ASP.NET MVC #10
چطور میشه از نمایش این پارامترها جلوگیری کرد ؟
و در url تنها نام همان اکشن نمایش داده شود
و اینکه من از FormCollection برای دریافت مقادیر فرم استفاده میکنم
تصویر فوق، یکی از تصویرهایی است که شاید از طریق ایمیلهایی تحت عنوان "فقط در ایران!" به دست شما هم رسیده باشد. تصور کاربر نهایی (که این ایمیل را با تعجب ارسال کرده) این است که در اینجا به او گفته شده مثلا "مرتضی" را جستجو نکنید و امثال آن. چون برای او تفاوتی بین ی و ی وجود ندارد. همچنین بکار بردن "اقلامی" هم کمی غلط انداز است و بیشتر ذهن را به سمت کلمه سوق میدهد تا حرف.
در ادامهی بحث آلرژی مزمن به وجود انواع "ی" و "ک" در بانک اطلاعاتی (+ و + و +)، اینبار قصد داریم این اطلاعات را به NHibernate بسط دهیم. شاید یک روش اعمال یک دست سازی "ی" و "ک" این باشد که در کل برنامه هر جایی که قرار است update یا insert ایی صورت گیرد، خواص رشتهای را یافته و تغییر دهیم. این روش "کار میکنه" ولی ایده آل نیست؛ چون حجم کار تکراری در برنامه زیاد خواهد شد و نگهداری آن هم مشکل میشود. همچنین امکان فراموش کردن اعمال آن هم وجود دارد.
در NHibernate یک سری EventListener وجود دارند که کارشان گوش فرا دادن به یک سری رخدادها مانند مثلا update یا insert است. این رخدادها میتوانند پیش یا پس از هرگونه ثبت یا ویرایشی در برنامه صادر شوند. بنابراین بهترین جایی که جهت اعمال این نوع ممیزی (Auditing) بدون بالا بردن حجم برنامه یا اضافه کردن بیش از حد یک سری کد تکراری در حین کار با NHibernate میتوان یافت، روالهای مدیریت کنندهی همین EventListener ها هستند.
کلاس YeKeAuditorEventListener نهایی با پیاده سازی IPreInsertEventListener و IPreUpdateEventListenerبه شکل زیر خواهد بود:
using NHibernate.Event;
namespace NHYeKeAuditor
{
public class YeKeAuditorEventListener : IPreInsertEventListener, IPreUpdateEventListener
{
// Represents a pre-insert event, which occurs just prior to performing the
// insert of an entity into the database.
public bool OnPreInsert(PreInsertEvent preInsertEvent)
{
var entity = preInsertEvent.Entity;
CorrectYeKe.ApplyCorrectYeKe(entity);
return false;
}
// Represents a pre-update event, which occurs just prior to performing the
// update of an entity in the database.
public bool OnPreUpdate(PreUpdateEvent preUpdateEvent)
{
var entity = preUpdateEvent.Entity;
CorrectYeKe.ApplyCorrectYeKe(entity);
return false;
}
}
}
تا اینجا فقط تعریف YeKeAuditorEventListener انجام شده است. اما NHibernate چگونه از وجود آن مطلع خواهد شد؟
برای تزریق کلاس YeKeAuditorEventListener به تنظیمات برنامه باید به شکل زیر عمل کرد:
using System;
using System.Linq;
using FluentNHibernate.Cfg;
using NHibernate.Cfg;
namespace NHYeKeAuditor
{
public static class MappingsConfiguration
{
public static FluentConfiguration InjectYeKeAuditorEventListener(this FluentConfiguration fc)
{
return fc.ExposeConfiguration(configListeners());
}
private static Action<Configuration> configListeners()
{
return
c =>
{
var listener = new YeKeAuditorEventListener();
c.EventListeners.PreInsertEventListeners =
c.EventListeners.PreInsertEventListeners
.Concat(new[] { listener })
.ToArray();
c.EventListeners.PreUpdateEventListeners =
c.EventListeners.PreUpdateEventListeners
.Concat(new[] { listener })
.ToArray();
};
}
}
}
کدهای NHYeKeAuditor را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
معماری لایه بندی نرم افزار #1
استفاده از StructureMap به عنوان یک IoC Container
دریافت StructureMap
برای دریافت آن نیاز است دستور پاورشل ذیل را در کنسول نیوگت ویژوال استودیو فراخوانی کنید:
PM> Install-Package structuremap
آشنایی با ساختار برنامه
ابتدا یک برنامه کنسول را آغاز کرده و سپس یک Class library جدید را به نام Services نیز به آن اضافه کنید. در ادامه کلاسها و اینترفیسهای زیر را به Class library ایجاد شده، اضافه کنید. سپس از طریق نیوگت به روشی که گفته شد، StructureMap را به پروژه اصلی (ونه پروژه Class library) اضافه نمائید و Target framework آنرا نیز در حالت Full قرار دهید بجای حالت Client profile.
namespace DI03.Services { public interface IUsersService { string GetUserEmail(int userId); } } namespace DI03.Services { public interface IEmailsService { void SendEmailToUser(int userId, string subject, string body); } } using System; namespace DI03.Services { public class UsersService : IUsersService { public UsersService() { //هدف صرفا نمایش وهله سازی خودکار این وابستگی است Console.WriteLine("UsersService ctor."); } public string GetUserEmail(int userId) { //برای مثال دریافت از بانک اطلاعاتی و بازگشت یک نمونه جهت آزمایش برنامه return "name@site.com"; } } } using System; namespace DI03.Services { public class EmailsService: IEmailsService { private readonly IUsersService _usersService; public EmailsService(IUsersService usersService) { Console.WriteLine("EmailsService ctor."); _usersService = usersService; } public void SendEmailToUser(int userId, string subject, string body) { var email = _usersService.GetUserEmail(userId); Console.WriteLine("SendEmailTo({0})", email); } } }
سرویس کاربران بر اساس آی دی یک کاربر، برای مثال از بانک اطلاعاتی ایمیل او را بازگشت میدهد. سرویس ارسال ایمیل، نیاز به ایمیل کاربری برای ارسال ایمیلی به او دارد. بنابراین وابستگی مورد نیاز خود را از طریق تزریق وابستگیها در سازنده کلاس و وهله سازی شده در خارج از آن (معکوس سازی کنترل)، دریافت میکند.
در سازندههای هر دو کلاس سرویس نیز از Console.WriteLine استفاده شدهاست تا زمان وهله سازی خودکار آنها را بتوان بهتر مشاهده کرد.
نکته مهمی که در اینجا وجود دارد، بیخبری لایه سرویس از وجود IoC Container مورد استفاده است.
استفاده از لایه سرویس و تزریق وابستگیها به کمک StructureMap
using DI03.Services; using StructureMap; namespace DI03 { class Program { static void Main(string[] args) { // تنظیمات اولیه برنامه که فقط یکبار باید در طول عمر برنامه انجام شود ObjectFactory.Initialize(x => { x.For<IEmailsService>().Use<EmailsService>(); x.For<IUsersService>().Use<UsersService>(); }); //نمونهای از نحوه استفاده از تزریق وابستگیهای خودکار var emailsService = ObjectFactory.GetInstance<IEmailsService>(); emailsService.SendEmailToUser(userId: 1, subject: "Test", body: "Hello!"); } } }
به این ترتیب IoC Container ما زمانیکه قرار است object graph مربوط به IEmailsService درخواستی را تشکیل دهد، خواهد دانست ابتدا به سازندهی کلاس EmailsService میرسد. در اینجا برای وهله سازی این کلاس به صورت خودکار، باید وابستگیهای آنرا نیز وهله سازی کند. بنابراین بر اساس تنظیمات آغازین برنامه میداند که باید از کلاس UsersService برای تزریق خودکار وابستگیها در سازنده کلاس ارسال ایمیل استفاده نماید.
در این حالت اگر برنامه را اجرا کنیم، به خروجی زیر خواهیم رسید:
UsersService ctor. EmailsService ctor. SendEmailTo(name@site.com)
ابتداییترین مزیت استفاده از تزریق وابستگیها امکان تعویض آنها است؛ خصوصا در حین Unit testing. اگر کلاسی برای مثال قرار است با شبکه کار کند، میتوان پیاده سازی آنرا با یک نمونه اصطلاحا Fake جایگزین کرد و در این نمونه تنها نتیجهی کار را بازگشت داد. کلاسهای لایه سرویس ما تنها با اینترفیسها کار میکنند. این تنظیمات قابل تغییر اولیه IoC container مورد استفاده هستند که مشخص میکنند چه کلاسهایی باید در سازندههای کلاسها تزریق شوند.
تعیین طول عمر اشیاء در StructureMap
برای اینکه بتوان طول عمر اشیاء را بهتر توضیح داد، کلاس سرویس کاربران را به نحو زیر تغییر دهید:
using System; namespace DI03.Services { public class UsersService : IUsersService { private int _i; public UsersService() { //هدف صرفا نمایش وهله سازی خودکار این وابستگی است Console.WriteLine("UsersService ctor."); } public string GetUserEmail(int userId) { _i++; Console.WriteLine("i:{0}", _i); //برای مثال دریافت از بانک اطلاعاتی و بازگشت یک نمونه جهت آزمایش برنامه return "name@site.com"; } } }
//نمونهای از نحوه استفاده از تزریق وابستگیهای خودکار var emailsService1 = ObjectFactory.GetInstance<IEmailsService>(); emailsService1.SendEmailToUser(userId: 1, subject: "Test1", body: "Hello!"); var emailsService2 = ObjectFactory.GetInstance<IEmailsService>(); emailsService2.SendEmailToUser(userId: 1, subject: "Test2", body: "Hello!");
UsersService ctor. EmailsService ctor. i:1 SendEmailTo(name@site.com) UsersService ctor. EmailsService ctor. i:1 SendEmailTo(name@site.com)
اگر به هر دلیلی نیاز بود تا این رویه تغییر کند، میتوان بر روی طول عمر اشیاء تشکیل شده نیز تاثیر گذار بود. برای مثال تنظیمات آغازین برنامه را به نحو ذیل تغییر دهید:
// تنظیمات اولیه برنامه که فقط یکبار باید در طول عمر برنامه انجام شود ObjectFactory.Initialize(x => { x.For<IEmailsService>().Use<EmailsService>(); x.For<IUsersService>().Singleton().Use<UsersService>(); });
UsersService ctor. EmailsService ctor. i:1 SendEmailTo(name@site.com) EmailsService ctor. i:2 SendEmailTo(name@site.com)
حالتهای دیگر تعیین طول عمر مطابق متدهای زیر هستند:
Singleton() HttpContextScoped() HybridHttpOrThreadLocalScoped()
در حالت ThreadLocal، به ازای هر Thread، وهلهای متفاوت در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد.
حالت Hybrid ترکیبی است از حالتهای HttpContext و ThreadLocal. اگر برنامه وب بود، از HttpContext استفاده خواهد کرد در غیراینصورت به ThreadLocal سوئیچ میکند.
شاید بپرسید که کاربرد مثلا HttpContextScoped در کجا است؟
در یک برنامه وب نیاز است تا یک وهله از DbContext (مثلا Entity framework) را در اختیار کلاسهای مختلف لایه سرویس قرار داد. به این ترتیب چون هربار new Context صورت نمیگیرد، هربار هم اتصال جداگانهای به بانک اطلاعاتی باز نخواهد شد. نتیجه آن رسیدن به یک برنامه سریع، با سربار کم و همچنین کار کردن در یک تراکنش واحد است. چون هربار فراخوانی new Context به معنای ایجاد یک تراکنش جدید است.
همچنین در این برنامه وب قصد نداریم از حالت طول عمر Singleton استفاده کنیم، چون در این حالت یک وهله از Context در اختیار تمام کاربران سایت قرار خواهد گرفت (و DbContext به صورت Thread safe طراحی نشده است). نیاز است به ازای هر کاربر و به ازای طول عمر هر درخواست، تنها یکبار این وهله سازی صورت گیرد. بنابراین در این حالت استفاده از HttpContextScoped توصیه میشود. به این ترتیب در طول عمر کوتاه Object graphهای تشکیل شده، فقط یک وهله از DbContext ایجاد و استفاده خواهد شد که بسیار مقرون به صرفه است.
مزیت دیگر مشخص سازی طول عمر به نحو HttpContextScoped، امکان Dispose خودکار آن به صورت زیر است:
protected void Application_EndRequest(object sender, EventArgs e) { ObjectFactory.ReleaseAndDisposeAllHttpScopedObjects(); }
تنظیمات خودکار اولیه در StructureMap
اگر نام اینترفیسهای شما فقط یک I در ابتدا بیشتر از نام کلاسهای متناظر با آنها دارد، مثلا مانند ITest و کلاس Test هستند؛ فقط کافی است از قراردادهای پیش فرض StructureMap برای اسکن یک یا چند اسمبلی استفاده کنیم:
// تنظیمات اولیه برنامه که فقط یکبار باید در طول عمر برنامه انجام شود ObjectFactory.Initialize(x => { //x.For<IEmailsService>().Use<EmailsService>(); //x.For<IUsersService>().Singleton().Use<UsersService>(); x.Scan(scan => { scan.AssemblyContainingType<IEmailsService>(); scan.WithDefaultConventions(); }); });
دریافت مثال قسمت جاری
DI03.zip
به روز شدهی این مثالها را بر اساس آخرین تغییرات وابستگیهای آنها از مخزن کد ذیل میتوانید دریافت کنید:
Dependency-Injection-Samples
خطای data binding
((System.ComponentModel.ISupportInitialize)(this.axAcroPDF1)).EndInit();
Cannot create an instance of "ViewModel".
public bool IsDesignTime { get { return (Application.Current == null) || (Application.Current.GetType() == typeof(Application)); } } //Constructor public ViewModelClass() { if(IsDesignTime == false) { //Your Code } }
Static Reflection
باز هم انگار در این پست مشکل اخیر من رو آموزش دادین.یه جورایی خیلی جالبه
من یه قطعه کد دیده بودم برای پیاده سازی INotifyPropertyChanged که در اینجا پرسیدم :
http://stackoverflow.com/questions/6829099/how-this-code-works-for-handling-inotifypropertychanged
البته آقای مارک گراول گفته که این روش سرعتش پایینه. البته من همچنان از کد خیلی سر در نیاوردم. یعنی سلسله مراتبی که انجام داده رو متوجه نمیشم از کجا نشات میگیره
ممنون و موفق باشی
زمانی که سیستم عامل های GUI مثل ویندوز به بازار آمدند، یکی از قسمتهای گرافیکی آنها AddressBar نام داشت که مسیر حرکت آنها را در فایل سیستم نشان میداد و در سیستم عاملهای متنی CLI با دستور cd یا pwd انجام میشد. بعدها در وب هم همین حرکت با نام BreadCrumb صورت گرفت که به عنوان مثال مسیر رسیدن به صفحهی یک محصول یا یک مقاله را نشان میداد. در یک پروژهی اندرویدی نیاز بود تا یک ساختار درختی را پیاده سازی کنم، ولی در برنامههای اندروید ایجاد یک درخت، کار هوشمندانه و مطلوبی نیست و روش کار به این صورت است که یک لیست از گروههای والد را نمایش داده و با انتخاب هر آیتم لیست به آیتمهای فرزند تغییر میکند. حالا مسئله این بود که کاربر باید مسیر حرکت خودش را بشناسد. به همین علت مجبور شدم یک BreadCrumb را برای آن طراحی کنم که در زیر تصویر آن را مشاهده میکنید.
از نکات جالب توجه در مورد این ماژول میتوان گفت که قابلیت این را دارد تا تصمیمات خود را بر اساس اندازههای مختلف صفحه نمایش بگیرد. به عنوان مثال اگر آیتمهای بالا بیشتر از سه عدد باشد و در صفحه جا نشود از یک مسیر جعلی استفاده میکند و همهی آیتمها با اندیس شماره 1 تا index-3 را درون یک آیتم با عنوان (...) قرار میدهد که من به آن میگویم مسیر جعلی. به عنوان نمونه مسیر تصویر بالا در صفحه جا شده است و نیازی به این کار دیده نشده است. ولی تصویر زیر از آن جا که مسیر، طول width صفحه نمایش رد کرده است، نیاز است تا چنین کاری انجام شود. موقعیکه کاربر آیتم ... را کلیک کند، مسیر باز شده و به محل index-3 حرکت میکند. یعنی دو مرحله به عقب باز میگردد.
نگاهی به کارکرد ماژول
قبل از توضیح در مورد سورس، اجازه دهید نحوهی استفاده از آن را ببینیم.
این سورس شامل دو کلاس است که سادهترین کلاس آن AndBreadCrumbItem میباشد که مشابه کلاس ListItem در بخش وب دات نت است و دو مقدار، یکی متن و دیگری Id را میگیرد:
سورس:
public class AndBreadCrumbItem { private int Id; private String diplayText; public AndBreadCrumbItem(int Id, String displayText) { this.Id=Id; this.diplayText=displayText; } public String getDiplayText() { return diplayText; } public void setDiplayText(String diplayText) { this.diplayText = diplayText; } public int getId() { return Id; } public void setId(int id) { Id = id; } }
به عنوان مثال میخواهیم یک breadcrumb را با مشخصات زیر بسازیم:
AndBreadCrumbItem itemhome=new AndBreadCrumbItem(0,"Home"); AndBreadCrumbItem itemproducts=new AndBreadCrumbItem(12,"Products"); AndBreadCrumbItem itemdigital=new AndBreadCrumbItem(15,"Digital"); AndBreadCrumbItem itemhdd=new AndBreadCrumbItem(56,"Hard Disk Drive");
AndBreadCrumb breadCrumb=new AndBreadCrumb(this); breadCrumb.AddNewItem(itemhome); breadCrumb.AddNewItem(itemproducts); breadCrumb.AddNewItem(itemdigital); breadCrumb.AddNewItem(itemhdd);
breadCumb.setContext(this);
پس از افزودن آیتم ها، تنظیمات زیر را اعمال نمایید:
LinearLayout layout=(LinearLayout)getActivity().findViewById(R.id.breadcumblayout); layout.setPadding(8, 8, 8, 8); breadCrumb.setLayout(layout); breadCrumb.SetTinyNextNodeImage(R.drawable.arrow); breadCrumb.setTextSize(25); breadCrumb.SetViewStyleId(R.drawable.list_item_style);
حال برای رسم آن متد UpdatePath را صدا میزنیم:
breadCrumb.UpdatePath();
الان اگر برنامه اجرا شود باید breadcrumb از چپ به راست رسم گردد. برای استفادههای فارسی، راست به چپ میتوانید از متد زیر استفاده کنید:
breadCrumb.setRTL(true);
در صورتیکه قصد دارید تنظیمات بیشتری چون رنگ متن، فونت متن و ... را روی هر المان اعمال کنید، از رویداد زیر استفاده کنید:
breadCrumb.setOnTextViewUpdate(new ITextViewUpdate() { @Override public TextView UpdateTextView(Context context, TextView tv) { tv.setTextColor(...); tv.setTypeface(...); return tv; } });
همچنین در صورتیکه میخواهید بدانید کاربر بر روی چه عنصری کلیک کرده است، از رویداد زیر استفاده کنید:
breadCumb.setOnClickListener(new IClickListener() { @Override public void onClick(int position, int Id) { //... } });
آخرین متد موجود که کمترین استفاده را دارد، متد SetNoResize است. در صورتیکه این متد با True مقداردهی گردد، عملیات تنظیم بر اساس صفحهی نمایش لغو میشود. این متد برای زمانی مناسب است که به عنوان مثال شما از یک HorozinalScrollView استفاده کرده باشید. در این حالت layout شما هیچ گاه به پایان نمیرسد و بهتر هست عملیات اضافه را لغو کنید.
نگاهی به سورس
کلاس زیر شامل بخشهای زیر است:
فیلدهای خصوصی
//=-=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=- Private Properties -=-=-=-=-=-=-=--=-=-= private List<AndBreadCrumbItem> items=null; private List<TextView> textViews; private int tinyNextNodeImage; private int viewStyleId; private Context context; private boolean RTL; private float textSize=20; private boolean noResize=false; LinearLayout layout; IClickListener clickListener; ITextViewUpdate textViewUpdate; LinearLayout.LayoutParams params ;
اینترفیسها هم با حرف I شروع و برای تعریف رویدادها ایجاد شدهاند. در ادامه از تعدادی متد get و Set برای مقدار دهی بعضی از فیلدهای خصوصی بالا استفاده شده است:
//=-=---=-=-=-=-- Constructor =--=-=-=-=-=--=-=- public AndBreadCrumb(Context context) { this.context=context; params = new LinearLayout.LayoutParams (LinearLayout.LayoutParams.WRAP_CONTENT, LinearLayout.LayoutParams.WRAP_CONTENT); } //=-=-=--=--=-=-=-=-=-=-=-=- Public Properties --=-=-=-=-=-=--=-=-=-=-=-=- //each category would be added to create path public void AddNewItem(AndBreadCrumbItem item) { if(items==null) items=new ArrayList<>(); items.add(item); } // if you want a pointer or next node between categories or textviews public void SetTinyNextNodeImage(int resId) {this.tinyNextNodeImage=resId;} public void SetViewStyleId(int resId) {this.viewStyleId=resId;} public void setTextSize(float textSize) {this.textSize = textSize;} public boolean isRTL() { return RTL; } public void setRTL(boolean RTL) { this.RTL = RTL; } public void setLayout(LinearLayout layout) { this.layout = layout; } public void setContext(Context context) { this.context = context; } public boolean isNoResize() { return noResize; } public void setNoResize(boolean noResize) { this.noResize = noResize; }
بعد از آن به متدهای خصوصی میرسیم که متد زیر، متد اصلی ما برای ساخت breadcrumb است:
//primary method for render objects on layout private void DrawPath() { //stop here if essentail elements aren't present if (items == null) return ; if (layout == null) return; if (items.size() == 0) return; //we need to get size of layout,so we use the post method to run this thread when ui is ready layout.post(new Runnable() { @Override public void run() { //textviews created here one by one int position = 0; textViews = new ArrayList<>(); for (AndBreadCrumbItem item : items) { TextView tv = MakeTextView(position, item.getId()); tv.setText(item.getDiplayText()); textViews.add(tv); position++; } //add textviews on layout AddTextViewsOnLayout(); //we dont manage resizing anymore if(isNoResize()) return; //run this code after textviews Added to get widths of them TextView last_tv=textViews.get(textViews.size()-1); last_tv.post(new Runnable() { @Override public void run() { //define width of each textview depend on screen width BatchSizeOperation(); } }); } }); }
TextView tv=new TextView(this); tv.getWidth(); //return 0 layout.add(tv); tv.getWidth(); //return 0
TextView tv=new TextView(this); tv.post(new Runnable() { @Override public void run() { tv.getWidth(); //return x } });
باز میگردیم به متد DrawPath و داخل متد post
در اولین خط این پروسه به ازای هر آیتم، یک TextView توسط متد MakeTextView ساخته میشود که شامل کد زیر است:
private TextView MakeTextView(final int position, final int Id) { //settings for cumbs TextView tv=new TextView(this.context); tv.setEllipsize(TextUtils.TruncateAt.END); tv.setSingleLine(true); tv.setTextSize(TypedValue.COMPLEX_UNIT_PX, textSize); tv.setBackgroundResource(viewStyleId); /*call custom event - this event will be fired when user click on one of textviews and returns position of textview and value that user sat as id */ tv.setOnClickListener(new View.OnClickListener() { @Override public void onClick(View v) { SetPosition(position); clickListener.onClick(position, Id); } }); //if user wants to update each textviews if(textViewUpdate!=null) tv=textViewUpdate.UpdateTextView(context,tv); if(isRTL()) tv.setRotationY(180); return tv; }
در خطوط اولیه، یک Textview ساخته و متد Ellipsize را با Truncate.END مقداردهی مینماید. این مقدار دهی باعث میشود اگر متن، در Textview جا نشد، ادامهی آن با ... مشخص شود. در خط بعدی Textview را تک خطه معرفی میکنیم. در خط بعدی اندازهی قلم را بر اساس آنچه کاربر مشخص کرده است، تغییر میدهیم و بعد هم استایل را برای آن مقداردهی میکنیم. بعد از آن رویداد کلیک را برای آن مشخص میکنیم تا اگر کاربر بر روی آن کلیک کرد، رویداد اختصاصی خودمان را فراخوانی کنیم.
در خط بعدی اگر rtl با true مقدار دهی شده باشد، textview را حول محور Y چرخش میدهد تا برای زبانهای راست به چپ چون فارسی آماده گردد و در نهایت Textview ساخته شده و به سمت متد DrawPath باز میگرداند.
بعد از ساخته شدن TextViewها، وقت آن است که به Layout اضافه شوند که وظیفهی اینکار بر عهدهی متد AddTextViewOnLayout است:
//this method calling by everywhere to needs add textviews on the layout like master method :drawpath private void AddTextViewsOnLayout() { //prepare layout //remove everything on layout for recreate it layout.removeAllViews(); layout.setOrientation(LinearLayout.HORIZONTAL); layout.setVerticalGravity(Gravity.CENTER_VERTICAL); if(isRTL()) layout.setRotationY(180); //add textviews one by one int position=0; for (TextView tv:textViews) { layout.addView(tv,params); //add next node image between textviews if user defined a next node image if(tinyNextNodeImage>0) if(position<(textViews.size()-1)) { layout.addView(GetNodeImage(), params); position++; } } }
تا به اینجا کار چیدمان به ترتیب انجام شده است ولی از آنجا که اندازهی Layout در هر گوشی و در دو حالت حالت افقی یا عمودی نگه داشتن گوشی متفاوت است، نمیتوان به این چینش اعتماد کرد که به چه نحوی عناصر نمایش داده خواهند شد و این مشکل توسط متد BatchSizeOperation (تغییر اندازه دسته جمعی) حل میگردد. در اینجا هم باز متد post به آخرین textview اضافه شده است. به این علت که موقعیکه همهی textviewها در ui جا خوش کردند، بتوانیم به خاصیتهای ui آنها دستیابی داشته باشیم. حالا بعد از ترسیم باید اندازه آنها را اصلاح کنیم. قدم به قدم متد BatchSizeOperation را بررسی میکنیم:
//set textview width depend on screen width private void BatchSizeOperation() { //get width of next node between cumbs Bitmap tinyBmap = BitmapFactory.decodeResource(context.getResources(), tinyNextNodeImage); int tinysize=tinyBmap.getWidth(); //get sum of nodes tinysize*=(textViews.size()-1); ... }
//get width size of screen(layout is screen here) int screenWidth=GetLayoutWidthSize(); //get sum of arrows and cumbs width int sumtvs=tinysize; for (TextView tv : textViews) { int width=tv.getWidth(); sumtvs += width; }
private int GetLayoutWidthSize() { int width=layout.getWidth(); int padding=layout.getPaddingLeft()+layout.getPaddingRight(); width-=padding; return width; }
private void BatchSizeOperation() { .... //if sum of cumbs is less than screen size the state is good so return same old textviews if(sumtvs<screenWidth) return ; if(textViews.size()>3) { //make fake path MakeFakePath(); //clear layout and add textviews again AddTextViewsOnLayout(); } //get free space without next nodes -> and spilt rest of space to textviews count to get space for each textview int freespace =screenWidth-tinysize; int each_width=freespace/textViews.size(); //some elements have less than each_width,so we should leave size them and calculate more space again int view_count=0; for (TextView tv:textViews) { if (tv.getWidth()<=each_width) freespace=freespace-tv.getWidth(); else view_count++; } if (view_count==0) return; each_width=freespace/view_count; for (TextView tv:textViews) { if (tv.getWidth()>each_width) tv.setWidth(each_width); } }
اگر آیتمها بیشتر از سه عدد باشند، میتوانیم از حالت مسیر جعلی استفاده کنیم که توسط متد MakeFakePath انجام میشود. البته بعد از آن هم باید دوباره viewها را چینش کنیم تا مسیر جدید ترسیم گردد، چون ممکن است بعد از آن باز هم جا نباشد یا آیتمها بیشتر از سه عدد نیستند. در این حالت، حداقل کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که فضای موجود را بین آنها تقسیم کنیم تا همهی کاسه، کوزهها سر آیتم آخر نشکند و متنش به ... تغییر یابد و حداقل از هر آیتم، مقداری از متن اصلی نمایش داده شود. پس میانگین فضای موجود را گرفته و بر تعداد المانها تقسیم میکنیم. البته این را هم باید در نظر گرفت که در تقسیم بندی، بعضی آیتمها آن مقدار پهنا را نیاز ندارند و با پهنای کمتر هم میشود کل متنشان را نشان داد. پس یک کار اضافهتر این است که مقدار پهنای اضافی آنها را هم حساب کنیم و فقط آیتمهایی را پهنا دهیم که به مقدار بیشتری از این میانگین احتیاج دارند. در اینجا کار به پایان میرسد و مسیر نمایش داده میشود.
نحوهی کارکرد متد MakeFakePath بدین صورت است که 4 عدد TextView را ایجاد کرده که المانهای با اندیس 0 و 2 و 3 به صورت نرمال و عادی ایجاد شده و همان کارکرد سابق را دارند. ولی المان شماره دو با اندیس 1 با متن ... نمایندهی آیتمهای میانی است و رویدادکلیک آن به شکل زیر تحریف یافته است:
//if elements are so much(mor than 3),we make a fake path to decrease elements private void MakeFakePath() { //we make 4 new elements that index 1 is fake element and has a rest of real path in its heart //when user click on it,path would be opened textViews=new ArrayList<>(4); TextView[] tvs=new TextView[4]; int[] positions= {0,items.size()-3,items.size()-2,items.size()-1}; for (int i=0;i<4;i++) { //request for new textviews tvs[i]=MakeTextView(positions[i],items.get(positions[i]).getId()); if(i!=1) tvs[i].setText(items.get(positions[i]).getDiplayText()); else { tvs[i].setText("..."); //override click event and change it to part of code to open real path by call setposition method and redraw path tvs[i].setOnClickListener(new View.OnClickListener() { @Override public void onClick(View v) { int pos = items.size() - 3; int id = items.get(pos).getId(); SetPosition(items.size() - 3); clickListener.onClick(pos, id); } }); } textViews.add(tvs[i]); } }