نظرات مطالب
سفارشی سازی ASP.NET Core Identity - قسمت اول - موجودیت‌های پایه و DbContext برنامه
- من از ویژوال استودیو استفاده نمی‌کنم (آخرین نگارشی از آن که روی سیستم من نصب است، نگارش 2015 است). تمام کار این برنامه با VSCode انجام شده و با آن مشکلی نیست. برای کنترل کیفیت برنامه و دسترسی به معادل ReSharper هم می‌توانید از Rider استفاده کنید.
- مطابق مستندات رسمی خود مایکروسافت، VS 2017 دیگر از SDKهای جدید پشتیبانی نمی‌کند و از این پس نیاز به نصب نگارش 2019 را خواهید داشت (این مورد اجباری است برای کسانیکه می‌خواهند از VS و NET Core. استفاده کنند):
.NET Core SDK .NET Core Runtime Compatible Visual Studio MSBuild Notes
2.1.5nn 2.1 2017 15 Installed as part of VS 2017 version 15.9
2.1.6nn 2.1 2019 16 Installed as part of VS 2019
2.2.1nn 2.2 2017 15 Installed manually
2.2.2nn 2.2 2019 16 Installed as part of VS 2019
3.0.1nn 3.0 (Preview) 2019 16 Installed manually

Visual Studio 2017 cannot work with .NET Core SDK 2.1.6nn or 2.2.2nn. 

اشتراک‌ها
نمایش فایل های تغییر یافته و باز شده از سورس کنترل در محیط ویژوال استودیو 2012
امکانات جدیدی در خصوص نمایش فایل‌های تغییر یافته و باز شده از سورس کنترل - با امکان فیلترینگ - به ویژوال استودیو 2012 اضافه شده اند. در این پست کوتاه و مفید می‌توانید آنها را مطالعه و به صورت تصویری مشاهده نمایید.
نمایش فایل های تغییر یافته و باز شده از سورس کنترل در محیط ویژوال استودیو 2012
نظرات مطالب
معرفی و استفاده از DDL Triggers در SQL Server
با سلام و احترام؛ همانطور که در متن به عرض رسانده شده:
" از عبارت  ON  برای مشخص کردن محدوده Trigger در سطح SQL Instance (در این صورت ON All SERVER نوشته می‌شود) و یا در سطح Database (در این حالت ON DATABASE نوشته می‌شود)  استفاده می‌شود و از عبارت FOR  برای مشخص کردن رویداد یا گروه رویدادی که سبب فراخوانی  Trigger می‌شود، استفاده  خواهد شد.  "
در خصوص مثالی که اشاره کردید، به نظرم می‌رسد از Trigger برای این منظور استفاده نمی‌شود (در حوزه‌ی بکاپ و ریستور)، شاید اگر قصدتان به منظور ثبت log و ... بایست از Auditing استفاده کنید. به این منظور در Auditing با توجه به جدول زیر می‌توان اقدام به ثبت موارد نمود:
Server-Level Audit Action Groups  
Action group name 
 Event Class   Description 
 BACKUP_RESTORE_GROUP   Audit Backup/Restore  
 یک دستور Backup یا Restore صادر شود  
به طور مختصر Auditing به شرح زیر است:
 بررسی SQL Server Audit
 بازبینی (Auditing) شامل پیگیری و ثبت رویدادهایی است که در سطح SQL Instance و یا Database‌های روی یک سیستم اتفاق می‌افتد. چندین سطح برای Auditing در SQL Server وجود دارد که به صلاحدید و نیازمندی‌های نصب شما وابسته است. شما می‌توانید گروه اقدامات بازبینی سرویس دهنده (server audit action groups) را به ازای هر SQL Instance و گروه اقدامات بازبینی بانک اطلاعاتی (database audit action groups) را  به ازای هر بانک اطلاعاتی ثبت کنید. رویداد Audit هر زمان عملی که مورد رسیدگی قرار گرفته اتفاق افتد، رخ می‌دهد.
تا پیش از SQL SERVER 2008، شما باید از خصیصه‌های متعددی برای انجام یک مجموعه کامل بازبینی (Auditing) برای نمونه DDL Trigger، DML Trigger و SQL Trace، بر روی یک SQL Instance استفاده می‌کردید.
SQL SERVER 2008، همه قابلیت‌های Auditing را روی یک audit specification ترکیب می‌کند. Audit Specification با تعریف یک شی بازبینی (audit object) در سطح سرویس دهنده برای ثبت (logging) یک دنباله بازبینی (audit trial) آغاز می‌شود. توجه شود که بایست یک شیء بازبینی ایجاد کنید پیش از اینکه یک Server Audit Specification و یا Database Audit Specification ایجاد کنید.
Server Audit Specification، گروه اقدامات در سطح سرویس دهنده را جمع آوری می‌کند که با رویدادهای وسیعی فعال می‌شوند، این گروه اقدامات تحت عنوان  Server-Level Audit Action Groups تشریح شده اند. شما می‌توانید یک Server Audit Specification را به ازای هر Audit ایجاد کنید چرا که هر دو در محدوده یک SQL Instance ایجاد می‌شوند.
Database Audit Specification، گروه اقدامات در سطح بانک اطلاعاتی را جمع آوری می‌کند که با رویدادهای وسیعی فعال می‌شود. این گروه اقدامات تحت عنوان‌های Database-Level Audit Action Groups و Database-Level Audit Actions تشریح شده اند.می توانید یک Database Audit Specification را به ازای هر Audit در بانک اطلاعاتی SQL Server ایجاد کنید.
همچنین می‌توانید هر گروه اقدامات بازبینی(audit action groups) یا رویدادهای بازبینی(audit events) را به یک Database Audit Specification اضافه کنید. گروه اقدامات بازبینی، گروه اقدامات از پیش تعریف شده ای هستند و رویدادهای بازبینی اقدامات تجزیه ناپذیری هستند که توسط موتور بانک اطلاعاتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، هر دو در محدوده بانک اطلاعاتی (Database) هستند. این اقدامات برای Audit فرستاده می‌شوند تا در Target (که می‌تواند یک فایل، Windows Security Log و یا Windows Application Log باشد) ذخیره شوند. برای نوشتن در Windows Security Log لازم است که Service Account سرویس دهنده شما به Policy، Generate security audits اضافه شده باشد، به صورت پیش فرض Local System، Local Service و Network Service بخشی از این Policy می‌باشند. پس از اینکه Audit را ایجاد و فعال کردید، Target ورودی‌ها را دریافت خواهد کرد. 
Server-Level Audit Action Groups (گروه اقدامات بازبینی در سطح سرویس دهنده)
این گروه اقدامات به گروه رویداد Security Audit شبیه هستند. به طور خلاصه این گروه اقدامات، اقداماتی را که در یک SQL Instance شامل می‌شوند، در بر می‌گیرد. برای مثال اگر گروه اقدام مناسب با Server Audit Specification اضافه شده باشد هر شیء در هر Schema که مورد دستیابی قرار می‌گیرد، ثبت می‌شود. اقدامات در سطح سرویس دهنده به شما اجازه نمی‌دهد که جزئیات اقدامات در سطح بانک اطلاعاتی را فیلتر کنید. یک بازبینی در سطح بانک اطلاعاتی برای انجام به جزئیات دقیق فیلتر کردن نیاز دارد، برای مثال اجرای دستور Select روی جدول Customers برای login هایی که در گروه Employee هستند.
Database-Level Audit Action Groups (گروه اقدامات بازبینی در سطح بانک اطلاعاتی)
این گروه اعمال به کلاس‌های رویداد Security Audit  شبیه هستند.
Database-Level Audit Actions
اقدامات در سطح بانک اطلاعاتی، اقدامات بازبینی خاصی را به طور مستقیم روی Database، Schema و اشیاء Schema (از قبیل جداول، View ها، رویه‌های ذخیره شده، توابع و ... ) فراهم می‌کند. این اقدامات برای فیلدها (Columns) صدق نمی‌کنند.
Audit-Level Audit Action Groups
شما می‌توانید اقداماتی را که در فرآیند Auditing هستند، بازبینی کنید که می‌تواند در محدوده سرویس دهنده یا بانک اطلاعاتی باشد. در محدوده بانک اطلاعاتی تنها برای database audit specification رخ می‌دهد.
  جهت بررسی بیشتر به این لینک مراجعه شود.
مطالب
xamarin.android قسمت دوم
در بحث گذشته کنترل‌های مورد نظر را بصورت داینامیک تولید کردیم که در طراحی Appهای پیچیده مناسب نمی‌باشد و بهتر است فرم و طراحی گرافیکی را از قبل آماده کرده و در activity اجرا نماییم. به فرم‌های از قبل طراحی شده، layout گفته میشود. layout‌ها با فرمت xml ساخته می‌شوندو بنابراین به زبان سی شارپ مربوط نمی‌باشد.
   
در زامارین 2 نوع layout داریم
1: صفحات razor از قبل پردازش شده PreProcessRazorPaged
2: layout استاندارد اندروید با ساختار xml که در زامارین ساخته میشود. در اینجا یک طراح جهت طراحی گرافیکی اندروید نصب میشود که خروجی را به xml تبدیل میکند.
  
محل استاندارد طراحی layout
در دایرکتوری resource بر روی دایرکتوری layout راست کلیک نموده و add new item و سپس android layout را انتخاب می‌کنیم که در این حالت یک فایل با پسوند xml اضافه میشود. با انتخاب layout و زدن دکمه f4، پنجره properties باز شده و میتوانیم خصوصیات layout را تغییر دهیم.
پس از ایجاد layout که دستورات غیر اجرایی (مرده) می‌باشد، بایستی آن‌ها به کلاس‌های کنترل معادل خود در اندروید تبدیل شوند که به این عملیات inflating و یا inflation نیز گفته میشود. پس از عملیات inflating می‌توان کنترل‌ها را پیدا کرده و آنها را برنامه نویسی کنیم.

FindViewbyid در پارامتر ورودی خود از طریق Resource.id، نام کنترل را دریافت نموده و بصورت Object باز می‌گرداند که بایستی نتیجه خروجی را به کلاس همان کنترل Cast نماییم:
Button btn = FindViewById<Button>(Resource.Id.button1);
در اینجا جهت ساده شدن دستور Find، از ساختار Generic استفاده می‌شود. در این روش پس از دستور FindviewById، نوع کنترل را مشخص می‌نماییم و نتیجه خروجی را در متغیری از نوع var ذخیره نماییم که بطور اتوماتیک در سی شارپ نوع var به نوع آن شیء تبدیل میشود.
EditText همان Textbox خودمان می‌باشد. در Toolbox کنترلی به نام PlainText یک TextBox را به layout اضافه میکند؛ ولی در Activity یا همان برنامه نویسی، نام کلاس اصلی Textbox جهت برنامه نویسی، EditText می‌باشد:
FindViewById<EditText>(Resource.Id.txtname).Text = "";
که برای دسترسی مستقیم به Text و مقدار دهی به Property و یا Event‌ها، اینطور هم استفاده میشود.
  
ساخت برنامه‌های چندین فرمی

هر layout یک اکتیویتی مربوط به خودش را دارد. اگر بخواهیم بین فرم‌های مختلف حرکت کنیم، به ازای هر فرم، یک Activity کنترل کننده همان فرم را اضافه می‌کنیم. در یک Activity با ارسال سیگنالی به نام Intent که پارامتر اول آن، Activity مبدا یا This و پارامتر دوم آن، Activity مقصد می‌باشد. سپس به سیستم عامل اطلاع میدهیم که می‌خواهیم این سیگنال را ارسال کنیم و ارسال آن با StartActivity می‌باشد:
Intent _intent = new Intent(this, typeof(Activity2));
StartActivity(_intent);


ارسال پارامتر

جهت ارسال داده‌های معمولی bool,double,string,float,long,... و آرایه ای از آن، از دستور PutExtra استفاده می‌شود:
Intent _intent = new Intent(this, typeof(Activity2));
string Test="Vlaueone";

_intent.PutExtra("mainactivity", Test);
StartActivity(_intent);



گرفتن پارامتر

در Activity مقصد، اطلاعات مربوط به سیگنال ارسال شده، در مقادیر Global intent ذخیره می‌شود و بر اساس نوع داده ارسال شده، تابع GetExtra را می‌نویسیم:
string Getintent = Intent.GetStringExtra("mainactivity");



ارسال object از کلاس‌ها بین Activityها


در زامارین، object کلاس‌ها را به یک string استاندارد بصورت json تبدیل می‌کنیم و به این عملیات Serialization گفته میشود. این کار نیز توسط کتابخانه‌های مختلفی انجام می‌شود مانند NewtonSoft. سپس رشته json ایجاد شده را با تابع PutExtra، به همراه سیگنال Intent، به Activity دوم پاس میدهیم:
List<Product> products;
products = new List<Product>();
Product p = new Product
            {

                name = FindViewById<EditText>(Resource.Id.mainedittextname).Text,
                price = Convert.ToInt32(FindViewById<EditText>(Resource.Id.mainedittextprice).Text)
            };
products.Add(p);
Intent _intent = new Intent(this, typeof(Activity2));
_intent.PutExtra("products", JsonConvert.SerializeObject(products));
StartActivity(_intent);
در Activity دوم آن‌را توسط کتابخانه‌ی NewtonSoft، به کلاس اصلی DeSerialize میکنیم که عملیات آن با دستورات ذیل انجام  میشود:
var p = JsonConvert.DeserializeObject<List<Product>>(Intent.GetStringExtra("products"));
foreach (var item in p)
{
   Toast.MakeText(this, $" {item.name} , {item.price}",
                  ToastLength.Long).Show();
};
در کد بالا Toast را در حلقه می‌بینید که در واقع همانند alert در وب و یا همانند MessageBox در ویندوز فرم یا Wpf عمل میکند. در پارامتر اول به آن میگوییم که برای این اکتیویتی است. پارامتر دوم آن جهت نمایش مقدار و در پارامتر سوم، مدت نمایش طولانی برای آن در نظر گرفته شده است و با جایگزینی Long با Short، زمان نمایش آن کوتاه‌تر میشود و در آخر با show هم آن را نمایش میدهد.

در ادامه کلاس‌های مورد نظر را جهت تعریف در دایرکتوری Model ایجاد میکنیم. مثل کلاس Product که بصورت Public نیز می‌باشد. از منوی Tools -> Nuget Package Management -> Manage nuget Package for Solution  را انتخاب و سپس NewtonSoft را اضافه می‌کنیم.
از متد Finish برای اتمام کار و یا پایان Activity نیز استفاده میشود.
 
AleartDialog

AlertDialog زیر کلاس Dialog است که می‌تواند یک، دو و یا سه دکمه را نمایش دهد. اگر فقط می‌خواهید یک رشته را در این کادر محاوره ای نمایش دهید، از روش SetMessage استفاده کنید. قطعه کد زیر می‌تواند برای ایجاد یک AlertDialog ساده با دو دکمه حذف و لغو استفاده شود: 
//set alert for executing the task
AlertDialog.Builder alert = new AlertDialog.Builder(this);
alert.SetTitle("Confirm delete");
alert.SetMessage("Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.");
alert.SetPositiveButton("Delete", (senderAlert, args) =>
            {
                Toast.MakeText(this, "Deleted!", ToastLength.Short).Show();
            });

alert.SetNegativeButton("Cancel", (senderAlert, args) =>
            {
                Toast.MakeText(this, "Cancelled!", ToastLength.Short).Show();
            });

Dialog dialog = alert.Create();
dialog.Show();
 
DialogFragment
AleartDialog فقط میتواند اطلاعات محدودی را نمایش دهد؛ مانند نمایش حداکثر یک یا دو Button,EditText به کاربر. در حالیکه در برنامه نیاز به دیالوگی با ظاهر سفارشی داریم تا بتوانیم ظاهر آن را تغییر دهیم.

Fragment

با استفاده از Fragment میتوانیم layout هایی از پیش طراحی شده را بسازیم و چند صفحه را بصورت layout با Activity پیاده سازی کنیم. در اینجا اگر layout دوم load بشود، در این حالت اگر نیاز به ورود داده‌های مورد نیاز از طریق layout اول یا اصلی را داشته باشد، برای کاربر خسته کننده می‌‌شود. از این رو بهتر است layout دوم کوچکی بر روی layout اول یا اصلی نمایش داده شود. از این رو میتوان بجای layout از DialogFragment استفاده کنیم.
کلاس  DialogFragment میتواند دیالوگی را در وسط صفحه نمایش دهد ولی view و ظاهر آن از یک layout از قبل ساخته شده load و نمایش داده میشود. این کار از طریق تکنیک Inflate انجام میشود.
در ادامه یک کلاس را از Dialog Fragment مشتق کرده و در تابع oncreate، ظاهر و یا layout از پیش طراحی شده را بصورت ذیل در حافظه load کرده و بعنوان نتیجه خروجی باز می‌گردانیم:
public class DialogFragmentActivity : DialogFragment
{
        public override View OnCreateView(LayoutInflater inflater, ViewGroup container, Bundle savedInstanceState)
        {
            var dlg = inflater.Inflate(Resource.Layout.layoutDialog, container, false);
            return dlg;
        }
}
و در اکتیویتی اصلی برای فراخوانی کلاس فرگمنت از کد زیر استفاده میشود:
DialogFragmentActivity dlg = new DialogFragmentActivity ();
dlg.Show(this.FragmentManager, "Fragment");
پارامتر اول در واقع بعنوان fragment manager معاون اکتیویتی می‌باشد و در پارامتر دوم هم یک اسم دلخواه را برای آن انتخاب میکنیم. در متد باز نویسی شده On start نیز میتوان طول و عرض آن و رنگ پشت زمینه Fragment را تغییر داد که کد‌های آن را در زیر میتوانید مشاهده کنید:
public override void OnStart()
{
            base.OnStart();
            Dialog dialog = Dialog;
            if (dialog != null)
            {
                dialog.Window.SetLayout(ViewGroup.LayoutParams.MatchParent, ViewGroup.LayoutParams.WrapContent);
                dialog.Window.SetBackgroundDrawable(new ColorDrawable(Color.Transparent));
            }
}
اگر برنامه را اجرا و فرگمنت را نیز اجرا کنید، می‌بینید که یک کادر، بصورت Header در بالای فرگمنت نمایان شده‌است که زیاد جالب نیست. برای حذف Header فرگمنت، از کد ذیل میتوانید استفاده کنید:
public override Dialog OnCreateDialog(Bundle savedInstanceState)
{
            Dialog NotTitle = base.OnCreateDialog(savedInstanceState);
            NotTitle.Window.RequestFeature(WindowFeatures.NoTitle);

            return NotTitle;
}
اشتراک‌ها
پروژه‌ی Silver

Silver is a free implementation of Apple's Swift programming language.

With Silver, you can use Swift to write code directly against the .NET, Java, Android and Cocoa APIs. And you can also share a lot of non-UI code between platforms. 

پروژه‌ی Silver