معرفی Ember
Would you like help creating single-page applications (SPAs)? Maybe you've worked with tools like jQuery and AJAX, but what about Ember? With a simple syntax and an emphasis on reuse and components, this JavaScript framework can make it very easy to create interactive pages. Get a close look at Ember, plus lots of demos and practical tips with popular experts Adam Tuliper and Christopher Harrison, in this three-hour event for the MVA community
کتاب Akka.NET مختصر و مفید
Akka.NET is an open-source actor model framework written exclusively for
Microsoft.NET in C# and compatible with .NET Core. It simplifies the
building of scalable, concurrent, high-throughput, and low-latency
systems, making life for software developers a bit easier. Zoran
Maksimovic's Akka.NET Succinctly will show readers what an actor
model is and how to work with actors in Akka.NET, taking them from an
actor's lifecycle through to unit testing.
همانطور که مستحضر هستید , مدیریت پکیجهای مایکروسافت با Nuget می باشد اما در ویژوال استودیو 2015 مدیریت پکیجهای سمت Client به Bower سپرده شده است , خوب این امر منطقی هم هست , تکنولوژیهای سمت Client منحصر به مایکروسافت نمیشود و در حقیقت بخش اعظم بازار در اختیار تولید کنندگانی است که اصلا هیچ اشنایی با تکنولوژیهای مایکروسافت ندارند مثل Jquery , BootStrap و ...
public class EditEmployeeModel { public string Email { get; set; } [CompareProperty("Email", ErrorMessage = "Email and Confirm Email must match")] public string ConfirmEmail { get; set; } }
OpenCVSharp #1
پردازش تصاویر علمی است برای پیاده سازی الگوریتمهای مختلفی بر روی تصاویر دیجیتال؛ برای مثال تشخیص خودکار شمارهی پلاک خودروهای وارد شدهی به محدودهی طرح ترافیک، تا تشخیص چهرهی افراد، در گوشیهای همراه. پردازش تصاویر، در صنایع مختلف، علوم پزشکی و همچنین نظامی، کاربردهای بسیاری دارند.
برای انجام این کار، کتابخانههای بسیار زیادی طراحی شدهاند؛ اما در این بین OpenCV جایگاه خاصی دارد. این کتابخانهی بسیار مشهور سورس باز، جهت پردازش تصاویر در سیستم عاملهای مختلفی مانند Windows, Mac, Linux, Android و iOS بکار میرود.
محصور کنندههای OpenCV مخصوص دات نت
تا امروز محصور کنندههای زیادی جهت استفادهی از کتابخانهی OpenCV در دات نت طراحی شدهاند که تعدادی از مهمترینهای آنها به شرح زیر هستند:
الف) Emgu CV
این کتابخانه، یکی از مشهورترین محصور کنندههای OpenCV است و دارای مجوزی دوگانه میباشد. برای کارهای سورس باز، مجوز GPL دارد (یعنی باید کارتان را سورس باز کنید) و برای کارهای تجاری باید مجوز آنرا بخرید. البته باید توجه داشت که مجوز کتابخانهی اصلی OpenCV از نوع BSD است و این محدودیتها را ندارد.
ب) OpenCvSharp
کتابخانهی OpenCvSharp دارای مجوز BSD است (همانند کتابخانهی اصلی OpenCV) و محدودیتی برای استفاده ندارد. هر دو نوع مدل برنامه نویسی OpenCV را که شامل متدهای C و ++C آناست، پشتیبانی میکند و در طراحی آن سعی شدهاست که بیشترین نزدیکی به طراحی اصلی OpenCV وجود داشته باشد. همچنین این کتابخانه چندسکویی بوده و با Mono لینوکسی نیز سازگار است و از دات نت 2 به بعد را نیز پشتیبانی میکند. جامعهی کاربری آن فعال است و مدام به روز میشود.
ج) SharperCV
دیگر نگهداری نمیشود.
د) OpenCVDotNet
آخرین تاریخ به روز رسانی آن سال 2007 است.
ه) DirectCV
آخرین تاریخ به روز رسانی آن سال 2011 است.
در این بین یکی از بهترین انتخابها، کتابخانهی OpenCvSharp ژاپنی است. مجوز استفادهی از آن محدود نیست. به روز رسانی مرتب و منظمی دارد و API آن طوری طراحی شدهاست که به سادگی بتوانید مثالهای C و ++C کتابخانهی OpenCV را تبدیل به معادلهای #C کنید.
نصب OpenCvSharp
برای نصب کتابخانهی OpenCvSharp میتوان از بستههای نیوگت آن کمک گرفت. این کتابخانه به همراه دو بستهی نیوگت ارائه میشود.
اگر فرمان ذیل را صادر کنید
PM> Install-Package OpenCvSharp-AnyCPU
و اگر دستور ذیل را اجرا کنید:
PM> Install-Package OpenCvSharp-WithoutDll
روش توصیه شدهی در اینجا، همان نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU است. به این ترتیب نگارشهای X86 و X64 کتابخانهی OpenCV سازگار با OpenCvSharp را نیز دریافت خواهید کرد.
نکتهای در مورد ارائهی نهایی پروژههای مبتنی بر OpenCV
OpenCV یک کتابخانهی native ویندوز است و دات نتی نیست . بنابراین DLLهای آن باید بسته به معماری CPU جاری، انتخاب شوند. یعنی اگر برنامهی دات نتی خود را در حالت Any CPU کامپایل میکنید، این برنامه در یک سیستم 64 بیتی، 64 بیتی رفتار میکند و در یک سیستم 32 بیتی، 32 بیتی. بنابراین باید دقت داشت که اگر سیستم جاری 64 بیتی است و میخواهید از اسمبلیهای X86 مربوط به OpenCV استفاده کنید، برنامه با پیام استثنای یافت نشدن OpenCV و BadImageFormatException کرش خواهد کرد. بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU شامل هر دو معماری X86 و X64 است و هر دو سری DLLهای OpenCV را به همراه دارد.
همچنین OpenCV تحت ویندوز، توسط کامپایلر ویژوال ++C، کامپایل شدهاست. به همین جهت در این حالت، علاوه بر نصب دات نت، نیاز است VC++ redistributable packages را نیز بر روی کامپیوتر کلاینت نصب کرد.
پس از نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU اگر به پوشهی bin برنامهی خود مراجعه کنید، پوشهی جدید dll را نیز میتوان مشاهده کرد. داخل این پوشه، دو پوشهی X86 و X64 وجود دارند که حاوی DLLهای اصلی OpenCV میباشند. در این پوشهها اگر برای مثال فایلی به نام msvcp120.dll را یافتید، یعنی این نگارش از OpenCV نیاز به بستههای مخصوص VC++ 12 دارد.
رعایت این دو نکته بسیار مهم است؛ در غیر اینصورت برنامهی شما آغاز نخواهد شد.
اولین برنامهی OpenCVSharp
پس از نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU، مقدمات نصب OpenCV به پایان میرسد. در ادامه یک برنامهی کنسول جدید را ایجاد کرده و کدهای ذیل را به آن اضافه کنید:
using OpenCvSharp; namespace OpenCVSharpSample01 { class Program { static void Main(string[] args) { var img = Cv.CreateImage(new CvSize(128, 128), BitDepth.U8, 1); for (var y = 0; y < img.Height; y++) { for (var x = 0; x < img.Width; x++) { Cv.Set2D(img, y, x, x + y); } } Cv.NamedWindow("window"); Cv.ShowImage("window", img); Cv.WaitKey(); Cv.DestroyWindow("window"); Cv.ReleaseImage(img); } } }
در این مثال یک تصویر 128*128 ایجاد شده و سپس با گرادیانی از رنگ خاکستری پر میشود. در ادامه یک پنجرهی native مخصوص OpenCV ایجاد شده و این تصویر در آن نمایش داده میشود.
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
- اصل Fork در اینجا
- تاریخچهی این Fork غیر رسمی در اینجا
- بستهی نیوگت آن در اینجا
چون تیم EF در نگارش فعلی این کتابخانه حاضر به افزودن این نوع جدید نشدهاست، بنابراین بجای بستهی اصلی Entity framework نیاز است بستهی EntityFrameworkWithHierarchyId را نصب کنید.
PM> install-package EntityFrameworkWithHierarchyId
یک تذکر مهم:
چون امضای دیجیتال این بسته، با امضای دیجیتال بستهی اصلی EF یکی نیست، اگر پروژهی شما صرفا از EF استفاده میکند، مشکلی نخواهید داشت. اما اگر برای مثال از ASP.NET Identity کامپایل شدهی برای کار با EF اصلی استفاده کنید، پیام یافت نشدن DLL مرتبط را دریافت خواهید کرد.
تعریفی مدلی با خاصیتی از نوع جدید HierarchyId
public class Employee { public int Id { get; set; } [Required, MaxLength(100)] public string Name { get; set; } [Required] public HierarchyId Node { get; set; } // نوع داده جدید }
تعریف Context و مقدار دهی اولیهی آن
در این حالت Context برنامه به همراه تنظیمات اولیهی Migrations آن یک چنین شکلی را پیدا خواهد کرد:
public class MyContext : DbContext { public DbSet<Employee> Employees { get; set; } public MyContext() : base("Connection1") { this.Database.Log = log => Console.WriteLine(log); } } public class Configuration : DbMigrationsConfiguration<MyContext> { public Configuration() { AutomaticMigrationsEnabled = true; AutomaticMigrationDataLossAllowed = true; } protected override void Seed(MyContext context) { if (context.Employees.Any()) return; context.Database.ExecuteSqlCommand( "ALTER TABLE [dbo].[Employees] ADD NodePath as Node.ToString() persisted"); context.Database.ExecuteSqlCommand( "ALTER TABLE [dbo].[Employees] ADD Level AS Node.GetLevel() persisted"); context.Database.ExecuteSqlCommand( "ALTER TABLE [dbo].[Employees] ADD ManagerNode as Node.GetAncestor(1) persisted"); context.Database.ExecuteSqlCommand( "ALTER TABLE [dbo].[Employees] ADD ManagerNodePath as Node.GetAncestor(1).ToString() persisted"); context.Database.ExecuteSqlCommand( "ALTER TABLE [dbo].[Employees] ADD CONSTRAINT [UK_EmployeeNode] UNIQUE NONCLUSTERED (Node)"); context.Database.ExecuteSqlCommand( "ALTER TABLE [dbo].[Employees] WITH CHECK ADD CONSTRAINT [EmployeeManagerNodeNodeFK] " + "FOREIGN KEY([ManagerNode]) REFERENCES [dbo].[Employees] ([Node])"); context.Employees.Add(new Employee { Name = "Root", Node = new HierarchyId("/") }); context.Employees.Add(new Employee { Name = "Emp1", Node = new HierarchyId("/1/") }); context.Employees.Add(new Employee { Name = "Emp2", Node = new HierarchyId("/2/") }); context.Employees.Add(new Employee { Name = "Emp3", Node = new HierarchyId("/1/1/") }); context.Employees.Add(new Employee { Name = "Emp4", Node = new HierarchyId("/1/1/1/") }); context.Employees.Add(new Employee { Name = "Emp5", Node = new HierarchyId("/2/1/") }); context.Employees.Add(new Employee { Name = "Emp6", Node = new HierarchyId("/1/2/") }); base.Seed(context); } }
همچنین چند فیلد محاسباتی نیز بر اساس امکانات توکار SQL Server اضافه شدهاند. متدهایی مانند ToString، GetLevel، GetAncestor و امثال آن جزئی از پیاده سازی توکار SQL Server هستند. همچنین این متدها توسط کتابخانهی EntityFrameworkWithHierarchyId نیز ارائه شدهاند.
کوئری نویسی
مرتب سازی رکوردها بر اساس HierarchyId آنها
using (var context = new MyContext()) { Console.WriteLine("\ngetItems OrderByDescending(employee => employee.Node)"); var employees = context.Employees.OrderByDescending(employee => employee.Node).ToList(); foreach (var employee in employees) { Console.WriteLine("{0} {1}", employee.Id, employee.Node); } }
SELECT [Extent1].[Id] AS [Id], [Extent1].[Name] AS [Name], [Extent1].[Node] AS [Node] FROM [dbo].[Employees] AS [Extent1] ORDER BY [Extent1].[Node] DESC 6 /2/1/ 3 /2/ 7 /1/2/ 5 /1/1/1/ 4 /1/1/ 2 /1/ 1 /
یافتن یک HierarchyId خاص و سپس یافتن کلیهی فرزندان آن در یک سطح پایینتر
using (var context = new MyContext()) { Console.WriteLine("\nGetAncestor(1) of /1/"); var firstItem = context.Employees.Single(employee => employee.Node == new HierarchyId("/1/")); foreach (var item in context.Employees.Where(employee => firstItem.Node == employee.Node.GetAncestor(1))) { Console.WriteLine("{0} {1}", item.Id, item.Name); } }
با این خروجی:
SELECT TOP (2) [Extent1].[Id] AS [Id], [Extent1].[Name] AS [Name], [Extent1].[Node] AS [Node] FROM [dbo].[Employees] AS [Extent1] WHERE cast('/1/' as hierarchyid) = [Extent1].[Node] SELECT [Extent1].[Id] AS [Id], [Extent1].[Name] AS [Name], [Extent1].[Node] AS [Node] FROM [dbo].[Employees] AS [Extent1] WHERE (@p__linq__0 = ([Extent1].[Node].GetAncestor(1))) OR ((@p__linq__0 IS NULL) AND ([Extent1].[Node].GetAncestor(1) IS NULL)) -- p__linq__0: '/1/' (Type = Object) 4 Emp3 7 Emp6
کوئریهای فوق را میتوان بجای استفاده از متد GetAncestor، با استفاده از متد IsDescendantOf به شکل زیر نیز نوشت:
var list = context.Employees.Where( employee => employee.Node.IsDescendantOf(new HierarchyId("/1/")) && employee.Node.GetLevel() == 2).ToList();
SELECT [Extent1].[Id] AS [Id], [Extent1].[Name] AS [Name], [Extent1].[Node] AS [Node] FROM [dbo].[Employees] AS [Extent1] WHERE (([Extent1].[Node].IsDescendantOf(cast('/1/' as hierarchyid))) = 1) AND (2 = ([Extent1].[Node].GetLevel()))
جابجا کردن نودها توسط متد GetReparentedValue
در کوئری ذیل، تمامی فرزندان ریشهی /1/ یافت شده و سپس والد آنها به صورت پویا تغییر داده میشود:
var items = context.Employees.Where(employee => employee.Node.IsDescendantOf(new HierarchyId("/1/"))) .Select(employee => new { Id = employee.Id, OrigPath = employee.Node, ReparentedValue = employee.Node.GetReparentedValue(new HierarchyId("/1/"), HierarchyId.GetRoot()), Level = employee.Node.GetLevel() }).ToList(); foreach (var item in items) { Console.WriteLine("Id:{0}; OrigPath:{1}; ReparentedValue:{2}; Level:{3}", item.Id, item.OrigPath, item.ReparentedValue, item.Level); }
SELECT [Extent1].[Id] AS [Id], [Extent1].[Node] AS [Node], [Extent1].[Node].GetReparentedValue(cast('/1/' as hierarchyid), hierarchyid::GetRoot()) AS [C1], [Extent1].[Node].GetLevel() AS [C2] FROM [dbo].[Employees] AS [Extent1] WHERE ([Extent1].[Node].IsDescendantOf(cast('/1/' as hierarchyid))) = 1 Id:2; OrigPath:/1/; ReparentedValue:/; Level:1 Id:4; OrigPath:/1/1/; ReparentedValue:/1/; Level:2 Id:5; OrigPath:/1/1/1/; ReparentedValue:/1/1/; Level:3 Id:7; OrigPath:/1/2/; ReparentedValue:/2/; Level:2
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید
HierarcyIdTests.zip
- برخلاف بسیاری از طراحیهای موجود، بر فراز هر موجودیت اصلی (منظور AggregateRoot) باید یک DTO که از این پس با عنوان Model از آنها یاد خواهیم کرد، تعریف شود.
- هیچ تراکنشی برای موجودیتهای فرعی یا همان Detailها نخواهیم داشت. این موجودیتها در تراکنش موجودیت اصلی مرتبط به آن مدیریت خواهند شد.
- هر Commandای که قرار است مرتبط با یک موجودیت اصلی در سیستم انجام پذیرد، باید از منطق تجاری آن موجودیت عبور کند و نباید با دور زدن منطق تجاری، از طرق مختلف تغییراتی بر آن موجودیت اعمال شود. (موضوع مهمی که در ادامه مطلب جاری تشریح خواهد شد)
- ویوهای مختلفی از یک موجودیت میتوان انتظار داشت که ویو پیشفرض آن در CrudService تدارک دیده شده است. برای سایر موارد نیاز است در سرویس مرتبط، متدهای Read مختلفی را پیادهسازی کنید.
- با اعمال اصل CQS، متدهای ثبت و ویرایش در کلاس سرویس پایه CRUD، بعد از انجام عملیات مربوطه، Id و RowVersion مدل ورودی و هچنین Id و TrackingState موجودیتهای فرعی وابسته، مقداردهی خواهند شد و نیاز به انجام یک Query دیگر و بازگشت آن به عنوان خروجی متدها نبوده است. به همین دلیل خروجی این متدها صرفا Result ای میباشد که نشان از امکان Failure بودن انجام آنها میباشد که با اصل مذکور در تضاد نمیباشد.
- ورودی متدهای Read شما که در اکثر موارد نیاز به مهیا کردن خروجی صفحهبندی شده دارند، باید از نوع PagedQueryModel و یا اگر همچنین نیاز به جستجوی پویا براساس فیلدهایی موجود در ReadModel مرتبط دارید، باید از نوع FilteredPagedQueryModel باشد. متدهای الحاقی برای اعمال خودکار این صفحهبندی و جستجوی پویا در نظر گرفته شده است. همچنین خروجی آنها در اکثر موارد از نوع IPagedQueryResult خواهد بود. اگر نیاز است تا جستجوی خاصی داشته باشید که خصوصیتی متناظر با آن فیلد در مدل Read وجود ندارد، لازم است تا از این QueryModelهای مطرح شده، ارثبری کرده و خصوصیت اضافی مدنظر خود را تعریف کنید. بدیهی است که اعمال جستجوی این موارد خاص به عهده توسعه دهنده میباشد.
- عملیات ثبت، ویرایش و حذف، برای کار بر روی لیستی از وهلههای Model، طراحی شدهاند. این موضوع در بسیاری از دومینها قابلیت مورد توجهی میباشد.
- رخداد متناظر با عملیات CUD مرتبط با هر موجودیت اصلی، به عنوان یکسری نقاط قابل گسترش (Extensibility Point) در اختیار سایر بخشهای سیستم میباشد. این رخدادها درون تراکنش جاری Raise خواهند شد؛ از این جهت امکان اعمال یکسری Rule جدید از سمت سایر موءلفههای سیستم موجود میباشد.
- برخلاف بسیاری از طراحیهای موجود، قصد ایجاد لایه انتزاعی برفراز EF Core به منظور رسیدن به Persistence Ignorance را ندارم. بنابراین امروز بسته DNTFrameworkCore.EntityFramework آن آماده میباشد. اگر توسعه دهندهای قصد یکپارچه کردن این زیرساخت را با سایر ORMها یا Micro ORMها داشته باشد، میتواند Pull Request خود را ارسال کند.
- خبر خوب اینکه هیچ وابستگی به AutoMapper به منظور نگاشت مابین موجودیتها و مدلهای متناظر آنها، در این زیرساخت وجود ندارد. با پیاده سازی متدهای MapToModel و MapToEntity میتوانید از کتابخانه Mapper مورد نظر خودتان استفاده کنید؛ یا به صورت دستی این کار را انجام دهید. بعد از چند سال استفاده از AutoMapper، این روزها خیلی اعتقادی به استفاده از آن ندارم.
- هیچ وابستگی به FluentValidation به منظور اعتبارسنجی ورودی متدها یا پیادهسازی قواعد تجاری، در این زیرساخت وجود ندارد. شما امکان استفاده از Attributeهای اعتبارسنجی توکار، پیاده سازی IValidatableObject توسط مدل یا در موارد خاص به منظور پیاده سازی قواعد تجاری پیچیده، پیاده سازی IModelValidator را دارید. با این حال برای یکپارچگی با این کتابخانه محبوب، میتوانید بسته نیوگت DNTFrameworkCore.FluentValidation را نصب کرده و استفاده کنید.
- با اعمال الگوی Template Method در پیاده سازی سرویس CRUD پایه، از طریق تعدادی متد با پیشوندهای Before و After متناظر با عملیات CUD میتوانید در فرآیند انجام آنها نیز دخالت داشته باشید؛ به عنوان مثال: BeforeEditAsync یا AfterCreateAsync
- باتوجه به اینکه در فرآیند انجام متدهای CUD، یکسری Event هم Raise خواهند شد و همچنین در خیلی از موراد شاید نیاز به فراخوانی SaveChange مرتبط با UnitOfWork جاری باشد، لذا مطمئنترین راه حل برای این قضیه و حفظ ثبات سیستم، همان استفاده از تراکنش محیطی میباشد. از این جهت متدهای مذکور با TransactionAttribute نیز تزئین شدهاند که برای فعال سازی این مکانیزم نیاز است تا TransactionInterceptor مربوطه را به سیستم معرفی کنید.
- ValidationInterceptor موجود در زیرساخت، در صورتیکه خروجی متد از نوع Result باشد، خطاهای ممکن را در قالب یک شی Result بازگشت خواهد داد؛ در غیر این صورت یک استثنای ValidationException پرتاب میشود که این مورد هم توسط GlobalExceptionFilter مدیریت خواهند شد و در قالب یک BadRequest به کلاینت ارسال خواهد شد.
- در سناریوهای Master-Detail، قرارداد این است که Detailها به همراه Master متناظر واکشی خواهند شد و در زمان ثبت و یا ویرایش هم همه آنها به همراه Master متناظر خود به سرور ارسال خواهند شد.
PM> Install-Package DNTFrameworkCore -Version 1.0.0 PM> Install-Package DNTFrameworkCore.EntityFramework -Version 1.0.0
[LocalizationResource(Name = "SharedResource", Location = "DNTFrameworkCore.TestAPI")] public class BlogModel : MasterModel<int>, IValidatableObject { public string Title { get; set; } [MaxLength(50, ErrorMessage = "Maximum length is 50")] public string Url { get; set; } public IEnumerable<ValidationResult> Validate(ValidationContext validationContext) { if (Title == "BlogTitle") { yield return new ValidationResult("IValidatableObject Message", new[] {nameof(Title)}); } } }
public class BlogValidator : FluentModelValidator<BlogModel> { public BlogValidator(IMessageLocalizer localizer) { RuleFor(b => b.Title).NotEmpty() .WithMessage(localizer["Blog.Fields.Title.Required"]); } }
public class BlogValidator : ModelValidator<BlogkModel> { public override IEnumerable<ModelValidationResult> Validate(BlogModel model) { yield return new ModelValidationResult(nameof(BlogkModel.Title), "Validation from IModelValidator"); } }
public interface IBlogService : ICrudService<int, BlogModel> { }
public class BlogService : CrudService<Blog, int, BlogModel>, IBlogService { public BlogService(CrudServiceDependency dependency) : base(dependency) { } protected override IQueryable<BlogModel> BuildReadQuery(FilteredPagedQueryModel model) { return EntitySet.AsNoTracking().Select(b => new BlogModel {Id = b.Id, RowVersion = b.RowVersion, Url = b.Url, Title = b.Title}); } protected override Blog MapToEntity(BlogModel model) { return new Blog { Id = model.Id, RowVersion = model.RowVersion, Url = model.Url, Title = model.Title, NormalizedTitle = model.Title.ToUpperInvariant() //todo: normalize based on your requirement }; } protected override BlogModel MapToModel(Blog entity) { return new BlogModel { Id = entity.Id, RowVersion = entity.RowVersion, Url = entity.Url, Title = entity.Title }; } }
[LocalizationResource(Name = "SharedResource", Location = "DNTFrameworkCore.TestAPI")] public class TaskModel : MasterModel<int>, IValidatableObject { public string Title { get; set; } [MaxLength(50, ErrorMessage = "Validation from DataAnnotations")] public string Number { get; set; } public string Description { get; set; } public TaskState State { get; set; } = TaskState.Todo; public IEnumerable<ValidationResult> Validate(ValidationContext validationContext) { if (Title == "IValidatableObject") { yield return new ValidationResult("Validation from IValidatableObject"); } } }
public class TaskReadModel : MasterModel<int> { public string Title { get; set; } public string Number { get; set; } public TaskState State { get; set; } = TaskState.Todo; public DateTimeOffset CreationDateTime { get; set; } public string CreatorUserDisplayName { get; set; } }
public class TaskValidator : ModelValidator<TaskModel> { public override IEnumerable<ModelValidationResult> Validate(TaskModel model) { if (!Enum.IsDefined(typeof(TaskState), model.State)) { yield return new ModelValidationResult(nameof(TaskModel.State), "Validation from IModelValidator"); } } }
public interface ITaskService : ICrudService<int, TaskReadModel, TaskModel, TaskFilteredPagedQueryModel> { }
public class TaskFilteredPagedQueryModel : FilteredPagedQueryModel { public TaskState? State { get; set; } }
پیاده سازی واسط ITaskService با استفاده از AutoMapper
public class TaskService : CrudService<Task, int, TaskReadModel, TaskModel, TaskFilteredPagedQueryModel>, ITaskService { private readonly IMapper _mapper; public TaskService(CrudServiceDependency dependency, IMapper mapper) : base(dependency) { _mapper = mapper ?? throw new ArgumentNullException(nameof(mapper)); } protected override IQueryable<TaskReadModel> BuildReadQuery(TaskFilteredPagedQueryModel model) { return EntitySet.AsNoTracking() .WhereIf(model.State.HasValue, t => t.State == model.State) .ProjectTo<TaskReadModel>(_mapper.ConfigurationProvider); } protected override Task MapToEntity(TaskModel model) { return _mapper.Map<Task>(model); } protected override TaskModel MapToModel(Task entity) { return _mapper.Map<TaskModel>(entity); } }
به عنوان مثال در کلاس بالا برای نگاشت مابین مدل و موجودیت، از واسط IMapper کتابخانه AutoMapper استفاده شدهاست و همچنین عملیات جستجوی سفارشی در همان متد BuildReadQuery برای تولید کوئری متد Read پیشفرض، قابل ملاحظه میباشد.
مثال سوم: پیادهسازی سرویس یک موجودیت اصلی به همراه تعدادی موجودیت فرعی وابسته (سناریوهای Master-Detail)
گام اول: طراحی Modelهای متناظر
public class UserModel : MasterModel { public string UserName { get; set; } public string DisplayName { get; set; } public string Password { get; set; } public bool IsActive { get; set; } public ICollection<UserRoleModel> Roles { get; set; } = new HashSet<UserRoleModel>(); public ICollection<PermissionModel> Permissions { get; set; } = new HashSet<PermissionModel>(); public ICollection<PermissionModel> IgnoredPermissions { get; set; } = new HashSet<PermissionModel>(); }
مدل بالا متناظر است با موجودیت کاربر سیستم، که به یکسری گروه کاربری متصل میباشد و همچنین دارای یکسری دسترسی مستقیم بوده و یا یکسری دسترسی از او گرفته شدهاست. مدلهای Detail نیز از قرارداد خاصی پیروی خواهند کرد که در ادامه مشاهده خواهیم کرد.
public class PermissionModel : DetailModel<int> { public string Name { get; set; } }
به عنوان مثال PermissionModel بالا از DetailModel جنریکای ارثبری کرده است که دارای Id و TrackingState نیز میباشد.
public class UserRoleModel : DetailModel<int> { public long RoleId { get; set; } }
شاید در نگاه اول برای گروههای کاربری یک کاربر کافی بود تا یک لیست ساده از long را از کلاینت دریافت کنیم. در این صورت نیاز است تا برای تمام موجودیتهای سیستم که چنین شرایط مشابهی را دارند، عملیات ثبت، ویرایش و حذف متناظر با تک تک Detailها را دستی مدیریت کنید. روش فعلی خصوصا برای سناریوهای منفصل به مانند پروژههای تحت وب، پیشنهاد میشود.
گام دوم: پیاده سازی اعتبارسنج مستقل
public class UserValidator : FluentModelValidator<UserModel> { private readonly IUnitOfWork _uow; public UserValidator(IUnitOfWork uow, IMessageLocalizer localizer) { _uow = uow ?? throw new ArgumentNullException(nameof(uow)); RuleFor(m => m.DisplayName).NotEmpty() .WithMessage(localizer["User.Fields.DisplayName.Required"]) .MinimumLength(3) .WithMessage(localizer["User.Fields.DisplayName.MinimumLength"]) .MaximumLength(User.MaxDisplayNameLength) .WithMessage(localizer["User.Fields.DisplayName.MaximumLength"]) .Matches(@"^[\u0600-\u06FF,\u0590-\u05FF,0-9\s]*$") .WithMessage(localizer["User.Fields.DisplayName.RegularExpression"]) .DependentRules(() => { RuleFor(m => m).Must(model => !CheckDuplicateDisplayName(model.DisplayName, model.Id)) .WithMessage(localizer["User.Fields.DisplayName.Unique"]) .OverridePropertyName(nameof(UserModel.DisplayName)); }); RuleFor(m => m.UserName).NotEmpty() .WithMessage(localizer["User.Fields.UserName.Required"]) .MinimumLength(3) .WithMessage(localizer["User.Fields.UserName.MinimumLength"]) .MaximumLength(User.MaxUserNameLength) .WithMessage(localizer["User.Fields.UserName.MaximumLength"]) .Matches("^[a-zA-Z0-9_]*$") .WithMessage(localizer["User.Fields.UserName.RegularExpression"]) .DependentRules(() => { RuleFor(m => m).Must(model => !CheckDuplicateUserName(model.UserName, model.Id)) .WithMessage(localizer["User.Fields.UserName.Unique"]) .OverridePropertyName(nameof(UserModel.UserName)); }); RuleFor(m => m.Password).NotEmpty() .WithMessage(localizer["User.Fields.Password.Required"]) .When(m => m.IsNew, ApplyConditionTo.CurrentValidator) .MinimumLength(6) .WithMessage(localizer["User.Fields.Password.MinimumLength"]) .MaximumLength(User.MaxPasswordLength) .WithMessage(localizer["User.Fields.Password.MaximumLength"]); RuleFor(m => m).Must(model => !CheckDuplicateRoles(model)) .WithMessage(localizer["User.Fields.Roles.Unique"]) .When(m => m.Roles != null && m.Roles.Any(r => !r.IsDeleted)); } private bool CheckDuplicateUserName(string userName, long id) { var normalizedUserName = userName.ToUpperInvariant(); return _uow.Set<User>().Any(u => u.NormalizedUserName == normalizedUserName && u.Id != id); } private bool CheckDuplicateDisplayName(string displayName, long id) { var normalizedDisplayName = displayName.NormalizePersianTitle(); return _uow.Set<User>().Any(u => u.NormalizedDisplayName == normalizedDisplayName && u.Id != id); } private bool CheckDuplicateRoles(UserModel model) { var roles = model.Roles.Where(a => !a.IsDeleted); return roles.GroupBy(r => r.RoleId).Any(r => r.Count() > 1); } }
به عنوان مثال در این اعتبارسنج بالا، قواعدی از جمله بررسی تکراری بودن نامکاربری و از این دست اعتبارسنجیها نیز انجام شده است. نکته حائز اهمیت آن متد CheckDuplicateRoles میباشد:
private bool CheckDuplicateRoles(UserModel model) { var roles = model.Roles.Where(a => !a.IsDeleted); return roles.GroupBy(r => r.RoleId).Any(r => r.Count() > 1); }
با توجه به «نکته مهم» ابتدای بحث، model.Roles، شامل تمام گروههای کاربری متصل شده به کاربر میباشند که در این لیست برخی از آنها با TrackingState.Deleted، برخی دیگر با TrackingState.Added و ... علامتگذاری شدهاند. لذا برای بررسی یکتایی و عدم تکرار در این سناریوها نیاز به اجری پرسوجویی بر روی دیتابیس نمیباشد. بدین منظور، با اعمال یک شرط، گروههای حذف شده را از بررسی خارج کردهایم؛ چرا که آنها بعد از عبور از منطق تجاری، حذف خواهند شد.
گام سوم: پیادهسازی سرویس متناظر
public interface IUserService : ICrudService<long, UserReadModel, UserModel> { }
public class UserService : CrudService<User, long, UserReadModel, UserModel>, IUserService { private readonly IUserManager _manager; public UserService(CrudServiceDependency dependency, IUserManager manager) : base(dependency) { _manager = manager ?? throw new ArgumentNullException(nameof(manager)); } protected override IQueryable<User> BuildFindQuery() { return base.BuildFindQuery() .Include(u => u.Roles) .Include(u => u.Permissions); } protected override IQueryable<UserReadModel> BuildReadQuery(FilteredPagedQueryModel model) { return EntitySet.AsNoTracking().Select(u => new UserReadModel { Id = u.Id, RowVersion = u.RowVersion, IsActive = u.IsActive, UserName = u.UserName, DisplayName = u.DisplayName, LastLoggedInDateTime = u.LastLoggedInDateTime }); } protected override User MapToEntity(UserModel model) { return new User { Id = model.Id, RowVersion = model.RowVersion, IsActive = model.IsActive, DisplayName = model.DisplayName, UserName = model.UserName, NormalizedUserName = model.UserName.ToUpperInvariant(), NormalizedDisplayName = model.DisplayName.NormalizePersianTitle(), Roles = model.Roles.Select(r => new UserRole {Id = r.Id, RoleId = r.RoleId, TrackingState = r.TrackingState}).ToList(), Permissions = model.Permissions.Select(p => new UserPermission { Id = p.Id, TrackingState = p.TrackingState, IsGranted = true, Name = p.Name }).Union(model.IgnoredPermissions.Select(p => new UserPermission { Id = p.Id, TrackingState = p.TrackingState, IsGranted = false, Name = p.Name })).ToList() }; } protected override UserModel MapToModel(User entity) { return new UserModel { Id = entity.Id, RowVersion = entity.RowVersion, IsActive = entity.IsActive, DisplayName = entity.DisplayName, UserName = entity.UserName, Roles = entity.Roles.Select(r => new UserRoleModel {Id = r.Id, RoleId = r.RoleId, TrackingState = r.TrackingState}).ToList(), Permissions = entity.Permissions.Where(p => p.IsGranted).Select(p => new PermissionModel { Id = p.Id, TrackingState = p.TrackingState, Name = p.Name }).ToList(), IgnoredPermissions = entity.Permissions.Where(p => !p.IsGranted).Select(p => new PermissionModel { Id = p.Id, TrackingState = p.TrackingState, Name = p.Name }).ToList() }; } protected override Task BeforeSaveAsync(IReadOnlyList<User> entities, List<UserModel> models) { ApplyPasswordHash(entities, models); ApplySerialNumber(entities, models); return base.BeforeSaveAsync(entities, models); } private void ApplySerialNumber(IEnumerable<User> entities, IReadOnlyList<UserModel> models) { var i = 0; foreach (var entity in entities) { var model = models[i++]; if (model.IsNew || !model.IsActive || !model.Password.IsEmpty() || model.Roles.Any(a => a.IsNew || a.IsDeleted) || model.IgnoredPermissions.Any(p => p.IsDeleted || p.IsNew) || model.Permissions.Any(p => p.IsDeleted || p.IsNew)) { entity.SerialNumber = _manager.NewSerialNumber(); } else { //prevent include SerialNumber in update query UnitOfWork.Entry(entity).Property(a => a.SerialNumber).IsModified = false; } } } private void ApplyPasswordHash(IEnumerable<User> entities, IReadOnlyList<UserModel> models) { var i = 0; foreach (var entity in entities) { var model = models[i++]; if (model.IsNew || !model.Password.IsEmpty()) { entity.PasswordHash = _manager.HashPassword(model.Password); } else { //prevent include PasswordHash in update query UnitOfWork.Entry(entity).Property(a => a.PasswordHash).IsModified = false; } } } }
در سناریوهای Master-Detail نیاز است متد دیگری تحت عنوان BuildFindQuery را نیز بازنویسی کنید. این متد برای بقیه حالات نیاز به بازنویسی نداشت؛ چرا که یک تک موجودیت واکشی میشد و خبری از موجودیتهای Detail نبود. در اینجا لازم است تا روش تولید کوئری FindAsyn رو بازنویسی کنیم تا جزئیات دیگری را نیز واکشی کنیم. به عنوان مثال در اینجا Roles و Permissions کاربر نیز Include شدهاند.
نکته: بازنویسی BuildFindQuery را شاید بتوان با روشهای دیگری هم مانند تزئین موجودیتهای وابسته با یک DetailOfAttribute و مشخص کردن نوع موجودیت اصلی، نیز جایگزین کرد.
متدهای MapToModel و MapToEntity هم به مانند قبل پیادهسازی شدهاند. موضوع دیگری که در برخی از سناریوها پیش خواهد آمد، مربوط است به خصوصیتی که در زمان ثبت ضروری میباشد، ولی در زمان ویرایش اگر مقدار داشت باید با اطلاعات موجود در دیتابیس جایگزین شود؛ مانند Password و SerialNumber در موجودیت کاربر. برای این حالت میتوان از متد BeforeSaveAsync بهره برد؛ به عنوان مثال برای SerialNumber:
private void ApplySerialNumber(IEnumerable<User> entities, IReadOnlyList<UserModel> models) { var i = 0; foreach (var entity in entities) { var model = models[i++]; if (model.IsNew || !model.IsActive || !model.Password.IsEmpty() || model.Roles.Any(a => a.IsNew || a.IsDeleted) || model.IgnoredPermissions.Any(p => p.IsDeleted || p.IsNew) || model.Permissions.Any(p => p.IsDeleted || p.IsNew)) { entity.SerialNumber = _manager.NewSerialNumber(); } else { //prevent include SerialNumber in update query UnitOfWork.Entry(entity).Property(a => a.SerialNumber).IsModified = false; } } }
در اینجا ابتدا بررسی شدهاست که اگر کاربر، جدید میباشد، غیرفعال شده است، کلمه عبور او تغییر داده شده است و یا تغییراتی در دسترسیها و گروههای کاربری او وجود دارد، یک SerialNumber جدید ایجاد کند. در غیر این صورت با توجه به اینکه برای عملیات ویرایش، به صورت منفصل عمل میکنیم، نیاز است تا به شکل بالا، از قید این فیلد در کوئری ویرایش، جلوگیری کنیم.
نکته: متد BeforeSaveAsync دقیقا بعد از ردیابی شدن وهلههای موجودیت توسط Context برنامه و دقیقا قبل از UnitOfWork.SaveChange فراخوانی خواهد شد.
دوره آموزشی چهار ساعته Blazor Hybrid
Learn Blazor Hybrid - Full Course for Beginners | Build cross-platform apps in C#
Let's start our journey together to build beautiful native cross-platform apps for iOS, Android, macOS, and Windows with Blazor Hybrid, .NET MAUI, C#, and Visual Studio! In this full workshop, I will walk you through everything you need to know about .NET MAUI and building your very first app. You will learn the basics including how to build user interfaces with Razor, how to show data from the internet, how to navigate between pages and combine .NET MAUI pages with Razor pages, access platform features like geolocation, and theme your app for light theme and dark theme. This course has everything you need to learn the basics and set you up for success when building apps with Blazor Hybrid!
Chapters:
00:00:00 - Intro to the Blazor Hybrid Workshop
00:04:28 - What is Blazor Hybrid & How to Install
00:06:51 - First Blazor Hybrid App & Architecture
00:21:40 - Get Code to Build Your First Blazor Hybrid App
00:26:38 - Blazor Hybrid Project Walkthrough
00:39:22 - Start to Build First Blazor Hybrid App
01:03:10 - Event Handling, Data Binding and Parameters (Slides)
01:09:00 - Add Monkey Data & Fluent UI Blazor Components
01:32:08 - Navigation, NavigationManager, .NET MAUI Pages (Slides)
01:39:19 - Navigation with NavigationManager
01:52:39 - Navigation with NavLinks
01:57:21 - Add .NET MAUI Pages & Components
02:21:11 - Access Platform Functionality (Slides)
02:27:57 - Check Network Connectivity
02:38:04 - Get User Location with Geolocation
02:49:09 - Integration with Other Apps
02:57:42 - App Theming, Light Theme, Dark Theme (Slides)
03:05:36 - JavaScript Interoperability with IJSRuntime
03:20:48 - Theming FluentUI Blazor Components
03:26:05 - Style Status Bar with .NET MAUI Community Toolkit
03:39:00 - .NET MAUI Light & Dark Theme with AppThemeBinding
03:42:58 - Sharing State & Creating Reusable Components (Slides)
03:47:27 - Implement Shared State Blazor Hybrid & .NET MAUI
04:02:47 - Create Reusable Razor Components
04:08:31 - CONGRATULATIONS!