اشتراکها
اشتراکها
Implementation-defined behaviour
نظرات مطالب
باگ Directory Traversal در سایت
اتفاقا خودم به استفاده از ".." توجه کردم، ولی چون تست نکردم این مورد رو ، تصورم این بود که تو سی شارپ جواب نمیده
گذشته از بحث NHibernate، اینطوری که پیداست واقعاً جاوا Follower سی شارپ شده!!!
پاسخ به بازخوردهای پروژهها
این قسمت از conection string مشکل ایجاد میکند
یک @ به ابتدای رشته اضافه کنید. اینها مباحث ابتدایی سی شارپ هستند.
connectionString: @"........."
اشتراکها
موتور شبیه سازی فیزیک در محیط 2 بعدی
box2d یک کتاب خانه رایگان جهت شبیه سازی فیزیک 2 بعدی تحت مجوز zlib میباشد.
نسخهی اصلی آن به زبان c++ توسعه داده شده، اما پورت هایی برای زبانهای دیگر از جمله JavaScript,C#,Java,.... ارائه شده است.
یک مثال آنلاین که از نسخهی JavaScript استفاده میکند در اینجا
نظرات مطالب
ASP.NET MVC #22
با عرض سلام و خسته نباشید.
من دو تا فایل Resource داشتم برای زبان انگلیسی و فارسی آیا مقادیر فایلهای Resource را میتوان داخل کد #C مقداردهی کرد مثلا یک مقدار String همراه با مقدار آن را بصورت Dynamic در کد #C به ازای هر کدام از این زبانها وارد کرد و در فایل Resource متناظر آنها اضافه شوند.
با تشکر
نوع داده(Data Type) ، متغیرها(Variables) ، انواع مقداری(Value Type) ، انواع ارجاعی(Reference Type)
مقدمه :
نوع دادهها، اجزای اصلی سازندهی یک زبان برنامه نویسی و شبیه قواعد هر زبانی هستند.
مفاهیمی که در این مطلب بررسی خواهد شد :
• Data Type نوع داده
• Variables متغیرها
• Naming Convention قراردادهای نامگذاری
• Value Type/Reference Type انواع مقداری و ارجاعی
• Stack/heap memory حافظه پشته و هرم
نوع داده
متغیرها
خروجی کدهای بالا :
نکته : متد sizeof فقط برای نمایش اندازهی نوع دادههای مقداری (value type) میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
چک کردن نوع داده
ما میتوانیم نوع دادهها را برای بدست آوردن کلاسی که به آن تعلق دارند، چک کنیم.
مثال :
خروجی کدهای بالا :
چک کردن نوع دادهی دو شیء
فرض کنید 2 شیء را با نامهای obj1 و obj2 داریم که هر دو از نوع long هستند. برای اینکه این مقایسه را انجام دهیم، از متد Object.RefrenceEqual میتوان استفاده کرد.
مثال :
خروجی کدهای بالا :
تعریف یک متغیر ومقدار دهی به آن
برای استفاده از یک متغیر ابتداباید آن را تعریف کنیم :
مقداردهی اولیه یک متغیر
مقدار دهی اولیهی یک متغیر با استفاده از عملگر = و نوشتن مقدار مورد نظر برای ذخیره کردن در متغیر، در سمت راست عملگر اتفاق خواهد افتاد.
قرار دادهای نام گذاری متغیرها :
در دنیای برنامه نویسی دو نوع قرار داد نام گذاری بسیار متداول وجود دارند:
1- camelCase : در این قرار داد، حرف اول کلمهی اول، بصورت کوچک و حرف اول از کلمهی دوم، بصورت بزرگ نوشته خواهد شد. برای مثال: firstName,lastName
2- PascalCase : در این قرار داد حروف ابتدایی دو کلمهی مجاور، بصورت بزرگ نوشته خواهند شد: FirstName,LastName
چند نکته :
• نامگذاری متغیرها را میتوانید با علامت _ و یا @ شروع کنید.
• کلمات کلیدی (key word) سی شارپ نمیتوانند به عنوان نام متغیر مورد استفاده قرار بگیرند (مگر آنکه با @ شروع شوند).
• در بین نام متغیر نباید فضای خالی وجود داشته باشد. کاراکترهای سازندهی متغیر میتوانند اعداد، حروف و زیر خط باشند.
لیستی از نام گذاریهای مجاز:
لیستی از نام گذاریهای غیر مجاز
برای مطالعهی کاملتر کلمات کلیدی سی شارپ میتوانید اینجا را مطالعه کنید.
در ادامه کمی در مورد نوع دادهها بحث خواهیم کرد.
در سی شارپ دو مدل نوع داده وجود دارد:
• انواع مقداری Value Type
• انواع ارجاعی یا اشارهای Reference Type
انواع مقداری (Value Type) :
• انواع مقداری مستقیما حاوی دادهها هستند. اگر یک متغیر از نوع مقداری را به یک متغیر دیگر تخصیص دهید، مقدار آنها مستقیما کپی میشوند؛ برعکس نوعهای اشارهای که با نخصیص یک متغیر به یک متغیر دیگر، تنها اشارهگر به مقدار شیء کپی خواهد شد و نه خود شیء.
• کلیه نوعهای مقداری از کلاس ValueType مشتق شدهاند.
• در فضای stack به آنها حافظه تخصیص داده میشود.
• نمیتوانند مقدار null بپذیرند. البته با قابلیت nullabletype امکان تخصیص مقدار null به نوع دادههای مقداری نیز مهیا شده است.
• همه نوعهای دادههای مقداری، یک سازنده پیش فرض دارند که به صورت ضمنی کار مقدار دهی اولیه برای آنها را انجام میدهد. برای مطالعه بیشتر درباره مقادیر پیش فرض به اینجا مراجعه کنید.
انواع مقداری به دو دستهی اصلی تقسیم میشود :
• Structs
• Enumerations
طبقه بندی Structs به صورت زیر است :
• Numeric Type
* Integral Type : sbyte,short,ushort,int,uint,long,ulong,char
* Floating-Point Types : float,double
* Decimal : decimal
• Bool دو مقدار true و false
• User Defined Struct
نوع داده نال (تهی) پذیر (nullable Type) و چگونگی تعریف آن
نکته : var نمیتواند بصورت nullable تعریف شود.
برای چک کردن مقدار در انواع تهی پذیر (nullable) دو خصوصیت وجود دارد:
• HasValue
اگر مقداری در متغیر وجود داشته باشد ارزش true بازگردانده میشود؛ در غیر اینصورت ارزش false
• Value
مقدار واقعی متغیر را باز میگرداند.
مثال :
خروجی کد بالا :
انواع ارجاعی Reference Type
انواع ارجاعی مستقیما حاوی اطلاعات نیستند و ارجاعی هستند به آدرسی از حافظه که حاوی اطلاعات واقعی است. به بیانی دیگر، اشارهگری به آدرسی از حافظه هستند.
• انواع ارجاعی بصورت غیر مستقیم حاوی دادهها هستند.
• در بخشی از حافظه که به آن heap میگوییم، به آنها فضا اختصاص داده میشود.
• میتوانند بصورت null (بدون مقدار) باشند.
انواع ارجاعی نیز به دو دستهی کلی تقسیم میشوند :
• انواع از پیش تعریف شده
Object,string,dynamic
• انواع تعریف شده توسط کاربر
class,interface,delegate
نکته : آدرس مکانی از حافظه که دادهها در آن قرار دارند، در بخش پشته یا Stack ذخیره میشود و دادهها در فضای heap ذخیره میشوند.
مثال :
نکته : دو متغیر از نوع ارجاعی میتوانند به یک آدرس از حافظه اشاره کنند. در شکل زیر این موضوع نشان داده شده است.
در شکل زیر طبقه بندی نوع دادهها در سی شارپ نشان داده شده است :
وقتی از یک متغیر مقداری را به یک متغیر دیگر تخصیص میدهیم، یک کپی جدید از آن در فضای stack ایجاد میشود. بدین معنی که محتوای دو متغیر یکسان هستند، ولی در دو بخش مجزای در حافظهی Stack قرار دارند. به همین خاطر تغییر محتوای یک متغیر، محتوای متغیر دیگر را تغییر نمیدهد.
مثال :
دیاگرام حافظه کد بالا :
• عملیات کپی، در نوع دادهی ارجاعی
دیاگرام حافظهی قطعه کد بالا به شکل زیر است :
تخصیص حافظه در بخش Stack و Heap به متغیرها
سیستم عامل و net CLR. حافظه را به دو بخش stack و heap تقسیم بندی میکنند.
مقدمه :
نوع دادهها، اجزای اصلی سازندهی یک زبان برنامه نویسی و شبیه قواعد هر زبانی هستند.
مفاهیمی که در این مطلب بررسی خواهد شد :
• Data Type نوع داده
• Variables متغیرها
• Naming Convention قراردادهای نامگذاری
• Value Type/Reference Type انواع مقداری و ارجاعی
• Stack/heap memory حافظه پشته و هرم
نوع داده
در دنیای واقعی، برای نگهداری مواد مختلف، ظروف مختلفی با اندازههای مختلفی طراحی شده است. در دنیای برنامه نویسی، به تناسب اطلاعاتی که میخواهیم در حافظه ذخیره کنیم، باید نوع ظرف ذخیره سازی را انتخاب کنیم. نوع ظرف ذخیره سازی را در دنیای برنامه نویسی، نوع دادهها مشخص میکنند.
در دات نت، همهی نوع دادهها (Data Type) بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم، از کلاس System.Object مشتق شدهاند.
متغیرها
متغیرها برای ذخیرهی مقادیر (اطلاعات)، استفاده میشوند. به این مثال دقت کنید: ما یک کیف داریم که در آن یک کتاب قرار دارد. در اینجا کیف نقش متغیر و کتاب نقش مقدار (value) را ایفا میکند. اندازهی کیف همان نوع داده (Data Type) در دنیای برنامه نویسی میباشد.
چک کردن سایز نوع داده (Data Type)
چک کردن سایز نوع داده (Data Type)
ما نیازی به حفظ کردن اندازهی نوع دادهها نداریم. در سی شارپ متدی به نام () sizeof مهیا شده است که با چک کردن نوع داده، اندازهی آن را بر حسب بایت نمایش میدهد.
به مثال زیر دقت کنید:Console.WriteLine(sizeof(int)); Console.WriteLine(sizeof(char)); Console.WriteLine(sizeof(bool)); Console.WriteLine(sizeof(decimal)); Console.WriteLine(sizeof(float));
4 2 1 16 4
نکته : متد sizeof فقط برای نمایش اندازهی نوع دادههای مقداری (value type) میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
چک کردن نوع داده
ما میتوانیم نوع دادهها را برای بدست آوردن کلاسی که به آن تعلق دارند، چک کنیم.
مثال :
int a = 23; float b = 3.14f; Console.WriteLine(a.GetType()); Console.WriteLine(b.GetType());
System.Int32 System.Single
چک کردن نوع دادهی دو شیء
فرض کنید 2 شیء را با نامهای obj1 و obj2 داریم که هر دو از نوع long هستند. برای اینکه این مقایسه را انجام دهیم، از متد Object.RefrenceEqual میتوان استفاده کرد.
مثال :
long obj1 = 356; long obj2 = 54; float obj3 = 234; Console.WriteLine(object.ReferenceEquals(obj1.GetType(), obj2.GetType())); Console.WriteLine(object.ReferenceEquals(obj1.GetType(), obj3.GetType()));
True False
تعریف یک متغیر ومقدار دهی به آن
سی شارپ یک زبان strongly typed است (البته با در نظر نگرفتن نوع dynamic آن). به این معنا که کلیهی متغیرها، قبل از استفاده باید تعریف و مقدار دهی شوند و بعد از تعریف متغیر، نمیتوان نوع آن را تغییر داد. رفتار یک متغیر بر اساس نوع انتخابی ما مشخص میشود. بطور مثال با انتخاب نوع int تنها میتوان اعداد صحیح را ذخیره و نگهداری کرد و برای تغییر رفتار متغیرها باید آنها را تبدیل کنیم.
تعریف یک متغیر برای استفاده از یک متغیر ابتداباید آن را تعریف کنیم :
//<data type> <variable name>; Int a;
مقداردهی اولیه یک متغیر
مقدار دهی اولیهی یک متغیر با استفاده از عملگر = و نوشتن مقدار مورد نظر برای ذخیره کردن در متغیر، در سمت راست عملگر اتفاق خواهد افتاد.
//<data type> <variable name>=value; Int a=23; Int a;//declare تعریف a=23;//مقدار دهی اولیه initializing Int a=23;//تعریف و مقدار دهی در یک خط Int a,b,c=23;//تعریف چند متغیر و مقدار دهی در یک خط
قرار دادهای نام گذاری متغیرها :
در دنیای برنامه نویسی دو نوع قرار داد نام گذاری بسیار متداول وجود دارند:
1- camelCase : در این قرار داد، حرف اول کلمهی اول، بصورت کوچک و حرف اول از کلمهی دوم، بصورت بزرگ نوشته خواهد شد. برای مثال: firstName,lastName
2- PascalCase : در این قرار داد حروف ابتدایی دو کلمهی مجاور، بصورت بزرگ نوشته خواهند شد: FirstName,LastName
چند نکته :
• نامگذاری متغیرها را میتوانید با علامت _ و یا @ شروع کنید.
• کلمات کلیدی (key word) سی شارپ نمیتوانند به عنوان نام متغیر مورد استفاده قرار بگیرند (مگر آنکه با @ شروع شوند).
• در بین نام متغیر نباید فضای خالی وجود داشته باشد. کاراکترهای سازندهی متغیر میتوانند اعداد، حروف و زیر خط باشند.
لیستی از نام گذاریهای مجاز:
int abc; long _abcd; float @abcd; bool main_button; decimal piValue; string firstName; string first_name; bool button55_on;
long _a.5bc5d; float @ab cd; decimal pi@Value; //استفاده از کلمات کلیدی سی شارپ که کامپایلر آنها را مجاز نمیداند bool class; string namespace; string string; int static;
در ادامه کمی در مورد نوع دادهها بحث خواهیم کرد.
در سی شارپ دو مدل نوع داده وجود دارد:
• انواع مقداری Value Type
• انواع ارجاعی یا اشارهای Reference Type
انواع مقداری (Value Type) :
• انواع مقداری مستقیما حاوی دادهها هستند. اگر یک متغیر از نوع مقداری را به یک متغیر دیگر تخصیص دهید، مقدار آنها مستقیما کپی میشوند؛ برعکس نوعهای اشارهای که با نخصیص یک متغیر به یک متغیر دیگر، تنها اشارهگر به مقدار شیء کپی خواهد شد و نه خود شیء.
• کلیه نوعهای مقداری از کلاس ValueType مشتق شدهاند.
• در فضای stack به آنها حافظه تخصیص داده میشود.
• نمیتوانند مقدار null بپذیرند. البته با قابلیت nullabletype امکان تخصیص مقدار null به نوع دادههای مقداری نیز مهیا شده است.
• همه نوعهای دادههای مقداری، یک سازنده پیش فرض دارند که به صورت ضمنی کار مقدار دهی اولیه برای آنها را انجام میدهد. برای مطالعه بیشتر درباره مقادیر پیش فرض به اینجا مراجعه کنید.
انواع مقداری به دو دستهی اصلی تقسیم میشود :
• Structs
• Enumerations
طبقه بندی Structs به صورت زیر است :
• Numeric Type
* Integral Type : sbyte,short,ushort,int,uint,long,ulong,char
* Floating-Point Types : float,double
* Decimal : decimal
• Bool دو مقدار true و false
• User Defined Struct
نوع داده نال (تهی) پذیر (nullable Type) و چگونگی تعریف آن
در ابتدای معرفی نوع دادههای مقداری گفتیم همیشه باید وضعیت متغیر مشخص و مقدار دهی اولیهی آن یا به صورت ضمنی و یا آشکار انجام شود. هیچ یک از نوع دادههای مقداری نمیتوانند بصورت null تعریف شوند. برای تبدیل یک نوع داده مقداری به صورتی که قابلیت ذخیرهی مقدار null را داشته باشد، بعد از نوشتن نوع داده، علامت سوال ؟ قرار میدهیم.
< data type >? < variable name >= null; //syntax
int? a = null; //assigning null int? b = 55; //assigning null and a value var? c = 55 //it will give error
نکته : var نمیتواند بصورت nullable تعریف شود.
برای چک کردن مقدار در انواع تهی پذیر (nullable) دو خصوصیت وجود دارد:
• HasValue
اگر مقداری در متغیر وجود داشته باشد ارزش true بازگردانده میشود؛ در غیر اینصورت ارزش false
• Value
مقدار واقعی متغیر را باز میگرداند.
مثال :
int? a = null; int? b = 22; Console.WriteLine(a.HasValue); //------------ Console.WriteLine(b.HasValue); Console.WriteLine(b.Value);
False True 22
انواع ارجاعی Reference Type
انواع ارجاعی مستقیما حاوی اطلاعات نیستند و ارجاعی هستند به آدرسی از حافظه که حاوی اطلاعات واقعی است. به بیانی دیگر، اشارهگری به آدرسی از حافظه هستند.
• انواع ارجاعی بصورت غیر مستقیم حاوی دادهها هستند.
• در بخشی از حافظه که به آن heap میگوییم، به آنها فضا اختصاص داده میشود.
• میتوانند بصورت null (بدون مقدار) باشند.
انواع ارجاعی نیز به دو دستهی کلی تقسیم میشوند :
• انواع از پیش تعریف شده
Object,string,dynamic
• انواع تعریف شده توسط کاربر
class,interface,delegate
نکته : آدرس مکانی از حافظه که دادهها در آن قرار دارند، در بخش پشته یا Stack ذخیره میشود و دادهها در فضای heap ذخیره میشوند.
مثال :
test obj; //allocating reference on stack obj= new test(55);//allocating object on heap
نکته : دو متغیر از نوع ارجاعی میتوانند به یک آدرس از حافظه اشاره کنند. در شکل زیر این موضوع نشان داده شده است.
در شکل زیر طبقه بندی نوع دادهها در سی شارپ نشان داده شده است :
وقتی از یک متغیر مقداری را به یک متغیر دیگر تخصیص میدهیم، یک کپی جدید از آن در فضای stack ایجاد میشود. بدین معنی که محتوای دو متغیر یکسان هستند، ولی در دو بخش مجزای در حافظهی Stack قرار دارند. به همین خاطر تغییر محتوای یک متغیر، محتوای متغیر دیگر را تغییر نمیدهد.
مثال :
int a = 55;//declare a and initialize int copya = a;//copya contains the copy of value a
• عملیات کپی، در نوع دادهی ارجاعی
وقتی یک متغیر از نوع ارجاعی را به یک متغیر دیگر تخصیص میدهیم، دو اشارهگر در فضای Stack ایجاد میشود که به یک مقدار واحد در حافظهی heap اشاره میکنند. آدرسهای ذخیره شدهی در stack یکسان هستند.
مثال : در اینجا فرض بر این است کهtest یک کلاس تعریف شدهی توسط کاربر میباشد.test obj; obj=new test(23); test objCopy; objCopy = obj;
دیاگرام حافظهی قطعه کد بالا به شکل زیر است :
تخصیص حافظه در بخش Stack و Heap به متغیرها
سیستم عامل و net CLR. حافظه را به دو بخش stack و heap تقسیم بندی میکنند.
زمانی که یک متد را فراخوانی میکنیم، در بخش پشته به پارامترهای متد فضا تخصیص داده میشود و بعد از پایان کار متد، فضای اشغال شدهی بوسیله GC یا همان Garbage collection آزاد میشود.
تخصیص حافظه در Stack بر اساس قانون LIFO انجام و به ترتیب و پشت سر هم، حافظه تخصیص داده میشود. دیاگرام تخصیص حافظه به stack:
تخصیص حافظه در Heap بصورت تصادفی است؛ بر عکس پشته (stack) که به ترتیب و متوالی انجام میشد. انواع ارجاعی در Stack ذخیره میشوند؛ ولی دادهی واقعی در heap قرار میگیرد.
حافظههای پویا در بخش heap و حافظههای استاتیک در بخش stack تخصیص داده میشوند.
نظرات مطالب
تنظیمات مورد نیاز جهت شروع به کار با C# 9.0
یک نکتهی تکمیلی: شماره نگارش زبان پیشفرض نگارشهای مختلف NET.
Target framework version C# language version default .NET 5.x C# 9.0 .NET Core 3.x C# 8.0 .NET Core 2.x C# 7.3 .NET Standard 2.1 C# 8.0 .NET Standard 2.0 C# 7.3 .NET Standard 1.x C# 7.3 .NET Framework all C# 7.3
فلسفهی بوجود آمدن زبان Typescript یکی از شنیدنیترینها در دنیای برنامهنویسی است. به یاد دارم روزهای اولی که با این زبان آشنا شدم (زمانی که حدوداً ورژن 0.6 منتشر شده بود)، افراد زیادی در مورد این زبان و اینکه آیا اصلاً به این زبان احتیاج داریم یا نه نظرات زیادی دادند. مثلاً Douglas Crockford در مورد این زبان بعد از تعریف و تمجیدهایی که از Anders Hejlsberg کرده گفته :
I think that JavaScript's loose typing is one of its best features and that type checking is way overrated. TypeScript adds sweetness, but at a price. It is not a price I am willing to pay.
اما به مرور زمان این زبان توفیق بیشتری پیدا کرد تا اینکه امروز پروژههای بسیار جالبی با این زبان در حال توسعه هستند.
چرا باید در مورد Typescript بدانیم؟
زبان Typescript نقاط قوت بسیاری دارد، از جملهی آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- این زبان یکی از مشکلات اصلی JavaScript را که نبودن Type Safety میباشد حل کردهاست. اگر چه زبانی که type safe نباشد بسیاری اوقات مزیت است! زبان typescript در حقیقت یک زبان gradual typing است.
- از آنجایی که typescript یک super set از زبان JavaScript است، برنامهنویس در لحظه از مزایای زبان JavaScript هم بهرهمند است. مهمتر از آن این است که در زبان typescript به اقیانوس کتابخانههای JavaScript دسترسی دارید. این امکان در بسیاری زبانهای دیگر جایگزین JavaScript وجود ندارد. حتی بهتر از آن، میتواند با این کتابخانهها بهصورت type safe برنامه بنویسید. تصور کنید که وقتی با $ در JQuery کار میکنید بتوانید از امکان intellisense استفاده کنید.
- بازهم از آنجا که typescript یک super set از JavaScript است، typescript قرار نیست به اسمبلی کامپایل شود؛ بلکه به زبان شناخته شدهای به نام JavaScript تبدیل میشود. بنابراین حتی میتوان از آن JavaScript نیز یاد گرفت.
- کار با زبان typescript برای کسانی که با java یا سی شارپ آشنا هستند، راحت است. امکاناتی مانند genericها نیز در typescript وجود دارد.
- نقشهی راه typescript با EcmaScript هماهنگ است. بنابراین از یادگرفتن این زبان ضرر نمیکنید چون قابلیتهای این زبان را به احتمال زیاد در نسخهی بعدی EcmaScript خواهید دید.
- این زبان توسط شرکت مایکروسافت پشتیبانی میشود، اوپن سورس است و تجربهی Anders Hejlsberg در زمینهی طراحی زبانهای برنامهنویسی پشتیبان آن!
- پروژههای جالبی که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم، با این زبان در حال توسعه هستند.
در این مطلب تعدادی از این پروژهها را که برای خودم جذاب هستند، به شما معرفی میکنم.
AngularJS 2
طبیعتاً مهمترین اتفاقی که برای typescript در این روزهای اخیر افتاد این بود که تیم Angular اعلام کرد که نسخهی ۲ این فریمورک (که این روزها در حد JQuery در وب معروف شده و استفاده میشود) را با زبان Typescript توسعه میدهد و امکاناتی که قرار بود توسط زبان AtScript پیادهسازی شوند، به کمک Typescript توسعه پیدا میکنند. تیم Typescript هم بلافاصله اعلام کرد که در نسخهی 1.5 که بهزودی منتشر میشود بسیاری از امکانات AtScript قرار خواهد داشت. بنابراین میتوانید منتظر قابلیتی شبیه به Attributeهای سیشارپ در typescript 1.5 باشید.
همانطور که میدانید AngularJS مهمترین فریمورک حال حاضر است که برای توسعهی نرمافزارهای SPA وجود دارد. اعلام توسعهی Angular 2 بهوسیلهی Typescript مطمئناً خبر خوبی برای برنامهنویسان typescript خواهد بود، چون این اتفاق باعث بهبود سریعتر این زبان میشود.
Definitely Typed
اگرچه نمیتوان این پروژه را در سطح دیگر پروژههایی که در این مقاله معرفی میشود قرار داد، ولی اهمیت آن من را مجبور کرد که در این مقاله در موردش صحبت کنم. پروژهی Definitely Typed در حقیقت استفاده از کتابخانههای دیگر JavaScript را در typescript ممکن میسازد. این پروژه برای پروژههای دیگری مانند JQuery، AngularJS، HighCharts، Underscore و هر چیزی که فکرش را بکنید Type Definition تعریف کرده. اگر هم کتابخانهای که شما میخواستید در این پروژه نبود، دلیلش این است که اضافه کردن آن را به شما واگذار کردهاند! Type Definitionها در Typescript یکی از قابلیتهای این زبان هستند برای اینکه بتوان با کتابخانههای JavaScript بهصورت Type safe کار کرد.
shumway
حتماً از شنیدن اینکه این پروژه قرار است چه کاری انجام دهد شوکه خواهید شد! shumway که توسط موزیلا توسعه مییابد قرار است همان flash player باشد! البته این پروژه هنوز در مراحل اولیهی توسعه است ولی اگر بخواهید میتوانید دموی این پروژه را اینجا ببینید.
Fayde
پروژهی Fayde هم Silverlight را هدف گرفته است. البته مانند shumway موسسهی معروفی از آن حمایت نمیکند.
Doppio
پروژهی Doppio در حقیقت یک Java Virtual Machine است که روی Browser هم میتواند اجرا شود. از جمله کارهای جالبی که با این پروژه میتوان کرد، کامپایل کردن کد جاوا، Disassemble کردن یک فایل class، اجرای یک فایل JAR و حتی ارتباط با JavaScript هستند.
TypeFramework
این پروژه برای افرادی خوب است که هم به NodeJS علاقمند هستند و هم به ASP.NET MVC. پروژهی TypeFramework در حقیقت پیادهسازی مدل ASP.NET MVC در NodeJS است. Controllerها، Actionها، ActionResultها و حتی ActionFilterها با همان تعریف موجود در ASP.NET MVC در این فریمورک وجود دارند.
MAYHEM
این پروژه یک فریمورک کاملی برای طراحی و توسعهی نرمافزارهای Enterprise است. در شرح این پروژه آمده است که بر خلاف اینکه همهی فریمورکها روی حجم فایل، سرعت و... تمرکز دارند این پروژه بر درستی معماری تأکید دارد. احتمالاً استفاده از این فریمورک برای پروژههای طولانی مدت و بزرگ مناسب است. اگرچه از طرف دیگر احتمالاً یاد گرفتن این فریمورک هم کار سختی خواهد بود.
حرف آخر
حرف آخر اینکه به نظر میرسد Typescript زبانی است که ارزش وقت گذاشتن دارد و اگر خواستید Typescript را یاد بگیرید نگاه کردن به کدهای این پروژهها حتماً کلاس درس پرباری خواهد بود. چه کسی میداند، شاید شما بخواهید در توسعهی یکی از این پروژهها مشارکت کنید!