مطالب
دنیای چابک-قسمت اول
داخل وبلاگها و وب سایتهای فارسی زبان(مربوط به برنامه نویسی) که جستجو میکنیم شاهد  کلمه ای هستیم که تازه به چشممان میخورد:Agile(چابک). البته لازم به ذکر است این کلمه چیز جدیدی نیست و سابقه ای در حدود 10 سال دارد(February 2001 ).که جمعی از برنامه نویسان بیانیه ای را تحت عنوان چابک (Agile ) تهیه کردند که متن آن به شرح زیر است:

 ما با توسعه نرم افزار و کمک به دیگران در انجام آن . در حال کشف راه‌های بهتری برای توسعه نرم افزار هستیم. از این طریق باید دست یابیم به ارزش :
  1. افراد و تعاملات بالاتر از فرآیندها و ابزارها 
  2. نرم افزار کارکننده بالاتر از مستندات جامع
  3. مشارکت مشتری در انجام کار بالاتر از قرارداد کار
  4. پاسخگویی به تغییرات بالاتر از پیروی یک طرح
با وجود اینکه موارد سمت چپ نیز ارزشمند هستند ولی ما برای موارد سمت راست ارزش بیشتری قائل هستیم .
که این بیانیه بر پایه 12 اصل(Agile  principles)
  1. بالاترین اولویت ما جلب رضایت مشتری با تحویل زود و مداوم نرم افزاری ارزشمند می‌باشد 
  2. استقبال از تغییر نیازمندی ها، حتی در اواخر فرآیند توسعه. فرآیند‌های چابک، تغییر را در جهت مزیتِ رقابتی مشتری مهار میکنند
  3. تحویل زود به زود نرم‌افزار قابل استفاده دو، سه هفته یک بار تا دو ، سه ماه یک بار با ترجیح بر فاصله‌های زمانی کوتاه‌تر
  4. ذی نفعان کسب و کار و توسعه دهنده‌ها می‌بایست به صورت روزانه در طول پروژه با هم کار کنند
  5. پروژه‌ها را بر دوش افراد با انگیزه بنا کنید. فضای لازم رابه آنها بدهید و از نیازهای آن‌ها پشتیبانی کنید وبه آنها اعتماد کنید تا کارها را انجام دهند
  6. کارآمدترین و موثرترین روش انتقال اطلاعات به تیم توسعه و تبادل آن در میان اعضای تیم ، گفتگوی چهره به چهره است
  7. نرم افزار قابل استفاده اصلی‌ترین معیار سنجش پیشرفت است 
  8. فرآیند‌های چابک توسعه پایدار را ترویج می‌دهندحامیان مالی , توسعه دهندگان و کاربران باید بتوانند سرعت پیشرفت ثابتی را برای مدت نامحدودی حفظ کنند
  9. توجه مداوم به برتری فنی و طراحی خوب باعث افزایش چابکی می‌شود
  10. سادگی -- هنر به حداکثر رساندن مقدار کار انجام نشده -- ضروری است
  11. بهترین معماری‌ها , نیاز مندی‌ها و طراحی‌ها از تیم‌های خود سازمانده پدید آور می‌شود
  12. در فواصل منظم , تیم برچگونگی موثرتر شدن تامل وتفکر می‌نماید و سپس تیم رفتار خود را بر اساس بازتاب این تفکر تنظیم و هم سو می‌نماید
متاسفانه در ایران حالا یا به علت سواد کم و یا به هر علتی از این بیانیه برداشتهایی متفاوت و غلط عده ای اونو به بازی تشبیه کردن و عده ای هم با اون کار میکنن ولی هیچکدوم از اصل‌های اونو رعایت نمیکنن و بعد که پروژه شکست خورد میگن:متدولوژی خوب نبود و ... .
وقتی کتاب Agile Principles, Patterns, and Practices in C# رو مطالعه میکنید به این نتیجه میرسید که بیشترین چیزی که تاکید داره روی ارتباطات هستش.
قصد دارم در قالب چند پست به شما این اصول رو معرفی کنم.
مطالب
آموزش TypeScript #1
با گسترش روز افزون زبان برنامه نویسی Javascript و استفاده هر چه بیشتر آن در تولید برنامه‌های تحت وب این زبان به یکی از قدرت‌های بزرگ در تولید برنامه‌های مبتنی بر وب تبدیل شده است. ترکیب این زبان با Css و Html5 تقریبا هر گونه نیاز برای تهیه و توسعه برنامه‌های وب را حل کرده است. جاوا اسکریپت در ابتدا برای اسکریپت نویسی سمت کلاینت برای صفحات وب ایجاد شد و برای سال‌ها به‌عنوان ابزاری برای مدیریت کردن رویدادهای صفحات وب محدود شده بود  و در نتیجه بسیاری از امکانات لازم برای برنامه‌نویسی برنامه‌های مقیاس بزرگ را به‌همراه نداشت. امروزه به قدری Javascript  توسعه داده شده است که حتی در تولید برنامه‌های Native مانند Windows Store  و برنامه‌های تحت Cloud نیز استفاده می‌شود. پیشرفت‌های صورت گرفته و اشاره شده در این حوزه موجب شد تا شاهد پیداش برنامه‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت با سایزهای بی سابقه‌ای باشیم و این بیانگر این بود که تولید برنامه‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت در مقیاس‌های بزرگ امر دشواری است و اینک TypeScript توسط غول نرم افزاری جهان پا به عرصه گذاشته که این فرآیند را آسان‌تر نماید. به کمک TypeScript می‌توان برنامه تحت JavaScript در مقیاس بزرگ تولید کرد به طوری با هر مرورگر و سیستم عاملی سازگار باشد. TypeScript از شی گرایی نیز پشتیبانی می‌کند و خروجی آن در نهایت به JavaScript کامپایل می‌شود. خیلی‌ها عقیده دارند که هدف اصلی مایکروسافت از تولید و توسعه این زبان رقابت با CoffeeScript است.  CoffeeScript یک زبان متن باز است که در سال 2009 توسط Jeremy Ashkenas ایجاد شده است و سورس آن در GitHub موجود می‌باشد. در آینده، بیشتر به مباحث مربوط به CoffeeScript و آموزش آن خواهم پرداخت.

در تصویر ذیل یک مقایسه کوتاه بین CoffeeScript و TypeScript را مشاهده می‌کنید.

با TypeScript چه چیزهایی به دست خواهیم آورد؟

یک نکته مهم این است که این زبان به خوبی در Visual Studio پشتیبانی می‌شود و قابلیت Intellisense نوشتن برنامه به این زبان را دلپذیرتر خواهد کرد و از طرفی دیگر به نظر من یکی از مهم‌ترین مزیت هایی که TypeScript در اختیار ما قرار می‌دهد این است که می‌توانیم به صورت Syntax آشنای شی گرایی کد نویسی کنیم و خیلی راحت‌تر کد‌های خود را سازمان دهی کرده و از نوشتن کد‌های تکراری اجتناب کنیم.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم این زبان این است که این زبان از Static Typing به خوبی پشتیبانی می‌کند. این بدین معنی است که شما ابتدا باید متغیر‌ها را تعریف کرده و نوع آن‌ها را مشخص نمایید و هم چنین در هنگام پاس دادن مقادیر به پارامتر‌های توابع باید حتما به نوع داده ای آن‌ها دقت داشته باشید چون کامپایلر بین انواع داده ای در TypeScript تمایز قایل است و در صورت رعایت نکردن این مورد شما با خطا مواجه خواهید شد. این تمایز قایل شدن باعث می‌شود که برنامه هایی خواناتر داشته باشیم از طرفی باعث می‌شود که خطا یابی و نوشتن تست برای برنامه راحت‌تر و تمیزتر باشد. بر خلاف JavaScript، در TypeScript(به دلیل پشتیبانی از شی گرایی) می‌توانیم علاوه بر داشتن کلاس، اینترفیس نیز داشته باشیم و در حال حاضر مزایای استفاده از اینترفیس بر کسی پوشیده نیست.

به دلیل اینکه کد‌های TypeScript ابتدا کامپایل شده و بعد تبدیل به کد‌های JavaScript می‌شوند در نتیجه قبل از رسیدن به مرحله اجرای پروژه، ما از خطاهای موجود در کد خود مطلع خواهیم شد.

البته این نکته را نیز فراموش نخواهیم کرد که این زبان تازه متولد شده است(سال 2012 توسط Anders Hejlsberg) و همچنان در حال توسعه است و این در حال حاضر مهم‌ترین عیب این زبان می‌تواند باشد چون هنوز به پختگی سایر زبان‌های اسکریپتی در نیامده است.

در ذیل یک مثال کوچک به زبان TypeScript و JavaScript را برای مقایسه در خوانایی و راحتی کد نویسی قرار دادم:

TypeScript:

class Greeter {
    greeting: string;

    constructor (message: string) {
        this.greeting = message;
    }

    greet() {
        return "Hello, " + this.greeting;
    }
}
بعد از کامپایل کد بالا به کدی معادل زیر در JavaScript تبدیل خواهد شد:
var Greeter = (function () {
    function Greeter(message) {
        this.greeting = message;
    }
    Greeter.prototype.greet = function () {
        return "Hello, " + this.greeting;
    };
    return Greeter;
})();
توضیح چند واژه در TypeScript

Program : یک برنامه TypeScript مجموعه ای از یک یا چند Source File است. این Source File‌ها شامل کد‌های پیاده سازی برنامه هستند ولی در خیلی موارد برای خوانایی بیشتر برنامه می‌توان فقط تعاریف را در این فایل‌های سورس قرار داد.
Module: ماژول در TypeScript شبیه به مفاهیم فضای نام یا namespace در دات نت است و می‌تواند شامل چندین کلاس یا اینترفیس باشد.
Class : مشابه به مفاهیم کلاس در دات نت است و دقیقا همان مفهوم را دارد. یک کلاس می‌تواند شامل چندین تابع و متغیر با سطوح دسترسی متفاوت باشد. در TypeScript مجاز به استفاده از کلمات کلیدی public و private نیز می‌باشید. یک کلاس در Typescript می‌تواند یک کلاس دیگر را توسعه دهد(ارث بری در دات نت) و چندین اینترفیس را پیاده سازی نماید.
Interface: یک اینترفیس فقط شامل تعاریف است و پیاده سازی در آن انجام نخواهد گرفت. یک اینترفیس می‌تواند چندین اینترفیس دیگر را توسعه دهد.
Function: معادل متد در دات نت است. می‌تواند پارامتر ورودی داشته باشد و در صورت نیاز یک مقدار را برگشت دهد.
Scope: دقیقا تمام مفاهیم مربوط به محدوده فضای نام و کلاس و متد در دات نت در این جا نیز صادق است. 


آماده سازی Visual Studio برای شروع به کار
در ابتدا باید Template مربوطه به TypeScript را نصب کنید تا از طریف VS.Net بتوانیم به راحتی به این زبان کد نویسی کنیم. می‌توانید فایل نصب را از اینجا دانلود کنید. بعد از نصب از قسمت Template‌های موجود گزینه Html Application With TypeScript را انتخاب کنید

یا از قسمت Add  در پروژه‌های وب خود نظیر MVC گزینه TypeScript File را انتخاب نمایید.


در پست بعدی کد نویسی با این زبان را آغاز خواهیم کرد. 

نظرات نظرسنجی‌ها
به عنوان یک برنامه نویس به کدام گزینه بیشتر اهمیت می دهید؟
موافقم. ولی مبحث بیمه اونقدری مهم نیست که شما مثلا 1 میلیون کمتر از خواستتون بگیرین. 
به این دلیل که اکثر برنامه نویس‌ها در شرکت‌های خصوصی هستند و اگر خدای نکرده دو ماه نتونن برن سر کار بیمشون هم قطع میشه حتما. من تا حالا امتحان نکردم ولی یکی از دوستان من به طور کل خویش فرما بیمه رد میکنه برای خودش. 
از نظر این که سابقه بیمه ای مرتبط جایی لازم بشه هم بازم برنامه نویس‌ها زیاد کمکی بهشون نمیشه چون در نهایت باید تو مصاحبه خودشونو نشون بدن. سابقه بیمه ملاک خوبی نیست. میشه همون مدارک رو از شرکت هایی که فرد کار کرده هم به عنوان گواهی اشتغال به کار جمع آوری کرد.
موافقم برنامه نویس‌ها 35 به بالا باید مراقب باشند. ولی احتمال میدم خیلی از ماها 35 به بالا باید دنبال یه شغل دیگه باشیم مخصوصا اگر تو ایران موندیم. 
مطالب
رمزگشایی عنوان یک ایمیل فارسی دریافت شده

گوگل اجازه‌ی فعال کردن POP3 را روی اکانت‌ها GMail می‌دهد. فرض کنید با استفاده از یکی از کلاینت‌های POP3 دات نت می‌خواهیم ایمیل‌ها را با برنامه نویسی دریافت کنیم (و مثلا از Outlook استفاده نکنیم). اکنون به نظر شما عنوان دریافت شده زیر چه معنایی دارد؟
=?UTF-8?B?QW5hbHl0aWNzIHZhaGlkbmFzaXJpLmJsb2dzcG90LmNvbSAyMDA4MTIyNiAo2KLZhdin?= =?UTF-8?B?2LEg2LPYp9mK2Kop?=

برای درک اتفاق رخ داده باید به RFC ‌های مربوطه مراجعه کرد (RFC-2822 و RFC-2047). مطابق استانداردهای ذکر شده، هدر ارسالی یک ایمیل همواره باید از حروف اسکی تشکیل شود. حال اگر عنوان ایمیل که جزئی از هدر را تشکیل می‌دهد از حروف غیر اسکی تشکیل شد، حتما باید یک لایه encoding روی آن‌ها صورت گیرد. دو حالت تعریف شده در این‌جا مطابق استاندارد میسر است:
الف) Quoted Printable : در این حالت عنوان با =?utf-8?Q شروع می‌شود.
ب) Base64 : در این روش عنوان با =?utf-8?B شروع خواهد شد.

روش متداول، روش ب است که نسبت به روش الف فشرده‌تر می‌باشد. در این حالت برای درک معنای قسمت‌های مختلف رشته دریافت شده باید به الگوی زیر مراجعه کرد:
=?charset?encoding?EncodedText?=
در این‌جا charset بیانگر نحوه encoding متن اصلی است که بر روی آن الگوریتم base64 اعمال شده.
در رشته طولانی فوق که در ابتدای مقاله به آن اشاره شده، عنوان به دو قسمت تجزیه شده. یا به عبارتی دوبار الگوی فوق در آن تکرار شده است که باید EncodedText های آن‌ها را یافت و سپس آن‌ها را با توجه به charset مربوطه از حالت base64 به یک رشته معمولی تبدیل نمود.

//using System.Text;
public static string Base64ToString(string charset, string encodedString)
{
//تبدیل بیس 64 به آرایه‌ای از بایت‌ها
byte[] buffer = Convert.FromBase64String(encodedString);
//تبدیل آرایه‌ای از بایت‌ها به رشته با توجه به انکدینگ مربوطه
return Encoding.GetEncoding(charset).GetString(buffer);
}
اکنون عنوان صحیح ایمیل فوق به صورت زیر قابل دریافت خواهد بود:

string subject = Base64ToString("utf-8", "QW5hbHl0aWNzIHZhaGlkbmFzaXJpLmJsb2dzcG90LmNvbSAyMDA4MTIyNiAo2KLZhdin2LEg2LPYp9mK2Kop");

نظرات اشتراک‌ها
روان شناسی تیمی؛ 10 سؤالی که باید هر هفته‌ از اعضای تیم پرسید
روانشناسی!
چیزی که خیلی از مدیر پروژه‌ها و برنامه نویس‌ها به آن احتیاج دارند
MBTI برای هر مدیر پروژه ای و هر سرپرست تیم نرم افزاری ای میتونه مفید باشه
همچنین اگر مسئول سرو کله زدن با مشتری هم باشد
www.iranmbti.ir
اشتراک‌ها
زمان ارائه Windows 8.1 به عموم
مایکروسافت اینبار ویندوز 8.1 را ابتدا به سازنده‌های سخت افزار ارائه داده (نگارش RTM) و به برنامه نویس‌ها عنوان کرده که مانند سایرین صبر کنید تا بعد (برخلاف رویه گذشته که این نگارش، به مشترکین MSDN زودتر از بقیه ارائه می‌شد) و ... این مساله سبب دلخوری شده است.
زمان ارائه Windows 8.1 به عموم
نظرات مطالب
Functional Programming یا برنامه نویسی تابعی - قسمت اول
خیلی ممنونم که این بحث رو مطرح کردید. ولی چیزی که واقعا متوجه نمیشم اینه که چرا باید برنامه نویسی تابعی رو رقیب یا جایگزین برنامه نویسی شی گرا دونست. به نظر من مفاهیمی که این دو روش ارائه میکنن مکمل هم هستن. به عبارتی مطالب مطرح شده میتونه به عنوان رهنمون هایی در برنامه نویسی شی گرا تلقی بشه.
البته در منابع خارجی که مطالعه میکردم تفاوت اصلی رو در این دونسته بودن که در برنامه نویسی تابعی داده‌ها در شی نگهداری نمیشه و باید در تابع نگه داری و جا بجا بشه! البته نمیدونمن چطور این کار به صورت مطلق میسر هست!
در کل من فکر میکنم اگه قرار باشه این کار به صورت مطلق در تمام حالات انجام بشه خودش به ضد مفاهیمی که در این رهنمون‌ها تاکید شده تبدیل خواهد شد.
فکر نمیکنم بدون استفاده از مفاهیم شی گرایی بشه یه پروژه واقعی و بزرگ رو با استفاده از صرفا مفاهیم برنامه نویسی تابعی به صورت بهتری پیاده کرد!
خیلی ممنون میشم اگه اساتید این بحث رو ادامه بدن و توضیحاتی بدن که آیا من دچار بدفهمی شدم یا خیر.
نظرات مطالب
Protocol Buffers فرمتی برای تبادل دیتا
چند تا مساله را میگم و دیگه این بحث رو ادامه نمیدم به هیچ وجه (چون مساله‌ی مطرح شده هیچ ربطی به این مقاله‌ی خاص نداره و فقط چون این وبسایت بازدید کننده‌ی زیادی داره مجبورم کامل توضیح بدم که ما اشتباها خط غلط به کسی ندیم و گمراه نکنیم کسی رو ناخواسته)
1) موضوع این مقاله فقط و فقط protocol buffers بود و هیچ ربطی به هیچ زبان برنامه نویسی نداشت و وارد شدن به این مساله در اینجا اشتباه است، من حتی در این مقاله توضیح ندادم که با استفاده از grpc و protobuf مستقیما نمیتونیم از طریق browser درخواست بدیم، و وارد کردن این مساله و همینطور لایبری‌های مختلف جاوا اسکریپتی و سی شارپی جایگاهش در این نقاله نبود چون نگاه خیلی بالاتر از این بود تا اینکه به سطح بیاییم و بخواهیم راجع به یک کتابخونه خاص و یک زبان خاص و مقایسه بین آنها رو انجام بدیم!
2) از اینجا میتونید مشاهد کنید که حداقل به صورت رسمی (اینکه توی گوگل سرچ زده بشه و اولین نتیجه به عنوان سند در پاسخ داده بشه مورد قبول نیست، چون قطعا ممکنه به صورت غیر رسمی ابزار هایی باشه که مورد قبول در تولید یک سیستم روی پروداکشن نیست!) زبان‌های swift, rust , ... هنوز به صورت رسمی ساپورت نمیشند! پس اگر نگاهمون به عنوان توسعه دهنده فراتر از یک مثال hello-world باشه باید اینو مد نظر بگیریم.
3) تکنولوژی باید به ساختار و سیستم ما کمک کنه نه اینکه خودش bottleneck سیستم بشه، تکنولوژی جذابه ولی نکته‌ی مهم اینه که ما اول از همه به این مساله دقت کنیم که باید به عنوان برنامه نویس روی تکنولوژی سوار باشیم نه برعکس (بزرگترین مشکل وقتی پیش میاد که هیجان زده ابزارو تکنولوژی جدید آشنا بشیم و بخواهیم در سیستم استفاده کنیم! هیجان بیش از حد قاتل سسیستمه) با انتخاب اشتباهمون کل سازمان رو دچار مشکل نکنیم، مخصوصل وقتی با یک تکنولوژی آشنا میشیم وفور لایبری‌های مختلف نباید ما رو گمراه کنه!
4) وقتی دیدتون به عنوان توسعه دهنده از مونولوتیک خارج میشه و به مایکروسرویس نگاه میکنید حتما باید از زاویه‌ی خیلی بالاتری نگاه کنید، جایی که توقع میره همه‌ی سیستم بتونه به همدیگه به بهترین نحو بدون مشکل کار کنه پس انتخاب ابزار خیلی اهمیتش بالاتره از تکنولوژی جدید که شاید تازه هم باهاش آشنا شده باشید، api-gateway  به عنوان یک اصل برای معماری ماکروسرویس پذیرفته شده و حتی خیلی توصیه میشه
5) نگاه به سیستم‌های طراحی شده‌ی دنیا هم خیلی بهمون کمک میکنه حتی پروژه‌های بزرگی مثله etcd از gateway استفاده کرده اند چرا که سنگ بزرگ نشانه نزدنه و ریسک تغییرات خیلی بزرگ و بنیادین کل نرم افزار رو به چالش میشکه و علاوه بر اینکه هزینه‌ی زیاد learning curve برای کله تیم داره، ریسک شکست رو هم خیلی بالا میبره، شما فرض کنید که برنامه نویس فرانت اند که تا حالا تو عمرش به غیر از restful api چیز دیگه ای ندیده ناگهان با کلی ابزار جدید آشنا باید بشه که حتی ممکنه رسمی و صد در صد قابل اتکا هم نباشه، این خودش شروع fail شدن یک سیستم رو نتیجه میده!
در مقاله‌ی بعدی سعی میکنم مثال عملی با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف بزنم و توضیحات جزئی‌تری بدم و موارد بیشتر رو فقط و فقط به خواننده که خودش قطعا توسعه دهنده هست و میتونه بالا و پایین رو ببینه میسپارم!
ممنون
پروژه‌ها
Mvc File Manager
به نظر من بهترین روش برای یادگیری برنامه نویسی انجام  یک پروژه واقعی و کاربردی است . (هرچند ساده)  به همین دلیل در حین یادگیری asp.net mvc  تصمیم گرفتم یک فایل منجیر درست کنم که با پیشرفت در یادگیری asp.net mvc اون رو تکمیل کنیم.

فاز اول : نسخه 0.1.1       نسخه 0.1.2
پیاده سازی کنترلر های Browse,Download,Upload, CreateFolder,Delete
هدف از این مرحله یادگیری کنترلر ، ویو ، ویو مدل ، مدل بایندینگ ، روتینگ ، اکشن ریزالت و....
فاز دوم : (انجام شد) نسخه 0.2.3
پیاده سازی کنترلر های Rename,Properties 
استفاده از  WebGrid  در مرورگر فایل
محاسبه حجم پوشه
نسخه اصلاحی آقای وکیلی:دریافت
تغییر در نوع چینش models
افزودن PlUploader برای آپلود فایل
تغییر در Partial به نام _breadCrumb
امکان چند انتخاب هم زمان - و همچنین حذف  چند مورد هم زمان
باز شدن پوشه‌ها و دانلود شدن فایل‌ها با دابل کلیک 
تغییرات مختصر در style
تغییر در ساختار لینک برگشت -> انتقال از model به view و پیاده سازی با jquery به دلیل سهولت بیشتر

فاز سوم:
پیاده سازی اعتبار سنجی کاربران و نقش‌های آنان 
تعریف نقش‌های زیر (ایده خام)
Admin (Full access)
FileManager_Read(readonly access)
FileManager_Write(Creat Folder & upload file)
FileManager_Change(Move & Rename)
FileManager_Delete(Delete file and Folder
فاز چهارم :
پیاده سازی مراحل قبل تحت Ajax
فاز پنجم:
بهینه سازی و تکمیل پروژه
ایده‌های پراکنده :
قابلیت کپی 
قابلیت انتخاب چندتایی برای کپی و حذف و ...
 قابلیت آپلود همزمان چند فایل
چند زبانه بودن 
توسعه اینترفیس (درختواره پوشه‌ها ، ویوهای مختلف جهت نمایش فایل (لیست، آیکون‌های کوچک ، آیکون‌های بزرگ))
نمایش و تغییر دسترسی‌های ویندوز
آپلود فایل فشرده و اکسترکت کردن آن 
جستجوی فایل
.
.
.
نظرات مطالب
Functional Programming یا برنامه نویسی تابعی - قسمت اول
تفاوت‌ها که زیاده. برنامه نویسی تابعی یه ویژگی خیلی مهم به اسم Immutable  داره. یعنی مقدار متغیرها رو نمیشه تغییر داد. این ویژگی هم به این دلیل هستش که برنامه دیگه نگران thread safety نباشه و بتونه از حداکثر هسته‌های پردازنده و موازی سازی استفاده کنه. کلا برای برنامه نویسی تابعی باید برنامه تون و مساله ای که می‌خواید حل کنید امکان مدلسازی ریاضی رو داشته باشه که حتما کار سختی هستش و نمیشه همه چی رو به راحتی مدسازی ریاضی کرد. در کل هدف oop و functioanal و فلسفه استفاده شون متفاوته و مقایسه اونها درست بنظر نمیرسه.