Today we released .NET 7 Preview 5. This preview of .NET 7 includes improvements to Generic Math which make the lives of API authors easier, a new Text Classification API for ML.NET that adds state-of-the-art deep learning techniques for natural language processing, various improvements to source code generators and a new Roslyn analyzer and fixer for RegexGenerator and multiple performance improvements in the areas of CodeGen, Observability, JSON serialization / deserialization and working with streams.
تبدیل کدهای Java به #C
Angular 2.0 will be built using the TypeScript language. It will embrace TypeScript's idioms for working with immersive web experiences in larger applications.
You can get those same benefits by working with TypeScript and Angular together. In this session, you'll learn how Angular and TypeScript work together to create single page applications. You'll see how you can leverage the features of ECMAScript 6, and still support today's browsers. You'll see how adopting TypeScript can be as easy as changing the extensions on your .js files. How you use the TypeScript features is completely in your control.
نگاهی به Fluent Interfaces
تصورات غلط در مورد دورکاری
Have you ever discussed remote work with someone who has never worked remotely? How did it go? If they were like most people, it probably didn’t go all that well. It can be difficult for people to understand how someone could work from home, be productive, and end up being a normal human being at the end of the day.
Angular Essentials
این افزونه گروهی از مهمترین افزونههای موجود را به صورت بسته بندی شده ارائه میدهد و با نصب آن، تعدادی از افزونههایی را که در ادامه نامبرده خواهند شد، به صورت یکجا و خودکار دریافت خواهید کرد.
Angular Language Service
نگارشهای اخیر Angular به همراه یک سرویس زبان نیز میباشند که به ادیتورهای مختلف این امکان را میدهد تا توسط این ویژگی بتوانند قابلیتهای ویرایشی بهتری را جهت برنامههای Angular ارائه کنند. برای مثال ویرایش مطلوب قالبهای کامپوننتهای Angular و استفادهی از Syntax خاص آن، موردی است که توسط هیچکدام از HTML ادیتورهای موجود پشتیبانی نمیشود. اکنون به کمک سرویس زبان Angular و افزونهی ویژهی آن برای VSCode که توسط تیم اصلی Angular توسعه یافتهاست، امکان ویرایش غنی قالبهای HTML ایی آن فراهم شدهاست. این افزونه یک چنین قابلیتهایی را فراهم میکند:
الف) AOT Diagnostic messages
اگر قالب HTML ایی مورد استفاده (چه به صورت inline و چه در یک فایل html مجزا) به خاصیتی تعریف نشده اشاره کند، بلافاصله خطای مرتبطی ظاهر خواهد شد:
ب) Completions lists یا همان Intellisense
ج) امکان Go to definition با کلیک راست بر روی خواص و متدهای ذکر شدهی در قالب.
د) Quick info که با نزدیک کردن اشارهگر ماوس به خاصیت یا متدی در صفحه، اطلاعات بیشتری را در مورد آن نمایش میدهد.
angular2-inline
علاوه بر افزونهی سرویس زبانهای Angular، این افزونه نیز قابلیت درک قالبهای inline کامپوننتها را داشته و به همراه syntax highlighting و همچنین Intellisense است.
Auto Import
حین کار با TypeScript، هر ماژولی که در صفحه ارجاعی داشته باشد، باید در ابتدای فایل جاری import شود. افزونهی Auto Import با بررسی ماژولهای موجود و فراهم آوردن Intellisense ایی بر اساس آنها، اینکار را سادهتر میکند:
بنابراین این افزونه صرفا مختص به Angular نیست و برای کارهای متداول TypeScript نیز بسیار مفید است.
TSLint
این افزونه ابزار TSLint را با VSCode یکپارچه میکند. بنابراین نیاز است پیش از نصب این افزونه، وابستگیهای ذیل را نیز به صورت سراسری نصب کرد:
> npm install -g tslint typescript
تعدادی از امکانات آنرا پس از نصب، با فشردن دکمهی F1 میتوان مشاهده کرد:
برای مثال تولید فایل tslint.json، امکان سفارشی سازی موارد بررسی شوندهی توسط این افزونه را فراهم میکند و اگر برنامهی خود را توسط Angular CLI ایجاد کردهاید، این فایل هم اکنون در ریشهی پروژه قرار دارد.
در مورد TSLint در مطلب «Angular CLI - قسمت دوم - ایجاد یک برنامهی جدید» بیشتر توضیح داده شدهاست و اینبار به کمک این افزونه، خطاهای یاد شده را دقیقا درون محیط ادیتور و به صورت خودکار و یکپارچهای مشاهده خواهید کرد.
Angular v4 TypeScript Snippets
سیستم کار VSCode مبتنی بر ایجاد فایلهای خالی است و مفهوم قالبهای از پیش آمادهی فایلها در آن وجود ندارد. اما با کمک Code Snippets میتوان این خلاء را پر کرد. افزونهی Angular v4 TypeScript Snippets دقیقا به همین منظور طراحی شدهاست و زمانیکه حروف -a یا -rx را در صفحه تایپ میکنید، منویی ظاهر خواهد شد که توسط آن میتوان قالب ابتدایی شروع به کار با انواع و اقسام جزئیات پروژههای Angular را تهیه کرد.
Path Intellisense
این افزونه مسیر فایلهای موجود را به صورت یک Intellisense ارائه میکند و به این صورت به سادگی میتوان مسیرهای اسکریپتها و یا شیوهنامهها را در ادیتور انتخاب و وارد کرد.
بهینه سازی ضروری تصاویر
We should all be automating our image compression.
In 2017, image optimization should be automated. It’s easy to forget, best practices change, and content that doesn’t go through a build pipeline can easily slip. To automate: Use imagemin or libvips for your build process. Many alternatives exist.
Most CDNs (e.g. Akamai) and third-party solutions like Cloudinary, imgix, Fastly’s Image Optimizer, Instart Logic’s SmartVision or ImageOptim API offer comprehensive automated image optimization solutions.
مروری بر روشهای موجود
همواره روشهای مختلفی برای پیاده سازی یک ایده در دنیای نرم افزار وجود دارد که هر روش را میتوان بر حسب نیاز مورد استفاده قرار داد. در برنامههای مبتنی بر WPF معمولا از دو روش عمده برای این منظور استفاده میشود:
1-استفاده از فایلهای resx
در این روش که برای Win App نیز استفاده میشود، اطلاعات مورد نیاز برای هر زبان به شکل جدول هایی دارای کلید و مقدار در داخل یک فایل .resx نگهداری میشود و در زمان اجرای برنامه بر اساس انتخاب کاربر اطلاعات زبان مورد نظر از داخل فایل resx خوانده شده و نمایش داده میشود. یکی از ضعف هایی که این روش در عین ساده بودن دارد این است که همه اطلاعات مورد نیاز داخل assembly اصلی برنامه قرار میگیرد و امکان افزودن زبانهای جدید بدون تغییر دادن برنامه اصلی ممکن نخواهد بود.
2-استفاده از فایلهای csv که به فایلهای dll تبدیل میشوند
در این روش با استفاده از ابزارهای موجود در کامپایلر WPF برای هر کنترل یک property به نام Uid ایجاد شده و مقدار دهی میشود. سپس با ابزار دیگری ( که جزو ابزارهای کامپایلر محسوب نمیشود ) از فایل csproj پروژه یک خروجی اکسل با فرمت csv ایجاد میشود که شامل Uidهای کنترلها و مقادیر آنها است. پس از ترجمه متون مورد نظر به زبان مقصد با کمک ابزار دیگری فایل اکسل مورد نظر به یک net assembly تبدیل میشود و داخل پوشه ای با نام culture استاندارد ذخیره میشود. ( مثلا برای زبان فارسی نام پوشه fa-IR خواهد بود ). زمانی که برنامه اجرا میشود بر اساس culture ای که در سیستم عامل انتخاب شده است و در صورتی که برای آن culture فایل dll ای موجود باشد، زبان مربوط به آن culture را load خواهد کرد. با وجود این که این روش مشکل روش قبلی را ندارد و بیشتر با ویژگیهای WPF سازگار است اما پروسه ای طولانی برای انجام کارها دارد و به ازای هر تغییری باید کل مراحل هر بار تکرار شوند. همچنین مشکلاتی در نمایش برخی زبانها ( از جمله فارسی ) در این روش مشاهده شده است.
روش سوم!
روش سوم اما کاملا بر پایه WPF و در اصطلاح WPF-Native میباشد. ایده از آنجا ناشی شده است که برای ایجاد skin در برنامههای WPF استفاده میشود. در ایجاد برنامههای Skin-Based به این شیوه عمل میشود که skinهای مورد نظر به صورت style هایی در داخل ResourceDictionary ها قرار میگیرند. سپس آن ResourceDictionary به شکل dll کامپایل میشود. در برنامه اصلی نیز همه کنترلها style هایشان را به شکل dynamic resource از داخل یک ResourceDictionary مشخص شده load میکنند. حال کافی است برای تغییر skin فعلی، ResourceDictionary مورد نظر از dll مشخص load شود و ResourceDictionary ای که در حال حاضر در برنامه از آن استفاده میشود با ResourceDictionary ای که load شده جایگزین شود. کنترلها مقادیر جدید را از ResourceDictionary جدید به شکل کاملا خودکار دریافت خواهند کرد.
به سادگی میتوان از این روش برای تغییر زبان برنامه نیز استفاده کرد با این تفاوت که این بار، به جای Style ها، Stringهای زبانهای مختلف را درون resourceها نگهداری خواهیم کرد.
یک مثال ساده
در این قسمت نحوه پیاده سازی این روش با ایجاد یک نمونه برنامه ساده که دارای دو زبان انگلیسی و فارسی خواهد بود آموزش داده میشود.
ابتدا یک پروژه WPF Application در Visual Studio 2010 ایجاد کنید. در MainWindow سه کنترل Button قرار دهید و یک ComboBox که قرار است زبانهای موجود را نمایش دهد و با انتخاب یک زبان، نوشتههای درون Buttonها متناسب با آن تغییر خواهند کرد.
توجه داشته باشید که برای Buttonها نباید به صورت مستقیم مقداری به Content شان داده شود. زیرا مقدار مورد نظر از داخل ResourceDictionary که خواهیم ساخت به شکل dynamic گرفته خواهد شد. پس در این مرحله یک ResourceDictionary به پروژه اضافه کرده و در آن resource هایی به شکل string ایجاد میکنیم. هر resource دارای یک Key میباشد که بر اساس آن، Button مورد نظر، مقدار آن Resource را load خواهد کرد. فایل ResourceDictionary را
Culture_en-US.xaml نامگذاری کنید و مقادیر مورد نظر را به آن اضافه نمایید.
<ResourceDictionary xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" xmlns:system="clr-namespace:System;assembly=mscorlib"> <system:String x:Key="button1">Hello!</system:String> <system:String x:Key="button2">How Are You?</system:String> <system:String x:Key="button3">Are You OK?</system:String> </ResourceDictionary>
دقت کنید که namespace ای که کلاس string در آن قرار دارد به فایل xaml اضافه شده است و پیشوند system به آن نسبت داده شده است.
با افزودن یک ResourceDictionary به پروژه، آن ResourceDictionary به MergedDictionary کلاس App اضافه میشود. بنابراین فایل App.xaml به شکل زیر خواهد بود:
<Application x:Class="BeRMOoDA.WPF.LocalizationSample.App" xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" StartupUri="MainWindow.xaml"> <Application.Resources> <ResourceDictionary> <ResourceDictionary.MergedDictionaries> <ResourceDictionary Source="Culture_en-US.xaml"/> </ResourceDictionary.MergedDictionaries> </ResourceDictionary> </Application.Resources> </Application>
برای اینکه بتوانیم محتوای Buttonهای موجود را به صورت داینامیک و در زمان اجرای برنامه، از داخل Resourceها بگیریم، از DynamicResource استفاده میکنیم.
<Button Content="{DynamicResource ResourceKey=button1}" /> <Button Content="{DynamicResource ResourceKey=button2}" /> <Button Content="{DynamicResource ResourceKey=button3}" />
بسیار خوب! اکنون باید شروع به ایجاد یک ResourceDictionary برای زبان فارسی کنیم و آن را به صورت یک فایل dll کامپایل نماییم.
برای این کار یک پروژه جدید در قسمت WPF از نوع User control ایجاد میکنیم و نام آن را Culture_fa-IR_Farsi قرار میدهیم. لطفا شیوه نامگذاری را رعایت کنید چرا که در ادامه به آن نیاز خواهیم داشت.
پس از ایجاد پروژه فایل UserControl1.xaml را از پروژه حذف کنید و یک ResourceDictionary با نام Culture_fa-IR.xaml اضافه کنید. محتوای آن را پاک کنید و محتوای فایل Culture_en-US.xaml را از پروژه قبلی به صورت کامل در فایل جدید کپی کنید. دو فایل باید ساختار کاملا یکسانی از نظر key برای Resourceهای موجود داشته باشند. حالا زمان ترجمه فرا رسیده است! رشتههای دلخواه را ترجمه کنید و پروژه را build نمایید.
پس از ترجمه فایل Culture_fa-IR.xaml به شکل زیر خواهد بود:
<ResourceDictionary xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" xmlns:system="clr-namespace:System;assembly=mscorlib"> <ResourceDictionary.MergedDictionaries> <ResourceDictionary Source="Culture_fa-IR_Farsi.xaml"/> </ResourceDictionary.MergedDictionaries> <system:String x:Key="button1">سلام!</system:String> <system:String x:Key="button2">حالت چطوره؟</system:String> <system:String x:Key="button3">خوبی؟</system:String> </ResourceDictionary>
در ادامه میخواهیم راهکاری ارئه دهیم تا بتوان فایلهای dll مربوط به زبانها را در زمان اجرای برنامه اصلی، load کرده و نام زبانها را در داخل ComboBox ای که داریم نشان دهیم. سپس با انتخاب هر زبان در ComboBox، محتوای Buttonها بر اساس زبان انتخاب شده تغییر کند.
برای سهولت کار، نام فایلها را به گونه ای انتخاب کردیم که بتوانیم سادهتر به این هدف برسیم. نام هر فایل از سه بخش تشکیل شده است:
پوشه ای با نام Languages در کنار فایل اجرایی برنامه اصلی ایجاد کنید و فایل Culture_fa-IR_Farsi.dll را درون آن کپی کنید. تصمیم داریم همه dllهای مربوط به زبانها را داخل این پوشه قرار دهیم تا مدیریت آنها سادهتر شود.
برای مدیریت بهتر فایلهای مربوط به زبانها یک کلاس با نام CultureAssemblyModel خواهیم ساخت که هر instance از آن نشانگر یک فایل زبان خواهد بود. یک کلاس با این نام به پروژه اضافه کنید و propertyهای زیر را در آن تعریف نمایید:
public class CultureAssemblyModel { //the text will be displayed to user as language name (like Farsi) public string DisplayText { get; set; } //name of .dll file (like Culture_fa-IR_Farsi.dll) public string Name { get; set; } //standar notation of this culture (like fa-IR) public string Culture { get; set; } //name of resource dictionary file inside the loaded .dll (like Culture_fa-IR.xaml) public string XamlFileName { get; set; } }
برای خواندن لیست cultureهای موجود، لیستی از CultureAssmeblyModelها ایجاد کرده و با استفاده از متد LoadCultureAssmeblies، آن را پر میکنیم.
//will keep information about loaded assemblies public List<CultureAssemblyModel> CultureAssemblies { get; set; } //loads assmeblies in languages folder and adds their info to list void LoadCultureAssemblies() { //we should be sure that list is empty before adding info (do u want to add some cultures more than one? of course u dont!) CultureAssemblies.Clear(); //creating a directory represents applications directory\languages DirectoryInfo dir = new DirectoryInfo(System.IO.Path.GetDirectoryName(Assembly.GetExecutingAssembly().Location) + "\\languages"); //getting all .dll files in the language folder and its sub dirs. (who knows? maybe someone keeps each culture file in a seperate folder!) var assemblies = dir.GetFiles("*.dll", SearchOption.AllDirectories); //for each found .dll we will create a model and set its properties and then add to list for (int i = 0; i < assemblies.Count(); i++) {
string name = assemblies[i].Name;
CultureAssemblyModel model = new CultureAssemblyModel() { DisplayText = name.Split('.', '_')[2], Culture = name.Split('.', '_')[1], Name = name , XamlFileName =name.Substring(0, name.LastIndexOf(".")) + ".xaml" }; CultureAssemblies.Add(model); } }
comboboxLanguages.ItemsSource = CultureAssemblies;
<ComboBox HorizontalAlignment="Left" Margin="10" VerticalAlignment="Top" MinWidth="100" Name="comboboxLanguages"> <ComboBox.ItemTemplate> <DataTemplate> <Label Content="{Binding DisplayText}"/> </DataTemplate> </ComboBox.ItemTemplate> </ComboBox>
در مرحله بعد، قرار است متدی بنویسیم که اطلاعات زبان انتخاب شده را گرفته و با جابجایی ResourceDictionary ها، زبان برنامه را تغییر دهیم.
متدی با نام LoadCulture در کلاس App ایجاد میکنیم که یک CultureAssemblyModel به عنوان ورودی دریافت کرده و ResourceDictionary داخل آن را load میکند و آن را با ResourceDictionary فعلی موجود در App.xaml جابجا مینماید.
با این کار، Button هایی که قبلا مقدار Content خود را از Resourceهای موجود دریافت میکردند، اکنون از Resourceهای جابجا شده خواهند گرفت و به این ترتیب زبان انتخاب شده بر روی برنامه اعمال میشود.
//loads selected culture public void LoadCulture(CultureAssemblyModel culture) { //creating a FileInfo object represents .dll file of selected cultur FileInfo assemblyFile = new FileInfo("languages\\" + culture.Name); //loading .dll into memory as a .net assembly var assembly = Assembly.LoadFile(assemblyFile.FullName); //getting .dll file name var assemblyName = assemblyFile.Name.Substring(0, assemblyFile.Name.LastIndexOf(".")); //creating string represents structure of a pack uri (something like this: /{myassemblyname;component/myresourcefile.xaml} string packUri = string.Format(@"/{0};component/{1}", assemblyName, culture.XamlFileName); //creating a pack uri Uri uri = new Uri(packUri, UriKind.Relative); //now we have created a pack uri that represents a resource object in loaded assembly //and its time to load that as a resource dictionary (do u remember that we had resource dictionary in culture assemblies? don't u?) var dic = Application.LoadComponent(uri) as ResourceDictionary; dic.Source = uri; //here we will remove current merged dictionaries in our resource dictionary and add recently-loaded resource dictionary as e merged dictionary var mergedDics = this.Resources.MergedDictionaries; if (mergedDics.Count > 0) mergedDics.Clear(); mergedDics.Add(dic); }
void comboboxLanguages_SelectionChanged(object sender, SelectionChangedEventArgs e) { var selectedCulture = (CultureAssemblyModel)comboboxLanguages.SelectedItem; App app = Application.Current as App; app.LoadCulture(selectedCulture); }
کار انجام شد!
از مزیتهای این روش میتوان به WPF-Native بودن، سادگی در پیاده سازی، قابلیت load کردن هر زبان جدیدی در زمان اجرا بدون نیاز به کوچکترین تغییر در برنامه اصلی و همچنین پشتیبانی کامل از نمایش زبانهای مختلف از جمله فارسی اشاره کرد.