پاسخ به بازخورد‌های پروژه‌ها
درخواست مستندات
دقیقا قصد همین است که کاربر جداول و فیلدها را ببیند و انتخاب کند، طبیعتا اکثر کاربران امکان نوشتن و فهمیدن دستورات SQL را ندارند، حال آنکه اگر کسی توانست که چه بهتر!
علت تولید فایل XML نیز این است که بتوان از آن در زبان‌های مختلف استفاده کرد، مثلا در Applicationهای تحت وب php یا mvc یا هر زبان دیگری ولی در اینجا فعلا قصد ایجاد گزارش با زبان سی شارپ و کتابخانه pdfreport  را داریم.
حالتی که نیز می‌فرمائید از یک سری متغیر در برنامه استفاده کنید نیز به ذهنم رسیده بود، که مثلا یه سری تنظیمات مربوط به گزارشات ایجاد کنیم تا کاربر بتواند قسمت‌های مختلف گزارش را با توجه به این تنظیمات تغییر دهد. مثلا در فوتر گزارش‌ها فلان متن نوشته شود، یا رنگ متون جداول فلان رنگ باشد.
ولی با استفاده از این روش می‌توانید شکل و قیافه گزارش را تغییر دهید نه اینکه یک گزارش جدید تهیه کنید و به برنامه اضافه نمایید.
هدف اصلی ساختن طراح گزارشی تقریبا شبیه به stimulsoft می‌باشد، که در پس زمینه هنگامی که شما اجزای گزارش را به روی صفحه drag&drop می‌کنید، در واقع در حال تهیه فایل کد سی شارپ آن می‌باشد، حال اینجا برای اینکه حالت کلی‌تری باشد از ساختار xml استفاده می‌کنیم تا بعدا هر کسی(برنامه نویس ها) با توجه به نیاز خود providerهایی را برای تفسیر این فایل xml بنویسند.
مطالب
به روز رسانی کتاب Threading in CS

آقای Albahari (نویسنده برنامه معروف LINQPad) کتاب رایگان خودشون رو در مورد برنامه نویسی چند ریسمانی در سی شارپ به روز کرده‌اند که از آدرس ذیل قابل دریافت است. این به روز رسانی‌ها شامل مباحث اضافه شده در دات نت 4 مانند tasks و غیره که از مزایای پردازش موازی بهره می‌برند نیز می‌شوند.





مطالب
NET Just-In-Time Optimization.
هدف از توابع خطی(Inline)
استفاده از توابع، مقداری بر زمان اجرای برنامه می‌افزاید؛ هرچند که این زمان بسیار کم و در حد میلی ثانیه است، اما باری را بر روی برنامه قرار می‌دهد و علت این تاخیر زمانی این است که در فراخوانی و اعلان توابع، کامپایلر یک کپی از تابع مورد نظر را در حافظه قرار می‌دهد و در فراخوانی تابع، به آدرس مذکور مراجعه می‌کند و در عین حال آدرس موقعیت توقف دستورات در تابع main را نیز ذخیره می‌کند تا پس از پایان تابع، به آدرس قبل برگردد و ادامه‌ی دستورات را اجرا کند. در نتیجه این آدرس دهی‌ها و نقل و انتقالات بین آنها بار زمانی را در برنامه ایجاد می‌کند که در صورت زیاد بودن توابع در برنامه و تعداد فراخوانی‌های لازم، زمان قابل توجهی خواهد شد.
یکی از تکنیک‌های بهینه که برای کاهش زمان اجرای برنامه توسط  کامپایلر‌ها استفاده  می‌شود استفاده از  توابع خطی (inline) است. این امکان در زبان C با عنوان توابع ماکرو(Macro function) و در ++C با عنوان توابع خطی (inline function) وجود دارد.
در واقع توابع خطی به  کامپایلر پیشنهاد می‌دهند، زمانی که سربار فراخوانی تابع بیشتر از سربار بدنه خود متد باشد، برای کاهش هزینه و زمان اجرای برنامه از تابع به صورت خطی استفاده کند و یک کپی از بنده‌ی تابع را در قسمتی که تابع ما فراخوانی شده است، قرار دهد که مورد آدرس دهی از میان خواهد رفت!

نمونه ای از پیاده سازی این تکنیک در زبان ++C :
inline type name(parameters) 
{
    ...
}

بررسی متدهای خطی در سی شارپ
به مثال زیر توجه کنید:
قسمت‌های getter و setter مربوط به پراپرتی‌ها سربار اضافی بر کلاس Vector می‌افزایند. این موضوع شاید آنچنان مسئله‌ی مهمی نباشد. ولی فرض کنید این پراپرتی‌ها به شکل زیر داخل حلقه‌ای طولانی قرار گیرند. اگر با استفاده از یک پروفایلر زمان اجرای برنامه را زیر نظر بگیرید، خواهید دید که بیش از 90 درصد آن صرف فراخوانی‌های متد‌های بخش‌های get , set پراپرتی‌ها است. برای این منظور باید مطمئن شویم که فراخوانی این متد‌ها، به صورت خطی صورت می‌گیرد!
 public class Vector
  {
    public double X { get; set; }
    public double Y { get; set; }
    public double Z { get; set; }

    // ...
  }
برای این منظور آزمایشی را انجام می‌دهیم. فرض کنید کلاسی را به شکل زیر داشته باشیم:
public class MyClass
  {
    public int A { get; set; }
    public int C;
  }
و برای استفاده از آن به شکل زیر عمل کنیم:
  static void Main()
{
    MyClass target = new MyClass();
    int a = target.A;
    Console.WriteLine("A = {0}", a);
    int c = target.C;
    Console.WriteLine("C = {0}", c);
  }
بعد از دیباگ برنامه و مشاهده‌ی کدهای ماشین مربوط به آن خواهیم دید که متد مربوط به getter پراپرتی A به صورت خطی فراخوانی نشده است:
            int a = target.A;
  0000003e  mov         ecx,edi
  00000040  cmp         dword ptr [ecx],ecx
  00000042  call        dword ptr ds:[05FA29A8h]
  00000048  mov         esi,eax
  0000004a  mov         dword ptr [esp+4],esi
             int c = target.C;
  00000098  mov         edi,dword ptr [edi+4]
    MyClass.get_A() looks like this:
  00000000  push        esi
  00000001  mov         esi,ecx
  00000003  cmp         dword ptr ds:[03B701DCh],0
  0000000a  je          00000011
  0000000c  call        76BA6BA7
  00000011  mov         eax,dword ptr [esi+0Ch]
  00000014  pop         esi
  00000015  ret

چه اتفاقی افتاده است؟
 کامپایلر سی شارپ در زمان کامپایل، کد‌های برنامه را به کد‌های IL تبدیل می‌کند و JITکامپایلر، این کد‌های IL را گرفته و  کد ساده‌ی ماشین را تولید می‌کند. لذا به دلیل اینکه JIT با معماری پردازنده آشنایی کافی دارد، مسئولیت تصمیم گیری اینکه کدام متد به صورت خطی فراخوانی شود برعهده‌ی آن است. در واقع این JIT است که تشخیص می‌دهد که آیا فراخونی متد به صورت خطی مناسب است یا نه و به صورت یک معاوضه کار بین خط لوله دستورالعمل‌ها و کش است.
اگر شما برنامه‌ی خود را با  (F5) و همگام با دیباگ اجرا کنید، تمام بهینه سازی‌های JIT که Inline Method هم یکی از آنهاست، از کار خواهند افتاد. برای مشاهده‌ی کد بهینه شده باید با بدون دیباگ (CTRL+F5) برنامه خود را اجرا کنید که در آن صورت مشاهده خواهید کرد، متد getter  مربوط به پراپرتی A به صورت خطی استفاده شده است.
  int a = target.A;  
00000024  mov         ebx,dword ptr [edi+0Ch]


JIT محدودیت هایی برای فراخونی به صورت خطی متد‌ها دارد :
  1.  متد هایی که حجم کد IL آنها بیشتر از 32 بایت است.
  2. متد‌های بازگشتی.
  3. متدهایی که با اتریبیوت MethodImpl علامتگذاری شدند و MethodImplOptions.NoInlining  اعمال شده بر آن
  4. متدهای virtual
  5. متدهایی که دارای کد مدیریت خطا هستند
  6. Methods that take a large value type as a parameter 
  7. Methods with complicated flowgraphs 
برای اینکه در سی شارپ به کامپایلر اعلام کنیم تا متد مورد نظر به صورت خطی مورد استفاده قرار گیرد، در دات نت 4.5 توسط اتریبیوت MethodImpl و  اعمال  MethodImplOptions.AggressiveInlining که یک نوع شمارشی است می‌توان این کار را انجام داد. مثال:
using System;
using System.Diagnostics;
using System.Runtime.CompilerServices;
class Program
{
    const int _max = 10000000;
    static void Main()
    {
         // ... Compile the methods.
        Method1();
        Method2();  
        int sum = 0;
        var s1 = Stopwatch.StartNew();
        for (int i = 0; i < _max; i++)
           {
              sum += Method1();
           }
         s1.Stop();
         var s2 = Stopwatch.StartNew();
         for (int i = 0; i < _max; i++)
             {
                sum += Method2();
             }
         s2.Stop();
         Console.WriteLine(((double)(s1.Elapsed.TotalMilliseconds * 1000000) /
        _max).ToString("0.00 ns"));
        Console.WriteLine(((double)(s2.Elapsed.TotalMilliseconds * 1000000) /
      _max).ToString("0.00 ns"));
        Console.Read();
      }
      static int Method1()
      {
         // ... No inlining suggestion.
         return "one".Length + "two".Length + "three".Length +
              "four".Length + "five".Length + "six".Length +
              "seven".Length + "eight".Length + "nine".Length +
               "ten".Length;
    }
    [MethodImpl(MethodImplOptions.AggressiveInlining)]
    static int Method2()
    {
        // ... Aggressive inlining.
        return "one".Length + "two".Length + "three".Length +
           "four".Length + "five".Length + "six".Length +
           "seven".Length + "eight".Length + "nine".Length +
            "ten".Length;
    }
}
Output
7.34 ns    No options
0.32 ns    MethodImplOptions.AggressiveInlining
در واقع با اعمال این اتریبیوت، محدودیت شماره یک مبنی بر محدودیت حجم کد IL مربوط به متد، در نظر گرفته نخواهد شد .

 مطالعه بیشتر:
مطالب
برنامه نویسی موازی - بخش اول - مفاهیم

برنامه نویسی موازی، نقطه‌ی متقابل برنامه نویسی سریال که حتی گاها با برنامه نویسی سریال به سبک Asynchronous به اشتباه گرفته می‌شود، به سبکی از برنامه نویسی گفته می‌شود که در آن برنامه نویس قابلیت اجرای بخش‌های موازی برنامه را از طریق چندین Thread و به طور همزمان ایجاد کرده باشد. نکاتی که در این سبک برنامه نویسی بسیار مهم است، مهارت‌های برنامه نویس در درک قسمت‌های موازی برنامه و مجزا سازی این بخش‌ها از یکدیگر است تا کمترین ارتباط را با هم داشته باشند. مشخصا تمامی یک برنامه قابلیت موازی سازی را نخواهد داشت؛ اما مفهومی به عنوان درجه‌ی موازی سازی در هر برنامه وجود دارد که ایده آل موازی سازی، رسیدن به این درجه‌ی از موازی سازی است.
در برنامه نویسی موازی، قسمت‌هایی از برنامه که به Thread‌های مجزایی برای اجرا محول شده‌اند، می‌توانند تقریبا در یک زمان شروع به اجرا کنند و اینگونه است که سرعت اجرای عملیات افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال فرض کنید برنامه‌ای داریم که ۱۰۰ رکورد از پایگاه داده واکشی می‌کند و بررسی‌ای بر روی یکی از فیلدهای آن انجام می‌دهد که ۳ ثانیه زمان گیر است و در صورت وجود شرایط خاصی، آن رکورد را لاگ می‌کند. در برنامه نویسی سریال، برسی ۱۰۰ رکورد، به ۳۰۰ ثانیه زمان برای انجام احتیاج دارد؛ ولی با فرض انجام همین عملیات با دو Thread به صورت موازی، این زمان تقریبا به نصف کاهش پیدا خوهد کرد.


چرا و در چه زمانی باید به سراغ برنامه نویسی موازی رفت !؟


نرم افزارهای بزرگ با تعداد تراکنش‌های بالا و حجم اطلاعات بالا که همواره نیازمند پردازش مستمر هستند، لزوم استفاده‌ی بهینه از قدرت پردازشی پردازنده‌ها را ایجاب می‌کنند. به طور کل می‌توان گفت قسمت‌هایی از برنامه که عملیات پردازشی را روی داده‌های مجزا انجام می‌دهند، بهترین بخش برای انجام عملیات به صورت موازی و همزمان هستند. البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که عملیات ایجاد Thread و مدیریت آن‌ها، دارای سربار است. ازین‌رو بهتر است برای کارهای ساده و کوچک، به سراغ برنامه نویسی موازی نرفت.


در اجرای موازی بخش‌های مختلف برنامه، ترتیب انجام هر بخش نباید در نتیجه‌ی کلی تاثیر گذار باشد. در عملیات جمع یک مجموعه می‌توان آن را به چند Thread مجزا محول کرد تا هر بخش از مجموعه را یک Thread جمع بزند و در نهایت نتیجه‌ی کل Thread‌ها با هم جمع شود. در این عملیات ترتیب اتمام کار هر Thread، نتیجه‌ای بر Thread‌های دیگر و نتیجه‌ی نهایی، نخواهد داشت. اما در شکل بالا بعد از اتمام انجام عملیات تبدیل حروف کوچک به بزرگ توسط هر Thread، گارانتی‌ای برای چاپ آنها به همان ترتیبی که از سورس خوانده شده‌اند، وجود ندارد. به عبارتی ممکن است در ابتدا وظیفه‌ی 2 Thread تمام شده باشد و بعد 1 Thread که باعث خواهد شد در خروجی، ابتدا کاراکترهای "CD" و سپس "AB"  نمایش داده شود. البته این یک مثال ساده برای درک موضوع است.


مفهوم Thread Safe

Thread Safe یک مفهوم مرتبط به زبان‌های برنامه نویسی با قابلیت اجرای چند ریسمانی می‌باشد؛ بدین مفهوم که Thread safe فقط در نرم افزارهایی که به صورت Multi Thread نوشته شده‌اند معنا پیدا می‌کند.
درک مفهوم Thread Safe و تکنیک‌های مرتبط با آن، در نرم افزار‌های چند ریسمانی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چرا که باعث بروز برخی خطاهای منطقی در عملکرد سیستم خواهد شد که بعضاً ردگیری آن‌ها نیز بسیار دشوار است. به طور کلی هنگامیکه thread‌‌های مختلفی در یک برنامه در حال کار همزمان می‌باشند، رخ دادن دو اتفاق شایع زیر دور از ذهن نیست:


1- Dead Lock

مفهوم بن بست در علوم کامپیوتر، یکی ار رایج‌ترین مفاهیم است که از سطح سیستم عامل تا سیستم‌های توزیع شده، تعمیم داده می‌شود. Dead Lock  زمانی رخ می‌دهد که Thread‌های مختلف، با منابع مشترکی کار می‌کنند. بدین صورت که Thread شماره ۱، منبع A را در اختیار دارد و منتظر منبع B است. همزمان Thread شماره دو، منبع B را در اختیار دارد و منتظر منبع A است. به این شرایط، بن بست می‌گویند. شبیه سازی این اتفاق را در کد #C زیر می‌توانید ببینید:
public static void Function_A()
{
 lock (resource_1)
 {
   Thread.Sleep(1000);
   lock (resource_ 2)
   {
   }
 }
}

public static void Function_B()
{
 lock (resource_2)
 {
   Thread.Sleep(1000);
   lock (resource_1)
   {
   }
 }
}

static void Main()
{
  Thread thread_A = new Thread((ThreadStart)Function_A);
  Thread thread_B = new Thread((ThreadStart)Function_B);

  thread_A.Start();
  thread_B.Start();

  while (true)
  {
   // Stare at the two threads in deadlock.
  }
}

2- Race conditions

زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند thread به یک مقدار مشترک دسترسی داشته باشند و تلاش کنند که در یک زمان، مقدار آن را تغییر دهند. مشکل از جایی رخ می‌دهد که شما به عنوان یک برنامه نویس نمی‌دانید، در یک زمان یکسان، برای تغییر یه مقدار مشترک بین thread‌ها، اولویت با کدام thread است. این اولویت بندی و جابجایی بین threadها وظیفه‌ی الگوریتم زمان بندی thread‌ها است که در هر زمان می‌تواند بین thread‌های مختلف سوییچ کند. این اولویت بندی می‌تواند روی عملکرد کد شما تاثیر گذار باشد؛ مخصوصا در بخش‌هایی که مقدار مشترکی برسی می‌شوند؛ مانند مثال زیر:
if (x == 5) 
{
   y = x * 2; 
}

اگر بلافاصله بعد از بررسی مقدار متغیر x توسط یک thread ،thread دیگری این مقدار را تغییر دهد، دیگر نتیجه‌ی این بلاک کد، منطقی نخواهد بود و جواب، ۱۰ نخواهد شد.

با توجه به مفاهیم عنوان شده، بررسی Thread safe بودن یک کد، با معیارهای زیر انجام می‌شود:
۱- قفل گذاری روی منابع باید به شکلی باشد که باعث بروز Dead Lock نشود.
۲- استفاده از مقادیر مشترک باید به گونه‌ای باشد که منجر به Race-conditions نشود.

حال اگر در هر برنامه، مقادیر مشترکی بین thread‌‌ها وجود داشته باشد، چه از نوع struct, class, static و ...  باید به این نکته توجه کرد که ذاتا این مقادیر Thread Safe هستند یا نه !؟ در بخش بعدی، راهکارهای قفل گذاری را برای استفاده از مقادیری که ذاتا thread safe نیستند، بررسی می‌کنیم.
نظرات مطالب
Functional Programming یا برنامه نویسی تابعی - قسمت اول
در مورد موارد مطرحی که باشه یا نه به این راحتی نمیشه نظر داد و باید کد‌ها رو بررسی کرد  ، یا حداقل من نمیشناسم که صرفا فانکشنال باشه قطعا اگه سورس کد هایی که با زبان haskell یا f# یا سایر زبان هایی که پارادایم اون‌ها فانکشنال هست رو نگاه کنیم میتونیم موارد زیادی رو پیدا کنیم

این که دغدغه کسی یادگیری شی گرایی باشه هیچ تعارضی با فانکشنال نداره ، من عرض کردم این دو تا مقابل هم نیستن اصلا. و می‌تونن همدیگه رو کامل کنند.
در مورد این قسمت صحبت شما : 
آیا بسیاری از قوانین برنامه نویسی فانکشنال، مواردی نیست که بهتره در برنامه نویسی شی گرا هم تا حد امکان مد نظر داشته باشیم؟  کاملا باهاتون هم نظر هستم که این مفاهیم چه در شی گرایی چه به صورت جدا مفاهیم درستی هستن که رعایت کردنش میتونه کیفیت کد‌های ما رو ببره بالا و جلوی یه سری مشکلات احتمالی رو بگیره




در تکمیل این بحث هم بد نیست لایبرری زیر رو ببینید که یه سری اکستنشن برای سی شارپ که بتونید راحت‌تر قوانین فانکشنال رو پیاده کنید ببینید
اشتراک‌ها
شروع کار با OpenAI و ChatGPT با #C

در شروع کار با تکنولوژی‌های جدید ممکنه همیشه اولش کمی پیچیده بنظر بیاد و زمان بر باشه. توی این مخزن(Repository) گیت‌هاب سعی کردم چند مثال از کار با OpenAI API با دات نت و به زبان سی شارپ بزارم. 

از ساده‌ترین حالت فراخوانی API تا مدل‌های یکم پیچیده مثل یک ربات تلگرامی برای چت با ChatGPT و همچنین تولید عکس‌های خلاقانه بر اساس prompt‌های ورودی کاربر با استفاده از DALL-E.

به مرور سعی میکنم مثال‌های بیشتر و پیشرفته‌تری رو هم اضافه کنم تا برای اونایی که در شروع این راه هستند با حداقل اصطکاک یادگیری و در کمترین زمان بتوانند ایده‌های خود را بر اساس ChatGPT پیاده سازی کنند.

در تولید کدها و همچنین مستندسازی هم تا حد امکان سعی کردم از خود ChatGPT استفاده کنم!

شروع کار با OpenAI و ChatGPT با #C
اشتراک‌ها
سایت آموزشی ZetCode
سایت فوق شامل آموزش هایی پیرامون زبان‌های مختلف برنامه نویسی همچون سی شارپ، پایتون، پی اچ پی و ...، پایگاه‌های داده ای همچون مای اس کیو ال، اس کیو ال لایت و ... می‌باشد. زبان سایت انگلیسی روان است. از جمله برتری‌های آن نسبت به سایت‌های آموزشی دیگر داشتن خط آموزشی مناسب و پرهیز از توضیحات اضافی و خسته کننده است. این سایت برای افرادی که می‌خواهند برنامه نویسی را در سطح متوسط بیاموزند، مناسب و کارآمد است.
به نقل از این سایت: " مأموریت این سایت آموزش سریع و آسان و فهم تکنولوژی‌های روز است. " 

سایت آموزشی ZetCode
نظرات مطالب
شروع کار با Apache Cordova در ویژوال استودیو #3
سلام.
1-بله  البته در کنار html5 وcss ، هدف اصلی Cordova هم همین است .در مقالات قبلی گفته شد که قرار است یک وب اپلیکیشن را در  Cordova Container بسته بندی کنیم .
2-این قسمت   و اینجا را مطالعه کنید . بنده کار نکردم . ولی فکر میکنم برای ساخت اپلیکیشن‌های همگانی ویندوز استفاده میشوند
3-خیر این از زیان سی شارپ استفاده نخواهد شد.هدف Cordova این نیست.
4-مطمئنا نمیتواند برابری کند حداقل در زمان حال (مزایا و معایب خود را دارد ). اگر علاقه مند به توسعه پلاگین‌های Cordova باشید باز هم نیاز است از زبان بومی آن پلتفرم استفاده کنید.
نظرات مطالب
کامپایل پویای کد در دات نت
اوایل کارم با سی شارپ بود ، یک پروژه توی codeproject قرار گرفته بود که یک برنامه برای ساخت slideshow با تمامی امکانات لازم ساخته بود که خروجیش هم exe بود
وارد کردن و ترتیب تصاویر و موسیقی و تکرار و حرکت خودکار یا با کلیک ماوس تصاویر و تنظیمات دیگه
ذخیره کار به صورت پروژه و بازیابی اون به صورت serialization
و همینطور کد خروجی exe
نحوه کدنویسی شکیل و ساخت یافتش به قدری کامل و شیوا بود که باعث شد بیش از پیش به این زبان هم علاقه مند بشم و هم به برنامه نویسی
خدا طرف رو خیر بده ، یه زندگی رو با این کدش دگرگون کرد