اشتراک‌ها
دوره بررسی تازه‌های ASP.NET 5 از Tuts plus
ASP.NET is almost 15 years old and it has evolved to become a flexible and extremely powerful platform. But 15 years is a long time, especially in the world of web technology, and the folks at Microsoft knew it was time to change ASP.NET. In this course, Envato Tuts+ instructor Jeremy McPeak will walk you through the major changes to ASP.NET in version 5. Along the way, you'll see how these changes will affect your project and how the new features can make your life as a developer easier. You'll also get a first look at the new Tag Helpers, inversion of control and dependency injection features, with practical examples.
دوره بررسی تازه‌های ASP.NET 5 از Tuts plus
اشتراک‌ها
آیا مهندسان نرم افزار یک کالا هستند؟

WhatsApp had 450 million monthly users and just 32 engineers when it was acquired. Imgur scaled to over 40 billion monthly image views with just seven engineers. Instagram had 30 million users and just 13 engineers when it was acquired for $1 billion dollars.
This is the new normal: fewer engineers and dollars to ship code to more users than ever before. The potential impact of the lone software engineer is soaring. How long before we have a billion-dollar acquisition offer for a one-engineer startup? How long before the role of an engineer, artisanally crafting custom solutions, vanishes altogether?

آیا مهندسان نرم افزار یک کالا هستند؟
فایل‌های پروژه‌ها
PdfRpt-1.7.zip
- Added WingdingsSymbolField.
- Improved detection of nested properties.
- Added new overload for ProgressBarField template. Now it's possible to select its color based on the current row's values.
- Added WingdingsSymbols/WingdingsSymbolsPdfReport.cs sample.
- Added new NestedProperties/NestedPropertiesPdfReport.cs sample.
- Added another WPF Sample (WpfAppAcroReader).
- Enabled full compression.
- Improved QRCode (Barcodes/BarcodesPdfReport.cs) sample to use a transparent background.
- Improved the ASP.MVC sample to show how to Flush or Browse the produced PDF file.
- Improved the DynamicCrosstab/DynamicCrosstabPdfReport.cs sample to show how to change the captions of the header row.

مطالب
طراحی شیء گرا: OO Design Heuristics - قسمت دوم

در قسمت اول با مفاهیم اولیه Class و Object آشنا شدیم.

Messages and Methods

Objectها باید مانند ماشین‌هایی تلقی شوند که عملیات موجود در واسط عمومی خود را برای افرادی که درخواست مناسبی ارسال کنند، اجرا خواهند کرد. با توجه به اینکه یک object از استفاده کننده خود مستقل است و وابستگی به او ندارد و همچنین توجه به ساختار نحوی (syntax) برخی از زبان‌های شیء گرای جدید، عبارت «sending a message» برای توصیف اجرای رفتاری از مجموعه رفتارهای object، استفاده میشود.
به محض اینکه پیغامی (Message) به سمت object ارسال شود، ابتدا باید تصمیم بگیرد که این پیغام ارسالی را درک می‌کند. فرض کنیم این پیغام قابل درک است. در این صورت object مورد نظر، همزمان با نگاشت پیغام به یک فراخوانی تابع (function call)، خود را به صورت ضمنی به عنوان اولین آرگومان ارسال می‌کند. تصمیم گرفتن در رابطه با قابل درک بودن یک پیغام، در زبان‌های مفسری در زمان اجرا و در زبان‌های کامپایلری در زمان کامپایل، انجام میگرد. 
نام (یا prototype) رفتار یک وهله، Message (پیغام) نامیده می‌شود. بسیاری از زبان‌های شیء گرا مفهموم Overloaded Functions Or Operators را پشتیبانی می‌کنند. در این صورت می‌توان در سیستم دو تابعی داشت که با نام یکسان، یا انواع مختلف آرگومان (intraclass overloading) داشته باشند یا در کلاس‌های مختلفی (interclass overloading) قرار گیرند. 
ممکن است کلاس ساعت زنگدار، دو پیغام set_time که یکی از آنها با دو آرگومان از نوع عدد صحیح و دیگری یک آرگومان رشته‌ای است داشته باشد.

void AlarmClock::set_time(int hours, int minutes); 

void AlarmClock::set_time(String time);

در مقابل، کلاس ساعت زنگدار و کلاس ساعت مچی هر دو messageای به نام set_time با دو آرگومان از نوع عدد صحیح دارند.

void AlarmClock::set_time(int hours, int minutes); 

void Watch::set_time(int hours, int minutes);

باید توجه کنید که یک پیغام، شامل نام تابع، انواع آرگومان، نوع بازگشتی و کلاسی که پیغام به آن متصل است، می‌باشد. این اطلاعاتی که مطرح شد، بخش اصلی چیزی است که کاربر یک کلاس نیاز دارد در مورد آن‌ها آگاهی داشته باشد. 

در برخی از زبان‌ها و یا سیستم‌ها، اطلاعات دیگری مانند: انواع استثناءهایی که از سمت پیغام پرتاب می‌شوند تا اطلاعات همزمانی (پیغام به صورت همزمان است یا ناهمزمان) را برای استفاده کننده مهیا کنند. از طرفی پیاده سازی کنندگان یک کلاس باید از پیاده سازی پیغام آگاه باشند. جزئیات پیاده سازی یک پیغام -کدی که پیغام را پیاده سازی می‌کند- Method (متد) نامیده میشود. آنگاه که نخ (thread) کنترل درون متد باشد، برای مشخص کردن اینکه پیغام رسیده برای کدام وهله ارسال شده‌است، ارجاعی به وهله مورد نظر و به عنوان اولین آرگومان، به صورت ضمنی ارسال می‌شود. این آرگومان ضمنی، در بیشتر زبان‌ها Self Object نامیده می‌شود (در سی پلاس پلاس this object نام دارد). در نهایت، مجموعه پیغام‌هایی که یک وهله می‌تواند به آنها پاسخ دهد، Protocol (قرارداد) نام دارد.

دو پیغام خاصی که کلاس‌ها یا وهله‌ها می‌توانند به آنها پاسخ دهند، اولی که استفاده کنندگان کلاس برای ساخت وهله‌ها از آن استفاده می‌کنند، Constructor (سازنده) نام دارد. هر کلاسی می‌تواند سازنده‌های متعددی داشته باشد که هر کدام مجموعه پارامترهای مختلفی را برای مقدار دهی اولیه می‌پذیرند. دومین پیغام، عملیاتی است که وهله را قبل از حذف از سیستم، پاک سازی می‌کند. این عملیات، Destructor (تخریب کننده) نام دارد. بیشتر زبان‌های شیء گرا، برای هر کلاس تنها یک تخریب کننده دارند. این پیغام‌ها را به عنوان مکانیزم مقدار دهی اولیه و پاک سازی در پارادایم شیء گرا در نظر بگیرید.

قاعده شهودی 2.2

استفاده کنندگان از کلاس باید به واسط عمومی آن وابسته باشند، اما یک کلاس نباید به استفاده کنندگان خود، وابسته باشد. (Users of a class must be dependent on its public interface, but a class should not be dependent on its users)

منطق پشت این قاعده، یکی از شکل‌های قابلیت استفاده مجدد (resuability) می‌باشد. یک ساعت زنگدار ممکن است توسط شخصی در اتاق خواب او استفاده شود. واضح است که شخص مورد نظر به واسط عمومی ساعت زنگدار وابسته می‌باشد. به هر حال، ساعت زنگدار نباید به شخصی وابسته باشد. اگر ساعت زنگدار به شخصی وابسته باشد، بدون مهیا کردن یک شخص، نمی‌توان از آن برای ساخت یک TimeLockSafe استفاده کرد. این وابستگی‌ها برای مواقعیکه می‌خواهیم امکان این را داشته باشیم تا کلاس ساعت زنگدار را از دامین (domain) خود خارج کرده و در دامین دیگری، بدون وابستگی هایش مورد استفاده قرار دهیم، نامطلوب هستند.

شکل 2.4 The Use Of Alarm Clocks

 The Use Of Alarm Clocks قاعده شهودی 2.3

تعداد پیغام‌های موجود در قرارداد یک کلاس را کمینه سازید. (Minimize the number of messages in the protocol of a class)

چندین سال قبل، مطلبی منتشر شد که کاملا متضاد این قاعده شهودی می‌باشد. طبق آن، پیاده سازی کننده یک کلاس می‌تواند یکسری عملیات را با فرض اینکه در آینده مورد استفاده قرار گیرند، برای آن در نظر بگیرد. ایراد این کار چیست؟ اگر شما از این قاعده پیروی کنید، حتما کلاس LinkedList من، توجه شما را جلب خواهد کرد؛ این کلاس در واسط عمومی خود 4000 عملیات را دارد. فرض کنید قصد ادغام دو وهله از این کلاس را داشته باشید. در این صورت حتما فرض شما این است که عملیاتی تحت عنوان merge در این کلاس تعبیه شده است. بعد از جستجوی بین این تعداد عملیات، در نهایت این عملیات خاص را پیدا نخواهید کرد. چراکه این عملیات متأسفانه به صورت یک overloaded plus operator پیاده سازی شده است. مشکل اصلی واسط عمومی با تعداد زیادی عملیات این است که فرآیند یافتن عملیات مورد نظرمان را خیلی سخت یا حتی ناممکن خواهد کرد و مشکلی جدی برای قابلیت استفاده مجدد تلقی می‌شود.

با کمینه نگه داشتن تعداد عملیات واسط عمومی، سیستم، قابل فهم‌تر و همچنین مولفه‌های (components) آن به راحتی قابل استفاده مجدد خواهند بود.

قاعده شهودی 2.4

پیاده سازی یک واسط عمومی یکسان کمینه برای همه کلاس‌ها  (Implement a minimal public interface that all classes understand [e.g., operations such as copy (deep versus shallow), equality testing, pretty printing, parsing from an ASCII description, etc.].)

مهیا کردن یک واسط عمومی مشترک کمینه برای کلاس‌هایی که توسط یک توسعه دهنده پیاده سازی شده و قرار است توسط توسعه دهندگان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، خیلی مفید خواهد بود. این واسط عمومی، حداقل عاملیتی را که به طور منطقی از هر کلاس میشود انتظار داشت، مهیا خواهد ساخت. واسطی که می‌تواند از آن به عنوان مبنای یادگیری درباره رفتار‌های کلاس‌ها در پایه نرم افزاری با قابلیت استفاده مجدد، بهره برد.

به عنوان مثال کلاس Object در دات نت به عنوان کلاس پایه ضمنی با یکسری از متدهای عمومی (برای مثال ToString)، نشان دهنده تعریف یک واسط عمومی مشترک برای همه کلاس‌ها در این فریمورک، می‌باشد.

public class Object
    {
        public Object();
        public static bool Equals(Object objA, Object objB){...}
        public static bool ReferenceEquals(Object objA, Object objB){...}
        public virtual bool Equals(Object obj){...}
        public virtual int GetHashCode(){...}
        public Type GetType(){...}
        public virtual string ToString(){...}
        protected Object MemberwiseClone(){...}
    }


قاعده شهودی 2.5 

جزئیات پیاده سازی، مانند توابع خصوصی common-code  ( توابعی که کد مشترک سایر متدهای کلاس را در بدنه خود دارند) را در واسط عمومی یک کلاس قرار ندهید.  (Do not put implementation details such as common-code private functions into the public interface of a class)

این قاعده برای کاهش پیچیدگی واسط عمومی کلاس برای استفاده کنندگان آن، طراحی شده است. ایده اصلی این است که استفاده کنندگان کلاس تمایلی ندارند به اعضایی دسترسی داشته باشند که از آنها استفاده نخواهند کرد؛ این اعضا باید به صورت خصوصی در کلاس قرار داده شوند. این توابع خصوصی common-code، زمانیکه متدهای یک کلاس، کد مشترکی را داشته باشند، ایجاد خواهند شد. قرار دادن این کد مشترک در یک متد، معمولا روش مناسبی می‌باشد. نکته قابل توجه این است که این متد، عملیات جدیدی نمی‌باشد؛ بله جزئیات پیاده سازی دو عملیات دیگر از کلاس را ساده کرده است.

شکل 2.5  Example of a common-code private function

Example of a common-code private function

مثال واقعی

فرض کنید در شکل بالا، کلاس X معادل یک LinkedList کلاس، f1و f2 به عنوان توابع insert و remove و تابع f به عنوان تابع common-code که عملیات یافتن آدرس را برای درج و حذف انجام می‌دهد، می‌باشند.

قاعده شهودی 2.6

واسط عمومی کلاس را با اقلامی که یا استفاده کنندگان از کلاس توانایی استفاده از آن را نداشته و یا تمایلی به استفاده از آنها ندارند، آمیخته نکنید.  (Do not clutter the public interface of a class with items that users of that class are not able to use or are not interested in using )

 این قاعده شهودی با قاعده قبلی که با قرار دادن تابع common-code در واسط عمومی کلاس، فقط باعث در هم ریختن واسط عمومی شده بود، مرتبط می‌باشد. در برخی از زبان‌ها مانند C++‎، برای مثال این امکان وجود دارد که سازنده یک کلاس انتزاعی (abstract) را در واسط عمومی آن قرار دهید؛ حتی با وجود اینکه در زمان استفاده از آن سازنده با خطای نحوی روبرو خواهید شد. این قاعده شهودی کلی، برای کاهش این مشکلات در نظر گرفته شده است. 

مطالب
MongoDB #4
مدل کردن داده در MongoDB
داده در MongoDB شمای منعطفی دارد. سندها در یک مجموعه به تعدادی از فیلدها با ساختاری شبیه به هم نیازی ندارند و فیلدهای مشترک در یک سند مجموعه ممکن است نوع‌های داده‌ی متفاوتی را نگهداری کنند.

برخی ملاحظات هنگام طراحی شمای در MongoDB
  • شمای خود را بر اساس نیازمندی‌های کاربر طراحی کنید.
  • آبجکت هایی را که از آنها باهم استفاده می‌کنید، داخل یک سند ترکیب کنید؛ درغیر اینصورت آنها را جدا کنید (اما مطمئن شوید که نباید نیازی به استفاده از Join باشد).
  • داده را بصورت محدود تکثیر کنید؛ چون فضای دیسک ارزانتر است از محاسبه زمان.
  • عمل Join را هنگام ذخیره کردن انجام دهید، نه موقع خواندن.
  • شمای خود را برای بیشترین موارد استفاده بهینه کنید.
  • تجمع‌های پیچیده (Complex Aggregation) را در شمای انجام دهید.

مثال
فرض کنید یک کاربر نیاز به طراحی یک پایگاه داده برای وب سایت خود دارد. تفاوت‌های طراحی شمای بین RDBMS و MongoDB را در ادامه ملاحظه خواهید کرد. وب سایت نیازمندهای زیر را دارد:
  • هر پست یک عنوان یکتا، توضیحات و آدرس اینترنتی دارد.
  • هر پست می‌تواند یک یا چند برچسب داشته باشد.
  • هر پست نام نویسنده و تعداد Like‌ها را دارد.
  • هر پست تعدادی نظر معین را توسط کاربران همراه با نامشان، پیام، تاریخ ثبت و تعداد Likeها، دارد.
  • در هر پست صفر یا چند نظر وجود دارد.
در طراحی شمای توسط RDMBS برای نیازمندی‌های فوق، حداقل سه جدول نیاز است. 

درحالیکه در طراحی شمای توسط MongoDB یک مجموعه از پست را با ساختار زیر خواهیم داشت:
{
   _id: POST_ID
   title: TITLE_OF_POST, 
   description: POST_DESCRIPTION,
   by: POST_BY,
   url: URL_OF_POST,
   tags: [TAG1, TAG2, TAG3],
   likes: TOTAL_LIKES, 
   comments: [
      {
         user:'COMMENT_BY',
         message: TEXT,
         dateCreated: DATE_TIME,
         like: LIKES 
      },
      {
         user:'COMMENT_BY',
         message: TEXT,
         dateCreated: DATE_TIME,
         like: LIKES
      }
   ]
}
بنابراین هنگام نمایش داده در RDBMS نیاز به تهیه Join بین سه جدول دارید؛ اما در MongoDB داده‌ها از یک مجموعه نمایش داده خواهند شد. 
اشتراک‌ها
اضافه کردن خطا به ValidationProblemDetails

در بعضی از سناریوها تنها برگرداندن پیام خطا از سمت سرور به کلاینت به تنهایی کافی نیست و نیاز هست اطلاعات بیشتری از سمت سرور برگردانده شوند تا کلاینت بهتر بتواند تصمیم گیری کند که بر اساس خطا چه عملی باید انجام دهد مثلا کاربر هنوز شماره موبایلش را تایید نکرده و بعد از لاگین باید به صفحه تایید شماره موبایل هدایت شود و اینجاست که در کنار پیام خطا، کد خطا کمک کننده است.

اضافه کردن خطا به ValidationProblemDetails
اشتراک‌ها
کتاب Razor Components Succinctly

OVERVIEW
Razor components are specific building blocks within the Blazor framework. They can perform many roles: representing a specific piece of the user interface, a view component, or a tag helper; or representing a layout or an entire page. In Razor Components Succinctly, you will explore how to create and work with both simple and advanced Razor components. Longtime Succinctly author Ed Freitas will show you how to write a basic component using one-way data binding and events, and then two-way data binding, event callbacks, life cycle methods, and component references. Finally, you'll see how to enable component reuse by creating a component template.

TABLE OF CONTENTS
Razor Components
Setup and Fundamentals
Component Fundamentals
Component Features
Using Components
Templating

Author
Ed Freitas

ISBN
978-1-64200-211-9

Published on
April 16, 2021

Pages
102 

کتاب Razor Components Succinctly
اشتراک‌ها
پیاده سازی Domain-Driven Design با EF

The Intersection of Microservices, Domain-Driven Design and Entity Framework Core
Domain-Driven Design (DDD) provides much of the strategic design guidance that we can use to determine the boundaries around and interactions between Microservices in our solutions. DDD also follows up with tactical design patterns for your business logic. In this session we'll take a look at some of these patterns and how EF Core naturally, or with some additional configuration, persists the data that your microservices depend on. 

پیاده سازی Domain-Driven Design با EF
اشتراک‌ها
اکنون می توانید توسط یک افزونه هر برنامه NET. را به آخرین نسخه دات نت در داخل ویژوال استودیو ارتقا دهید

Now you can upgrade any .NET application to the latest version of .NET inside of Visual Studio! We are happy to introduce it as a Visual Studio extension and will upgrade your .NET Framework or .NET Core web- and desktop apps. In this video, Olia shows you how to get the extension and start to update your projects to the latest version of NET in minutes. 


اکنون می توانید توسط یک افزونه هر برنامه NET. را به آخرین نسخه دات نت در داخل ویژوال استودیو ارتقا دهید
اشتراک‌ها
شرکت در نظرسنجی رسمی Entity Framework Core
The team behind Entity Framework Core thanks you for your interest in our product. I am a Senior Program Manager for .NET data at Microsoft and work closely with the EF Core team. As part of our ongoing effort to improve the experience of working with data in .NET, we developed a short survey to learn more about how you work with data. It should only take a few minutes of your time. 
شرکت در نظرسنجی رسمی Entity Framework Core