طبق این معرفی ، جنریکها باعث میشوند که نوع دادهای (data type) المانهای برنامه در زمان استفاده از آنها در برنامه مشخص شوند. به عبارت دیگر، جنریک به ما اجازه میدهد کلاسها یا متدهایی بنویسیم که میتوانند با هر نوع دادهای کار کنند.
در کد بالا کلاسی تعریف شده است که میتواند بر روی آرایههایی از نوع دادهای مختلف عملیات درج و حذف را انجام دهد. برای تعریف کلاس جنریک کافی است عبارت <T> بعد از نام کلاس خود اضافه کنید، سپس همانند سایر کلاسها از این نوع داده ای در کلاس استفاده کنید. در مثال بالا یک آرایه از نوع T تعریف شده است که این نوع، در زمان استفاده مشخص خواهد شد. (یعنی در زمان استفاده از کلاس مشخص خواهد شد که چه نوع آرایه ای ایجاد میشود)
زمانی که کد بالا اجرا میشود خروجی زیر بدست میآید:
نکاتی از جنریکها:
- برای به حداکثر رسانی استفاده مجدد از کد، type safety و کارایی است.
- بیشترین استفاده مشترک از جنریکها جهت ساختن کالکشن کلاسها (collection classes) است.
- تا حد ممکن از جنریک کالکشن کلاسها (generic collection classes) جدید فضای نام System.Collections.Generic بجای کلاسهایی مانند ArrayList در فضای نام System.Collections استفاده شود.
- شما میتوانید اینترفیس جنریک ، کلاس جنریک ، متد جنریک و عامل جنریک سفارشی خودتان تهیه کنید.
- جنریک کلاسها، ممکن است در دسترسی به متدهایی با نوع دادهای خاص محدود شود.
- بوسیله reflection، میتوانید اطلاعاتی که در یک جنریک در زمان اجرا (run-time) قرار دارد بدست آورید.
انواع جنریک ها:
- کلاسهای جنریک
- اینترفیسهای جنریک
- متدهای جنریک
- عاملهای جنریک
در قسمت اول به معرفی کلاس جنریک میپردازیم.
کلاسهای جنریک
کلاس جنریک یعنی کلاسی که میتواند با چندین نوع داده کار کند برای آشنایی با این نوع کلاس به کد زیر دقت کنید:
using System; using System.Collections.Generic; namespace GenericApplication { public class MyGenericArray<T> { // تعریف یک آرایه از نوع جنریک private T[] array; public MyGenericArray(int size) { array = new T[size + 1]; } // بدست آوردن یک آیتم جنریک از آرایه جنریک public T getItem(int index) { return array[index]; } // افزودن یک آیتم جنریک به آرایه جنریک public void setItem(int index, T value) { array[index] = value; } } }
در کد زیر نحوه استفاده از کلاس جنریک نشان داده شده است، همانطور که مشاهده میکنید نوع کلاس int و char در نظر گرفته شده است (نوع کلاس، زمان استفاده از کلاس مشخص میشود) و سپس آرایه هایی از نوع int و char ایجاد شده است و 5 آیتم از نوع int و char به آرایههای هم نوع افزوده شده است.
class Tester { static void Main(string[] args) { // تعریف یک آرایه از نوع عدد صحیح MyGenericArray<int> intArray = new MyGenericArray<int>(5); // افزودن اعداد صحیح به آرایه ای از نوع عدد صحیح for (int c = 0; c < 5; c++) { intArray.setItem(c, c*5); } // بدست آوردن آیتمهای آرایه ای از نوع عدد صحیح for (int c = 0; c < 5; c++) { Console.Write(intArray.getItem(c) + " "); } Console.WriteLine(); // تعریف یک آرایه از نوع کاراکتر MyGenericArray<char> charArray = new MyGenericArray<char>(5); // افزودن کاراکترها به آرایه ای از نوع کاراکتر for (int c = 0; c < 5; c++) { charArray.setItem(c, (char)(c+97)); } // بدست آوردن آیتمهای آرایه ای از نوع کاراکتر for (int c = 0; c< 5; c++) { Console.Write(charArray.getItem(c) + " "); } Console.WriteLine(); Console.ReadKey(); } }
0 5 10 15 20 a b c d e