کتابخانهی iTextSharp، یا همان برگردان iText جاوا، انصافا اینقدر حرف برای گفتن دارد که یک کتاب 600 صفحهای برای آن چاپ شده است، اما ... در حین استفاده از آن مشکل زیر (که به شکل وسیعی در قسمتهای مختلف آن وجود دارد) قابل هضم نیست:
یکی از مواردی را که در حین طراحی یک API خوب باید در نظر گرفت، کمک به استفاده کننده در عدم بکارگیری Magic numbers است. حالا این Magic numbers یعنی چی؟
برای مثال قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:
new Font(baseFont, 10, 0, BaseColor.BLACK)
نگارش بهبود یافته کد فوق به شرح زیر است:
new Font(baseFont, 10, Font.NORMAL, BaseColor.BLACK)
- استفاده کننده محدودیتی در بکارگیری مقادیر ندارد، چون آرگومانها از نوع int معرفی شدهاند. ممکن است اشتباهی رخ دهد.
- باز هم نیاز است به مستندات کتابخانه مراجعه کرد، زیرا نوع int هیچ نوع منوی intellisense خاصی را ظاهر نمیکند.
public enum PdfFontStyle
{
Normal = 0,
Bold = 1,
Italic = 2,
Underline = 4,
Strikethru = 8,
BoldItalic = Bold | Italic
}
24.Visual Studio 2017 15.9 منتشر شد
Issues Fixed in 15.9.24
- Fixed a bug in the C++ linker missing imports when using umbrella LIBs with difference casing on postfix of DLL name.
- Fixed a bug in the ARM64 C++ compiler where the wrong values could be restored after setjmp.
- Fixed C++ compiler bug for proper folding of inline variable dynamic initializers.
- Made a change that enables Enterprise IT administrators and deployment engineers to configure tools like Microsoft Update client & SCCM to determine applicability of VS2017 updates hosted on Microsoft Update Catalog & WSUS.
Security Advisory Notices
Those of you who worked with ASP.NET web forms will recollect that certain server controls such as DropDownList have a property called AutoPostBack. This property when set to true automatically submits the form to the server whenever the selection changes and raises some server side event. In modern web development people prefer to use Ajax over AutoPostBack but at times AutoPostBack is what you might need. To that end this article shows how AutoPostBack can be implemented in ASP.NET Core applications.
فایل ARCHITECTURE.md
If you maintain an open-source project in the range of 10k-200k lines of code, I strongly encourage you to add an ARCHITECTURE document next to README and CONTRIBUTING. Before going into the details of why and how, I want to emphasize that this is not another “docs are good, write more docs” advice. I am pretty sloppy about documentation, and, eg, I often use just “simplify” as a commit message. Nonetheless, I feel strongly about the issue, even to the point of pestering you:-)
منابع و مآخذ مرتبط با کتابخانهی Angular Material
در اینجا مآخذ اصلی کار با این کتابخانه را ملاحظه میکنید که شامل اصول طراحی متریال و مخازن اصلی توسعهی آن میباشند:
Material Design Specification
- https://material.io/design
Angular Material
- https://material.angular.io
- https://github.com/angular/material2
مفاهیم پایهی طراحی متریال
چرا «زیبایی» رابط کاربری مهم است؟
در ابتدای معرفی کتابخانهی Angular Material عنوان شد که این مجموعه به همراه تعدادی کامپوننت «زیبا» است. بنابراین این سؤال مطرح میشود که چرا و یا تا چه اندازه «زیبایی» رابط کاربری اهمیت دارد؟ مهمترین دلیل آن بهبود تجربهی کاربری است. بر اساس تحقیقاتی که بر روی کاربران بسیاری صورت گرفتهاست، مشخص شدهاست کاربران، با رابطهای کاربری زیبا نتایج بهتری را از لحاظ کاهش زمان اتمام کار و تعداد خطاهای مرتبط دریافت میکنند.
اما ... طراحی برنامههای زیبا مشکل است. به همین جهت استفاده از کتابخانههای غنی مانند طراحی متریال که این امر را سهولت میبخشند، ضروری است. طراحی متریال یک زبان کامل طراحی برنامههای زیبا است. توسط گوگل طراحی شدهاست و دو هدف اصلی را دنبال میکند:
- وفاداری به اصول کلاسیک طراحی رابط کاربری
- ارائهی تجربهی کاربری یکدست و هماهنگ، در بین وسایل و اندازههای صفحات نمایشی مختلف
اصول پایهی طراحی متریال نیز شامل موارد زیر است:
- «متریال» یک متافور است و بر اساس مطالعهی نحوهی کار با کاغذ، مرکب و ارتباط بین اشیاء در دنیای واقعی پدید آمدهاست.
- اشیاء در دنیای واقعی دارای ارتباطهای ابعادی و حجمی هستند. برای مثال دو برگهی کاغذ یک فضا را اشغال نمیکنند. طراحی متریال برای نمایش این ارتباط سه بعدی بین اشیاء، از نور و سایه استفاده میکند.
- در دنیای واقعی، اشیاء از درون یکدیگر رد نمیشوند. این مورد در طراحی متریال نیز صادق است.
- طراحی متریال به همراه جعبهی رنگ مخصوص و بکارگیری فضاهای خالی و عناوین درشت بسیار مشخص، واضح و عمدی است.
- طراحی متریال به همراه حرکت و پویانمایی، جهت ارائهی مفاهیم مختلف به کاربر، جهت درک بهتر او از برنامه است.
برپایی پیشنیازهای ابتدایی کار با Angular Material
پیش از ادامهی بحث فرض بر این است که آخرین نگارش Angular CLI را نصب کردهاید و اگر پیشتر آنرا نصب کردهاید، یکبار دستور ذیل را اجرا کنید تا تمام وابستگیهای سراسری نصب شدهی در سیستم به صورت خودکار به روز رسانی شوند:
npm update -g
ng new MaterialAngularClient --routing
cd MaterialAngularClient ng serve -o
افزودن کتابخانهی Angular Material به برنامه
در طول این سری از سایت https://material.angular.io زیاد استفاده خواهیم کرد. همواره به روزترین روش افزودن کتابخانهی Angular Material به یک برنامهی موجود را در آدرس https://material.angular.io/guide/getting-started میتوانید مشاهده کنید که خلاصهی آن به صورت زیر است:
البته در Angular 6 روش تفصیلی نصب فوق که شامل 6 مرحلهاست، به صورت زیر هم خلاصه شدهاست:
ng add @angular/material
npm install --save @angular/material @angular/cdk npm install --save @angular/animations npm install --save hammerjs
- همانطور که عنوان شد، طراحی متریال مبتنی بر حرکت و پویانمایی است. به همین جهت تعدادی از کامپوننتهای آن نیاز به بستهی angular/animations را دارند که توسط دستور دوم نصب میشود.
- دستور سوم نیز کامپوننتهای slide و slider را پشتیبانی میکند (Gesture Support). البته پس نصب این وابستگی، نیاز است به فایل src/main.ts مراجعه کرده و یک سطر زیر را نیز افزود:
import "hammerjs";
import { BrowserAnimationsModule } from "@angular/platform-browser/animations"; @NgModule({ imports: [ BrowserModule, BrowserAnimationsModule, AppRoutingModule ] }) export class AppModule { }
مدیریت بهتر import کامپوننتهای Angular Material
در ادامه به ازای هر کامپوننت Angular Material باید ماژول آنرا به لیست imports افزود که پس از مدتی به یک فایل app.module.ts بسیار شلوغ خواهیم رسید. برای مدیریت بهتر این فایل، از روش مطرح شدهی در مطلب «سازماندهی برنامههای Angular» استفاده خواهیم کرد.
به همین جهت دو پوشهی core و shared را درون پوشهی src/app ایجاد میکنیم:
محتویات فایل src\app\core\core.module.ts به صورت زیر است:
import { CommonModule } from "@angular/common"; import { NgModule, Optional, SkipSelf } from "@angular/core"; import { RouterModule } from "@angular/router"; @NgModule({ imports: [CommonModule, RouterModule], exports: [ // components that are used in app.component.ts will be listed here. ], declarations: [ // components that are used in app.component.ts will be listed here. ], providers: [ /* ``No`` global singleton services of the whole app should be listed here anymore! Since they'll be already provided in AppModule using the `tree-shakable providers` of Angular 6.x+ (providedIn: 'root'). This new feature allows cleaning up the providers section from the CoreModule. But if you want to provide something with an InjectionToken other that its class, you still have to use this section. */ ] }) export class CoreModule { constructor(@Optional() @SkipSelf() core: CoreModule) { if (core) { throw new Error("CoreModule should be imported ONLY in AppModule."); } } }
محتویات فایل src\app\shared\shared.module.ts نیز به صورت زیر است:
import { CommonModule } from "@angular/common"; import { HttpClientModule } from "@angular/common/http"; import { ModuleWithProviders, NgModule } from "@angular/core"; import { FormsModule } from "@angular/forms"; @NgModule({ imports: [ CommonModule, FormsModule, HttpClientModule ], entryComponents: [ // All components about to be loaded "dynamically" need to be declared in the entryComponents section. ], declarations: [ // common and shared components/directives/pipes between more than one module and components will be listed here. ], exports: [ // common and shared components/directives/pipes between more than one module and components will be listed here. CommonModule, FormsModule, HttpClientModule, ] /* No providers here! Since they’ll be already provided in AppModule. */ }) export class SharedModule { static forRoot(): ModuleWithProviders { // Forcing the whole app to use the returned providers from the AppModule only. return { ngModule: SharedModule, providers: [ /* All of your services here. It will hold the services needed by `itself`. */] }; } }
import { CoreModule } from "./core/core.module"; import { SharedModule } from "./shared/shared.module"; @NgModule({ imports: [ BrowserModule, BrowserAnimationsModule, CoreModule, SharedModule.forRoot(), AppRoutingModule ] }) export class AppModule { }
import { CdkTableModule } from "@angular/cdk/table"; import { NgModule } from "@angular/core"; import { MatAutocompleteModule, MatButtonModule, MatButtonToggleModule, MatCardModule, MatCheckboxModule, MatChipsModule, MatDatepickerModule, MatDialogModule, MatExpansionModule, MatFormFieldModule, MatGridListModule, MatIconModule, MatInputModule, MatListModule, MatMenuModule, MatNativeDateModule, MatPaginatorModule, MatProgressBarModule, MatProgressSpinnerModule, MatRadioModule, MatRippleModule, MatSelectModule, MatSidenavModule, MatSliderModule, MatSlideToggleModule, MatSnackBarModule, MatSortModule, MatStepperModule, MatTableModule, MatTabsModule, MatToolbarModule, MatTooltipModule, } from "@angular/material"; @NgModule({ imports: [ MatAutocompleteModule, MatButtonModule, MatButtonToggleModule, MatCardModule, MatCheckboxModule, MatChipsModule, MatDatepickerModule, MatDialogModule, MatExpansionModule, MatFormFieldModule, MatGridListModule, MatIconModule, MatInputModule, MatListModule, MatMenuModule, MatNativeDateModule, MatPaginatorModule, MatProgressBarModule, MatProgressSpinnerModule, MatRadioModule, MatRippleModule, MatSelectModule, MatSidenavModule, MatSliderModule, MatSlideToggleModule, MatSnackBarModule, MatStepperModule, MatSortModule, MatTableModule, MatTabsModule, MatToolbarModule, MatTooltipModule, CdkTableModule ], exports: [ MatAutocompleteModule, MatButtonModule, MatButtonToggleModule, MatCardModule, MatCheckboxModule, MatChipsModule, MatDatepickerModule, MatDialogModule, MatExpansionModule, MatGridListModule, MatIconModule, MatInputModule, MatListModule, MatMenuModule, MatNativeDateModule, MatPaginatorModule, MatProgressBarModule, MatProgressSpinnerModule, MatRadioModule, MatRippleModule, MatSelectModule, MatSidenavModule, MatSliderModule, MatSlideToggleModule, MatSnackBarModule, MatStepperModule, MatSortModule, MatTableModule, MatTabsModule, MatToolbarModule, MatTooltipModule, CdkTableModule ] }) export class MaterialModule { }
سپس MaterialModule را نیز به قسمتهای imports و exports فایل src\app\shared\shared.module.ts اضافه خواهیم کرد:
import { MaterialModule } from "./material.module"; @NgModule({ imports: [ CommonModule, FormsModule, HttpClientModule, MaterialModule ], exports: [ // common and shared components/directives/pipes between more than one module and components will be listed here. CommonModule, FormsModule, HttpClientModule, MaterialModule ] }) export class SharedModule { }
تا اینجا جهت اطمینان از اجرای برنامه، دستور ng serve -o را از ابتدا اجرا کنید.
افزودن چند کامپوننت مقدماتی متریال به برنامه
بهترین روش کار با این مجموعه، بررسی مستندات آن در سایت https://material.angular.io/components است. برای مثال برای افزودن دکمه، به مستندات آن مراجعه کرده و بر روی دکمهی view source کلیک میکنیم:
سپس کدهای قسمت HTML آنرا به برنامه و فایل app.component.html اضافه خواهیم کرد:
<button mat-button>Click me!</button>
<mat-checkbox>Check me!</mat-checkbox>
البته شکل ظاهری آنها تا اینجا آنچنان مطلوب نیست. برای رفع این مشکل، نیاز است یک قالب را به این کنترلها و کامپوننتها اعمال کرد. به همین جهت فایل styles.css واقع در ریشهی برنامه را گشوده و قالب پیشفرض متریال را به آن اضافه میکنیم:
@import "~@angular/material/prebuilt-themes/indigo-pink.css";
پس از اعمال قالب، اکنون است که شکل ظاهری کنترلهای آن بسیار بهتر شدهاند و همچنین کار با آنها به همراه پویانمایی نیز شدهاست:
افزودن آیکنهای متریال به برنامه
مرحلهی آخر این تنظیمات، افزودن آیکنهای متریال به برنامهاست. برای این منظور فایل src\index.html را گشوده و یک سطر ذیل را به head اضافه کنید:
<link href="https://fonts.googleapis.com/icon?family=Material+Icons" rel="stylesheet">
<button mat-button> <mat-icon>face</mat-icon> Click me! </button> <mat-checkbox>Check me!</mat-checkbox>
لیست کامل این آیکنها را به همراه توضیحات تکمیلی آنها، در آدرس ذیل میتوانید ملاحظه کنید:
http://google.github.io/material-design-icons
البته چون ما نمیخواهیم این آیکنها را از وب بارگذاری کنیم، برای نصب محلی آنها ابتدا دستور زیر را در ریشهی پروژه صادر کنید:
npm install material-design-icons --save
همانطور که مشاهده میکنید، برای استفادهی از این فایلهای آیکن فونت محلی، تنها کافی است فایل material-icons.css را به برنامه معرفی کنیم. برای این منظور فایل angular.json را گشوده و قسمت styles آنرا به صورت زیر تکمیل میکنیم:
"styles": [ "node_modules/material-design-icons/iconfont/material-icons.css", "src/styles.css" ],
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید: MaterialAngularClient-01.zip
برای اجرای آن نیز ابتدا فایل restore.bat و سپس فایل ng-serve.bat را اجرا کنید.
این تصمیم به صورت رسمی لغو شدهاست: