مقدمه ای بر Signal R در asp.net core
در این مقاله مروری خواهیم داشت بر نحوهی انجام یک سری از اعمال متداول با استفاده از jQuery بر روی select استاندارد HTML. قبل از شروع به عنوان قالب کار، صفحه سادهی زیر را در نظر بگیرید که از یک DropDownList استاندارد ASP.Net تشکیل شده است:
<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeBehind="select.aspx.cs" Inherits="TestJQueryAjax.select" %>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head runat="server">
<title></title>
<script src="js/jquery.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
//...
</script>
</head>
<body>
<form id="form1" runat="server">
<asp:DropDownList ID="ddlTest" runat="server">
<asp:ListItem Value="1">آیتم یک</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="2">آیتم دو</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="3">آیتم سه</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="4">آیتم چهار</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="5">آیتم پنج</asp:ListItem>
</asp:DropDownList>
</form>
</body>
</html>
$("#<%=ddlTest.ClientID %>").val()
$("#<%=ddlTest.ClientID %> option:selected").text()
<script type="text/javascript">
$(document).ready(function() {
$("#<%=ddlTest.ClientID %>").change(function() {
alert($("#<%=ddlTest.ClientID %>").val());
});
});
</script>
$("#<%=ddlTest.ClientID %>").val(2);
$("<option value='6'>آیتم شش</option>").appendTo("#<%=ddlTest.ClientID %>");
6) خالی و حذف کردن تمامی آیتمها
$("#<%=ddlTest.ClientID %>").html("");
و برای تکمیل بحث میتوان به این برگه مرجع مراجعه کرد:
jQuery – Select element cheat sheet
پیش از دات نت 8، دو حالت عمده برای توسعهی برنامههای Blazor وجود داشت: Blazor Server و Blazor WASM. در هر دو حالت، طول عمر سیستم تزریق وابستگیهای ایجاد و مدیریت شدهی توسط Blazor، معادل طول عمر برنامهاست.
در برنامههای Blazor Server، طول عمر سیستم تزریق وابستگیها، توسط ASP.NET Core قرار گرفتهی بر روی سرور مدیریت شده و نمونههای ایجاد شدهی سرویسهای توسط آن، به ازای هر کاربر متفاوت است. بنابراین اگر طول عمر سرویسی در اینجا به صورت Scoped تعریف شود، این سرویس فقط یکبار در طول عمر برنامه، به ازای یک کاربر جاری برنامه، تولید و نمونه سازی میشود. در این مدل برنامهها، سرویسهایی با طول عمر Singleton، بین تمام کاربران به اشتراک گذاشته میشوند. به همین جهت است که در این نوع برنامهها، مدیریت سرویس Context مخصوص EF-Core نکات خاصی را به همراه دارد. چون اگر بر اساس سیستم پیشفرض تزریق وابستگیها و طول عمر Scoped این سرویس عمل شود، یک Context فقط یکبار بهازای یک کاربر، یکبار نمونه سازی شده و تا پایان طول عمر برنامه، بدون تغییر زنده نگه داشته میشود؛ در حالیکه عموم توسعه دهندگان EF-Core تصور میکنند سرویسهای Scoped، پس از پایان یک درخواست، پایان یافته و Dispose میشوند، اما در اینجا پایان درخواستی نداریم. یک اتصال دائم SignalR را داریم و تا زمانیکه برقرار است، یعنی برنامه زندهاست. بنابراین در برنامههای Blazor Server، سرویسهای Scoped، به ازای هر کاربر، همانند Singleton رفتار میکنند (در سراسر برنامه به ازای یک کاربر در دسترس هستند) و سرویسهایی از اساس Singleton، بین تمام کاربران به اشتراک گذاشته میشوند.
در برنامههای Blazor WASM، طول عمر سیستم تزریق وابستگیها، توسط برنامهی وباسمبلی در حال اجرای بر روی مرورگر مدیریت میشود. یعنی مختص به یک کاربر بوده و طول عمر آن وابستهاست به طول عمر برگهی جاری مرورگر. بنابراین دراینجا بین سرویسهای Scoped و Singleton، تفاوتی وجود ندارد و همانند هم رفتار میکنند (هر دو مختص به یک کاربر و وابسته به طول عمر برگهی جاری هستند).
در هیچکدام از این حالتها، امکان دسترسی به HttpContext وجود ندارد (نه داخل اتصال دائم SignalR برنامههای Blazor Server و نه داخل برنامهی وباسمبلی در حال اجرای در مرورگر). اطلاعات بیشتر
بنابراین در این برنامهها برای نگهداری اطلاعات کاربر لاگین شدهی به سیستم و یا سایر اطلاعات سراسری برنامه، عموما از سرویسهایی با طول عمر Scoped استفاده میشود که در تمام قسمتهای برنامه به ازای هر کاربر، قابل دسترسی هستند.
رفتار Blazor 8x در مورد مدیریت حالت
هرچند دات نت 8 به همراه حالتهای رندر جدیدی است، اما هنوز هم میتوان برنامههایی کاملا توسعه یافته بر اساس مدلهای قبلی Blazor Server و یا Blazor WASM را همانند داتنتهای پیش از 8 داشت. بنابراین اگر تصمیم گرفتید که بجای استفاده از جزیرههای تعاملی، کل برنامه را به صورت سراسری تعاملی کنید، همان نکات قبلی، در اینجا هم صادق هستند و از لحاظ مدیریت حالت، تفاوتی نمیکنند.
اما ... اگر تصمیم گرفتید که از حالتهای رندر جدید استفاده کنید، مدیریت حالت آن متفاوت است؛ برای مثال دیگر با یک سیستم مدیریت تزریق وابستگیها که طول عمر آن با طول عمر برنامهی Blazor یکی است، مواجه نیستیم و حالتهای زیر برای آنها متصور است:
حالت رندر: صفحات رندر شدهی در سمت سرور یا Server-rendered pages
مفهوم: یک صفحهی Blazor که در سمت سرور رندر شده و HTML نهایی آن به سمت مرورگر کاربر ارسال میشود. در این حالت هیچ اتصال SignalR و یا برنامهی وباسمبلی اجرا نخواهد شد.
عواقب: طول عمر سرویسهای Scoped، بهمحض پایان رندر صفحه در سمت سرور، پایان خواهند یافت.
بنابراین در این حالت طول عمر یک سرویس Scoped، بسیار کوتاه است (در حد ابتدا و انتهای رندر صفحه). همچنین چون برنامه در سمت سرور اجرا میشود، دسترسی کامل و بدون مشکلی را به HttpContext دارد.
صفحات SSR، بدون حالت (stateless) هستند؛ به این معنا که حالت کاربر در بین هدایت به صفحات مختلف برنامه ذخیره نمیشود. به آنها میتوان از این لحاظ بهمانند برنامههای MVC/Razor pages نگاه کرد. در این حالت اگر میخواهید حالت کاربران را ذخیره کنید، استفاده از کوکیها و یا سشنها، راهحل متداول اینکار هستند.
حالت رندر: صفحات استریمی (Streamed pages)
مفهوم: یک صفحهی Blazor که در سمت سرور رندر شده و قطعات آماده شدهی HTML آن به صورت استریمی از دادهها، به سمت مرورگر کاربر ارسال میشوند. در این حالت هیچ اتصال SignalR و یا برنامهی وباسمبلی اجرا نخواهد شد.
عواقب: طول عمر سرویسهای Scoped، بهمحض پایان رندر صفحه در سمت سرور، پایان خواهند یافت.
بنابراین در این حالت طول عمر یک سرویس Scoped، بسیار کوتاه است (در حد ابتدا و انتهای رندر صفحه). همچنین چون برنامه در سمت سرور اجرا میشود، دسترسی کامل و بدون مشکلی را به HttpContext دارد.
حالت رندر: Blazor server page
مفهوم: یک صفحهی Blazor Server که یک اتصال دائم SignalR را با سرور دارد.
عواقب: طول عمر سرویسهای Scoped، معادل طول عمر اتصال SignalR است و با قطع این اتصال، پایان خواهند یافت. این نوع برنامهها اصطلاحا stateful هستند و از لحاظ دسترسی به حالت کاربر، تجربهی کاربری همانند یک برنامهی دسکتاپ را ارائه میدهند.
در این نوع برنامهها و درون اتصال SignalR، دسترسی به HttpContext وجود ندارد.
حالت رندر: Blazor wasm page
مفهوم: صفحهای که به کمک فناوری وباسمبلی، درون مرورگر کاربر اجرا میشود.
عواقب: طول عمر سرویسهای Scoped، معادل طول عمر برگه و صفحهی جاری است و با بسته شدن آن، پایان میپذیرد. این نوع برنامهها نیز اصطلاحا stateful هستند و از لحاظ دسترسی به حالت کاربر، تجربهی کاربری همانند یک برنامهی دسکتاپ را ارائه میدهند (البته فقط درون مروگر کاربر).
در این نوع برنامهها، دسترسی به HttpContext وجود ندارد.
حالت رندر: جزیرهی تعاملی Blazor Server و یا Blazor server island
مفهوم: یک کامپوننت Blazor Server که درون یک صفحهی دیگر (که عموما از نوع SSR است) قرار گرفته و یک اتصال SignalR را با سرور برقرار میکند.
عواقب: طول عمر سرویسهای Scoped، معادل طول عمر اتصال SignalR است و با قطع این اتصال، پایان خواهند یافت؛ برای مثال کاربر به صفحهای دیگر در این برنامه مراجعه کند. بنابراین این نوع کامپوننتها هم تا زمانیکه کاربر در صفحهی جاری قرار دارد، stateful هستند.
در این نوع برنامهها و درون اتصال SignalR، دسترسی به HttpContext وجود ندارد.
حالت رندر: جزیرهی تعاملی Blazor WASM و یا Blazor wasm island
مفهوم: یک کامپوننت Blazor WASM که درون یک صفحهی دیگر (که عموما از نوع SSR است) توسط فناوری وباسمبلی، درون مرورگر کاربر اجرا میشود.
عواقب: طول عمر سرویسهای Scoped، معادل مدت زمان فعال بودن صفحهی جاری است. به محض اینکه کاربر به صفحهای دیگر مراجعه و این کامپوننت دیگر فعال نباشد، طول عمر آن خاتمه خواهد یافت. بنابراین این نوع کامپوننتها هم تا زمانیکه کاربر در صفحهی جاری قرار دارد، stateful هستند (البته این حالت درون مرورگر کاربر مدیریت میشود و نه در سمت سرور).
در این نوع برنامهها، دسترسی به HttpContext وجود ندارد.
نتیجهگیری
همانطور که مشاهده میکنید، در صفحات SSR، دسترسی کاملی به HttpContext سمت سرور وجود دارد (که البته کوتاه مدت بوده و با پایان رندر صفحه، خاتمه خواهد یافت؛ حالتی مانند صفحات MVC و Razor pages)، اما در جزایر تعاملی واقع در آنها، خیر.
مسالهی مهم در اینجا، مدیریت اختلاط حالت صفحات SSR و جزایر تعاملی واقع در آنها است. مایکروسافت جهت پیاده سازی اعتبارسنجی و احراز هویت کاربران در Blazor 8x و برای انتقال حالت به این جزایر، از دو روش Root-level cascading values و سرویس PersistentComponentState استفاده کردهاست که آنها را در دو قسمت بعدی، با توضیحات بیشتری بررسی میکنیم.
در ادامه مطلب قبلی، یکی از مشکلاتی که طراحی Builder از آن رنج میبرد، نقض کردن قانون command query separation است که در ادامه دربارهی این اصل بیشتر بحث خواهیم کرد.
اصل Command query separation یا به اختصار CQS، در کتاب Object-Oriented Software Construction توسط Bertrand Meyer معرفی شدهاست. بر اساس آن، عملیاتهای سیستم باید یا Command باشند و یا Query و نه هر دوی آنها. وقتی یک کلاینت به امضای یک متد توجه میکند، اینکه این متد چه کاری را انجام میدهد Commands نام داشته و به شیء فرمان میدهد تا کاری را انجام بدهد. این عملیات وضعیت خود شیء و یا اشیاء دیگر را تغییر میدهد. در اینجا Queries به شیء فرمان میدهند تا نتیجهی سؤال ( ویا درخواست) را برگرداند.
در آن سوی دیگر، متدهایی را که وضعیت شیء را تغییر میدهند، به عنوان Command در نظر میگیریم (بدون آنکه مقداری را برگردانند). اگر این نوع متدها، مقداری را برگردانند، باعث سردرگمی کلاینت میشوند؛ زیرا کلاینت نمیداند این متد باعث تغییر شیء شدهاست و یا Query؟
public class FileStore { public string WorkingDirectory { get; set; } public string Save(int id, string message) { var path = Path.Combine(this.WorkingDirectory + id + ".txt"); File.WriteAllText(path, message); return path; } public event EventHandler<MessageEventArgs> MessageRead; public void Read(int id) { var path = Path.Combine(this.WorkingDirectory + id + ".txt"); var msg = File.ReadAllText(path); this.MessageRead(this, new MessageEventArgs { Message = msg }); } }
public string Read(int id) { var path = Path.Combine(this.WorkingDirectory + id + ".txt"); var msg = File.ReadAllText(path); this.MessageRead(this, new MessageEventArgs { Message = msg }); return msg; }
public void Save(int id, string message) { var path = Path.Combine(this.WorkingDirectory + id + ".txt"); File.WriteAllText(path, message); }
public class FileStore { public string WorkingDirectory { get; set; } public void Save(int id, string message) { var path = GetFileName(id); //ok to query from Command File.WriteAllText(path, message); } public string Read(int id) { var path = GetFileName(id); var msg = File.ReadAllText(path); return msg; } public string GetFileName(int id) { return Path.Combine(this.WorkingDirectory , id + ".txt"); } }
چکیده:
هدف اصلی از طراحی نرم افزار، غالب شدن بر پیچیدگیها میباشد. اصل CQS متدها را به دو دستهی Command و Query تقسیم میکند که Query ، اطلاعاتی را از وضعیت سیستم بر میگرداند، ولی command وضعیت سیستم را تغییر میدهد و مهمترین دستاورد CQS ما را به سمت کدی تمیزتر و با قابلیت درک بهتر میرساند.
در این دوره به مشکلات موجود بر سر راه ارتباطات بلادرنگ در برنامههای وب اشاره شده و در ادامه به معرفی ASP.NET SignalR خواهیم پرداخت. سپس مفاهیمی مانند Hubs ، Clients و Hosting بررسی میشوند. همچنین قسمتی نیز به خطایابی و آشنایی با نحوه دیباگ این نوع برنامهها اختصاص یافته است.
<html> <body> <div> Prevent default: <input type="checkbox" id="keydownStop" value="1" /> keydown <input type="checkbox" id="keypressStop" value="1" /> keypress <input type="checkbox" id="keyupStop" value="1" /> keyup </div> Ignore: <input type="checkbox" id="keydownIgnore" value="1" /> keydown <input type="checkbox" id="keypressIgnore" value="1" /> keypress <input type="checkbox" id="keyupIgnore" value="1" /> keyup <div> Focus on the input below and press any key. </div> <div> <input type="text" style=" width: 600px" id="keyInput" /> </div> Log: <div> <textarea id="keyLogger" rows="18" onfocus="this.blur()" style="width: 600px; border: 1px solid black"></textarea> </div> <input type="button" value="Clear" onclick="clearLog()" /> <script type="text/javascript"> document.getElementById('keyInput').onkeydown = keyHandler; document.getElementById('keyInput').onkeyup = keyHandler; document.getElementById('keyInput').onkeypress = keyHandler; document.getElementById('keyInput').focus(); function keyHandler(e) { e = e || window.event; if (document.getElementById(e.type + 'Ignore').checked) return; var evt = e.type; while (evt.length < 10) evt += ' ' + log(evt + ' keyCode=' + e.keyCode + ' which=' + e.which + ' charCode=' + e.charCode + ' char=' + String.fromCharCode(e.keyCode || e.charCode) + (e.shiftKey ? ' +shift' : '') + (e.ctrlKey ? ' +ctrl' : '') + (e.altKey ? ' +alt' : '') + (e.metaKey ? ' +meta' : '')); if (document.getElementById(e.type + 'Stop').checked) { e.preventDefault ? e.preventDefault() : (e.returnValue = false); } } function clearLog() { document.getElementById('keyLogger').value = ''; document.getElementById('keyInput').focus(); } function log(text) { var area = document.getElementById('keyLogger'); area.value += text + '\n'; area.scrollTop = area.scrollHeight; } </script> </body> </html>
<!doctype html>
document.onkeydown = function (e) { e = e || event; console.log(e); }
function getCharacter(event) { if (event.which == null) return String.fromCharCode(event.keyCode); // IE else if (event.which != 0 && event.charCode != 0) return String.fromCharCode(event.which); // All others return null; // special key }
<html> <body> <input id="inputText" type="text" /> <script> document.onkeydown = keyDown; document.onkeypress = keyPress; document.onkeyup = keyUp; function keyDown(e) { var input = document.getElementById('inputText'); input.value = 'keyDown started ...'; input.disabled = true; var j = 0; for (var i = 0; i < 999999999; i++) { j = i - j; } console.log(j); //alert('keyDown'); input.value = 'keyDown finished.'; input.disabled = false; } function keyPress(e) { alert('keyPress'); //console.log('keyPress'); } function keyUp(e) { alert('keyUp'); //console.log('keyUp'); } </script> </body> </html>
<html> <head> <script type="text/javascript"> function process() { var above = 0, below = 0; for (var i = 0; i < 200000; i++) { if (Math.random() * 2 > 1) { above++; } else { below++; } } } function test() { var result1 = document.getElementById('log'); var start = new Date().getTime(); console.log('start'); for (var i = 0; i < 200; i++) { result1.value = 'time=' + (new Date().getTime() - start) + ' [i=' + i + ']'; process(); } result1.value = 'time=' + (new Date().getTime() - start) + ' [done]'; console.log('end'); } window.onload = test; </script> </head> <body> <input id='log' /> </body> </html>
<input onkeydown="return false" /> <input onkeypress="return false" />
document.getElementById('myInputText').onkeypress = function (e) { var char = getCharacter(e || window.event); if (!char) return; // special key this.value += char.toUpperCase(); return false; // برای اینکه کاراکتر اضافی نمایش داده نشود }
e ? e : window.event;
document.getElementById('numberInputText').onkeypress = function (e) { e = e || window.event; var chr = getCharacter(e); if (!isNumeric(chr) && chr !== null) return false; } function isNumeric(n) { return !isNaN(parseFloat(n)) && isFinite(n); } function isNumber(val) { return val !== "NaN" && (+val) + '' === val + '' }
0==false // true 0===false // false, because they are of a different type 1=="1" // true, auto type coercion 1==="1" // false, because they are of a different type
e.ctrlKey && e.keyCode == 'A'.charCodeAt(0)
<html> <body> <div id="dotnettips" style="width: 35px; height: 35px; background-image: url(https://www.dntips.ir/favicon.ico); position: absolute; left: 10px; top: 10px;" tabindex="0"> </div> <script> document.getElementById('dotnettips').onkeydown = function (e) { e = e || event; switch (e.keyCode) { case 37: // left this.style.left = parseInt(this.style.left) - this.offsetWidth + 'px'; return false; case 38: // up this.style.top = parseInt(this.style.top) - this.offsetHeight + 'px'; return false; case 39: // right this.style.left = parseInt(this.style.left) + this.offsetWidth + 'px'; return false; case 40: // down this.style.top = parseInt(this.style.top) + this.offsetHeight + 'px'; return false; } } </script> </body> </html>
<html> <body> <input id="inputText" type="text" /> <div id="divCapsLock" style="color: Red; display: none;">Caps Lock is ON!</div> <script> var capsLock = null; document.onkeypress = keyPress; document.onkeydown = keyDown; function keyDown(e) { e = e || event; capsLock = (e.keyCode == 20 && capsLock !== null) ? !capsLock : capsLock; document.getElementById('divCapsLock').style.display = capsLock ? 'block' : 'none'; } function keyPress(e) { if (capsLock != null) return; e = e || window.event; var charCode = e.charCode || e.keyCode; capsLock = (charCode >= 97 && charCode <= 122 && e.shiftKey) || (charCode >= 65 && charCode <= 90 && !e.shiftKey); document.getElementById('divCapsLock').style.display = capsLock ? 'block' : 'none'; } </script> </body> </html>
<html> <body> <div id='divInput'> <input id="inputText" type="text" /> </div> <script> document.getElementById('inputText').onkeydown = inputKeyDown; document.getElementById('divInput').onkeydown = divKeyDown; document.onkeydown = documentKeyDown; window.onkeydown = windowKeyDown; function divKeyDown(e) { console.log('divKeyDown'); } function inputKeyDown(e) { console.log('inputKeyDown'); } function documentKeyDown(e) { console.log('documentKeyDown'); } function windowKeyDown(e) { console.log('windowKeyDown'); } </script> </body> </html>
<html> <body> <input id="inputText" type="text" /> <div id="divCapsLock" style="color: Red; display: none;">Caps Lock is ON!</div> <script> var capsLock = null; var hasFocus = false; document.onkeyup = keyUp; document.onkeypress = keyPress; document.getElementById('inputText').onfocus = focus; document.getElementById('inputText').onblur = focus; function warnCapsLock() { document.getElementById('divCapsLock').style.display = (capsLock != null && capsLock && hasFocus) ? 'block' : 'none'; } function focus() { hasFocus = !hasFocus; warnCapsLock(); } function keyUp(e) { e = e || event; capsLock = (e.keyCode == 20 && capsLock !== null) ? !capsLock : capsLock; warnCapsLock(); } function keyPress(e) { if (capsLock != null) return; e = e || window.event; var charCode = e.charCode || e.keyCode; capsLock = (charCode >= 97 && charCode <= 122 && e.shiftKey) || (charCode >= 65 && charCode <= 90 && !e.shiftKey); warnCapsLock(); } </script> </body> </html>
window.onblur = function () { capsLock = null; }
var Client = {}; Client.Keyboard = {}; Client.Keyboard.EnableKeyDown = true; Client.Keyboard.EnableKeyUp = false; Client.Keyboard.CurrentKeyEvent = null; window.onkeydown = function (event) { if (!Client.Keyboard.EnableKeyDown) return true; return KeyboardEvents(event); }; window.onkeyup = function (event) { if (!Client.Keyboard.EnableKeyUp) return true; return KeyboardEvents(event); }; function Rise(event) { var e = Client.Keyboard.CurrentKeyEvent; if (event) { var data = { shift: e.shiftKey, ctrl: e.ctrlKey, alt: e.altKey }; if (!event(data)) return false; return event(data); } return true; } function KeyboardEvents(e) { e = e || window.event; Client.Keyboard.CurrentKeyEvent = e; switch (e.keyCode) { case 8: return Rise(Client.Keyboard.Backspace); case 9: return Rise(Client.Keyboard.Tab); case 13: return Rise(Client.Keyboard.Enter); case 16: return Rise(Client.Keyboard.Shift); case 17: return Rise(Client.Keyboard.Ctrl); case 18: return Rise(Client.Keyboard.Alt); case 19: return Rise(Client.Keyboard.Pause); case 20: return Rise(Client.Keyboard.CapsLock); case 27: return Rise(Client.Keyboard.Esc); case 33: return Rise(Client.Keyboard.PageUp); case 34: return Rise(Client.Keyboard.PageDown); case 35: return Rise(Client.Keyboard.End); case 36: return Rise(Client.Keyboard.Home); case 37: return Rise(Client.Keyboard.Left); case 38: return Rise(Client.Keyboard.Up); case 39: return Rise(Client.Keyboard.Right); case 40: return Rise(Client.Keyboard.Down); case 44: return Rise(Client.Keyboard.PrtScr); case 45: return Rise(Client.Keyboard.Insert); case 46: return Rise(Client.Keyboard.Delete); ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// case 48: return Rise(Client.Keyboard.Num0); case 49: return Rise(Client.Keyboard.Num1); case 50: return Rise(Client.Keyboard.Num2); case 51: return Rise(Client.Keyboard.Num3); case 52: return Rise(Client.Keyboard.Num4); case 53: return Rise(Client.Keyboard.Num5); case 54: return Rise(Client.Keyboard.Num6); case 55: return Rise(Client.Keyboard.Num7); case 56: return Rise(Client.Keyboard.Num8); case 57: return Rise(Client.Keyboard.Num9); ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// case 65: return Rise(Client.Keyboard.A); case 66: return Rise(Client.Keyboard.B); case 67: return Rise(Client.Keyboard.C); case 68: return Rise(Client.Keyboard.D); case 69: return Rise(Client.Keyboard.E); case 70: return Rise(Client.Keyboard.F); case 71: return Rise(Client.Keyboard.G); case 72: return Rise(Client.Keyboard.H); case 73: return Rise(Client.Keyboard.I); case 74: return Rise(Client.Keyboard.J); case 75: return Rise(Client.Keyboard.K); case 76: return Rise(Client.Keyboard.L); case 77: return Rise(Client.Keyboard.M); case 78: return Rise(Client.Keyboard.N); case 79: return Rise(Client.Keyboard.O); case 80: return Rise(Client.Keyboard.P); case 81: return Rise(Client.Keyboard.Q); case 82: return Rise(Client.Keyboard.R); case 83: return Rise(Client.Keyboard.S); case 84: return Rise(Client.Keyboard.T); case 85: return Rise(Client.Keyboard.U); case 86: return Rise(Client.Keyboard.V); case 87: return Rise(Client.Keyboard.W); case 88: return Rise(Client.Keyboard.X); case 89: return Rise(Client.Keyboard.Y); case 90: return Rise(Client.Keyboard.Z); //////////////////////////////////////////////////////////////////////////// case 91: //case 219: // opera return Rise(Client.Keyboard.LeftWindow); case 92: return Rise(Client.Keyboard.RightWindow); case 93: return Rise(Client.Keyboard.ContextMenu); //////////////////////////////////////////////////////////////////////////// case 96: return Rise(Client.Keyboard.NumPad0); case 97: return Rise(Client.Keyboard.NumPad1); case 98: return Rise(Client.Keyboard.NumPad2); case 99: return Rise(Client.Keyboard.NumPad3); case 100: return Rise(Client.Keyboard.NumPad4); case 101: return Rise(Client.Keyboard.NumPad5); case 102: return Rise(Client.Keyboard.NumPad6); case 103: return Rise(Client.Keyboard.NumPad7); case 104: return Rise(Client.Keyboard.NumPad8); case 105: return Rise(Client.Keyboard.NumPad9); //////////////////////////////////////////////////////////////////////////// case 106: return Rise(Client.Keyboard.Multiply); case 107: return Rise(Client.Keyboard.Add); case 109: return Rise(Client.Keyboard.Subtract); case 110: return Rise(Client.Keyboard.DecimalPoint); case 111: return Rise(Client.Keyboard.Divide); //////////////////////////////////////////////////////////////////////////// case 112: return Rise(Client.Keyboard.F1); case 113: return Rise(Client.Keyboard.F2); case 114: return Rise(Client.Keyboard.F3); case 115: return Rise(Client.Keyboard.F4); case 116: return Rise(Client.Keyboard.F5); case 117: return Rise(Client.Keyboard.F6); case 118: return Rise(Client.Keyboard.F7); case 119: return Rise(Client.Keyboard.F8); case 120: return Rise(Client.Keyboard.F9); case 121: return Rise(Client.Keyboard.F10); case 122: return Rise(Client.Keyboard.F11); case 123: return Rise(Client.Keyboard.F12); //////////////////////////////////////////////////////////////////////////// case 144: return Rise(Client.Keyboard.NumLock); case 145: return Rise(Client.Keyboard.ScrollLock); case 186: case 59: // opera & firefox return Rise(Client.Keyboard.SemiColon); case 187: case 61: // opera //case 107: //firefox return Rise(Client.Keyboard.Equal); case 188: return Rise(Client.Keyboard.Camma); case 189: return Rise(Client.Keyboard.Dash); case 190: return Rise(Client.Keyboard.Period); case 191: return Rise(Client.Keyboard.Slash); case 192: return Rise(Client.Keyboard.GraveAccent); case 219: return Rise(Client.Keyboard.OpenBracket); case 220: return Rise(Client.Keyboard.BackSlash); case 221: return Rise(Client.Keyboard.CloseBracket); case 222: return Rise(Client.Keyboard.SingleQuote); } };
// ctrl + s Client.Keyboard.S = function (e) { if (e.ctrl) { // انجام عملیات موردنظر } return true; }