مطالب
خلاصه‌ای کوتاه در مورد WinRT

WinRT چیست؟

مایکروسافت جهت سهولت تولید برنامه‌های جدید Metro-style ، لمسی (touch-centric) و tablets ویندوز 8 ، اقدام به بازنویسی مجدد Windows-API کرده و نام آن‌را WinRT گذاشته است. بنابراین همانند آنچه که در مورد API‌ ویندوز از روز اول پیدایش آن مرسوم بوده، این API جدید، از نوع native (نوشته شده با CPP) می‌باشد و با کمک دات نت فریم ورک تهیه نشده است. این API جدید مبتنی بر فناوری قدیمی COM است، بنابراین مطابق معمول توسط هر نوع برنامه‌ و سیستمی در ویندوز قابل دسترسی است. تفاوتی نمی‌کند که CPP یا دلفی باشد یا دات نت. به صورت خلاصه ویندوز 8 دو طراحی جدید (WinRT) و قدیم (Win32 API) را با هم پشتیبانی می‌کند. اگر آن‌را صحیح‌تر بخواهیم معرفی کنیم، WinRT درحقیقت محصور کننده‌ی (Wrapper) همان Win32 API سابق است (در پشت صحنه همان dll های سابق ویندوز را بارگذاری و استفاده می‌کند) جهت تطابق با نیازهای دهه اخیر و سال‌های پیش رو.


سازگاری دات نت فریم ورک با WinRT چگونه است؟

اینبار WinRT برخلاف Win32 API (که در زمان ارائه آن اصلا دات نتی در کار نبود)، جهت سازگاری با دات نت طراحی شده است. این طراحی جدید ILDasm metadata را در اختیار برنامه نویس‌های دات نت قرار می‌دهد و به این ترتیب IntelliSense و قابلیت‌های Debugging ویژوال استودیو همانند کدهای مدیریت شده‌ی دات نت جهت برنامه نویسی مبتنی بر WinRT در اختیار برنامه نویس‌ها خواهد بود (فرمت ارائه شده، ECMA 335 metadata format می‌باشد). همچنین اشیاء COM متعلق به WinRT به خوبی توسط GC (آشغال جمع کن) دات نت جهت مدیریت بهتر حافظه، تحت نظر می‌باشند.
بنابراین از دیدگاه یک برنامه نویس دات نت، کل WinRT به صورت managed assemblies مشاهده می‌شود، اینترفیس‌های آن همان اینترفیس‌های دات نتی خواهند بود و کلاس‌های آن نیز به همین ترتیب. این مشکلی بود/هست که با Win32 API در دات نت وجود دارد و دسترسی به آن به این سادگی و یکپارچگی میسر نیست (هر چند تا الان کل اینترفیس آن جهت استفاده در دات نت نیز ترجمه شده است). در اینجا شما ارجاعاتی را به فایل‌هایی با پسوند winmd یا windows metadata، به پروژه‌ی دات نتی خود اضافه می‌کنید و سپس CLR قادر خواهد بود تا کلیه اطلاعات لازم جهت کار با WinRT را از آن‌ها استخراج کند (این فایل‌ها در پوشه C:\Program Files (x86)\Windows Kits\8.0\Windows Metadata و C:\Windows\system32\winmetadat ویندوز 8 قابل مشاهده و دسترسی هستند).


تفاوت‌های مهم امکانات نمایشی WinRT با Win32 API کدامند؟

تفاوت مهم WinRT با Win32 API از دیدگاه برنامه نویس‌ها، امکان دسترسی بیشتر به آن از طریق زبان‌های مختلف می‌باشد. WinRT همانند Win32 API توسط CPP ، دات نت و سایر روش‌های مرسوم دیگر قابل دسترسی و توسعه است. اما اینبار WinRT برخلاف Win32 API ، از طریق HTML و جاوا اسکریپت هم قابل توسعه است. در این حالت کدهای شما توسط Chakra JavaScript engine که از اینترنت اکسپلورر 9 به بعد ارائه شده، اجرا خواهد شد. بنابراین «برفراز» WinRT دو لایه نمایشی (presentation layer) قابل طراحی و دسترسی است. XAML و زبان‌های متداول برنامه نویسی موجود مانند سی شارپ و وی بی دات نت و غیره. همچنین HTML/CSS هم مجال ابراز وجود یافته است. البته XAML تنها لایه نمایشی کلیه زبان‌های قدیمی موجود مانند سی شارپ، وی بی دات نت، CPP و غیره خواهد بود. به همین جهت Expression Blend جدید نیز از HTML 5 پشتیبانی می‌کند.
همچنین در WinRT ، قسمت‌های GDI و Message loop متداول Win32 API حذف شده است و از DirectX استفاده می‌کند. برای نمونه کدهای XAML شما توسط DirectX رندر می‌شود. البته این مطلب جدیدی نیست و از زمان ارائه WPF شاهد این مساله بوده‌ایم.


وضعیت توسعه پذیری WinRT  چگونه است؟

علاوه بر این‌ها، برخلاف Win32 API ، اینبار WinRT قابل توسعه است و Extensions SDK برای آن ارائه شده است.


آیا WinRT شاهد تغییرات امنیتی خاصی هم بوده است؟

نکته‌ی مهمی که در طراحی WinRT به آن توجه شده است، امنیت می‌باشد. برنامه‌های WinRT شبیه به برنامه‌های سیلورلایت در یک Sandbox اجرا می‌شوند. به این معنا که جهت ذخیره سازی اطلاعات خود از یک isolated storage استفاده می‌کنند. برای کار با file system نیاز به تائید کاربر دارند و خلاصه دیگر به سادگی نمی‌توان از مرزهای این نوع برنامه‌ها رد شد و سیستم عاملی را root کرد. برای نمونه برنامه نویس‌های دات نت دسترسی به فضای نام System.IO.FileStream را دیگر نخواهند داشت و تنها قسمتی از دات نت «برفراز» WinRT و مدل امنیتی جدید آن معنا پیدا می‌کند. همچنین برفراز این API جدید، تولید مثلا Device drivers هم دیگر معنا پیدا نمی‌کند. این محدودیت‌های امنیتی برای برنامه‌ نویس‌های native هم وجود دارد و تفاوتی نمی‌کند. کلا برنامه‌های جدید Metro-style در یک قرنطینه‌ی کامل امنیتی اجرا می‌شوند. برای مثال اگر برنامه‌ای نیاز به دسترسی به یک WebCam را داشته باشد، همانند برنامه‌های سیلورلایت ابتدا باید کاربر تائید کرده و سپس برنامه مجوز امنیتی کار با مثلا یک WebCam را خواهد یافت. همچنین تمام برنامه‌های جدید Metro-style باید جهت ارائه در فروشگاه جدید ویندوز 8، دارای امضای دیجیتال معتبر نیز باشند.


آیا جهت توسعه‌ی برنامه‌های چندریسمانی و غیرهمزمان تمهیدات خاصی در WinRT پیش‌بینی شده است؟

در طراحی جدید WinRT به اعمال asynchronous به شدت توجه شده است. هر عملی که بیش از 50 میلی ثانیه طول بکشد به صورت خودکار تبدیل به یک عمل asynchronous خواهد شد تا برنامه‌ها مرتبا در حین اجرای اعمال زمانبر هنگ نکرده و ترد اصلی برنامه را بلاک نکنند. علاوه بر این‌ها WinRT از طریق IAsyncOperation interface خود، امکان استفاده از واژه‌های جدید کلیدی async/await سی شارپ 5 را نیز مهیا می‌سازد.


آیا WinRT آمده است تا جایگزینی برای دات نت و سیلورلایت و امثال آن باشد؟

خیر. WinRT نگارش دوم Win32 API است با هدف توسعه پذیری، استفاده از دایرکت ایکس و فناوری‌های جدید که عموما از شتاب دهنده‌های سخت افزاری هم بهره‌مند هستند بجای GDI سابق، استفاده ساده‌تر در زبان‌های دیگر به کمک فایل‌های استاندارد Windows Meta data آن می‌باشد. همچنین این API جدید دسترسی به امکانات ویندوز را هم توسط HTML و جاوا اسکریپت، علاوه بر امکانات مهیای سابق میسر ساخته است. هم اکنون نگارش 4 و نیم دات نت در ویندوز 8 ارائه شده است و توسط هر دو سیستم سابق و جدید قابل استفاده می‌باشد. البته باید در نظر داشت که جهت استفاده از WinRT به دلایل محدودیت‌های امنیتی اعمال شده به آن و همچنین استفاده از XAML به تنها عنوان لایه نمایشی سیستم‌های متداول غیر HTML ایی، دات نت فریم ورک به امکانات و کلاس‌های کمتری نسبت به حالت متداول کار با آن، دسترسی دارد (جهت درک بهتر این محدودیت‌ها می‌توان به طراحی سیلورلایت مراجعه کرد). این را هم باید اضافه کرد که ویندوز 8 توانایی اجرای هر دو نوع برنامه‌های سبک جدید مترو و متداول دسکتاپ قدیمی را دارا است.


جهت آشنایی بیشتر با WinRT می‌توان به مجموعه‌ای از ویدیوهای مرتبط آن مراجعه کرد:
http://channel9.msdn.com/Events/BUILD/BUILD2011?t=windows%2Bruntime


مطالب
تاثیر تعداد فونت‌های نصب شده در سیستم بر روی سرعت بارگذاری اولیه برنامه‌ها
مدتی بود که سرعت آغاز ویژوال استودیو و همچنین تمام برنامه‌های دات نتی موجود، به نحو عجیبی کاهش پیدا کرده بودند. آغاز ویژوال استودیو گاهی تا 3 دقیقه هم طول می‌کشید. تا اینکه آغاز یک برنامه ساده‌ی دات نتی را توسط برنامه‌ی معروف Procmon بررسی کردم:


بله. همانطور که مشاهده می‌کنید، چون تعداد فونت‌های نصب شده‌ی بر روی سیستم من بیش از اندازه است (1800 فونت)، این مشکل رخ می‌دهد. هر بار آغاز برنامه‌های دات نت، به همراه بررسی تمام فونت‌های نصب شده‌ی بر روی سیستم هم هست و اگر تعداد آن‌ها زیاد باشد، شاید چند دقیقه‌ای این بررسی طول بکشد.

راه حل‌ها

الف) حذف فونت‌های اضافی سیستم
این مورد به طور قطع بر روی سایر برنامه‌های غیردات نتی هم تاثیر مثبت خواهد گذاشت. برای نمونه، این مورد بارگذاری فونت‌ها، در مرورگرها هم صادق است. به علاوه مصرف RAM سیستم را هم کاهش خواهد داد.
برای حذف فونت‌های اضافی:
- ابتدا به مسیر C:\Windows\Fonts مراجعه کنید. در لیست فونت‌ها، ابتدا ctrl+a و سپس delete. بله! حذف تمام فونت‌ها، تا جایی که ممکن است.
- در ادامه ویندوز به صورت توکار، قابلیت بازگشت به لیست ابتدایی سیستمی خود را دارد (جهت ترمیم مواردی که نباید حذف می‌شدند). برای این منظور باید مراحل ذیل را طی کنید:
 Start > Control Panel -> Appearance and Personalization -> Fonts -> Font Settings -> Restore Default Font Settings
و یا مراجعه‌ی مستقیم به پوشه‌ی C:\Windows\Fonts نیز معادل طی مسیر فوق است:



با کلیک بر روی دکمه‌ی «Restore Default Font Settings» قلم‌های اصلی ویندوز مجددا نصب خواهند شد و سیستم به حالت اول باز می‌گردد.


ب) تنظیم سرویس Font Cache ویندوز
سرویس ویژه‌ای به نام «Windows Presentation Foundation Font Cache 3.0.0.0» در ویندوزهایی که دات نت فریم ورک بر روی آن‌ها نصب است، وجود دارد:


کار آن کش کردن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات قلم‌های نصب شده‌ی بر روی سیستم، بین تمام برنامه‌های WPF در حال اجرا است.
حالت آغاز این سرویس بر روی manual است. به این معنا که تا یک برنامه‌ی WPF ایی بر روی سیستم اجرا نشود، این سرویس فعال نخواهد شد. می‌توان این حالت آغاز را بر روی automatic قرار داد تا به تمام برنامه‌های WPF سیستم به صورت یکسانی، پیش از اجرای آن‌ها اعمال شود.
این تغییر توسط مایکروسافت هم توصیه شده‌است: «12. Understand the PresentationFontCache service »


نتیجه گیری
اگر آغاز برنامه‌ی دات نتی شما آنچنان سریع نیست، الزاما مشکل از Entity framework نیست. چه تعدادی فونت را نصب کرده‌اید؟!
مطالب
آغاز کار با WPF
من خودم به شخصه هنوز تا به حال با WPF کار نکرده‌ام؛ اما قصد دارم از امروز در هر فرصتی که پیش می‌آید به یادگیری این فناوری پر سر و صدا بپردازم. از آنجا که مجموعه‌ی مرتب و به ترتیبی مثل MVC و EF در این زمینه در سایت موجود نبود، تصمیم گرفتم که خودم استارت این کار را بزنم که باعث میشه هم خودم بهتر یاد بگیرم و هم این سری برای افراد تازه کار موجود باشه.

آشنایی اولیه
WPF مخفف عبارات Windows Presentation Foundation است که ویکی پدیا این گونه ترجمه می‌کند : بنیاد نمایش ویندوزی. در برنامه نویسی «ویندوز فرم» ما تمرکز دقیقی بر ساخت رابط کاربری برنامه به خصوص در رزولوشن‌های مختلف نداریم و در بسیاری از اوقات کد با رابط کاربری به شدت وابسته میشد که با ارائه WPF از نسخه‌ی سوم دات نت فریم ورک به بعد، این مشکل حل شد و همچنین عملیات refactoring  را بسیار ساده‌تر کرد. در حالت ویندوز فرم به خاطر وابستگی شدید کد و UI، عملیات بهینه سازی کد اصلا موفق نبود.
 WPF از ترکیب عناصر دو بعدی و سه بعدی، اسناد، موارد چند رسانه‌ای و رابط کاربری تشکیل شده‌است و موتور رندر آن بر اساس اطلاعات برداری از کارت گرافیک جهت نمایش ظاهر برنامه کمک می‌گیرد که باعث تهیه برنامه‌ای با رابط کاربری سریعتر، مقیاس پذیرتر و بدون وابستگی به رزولوشن می‌شود.

جداسازی رفتارها و ظاهر برنامه

همانطور که گفتیم بخش رابط کاربری دیگر مستقل از کد برنامه شده است و ظاهر برنامه توسط زبان نشانه گذاری XAML ایجاد می‌شود و بخش کد هم با یکی از زبان‌های موجود در مجموعه دات نت نوشته خواهد شد. نهایتا این دو بخش توسط رویدادها، فرامین و DataBinding با یکدیگر متصل می‌شوند. از مزایای جدا بودن این ویژگی:

  • عدم وابستگی این دو بخش
  • طراح و کدنویس می‌توانند هر کدام به طور جداگانه کار کنند.
  • ابزارهای طراحی میتوانند به طور جداگانه‌ای بر روی اسناد XML کار کنند بدون اینکه نیاز به درگیری با کدنویسی داشته باشند.
یکی از برنامه هایی که به طراحی رابط کاربری با پشتیبانی از XAML می‌پردازد برنامه Microsoft Experssion Blend از مجموعه Blend است


Rich Composition
یکی از ویژگی‌های XAML، ساخت اشیاء ترکیبی هست که به راحتی با ترکیب تگ‌ها با یکدیگر و قرار دادن هر شیء داخل یک شیء دیگر می‌توان به یک شیء جدید دست یافت؛ مثل قرار دادن مجموعه ویدیوها در یک لیست. شیء زیر از ترکیب سه شیء تصویر و متن و دکمه ایجاد شده است:
<Button Margin="148,123,126,130">
            <StackPanel Orientation="Horizontal">
                <Image Source="speaker.png" Stretch="Uniform"/>
                <TextBlock Text="Play Sound" VerticalAlignment="Center" Margin="10" />
            </StackPanel>
        </Button>


Highly Customizable
با استفاده از مفهوم Style همانند آنچه که در Html و CSS دارید می‌توانید اشیاء خود را خصوصی سازی کنید و ظاهر آن شیء را به طور کل تغییر دهید.



Resolution Independence
عدم وابستگی به رزولوشن یا وضوح تصویر دارد و به جای واحد پیکسل، از یک واحد منطقی که یک نود و ششم اینچ است، بهره می‌برد. از آنجا که این سیستم بر اساس وکتور ایجاد شده است، مقیاس پذیری آن در تغییر اندازه یا وضوح تصویر به شدت بالا رفته است.

به زودی در قسمت اول این سری کار را با XAML آغاز خواهیم کرد.
مطالب
Blazor 5x - قسمت پنجم - مبانی Blazor - بخش 2 - کامپوننت‌ها
انتقال محتوای کامپوننت Index به یک کامپوننت جدید و تعریف مسیریابی و مدخل منوی آن

پیش از ادامه‌ی مثال قسمت قبل، قصد داریم تمام کدهای موجود در فایل Pages\Index.razor را به یک فایل اختصاصی آن‌ها منتقل کرده و مسیریابی و منوی آن‌را تکمیل کنیم. به همین جهت در پوشه‌ی Pages، یک پوشه‌ی جدید را به نام LearnBlazor ایجاد کرده و درون آن، فایل خالی BindProp.razor را ایجاد می‌کنیم. سپس تمام محتوای فایل Pages\Index.razor را cut کرده و به درون فایل جدید Pages\LearnBlazor\BindProp.razor، منتقل و Paste می‌کنیم.
پس از این تغییرات، در فایل Pages\Index.razor، مهم‌ترین سطر آن، همان اولین سطر تعریف مسیریابی آن خواهد بود و هر محتوای دلخواهی که علاقمند بودید:
@page "/"

<h1>Hello, world!</h1>
در ادامه چون می‌خواهیم گزینه‌ی منوی جدیدی را برای BindProp.razor تعریف کنیم، سطر اول آن‌را به صورت زیر تغییر می‌دهیم:
@page "/bindprop"
با اینکار، این کامپوننت صرفنظر از محل قرارگیری آن که اکنون در پوشه‌ی Pages\LearnBlazor است، در مسیر https://localhost:5001/bindprop قابل دسترسی خواهد شد. اما چگونه باید مدخل منوی جدیدی را برای آن تعریف کرد؟ برای اینکار به فایل Shared\NavMenu.razor مراجعه کرده و دقیقا شبیه به ساختار مداخل منوهای Home ، Counter و غیره، مدخل جدیدی را برای آن تعریف می‌کنیم:
<li class="nav-item px-3">
    <NavLink class="nav-link" href="bindprop">
        <span class="oi oi-list-rich" aria-hidden="true"></span> Bind Properties
    </NavLink>
</li>
در اینجا برچسب مدخل جدید تعریف شده، Bind Properties است و href لینک به آن، دقیقا به مسیریابی تعریف شده‌ی در فایل BindProp.razor اشاره می‌کند.



نمایش لیست اتاق‌های تعریف شده، به همراه ویژگی‌های آن‌ها

در قسمت قبل، نمایش ردیفی لیست اتاق‌های تعریف شده را مشاهده کردید. در این قسمت می‌خواهیم هر اتاق تعریف شده را در یک card جداگانه نمایش دهیم. هدف این است که در ابتدا به یک UI متداول شلوغ برسیم و بعد شروع کنیم به Refactoring این UI پیچیده، به کامپوننت‌های کوچک‌تر تشکیل دهنده‌ی آن، جهت مدیریت ساده‌تر این UI و درک بهتر آن. بنابراین در ابتدا با یک کامپوننت کلی شلوغ، شروع خواهیم کرد.
به همین جهت فایل جدید Pages\LearnBlazor\DemoHotel.razor را برای نمایش لیست اتاق‌های موجود اضافه می‌کنیم. سپس محتوای آن‌را به صورت زیر تغییر خواهیم داد:
@page "/demoHotel"

<h3>Hotel Rooms</h3>
<div class="border p-2 mt-2" style="background-color:azure">
    <h2 class="text-info">Rooms List</h2>
    <div class="row container">
        @foreach (var room in Rooms)
        {
            <div class="bg-light border p-2 col-5 ml-2">
                <h4 class="text-secondary">Room - @room.Id</h4>

                @room.Name<br />
                @room.Price.ToString("c")<br />
                <input type="checkbox" @bind-value="room.IsActive" checked="@(room.IsActive?"checked":null)" /> &nbsp; Is Active<br />
                <span>This room is @(room.IsActive?"Active": "InActive")</span>

                @if (room.IsActive)
                {
                    @foreach (var roomProp in room.RoomProps)
                    {
                        <p>@roomProp.Name - @roomProp.Value</p>
                    }
                }

                <input type="button" class="btn btn-danger" value="Delete" />
                <input type="button" class="btn btn-success" value="Edit" />
            </div>
        }
    </div>
</div>
- قسمت کدهای آن که در اینجا ذکر نشده (code@)، با قسمت کدهای کامپوننت Pages\LearnBlazor\BindProp.razor که در قسمت قبل تهیه کردیم، یکی است و هدف از آن، ارائه‌ی List<BlazorRoom> Rooms است که در کدهای razor جاری استفاده شده‌است.
- سپس مسیریابی منتهی به این کامپوننت، به آدرس demoHotel/ تنظیم شده‌است. این مسیریابی را در کامپوننت Shared\NavMenu.razor به صورت زیر مورد استفاده قرار خواهیم داد تا مدخل منوی جدیدی برای آن تهیه شود:
<li class="nav-item px-3">
    <NavLink class="nav-link" href="demoHotel">
      <span class="oi oi-list-rich" aria-hidden="true"></span> Demo Hotel
    </NavLink>
</li>
- در این کامپوننت، با ایجاد حلقه‌ای بر روی لیست اتاق‌ها، مشخصات هر کدام نمایش داده می‌شود. همچنین در اینجا اگر اتاق در حال نمایش فعال باشد، لیست خواص آن نیز درج خواهد شد. به علاوه دو دکمه‌ی جدید حذف و ویرایش نیز در انتهای هر برگه اضافه شده‌است:



تبدیل دکمه‌های حذف و ویرایش هر اتاق به یک کامپوننت جدید

اکنون می‌خواهیم کامپوننت شلوغ Pages\LearnBlazor\DemoHotel.razor را به چند زیر کامپوننت بشکنیم تا هر کدام وظایف خاص خود را انجام دهند و در نهایت به یک UI قابل درک‌تر برسیم. برای مثال می‌خواهیم دکمه‌های حذف و ویرایش هر اتاق را به یک کامپوننت جدید منتقل کنیم تا هم این UI خلوت‌تر شود و هم اگر در قسمت دیگری از برنامه نیاز به یک چنین دکمه‌هایی بود، بتوان از آن کامپوننت اختصاصی، استفاده‌ی مجدد کرد.
برای این منظور ابتدا پوشه‌ی جدید Pages\LearnBlazor\LearnBlazor‍Components را افزوده و سپس در داخل آن، فایل جدید کامپوننت EditDeleteButton.razor را نیز ایجاد می‌کنیم. در این فایل جدید در ابتدا کدهای دو دکمه‌ی تعریف شده را از کامپوننت DemoHotel.razor انتخاب و cut کرده و سپس در این فایل جدید paste می‌کنیم. در این کامپوننت جدید، نیازی به تعریف page@ و مسیریابی آن نیست. به این معنا که این کامپوننت، یک کامپوننت اشتراکی است و routable نیست و قرار است در داخل یک کامپوننت دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
بنابراین تا اینجا محتوای کامپوننت EditDeleteButton.razor فقط از دو سطر زیر تشکیل می‌شود:
<input type="button" class="btn btn-danger" value="Delete" />
<input type="button" class="btn btn-success" value="Edit" />
در ادامه برای درج این کامپوننت در حلقه‌ی نمایشی آن در کامپوننت DemoHotel، باید به صورت زیر عمل کرد که به فضای نام کامل این کامپوننت اشاره می‌کند:
<BlazorServerSample.Pages.LearnBlazor.LearnBlazorComponents.EditDeleteButton></BlazorServerSample.Pages.LearnBlazor.LearnBlazorComponents.EditDeleteButton>
برای اینکه مجبور به تعریف یک چنین نام طولانی نباشیم، می‌توان فضای نام پوشه‌ی آن‌را در انتهای فایل Imports.razor_ قرار داد:
@using BlazorServerSample.Pages.LearnBlazor.LearnBlazorComponents
البته اگر قرار نیست از این کامپوننت در سایر کامپوننت‌ها استفاده شود و فقط یک محل استفاده را دارد، می‌توان این using را در بالای تعاریف فایل DemoHotel.razor نیز قرار داد.

اکنون می‌توان تعریف مدخل کامپوننت را به صورت زیر خلاصه کرد:
<EditDeleteButton></EditDeleteButton>


ارسال پارامترها به یک کامپوننت

فرض کنید قصد داریم دکمه‌های ویرایش و حذف را تنها به کاربران ادمین نمایش دهیم. به همین جهت نیاز است بتوان پارامتری مانند IsAdmin را به کامپوننت EditDeleteButton ارسال کرد. برای اینکار کامپوننت Pages\LearnBlazor\LearnBlazor‍Components\EditDeleteButton.razor را به صورت زیر ویرایش می‌کنیم:
@if (IsAdmin)
{
    <input type="button" class="btn btn-danger" value="Delete" />
    <input type="button" class="btn btn-success" value="Edit" />
}

@code
{
    [Parameter]
    public bool IsAdmin { get; set; }
}
در اینجا خواص عمومی مزین شده‌ی با ویژگی Parameter، به عنوان پارامتر ورودی کامپوننت عمل می‌کنند. برای نمونه بر اساس مقدار خاصیت IsAdmin، توسط یک if@ تصمیم خواهیم گرفت که آیا قسمتی از UI نمایش داده شود یا خیر؟

پس از تعریف این پارامتر ورودی، روش استفاده‌ی از آن در کامپوننت DemoHotel به صورت زیر است:
<EditDeleteButton IsAdmin="true"></EditDeleteButton>


انتقال هر اتاق به کامپوننت مجزای خاص خودش

در ادامه می‌خواهیم محتوای حلقه‌ی foreach (var room in Rooms)@ کامپوننت DemoHotel را به طور کامل cut کرده و در یک کامپوننت جدید paste کنیم تا به حلقه‌ای خواناتر و با مسئولیت‌های کمتری برسیم. نگهداری کدهایی که قسمت‌های مختلف آن از هم ایزوله شده‌اند و دامنه‌ی تغییرات آن‌ها کاملا مشخص و محدود است، در طول زمان بسیار ساده‌تر از نگهداری کدهای UI ای در هم تنیده‌است.
به همین جهت ابتدا کامپوننت جدید Pages\LearnBlazor\LearnBlazor‍Components\IndividualRoom.razor را ایجاد می‌کنیم و سپس، هر آنچه داخل حلقه‌ی foreach یاد شده قرار دارد را انتخاب و cut کرده و درون این کامپوننت جدید paste می‌کنیم:
<div class="bg-light border p-2 col-5 offset-1">
    <h4 class="text-secondary">Room - @Room.Id</h4>

    @Room.Name<br />
    @Room.Price.ToString("c")<br />
    <input type="checkbox" @bind-value="Room.IsActive" checked="@(Room.IsActive?"checked":null)" /> &nbsp; Is Active<br />
    <span>This room is @(Room.IsActive?"Active": "InActive")</span>

    @if (Room.IsActive)
    {
        @foreach (var roomProp in Room.RoomProps)
        {
            <p>@roomProp.Name - @roomProp.Value</p>
        }
    }

    <EditDeleteButton IsAdmin="true"></EditDeleteButton>
</div>

@code
{
    [Parameter]
    public BlazorRoom Room { get; set; }
}
در اینجا پس از paste کدهای داخل حلقه، نیاز به یک پارامتر ورودی که همان شیء Room در حال رندر است، خواهد بود. به همین جهت پارامتر آن‌را تعریف کرده و همچنین کدهای موجود را نیز اندکی ویرایش می‌کنیم، تا از نام این پارامتر جدید استفاده کند.

پس از این تغییر، کدهای حلقه‌ی foreach کامپوننت DemoHotel.razor به صورت زیر خلاصه می‌شوند. در اینجا روش ارسال یک شیء را به پارامتر Room نیز مشاهده می‌کنید (البته ذکر @ در اینجا الزامی نیست و می‌شد از روش مقدار دهی "Room="room نیز استفاده کرد):
<div class="row container">
  @foreach (var room in Rooms)
  {
    <IndividualRoom Room="@room"></IndividualRoom>
  }
</div>
در اینجا می‌توان سلسه مراتب کامپوننت‌ها را مشاهده کرد. کامپوننت DemoHotel، کامپوننت IndividualRoom را فراخوانی می‌کند و این کامپوننت نیز کامپوننت EditDeleteButton را مورد استفاده قرار می‌دهد.


یک تمرین: نمایش لیست امکانات رفاهی هتل

پس از نمایش لیست اتاق‌های یک هتل، قصد داریم لیست امکانات رفاهی آن‌را نیز نمایش دهیم:


 مدل این امکانات را به صورت زیر به پوشه‌ی Models برنامه اضافه می‌کنیم:
namespace BlazorServerSample.Models
{
    public class BlazorAmenity
    {
        public int Id { get; set; }

        public string Name { get; set; }

        public string Description { get; set; }
    }
}
از آنجائیکه قصد داریم لیست آن‌ها را در همان کامپوننت DemoHotel.razor نمایش دهیم، این لیست را به صورت زیر تشکیل می‌دهیم:
@code{

    List<BlazorAmenity> AmenitiesList = new List<BlazorAmenity>();
    // ...

    protected override void OnInitialized()
    {
        base.OnInitialized();

        // ...

        AmenitiesList.Add(new BlazorAmenity
        {
            Id = 111,
            Name = "Gym",
            Description = "24x7 gym room is available."
        });
        AmenitiesList.Add(new BlazorAmenity
        {
            Id = 222,
            Name = "Swimming Pool",
            Description = "Pool room is open from 6am to 10pm."
        });
        AmenitiesList.Add(new BlazorAmenity
        {
            Id = 333,
            Name = "Free Brakfast",
            Description = "Enjoy free breakfast at out hotel."
        });
    }
}
در ابتدا فیلد List<BlazorAmenity> AmenitiesList جهت دسترسی به لیست امکانات رفاهی تعریف شده و سپس آن‌را در رویدادگردان OnInitialized، مقدار دهی اولیه کرده‌ایم. در مورد این متدهای چرخه‌ی حیات، در قسمت بعدی بیشتر بحث خواهیم کرد.

اکنون برای نمایش تک تک عناصر این لیست، ابتدا یک کامپوننت منحصر به یک BlazorAmenity را به نام Pages\LearnBlazor\LearnBlazor‍Components\IndividualAmenity.razor ایجاد می‌کنیم با این محتوا:
<div class="bg-light border p-2 col-5 offset-1 mt-2">
    <h4 class="text-secondary">Amenity - @Amenity.Id</h4>

    @Amenity.Name<br />
    @Amenity.Description<br />
</div>

@code
{
    [Parameter]
    public BlazorAmenity Amenity { get; set; }
}
این کامپوننت، یک شیء BlazorAmenity را به عنوان پارامتر دریافت کرده و سپس Id، نام و توضیحات آن‌را نمایش می‌دهد.

در آخر پس از تعریف کامپوننت IndividualAmenity.razor، روش استفاده‌ی از آن در کامپوننت DemoHotel به صورت زیر است:
<div class="col-12 mt-4">
    <h4 class="text-info">Hotel Amenities</h4>
</div>
@foreach (var amenity in AmenitiesList)
{
    <IndividualAmenity Amenity="@amenity"></IndividualAmenity>
}
در اینجا بر روی لیست امکانات، یک حلقه را تشکیل داده و سپس توسط کامپوننت IndividualAmenity، هر کدام از امکانات را جداگانه نمایش داده‌ایم.

کدهای کامل این مطلب را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: Blazor-5x-Part-05.zip
مطالب
آشنایی با CLR: قسمت نهم
net framework. شامل Framework Class Library یا به اختصار FCL است. FCL مجموعه‌ای از dll اسمبلی‌هایی است که صدها و هزاران نوع در آن تعریف شده‌اند و هر نوع تعدادی کار انجام می‌دهد. همچنین مایکروسافت کتابخانه‌های اضافه‌تری را چون azure و Directx نیز ارائه کرده است که باز هر کدام شامل نوع‌های زیادی می‌شوند. این کتابخانه به طور شگفت آوری باعث سرعت و راحتی توسعه دهندگان در زمینه فناوری‌های مایکروسافت گشته است.

تعدادی از فناوری‌هایی که توسط این کتابخانه پشتیبانی می‌شوند در زیر آمده است:

Web Service: این فناوری اجازه‌ی ارسال و دریافت پیام‌های تحت شبکه را به خصوص بر روی اینترنت، فراهم می‌کند و باعث ارتباط جامع‌تر بین برنامه‌ها و فناوری‌های مختلف می‌گردد. در انواع جدیدتر WCF و Web Api نیز به بازار ارائه شده‌اند.

webform و MVC : فناوری‌های تحت وب که باعث سهولت در ساخت وب سایت‌ها می‌شوند که وب فرم رفته رفته به سمت منسوخ شدن پیش می‌رود و در صورتی که قصد دارید طراحی وب را آغاز کنید توصیه میکنم از همان اول به سمت MVC بروید.

Rich Windows GUI Application : برای سهولت در ایجاد برنامه‌های تحت وب حالا چه با فناوری WPF یا فناوری قدیمی و البته منسوخ شده Windows Form.
Windows Console Application: برای ایجاد برنامه‌های ساده و بدون رابط گرافیکی.
Windows Services: شما می‌توانید یک یا چند سرویس تحت ویندوز را که توسط Service Control Manager یا به اختصار SCM کنترل می‌شوند، تولید کنید.
Database stored Procedure: نوشتن stored procedure بر روی دیتابیس‌هایی چون sql server و اوراکل و ... توسط فریم ورک دات نت مهیاست.
Component Libraray: ساخت اسمبلی‌های واحدی که می‌توانند با انواع مختلفی از موارد بالا ارتباط برقرار کنند.
Portable Class Libary : این نوع پروژه‌ها شما را قادر می‌سازد تا کلاس‌هایی با قابلیت انتقال پذیری برای استفاده در سیلور لایت، ویندوز فون و ایکس باکس و فروشگاه ویندوز و ... تولید کنید.

ازآنجا که یک کتابخانه شامل زیادی نوع می‌گردد سعی شده است گروه بندی‌های مختلفی از آن در قالبی به اسم فضای نام namespace تقسیم بندی گردند که شما آشنایی با آن‌ها دارید. به همین جهت فقط تصویر زیر را که نمایشی از فضای نام‌های اساسی و مشترک و پرکاربرد هستند، قرار می‌دهم.

در CLR مفهومی به نام Common Type System یا CTS وجود دارد که توضیح می‌دهد نوع‌ها باید چگونه تعریف شوند و چگونه باید رفتار کنند که این قوانین از آنجایی که در ریشه‌ی CLR نهفته است، بین تمامی زبان‌های دات نت مشترک می‌باشد. تعدادی از مشخصات این CTS در زیر آورده شده است ولی در آینده بررسی بیشتری روی آنان خواهیم داشت:

  • فیلد
  • متد
  • پراپرتی
  • رویدادها

CTS همچنین شامل قوانین زیادی در مورد وضعیت کپسوله سازی برای اعضای یک نوع دارد:

  • private
  • public
  • Family یا در زبان‌هایی مثل سی ++ و سی شارپ با نام protected شناخته می‌شود.
  • family and assembly: این هم مثل بالایی است ولی کلاس مشتق شده باید در همان اسمبلی باشد. در زبا‌ن‌هایی چون سی شارپ و ویژوال بیسیک، چنین امکانی پیاده سازی نشده‌است و دسترسی به آن ممکن نیست ولی در IL Assembly چنین قابلیتی وجود دارد.
  • Assembly یا در بعضی زبان‌ها به نام internal شناخته می‌شود.
  • Family Or Assembly: که در سی شارپ با نوع Protected internal شناخته می‌شود. در این وضعیت هر عضوی در هر اسمبلی قابل ارث بری است و یک عضو فقط می‌تواند در همان اسمبلی مورد استفاده قرار بگیرد.

موارد دیگری که تحت قوانین CTS هستند مفاهیم ارث بری، متدهای مجازی، عمر اشیاء و .. است.

یکی دیگر از ویژگی‌های CTS این است که همه‌ی نوع‌ها از نوع شیء Object که در فضای نام system قرار دارد ارث بری کرده‌اند. به همین دلیل همه‌ی نوع‌ها حداقل قابلیت‌هایی را که یک نوع object ارئه میدهد، دارند که به شرح زیر هستند:

  • مقایسه‌ی دو شیء از لحاظ برابری.
  • به دست آوردن هش کد برای هر نمونه از یک شیء
  • ارائه‌ای از وضعیت شیء به صورت رشته ای
  • دریافت نوع شیء جاری
CLS
وجود COM‌ها به دلیل ایجاد اشیاء در یک زبان متفاوت بود تا با زبان دیگر ارتباط برقرار کنند. در طرف دیگر CLR هم بین زبان‌های برنامه نویسی یکپارچگی ایجاد کرده است. یکپارچگی زبان‌های برنامه نویسی علل زیادی دارند. اول اینکه رسیدن به هدف یا یک الگوریتم خاص در زبان دیگر راحت‌تر از زبان پایه پروژه است. دوم در یک کار تیمی که افراد مختلف با دانش متفاوتی حضور دارند و ممکن است زیان هر یک متفاوت باشند.
برای ایجاد این یکپارچگی، مایکروسافت سیستم CLS یا Common Language Specification را راه اندازی کرد. این سیستم برای تولیدکنندگان کامپایلرها جزئیاتی را تعریف می‌کند که کامپایلر آن‌ها را باید با حداقل ویژگی‌های تعریف شده‌ی CLR، پشتیبانی کند.


CLR/CTS مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را شامل می‌شود و گفتیم که هر زبانی بسیاری از این ویژگی‌ها را پشتیبانی می‌کند ولی نه کامل. به عنوان مثال برنامه نویسی که قصد کرده از IL Assembly استفاده کند، قادر است از تمامی این ویژگی‌هایی که CLR/CTS ارائه می‌دهند، استفاده کند ولی تعدادی دیگر از زبان‌ها مثل سی شارپ و فورترن و ویژوال بیسیک تنها بخشی از آن را استفاده می‌کنند و CLS حداقل ویژگی که بین همه این زبان‌ها مشترک است را ارائه می‌کند.
شکل زیر را نگاه کنید:

یعنی اگر شما دارید نوع جدیدی را در یک زبان ایجاد می‌کنید که قصد دارید در یک زبان دیگر استفاده شود، نباید از امتیازات ویژه‌ای که آن زبان در اختیار شما می‌گذارد و به بیان بهتر CLS آن‌ها را پشتیبانی نمی‌کند، استفاده کنید؛ چرا که کد شما ممکن است در زبان دیگر مورد استفاده قرار نگیرد.

به کد زیر دقت کنید. تعدادی از کدها سازگاری کامل با CLS دارند که به آن‌ها CLS Compliant گویند و تعدادی از آن‌ها non-CLS-Compliant هستند یعنی با CLS سازگاری ندارند ولی استفاده از خاصیت [(assembly: CLSCompliant(true]  باعث می‌شود که تا کامپایلر از پشتیبانی و سازگاری این کدها اطمینان کسب کند و در صورت وجود، از اجرای آن جلوگیری کند. با کمپایل کد زیر دو اخطار به ما میرسد.
using System;

// Tell compiler to check for CLS compliance
[assembly: CLSCompliant(true)]

namespace SomeLibrary {

// Warnings appear because the class is public
public sealed class SomeLibraryType {

// Warning: Return type of 'SomeLibrary.SomeLibraryType.Abc()'
// is not CLS­compliant
public UInt32 Abc() { return 0; }

// Warning: Identifier 'SomeLibrary.SomeLibraryType.abc()'
// differing only in case is not CLS­compliant
public void abc() { }

// No warning: this method is private
private UInt32 ABC() { return 0; }
}
}

اولین اخطار اینکه یکی از متدها یک عدد صحیح بدون علامت unsigned integer را بر می‌گرداند که همه‌ی زبان‌ها آن را پشتیبانی نمی‌کنند و خاص بعضی از زبان هاست.
دومین اخطار اینکه دو متد یکسان وجود دارند که در حروف بزرگ و کوچک تفاوت دارند. ولی زبان هایی چون ویژوال بیسیک نمی‌توانند تفاوتی بین دو متد abc و ABC بیابند.

نکته‌ی جالب اینکه اگر شما کلمه public را از جلوی نام کلاس بردارید تمامی این اخطارها لغو می‌شود. به این خاطر که این‌ها اشیای داخلی آن اسمبلی شناخته شده و قرار نیست از بیرون به آن دسترسی صورت بگیرد. عضو خصوصی کد بالا را ببینید؛ کامنت بالای آن می‌گوید که چون خصوصی است هشداری نمی‌گیرد، چون قرار نیست در زبان مقصد از آن به طور مستقیم استفاده کند.
برای دیدن قوانین CLS به این صفحه مراجعه فرمایید.

سازگاری با کدهای مدیریت نشده
در بالا در مورد یکپارچگی و سازگاری کدهای مدیریت شده توسط CLS صحبت کردیم ولی در مورد ارتباط با کدهای مدیریت نشده چطور؟
مایکروسافت موقعیکه CLR را ارئه کرد، متوجه این قضیه بود که بسیاری از شرکت‌ها توانایی اینکه کدهای خودشون را مجددا طراحی و پیاده سازی کنند، ندارند و خوب، سورس‌های مدیریت نشده‌ی زیادی هم موجود هست که توسعه دهندگان علاقه زیادی به استفاده از آن‌ها دارند. در نتیجه مایکروسافت طرحی را ریخت که CLR هر دو قسمت کدهای مدیریت شده و نشده را پشتیبانی کند. دو نمونه از این پشتیبانی را در زیر بیان می‌کنیم:
یک. کدهای مدیریت شده می‌توانند توابع مدیریت شده را در قالب یک dll صدا زده و از آن‌ها استفاده کنند.
دو. کدهای مدیریت شده می‌توانند از کامپوننت‌های COM استفاده کنند: بسیاری از شرکت‌ها از قبل بسیاری از کامپوننت‌های COM را ایجاد کرده بودند که کدهای مدیریت شده با راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. ولی اگر دوست دارید روی آن‌ها کنترل بیشتری داشته باشید و آن کدها را به معادل CLR تبدیل کنید؛ میتوانید از ابزار کمکی که مایکروسافت همراه فریم ورک دات نت ارائه کرده است استفاده کنید. نام این ابزار TLBIMP.exe می‌باشد که از Type Library Importer گرفته شده است.

سه. اگر کدهای مدیریت نشده‌ی زیادتری دارید شاید راحت‌تر باشد که برعکس کار کنید و کدهای مدیریت شده را در در یک برنامه‌ی مدیریت نشده اجرا کنید. این کدها می‌توانند برای مثال به یک Activex یا shell Extension تبدیل شده و مورد استفاده قرار گیرند. ابزارهای TLBEXP .exe و RegAsm .exe برای این منظور به همراه فریم ورک دات نت عرضه شده اند.
سورس کد Type Library Importer را میتوانید در کدپلکس بیابید.
در ویندوز 8 به بعد مایکروسافت API جدید را تحت عنوان WinsowsRuntime یا winRT ارائه کرده است . این api یک سیستم داخلی را  از طریق کامپوننت‌های com ایجاد کرده و به جای استفاده از فایل‌های کتابخانه‌ای، کامپوننت‌ها api هایشان را از طریق متادیتاهایی بر اساس استاندارد ECMA که توسط تیم دات نت طراحی شده است معرفی می‌کنند.
زیبایی این روش اینست که کد نوشته شده در زبان‌های دات نت  می‌تواند به طور مداوم با api‌های winrt ارتباط برقرار کند. یعنی همه‌ی کارها توسط CLR انجام می‌گیرد بدون اینکه لازم باشد از ابزار اضافی استفاده کنید. در آینده در مورد winRT بیشتر صحبت می‌کنیم.
 
سخن پایانی: ممنون از دوستان عزیز بابت پیگیری مطالب تا بدینجا. تا این قسمت فصل اول کتاب با عنوان اصول اولیه CLR بخش اول مدل اجرای CLR به پایان رسید.
ادامه‌ی مطالب بعد از تکمیل هر بخش در دسترس دوستان قرار خواهد گرفت.
نظرات اشتراک‌ها
Bulk delete و Bulk update در Entity framework
ممنون از راهنمای شما. بعد از مراجعه به آدرسی که داده بودید متوجه شدم برای سایرین هم این مشکل بوجود اومده و گزارش شده بود، بنابراین کاملا از روی پروژه‌ها و هارد دیسک حذفش کردم و مجدداً اقدام به دیافت آخرین نسخه کردم.
نسخه قبلی که گرفته بودم EntityFramework.Extended.6.0.0.86  بود ونسخه فعلی که کلیه مشکلات در اون مرتفع شده EntityFramework.Extended.6.1.0.95 هستش که نرم افزار بدون هیچ مشکلی راه اندازی شد.
نظرات اشتراک‌ها
دریافت نصاب آفلاین Visual Studio 2012 نسخه Ultimate
سلام - تو بیشتر جاها نوشته نسخه 32 بیتی
یعنی فقط مخصوص 32 بیتی عرضه شده یا نسخه 64 بیتی اونم هست؟
این هش رو هم که گفتید جستجو کردم ولی سایت‌ها لینک دانلودش رو برداشتند.
لینک دانلود دیگه ای هست که معرفی کنید؟ البته سایت‌های ایرانی مثل این  همچین موردی رو قرار دادند.اما نمیدونم مخصوص 32 بیتی هستش یا نه.
ممنون
اشتراک‌ها
مشکل source generator هنگام آپدیت نسخه های دات نت 6

اگر ویژوال استودیو 2022 رو به آخرین نسخه آپدیت کرده باشید احتمالا با مشکل Duplicate در پروژه هایی که از source generator استفاده می‌کنند یا کتابخانه هایی مانند Refit مواجه شوید. برای حل این مشکل یک فایل global.json در پوشه ای که فایل Solution پروژه قرار دارد ایجاد کنید و محتوای آن را نسخه قبلی دات نت (که بدون مشکل کار می‌کرد) قرار دهید.

{
    "sdk": {
        "version": "6.0.104",
        "rollForward": "disable"
    }
}

نمونه ای خطا: Duplicate 'global::System.Obsolete' attribute 

مشکل source generator هنگام آپدیت نسخه های دات نت 6
اشتراک‌ها
موجودیت های مرتبط با مدیریت قابلیت ها و نسخه ها در یک سیستم License Management

اگر قصد راه اندازی سیستمی برای تولید مجوز استفاده از محصولات خود برای مشتریان خود را دارید، حداقل می‌توان موجودیت‌های موجود در این gist را در نظر گرفت و در نهایت در فایل License نهایی تولید شده برای مشتری خود با توجه به نسخه خریداری شده توسط او، قابلیت‌های نسخه مورد نظر نیز در فایل مذکور ثبت خواهند شد.

در راه حل ارائه شده علاوه بر اینکه امکان تنظیم یکسری قابلیت برای نسخه‌ها (Edition ها) وجود دارد، می‌توان برای مشتری خاصی قابلیت خاصی را به صورت مستقیم نیز در نظر گرفت.






موجودیت های مرتبط با مدیریت قابلیت ها و نسخه ها در یک سیستم License Management
اشتراک‌ها
امکانات جدید SQL Server 2017 -پیوند بانک اطلاعاتی رابطه ای و هوش مصنوعی

مایکروسافت که در نسخه ۲۰۱۶ این نرم افزار با افزودن امکان اجرای برنامه‌های R  و نیز تکمیل امکان اتصال به هدوپ و نیز قابلیت ذخیره و جستجوی داده‌های JSON یک گام بلند به سمت ایجاد یک بستر همه منظوره تحلیل داده برداشته بود، با امکانات جدیدی که در نسخه ۲۰۱۷ به مجموعه SQL Server اضافه کرده است، آنرا به یک گزینه مناسب و جامع برای کارهای تراکنش محور و نیز تحلیلی تبدیل کرده است 

امکانات جدید SQL Server 2017 -پیوند بانک اطلاعاتی رابطه ای و هوش مصنوعی