماری سی پی یو خواهد شد و ممکن هست روی همه گوشی‌ها جواب نده.
ولی به نظر باید سر یک فرصت مناسب چکش کرد.به هر حال چیز جدید و نابیه و ارزش امتحان کردن رو داره
مطالب
اجزاء معماری سیستم عامل اندروید :: بخش دوم
در مطلب قبلی در مورد سه ویژگی اصلی معماری اندروید توضیحاتی ارائه شد و در این مطلب ویژگی آخر از این معماری را توضیح خواهم داد:

Applications در معماری اندروید چه کاربردی دارد؟
اجزای یک اپلیکیشن در پلتفرم اندروید جزء اصلی ارائه به کاربر نهایی می‌باشد؛ بدین معنا که کاربر تنها با برنامه در ارتباط است و سیستم عامل، میزبان آن برنامه یا اپلیکیشن خواهد بود. اپلیکیشن جاییست که لیست تماس‌ها، شماره تلفن‌ها، پیام‌های کاربر و ... در آنجا قرار می‌گیرند و با دیگر اجزای نرم افزاری در ارتباط هستند!
بعنوان یک توسعه دهنده اندروید، محصول نهایی، در قالب یک اپلیکیشن با استفاده از API‌ها و کتابخانه‌ها و همچنین ماشین مجازی دال‌ویک اجرا می‌شوند. اگر شما بتوانید تغییراتی را در سیستم عامل اصلاح و ویرایش کنید، تنها در سطوح لایه‌های نرم افزاری اعمال میشود و شما بر روی امنیت برنامه یا اپلیکیشن درون هسته دسترسی لازم را ندارید و این یک معضل است و باید در لایه‌های اولیه برنامه، امنیت را بر روی برنامه اعمال کنید.
با این وجود اگر هسته یا دستگاه آسیب ببیند و مورد سوءاستفاده قرار بگیرد کاری از دست شما برنمی آید!


Security به معنای ایمنی یا امنیت در اندروید به چه معناست؟
ایمنی یا امنیت در اندروید، موضوع بسیار وسیعی است که در ابعاد مختلف این پلتفرم قابل بحث است. اول اجازه دهید هویت شما را تشخیص دهیم. آیا شما یک توسعه دهنده هستید؟ یا شاید شما یک کاربر عادی هستید که به حفاظت از خودتان از یک حمله اینترنتی علاقمندید! در هر صورت، شما در حال نوشتن یک برنامه هستید که به وسیله یک نفر دیگر و یا احتمالا هزاران نفر در هزاران مایل دورتر نصب خواهد شد.


از کاربر خود در یک برنامه محافظت کنید!
برنامه شما باید تلاش کند تا بهترین عملکرد ممکن را در زمان ارائه محصول نهایی داشته باشد. از داده‌های کاربران خود محافظت کنید، یعنی قبل از اینکه شروع به توسعه کنید، درباره امنیت محصول خود فکر کنید. ممکن است کاربری که در هزاران مایل دورتر از شما قرار دارد در خصوص امنیتی که شما بر روی برنامه خود اعمال کرده‌اید اطلاعاتی نداشته باشد و شما شاید امنیت داده‌های او را نقض کنید که این معادل عدم اطمینان همان شخص نسبت به شما خواهد بود! برنامه‌ریزی درباره امنیت، پیش از توسعه یک محصول می‌تواند باعث شود که شما از بررسی‌های بد و از دست دادن ضررهای بعد از آن جلوگیری کنید. پس یک برنامه برای حفاظت از داده‌های درون اپلیکیشن خود ایجاد کنید! برنامه‌ای که هم کاربردی باشد، هم از اطلاعات کاربران محافظت نماید.


خطرات امنیتی (Security Risks)  
کاربران دستگاه‌های تلفن همراه در مقایسه با کاربران دسکتاپ، با برخی مخاطرات منحصر به فردی مواجه هستند که نباید نادیده گرفته شود. صرف‌نظر از امکان از دست دادن تجهیزات سخت افزاری، اطلاعات، حریم خصوصی و داده‌های محرمانه شخصی کاربران دستگاه تلفن همراه را به خطر می‌اندازند. چرا این موضوع در پلتفرم جامع اندروید تا این حد پر اهمیت است؟ آیا شما بعنوان توسعه دهنده به این نکات دقت داشته‌اید؟
اول اینکه، کیفیت داده‌های ذخیره‌شده در دستگاه‌های تلفن همراه کاربر بیشتر شخصی می‌شود تا مواردی دیگر! به غیر از ایمیل، پیام‌های فوری، SMS / MMS ، لاگ تماس‌ها، عکس‌ها و پست صوتی وجود دارند که عموما توسعه دهندگان را دچار مشکل می‌کند. 

برخی از گزینه‌های فوق بر روی یک کامپیوتر رومیزی هم وجود دارند، ولی اهمیت این داده‌ها بر روی اندروید و اجزای آن اهمیت فوق العاده‌ای دارد. اطلاعات روی دستگاه موبایل شما به احتمال زیاد از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود، چرا که آن‌ها را در یک صفحه 4 - 5 اینچی به همراه خود حمل می‌کنید و با خود هر کجا می‌برید! این حالت، یک پلتفرم همگرا را بوجود می‌آورد؛ به این دلیل که سیستم رومیزی شما و تلفن همراه یک مجموعه غنی و کامل از اطلاعات حساس هستند که هردوی آنها شامل اطلاعات شخصی می‌باشند و برای شما اهمیت زیادی خواهند داشت. تصور کنید زمانیکه برای جلوگیری از نفوذ یا به سرقت رفتن شماره تلفن‌های خود، یک پشتیبان بر روی سیستم رو میزی خود تهیه می‌کنید و فایل پشتیبان شماره‌های تماس را بر روی سیستم شخصی نگه داری می‌کنید! آیا این همان پلتفرم همگرا نیست؟ آیا این دو سیستم مکمل هم نیستند؟حتی اگر همگام‌سازی را با یک مکان دوردست (Google Drive) انجام دهید، با این حال شما فقط در مقابل از دست دادن داده‌ها محافظت کرده‌اید و نه از دست دادن حریم خصوصی! 

همچنین در نظر بگیرید که فرمت داده‌های ذخیره‌شده در دستگاه‌های تلفن همراه، تعیین و مشخص شوند! این کار اطلاعات حساس شما را به مرز سرقت نزدیکتر می‌کند. هر تلفن همراه SMS / MMS ، تماس‌ها، و پست صوتی خواهد داشت. مکان‌های ذخیره شده از روی GPS و مواردی دیگر که قطعا اطلاع دارید، تمامی اینها جزء مواردی هستند که خطرات امنیتی را در سیستم عامل اندروید شامل می‌شود. حالا در نظر بگیرید که این اطلاعات تا چه حد مهم است؟ برای کاربرانی که هیچ گونه پشتیبانی از اطلاعاتی از خود ندارند، از دست دادن داده‌ها قابل تصور نیست!

خطرناکترین نوع حملات بر روی پلتفرم اندروید انجام می‌شوند، در سکوت کامل و چندین هزار مایل دروتر از شما و فرد مهاجم نیازی به دسترسی فیزیکی و لمس تلفن همراه شما نخواهد داشت! این نوع حملات در هر زمانی ممکن است رخ دهد و اغلب می‌تواند به دلیل امنیت ضعیف در جای دیگری بر روی دستگاه رخ دهد.

در مطلب بعدی پیرامون امنیت معماری اندروید صبحت خواهیم کرد...

اشتراک‌ها
دریافت خودکار پیامک کد تایید اعتبارسنجی با WebOTP API

The current process creates friction for users. Finding an OTP within an SMS message, then copying and pasting it to the form is cumbersome, lowering conversion rates in critical user journeys. Easing this has been a long standing request for the web from many of the largest global developers. Android has an API that does exactly this. So does iOS and Safari 


دریافت خودکار پیامک کد تایید اعتبارسنجی با WebOTP API
مطالب
توسعه برنامه‌های Cross Platform با Xamarin Forms & Bit Framework - قسمت هفدهم
در قسمت قبل بحث Style و Font را بررسی کردیم. در این قسمت قصد بررسی Animationها را داریم. Animation خود دارای دو قسمت است:
1- استفاده از Xamanimation 
2- استفاده از Lottie
Xamanimation به شما کمک می‌کند تا در Xaml، انیمیشن‌های خود را تعریف کنید. پس از نصب Package مربوطه، می‌توانید مثال زیر را تست کنید:
<Button
    x:Name="DeleteButton"
    BackgroundColor="Orange"
    Text="Delete">
    <Button.Triggers>
        <EventTrigger Event="Clicked">
            <bitView:SetPropertyAction Property="BackgroundColor" Value="Red" />
            <xamAnimation:BeginAnimation>
                <xamAnimation:BeginAnimation.Animation>
                    <xamAnimation:ColorAnimation
                        Target="{x:Reference DeleteButton}"
                        ToColor="Orange"
                        Duration="1000" />
                </xamAnimation:BeginAnimation.Animation>
            </xamAnimation:BeginAnimation>
        </EventTrigger>
    </Button.Triggers>
</Button>
در این مثال یک دکمه داریم که وقتی روی آن Click می‌کنیم، EventTrigger مربوطه اجرا می‌شود و ابتدا با کمک SetPropertyAction مقدار BackgroundColor دکمه روی Red تعیین می‌شود. سپس با Animation، از رنگ Red به Orange می‌رسیم؛ در طول 1000 میلی ثانیه. البته درست کردن Animation احتیاج به خلاقیت هم دارد(!) و این مثال فقط جنبه‌ی تکنیکی ماجرا را به شما توضیح می‌دهد. برای مشاهده مثال‌های بیشتر به سایت مربوطه مراجعه کنید.

در برخی مواقع Animationها به سادگی تغییر رنگ و Opacity و موقعیت اشیاء نیستند؛ اگر چه با ترکیب کردن همانها هم می‌توان کلی کارهای جالب کرد. برای انیمیشن‌های پیچیده‌تر می‌شود از Adobe After Effects استفاده کرد. پس از ساخت انیمیشن مربوطه، با استفاده از Lottie انیمیشن به یک فایل JSON تبدیل می‌شود. دقت کنید که Animationهای After Effects به صورت فیلم و Gif نیستند، بلکه در آنها توصیف یک Animation ذخیره می‌شود که این یک نقطه قدرت After Effects است. در سایت Lottiefiles می توانید تعداد زیادی از این JSON‌های آماده را دانلود کنید.
برای شروع ابتدا نسخه 2.6.3 پکیج  Com.Airbnb.Xamarin.Forms.Lottie را روی پروژه نصب می‌کنیم. ما برای تست، از این JSON استفاده کرده‌ایم و آن را در مسیرهای زیر قرار داده‌ایم:
XamApp.Android/Assets/Animations/LottieLogo1.json 
XamApp.UWP/Assets/Animations/LottieLogo1.json 
XamApp.iOS/Assets/Animations/LottieLogo1.json 
البته همانند فونت‌ها، برای این که یک فایل را سه بار در سورس کنترلر کپی نکنیم، از روش Add as link استفاده کرده‌ایم.
سپس از کد زیر برای نمایش فایل مربوطه استفاده می‌کنیم:
<lottie:AnimationView
    Animation="{OnPlatform UWP='Assets/Animations/LottieLogo1.json',
                                   Android='Animations/LottieLogo1.json',
                                   iOS='Animations/LottieLogo1.json'}" 
    AutoPlay="True"
    HeightRequest="500"
    HorizontalOptions="Center"
    Loop="True"
    VerticalOptions="Center"
    WidthRequest="500" />
برای بررسی بهتر مثال‌ها، آخرین وضعیت XamApp را Clone/Pull کنید و در App.xaml.cs درخواست کنید که صفحه Animations را ببینید. کدها نیز در فایل AnimationsView.xaml هستند.
اشتراک‌ها
کتاب #Windows Runtime via C
سیستم عامل ویندوز مایکروسافت امکانات و ویژگی‌های زیادی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. توسعه دهندگان از طریق فراخوانی API‌های (Windows Runtime (WinRT ویندوز از این امکانات استفاده می‌کنند. در این کتاب بیشتر API‌های Windows Runtime مورد بررسی قرار گرفته است و این که چگونه به بهترین شکل از آن‌ها در برنامه‌های خود استفاده کنید. تاکید بیشتر ما بر روی استفاده از این API‌های دربرنامه‌های Windows Store است. توسعه دهندگان برنامه‌های مارکت ویندوز همچنین راهنمایی‌ها و توصیه‌های زیادی در زمینه‌ی معماری، کارایی و اشکال زدایی این گونه برنامه‌ها را در این کتاب مشاهده خواهند کرد. 
کتاب #Windows Runtime via C