نظرات مطالب
مروری بر کدهای کلاس SqlHelper
سلام
گفته شد که از out استفاده نکنیم.پس تکلیف استفاده از دستوری TryParse در سی شارپ چه میشود؟!!
جایگزینی برای آن وجود دارد یا اینکه بایدا استفاده شود؟!!
نظرات مطالب
پیاده سازی Option یا Maybe در #C
سلام. ممنون از مطلب مفید شما.
شاید علت اینکه option در #C وجود نداره اینه که متد ()<Enumerable.Empty<TResult وجود داره و نیازی به این گزینه نیست. ولی در کل، هم فکر کردن در مورد NRE و هم آشنایی بیشتر با زبان #F مفید است. البته با توجه به اینکه این مقاله قبلا نوشته شده، باید بگم الان کامپایلر #C بسیار قویتر شده و تا حد زیادی جاهایی که احتمال وقوع این exception هست رو به شما خبر میده.  
نظرات مطالب
شروع کار با Apache Cordova در ویژوال استودیو #3
با تشکر از مطلب آموزنده شما
Xamarin و Cordova رو نمیشه با هم مقایسه کرد
Xamarin از زبان #C برای موبایل استفاده میکنه که البته زحمت کامپایل Mono بر عهده داره(Mono یک کاماپلر C# برای لینوکس  و MonoToch برای IOS). و البته پولی
Cordova  با استفاده از Javascript و Html5 اینکارو انجا میده
مطالب
نگاهی به تاریخچه‌ی زبان #C
این قهرمان ما از سال ۲۰۰۲ سفر خودش را همراه با Visual Studio 2002 شروع کرد و تا الان (۲۰۲۳) حدود ۱۱ بار آپدیت‌های جدید و عالی‌ای را ارائه داده‌است. در اوایل کار، زبانی شبیه به Java بود و صرفا نسبت به زبان‌های سطح پایین، تنها چیزی که اضافه داشت، بحث شی‌ءگرایی بود، اما در ادامه وارد عصر‌های مختلفی شد که بد نیست نگاهی به آن‌ها داشته باشیم. 

عصر نخستین: تبدیل شدن به یک زبان قابل قبول
C# 1.0, C# 1.2, C# 2.0
در این عصر، زبانی را مشاهده می‌کنیم که تقریبا مانند بقیه‌ی زبان‌های C-Base هست و تفاوت چندانی نمی‌کند. می‌شود گفت اینجا کار کردن با انواع داده‌ها نسبت به بقیه زبان‌ها آسان‌تر است. با قابلیت‌های شی‌ءگرایی شروع کرده و در ادامه ویژگی‌های دیگری را هم در ورژن‌های بعدی خود ارائه داد.

عصر دوم: اضافه شدن امکانات منحصر بفرد
C# 3.0 , C# 4.0, C# 5.0
حدود سال ۲۰۰۷، قهرمان ما تصمیم گرفت امکانات منحصر بفردی را ارائه دهد که این زبان را نسبت به بقیه‌ی هم ردیف‌های خودش متمایز کند. این امکانات همراه با NET Framework version 3.5 و Visual Studio 2008 وارد بازار شدند. امکانات نام آشنایی از قبیل Lambda expression ها،Object and collection initializer‌ها و ... در این ورژن به سی‌شارپ اضافه شدند.

عصر سوم: باز نویسی کامل کامپایلر با سی‌شارپ (Roslyn)
سال ۲۰۱۵ سی‌شارپ ۶ همراه با Visual Studio 2015 وارد بازار شد. اینبار سی‌شارپ شروع به اعمال تغییراتی کرد که عمدتا با ذهنیت کد تمیز و ساده همراه بود. از جمله‌ی این تغییرات مهم، بازنویسی کامل کامپایلر، با خود زبان سی‌شارپ بود.

عصر چهارم: رضایت طرفداران کد تمیز و ساده
C# 7.0  , C# 7.1 , C# 7.2, C# 7.3
شروع تغییرات کوچک، در ورژن ۶ سی‌شارپ بود؛ ولی از ورژن ۷ به بعد، مایکروسافت تمرکز خیلی بیشتری را بر روی این کار گذاشت و تغییراتش همگی دارای یک هدف مهم بودند. آسان و تمیز بودن کدها؛ امکاناتی از قبلی tuple,out,ref و ... از جمله این تغییرات بودند.

عصر پنجم: دنیای Cross-Platform، خداحافظی با NullReferenceException و تلاش برای شبیه شدن به زبان‌های اسکریپت نویسی
سال‌ها برنامه نویس‌ها با خطای NullReferenceException دست و پنجه نرم میکردند، ولی حالا با استفاده‌ی درست از قابلیت Nullable reference type‌ها میشد تا حد قابل قبولی جلوی این اتفاق را گرفت. در ادامه تغییرات به سمتی می‌رفت که زبان سی‌شارپ را شبیه به یک زبان اسکریپت نویسی کرده بود. حالا میشد بدون تعریف کلاس و متد خاصی، دستور ساده‌ای را اجرا کرد. همچنین قابلیت‌هایی که در pattern matching به سی‌شارپ اضافه شد، باعث ساده‌تر و قابل فهم‌تر شدن سی‌شارپ میشد. 


نقشه‌ی راه تصویری پیشرفت سی‌شارپ

نظرات مطالب
معرفی Xamarin و مزیت‌های استفاده از آن
این که عرض کردم حجم 3 الی 4 مگابایتی از نظر کاربران زیاد قابل قبول نیست به دلیل آماری است که از دوستان و آشنایانی که نرم افزار را برایشان جهت تست ارسال می‌نمودم بدستم رسیده است(در نسخه‌های بعدی با اندروید استودیو حجم کاهش زیادی پیدا نمود و یک سری باگ عجیب و غریب که منشا آنها را هنوز هم نمیدانم رفع شدند). که صد البته جامعه آماری بزرگی نیست و نتیجه آنرا براحتی نمی‌توان به کل جامعه تعمیم داد. بنده چندین app در مارکتهای داخلی منتشر نمودم که همگی زیر 2.3 مگابایت حجم دارند و اتفاقا بیشتر هم Game هستند و با گرافیک خوب. برای مثال اگر سودوکو 2 را در بازار(امیدوارم تصور نشود که قصد تبلیغ دارم) مشاهده نمایید میبینید که نرم افزار با این کیفیت و با این حجم نمی‌تواند خروجی Xamarin باشد. اگر تصور شود که از روی تعصب صحبتی میکنم باید بگویم که اتفاقا اگر تعصبی هم وجود داشته باشد نسبت به سی شارپ است نه جاوا. 
در مورد بحث CrossPlatform و کاهش هزینه‌ها برای شرکتهای کوچک و با بودجه محدود به طور حتم Xamarin برنده است. اما شرکتهای بزرگ اغلب رغبتی به استفاده از Xamarin ندارند. برای مثال تلگرام...
البته استفاده بنده از Xamarin قبل از خریداری آن توسط مایکروسافت هست و امیدوارم با کار مایکروسافت روی این تکنولوژی دیگر خبری از باگهای عجیب و غریبی که بنده را فراری دادند نباشد و بتوانم با زبان بسیار عالی و دوست داشتنی سی شارپ هم app موبایل تولید نمایم.(برای نرم افزارهای موبایل سازمانی انتخاب مناسبی هست)
نظرات اشتراک‌ها
چرا از آنگولار به ری اکت + ری داکس سوئیچ کردم!
  • تایپ اسکریپت برای برنامه نویسان سی شارپ و کلا خانواده مایکروسافت ایده ال می‌باشد در حالی که این یک گروه خاص و نه اکثریت رو تشکیل میدهند. مسلما برنامه نویس‌های حرفه ای جاوا اسکریپت، خلوص، سادگی و انعطاف پذیری زبان اصلی رو با مزیت‌های جانبی که ترانس پایلرهای گونان ارائه میدهند، عوض نمی‌کنند (برای کار با مرورگر بهتر است). (( بنده به شخصه جاوا اسکریپت رو ترجیح میدهم )). در ضمن انگولار را با جاوااسکریپت هم میتوان استفاده کرد.
  • تزریق وابستگی  به هیچ زبان خاصی وابسته نیست و بطور گسترده در کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های جاوا اسکریپتی استفاده میشود. یکی از بهترین و ساده‌ترین پیاده سازی این الگو در زبان جاوا اسکریپت صورت میگیرد.
  • یکی از لدلایل محبوبیت و استفاده از ری اکت نسبت به انگولار کامپوننت‌های ساده و با قابلیت استفاده مجدد می‌باشد که از توابع جاوااسکریتی خالص تولید میشوند. (هر کامپوننت معادل یک تابع است، تست پذیری ساده و سرعت اجرای بالا)^
  • ری اکت یک کتابخانه است و نه یک فریم ورک. این شما هستید که تک تک اجزای سیستم رو با دستی باز انتخاب می‌کنید. این امر برنامه نویس رو به سمت فول استک شدن هدایت می‌کند.

و در آخر یک دلیل عمومی: یکی از وظیفه هایی که بر عهده همه اعضای یک جامعه هست جلوگیری از انحصاری شدن است. چه ری اکت چه انگولار چه وئو و... . جامعه هوشیار برنامه نویسان نه تنها به مایکروسافت و گوگل و فیس بوک، بلکه به هیچ شرکت دیگری اجازه بوجود آوردن انحصار رو نمیدهند.
*** هدف از ارائه این مطالب تنها مقایسه است و نه تبلیغ ***
مطالب
مدیریت ساده‌تر امور Async (غیر همزمان) در نسخه‌ی بعدی زبان‌های دات نتی

چندی قبل مطلبی را در این سایت در مورد معرفی الگویی که توسط آن می‌توان اعمال غیر همزمان را به صورت پی در پی انجام داد، مطالعه کردید:

و بحث اصلی مطالب فوق هم این است:
"در برنامه نویسی متداول همیشه عادت داریم که اعمال به صورت A –> B –> C انجام شوند. اما در Async programming ممکن است ابتدا C انجام شود، سپس A و بعد B یا هر حالت دیگری صرفنظر از تقدم و تاخر آن‌ها در حین معرفی متدهای مرتبط در یک قطعه کد. همچنین میزان خوانایی این نوع کدنویسی نیز مطلوب نیست...."

خبر خوش آن است که پشتیبانی از این نوع مدل پی در پی برنامه نویسی در نگارش‌های بعدی سی شارپ و VB.NET اضافه شده است.



لیستی از مقالات منتشر شده در این مورد را در ادامه ملاحظه خواهید کرد:

علاوه بر آن یک سری ویدیوی مرتبط با این بحث نیز منتشر شده است:

مطالب دوره‌ها
معرفی #F
یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برنامه نویسی روش برنامه نویسی تابع گراست. زبان IPL به عنوان قدیمی‌ترین زبان برنامه نویسی تابع گرا در سال 1955(یک سال قبل از خلق فرترن) است. دومین زبان تابع گرا زبان LISP بوده است که در سال 1958(یک سال قبل از خلق کوبول) متولد شد. هر دو زبان کوبول و فرترن زبان‌های امری و رویه ای بودند. بعد از آن‌ها در سال 1970 شروع عرصه زبان‌های شی گرا بود و تا امروز بیشترین کاربرد را در تولید نرم افزار‌ها داشته اند.
#F یک زبان برنامه نویسی تابع گرا است و گزینه ای بسیار مناسب برای حل مسایل کامپیوتری. اما استفاده از زبان برنامه نویسی تابعی محض برای نوشتن و تولید پروژه‌های نرم افزاری مناسب نمی‌باشد. به همین دلیل نیاز به استفاده  از این زبان‌ها در کنار سایر زبان‌های شی گرا احساس می‌شود. #F یک زبان همه منظوره دات نت است که برای حالت اجرا به صورت همه منظوره استفاده می‌شود. برخی زبان‌های تابع گرا دیگر نظیر Lisp و Haskel و OCaml (که #F بسیار نزدیک به این زبان می‌باشد) با دستورات زبان اجرای سفارشی کار می‌کنند و این مسئله باعث نبود زبان برنامه نویسی چند فعالیته می‌شود. شما می‌توانید از برنامه نویسی توصیفی هم استفاده کنید و توابع را به راحتی با هم ترکیب کنید و یا روش‌های شی گرایی و دستوری را در همان برنامه استفاده کنید.

تاریخچه

#F توسط دکتر دون سیم ابداع شد. در حال حاضر #F وابسته به تیمی کوچک ولی پیشرفته واقع در مرکز تحقیقات شرکت مایکروسافت می‌باشد. #Fمدل خود را از روی زبان برنامه نویسی OCAML انتخاب کرد و سپس با گسترش قابلیت‌های فنی، خود را در دات نت گنجاند. #F در بسیاری از برنامه‌های بزرگ دنیای واقعی استفاده شده است که این خود نمایانگر آکادمیک نبودن محض این زبان است. با توجه به اینکه زبان تابع گرای دیگر به ندرت در دات نت توسعه پیدا کرده است #F به عنوان استاندارد در این مقوله در آمده است. زبان #F از نظر کیفیت و سازگار بودن با دات نت و VisualStudio بسیار وضعیت بهتری نسبت به رقبای خود دارد و این خود دلیلی دیگری است برای انتخاب این زبان.

استفاده در دات نت
#F کاملا از دات نت پشتیبانی می‌کند و این قابلیت را به برنامه نویسان می‌دهد که هر چیزی را که در سایر زبان‌های دات نت استفاده می‌کنند در این زبان نیز قابل استفاده باشد. همچنین می‌تواند برای کد نویسی IL نیز استفاده شود.
#F به راحتی قابل اجرا در محیط لینوکس و مکینتاش نیز است.

استفاده کنندگان #F
#F در شرکت مایکرو سافت به شدت استفاده می‌شود. رالف هربریش که یکی از مدیران دوگانه گروه بازی‌های مایکروسافت و از متخصصین آموزش ماشین است در این باره می‌گوید:
*اولین برنامه کاربردی برای انتقال 110 گیگا بایت از طریق 11000 فایل متنی در بیش از 300 دایرکتوری و وارد کردن آن‌ها در دیتابیس بود. کل برنامه 90 خط بود و در کمتر از 18 ساعت توانست اطلاعات مربوطه را در SQL ذخیره کند. یعنی ده هزار خط برنامه متنی در هر ثانیه مورد پردازش قرار گرفت.همچنین توجه کنید که من برنامه را بهینه نکردم بلکه به صورت کاملا عادی نوشتم. این جواب بسیار قابل توجه بود زیرا من انتظار داشتم حداقل یک هفته زمان ببرد.

دومین برنامه، برنامه پردازش میلیون‌ها Feekback مشتریان بود. ما روابط مدلی زیادی را توسعه دادیم و من این روابط را در #F قرار دادم و داده‌های مربوط به SQL را در آن فراخوانی کردم و نتایج را در فایل داده ای MATLAB قرار دادم و کل پروژه در حد صد خط بود به همراه توضیحات. زمان اجرای پروژه برای دریافت خروجی ده دقیقه بود در حالی که  همین کار را توسط برنامه #C قبلا توسعه داده بودیم که بیش از هزار خط بود و نزدیک به دو روز زمان می‌برد.*


استفاده از #F تنها در مایکروسافت نیست بلکه در سایر شرکت‌های بزرگ و نام دار نیز استفاده می‌شود و همچنان نیز در حال افزایش است. شرکت
Derivative One  که یک شرکت بزرگ در تولید نرم افزار‌های شبیه ساز مالی است مدل‌های مالی نرم افزار‌های خود را در #F پیاده سازی کرده است.

چرا #F ؟
همیشه باید دلیلی برای انتخاب یک زبان باشد. در حال حاضر #F یکی از قدرتمند‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. در ذیل به چند تا از این دلایل اشاره خواهم کرد:
  • #F یک زبان استنباطی است. برای مثال در هنگام تعریف متغیر و شناسه نیاز به ذکر نوع آن نیست. کامپایلر با توجه به مقدار اولیه تصمیم می‌گیرد که متغیر از چه نوعی است.
  • بسیار راحت می‌توان به کتابخانه قدرتمند دات نت دسترسی داشت و از آن‌ها در پروژه‌های خود استفاده کنید.
  • #F از انواع روش‌های برنامه نویسی نظیر تابعی، موازی، شی گرا و دستوری پیشتیبانی می‌کند.
  • برخلاف تصور بعضی افراد، در #F امکان تهیه و توسعه پروژه‌های وب و ویندوز و حتی WPF و Silverlight هم وجود دارد.
  • نوع کدنویسی و syntax زبان #F به برنامه نویسان این اجازه را میدهد که الگوریتم‌های پیچیده مورد نظر خود را بسیار راحت‌تر پیاده سازی کنند. به همین دلیل بعضی برنامه نویسان این زبان را با Paython مقایسه می‌کنند.
  • #F به راحتی با زبان #C و VB تعامل دارد. یعنی می‌تونیم در طی روند تولید پروژه از قدرت‌های هر سه زبان بهره بگیریم. 
  • طبق آمار گرفته شده از برنامه نویسان، #F به دلیل پشتیبانی از نوع داده ای قوی و مبحث Unit Measure، خطا‌ها و Bug‌های نرم افزار را کاهش می‌دهد.
  • به دلیل پشتیبانی VS.Net از زبان #F و وجود ابزار قدرتمند برای توسعه نرم افزار به کمک این زبان (unitTesting و ابزارهای debuging و ..)این زبان تبدیل به قدرت‌های دنیای برنامه نویسی شده است.
  • #F یک زبان بسیار مناسب برای پیاده سازی الگوریتم‌های data-mining است.
  • #F از immutability در تعریف شناسه‌ها پشتیبانی می‌کند.(در فصل‌های مربوطه بحث خواهد شد)
  • و.....

چرا #F نه ؟

#F هم مانند سایر زبان ها، علاوه بر قدرت بی همتای خود دارای معایبی نیز می‌باشد. (مواردی که در پایین ذکر می‌شود صرفا بر اساس تجربه است نه مستندات).

  • نوع کدنویسی و syntax زبان #F برای برنامه نویسان دات بیگانه ( و البته کمی آزار دهنده) است. اما به مرور این مشکل، تبدیل به قدرت برای مانور‌های مختلف در کد می‌شود.
  • درست است که در #F امکان تعریف اینترفیس وجود دارد و یک کلاس می‌تواند اینترفیس مورد نظر را پیاده سازی کند ولی هنگام فراخوانی متد‌های کلاس (اون هایی که مربوط به اینترفیس است) حتما باید instance کلاس مربوطه به اینترفیس cast شود و این کمی آزار دهنده است.(در فصل شی گرایی در این مورد شرح داده شده است).
  • زبان #F در حال حاضر توسط  VS.Net به صورت Visual پشتیبانی نمی‌شود.(امکاناتی نظیر drag drop کنترل‌ها برای ساخت فرم و ....). البته برای حل این مشکل نیز افزونه هایی وجود دارد که در جای مناسب بحث خواهیم کرد.

آیا برای یادگیری #F نیاز به داشتن دانش در برنامه نویسی #C یا VBداریم؟

به طور قطع نه. نوع کد نویسی (نه مفاهیم)در #F کاملا متفاوت در #C است و این دو زبان از نظر کد نویسی شباهتشان در حد صفر است. برای یادگیری #F بیشتر نیاز به داشتن آگاهی اولیه در برنامه نویسی (آشنایی با تابع، حلقه تکرار، متغیر ها) و شی گرایی(مفاهیم کلاس، اینترفیس، خواص، متد‌ها و...) دارید تا آشنایی با #C یا VB.

چگونه شروع کنیم؟

اولین گام برای یادگیری آشنایی با نحوه کد نویسی #F است. بدین منظور در طی فصول آموزش سعی بر این شده است از مثال‌های بسیار زیاد برای درک بهتر مفاهیم استفاده کنم. تا جای ممکن برای اینکه تکرار مکررات نشود و شما خواننده عزیز به خاطر مطالب واضح و روشن خسته نشوید از تشریح مباحث واضح خودداری کردم و بیشتر به پیاده سازی مثال اکتفا نمودم.


نظرات مطالب
قسمت دوم -- نگاهی دقیق تر به اولین پروژه VC++ (درک مفهوم فایلهای سرآیند و فضای نام ، ویژگیهای زبان ++C و برخی قوانین برنامه نویسی در ++C)
عنوان مطلب صحیح نیست لطفا تغییر دهید،
در فضای برنامه نویسی مراد از VC.NET زبان برنامه نویسی CPP تحت CLI است یعنی با سینتکس CPP و کامپایلر .NET یعنی همان کامپایلری که C#.NET و VB.NET استفاده می‌کنند. یا به عبارتی Managed CPP. در منوی New Project در Visual Studio گزینه CLR باید انتخاب شود.

آموزش هایی که شما ارائه کرده اید مربوط به Native CPP است. برنامه نویسی MFC یا VCL یا Win32 یا.. متفاوت با VC++.NET است.در منوی New Project در Visual Studio گزینه‌های غیر از CLR همگی native  هستند.

بهتر است مشابه msdn از واژه ++Visual C  استفاده کنید:
++Visual C
++NET Programming in Visual C.

با تشکر