نظرات مطالب
مفاهیم برنامه نویسی ـ مروری بر پروپرتی‌ها
سلام،
خیلی برام لذت بخشه دانسته هام رو به شیوه ای زیباتر مرور کنم و در ضمن با نکاتی ظریفتر آشنا بشم.
  چند تا پیشنهاد:
1- خیلی خوب میشه اگه تا حد امکان معادل انگلیسی کلمات تخصصی مربوطه رو هم بزارید، مثلا از اکسسور استفاده میکنید خوبه ولی داخل پرانتز هم اشاره ای به معادل انگلیسی Accessor بکنید تا بدونیم در سینتکسش چه جوریه، و تا حد امکان هم معادل تخصصی واژه مربوطه ذکر بشه مثلا فیلد‌های خصوصی داخل کلاس معمولا با عنوان backing field یا فیدلهای پشتی خطاب میشه که اگه به این موارد هم اشاره ای بشه خوبه.
2- جاهایی که به استاندارد‌ها و کلا هر چیزی در حوزه مهندسی نرم افزار اشاره می‌کنید لطفا تا حد امکان اشاره ای هم به آن بکنید مثلا فرمودید اصول نامگذاری استاندارد فیلد خصوصی، اینجا به نظر من بهتره که اشاره ای هم بکنید مصلا در استاندارد مایکروسافت فیلدهای خصوصی از قاعده نامگذاری Camel Case استفاده میکنند و یا مثلا در متد‌ها و کلاس‌های از روش Pascal Case استفاده میشه.
3- در مورد اینکه چه مواقعی باید از فلان موضوع، قاعده و مبحث و ... استفاده بشه هم در صورت امکان و تا حد توان اشاره بکنید مثلا فرمودید فیلدهای فقط خواندنی Readonly، مناسبه که اشاره ای هم بکنید معمولا چه زمانی و در چه شرایطی بهتره از این نوع فیلد استفاده کنیم و چرا؟ (البته هنوز که توضیحی ندادید ولی پیشتر اشاره کردم تا انشاء الله در مقاله بعدی تان در صورت صلاحدید لحاظ بفرمایید).
پیشنهاداتی که شد صرفا برای هر چه بهتر شدن مقالات بعدی شماست و اینکه باعث بشه، خواننده وقتی با موضوعاتی در این زمینه در متون تخصصی برخورد داشت احساس بیگانگی نکنه و سریعتر در جریان کار قرار بگیره.
سلسله مباحثی که ارائه کرده اید تا کنون زیبا بود و خواندنی و بنده هم مخاطب همیشگی این سلسله مباحث و البته امیدوارم به کمتر شدن فاصله بین پست‌های ارسالی :).
متشکرم/.
مطالب
اتصال به سرویس WCF در NETCF 3.5

با توجه به پیشرفتی که در حوزه اپلیکشن‌های وابسته به فریمورک دات نت بوجود آمده، ولی شاید حرکت عملی بزرگی از سمت تولیدکندگان در حوزه کامپکت صورت نگرفته و همچنان شاهد فرمانروایی سیستم عاملهایی چون Windows Compact 6.0 با استفاده از دات نت فریمورک‌هایی نهایت با نسخه 3.5 هستیم. البته میتوان ارزان‌تر بودن در خارج و مسئله تحریم در داخل را هم در نظر داشت و نمونه عینی این مورد را میتوان در دستگاههای وارد شده در حوزه Compact،  دید. البته شرکت‌های تولید کننده خارجی که عمدتا در کشورهای جنوب شرق و شرق آسیا هستند، جزو شرکت‌های مطرح در این زمینه هستند که بازارهای خوبی هم در کشورهای توسعه یافته‌ای چون آمریکا پیدا کرده‌اند.

در این بین برای عقب نماندن از تکنولوژی‌های جدید بوجود آمده در حوزه دات نت مانند WCF این مقاله کمکی هر چند کوچک برای استفاده از این قابلیت موثر در فریمورک کامپکت می‌تواند باشد.

پیشنیاز‌های لازم:

- Microsoft Visual Studio 2008 + Service Pack 1

- نصب Power Toys for .NET Compact Framework 3.5


پیاده سازی سرویس (بر روی سیستمی غیر از ویندوز کامپکت):  

در ویژوال استودیو 2008 سرویس پک یک، پروژه ای از نوعclass library  را  ایجاد کرده و سرویسی تستی را برای استفاده ایجاد میکنیم:  
[ServiceContract(Namespace = "http://samples.wcf.cfnet.sample")]
    public interface ICalculator
    {
        [OperationContract]
        int Add(int a, int b);
    }

و پیاده سازی آن:

public class CalculatorService : ICalculator
    {
        public static int count;

        public int Add(int a, int b)
        {
            count++;
            Console.WriteLine(string.Format("{3}\tReceived 'Add({0}, {1})' returning {2}", a, b, a + b, count));
            return a + b;
        }

سرور سرویس:

برای هاست این سرویس از یک برنامه‌ی کنسول که در سلوشن ایجاد میکنیم استفاده میکنیم. البته امکان‌های دیگر برای هاست سرویس در هر پروسس دات نتی را میتوان یاد آور شد. برای هاست کردن شروع یک سرویس WCF باید یک IP درون شبکه را که قابل دسترسی از سمت ویندوز کامپکت بوده و به سیستم انتساب داده شده، دریافت و استفاده کنیم:  

var addressList = Dns.GetHostEntry(Dns.GetHostName());

string hostIP = addressList.AddressList.Single(x=>x.ToString().StartsWith("192.168.10.")).ToString();
Uri address = new Uri(string.Format("http://{0}:8000/Calculator", hostIP));

در قطعه بالا IP در رنج مناسب و قابل دسترسی انتخاب میشود چون ویندوز کامپکت (فارق از اینکه در شبیه ساز باشد یا واقعی) از طریق شبکه به سرور دسترسی پیدا میکند باید IP مناسب انتساب داده شده انتخاب شود.

ServiceHost serviceHost = new ServiceHost(typeof(CalculatorService),address);
serviceHost.AddServiceEndpoint(typeof(ICalculator), new BasicHttpBinding(), "Calculator");

در ادامه یک سرویس هاست را new کرده و سرویس و بایندینگ را به آن در سازنده پاس میدهیم.

var serviceMetadataBehavior =
new ServiceMetadataBehavior { HttpGetEnabled = true };
serviceHost.Description.Behaviors.Add(serviceMetadataBehavior);

این قسمت برای ادامه کارکرد سرویس لازم نیست ولی در ادامه‌ی مقاله برای تولید کدهای سمت کلاینت باید این قابلیت فعال باشد و پس از آن دیگر احتیاجی نیست و میتوان این چند خط کد را کامنت کرد.

serviceHost.Open();
Console.WriteLine("CalculatorService is running at " + address.ToString());
Console.WriteLine("Press <ENTER> to terminate");
Console.ReadLine();
serviceHost.Close();

و در نهایت، شروع سرویس با فرمان Open و خاتمه آن با فرمان Close .


کلاینت سرویس (در داخل ویندوز کامپکت):

همراه با ارائه دات نت فریمورک 3.5 برای کار با سرویس WCF که از آن یک نسخه‌ی ارائه شده برای کامپکت نیز تهیه شده‌است، ابزاری مانند netcfSvcUtil.exe که در SDK نسخه‌ی کامپکت موجود است و کاربرد هندل کردن بعضی از موارد مانند تولید کد پروکسی‌های سمت کلاینت را دارد که در ادامه طرز استفاده از آن را بررسی خواهیم کرد. بعد از اجرای سرویس WCF با رفتار HttpGetEnabled = true برای بررسی سریع کارکرد صحیح سرویس، آدرس آن را در مرورگر میبینیم. تصویر زیر نتیجه‌ی آن در مرورگر است:



در خط فرمان به آدرس مربوط به این ابزار رفته (بسته به نسخه‌ی سیستم عامل ممکن است در پوشه‌های زیر یافت شود ( :

(Windows Drive)\Program Files (x86)\Microsoft.NET\SDK\CompactFramework\v3.5\bin
(Windows Drive)\Program Files\Microsoft.NET\SDK\CompactFramework\v3.5\bin

و فرمان زیر را اجرا میکنیم:

netcfSvcUtil.exe /language:C# /target:code /directory:D:\GeneratedCode\CF\CaculatorService http://192.168.10.189:8000/BooksService.svc?wsdl

البته ذکر IP شبکه در اینجا الزامی نیست؛ زیرا در صورت استفاده از آدرسهای داخلی سیستم، این فرمان به مشکلی بر نخواهد خورد. در این فرمان تولید کد با زبان c# و تولید کد که بصورت پیش فرض نیز وجود دارد و محل ذخیره سازی کدهای تولیدی را مشخص میکنیم و بعد از اجرای این فرمان، باید دو فایل در مسیر اشاره شده در فرمان تولید شود که اساس کار ما در سمت کلاینت خواهد بود:


کلاینت سرویس نیز با استفاده کدهای تولیدی بصورت زیر آماده سازی و اجرا میشود:

var addressList = Dns.GetHostEntry(Dns.GetHostName());
var localAddress = addressList.AddressList.Single(x => x.ToString().StartsWith("192.168.10.")).ToString();

دوباره IP مناسب در شبکه جاری استخراج میشود. بایندیگ مورد نیاز برای ارتباط با سرور ساخته میشود:

var binding = CalculatorClient.CreateDefaultBinding();

نکته‌ای که دراین قسمت باید مدنظر قرار گیرد این است که در زمان تولید کدها اگر از localhost یا 127.0.0.1 و یا آدرسهای دیگر انتساب داده شده به سرور استفاده کرده باشید در متد CreateDefaultBinding از همان آدرس استفاده میشود و برای اصلاح آن بصورت زیر عمل میکنیم:

string remoteAddress = CalculatorClient.EndpointAddress.Uri.ToString();
remoteAddress = remoteAddress.Replace("localhost", serviceAddress.Text);

یک EndpointAddress با استفاده از این آدرس ساخته و به‌همراه بایندینگ، یک آبجکت از جنس CalculatorClient که در کدهای تولیدی داریم میسازیم:

CalculatorClient _client = new CalculatorClient(binding, endpoint);

برای تست نیز تنها متد این سرویس را با یک جفت عدد، صدا میزنیم:

var result = _client.Add(82, 18).ToString(CultureInfo.InvariantCulture);

به این ترتیب خروجی مورد نظر زیر را در کنسول سرویس مشاهده خواهیم کرد:


 
نظرات مطالب
معرفی Xamarin و مزیت‌های استفاده از آن
این که عرض کردم حجم 3 الی 4 مگابایتی از نظر کاربران زیاد قابل قبول نیست به دلیل آماری است که از دوستان و آشنایانی که نرم افزار را برایشان جهت تست ارسال می‌نمودم بدستم رسیده است(در نسخه‌های بعدی با اندروید استودیو حجم کاهش زیادی پیدا نمود و یک سری باگ عجیب و غریب که منشا آنها را هنوز هم نمیدانم رفع شدند). که صد البته جامعه آماری بزرگی نیست و نتیجه آنرا براحتی نمی‌توان به کل جامعه تعمیم داد. بنده چندین app در مارکتهای داخلی منتشر نمودم که همگی زیر 2.3 مگابایت حجم دارند و اتفاقا بیشتر هم Game هستند و با گرافیک خوب. برای مثال اگر سودوکو 2 را در بازار(امیدوارم تصور نشود که قصد تبلیغ دارم) مشاهده نمایید میبینید که نرم افزار با این کیفیت و با این حجم نمی‌تواند خروجی Xamarin باشد. اگر تصور شود که از روی تعصب صحبتی میکنم باید بگویم که اتفاقا اگر تعصبی هم وجود داشته باشد نسبت به سی شارپ است نه جاوا. 
در مورد بحث CrossPlatform و کاهش هزینه‌ها برای شرکتهای کوچک و با بودجه محدود به طور حتم Xamarin برنده است. اما شرکتهای بزرگ اغلب رغبتی به استفاده از Xamarin ندارند. برای مثال تلگرام...
البته استفاده بنده از Xamarin قبل از خریداری آن توسط مایکروسافت هست و امیدوارم با کار مایکروسافت روی این تکنولوژی دیگر خبری از باگهای عجیب و غریبی که بنده را فراری دادند نباشد و بتوانم با زبان بسیار عالی و دوست داشتنی سی شارپ هم app موبایل تولید نمایم.(برای نرم افزارهای موبایل سازمانی انتخاب مناسبی هست)
نظرات مطالب
نقدی بر کتاب «مرجع کامل entity framework 4.1»
باسلام.
با تشکر از جناب راد بابت کتاب خوبشون.
این کتاب بسیار عالی است فقط چند مورد زیر جهت بهبود و تکمیل کتاب پیشنهاد می‌گردد:

1- خیلی مقدمه چینی داره و از نظر بنده حقیر نیاز نبوده و صرفا مستقیم اگر می‌رفتند سر اصل مطلب و نحوه استفاده در پروژه رو بصورت تصویری و عملی می‌گفتند خیلی بهتر بود.
ابتدای کتاب و مقدمه چینی‌های زیاد آن آدم و خسته می‌کنه.

2- مثال در زمینه کد نویسی lambda و  linq خیلی کم است و جای خالی چند مثال عملی (پروژه واقعی) خوب به شدت حس می‌شود.
به شخصه دوست داشتم چند مثال خیلی خوب عملی از روش first Database و first code ببینم که متاسفانه وجود نداشت.

البته این نظر بنده است و بنده در سطحی نیستم که درباره کتاب جناب راد فکر کنم (چه برسه به نظر دادن) و خودم رو در چنین سطحی نمی‌بینم.
صرفا در جهت پیشنهاد و در جهت کمک به بهتر شدن کتاب عرض کردم.
تقریبا بیشتر کتاب‌های جناب راد را دارم و به شخصه E.F رو از روی همین کتاب یاد گرفتم و این کتاب مرجع آموزش E.F برخی از اساتید مجتمع فنی تهران نیز می‌باشد که همانا نشان از سطح بسیار خوب این کتاب دارد.
مشتاقانه در انتظار انتشار کتاب‌های دیگری از جناب راد در زمینه هایی همچون "برنامه نویسی پروژه‌های بزرگ بصورت چند لایه" و یا Nuget (بهترین پلاگین‌های آن) می‌باشم.
(جای خالی همچین کتابهایی واقعا خالیه)

*در تایید حرف‌های جناب نصیری هم باید عرض کنم که بنده شخصا چنین کتابی اگر به پستم بخوره حتما یکیشو می‌خرم و جالب اینه که بنده کتاب E.F رو که می‌خواستم بخرم ، توی بازار هیچی نبود!
به انتشارات که مراجعه کردم دقیقا آخرین کتاب به بنده رسید :دی
(البته داستانش طولانیه که چطوری یک کتاب رو برای بنده نگهداشته بودند و تونستم آخرین نسخه موجود رو بخرم :دی )
خدا قوت
یا حق
مطالب
ارسال پیام های تبلیغاتی به Telegram با استفاده از #C
ارسال پیام‌های تبلیغاتی از طریق نرم افزارهایی مثل Viber , Telegram  این روزها بازار داغی دارند. این نرم افزارها به همراه خود Api هایی را نیز جهت توسعه دهندگان ارائه می‌دهند. Telagram هم که به یکی از محبوب‌ترین نرم افزارها در ایران تبدیل شده‌است. اگر به مستندات Telegram مراجعه کنید، می‌توانید نحوه‌ی استفاده را مشاهده کنید. ولی روش‌های دیگری هم هستند که بسیار ساده‌تر هستند.
اگر به سایت notificatio.me مراجعه کنید، در این زمینه Api ایی را ارائه می‌دهد که به راحتی می‌توانید از آن برای ارسال پیام استفاده کنید. البته تا ارسال 100 پیام آن رایگان هست.
ابتدا یک پروژه‌ی از نوع Windows و یا console را ایجاد کنید.
سپس  در خط فرمان package manager console دستور زیر را کپی کنید:
Install-Package Notificatio.TelegramClient
پس از نصب شدن بسته‌ی Nuget، یک دکمه روی فرم قرار دهید و در رویداد OnClick آن دستورات زیر را تایپ کنید:
var api = NotificatioApi.Initialize(" Your Hash_Key");
            api.SendMessage("Phone Number", "this is a test Message");
سپس در سایت notificatio.me ثبت نام کنید و پس از ثبت نام، به پروفایلتان رفته و Api Hash ایی را که در آنجا قابل مشاهده هست، کپی و به جای Your Hash_Key قرار دهید. برای شماره تلفن هم فقط از اعداد استفاده کنید.
در آخر برنامه را اجرا کنید و بر روی دکمه، کلیک کنید. پس از اتمام کار ارسال، برای مشاهده‌ی تعداد پیام‌های ارسال شده و یا آمار ماهانه، در سایت فوق میتوانید به Dashboard آن مراجعه کنید و تعداد و آمار پیام‌های ارسالی را ببینید.

 البته با استفاده از jQuery هم میتوانید کار ارسال پیام را انجام دهید:
$.ajax({
    url: "http://www.api.notificatio.me/v1/user/message",
    type: "POST",
    dataType: "json",
    crossDomaint: true,
    data: {
        phoneNumber: "your_phone_number",
        apiHash: "your_api_hash",
        message: "your_message"
    },
    cache: false,
    success: function() {
        // Your code to handle success message sent
    },
    error: function(error) {
        // Your code to handle error
    }
});
مطالب
خواندنی‌های 8 مرداد
مطالب
معرفی کتاب NHibernate 3 Beginners Guide, Aug 2011

در بیشتر مواردی که یک تکنولوژی جدید را برای یادگیری انتخاب می‌کنیم در اولین فرصت سراغ منابع آنلاین از قبیل کتابها و یا ویدئوهای موجود بر روی نت می‌رویم و در این بین ممکن است با محدودیت هایی از قبیل کیفیت بد اتصال به اینترنت و یا حجم مربوط به فایلهای موجود مواجه شویم. خوب چاره و نکته در اینجاست که با انتخاب یک کتاب مفید در این زمینه می‌توان تا حدود زیادی این محدویت‌ها را برطرف کرد. در ادامه  برای شروع کار با NHibernate  که روز به روز در حال توسعه است، میتوان کتاب  زیر را شروع بسیار خوبی برای کار دانست: 

NHibernate 3 Beginners Guide, Aug 2011 

در این کتاب بصورتی بسیار جامع از ابتدایی‌ترین مسئله تا فنی‌ترین مسائلی که  در هر پروژه‌ی‌ عملی هر توسعه دهنده ای با هر سطحی امکان مواجه شدن با این مشکلات را دارد به تفصیل بررسی شده. این کتاب شامل 12 فصل بوده که مطالب آن به شرح زیر ارائه شده است:
1- فصل اول – نگاه اولیه:
  • NHibernate چیست
  • موارد تازه در آخرین نسخه NHibernate
  • چرا ما استفاده کنیم و چه کسانی دیگری استفاده میکنند
  • زمانیکه به مشکل برخوردیم از کجا کمک بگیریم یا حتی نسخه ای تجاری تهیه کنیم
2- فصل دوم – اولین مثال کامل:
  • آماده سازی سیستم برای توسعه برنامه‌ها با استفاده از NHibernate
  • ایجاد یک مدل ساده از مشکل موجود
  • ایجاد بانک و برپایی یک نگاشت (Map) بین مدل و بانک
  • نوشتن و خواندن داده از و به بانک
  • بحث در مورد بدست آوردن نتیجه معادل بدون استفاده از NHibernate و یا ORM دیگر
3- فصل سوم - ایجاد یک مدل:
  • مدل چیست؟
  • عوامل اصلی موجود در ایجاد یک مدل چیست؟
  • چطور میتوان مدل ساخت؟
4- فصل چهارم – ایجاد شمای بانک:
  • یادگیری جدول چیست؟
  • یادگیری چطور جدولها به هم مرتبط شود؟
  • بحث در مورد  استراتژی‌های تحمیلی ای که کدام داده میتواند ذخیره شود
  • نمایش امکانات موجود برای بهبود کارایی دسترسی به داده
  • ایجاد بانک داده برای سیستم سفارش (Ordering System)
5- فصل پنجم - نگاشت مدل به بانک داده:
  • بدست آوردن یک درک درست درباره نگاشت و پیش نیازهای آن
  • بحث در مورد ریزه کاری‌های چهار تکنیک پر استفاده معمول نگاشت
  • توصیف و توسعه قراردادها برای کاهش تقلا در کدنویسی
  • ایجاد خودکار اسکریپت برای ایجاد شمای بانک دیتا از روی نگاشت مان
  • توصیف و نگاشت مدل دامنه سیستم سفارش مان
6- فصل ششم – وهله‌ها و تراکنش ها
  • بحث در مورد اشیاء وهله و تراکنش
  • معرفی شیء session factory
  • پیاده سازی برنامه ای که دیتا ذخیره و بازخوانی میکند
  • تجزیه و تحلیل متدهای گوناگون برای مدیریت وهله‌ها در پر استفاده‌ترین انواع برنامه
7- فصل هفتم - آزمایش کردن، نمایه سازی، نظارت، واقع نگاری
  • پیاده سازی یک بستر پایه برای ساخت آزمایش ساده کد دسترسی به بانک داده
  • ایجاد آزمایش‌ها برای تایید کد دسترسی به بانک داده مان
  • تجزیه و تحلیل ارتباط بین NHibernate و بانک داده
  • پیکربندی NHibernate برای واقع نگاری داده‌های مورد توجه
8- فصل هشتم - پیکر بندی
  • بحث در مورد پیکربندی قبل از شروع
  • آشنا شدن با لیست مولفه‌های NHibernate که میتوان پیکربندی کرد
  • یادگیری چهار روش متفاوت پیکربندی که چگونه میتوان در برنامه هایمان استفاده کرد
9- فصل نهم – نوشتن پرس و جو
  • یادگیری چگونگی استفاه از (LINQ (Language Integrated Query در NHibernate  برای دریافت داده
  • پرس و جو با استفاده از criteria query API
  • استفاده از گویش object-oriented اصلی SQL بنام Hibernate Query Language HQL
  • بحث در مورد موجودیت هایی با خواصی که توان lazy load دارند
  • مقابله با بارگذاری حریصانه با lazy loading بطوریکه بصورت دسته ای از پرس و جو بنظر آید
10- فصل دهم – اعتبار سنجی داده برای نگهداری (ذخیره)
11- فصل یازدهم – اشتباهات متداول – چیزهایی برای جلوگیری
 

 

 
نظرات اشتراک‌ها
آیا یک توسعه دهنده‌ی وب می‌تواند یک طراح وب هم باشد؟
به نظر تعبیر عبارت "طراح وب"  طی سال‌های اخیر دست خوش تغییراتی شده است و امروزه برای بسیاری از ما بخوبی روشن و واضح نیست.
من معتقدم برداشت شما از عبارت طراح وب در مطلب فوق، باید به دو شکل مجزا و متمایز تعریف شود. اول طراح گرافیک و دوم طراحی رابط کاربری. در طراحی گرافیک هنر و شناخت مخاطب در خلق یک اثر هنری حرف اول و آخر را می‌زند. لطفاً توجه داشته باشید که عبارت شناخت به مسائل مختلفی اشاره دارد. دوم، طراح رابط کاربری. طراحی رابط کاربری موضوع بسیار حساسی است. در یک طراحی رابط کاربری کمتر صحبت از خلق یک اثر هنری است. من معتقدم آن دوران که از وب سایت به عنوان ارائه و تبلیغات استفاده می‌شد رو به پایان است. در واقع این نوع نگرش به وب سایت موجب استفاده حداقلی از ظرفیت آن است.
لذا امروزه شاهد این داستان هستیم که ضمن خلاقیت، بیشتر تمرکز طراحان وب (برنامه‌های کاربردی وب و وب سایت ها) بروی کاربرد پذیری و رقم زدن تجربه مناسبی برای کاربر از کار کردن با برنامه است. در این راستا رابط گرافیکی کاربر تنها بخش کوچکی از فاکتورهایی است که تجارب کاربری را شکل می‌دهد.
من منکر بحث خلاقیت و هنر نیستم اما باید پذیرفت که ما تابع قدرت‌های برتر اینترنت هستیم. برای مثال اگر کاربری بطور روزانه ساعت‌های زیادی را در سرویس‌های متعدد سایت گوگل می‌گذراند و یا بخشی از زندگی اجتماعی خود را در توییتر و فیس بوک سپری می‌کند، چیزی را تجربه می‌کند که ما باید تابع آن باشیم. 
زمانی که شما برنامه ای را برای مشتری آماده می‌کنید درخواست‌های حداقلی او مربوط به همین تجارب روزانه اش است.  نقش Framework هایی مانند Bootstrap در اینجا نمایان می‌شود. در حقیقت Framework ی با عنوان Bootstrap سعی دارد تا تجارب کاربری افراد را تکرار کند و بهبود بخشد.
بنابراین اینگونه نتیجه می‌گیریم که یک توسعه دهنده برنامه‌های تحت وب بهتر است تا توانمندی‌های خود را در خلق یک تجربه کاربری مناسب بهبود بخشد. در این راستا Framework هایی مانند Bootstrap کمک می‌کند تا ضمن حفظ استانداردها به یک طراحی منعطف رسید که امکانات حداقلی سایت‌ها و سرویس دهنده‌های مطرح اینترنت را فراهم می‌کند.
حال اگر بحث طراحی یک وب سایت شکیل و سرشار از خلاقیت است باید از یک طراح گرافیست کمک گرفت که در حوزه وب و نرم افزار فعال باشد. برای مثال اگر حمل بر تبلیغ نشود آقای مصطفی مقدم + یکی از طراحان گرافیکی است که ضمن اشراف کامل به خلق یک اثر هنری و تأثیرگذار، به ASP.NET هم اشراف دارند. وجود چنین فردی در تیم توسعه نرم افزار و استفاده هم زمان از Framework Bootstrap به ایجاد یک ادبیات مشترک بین برنامه نویس و طراح منجر خواهد شد که در نهایت برنامه ای منعطف و مطابق با استاندارد‌های جهانی وب را منتج خواهد شد.
خوب است در تمام علوم مطالعه داشته باشیم اما در علومی باید تخصص کسب کرد. مطالعه و تقویت یک توانمندی خوب است اما معنای تخصص را نمی‌دهد. اخیراً شاهد این امر هستیم که دوستانی بدون حتی یک پروژه عملی قابل قبول در جایگاهی قرار دارند که همایش‌های معتبر جهانی را  در این حوزه در ایران برگزار می‌کنند. من مخالف این همایش‌ها نیستم اما بهتر است به تخصص‌ها احترام بگزاریم و صرفاً بدلیل مطالعه 2 کتاب و چند مقاله ادعای تخصص در علومی نکنیم، آن هم تا جایی که ...
امیدوارم مفید واقع شود.

مطالب
اجزاء معماری سیستم عامل اندروید (قسمت اول معماری امنیتی اندروید) :: بخش سوم
همانطور که در مطالب قبلی توضیح داده شد، اندروید بر روی هسته‌ی لینوکس نگارش 2.6 به بالا اجرا می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به معماری امنیتی اندروید داشته باشیم.
Privilege Separation به چه معناست؟
هسته‌ی اندروید یک مدل جداسازی امتیازی (Privilege separation) را در زمان اجرای برنامه‌های کاربردی اجرا می‌کند. این مورد به این معنا است که مانند سیستم یونیکس، سیستم‌عامل اندروید به یک برنامه نیاز دارد تا تنها با شناسه‌ی کاربر خود و شناسه‌ی گروه خاص خودش اجرا شود. بخش‌های معماری سیستم اندروید به این روش از هم جدا شده‌اند. Privilege Separation یک ویژگی امنیتی مهم است؛ زیرا رایج‌ترین انواع حملات را انکار می‌کند و در نتیجه یکی از اولویت‌های یک برنامه می‌باشد. از آنجایی که عملیات جداسازی امتیازی را هسته انجام می‌دهد، لذا این مورد یکی از مباحث پر اهمیت در طراحی هسته می‌باشد که به شدت مورد توجه خواهد بود. تنها فلسفه پشت این طرح این است که اطمینان حاصل شود، هیچ برنامه‌ی کاربردی نمی‌تواند به کد یا داده‌های دیگر برنامه‌ها و یا به دستگاه کاربر و یا خود سیستم نفوذ کند. یک برنامه ممکن است مستقیما از فهرست تماس دستگاه یا تقویم خوانده نشود! این ویژگی همچنین به عنوان sandboxing شناخته می‌شود.
Permissions چگونه کار می‌کند؟
اجازه دهید با یک مثال ساده توضیح دهم: ما برنامه‌ای را داریم که صدا را ضبط کرده و آن‌را از طریق میکروفن دستگاه پخش می‌کند. برای اینکه برنامه به‌درستی کار کند، توسعه دهنده باید یک درخواست دسترسی به RECORD_AUDIO را برای اجازه دسترسی به ضبط صدا، در فایل AndroidManifest.xml بفرستد. این کار به برنامه ما اجازه می‌دهد تا از مؤلفه‌های سیستم که ضبط صدا را کنترل می‌کنند، استفاده کنیم. یک سؤال اینجا مطرح می‌شود که «چه کسی تصمیم می‌گیرد که این دسترسی داده شود یا اینکه تکذیب شود؟»
فقط و فقط هسته‌ی اندروید به کاربر نهایی اجازه می‌دهد تا این فرآیند تایید نهایی را انجام دهد؛ نه هیچ سیستم دیگر یا کاربر دیگری! زمانیکه کاربر، برنامه ما را نصب می‌کند، این کار او را تشویق می‌کند تا این عملیات را انجام دهد. به این نکته دقت کنید که عجله ای برای این دسترسی وجود ندارد و هر زمانیکه برنامه نصب شد، اتفاق خواهد افتاد و این مجوز دسترسی تنها در زمان نصب به کاربر داده می‌شود نه قبل از آن. (به تصویر زیر دقت کنید)

 اگر ما درخواست خود را برای دسترسی به RECORD_AUDIO ثبت نکنیم یا اگر صاحب دستگاه تائید نکند که پس از درخواست ما اجازه استفاده از آن را بدهد، آنگاه یک استثناء به حافظه‌ی مجازی (VM) داده خواهد شد و برنامه با شکست روبرو می‌شود. این مفهوم برای توسعه دهنده‌است که بداند در خواستی را صادر کرده است یا خیر؟ پس برای درخواست مجوز مورد نظر باید برچسب زیر، در فایل AndroidManifest.xml درج شود.
<uses-permission android:name="android.permission.RECORD_AUDIO" />

Application Code Signing
هر برنامه‌ی کاربردی که بر روی سیستم‌عامل اندروید اجرا می‌شود، باید امضاء شود. اندروید از گواهی توسعه دهندگان فردی برای شناسایی آن‌ها و ایجاد روابط اعتمادسازی استفاده می‌کند که در میان کاربردهای مختلفی که در سیستم‌عامل اجرا می‌شوند پیاده می‌شود. 
سیستم‌عامل مجاز به اجرای برنامه‌ای بدون امضاء نخواهد بود. 
استفاده‌ی از یک مرجع، برای صدور امضای یک برنامه لازم نیست؛ چرا که سیستم امنیتی اندروید تنها از یک امضای تک گانه که توسعه دهنده در برنامه قرار داده‌است پیروی می‌کند! مجوزهای کنترلی برنامه مانند امضاء در طول نصب برنامه از طریق هسته‌ی اندروید بررسی شده و ضمانت و تایید خواهند شد. تمامی این فرآیندها به صورت خودکار و بلادرنگ در پشت پرده به سرعت اتفاق می‌افتند! در این صورت اگر گواهی اعتماد (certificate) توسط توسعه دهنده منقضی شود و یا به نحوی مورد اطمینان برای دستگاه نباشد، تمامی عملیات‌های ذکر شده بر روی برنامه به صورت عادی، ادامه خواهند یافت.
مطالب
آموزش PouchDB : قسمت اول (معرفی)

آموزش PouchDB : معرفی

هدف این مقاله بر این است که شما را با دیتابیس PouchDB  آشنا سازد .

در مطلب اول هدف فقط آشنایی و نحوه نصب  PouchDB قرار خوهد داشت و در مطالب بعدی نحوه آشنایی با نحوه کدنویسی و استفاده به صورت آفلاین یا آنلاین بررسی خواهد شد .

فهرست مطالب :

  • بخش اول : معرفی PouchDB
  • شروع به کار با PouchDB
  • نحوه استفاده از API ها
  • سوالات متداول در مورد PouchDB
  • خطاهای احتمالی
  • پروژه‌ها و پلاگین های PouchDB


PouchDB یک دیتابیس NoSQL می‌باشد که به وسیله Javascript نوشته شده و هدف آن این است که برنامه نویس‌ها بتوانند برنامه‌هایی را توسعه و ارائه کنند که بتواند هم به صورت آفلاین و هم آنلاین سرویس دهی داشته باشند.
برنامه اطلاعات خودش را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند و کاربر می‌تواند زمانیکه به اینترنت متصل نیست، از آنها استفاده کند. اما به محض اتصال به اینترنت، دیتابیس خودش را با دیتابیس آنلاین همگام (Sync) می‌کند. اینجاست که قدرت اصلی PouchDB مشخص می‌شود.
بزرگترین برتری  PouchDB همین است. دیتابیسی است که به صورت توکار قابلیت‌های همگام سازی را دارا می‌باشد و به صورت اتوماتیک این کار را انجام می‌دهد.
PouchDB یک پروژه‌ی اوپن سورس است که توسط  این افراد به روز می‌شود. البته باید گفت که PouchDB  از CouchDB الهام گرفته شده است. اگر شما هم قصد همکاری در این پروژه را دارید بهتر است که  راهنمای همکاری  را مطالعه کنید .



پشتیبانی مرورگرها

PouchDB پیش زمینه‌های مختلفی دارد که به آن این امکان را می‌دهد تا روی همه مرورگر‌ها و صد البته روی NodeJs کار کند. از IndexedDB بر روی Firefox/Chrome/Opera/IE و WebSql بر روی Safari و همچنین LevelDB بر روی NodeJs استفاده می‌کند.
در حال حاظر PouchDB  بر روی مرورگرهای زیر تست شده است:
  • فایرفاکس 12 و بالاتر
  • گوگل کروم 19 و بالاتر
  • اپرا 12 و بالاتر
  • سافاری 5 و بالاتر
  • اینترنت اکسپلورر 10 و بالاتر
  • NodeJs 0.10 و بالاتر
  • و به صورت شگفت انگیزی در Apache Cordova
برای اطلاعات بیشتر در مورد مرورگرهایی که IndexdDB و WebSql را پشتیبانی می‌کنند به لینک‌های زیر مراجعه کنید:
نکته : در صورتی که برنامه شما نیاز دارد تا از اینترنت اکسپلورر نسخه پایینتر از 10 استفاده کند می‌توانید از دیتابیس‌های آنلاین استفاده کنید، که البته دیگر قابلیت استفاده آفلاین را نخواهد داشت.



وضعیت فعلی PouchDB

PouchDB برای مرورگر، فعلا در وضعیت بتا به سر می‌برد و به صورت فعالی در حال گذراندن تست هایی می‌باشد تا باگ‌های آن برطرف شود و به صورت پایدار (Stable ) ارائه گردد. البته فقط ممکن است که شما باگی را در قسمت Api‌ها پیدا کنید که البته Api‌ها هم در حال حاضر پایدار هستند و گزارشی مبنی بر باگ در آن‌ها موجود نیست. اگر هم باگی پیدا بشود شما می‌توانید PouchDB  را بدون ریسک از دست رفتن اطلاعات آپگرید کنید.
PouchDB برای NodeJs فعلا در وضعیت آلفا است و آپگرید کردن ممکن است به اطلاعات شما آسیب بزند. البته با آپدیت به صورت دستی خطری شما را تهدید نخواهد کرد .



نحوه‌ی نصب PouchDB

PouchDB به صورت یک کتابخانه‌ی کوچک و جمع و جور طراحی شده است تا بتواند همه نیاز‌ها را برطرف و روی همه نوع Device اعم از موبایل، تبلت، مرورگر و کلا هر چیزی که جاوا اسکریپت را ساپورت می‌کند کار خود را به خوبی انجام بدهد.
برای استفاده از PouchDB میبایست این فایل را با حجم فوق العاده 97 کیلوبایت دانلود کنید  و آن را به یک صفحه وب اضافه کنید :
<script src="pouchdb-2.1.0.min.js"></script>

آخرین نسخه و بهترین نسخه : pouchdb-2.1.0.min.js
برای اطلاع از آخرین آپدیتها و نسخه‌ها به این صفحه در گیت هاب مراجعه کنید .
برای کسانی هم که از NodeJS استفاده می‌کنند نحوه نصب به این صورت است :
$ npm install pouchdb