مطالب دوره‌ها
Lazy loading در تزریق وابستگی‌ها به کمک StructureMap
پیشنیاز این بحث، مطلب «استفاده از StructureMap به عنوان یک IoC Container» می‌باشد که پیشتر در این سری مطالعه کردید (در حد نحوه نصب StructureMap و آشنایی با تنظیمات اولیه آن)

ابتدا ساختار بحث جاری را به نحو زیر درنظر بگیرید:
namespace DI04.Services
{
    public interface IAccounting
    {
        void CreateInvoice(int orderId, int count);
    }
}

namespace DI04.Services
{
    public interface ISales
    {
        bool ShippingAllowed(int orderId);
    }
}

namespace DI04.Services
{
    public interface IOrderHandler
    {
        void Handle(int orderId, int count);
    }
}

using System;

namespace DI04.Services
{
    public class Accounting : IAccounting
    {
        public Accounting()
        {
            Console.WriteLine("Accounting ctor.");
        }

        public void CreateInvoice(int orderId, int count)
        {
            // ...
        }
    }
}

using System;

namespace DI04.Services
{
    public class Sales : ISales
    {
        public Sales()
        {
            Console.WriteLine("Sales ctor.");
        }

        public bool ShippingAllowed(int orderId)
        {
            // فقط جهت آزمایش سیستم
            return false;
        }
    }
}

using System;

namespace DI04.Services
{
    public class OrderHandler : IOrderHandler
    {
        private readonly IAccounting _accounting;
        private readonly ISales _sales;
        public OrderHandler(IAccounting accounting, ISales sales)
        {
            Console.WriteLine("OrderHandler ctor.");
            _accounting = accounting;
            _sales = sales;
        }

        public void Handle(int orderId, int count)
        {
            if (_sales.ShippingAllowed(orderId))
            {
                _accounting.CreateInvoice(orderId, count);
            }
        }
    }
}
در اینجا کار مدیریت سفارشات در کلاس OrderHandler انجام می‌شود. این کلاس دارای دو وابستگی تزریق شده در سازنده کلاس می‌باشد.
در متد Handle، اگر مجوز کار توسط متد ShippingAllowed صادر شد، آنگاه کار نهایی توسط متد CreateInvoice باید صورت گیرد. با توجه به اینکه تزریق وابستگی‌ها در سازنده کلاس صورت می‌گیرد، نیاز است پیش از وهله سازی کلاس OrderHandler، هر دو وابستگی آن وهله سازی و تزریق شوند. در حالیکه در مثال جاری هیچگاه به وهله‌ای از نوع IAccounting نیاز نخواهد شد؛ زیرا متد ShippingAllowed در این مثال، فقط false بر می‌گرداند.
و از این نمونه‌ها زیاد هستند. کلاس‌هایی با تعداد متدهای بالا و تعداد وابستگی‌های قابل توجه که ممکن است در طول عمر شیء وهله سازی شده این کلاس، تنها به یکی از این وابستگی‌ها نیاز شود و نه به تمام آن‌ها.
راه حلی برای این مساله در دات نت 4 با معرفی کلاس Lazy ارائه شده است؛ به این نحو که اگر برای مثال در اینجا accounting را Lazy تعریف کنیم، تنها زمانی وهله سازی خواهد شد که به آن نیاز باشد و نه پیش از آن.
 private readonly Lazy<IAccounting> _accounting;

سؤال: Lazy loading تزریق وابستگی‌ها را چگونه می‌توان توسط StructureMap فعال ساخت؟

ابتدا تعاریف کلاس  OrderHandlerرا به نحو زیر بازنویسی می‌کنیم:
using System;

namespace DI04.Services
{
    public class OrderHandlerLazy : IOrderHandler
    {
        private readonly Lazy<IAccounting> _accounting;
        private readonly Lazy<ISales> _sales;
        public OrderHandlerLazy(Lazy<IAccounting> accounting, Lazy<ISales> sales)
        {
            Console.WriteLine("OrderHandlerLazy ctor.");
            _accounting = accounting;
            _sales = sales;
        }

        public void Handle(int orderId, int count)
        {
            if (_sales.Value.ShippingAllowed(orderId))
            {
                _accounting.Value.CreateInvoice(orderId, count);
            }
        }
    }
}
در اینجا سازنده‌های کلاس، به صورت Lazy معرفی شده‌اند. دسترسی به فیلدهای sales و accounting نیز اندکی تغییر کرده‌اند و اینبار از طریق خاصیت Value آن‌ها باید انجام شود.
مرحله نهایی هم اندکی تغییر در نحوه معرفی تنظیمات اولیه StructureMap است:
using System;
using DI04.Services;
using StructureMap;

namespace DI04
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            // تنظیمات اولیه برنامه که فقط یکبار باید در طول عمر برنامه انجام شود
            ObjectFactory.Initialize(x =>
            {
                x.For<IOrderHandler>().Use<OrderHandlerLazy>();

                // Lazy loading
                x.For<Lazy<IAccounting>>().Use(c => new Lazy<IAccounting>(c.GetInstance<Accounting>));
                x.For<Lazy<ISales>>().Use(c => new Lazy<ISales>(c.GetInstance<Sales>));
            });

            var orderHandler = ObjectFactory.GetInstance<IOrderHandler>();
            orderHandler.Handle(orderId: 1, count: 10);
        }
    }
}
به این ترتیب زمانیکه برنامه به sales.Value می‌رسد آنگاه نیاز به وهله سازی شیء متناظر با آن‌را خواهد داشت که در اینجا از طریق متد GetInstance به آن ارسال خواهد گردید.

خروجی برنامه در این حالت:
OrderHandlerLazy ctor.
Sales ctor.
همانطور که مشاهده می‌کنید، هرچند کلاس OrderHandlerLazy دارای دو وابستگی تعریف شده در سازنده کلاس است، اما تنها وابستگی Sales آن زمانیکه به آن نیاز شده، وهله سازی گردیده است و خبری از وهله سازی کلاس Accounting نیست (چون مطابق تعاریف کلاس‌های برنامه هیچگاه به مسیر accounting.Value نخواهیم رسید؛ بنابراین نیازی هم به وهله سازی آن نخواهد بود).


دریافت مثال این قسمت
DI04.zip
مطالب
فعالسازی امکانات Refactoring افزونه‌ی Roslynator در VSCode
یکی از قابلیت‌های افزونه‌ی C# for Visual Studio Code پس از نگارش 1.10.0 آن، امکان بارگذاری افزونه‌های مخصوص Roslyn است که قابلیت‌های Refactoring را به همراه دارند؛ مانند افزونه‌ی معروف و جامع Roslynator. البته هنوز افزونه‌های Analyzers مبتنی بر Roslyn، با VSCode سازگاری ندارند که قرار است در نگارش‌های آتی افزوده شوند. در این مطلب، نحوه‌ی فعالسازی افزونه‌های Roslyn refactoring ثالث را بررسی خواهیم کرد.


فعالسازی قدم به قدم Roslyn refactoring افزونه‌ی Roslynator

الف) فایل VSIX آن‌را از اینجا دریافت کنید و سپس پسوند آن‌را به zip تغییر دهید.
ب) این فایل zip را در پوشه‌ای مشخص باز کنید.
ج) پس از باز کردن این فایل zip، دو فایل Roslynator.VisualStudio.Core.dll و Roslynator.VisualStudio.dll آن‌را حذف کنید. این فایل‌ها مخصوص نگارش کامل ویژوال استودیو هستند و در صورت وجود، با سیستم بارگذاری افزونه‌های OmniSharp تداخل می‌کنند.
د) در آخر مسیر زیر را گشوده:
%USERPROFILE%/.omnisharp
و سپس فایل جدید omnisharp.json را با محتوای ذیل، در آن مسیر ایجاد کنید:
{
  "RoslynExtensionsOptions": {
    "LocationPaths": [
      "C:\\lib\\roslynator"
    ]
  }
}
که در اینجا مسیر ذکر شده، به پوشه‌ای اشاره می‌کند که فایل zip افزونه را در آنجا گشوده‌اید (به ذکر \\ هم دقت داشته باشید؛ تا فایل json نهایی، به درستی تشکیل شود).

اکنون اگر VSCode را اجرا کنید، شاهد افزوده شدن امکانات Refactoring مخصوص افزونه‌ی Roslynator به لیست Refactoring پیش‌فرض OmniSharp خواهید بود:



خودکار سازی دریافت، نصب و فعالسازی Roslyn refactoring افزونه‌ی Roslynator

مراحل فوق را می‌توان تبدیل به یک اسکریپت پاورشل کرد که با هر بار اجرای آن، به صورت خودکار کار دریافت و نصب این افزونه صورت گیرد:
Write-Host "Download, unzip and enable Roslynator for Visual Studio Code"

$name = "josefpihrt.Roslynator2017"
$url = "https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=$name"
$currentDir = $PSScriptRoot
$file = "$currentDir\Roslynator.zip"

$pattern = "<script class=`"vss-extension`" defer=`"defer`" type=`"application\/json`">(.*?)<\/script>"
$regex = [regex]"(?m)$pattern"
Write-Host "Grab the home page of the $name."
$dom = (New-Object Net.WebClient).DownloadString($url); 
if($dom -and $dom -match $pattern) 
{
    $matches = $regex.Match($dom)
    $jsonText = $matches[0].Groups[1]

    $json = ConvertFrom-Json $jsonText

    $version = $Json.versions[0].version # Parse the json in the page for the latest version number
    $parts = $name.Split(".")
    $publisher = $parts[0]
    $package = $parts[1]

    # Assemble the url for the vsix package
    $packageUrl = "https://marketplace.visualstudio.com/_apis/public/gallery/publishers/$publisher/vsextensions/$package/$version/vspackage"
    Write-Host "Download the vsix package: $packageUrl"
    (New-Object Net.WebClient).DownloadFile($packageUrl, $file)

    Write-Host "Using $currentDir as the current dir."
    Write-Host "Unzip $file."
    $shellApp = new-object -com shell.application 
    $zipFile = $shellApp.namespace($file) 
    $destination = $shellApp.namespace($currentDir) 
    $destination.Copyhere($zipFile.items(), 0x14)# overwrite and be silent

    Write-Host "Delete VS specific files. Otherwise they will interfere with the MEF services inside OmniSharp."
    Remove-Item "$currentDir\Roslynator.VisualStudio.Core.dll","$currentDir\Roslynator.VisualStudio.dll", "$currentDir\Roslynator.VisualStudio.pkgdef"

    $omnisharpJsonFilePath = "$env:USERPROFILE\.omnisharp\omnisharp.json";
    Write-Host "Create $omnisharpJsonFilePath file."
    $omnisharpJson = @" 
{{
  "RoslynExtensionsOptions": {{
    "LocationPaths": [
      "{0}"
    ]
  }}
}}
"@ -f $currentDir -Replace "\\","\\"
    $omnisharpJson | Out-File "$omnisharpJsonFilePath" -Confirm

    Write-Host "Done!"
}
else
{
    Write-Host "Failed to find the packageUrl!"
}
کدهای فوق را با نام فرضی update.ps1 ذخیره کنید (و یا از اینجا دریافت کنید: update.zip ). سپس می‌توانید آن‌را با اجرای دستور update.ps1\.، اجرا کرده و به صورت خودکار شاهد این مراحل باشید:
PS D:\Prog\1396\RoslynatorVSCode> .\update.ps1
Download, unzip and enable Roslynator for Visual Studio Code
Grab the home page of the josefpihrt.Roslynator2017.
Download the vsix package: https://marketplace.visualstudio.com/_apis/public/gallery/publishers/josefpihrt/vsextensions/Roslynator2017/1.7.0/vspackage
Using D:\Prog\1396\RoslynatorVSCode as the current dir.
Unzip D:\Prog\1396\RoslynatorVSCode\Roslynator.zip.
Delete VS specific files. Otherwise they will interfere with the MEF services inside OmniSharp.
Create C:\Users\Vahid\.omnisharp\omnisharp.json file.

Confirm
Are you sure you want to perform this action?
Performing the operation "Output to File" on target "C:\Users\Vahid\.omnisharp\omnisharp.json".
[Y] Yes  [A] Yes to All  [N] No  [L] No to All  [S] Suspend  [?] Help (default is "Y"):
Done!
ابتدا صفحه‌ی اصلی این افزونه دریافت می‌شود. سپس از داخل آن، پارامترهای مخصوص دانلود افزونه استخراج و آدرس دریافت نهایی آن تشکیل می‌شود.
در ادامه این افزونه دریافت شده و در پوشه‌ی جاری باز خواهد شد. سپس فایل omnisharp.json نیز به صورت خودکار تشکیل و مقدار دهی می‌شود.
اکنون اگر VSCode را اجرا کنید، همه چیز آماده بوده و امکانات این افزونه در دسترس خواهند بود.
اشتراک‌ها
ASP.NET 5 Beta7 منتشر شد

ASP.NET 5 beta7 is now available both on NuGet and as a tooling update to Visual Studio 2015! This release also includes the first public preview of the .NET Execution Environment (DNX) for Mac and Linux based on .NET Core – no Mono required.

ASP.NET 5 Beta7 منتشر شد
اشتراک‌ها
Json.NET 8.0 منتشر شد

To reduce allocations and memory usage when serializing Json.NET 8.0 adds a new IArrayPool interface. Json.NET is already very lean when it comes to allocations, working with raw characters on array buffers instead of allocated strings, but those buffers can easily grow large, and a new buffer is created each time JSON is read or written. IArrayPool allows array buffers to be reused, similar to connection pooling with a database, or thread pooling in .NET. 

Json.NET 8.0 منتشر شد
اشتراک‌ها
Visual Studio 2019 version 16.1.4 منتشر شد
Visual Studio 2019 version 16.1.4 منتشر شد
اشتراک‌ها
NET 8 RC1. منتشر شد

.NET 8 RC1 is now available. This is our first of two release candidates. This release includes a new AOT mode for both Android and WASM, System.Text.Json improvements, and Azure Managed Identity support for containers. Now is great time to pick up and test .NET 8 if you haven’t yet.  

NET 8 RC1. منتشر شد
اشتراک‌ها
BenchmarkDotNet v0.10.13 منتشر شد

BenchmarkDotNet v0.10.13 has been released! This release includes:

  • Mono Support for DisassemblyDiagnoser: Now you can easily get an assembly listing not only on .NET Framework/.NET Core, but also on Mono. It works on Linux, macOS, and Windows (Windows requires installed cygwin with obj and as). (See #541)
  • Support ANY CoreFX and CoreCLR builds: BenchmarkDotNet allows the users to run their benchmarks against ANY CoreCLR and CoreFX builds. You can compare your local build vs MyGet feed or Debug vs Release or one version vs another. (See #651)
  • C# 7.2 support (See #643)
  • .NET 4.7.1 support (See 28aa94)
  • Support Visual Basic project files (.vbroj) targeting .NET Core (See #626)
  • DisassemblyDiagnoser now supports generic types (See #640)
  • Now it's possible to benchmark both Mono and .NET Core from the same app (See #653)
  • Many bug fixes (See details below) 
BenchmarkDotNet v0.10.13 منتشر شد
مطالب
اصول طراحی شیء گرا: OO Design Principles

قصد دارم مجموعه ای کامل از اصول طراحی شیء گرا، الگوهای طراحی و best practice ‌های مربوطه را ارائه دهم. از این رو ابتدا با اصول طراحی شروع می‌کنم. سپس در مقالات آتی به الگوهای مختلف خواهم پرداخت و تا جایی که معلومات اجازه دهد مشخص خواهم کرد که هر الگو متمرکز بر رعایت کدام یک از اصول است و اینکه آیا مناسب است از الگوی مورد نظر استفاده کنیم.

این مطالب نیز چکیده ای از آموزش‌های Lynda, Pluralsight , SkillFeed  و کتاب های Gang of four, Headfirst Design patterns  و ... میباشد


اصل اول: Encapsulate what varies

"آنچه را که تغییر می‌کند مشخص و جدا کن یا به عبارتی آنرا کپسوله کن"

برای آنکه بتوانیم کدی منعطف، قابل استفاده مجدد و خوانا داشته باشیم، ابتدا باید بخش‌های ثابت و متغیر کد را تشخیص دهیم و کاری کنیم تا بخش ثابت، بدون تکرار در جای جای برنامه استفاده شود و سپس برای بخش متغیر برنامه ریزی کنیم.


اصل دوم: Program to an interface not implementation

" برنامه نویسی را متمرکز بر واسط کن، نه نحوه‌ی پیاده سازی "

برای این اصل تعابیر مختلفی ارائه شده است:

  • تمرکز بر واسط‌ها به معنای تمرکز بر رفتار است که باعث می‌شود انعطاف برنامه بیشتر شده و با تغییر نحوه‌ی پیاده سازی بتوان همچنان سیستمی پایدار داشت.
  • تمرکز بر "چه کاری انجام می‌شود" باعث می‌شود بدون نگرانی از "چگونگی انجام آن" بتوانیم معماری سیستم را طراحی کنیم.
  • واسط‌ها نقش پروتکل را دارند و باعث پنهان شدن نحوه‌ی پیاده سازی از چشم کلاینت (استفاده کننده‌ی خدمت) می‌شوند و آنها را ملزم میکنند تا به ورودی و خروجی تمرکز کنند.

برای رعایت این اصل باید:

  • سعی بر تعریف واسط برای اکثر کلاس‌ها کنیم
  • اشیا را از نوع واسط تعریف کنیم، نه کلاس‌های پیاده ساز آن

در کد زیر نحوه‌ی تعریف واسط را برای کلاس و تعریف اشیاء از نوع واسط را میبینیم: 

    public interface IMyInterface
    {
        void DoWork();
    }

    public class MyImplementation1 : IMyInterface
    {
        public void DoWork()
        {
            var implementationName = this.GetType().ToString();
            Console.WriteLine("DoWork from " + implementationName);
        }
    }
    public class MyImplementation2 : IMyInterface
    {
        public void DoWork()
        {
            var implementationName = this.GetType().ToString();
            Console.WriteLine("DoWork from " + implementationName);
        }
    }

    public class Context
    {
        IMyInterface myInterface;

        public void Print() 
        {
            myInterface = new MyImplementation1();
            myInterface.DoWork();

            myInterface = new MyImplementation2();
            myInterface.DoWork();
        }
    }


اصل سوم: Favor composition over inheritance

"ترکیب را بر توارث ترجیح بده"

رابطه "دارد" (has a ) انعطاف بیشتری نسبت به ارث بری یا "از نوع ... هست" ( is a ) دارد. برای مثال فرض کنید کلاس Enemy رفتار Movable را دارد و این رفتار در طول بازی بر حسب موقعیتی تغییر میکند. اگر این رفتار را با توارث مدل کنیم، یعنی Enemy از نوع Movable باشد، آنگاه برای هر نوع رفتار Movable (هر نوع پیاده سازی) باید یک نوع Enemy داشته باشیم و تصور کنید بعضی از این پیاده سازی‌ها در کلاس Player یکسان باشد. آنگاه کد باید دوباره تکرار شود. حال تصور کنید این موقعیت را با ترکیب مدل کنیم. آنگاه کلاس Enemy یک شیء از جنس Movable خواهد داشت و در زمان نیاز میتواند نوع این رفتار را با نمونه گیری از کلاس‌های پیاده ساز آن، تغییر دهد. در واقع با اینکار اصل اول را رعایت کرده ایم و بخش ثابت را از بخش متغیر جدا نموده ایم.

در زیر مدلسازی با توارث را میبینیم: 

public interface Movable
    {
        void Move();
    }
    public class EnemyBase : Movable
    {
        // Enemy properties goes here
        protected int x, y;
        public virtual void Move()
        {
            x += 2;
            y += 2;
        }
    }
    public class EnemyWithMoveType2 : EnemyBase
    {
        // override the move method
        public override void Move()
        {
            x += 4;
            y += 4;
        }
    }
    public class EnemyWithMoveType3 : EnemyBase
    {
        // override the move method
        public override void Move()
        {
            x += 6;
            y += 6;
        }
    }
    public class PlayerBase : Movable
    {
        // Player properties goes here
        protected int x, y;
        public  virtual void Move()
        {
            // same code as EnemyBase move method
            x += 2;
            y += 2;
        }
    }
    public class PlayerWithMoveType2 : PlayerBase
    {
        // override the move method
        public override void Move()
        {
            // same code as EnemyWithMoveType2 move method
            x += 4;
            y += 4;
        }
    }
    public class PlayerWithMoveType3 : PlayerBase
    {
        // override the move method
        public override void Move()
        {
            // same code as EnemyWithMoveType3 move method
            x += 6;
            y += 6;
        }
    }  

در ادامه نیز مدلسازی با ترکیب را میبینیم: 

     public interface IMovable
    {
        void Move(ref int x, ref int y);
    }
    public class EnemyBase
    {
        // Enemy properties goes here
        protected int x, y;
        IMovable moveBehavior;
        public void SetMoveBehavior(IMovable _moveBehavior) { moveBehavior = _moveBehavior; }
        public void Move()
        {
            moveBehavior.Move(ref x,ref y);
        }
    }
    public class PlayerBase
    {
        // Player properties goes here
        protected int x, y;
        IMovable moveBehavior;
        public void SetMoveBehavior(IMovable _moveBehavior) { moveBehavior = _moveBehavior; }
        public void Move()
        {
            moveBehavior.Move(ref x, ref y);
        }
    }
    public class MoveBehavior1
    {
        public void Move(ref int x, ref int y)
        {
            x += 2;
            y += 2;
        }
    }
    public class MoveBehavior2 : IMovable
    {
        public void Move(ref int x, ref int y)
        {
            x += 4;
            y += 4;
        }
    }
    public class MoveBehavior3 : IMovable
    {
        public void Move(ref int x, ref int y)
        { 
            x += 6;
            y += 6;
        }
    }  

همانطور که میبینید، با فراخوانی تابع SetMoveBehavior میتوان رفتار را در زمان اجرا تغییر داد.

در مقاله‌ی بعدی به ادامه‌ی اصول خواهم پرداخت. از شنیدن نظرات و سوالات شما خرسند خواهم شد.

اشتراک‌ها
Entity Framework 6.2 منتشر شد


- Reduce start up time by loading finished code first models from a persistent cache
- Fluent API to define indexes
- DbFunctions.Like() to enable writing LINQ queries that translate to LIKE in SQL
- Migrate.exe should support -script option
- EF6 does not work with primary key from sequence
- Update error numbers for SQL Azure Execution Strategy
- Bug: Retrying queries or SQL commands fails with “The SqlParameter is already contained by another SqlParameterCollection”
- Bug: Evaluation of DbQuery.ToString() frequently times out in the debugger

Entity Framework 6.2 منتشر شد