مطالب
C# 12.0 - Collection Expressions & Spread Operator
C# 12 به همراه روش جدیدی برای آغاز مجموعه‌ها است که با آرایه‌ها، Spanها و هر نوعی که آغازگرهای مجموعه‌ها را بپذیرد، کار می‌کند. همچنین اپراتور جدیدی را هم به نام spread operator به صورت .. به زبان #C اضافه کرده‌است که امکان ساده‌تر ترکیب مجموعه‌ها را میسر می‌کند.


آغاز ساده‌تر مجموعه‌ها با کمک Collection Expressions

تا پیش از C# 12 برای آغاز یک آرایه می‌توان از روش زیر استفاده کرد که در آن نوع آرایه از طریق نوع اعضای آن حدس زده می‌شود:
var numbers1_CS11 = new[] { 1, 2, 3 };
که در حقیقت ساده شده‌ی تعریف اصلی زیر است:
var numbers1_CS_11 = new int[] { 1, 2, 3 };
در C# 12، می‌توان این تعاریف را به کمک collection expressions، خلاصه‌تر هم کرد:
int[] numbers1_CS12 = [ 1, 2, 3 ];
که در اینجا، {}‌ها به [] تبدیل شده‌اند و ذکر نوع آرایه، ضروری است (یعنی نمی‌توان از var جهت تعریف آن‌ها استفاده کرد)؛ در غیراینصورت با خطای زیر متوقف می‌شویم:
error CS9176: There is no target type for the collection expression.

یک collection expression و یا collection literals، به مجموعه‌ای از عناصر گفته می‌شود که بین دو براکت [] قرار می‌گیرند.

نمونه‌ی دیگر آن کار با Spanها است که نمونه کد C# 11 آن:
Span<string> span1_CS11 = new string[] { "AC", "AL" };
در C# 12 به صورت زیر خلاصه می‌شود:
Span<string> span1_CS12 = [ "AC", "AL" ];
و در اینجا امکان کار با ReadOnlySpan‌ها هم وجود دارد:
ReadOnlySpan<string> readOnlySpan_CS12 = [ "Africa",  "Asia", "Europa"];

مثال دیگر، نحوه‌ی آغاز آرایه‌های چندبعدی است:
int[][] array2D_CS11 =
  {
    new int[] { 2002, 2006, 2010},
    new int[] { 2014, 2018},
    new int[] { 2022, 2026, 2030}
  };
که در C# 12 به صورت خلاصه‌ی زیر قابل بیان است:
int[][] array2D_CS12 =
  [
     [2002, 2006, 2010],
     [2014, 2018],
     [2022, 2026, 2030]
  ];

و یا حتی این مورد را در مورد نحوه‌ی آغاز Listهای پیش از C#12
List<string> list_CS11 = new List<string> { "Item 1", "Item 2" };
نیز می‌توان بکار گرفت:
List<string> list_CS12 = [ "Item 1", "Item 2" ];

در کل همانطور که مشاهده می‌کنید، این تغییر، تغییر مثبتی است و حجم قابل ملاحظه‌ای از کدها را کاهش داده و خواندن آن‌ها را نیز ساده‌تر می‌کند.

یک نکته: روش ساده شده‌ی آغاز یک لیست با مجموعه‌ای خالی در C# 12 به صورت زیر است:
// Before C#12
List<User> users = new List<User>();
// or
var users = new List<User>();
// or
List<User> user = new();

// C#12
List<User> users = [];


اضافه شدن spread operator به زبان #C

اگر پیشتر با زبان JavaScript کار کرده باشید، با spread operator هم آشنایی دارید. کار آن ساده سازی یکی کردن مجموعه‌ها و یا افزودن ساده‌تر عناصری به آن‌ها است و .. بالاخره به زبان #C هم راه پیدا کرده‌است! برای مثال دو آرایه‌ی زیر را درنظر بگیرید:
int[] numbers1_CS12 = [ 1, 2, 3 ];
int[] numbers2_CS12 = [ 4, 5, 6 ];
در C# 12 برای یکی کردن آن‌ها می‌توان از spread operator به صورت زیر استفاده کرد:
int[] allItems = [ ..numbers1_CS12, ..numbers2_CS12 ];
Spread به معنای «پخش کردن»/«گسترده کردن»/«باز کردن» هست. برای مثال در اینجا، اعضای دو آرایه را داخل یک آرایه‌ی جدید، پخش کرده‌ایم!

اگر در نگارش‌های قبلی #C بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم، یک روش آن به صورت زیر است:
int[] allItems_CS11 = numbers1_CS12.Concat(numbers2_CS12).ToArray();
که ... نگارش C# 12 آن کارآیی بیشتری دارد؛ چون تعداد بار اختصاص حافظه‌ی آن کمتر است. در C# 12، هنگام استفاده از spread operator، کار کپی کردن اطلاعات صورت نمی‌گیرد و همچنین طول نهایی مجموعه‌ی حاصل دقیقا مشخص می‌شود که این مورد از چندین بار تخصیص حافظه برای چسباندن آرایه‌های مختلف به هم جلوگیری می‌کند.

همچنین اپراتور پخش کردن، قابلیت قرارگرفتن در کنار سایر اعضای یک آرایه را هم به سادگی و با خوانایی بیشتری به همراه دارد:
int[] join = [..a, ..b, ..c, 6, 5];

به علاوه محدودیتی در مورد نوع مجموعه‌ی بکار گرفته شده نیز در اینجا وجود ندارد. برای نمونه در مثال زیر، یک آرایه، یک Span و یک لیست، با هم یکی شده‌اند:
int[] a =[1, 2, 3];
Span<int> b = [2, 4, 5, 4, 4];
List<int> c = [4, 6, 6, 5];

List<int> join = [..a, ..b, ..c, 6, 5];

و مثالی دیگر، نحوه‌ی ساده‌ی تعریف لیستی از tuples است:
List<(string, int)> otherScores = [("Dave", 90), ("Bob", 80)];
و سپس باز کردن آن داخل آرایه‌ای از tuples:
(string name, int score)[] scores = [("Alice", 90), ..otherScores, ("Charlie", 70)];
مطالب
جستجوی غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف در SQLite توسط EF-Core
اگر پیشتر با SQL Server کار کرده باشید، حالت پیش‌فرض حساس بودن جستجوی SQLite به بزرگی و کوچکی حروف را انتظار نخواهید داشت؛ تا زمانیکه هنگام لاگین، اکانت Admin بتواند وارد سیستم شود و اکانت admin خیر. در این مطلب نحوه‌ی انجام تنظیمات مرتبط با جستجوی غیرحساس به بزرگی و کوچکی حروف را در SQLite و EF-Core، بررسی خواهیم کرد.


Collations و حساسیت به بزرگی و کوچکی حروف

پردازش متون در بانک‌های اطلاعاتی پیچیده‌است و عموما فراتر است از انتظارات ساده‌ی اولیه، خصوصا اینکه بانک‌های اطلاعاتی متفاوت، روش‌های متفاوتی را هم در این زمینه بکار می‌گیرند. برای مثال بانک‌های اطلاعاتی مانند SQLite و PostgreSQL به صورت پیش‌فرض به بزرگی و کوچکی حروف حساس هستند، اما بانک‌هایی مانند SQL Server و MySQL خیر. همچنین این حساسیت، بر روی کارآیی جستجو نیز بسیار تاثیر گذار است. برای مثال می‌توان از متدهایی مانند string.ToLower برای انجام جستجوهای غیرحساس به بزرگی و کوچکی حروف استفاده کرد، اما بکارگیری آن‌ها بلافاصله استفاده‌ی از ایندکس‌ها را غیرفعال می‌کنند و سبب انجام جستجوهایی بسیار کند خواهند شد.

برای مواجه شدن با یک چنین حالت‌هایی بدون افت کارآیی برنامه، مفهوم پایه‌ای به نام collation در بانک‌های اطلاعاتی ارائه شده‌است که مشخص می‌کند مقادیر رشته‌ای چگونه باید مرتب شده یا مقایسه شوند. برای مثال یک collation غیرحساس به بزرگی و کوچکی حروف، در حین مقایسه‌ی رشته‌ها، به بزرگی و کوچکی حروف بکار گرفته شده‌ی در عبارت اهمیتی نمی‌دهد. همچنین باید دقت داشت که یک چنین مقایسه‌ای بسته به فرهنگ بکار گرفته شده، می‌توان متفاوت باشد؛ برای مثال در زبان ترکی، i و I حروف متفاوتی هستند و نباید در حین مقایسه‌ی غیرحساس به بزرگی و کوچکی حروف، یکی در نظر گرفته شوند. به همین جهت تعداد قابل ملاحظه‌ای case-insensitive collations از پیش تعریف شده، بسته به فرهنگ‌های مختلف وجود دارند؛ نمونه‌ی دیگر آن فرهنگ آلمانی است که در آن عموما ä و ae را یکسان درنظر می‌گیرند. به علاوه collation بر روی نحوه‌ی مرتب سازی حروف نیز تاثیر دارد؛ برای مثال در فرهنگ آلمانی، ä پس از a قرار می‌گیرد، اما در فرهنگ سوئدی در انتهای حروف الفباء واقع شده‌است.

تمام پردازش‌های متنی در بانک‌های اطلاعاتی (چه به صورت صریح و یا ضمنی) از collations استفاده می‌کنند و نام آن‌ها از هر بانک اطلاعاتی به بانک اطلاعاتی دیگری متفاوت است. عموما می‌توان این collations را در سطح کل بانک اطلاعاتی و یا در سطح یک ستون مشخص از آن و یا حتی در سطح یک کوئری مشخص، تعیین کرد.


روش تعیین collation در سطح بانک اطلاعاتی

در اغلب بانک‌های اطلاعاتی، یک collation پیش‌فرض، در سطح کل آن‌ها تعریف شده‌است و بر روی تمام پردازش‌های متنی و تمام ستون‌های جداول تاثیرگذار است. برای مثال حالت پیش‌فرض collation در SQL Server (اگر هیچ تنظیم پیش‌فرض دیگری در حین تعریف بانک اطلاعاتی وجود نداشته باشد) مقدار SQL_Latin1_General_CP1_CI_AS است. این مقدار یک collation غیرحساس به بزرگی و کوچکی حروف است. مقدار CI آن به معنای case-insensitive و AS آن مخفف accent-sensitive (حساس به لهجه) است.
از زمان EF-Core 5x، امکان کار با collations و تعیین آن‌ها نیز میسر شده‌است. برای مثال برای تعیین یک چنین collation ای در سطح بانک اطلاعاتی می‌توان به صورت زیر در متد OnModelCreating عمل کرد:
modelBuilder.UseCollation("SQL_Latin1_General_CP1_CS_AS");
البته بهتر است یک چنین تنظیماتی را از ابتدای کار و پیش از تعریف و ایجاد بانک اطلاعاتی درنظر داشت؛ چون تغییر collation پس از ایجاد بانک اطلاعاتی، تداخلات زیادی را ایجاد می‌کند. برای مثال SQL Server حتی اجازه‌ی join دو جدول با collation متفاوت را نمی‌دهد؛ هرچند راه‌حل‌هایی برای آن وجود دارد اما بهتر است این مقدار یکبار و آن هم در ابتدای کار تعیین شود.


روش تعیین collation در سطح جداول بانک اطلاعاتی

Collations را همچنین می‌توان در سطح جداول نیز مشخص کرد تا بتوان در صورت نیاز، collation پیش‌فرض بانک اطلاعاتی را بازنویسی نمود. برای مثال شاید نیاز داشته باشید جداولی case-insensitive و تعدادی دیگر case-sensitive باشند.
در EF-Core 5x به بعد، روش انجام اینکار به صورت زیر است:
modelBuilder.Entity<Customer>().Property(c => c.Name)
   .UseCollation("SQL_Latin1_General_CP1_CI_AS");
در اینجا collation ستون Name جدول Customer، به صورت صریحی مشخص شده‌است.


روش تعیین پویای collation در سطح کوئری‌های بانک اطلاعاتی

یک جدول می‌تواند collation پیش‌فرضی داشته باشد، اما در حین کوئری گرفتن، collation آن‌را به صورت موقت و پویا تغییر داد. برای مثال بجای استفاده از متد ToLower که سبب می‌شود از ایندکس‌ها استفاده نشود، می‌توان از collation خاصی در حین کوئری گرفتن استفاده کرد:
var customers = context.Customers
   .Where(c => EF.Functions.Collate(c.Name, "SQL_Latin1_General_CP1_CS_AS") == "John").ToList();
البته باید دقت داشت که تعیین collation در این حالت نیز سبب می‌شود تا از ایندکس‌ها استفاده نشود. از این جهت که ایندکس‌ها به صورت پیش‌فرض بر اساس collation یک ستون یا جدول تهیه می‌شوند. هرچند بانک اطلاعاتی‌هایی مانند PostgreSQL, Sqlite امکان تعیین collation را در حین تهیه‌ی ایندکس‌ها نیز میسر می‌کنند. برای مثال می‌توان ایندکس‌های حساس و غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف را در این بانک‌های اطلاعاتی، به صورت جداگانه‌ای تعریف کرد تا در صورت نیاز، از آن‌ها استفاده شود.

یک نکته: هر چند کوئری‌های سمت دات نت به صورت پیش‌فرض حساس به بزرگی و کوچکی حروف هستند (مانند s1 == s2)، اما EF-Core هیچ تلاشی را برای انجام یک کوئری case-sensitive در سمت بانک اطلاعاتی انجام نخواهد داد و == سی شارپ به صورت مستقیمی به تساوی SQL ترجمه می‌شود که بسته به collation جاری، می‌تواند یا حتی نمی‌تواند حساس به بزرگی و کوچکی حروف باشد. بنابراین حالت پیش‌فرض کوئری‌های EF-Core استفاده از collation پیش‌فرض ستون‌ها است. هرچند متدهایی مانند string.Equals امکان مقایسه‌ی غیرحساس به بزرگی و کوچکی حروف را در دات نت میسر می‌کنند (چون به همراه پارامتر StringComparison هستند)، اما EF-Core سعی در ترجمه‌ی آن‌ها به SQL نخواهد کرد و تعیین صریح collation توسط متد EF.Functions.Collate به شما واگذار شد‌ه‌است.
 

تعیین collation غیرحساس به بزرگی و کوچکی حروف در SQLite، توسط EF-Core

با توجه به توضیحات فوق، متد زیر، collation ویژه‌ی nocase را که در SQLite به معنای collation غیرحساس به بزرگی و کوچکی حروف است، به کل بانک اطلاعاتی و همچنین تمام ستون‌های رشته‌ای آن به صورت خودکار اعمال می‌کند:
public static void SetCaseInsensitiveSearchesForSQLite(this ModelBuilder modelBuilder)
{
    if (modelBuilder == null)
    {
        throw new ArgumentNullException(nameof(modelBuilder));
    }

    modelBuilder.UseCollation("NOCASE");
    foreach (var property in modelBuilder.Model.GetEntityTypes()
                                            .SelectMany(t => t.GetProperties())
                                            .Where(p => p.ClrType == typeof(string)))
    {
        property.SetCollation("NOCASE");
    }
}
سپس روش استفاده‌ی از آن به صورت زیر خواهد بود:
protected override void OnModelCreating(ModelBuilder modelBuilder)
{
    if (modelBuilder == null)
    {
        throw new ArgumentNullException(nameof(modelBuilder));
    }

    modelBuilder.SetCaseInsensitiveSearchesForSQLite();
}
مطالب
آشنایی با NHibernate - قسمت اول

NHibernate کتابخانه‌ی تبدیل شده پروژه بسیار محبوب Hibernate جاوا به سی شارپ است و یکی از ORM های بسیار موفق، به شمار می‌رود. در طی تعدادی مقاله قصد آشنایی با این فریم ورک را داریم.

چرا نیاز است تا از یک ORM استفاده شود؟
تهیه قسمت و یا لایه دسترسی به داده‌ها در یک برنامه عموما تا 30 درصد زمان کل تهیه یک محصول را تشکیل می‌دهد. اما باید در نظر داشت که این پروسه‌ی تکراری هیچ کار خارق العاده‌ای نبوده و ارزش افزوده‌ی خاصی را به یک برنامه اضافه نمی‌کند. تقریبا تمام برنامه‌های تجاری نیاز به لایه دسترسی به داده‌ها را دارند. پس چرا ما باید به ازای هر پروژه، این کار تکراری و کسل کننده را بارها و بارها تکرار کنیم؟
هدف NHibernate ، کاستن این بار از روی شانه‌های یک برنامه نویس است. با کمک این کتابخانه، دیگر رویه ذخیره شده‌ای را نخواهید نوشت. دیگر هیچگاه با ADO.Net سر و کار نخواهید داشت. به این صورت می‌توان عمده وقت خود را صرف قسمت‌های اصلی و طراحی برنامه کرد تا کد نویسی یک لایه تکراری. همچنین عده‌ای از بزرگان اینگونه ابزارها اعتقاد دارند که برنامه نویس‌هایی که لایه دسترسی به داده‌ها را خود طراحی می‌کنند، مشغول کلاهبرداری از مشتری‌های خود هستند! (صرف زمان بیشتر برای تهیه یک محصول و همچنین وجود باگ‌های احتمالی در لایه دسترسی به داده‌های طراحی شده توسط یک برنامه نویس نه چندان حرفه‌ای)
برای مشاهده سایر مزایای استفاده از یک ORM لطفا به مقاله "5 دلیل برای استفاده از یک ابزار ORM" مراجعه نمائید.

در ادامه برای معرفی این کتابخانه یک سیستم ثبت سفارشات را با هم مرور خواهیم کرد.

بررسی مدل سیستم ثبت سفارشات

در این مدل ساده‌ی ما، مشتری‌ها (customers) امکان ثبت سفارشات (orders) را دارند. سفارشات توسط یک کارمند (employee) که مسؤول ثبت آن‌ها است به سیستم وارد می‌شود. هر سفارش می‌تواند شامل یک یا چند (one-to-many) آیتم (order items) باشد و هر آیتم معرف یک محصول (product) است که قرار است توسط یک مشتری (customer) خریداری شود. کلاس دیاگرام این مدل به صورت زیر می‌تواند باشد.


نگاشت مدل

زمانیکه مدل سیستم مشخص شد، اکنون نیاز است تا حالات (داده‌ها) آن‌را در مکانی ذخیره کنیم. عموما اینکار با کمک سیستم‌های مدیریت پایگاه‌های داده مانند SQL Server، Oracle، IBM DB2 ، MySql و امثال آن‌ها صورت می‌گیرد. زمانیکه از NHibernate استفاده کنید اهمیتی ندارد که برنامه شما قرار است با چه نوع دیتابیسی کار کند؛ زیرا این کتابخانه اکثر دیتابیس‌های شناخته شده موجود را پشتیبانی می‌کند و برنامه از این لحاظ مستقل از نوع دیتابیس عمل خواهد کرد و اگر نیاز بود روزی بجای اس کیوال سرور از مای اس کیوال استفاده شود، تنها کافی است تنظیمات ابتدایی NHibernate را تغییر دهید (بجای بازنویسی کل برنامه).
اگر برای ذخیره سازی داده‌ها و حالات سیستم از دیتابیس استفاده کنیم، نیاز است تا اشیاء مدل خود را به جداول دیتابیس نگاشت نمائیم. این نگاشت عموما یک به یک نیست (لزومی ندارد که حتما یک شیء به یک جدول نگاشت شود). در گذشته‌ی نچندان دور کتابخانه‌ی NHibernate ، این نگاشت عموما توسط فایل‌های XML ایی به نام hbm صورت می‌گرفت. این روش هنوز هم پشتیبانی شده و توسط بسیاری از برنامه نویس‌ها بکار گرفته می‌شود. روش دیگری که برای تعریف این نگاشت مرسوم است، مزین سازی اشیاء و خواص آن‌ها با یک سری از ویژگی‌ها می‌باشد که فریم ورک برتر این عملیات Castle Active Record نام دارد.
اخیرا کتابخانه‌ی دیگری برای انجام این نگاشت تهیه شده به نام Fluent NHibernate که بسیار مورد توجه علاقمندان به این فریم ورک واقع گردیده است. با کمک کتابخانه‌ی Fluent NHibernate عملیات نگاشت اشیاء به جداول، بجای استفاده از فایل‌های XML ، توسط کدهای برنامه صورت خواهند گرفت. این مورد مزایای بسیاری را همانند استفاده از یک زبان برنامه نویسی کامل برای تعریف نگاشت‌ها، بررسی خودکار نوع‌های داد‌ه‌ای و حتی امکان تعریف منطقی خاص برای قسمت نگاشت برنامه، به همراه خواهد داشت.

آماده سازی سیستم برای استفاده از NHibernate

در ادامه بجای دریافت پروژه سورس باز NHibernate از سایت سورس فورج، پروژه سورس باز Fluent NHibernate را از سایت گوگل کد دریافت خواهیم کرد که بر فراز کتابخانه‌ی NHibernate بنا شده است و آن‌را کاملا پوشش می‌دهد. سورس این کتابخانه را با checkout مسیر زیر توسط TortoiseSVN می‌توان دریافت کرد.





البته احتمالا برای دریافت آن از گوگل کد با توجه به تحریم موجود نیاز به پروکسی خواهد بود. برای تنظیم پروکسی در TortoiseSVN به قسمت تنظیمات آن مطابق تصویر ذیل مراجعه کنید:



همچنین جهت سهولت کار، آخرین نگارش موجود در زمان نگارش این مقاله را از این آدرس نیز می‌توانید دریافت نمائید.

پس از دریافت پروژه، باز کردن فایل solution آن در VS‌ و سپس build کل مجموعه، اگر به پوشه‌های آن مراجعه نمائید، فایل‌های زیر قابل مشاهده هستند:

Nhibernate.dll : اسمبلی فریم ورک NHibernate است.
NHibernate.Linq.dll : اسمبلی پروایدر LINQ to NHibernate می‌باشد.
FluentNHibernate.dll : اسمبلی فریم ورک Fluent NHibernate است.
Iesi.Collections.dll : یک سری مجموعه‌های ویژه مورد استفاده NHibernate را ارائه می‌دهد.
Log4net.dll : فریم ورک لاگ کردن اطلاعات NHibernate می‌باشد. (این فریم ورک نیز جهت عملیات logging بسیار معروف و محبوب است)
Castle.Core.dll : کتابخانه پایه Castle.DynamicProxy2.dll است.
Castle.DynamicProxy2.dll : جهت اعمال lazy loading در فریم ورک NHibernate بکار می‌رود.
System.Data.SQLite.dll : پروایدر دیتابیس SQLite است.
Nunit.framework.dll : نیز یکی از فریم ورک‌های بسیار محبوب آزمون واحد در دات نت فریم ورک است.

برای سادگی مراجعات بعدی، این فایل‌ها را یافته و در پوشه‌ای به نام lib کپی نمائید.

برپایی یک پروژه جدید

پس از دریافت Fluent NHibernate ، یک پروژه Class Library جدید را در VS.Net آغاز کنید (برای مثال به نام NHSample1 ). سپس یک پروژه دیگر را نیز از نوع Class Library به نام UnitTests به این solution ایجاد شده جهت انجام آزمون‌های واحد برنامه اضافه نمائید.
اکنون به پروژه NHSample1 ، ارجاع هایی را به فایل‌های FluentNHibernate.dll و سپس NHibernate.dll در که پوشه lib ایی که در قسمت قبل ساختیم، قرار دارند، اضافه نمائید.



در ادامه یک پوشه جدید به پروژه NHSample1 به نام Domain اضافه کنید. سپس به این پوشه، کلاس Customer را اضافه نمائید:

namespace NHSample1.Domain
{
public class Customer
{
public int Id { get; set; }
public string FirstName { get; set; }
public string LastName { get; set; }
public string AddressLine1 { get; set; }
public string AddressLine2 { get; set; }
public string PostalCode { get; set; }
public string City { get; set; }
public string CountryCode { get; set; }
}
}
اکنون نوبت تعریف نگاشت این شیء است. این کلاس باید از کلاس پایه ClassMap مشتق شود. سپس نگاشت‌ها در سازنده‌ی این کلاس باید تعریف گردند.

using FluentNHibernate.Mapping;

namespace NHSample1.Domain
{
class CustomerMapping : ClassMap<Customer>
{
}
}
همانطور که ملاحظه می‌کنید، نوع این کلاس Generic ، همان کلاسی است که قصد داریم نگاشت مرتبط با آن را تهیه نمائیم. در ادامه تعریف کامل این کلاس نگاشت را در نظر بگیرید:

using FluentNHibernate.Mapping;

namespace NHSample1.Domain
{
class CustomerMapping : ClassMap<Customer>
{
public CustomerMapping()
{
Not.LazyLoad();
Id(c => c.Id).GeneratedBy.HiLo("1000");
Map(c => c.FirstName).Not.Nullable().Length(50);
Map(c => c.LastName).Not.Nullable().Length(50);
Map(c => c.AddressLine1).Not.Nullable().Length(50);
Map(c => c.AddressLine2).Length(50);
Map(c => c.PostalCode).Not.Nullable().Length(10);
Map(c => c.City).Not.Nullable().Length(50);
Map(c => c.CountryCode).Not.Nullable().Length(2);
}
}
}
به صورت پیش فرض نگاشت‌های Fluent NHibernate از نوع lazy load هستند که در اینجا عکس آن در نظر گرفته شده است.
سپس وضعیت نگاشت تک تک خواص کلاس Customer را مشخص می‌کنیم. توسط Id(c => c.Id).GeneratedBy.HiLo به سیستم اعلام خواهیم کرد که فیلد Id از نوع identity است که از 1000 شروع خواهد شد. مابقی موارد هم بسیار واضح هستند. تمامی خواص کلاس Customer ذکر شده، نال را نمی‌پذیرند (منهای AddressLine2) و طول آن‌ها نیز مشخص گردیده است.
با کمک Fluent NHibernate ، بحث بررسی نوع‌های داده‌ای و همچنین یکی بودن موارد مطرح شده در نگاشت با کلاس اصلی Customer به سادگی توسط کامپایلر بررسی شده و خطاهای آتی کاهش خواهند یافت.

برای آشنایی بیشتر با lambda expressions می‌توان به مقاله زیر مراجعه کرد:
Step-by-step Introduction to Delegates and Lambda Expressions


ادامه دارد...

مطالب
نکات کار با استثناءها در دات نت
استثناء چیست؟
واژه‌ی استثناء یا exception کوتاه شده‌ی عبارت exceptional event است. در واقع exception یک نوع رویداد است که در طول اجرای برنامه رخ می‌دهد و در نتیجه، جریان عادی برنامه را مختل می‌کند. زمانیکه خطایی درون یک متد رخ دهد، یک شیء (exception object) حاوی اطلاعاتی درباره‌ی خطا ایجاد خواهد شد. به فرآیند ایجاد یک exception object و تحویل دادن آن به سیستم runtime، اصطلاحاً throwing an exception یا صدور استثناء گفته می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
بعد از اینکه یک متد استثناءایی را صادر می‌کند، سیستم runtime سعی در یافتن روشی برای مدیریت آن خواهد کرد.
خوب اکنون که با مفهوم استثناء آشنا شدید اجازه دهید دو سناریو را با هم بررسی کنیم.
- سناریوی اول:
فرض کنید یک فایل XML از پیش تعریف شده (برای مثال یک لیست از محصولات) قرار است در کنار برنامه‌ی شما باشد و باید این لیست را درون برنامه‌ی خود نمایش دهید. در این حالت برای خواندن این فایل انتظار دارید که فایل وجود داشته باشد. اگر این فایل وجود نداشته باشد برنامه‌ی شما با اشکال روبرو خواهد شد.
- سناریوی دوم:
فرض کنید یک فایل XML از آخرین محصولات مشاهده شده توسط کاربران را به صورت cache در برنامه‌تان دارید. در این حالت در اولین بار اجرای برنامه توسط کاربر انتظار داریم که این فایل موجود نباشد و اگر فایل وجود نداشته باشد به سادگی می‌توانیم فایل مربوط را ایجاده کرده و محصولاتی را که توسط کاربر مشاهده شده، درون این فایل اضافه کنیم.
در واقع استثناء‌ها بستگی به حالت‌های مختلفی دارد. در مثال اول وجود فایل حیاتی است ولی در حالت دوم بدون وجود فایل نیز برنامه می‌تواند به کار خود ادامه داده و فایل مورد نظر را از نو ایجاد کند.
 استثناها مربوط به زمانی هستند که این احتمال وجود داشته باشد که برنامه طبق انتظار پیش نرود.
برای حالت اول کد زیر را داریم:
public IEnumerable<Product> GetProducts()
{
    using (var stream = File.Read(Path.Combine(Environment.CurrentDirectory, "products.xml")))
    {
        var serializer = new XmlSerializer();
        return (IEnumerable<Product>)serializer.Deserialize(stream);
    }
}
همانطور که عنوان شد در حالت اول انتظار داریم که فایلی بر روی دیسک موجود باشد. در نتیجه نیازی نیست هیچ استثناءایی را مدیریت کنیم (زیرا در واقع اگر فایل موجود نباشد هیچ روشی برای ایجاد آن نداریم).
در مثال دوم می‌دانیم که ممکن است فایل از قبل موجود نباشد. بنابراین می‌توانیم موجود بودن فایل را با یک شرط بررسی کنیم:
public IEnumerable<Product> GetCachedProducts()
{
    var fullPath = Path.Combine(Environment.CurrentDirectory, "ProductCache.xml");
    if (!File.Exists(fullPath))
        return new Product[0];
         
    using (var stream = File.Read(fullPath))
    {
        var serializer = new XmlSerializer();
        return (IEnumerable<Product>)serializer.Deserialize(stream);
    }
}

چه زمانی باید استثناءها را مدیریت کنیم؟
زمانیکه بتوان متدهایی که خروجی مورد انتظار را بر می‌گردانند ایجاد کرد.
اجازه دهید دوباره از مثال‌های فوق استفاده کنیم:
IEnumerable<Product> GetProducts()
همانطور که از نام آن پیداست این متد باید همیشه لیستی از محصولات را برگرداند. اگر می‌توانید اینکار را با استفاده از catch کردن یک استثنا انجام دهید در غیر اینصورت نباید درون متد اینکار را انجام داد.
IEnumerable<Product> GetCachedProducts()
در متد فوق می‌توانستیم از FileNotFoundException برای فایل موردنظر استفاده کنیم؛ اما مطمئن بودیم که فایل در ابتدا وجود ندارد.
در واقع استثنا‌ها حالت‌هایی هستند که غیرقابل پیش‌بینی هستند. این حالت‌ها می‌توانند یک خطای منطقی از طرف برنامه‌نویس و یا چیزی خارج کنترل برنامه‌نویس باشند (مانند خطاهای سیستم‌عامل، شبکه، دیسک). یعنی در بیشتر مواقع این نوع خطاها را نمی‌توان مدیریت کرد.

اگر می‌خواهید استثناء‌ها را catch کرده و آنها را لاگ کنید در بالاترین لایه اینکار را انجام دهید.


چه استثناءهایی باید مدیریت شوند و کدام‌ها خیر؟ 
مدیریت صحیح استثناء‌ها می‌تواند خیلی مفید باشد. همانطور که عنوان شد یک استثناء زمانی رخ می‌دهد که یک حالت استثناء در برنامه اتفاق بیفتد. این مورد را بخاطر داشته باشید، زیرا به شما یادآوری می‌کند که در همه جا نیازی به استفاده از try/catch نیست. در اینجا ذکر این نکته خیلی مهم است:
تنها استثناء‌هایی را catch کنید که بتوانید برای آن راه‌حلی ارائه دهید.
به عنوان مثال اگر در لایه‌ی دسترسی به داده، خطایی رخ دهد و استثناءی SqlException صادر شود، می‌توانیم آن را catch کرده و درون یک استثناء عمومی‌تر قرار دهیم:
public class UserRepository : IUserRepository
{
    public IList<User> Search(string value)
    {
        try
        {
              return CreateConnectionAndACommandAndReturnAList("WHERE value=@value", Parameter.New("value", value));
        }
        catch (SqlException err)
        {
             var msg = String.Format("Ohh no!  Failed to search after users with '{0}' as search string", value);
             throw new DataSourceException(msg, err);
        }
    }
}
همانطور که در کد فوق مشاهده می‌کنید به محض صدور استثنای SqlException آن را درون قسمت catch به صورت یک استثنای عمومی‌تر همراه با افزودن یک سری اطلاعات جدید صادر می‌کنیم. اما همانطور که عنوان شد کار لاگ کردن استثناءها را بهتر است در لایه‌های بالاتر انجام دهیم.
اگر مطمئن نیستید که تمام استثناء‌ها توسط شما مدیریت شده‌اند، می‌توانید در حالت‌های زیر، دیگر استثناءها را مدیریت کنید:
ASP.NET: می‌توانید Aplication_Error را پیاده‌سازی کنید. در اینجا فرصت خواهید داشت تا تمامی خطاهای مدیریت نشده را هندل کنید.
WinForms: استفاده از رویدادهای Application.ThreadException و AppDomain.CurrentDomain.UnhandledException 
WCF: پیاده‌سازی اینترفیس IErrorHandler 
ASMX: ایجاد یک Soap Extension سفارشی
ASP.NET WebAPI


چه زمان‌هایی باید یک استثناء صادر شود؟ 
صادر کردن یک استثناء به تنهایی کار ساده‌ایی است. تنها کافی است throw را همراه شیء exception (exception object) فراخوانی کنیم. اما سوال اینجاست که چه زمانی باید یک استثناء را صادر کنیم؟ چه داده‌هایی را باید به استثناء اضافه کنیم؟ در ادامه به این سوالات خواهیم پرداخت.
همانطور که عنوان گردید استثناءها زمانی باید صادر شوند که یک استثناء اتفاق بیفتد.

اعتبارسنجی آرگومان‌ها
ساده‌ترین مثال، آرگومان‌های مورد انتظار یک متد است:
public void PrintName(string name)
{
     Console.WriteLine(name);
}
در حالت فوق انتظار داریم مقداری برای پارامتر name تعیین شود. متد فوق با آرگومان null نیز به خوبی کار خواهد کرد؛ یعنی مقدار خروجی یک خط خالی خواهد بود. از لحاظ کدنویسی متد فوق به خوبی کار خود را انجام می‌دهد اما خروجی مورد انتظار کاربر نمایش داده نمی‌شود. در این حالت نمی‌توانیم تشخیص دهیم مشکل از کجا ناشی می‌شود.
مشکل فوق را می‌توانیم با صدور استثنای ArgumentNullException رفع کنیم:
public void PrintName(string name)
{
    if (name == null) throw new ArgumentNullException("name");
     
     Console.WriteLine(name);
}
خوب، name باید دارای طول ثابت و همچنین ممکن است حاوی عدد و حروف باشد:
public void PrintName(string name)
{
    if (name == null) throw new ArgumentNullException("name");
    if (name.Length < 5 || name.Length > 10) throw new ArgumentOutOfRangeException("name", name, "Name must be between 5 or 10 characters long");
    if (name.Any(x => !char.IsAlphaNumeric(x)) throw new ArgumentOutOfRangeException("name", name, "May only contain alpha numerics");
     
     Console.WriteLine(name);
}
برای حالت فوق و همچنین جلوگیری از تکرار کدهای داخل متد PrintName می‌توانید یک متد Validator برای کلاسی با نام Person ایجاد کنید.
حالت دیگر صدور استثناء، زمانی است که متدی خروجی مورد انتظارمان را نتواند تحویل دهد. یک مثال بحث‌برانگیز متدی با امضای زیر است:
public User GetUser(int id)
{
}
کاملاً مشخص است که متدی همانند متد فوق زمانیکه کاربری را پیدا نکند، مقدار null را برمی‌گرداند. اما این روش درستی است؟ خیر؛ زیرا همانطور که از نام این متد پیداست باید یک کاربر به عنوان خروجی برگردانده شود.
با استفاده از بررسی null کدهایی شبیه به این را در همه جا خواهیم داشت:
var user = datasource.GetUser(userId);
if (user == null)
    throw new InvalidOperationException("Failed to find user: " + userId);
// actual logic here
به این چنین کدهایی معمولاً The null cancer گفته می‌شود (سرطان نال!) زیرا اجازه داده‌ایم متد، خروجی null را بازگشت دهد. به جای کد فوق می‌توانیم از این روش استفاده کنیم:
public User GetUser(int id)
{
    if (id <= 0) throw new ArgumentOutOfRangeException("id", id, "Valid ids are from 1 and above. Do you have a parsing error somewhere?");
    
    var user = db.Execute<User>("WHERE Id = ?", id);
    if (user == null)
        throw new EntityNotFoundException("Failed to find user with id " + id);
        
    return user;
}
نکته‌ایی که باید به آن توجه کنید این است که در هنگام صدور یک استثناء اطلاعات کافی را نیز به آن پاس دهید. به عنوان مثال در EntityNotFoundException مثال فوق پاس دادن "Failed to find user with id " + id کار دیباگ را برای مصرف کننده، راحتر خواهد کرد.


خطاهای متداول حین کار با استثناءها  


  • صدور مجدد استثناء و از بین بردن stacktrace

کد زیر را در نظر بگیرید:

try
{
    FutileAttemptToResist();
}
catch (BorgException err)
{
     _myDearLog.Error("I'm in da cube! Ohh no!", err);
    throw err;
}
مشکل کد فوق قسمت throw err است. این خط کد، محتویات stacktrace را از بین برده و استثناء را مجدداً برای شما ایجاد خواهد کرد. در این حالت هرگز نمی‌توانیم تشخیص دهیم که منبع خطا از کجا آمده است. در این حالت پیشنهاد می‌شود که تنها از throw استفاده شود. در این حالت استثناء اصلی مجدداً صادر گردیده و مانع حذف شدن محتویات stacktrace خواهد شد(+).
  • اضافه نکردن اطلاعات استثناء اصلی به استثناء جدید

یکی دیگر از خطاهای رایج اضافه نکردن استثناء اصلی حین صدور استثناء جدید است:

try
{
    GreaseTinMan();
}
catch (InvalidOperationException err)
{
    throw new TooScaredLion("The Lion was not in the m00d", err); //<---- استثناء اصلی بهتر است به استثناء جدید پاس داده شود
}
  • ارائه ندادن context information

در هنگام صدور یک استثناء بهتر است اطلاعات دقیقی را به آن ارسال کنیم تا دیباگ کردن آن به راحتی انجام شود. به عنوان مثال کد زیر را در نظر داشته باشید:

try
{
   socket.Connect("somethingawful.com", 80);
}
catch (SocketException err)
{
    throw new InvalidOperationException("Socket failed", err);  
}
هنگامی که کد فوق با خطا مواجه شود نمی‌توان تنها با متن Socket failed تشخیص داد که مشکل از چه چیزی است. بنابراین پیشنهاد می‌شود اطلاعات کامل و در صورت امکان به صورت دقیق را به استثناء ارسال کنید. به عنوان مثال در کد زیر سعی شده است تا حد امکان context information کاملی برای استثناء ارائه شود:
void IncreaseStatusForUser(int userId, int newStatus)
{
    try
    {
         var user  = _repository.Get(userId);
         if (user == null)
             throw new UpdateException(string.Format("Failed to find user #{0} when trying to increase status to {1}", userId, newStatus));
    
         user.Status = newStatus;
         _repository.Save(user);
    }
   catch (DataSourceException err)
   {
       var errMsg = string.Format("Failed to find modify user #{0} when trying to increase status to {1}", userId, newStatus);
        throw new UpdateException(errMsg, err);
   }

نحوه‌ی طراحی استثناءها 
برای ایجاد یک استثناء سفارشی می‌توانید از کلاس Exception ارث‌بری کنید و چهار سازنده‌ی آن را اضافه کنید:
public NewException()
public NewException(string description )
public NewException(string description, Exception inner)
protected or private NewException(SerializationInfo info, StreamingContext context)
سازنده اول به عنوان default constructor شناخته می‌شود. اما پیشنهاد می‌شود که از آن استفاده نکنید، زیرا یک استثناء بدون context information از ارزش کمی برخوردار خواهد بود.
سازنده‌ی دوم برای تعیین description بوده و همانطور که عنوان شد ارائه دادن context information از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال فرض کنید استثناء KeyNotFoundException که توسط کلاس Dictionary صادر شده است را دریافت کرده‌اید. این استثناء زمانی صادر خواهد شد که بخواهید به عنصری که درون دیکشنری پیدا نشده است دسترسی داشته باشید. در این حالت پیام زیر را دریافت خواهید کرد:
“The given key was not present in the dictionary.”
حالا فرض کنید اگر پیام به صورت زیر باشد چقدر باعث خوانایی و عیب‌یابی ساده‌تر خطا خواهد شد:
“The key ‘abrakadabra’ was not present in the dictionary.”
در نتیجه تا حد امکان سعی کنید که context information شما کاملتر باشد.
سازنده‌ی سوم شبیه به سازنده‌ی قبلی عمل می‌کند با این تفاوت که توسط پارامتر دوم می‌توانیم یک استثناء دیگر را catch کرده یک استثناء جدید صادر کنیم.
سازنده‌ی سوم زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخواهید از Serialization پشتیبانی کنید (به عنوان مثال ذخیره‌ی استثناءها درون فایل و...)

خوب، برای یک استثناء سفارشی حداقل باید کدهای زیر را داشته باشیم:
public class SampleException : Exception
{
    public SampleException(string description)
        : base(description)
    {
        if (description == null) throw new ArgumentNullException("description");
    }
 
    public SampleException(string description, Exception inner)
        : base(description, inner)
    {
        if (description == null) throw new ArgumentNullException("description");
        if (inner == null) throw new ArgumentNullException("inner");
    }
 
    public SampleException(SerializationInfo info, StreamingContext context)
        : base(info, context)
    {
    }
}

اجباری کردن ارائه‌ی Context information:
برای اجباری کردن context information کافی است یک فیلد اجباری درون سازنده تعریف کنیم. برای مثال اگر بخواهیم کاربر HTTP status code را برای استثناء ارائه دهد باید سازنده‌ها را اینگونه تعریف کنیم:
public class HttpException : Exception
{
    System.Net.HttpStatusCode _statusCode;
     
    public HttpException(System.Net.HttpStatusCode statusCode, string description)
        : base(description)
    {
        if (description == null) throw new ArgumentNullException("description");
        _statusCode = statusCode;
    }
 
    public HttpException(System.Net.HttpStatusCode statusCode, string description, Exception inner)
        : base(description, inner)
    {
        if (description == null) throw new ArgumentNullException("description");
        if (inner == null) throw new ArgumentNullException("inner");
        _statusCode = statusCode;
    }
 
    public HttpException(SerializationInfo info, StreamingContext context)
        : base(info, context)
    {
    }
     
    public System.Net.HttpStatusCode StatusCode { get; private set; }
 
}
همچنین بهتر است پراپرتی Message را برای نمایش پیام مناسب بازنویسی کنید:
public override string Message
{
        get { return base.Message + "\r\nStatus code: " + StatusCode; }
}
مورد دیگری که باید در کد فوق مد نظر داشت این است که status code قابلیت سریالایز شدن را ندارد. بنابراین باید متد GetObjectData را برای سریالایز کردن بازنویسی کنیم:
public class HttpException : Exception
{
    // [...]
 
    public HttpException(SerializationInfo info, StreamingContext context)
        : base(info, context)
    {
        // this is new
        StatusCode = (HttpStatusCode) info.GetInt32("HttpStatusCode");
    }
 
    public HttpStatusCode StatusCode { get; private set; }
 
    public override string Message
    {
        get { return base.Message + "\r\nStatus code: " + StatusCode; }
    }
 
    // this is new
    public override void GetObjectData(SerializationInfo info, StreamingContext context)
    {
        base.GetObjectData(info, context);
        info.AddValue("HttpStatusCode", (int) StatusCode);
    }
}
در اینحالت فیلدهای اضافی در طول فرآیند Serialization به خوبی سریالایز خواهند شد.

در حین صدور استثناءها همیشه باید در نظر داشته باشیم که چه نوع context information را می‌توان ارائه داد، این مورد در یافتن راه‌حل خیلی کمک خواهد کرد.


طراحی پیام‌های مناسب 
پیام‌های exception مختص به توسعه‌دهندگان است نه کاربران نهایی.
نوشتن این نوع پیام‌ها برای برنامه‌نویس کار خسته‌کننده‌ایی است. برای مثال دو مورد زیر را در نظر داشته باشید:
throw new Exception("Unknown FaileType");
throw new Exception("Unecpected workingDirectory");
این نوع پیام‌ها حتی اگر از لحاظ نوشتاری مشکلی نداشته باشند یافتن راه‌حل را خیلی سخت خواهند کرد. اگر در زمان برنامه‌نویسی با این نوع خطاها روبرو شوید ممکن است با استفاده از debugger ورودی نامعتبر را پیدا کنید. اما در یک برنامه و خارج از محیط برنامه‌نویسی، یافتن علت بروز خطا خیلی سخت خواهد بود.
توسعه‌دهندگانی که exception message را در اولویت قرار می‌دهند، معتقد هستند که از لحاظ تجربه‌ی کاربری پیام‌ها تا حد امکان باید فاقد اطلاعات فنی باشد. همچنین همانطور که پیش‌تر عنوان گردید این نوع پیام‌ها همیشه باید در بالاترین سطح نمایش داده شوند نه در لایه‌های زیرین. همچنین پیام‌هایی مانند Unknown FaileType نه برای کاربر نهایی، بلکه برای برنامه‌نویس نیز ارزش چندانی ندارد زیرا فاقد اطلاعات کافی برای یافتن مشکل است.
در طراحی پیام‌ها باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم:
- امنیت:
یکی از مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار است مسئله امنیت است از این جهت که پیام‌ها باید فاقد مقادیر runtime باشند. زیرا ممکن است اطلاعاتی را در خصوص نحوه‌ی عملکرد سیستم آشکار سازند.
- زبان:
همانطور که عنوان گردید پیام‌های استثناء برای کاربران نهایی نیستند، زیرا کاربران نهایی ممکن است اشخاص فنی نباشند، یا ممکن است زبان آنها انگلیسی نباشد. اگر مخاطبین شما آلمانی باشند چطور؟ آیا تمامی پیام‌ها را با زبان آلمانی خواهید نوشت؟ اگر هم اینکار را انجام دهید تکلیف استثناء‌هایی که توسط Base Class Library و دیگر کتابخانه‌های thirt-party صادر می‌شوند چیست؟ اینها انگلیسی هستند.

در تمامی حالت‌هایی که عنوان شد فرض بر این است که شما در حال نوشتن این نوع پیام‌ها برای یک سیستم خاص هستید. اما اگر هدف نوشتن یک کتابخانه باشد چطور؟ در این حالت نمی‌دانید که کتابخانه‌ی شما در کجا استفاده می‌شود.
اگر هدف نوشتن یک کتابخانه نباشد این نوع پیام‌هایی که برای کاربران نهایی باشند، وابستگی‌ها را در سیستم افزایش خواهند داد، زیرا در این حالت پیام‌ها به یک رابط کاربری خاص گره خواهند خورد.

خب اگر پیام‌ها برای کاربران نهایی نیستند، پس برای کسانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟ در واقع این نوع پیام می‌تواند به عنوان یک documentation برای سیستم شما باشند.
فرض کنید در حال استفاده از یک کتابخانه جدید هستید به نظر شما کدام یک از پیام‌های زیر مناسب هستند:
"Unecpected workingDirectory"
یا:
"You tried to provide a working directory string that doesn't represent a working directory. It's not your fault, because it wasn't possible to design the FileStore class in such a way that this is a statically typed pre-condition, but please supply a valid path to an existing directory.

"The invalid value was: "fllobdedy"."
یافتن مشکل در پیام اول خیلی سخت خواهد بود زیرا فاقد اطلاعات کافی برای یافتن مشکل است. اما پیام دوم مشکل را به صورت کامل توضیح داده است. در حالت اول شما قطعاً نیاز خواهید داشت تا از دیباگر برای یافتن مشکل استفاده کنید. اما در حالت دوم پیام به خوبی شما را برای یافتن راه‌حل راهنمایی می‌کند.
همیشه برای نوشتن پیام‌های مناسب سعی کنید از لحاظ نوشتاری متن شما مشکلی نداشته باشد، اطلاعات کافی را درون پیام اضافه کنید و تا حد امکان نحوه‌ی رفع مشکل را توضیح دهید
مطالب
پیدا کردن منشاء خطا در برنامه با آنالیز فایل‌های Dump

هنگامیکه خطاهای غیر منتظره‌ای در برنامه‌ی مدیریت شده‌ی شما رخ می‌دهند، شما اطلاعات کمی را در مورد این مساله دارید. اگرچه شما می‌توانید تا حدودی جلوی این نوع خطاهای غیرمنتظره را با ابزارهای خطایابی و یا لاگر، رصد کنید ولی همیشه اینطور نیست؛ در این حال ذخیره، تجزیه و تحلیل Dump‌های حافظه، ممکن است آخرین گزینه برای شما باشد. خوشبختانه ویژوال استودیو، ابزاری عالی برای تجزیه و تحلیل Dump‌های حافظه است! در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که چگونه Dump‌های حافظه را جمع آوری کرده و توسط ویژوال استودیو راه حل مشکلات درج شده‌ی در آن‌ها را پیدا کنید.

ابزارهایی وجود دارند که حافظه را مورد کاوش قرار داده و فعالیت‌هایی را که یک پروسس انجام می‌دهد، مانیتور می‌کنند. در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای اینکار وجود دارند؛ از جمله Visual Studio ،ProcDump ،DebugDiag و WinDbg که ما در این پست از ProcDump استفاده می‌کنیم. 

برای شروع، من یک برنامه‌ی ساده را ایجاد کردم که شامل یک button است و با فشردن آن، یک خطای نامشخص اتفاق می‌افتد. برنامه را اجرا میکنیم. سپس به TaskManager رفته و آی‌دی پروسس برنامه را پیدا میکنیم: 

  

آیدی پروسس ما، 10896 می‌باشد.

ProcDump را دانلود کرده و آن‌را توسط CMD، به این صورت اجرا می‌کنیم تا تمامی فعالیت‌های پروسس موردنظر را زیرنظر بگیرد و فایل Dump ای را تولید کند:

 procdump.exe -ma -e 10896


حالا نوبت به کلیک بر روی Button، جهت ایجاد خطا می‌رسد. بر روی دکمه کلیک کرده و منتظر می‌شویم تا Dump، از حافظه جمع آوری و در سیستم تولید شود. عملیات با موفقیت انجام شده و فایل Dump در آدرس مشخص شده، ایجاد می‌شود. 

 

پیدا کردن منشاء خطا  

بعد از ایجاد فایل Dump، نوبت به پیدا کردن منشا خطا و رسیدن به کد موردنظر می‌رسد. ویژوال استودیو را باز کنید و فایل Dump را درون VS درگ/دراپ کنید. 

  

در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید مشخصات کاملی از برنامه را مشاهده کنید. سمت راست، چند گزینه وجود دارند که با توجه به نوع برنامه (مدیریت شده یا محلی) و زبان برنامه نویسی، باید آن‌ها را انتخاب کنید. از آنجائیکه برنامه‌ی ما با زبان سی شارپ ایجاد شده، گزینه‌ی اول یعنی Debug with Managed only را انتخاب می‌کنیم.

بعد از انتخاب این گزینه، بلافاصله به کدی که باعث ایجاد خطا می‌شود، هدایت می‌شویم

 

کلام آخر اینکه سعی کنید تا حد ممکن، خودتان خطاها را مدیریت کنید و از ابزارهای خطایاب مانند AppCenter نیز استفاده کنید. اخیرا WPF و WinForm نیز به AppCenter اضافه شده‌اند. 

مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 1 - زبان برنامه نویسی Rust چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
 زبان برنامه نویسی Rust چیست؟

Rust یک زبان برنامه نویسی سیستمی است که برای ارائه‌ی عملکرد و کنترل یک زبان سطح پایین و در عین حال ارائه high-level abstractions و تضمین safety، طراحی شده‌است. این یک زبان منبع باز است که در ابتدا توسط موزیلا توسعه داده شد و اکنون توسط جامعه‌ی بزرگی از توسعه دهندگان نگهداری می‌شود.
سینتکس Rust شبیه به ++C است. زبان برنامه نویسی Rust با ارائه memory safety, thread safety, and zero-cost abstractions  باعث می‌شود کمتر مستعد خطاهای برنامه نویسی رایج باشد. فلسفه‌ی این زبان، "Fearless Concurrency" است؛ به این معنا که طراحی شده‌است تا توسعه دهندگان را قادر به نوشتن کدهای همزمان، بدون ترس از ایجاد خطاهای مرتبط با حافظه کند.


چرا باید از Rust استفاده کنیم؟

دلیل اصلی محبوبیت Rust در بین توسعه دهندگان، ویژگی‌های منحصر به فرد آن است؛ از جمله:
 
Memory Safety: ایمنی حافظه، ویژگی اصلی Rust است. Rust از سیستم ownership و borrowing برای اطمینان از تخصیص و آزادسازی صحیح حافظه استفاده می‌کند. سیستم ownership، مالکیت منابع را ردیابی می‌کند؛ در حالیکه سیستم borrowing دسترسی به منابع را برای جلوگیری از چندین مرجع تغییرپذیر، محدود می‌کند. این باعث می‌شود، کد Rust قابل اعتمادتر باشد و کمتر مستعد خطاهای مربوط به حافظه، مانند عدم ارجاع اشاره‌گر تهی و سرریز بافر باشد.

Thread Safety: مدیریت thread safety را از طریق ownership و borrowing انجام میدهد. سیستم ownership تضمین می‌کند که فقط یک رشته می‌تواند در یک زمان، مالک یک منبع باشد و از data races جلوگیری می‌کند. سیستم borrowing دسترسی به منابع را محدود می‌کند تا از چندین مرجع قابل تغییر جلوگیری کند که می‌توانند باعث data races شوند.

Zero-Cost Abstractions: در بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، استفاده از abstractions مانند higher-order functions ، closures یا generics می‌تواند هزینه‌ی عملکردی داشته باشد. این مورد به این دلیل است که abstractions باید به کد ماشین ترجمه شود تا بتواند بر روی CPU اجرا شود. با این حال، سیستم abstractions بدون هزینه‌ی Rust تضمین می‌کند که هیچ هزینه‌ی عملکردی با استفاده از این انتزاع‌ها وجود ندارد.


نتیجه گیری

Rust یک زبان برنامه نویسی برای سیستم‌های مدرن است که memory safety, thread safety, and zero-cost abstractions را فراهم می‌کند. ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد Rust نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی، آن را به گزینه‌ای عالی برای ساخت سیستم‌های با کارآیی بالا، ایمن و همزمان تبدیل کرده‌است. syntax، پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف و جامعه‌ی رو به رشد Rust، آن را به زبانی ایده‌آل، برای توسعه دهندگانی که می‌خواهند نرم افزاری قوی و قابل اعتماد بسازند، تبدیل کرده‌است. 
مطالب
استفاده از #F در پروژه های WPF
در دوره #F این سایت (^) با نحوه کد نویسی و مفاهیم و مزایای این زبان آشنا شده اید. اما دانستن syntax یک زبان برای پیاده سازی یک پروژه کافی نیست و باید با تکنیک‌های مهم دیگر از این زبان آشنا شویم. همان طور که قبلا (فصل اول دوره #F) بیان شد Visual Studio به صورت Visual از پروژه‌های #F پشتیبانی نمی‌کند. یعنی امکان ایجاد یک پروژه WPF یا Windows Application یا حتی پروژه‌های تحت وب برای این زبان همانند زبان #C به صورت Visual در VS.Net تعبیه نشده است. حال چه باید کرد؟ آیا باید در این مواقع این گونه پروژه‌ها را با یک زبان دیگر نظیر #C ایجاد کنیم و از زبان #F در حل برخی مسائل محاسباتی و الگوریتمی استفاده کنیم. این اولین راه حلی است که به نظر می‌رسد. اما در حال حاضر افزونه هایی، توسط سایر تیم‌های برنامه نویسی تهیه شده اند که پیاده سازی و اجرای یک پروژه تحت ویندوز یا وب را به صورت کامل با زبان #F امکان پذیر می‌کنند. در  این پست به بررسی یک مثال از پروژه WPF به کمک این افزونه‌ها می‌پردازیم.

نکته : آشنایی با کد نویسی و مفاهیم #F برای درک بهتر مطالب توصیه می‌شود.

معرفی پروژه FSharpX

پروژه FSharpx یک پروژه متن باز است که توسط یک تیم بسیار قوی از برنامه نویسان #F در حال توسعه می‌باشد. این پروژه شامل چندین زیر پروژه و بخش است که هر بخش آن برای یکی از مباحث دات نت در #F تهیه و توسعه داده می‌شود.
این قسمت‌ها عبارتند از :
FSharpx.Core : شامل مجموعه ای کامل از توابع عمومی، پرکاربرد و ساختاری است که برای این زبان توسعه داده شده اند و با تمام زبان‌های دات نت سازگاری دارند؛
FSharpx.Http : استفاده از #F در برنامه نویسی مدل Http؛
FSharpx.TypeProvider : این پروژه خود شامل چندین بخش است که در این جا چند مورد از آن‌ها را عنوان می‌کنم:
  • FSharpx.TypeProviders.AppSetting : متد خواندن و نوشتن (setter  و getter) را برای فایل‌های تنظیمان پروژه (Application Setting File) فراهم می‌کند.
  • FSharpx.TypeProviders.Vector : برای محاسبات با ساختار‌های برداری استفاده می‌شود.
  • FSharpx.TypeProviders.Machine : برای دسترسی و اعمال تغییرات در رجیستری و فایل‌های سیستمی استفاده می‌شود.
  • FSharpx.TypeProviders.Xaml : با استفاده از این افزونه می‌توانیم از فایل‌های Xaml، در پروژه‌های #F استفاده کنیم و WPF Designer نرم افزار VS.Net هم برای این زبان قابل استفاده خواهد شد.
  • FSharpx.TypeProviders.Regex : امکان استفاده از عبارات با قاعده را در این پروژه فراهم می‌کند.

یک مثال از عبارات با قاعده:

type PhoneRegex = Regex< @"(?<AreaCode>^\d{3})-(?<PhoneNumber>\d{3}-\d{4}$)">

PhoneRegex.IsMatch "425-123-2345"
|> should equal true

PhoneRegex().Match("425-123-2345").CompleteMatch.Value
|> should equal "425-123-2345"

PhoneRegex().Match("425-123-2345").PhoneNumber.Value
|> should equal "123-2345"
َشروع پروژه
ایتدا یک پروژه از نوع F# Console Application ایجاد کنید. از قسمت Project Properties (بر روی پروژه کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید) نوع پروژه را به Windows Application تغییر دهید(قسمت Out Put Type). اسمبلی‌های زیر را به پروژه ارجاع دهید:
  • PresentationCore
  • PresentationFramework
  • WindowBase
  • System.Xaml

با استفاده از پنجره Package Manager Console دستور نصب زیر را اجرا کنید(آخرین نسخه این پکیج 1.8.31  و حجم آن کمتر از یک مگابایت است):

PM> Install-Package FSharpx.TypeProviders.Xaml

حال یک فایل Xaml به پروژه اضافه کنید و کد‌های زیر را در آن کپی کنید:

<Window xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
Title="WPF F# Sample By Masoud Pakdel" Height="350" Width="525">
    <Grid Name="MainGrid">
        <StackPanel Name="StackPanel1" Margin="50">
            <Button Name="Button1">Who are you?</Button>        
        </StackPanel>
    </Grid>
</Window>
کد‌های بالا کاملا واضح است و نیاز به توضیح دیده نمی‌شود. اما اگر دقت کنید می‌بینید که این فایل، فایل Code Behind ندارد. برای این کار باید یک فایل جدید از نوع F# Source File ایجاد کنید. بهتر است که فایل جدید شما همنام با همین فایل باشد. پسوند این فایل fs است. حال کد‌های زیر را در آن کپی کنید:
open System
open System.Windows
open System.Windows.Controls
open FSharpx
 
type MainWindow = XAML<"MainWindow.xaml">
 
let loadWindow() =
    let window = MainWindow()
    window.Button1.Click.Add(fun _ ->
        MessageBox.Show("Masoud Pakdel")
        |> ignore)
    window.Root
 
[<STAThread>]
(new Application()).Run(loadWindow())
|> ignore
نوع XAML استفاده شده  که به صورت generic است در فضای نام FSharpx تعبیه شده است و این اجازه را می‌دهد که یک فایل #F بتواند برای مدیریت یک فایل Xaml  استفاده شود.برای مثال می‌توانید به اشیا و خواص موجود در فایل Xaml دسترسی داشته باشید. در اینجا دیگر خبری از متد InitializeComponent موجود در سازنده کلاس CodeBehind پروژه‌های #C نیست. این تعاریف و آماده سازی کامپوننت‌ها به صورت توکار در نوع XAML موجود در FSharpx انجام می‌شود.


در تابع loadWindow یک نمونه از کلاس MainWindow ساخته می‌شود و برای button1 آن رویداد کلیک تعریف می‌کنیم. دستورات زیر معادل دستورات شروع برنامه در فایل program پروژه‌های #C است.
[<STAThread>]
(new Application()).Run(loadWindow())
|> ignore

پروژه را اجرا کنید و بر روی تنهای Button موجود در صفحه، کلیک کنید و پیغام مورد نظر را مشاهده خواهید کرد. به صورت زیر:

نظرات مطالب
امکان تعریف ساده‌تر خواص Immutable در C# 9.0 با معرفی ویژگی خواص Init-Only
یک نکته‌ی تکمیلی: امکان استفاده‌ی از records و init-only properties در نگارش‌های پیشین دات نت

فقط اگر از NET 5x. به عنوان Target Framework استفاده کنید، زبان تنظیم شده‌ی پیش‌فرض آن سی‌شارپ 9 است. اما اگر برای مثال بخواهید این زبان را در پروژه‌های مبتنی بر net standard 2.1 که زبان پیش‌فرض آن‌ها ‍C# 8.0 است نیز فعال کنید، اینکار با بازنویسی صریح شماره نگارش زبان آن در فایل csproj ممکن است:
<LangVersion>9.0</LangVersion>
اما پس از آن به یک مشکل برخواهید خورد: برای کار با records و init-only properties، نوع جدید IsExternalInit باید به کامپایلر معرفی شود که این نوع، جزئی از NET 5x SDK. هست. بنابراین برای سایر SDKها، نیاز است قطعه کد زیر را به صورت دستی به پروژه‌ی خود اضافه کنید:
// Licensed to the .NET Foundation under one or more agreements.
// The .NET Foundation licenses this file to you under the MIT license.

using System.ComponentModel;

namespace System.Runtime.CompilerServices
{
   /// <summary>
   /// Reserved to be used by the compiler for tracking metadata.
   /// This class should not be used by developers in source code.
   /// </summary>
   [EditorBrowsable(EditorBrowsableState.Never)]
   internal static class IsExternalInit
   {
   }
}
نظرات مطالب
NHibernate 3.0 و ارائه‌ی جایگزینی جهت ICriteria API
اقای نصیری بابت راهنمایی خیلی متشکر
من ترسیدم برم سراغ کدهای nhibernate و کلا پروژه ام را از وی بی به سی شارپ تغییر دادم مشکل هم حل شد
مخصوصا با این تبدیل کننده شرکت تلریک
http://converter.telerik.com/batch.aspx
سریع تونستم هسته پروژه که با nhibernate سرو کار داره را از وی بی به سی شارپ انتقال بدم
باز هم بابت راهنمایی ممنونم
مطالب
رهنمودهای کد نویسی سی شارپ 3

دو فایل زیر مقاله و خلاصه مقاله‌ای در مورد روش‌های بهتر کد نویسی با سی شارپ 3 هستند.


این رهنمودها (و نه استانداردها) جهت بالا بردن کیفیت کد‌های تهیه شده، یک دست شدن آن‌ها در یک سازمان، تهیه مستندات بهتر و امکان نگهداری ساده‌تر آن‌ها، بسیار مؤثرند.
تعدادی از آن‌ها را در مقاله‌ی "زیباتر کد بنویسیم" دیده‌اید. مقالات فوق گردآوری و به روز رسانی اینگونه نکات جهت پوشش دادن سی شارپ 3 می‌باشند.

ماخذ