اشتراک‌ها
کتابخانه uilang
A minimal, UI-focused programming language for web designers. With uilang, you write your code just like plain English, straight into your HTML using a <code> element. uilang's logic relies on manipulating classes on HTML elements and using these classes in CSS to show, hide, animate and transform elements when a click occurs. This simple logic lets designers create most of the typical user interface behaviours: tabs, popovers, overlays, sliding menus, etc.  Demo
کتابخانه uilang
مطالب
توسعه برنامه های Cross Platform با Xamarin Forms & Bit Framework - قسمت دوم
در قسمت اول در مورد ابزار انتخابی برای توسعه برنامه‌های Cross Platform صحبت کردیم. در این قسمت به آموزش نصب و راه اندازی محیط توسعه می‌پردازیم.

شما می‌توانید در هر یک از سیستم عامل‌های Mac - Windows - Linux و با هر یک از IDE‌های Visual Studio - Visual Studio for mac - Rider کار کنید. برای این که بتوانیم آموزش را کاملا عملی پیش ببریم و وارد جزئیات شویم، در عمل باید یکی را انتخاب و آموزش دهیم و آن Windows - Visual Studio است؛ اگرچه باقی تفاوت خیلی زیادی ندارند.

با توجه به این که کد نوشته شده برای UI و Logic برای هر سه پلتفرم Windows - Android - iOS یکی است و کدهای منحصر به هر پلتفرم، سهم اندکی از پروژه را تشکیل می‌دهد و همچنین تست برنامه برای Windows آسان‌تر و سریع‌تر بوده و امکانات بیشتری را دارد، توصیه اکید می‌کنم برنامه را روی نسخه Windows توسعه دهید و تست کنید و پس از انجام کارهای اصلی پروژه، آن را بر روی Android و iOS نیز تست کنید. این مورد شباهت به برنامه نویسی وب برای مرورگرها را دارد. خیلی از افراد، سایت را بر روی یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox توسعه می‌دهند و در نهایت کار را بر روی مرورگرهای موبایل و IE - Edge - Safari و ... تست می‌کنند. همانطور که می‌شود در مرورگر Chrome هم Touch را تست کرد و هم سایزهای مختلف را، همین کارها را در تست نسخه ویندوزی نیز می‌توانید انجام دهید. در کنار این با توجه به رشد فروش تبلت‌های ویندوزی، برای خیلی از برنامه‌ها، ارائه نسخه ویندوزی می‌تواند مفید نیز باشد.

برای شروع بهتر است نسخه‌ای به روز از ویندوز 10 را داشته باشید، یا Pro یا Enterprise. برای بررسی، ابتدا Command Line را باز کنید و دستور ver (مخفف version) را اجرا کنید. چیزی مشابه مقدار
Microsoft Windows Version 10.0.17134.345
را مشاهده خواهید نمود که باید عدد پنج رقمی آن (در این مثال 17134) از 16299 کمتر نباشد. اگر فرض کنیم که فقط یک سیستم داریم که بدون سیستم عامل است، تا این جا یک ISO نصب ویندوز دانلود کرده‌ایم، به حجم 3.7 گیگ که بعد از نصب، 9.5 گیگ از فضای هارد را می‌گیرد. کمی حوصله به خرج دهید (!) و اگر می‌خواهید همه چیز را تمیز انجام دهید، با یک ویندوز تمیز شروع کنید!

آخرین نسخه پایدار ویژوال استودیو در زمان نگارش این مقاله، 2017 - 15.8.7 هست که ما نیاز به نصب Workload های زیر داریم:
Universal Windows Platform development 
Mobile development with .NET 
نصب این دو احتیاج به 5 گیگ دانلود و 14 گیگ فضای روی هارد را دارد که علاوه بر خود Visual Studio و محیط توسعه آن، موارد زیر را نیز برای شما نصب می‌کند:
 Android SDK - Android NDK - JDK (Java) - Windows SDK - iOS SDK
نکات مهم:
۱- اگر قبلا یکی از SDK‌های ذکر شده را دانلود کرده‌اید، لطفا بی خیال آن شوید! اجازه دهید تا ویژوال استودیو همه چیز را دانلود و نصب و کانفیگ کند. Android SDK، برای مثال، بالغ بر 70 گیگ فایل، برای 28 ورژن اندروید است که اگر یکی از آن‌ها را داشته‌اید که برای تست کد نویسی با Java و Android Studio جواب می‌داده، هیچ دلیلی ندارد دقیقا همان نسخه به درد Xamarin هم بخورد!
۲- ترجیحا نسخه Enterprise را نصب کنید.
۳- قسمت‌های عمده فایل‌های دانلودی از سرورهای مایکروسافت دانلود می‌شوند که محدودیتی برای کاربران ایرانی ندارد، ولی قسمت هایی نیز مستقیما از سرورهای گوگل دانلود می‌شوند که متاسفانه روی کاربرهای ایرانی بسته است. با توجه به این که ممکن است استفاده از روش‌های دور زدن تحریم مانند VPN باعث کندی سرعت اینترنت و دانلود شوند، توصیه می‌کنم که ابتدا "Universal Windows Platform development" را نصب کنید (زیرا تماما از سرورهای مایکروسافت دانلود می‌شود) و سپس مجدد Installer را باز کرده و "Mobile development with .NET" را انتخاب کنید و این بار از ابزارهای دور زدن تحریم استفاده کنید.
۴- در سمت راست گزینه‌های قابل نصب، تیک موارد "Google Android Emulator API Level 27" و "Intel Hardware Accelerated Execution Manager (HAXM) global install" را بردارید. در پستی جداگانه آپشن‌های متنوع Emulator‌های اندرویدی را بررسی خواهیم نمود.
۵- بهتر است Administrator سیستم خود باشید.

بعد از اتمام نصب باید Developer mode را فعال کنید که نحوه انجام آن در این لینک شرح داده شده است. به صورت خلاصه به Settings بروید، سپس Update & Security، سپس For developers و در نهایت انتخاب Developer mode از بین گزینه‌های موجود.
ضمن استفاده از ابزارهای دور زدن تحریم (فقط برای ساختن و بیلد کردن اولین پروژه)، ویژوال استودیو را به صورت Run as admin باز کنید و از منوی File > New > Project قسمت Cross-Platform برای CSharp، یک Mobile app Xamarin Forms بسازید که ضمن انگلیسی بودن نام پروژه و فاقد Space بودن آن، ترجیحا در فولدری باشد که مسیر آن فولدر نیز طولانی نباشد، Space و کارکترهای فارسی نیز نداشته باشد.

تنظیماتی که در پنجره New Cross Platform App هستند مناسب بوده و Ok را بزنید! اولین بیلد به علت نیاز به دانلود طول می‌کشد و در صورت بیلد شدن موفقیت آمیز پروژه شما دومین قسمت را با موفقیت طی کرده اید. در قسمت بعدی ساختار پروژه‌های Xamarin Forms را بررسی می‌کنیم و یک مثال ساده می‌نویسیم که لااقل روی ویندوز قابلیت تست را داشته باشد. دقت کنید که همان کد روی Android / iOS نیز کار می‌کند، ولی در پست هایی جداگانه باید در مورد راه اندازی Emulator‌های Android و iOS آموزش هایی را ببینید. در صورت وجود هر گونه مشکل یا سوال نیز در قسمت نظرات همین صفحه در خدمت شما عزیزان هستیم. 
مطالب
تنظیمات مورد نیاز جهت شروع به کار با C# 9.0
ویژگی‌های جدید C# 9.0، به همراه NET 5. ارائه می‌شوند. بنابراین جهت راه اندازی پروژه‌ای که قرار است بر این مبنا تهیه شود، نیاز است مراحل زیر را طی کنید:
- آخرین نگارش NET 5 SDK. را از اینجا دریافت و نصب کنید (حتما SDK باشد و نه runtime).
- اگر می‌خواهید با ویژوال استودیو کار کنید، نیاز است حداقل نگارش 16.7 یا بالاتر را نصب کرده باشید. به همین جهت پیش از ادامه‌ی بحث، از منوی Help، گزینه‌ی Check For Updates را انتخاب کرده و حتما آخرین به روز رسانی‌های موجود را نصب کنید. بنابراین برای کار با C# 9.0 توسط VS، حتما باید آخرین نگارش 2019 آن، به همراه تمام به روز رسانی‌های ممکن بر روی سیستم شما نصب باشند؛ در غیراینصورت امکان کار با آن‌را حداقل توسط VS نخواهید داشت.
- در زمان نگارش این مطلب چون هنوز نگارش نهایی NET 5 SDK. ارائه نشده‌است، نیاز است به منوی Tools در ویژوال استودیو مراجعه کرده و با انتخاب «Preview Features» آن، گزینه‌ی «Use previews of the .NET Core SDK» را فعال کنید. پس از آن، یکبار هم نیاز است VS را بسته و راه اندازی مجدد نمائید.

پس از نصب پیشنیازهای لازم، اکنون فایل csproj را به صورت زیر ویرایش کنید:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
  <PropertyGroup>
    <OutputType>Exe</OutputType>
    <TargetFramework>net5.0</TargetFramework>
    <LangVersion>9.0</LangVersion>
  </PropertyGroup>
</Project>
در اینجا TargetFramework حتما باید net5.0 باشد و اگر هنوز نگارش نهایی SDK آن در دسترس نیست، تنظیم گزینه‌ی LangVersion هم ضروری است. پس از ارائه‌ی نگارش نهایی SDK، می‌توان ویژگی LangVersion را حذف کرد؛ چون به صورت خودکار به آخرین نگارش موجود تنظیم می‌شود.


تنظیمات مورد نیاز C# 9.0 در پروژه‌های کتابخانه‌ای

در این نوع پروژه‌ها، علاوه بر نصب پیشنیازهای یاد شده، نیاز است TargetFramework را به حداقل netstandard2.1 تنظیم کرد (و یا حتی net5.0 هم در اینجا کار می‌کند):
<TargetFramework>netstandard2.1</TargetFramework>
<LangVersion>9</LangVersion>


تنظیمات مورد نیاز C# 9.0 در VSCode

برای کار با VSCode، تنها کافی است آخرین نگارش SDK و آخرین نگارش افزونه‌ی #C آن‌را نصب کنید و TargetFramework و LangVersion را همانطور که عنوان شد، تنظیم نمائید. این روش ساده‌ترین و کم حجم‌ترین روش کار با C# 9.0 است.


تنظیمات مورد نیاز C# 9.0 در Rider

اگر می‌خواهید برای کار با C# 9.0 از محصولات Jetbrains استفاده کنید، نیاز است حداقل نگارش 2020.3 آن‌ها را نصب کنید که در این زمان هنوز در مرحله‌ی پیش‌نمایش (ReSharper 2020.3 EAP or Rider 2020.3 EAP) به سر می‌برند.


من از چه روشی استفاده می‌کنم؟!

VS کامل بر روی سیستم من نصب نیست؛ هیچ نگارشی از آن! عمده‌ی کارهای من توسط VS Code و افزونه‌ی #C آن انجام می‌شوند و هر از چندگاهی، یکبار هم توسط Rider چون به همراه ReSharper توکار است، کنترل کیفیت می‌شوند (در حد بررسی گزارش‌های ReSharper آن). البته افزونه‌ی Roslynator برای VS Code هم موجود است و بسیاری از قابلیت‌های ReSharper را در VSCode نیز مهیا می‌کند.
اشتراک‌ها
Bootstrap 5 Beta 2 منتشر شد

Our second beta has arrived for Bootstrap 5! We delayed its release to iron out some issues with third-party libraries and stabilize our major changes. We’ve also once again shipped some awesome updates to our documentation. 

Bootstrap 5 Beta 2 منتشر شد
اشتراک‌ها
NET Core 3.0 Preview 6. منتشر شد

Today, we are announcing .NET Core 3.0 Preview 6. It includes updates for compiling assemblies for improved startup, optimizing applications for size with linker and EventPipe improvements. We’ve also released new Docker images for Alpine on ARM64. 

NET Core 3.0 Preview 6. منتشر شد
اشتراک‌ها
رکورد های سی شارپ چگونه زندگی مرا تغییر خواهد داد

Immutability comes with a lot of benefits, but sometimes it can be a bit cumbersome to deal with when you only want to update some properties. Since the object is immutable, you need to create a copy with all the existing values and the new updated one.

I will show you how Records in C# 9 will greatly simplify this

رکورد های سی شارپ چگونه زندگی مرا تغییر خواهد داد
اشتراک‌ها
منتشر شد Blazor WebAssembly 3.2.0 Preview 4
A new preview update of Blazor WebAssembly is now available! Here’s what’s new in this release:

  • Access host environment during startup
  • Logging improvements
  • Brotli precompression
  • Load assemblies and runtime in parallel
  • Simplify IL linker config for apps
  • Localization support
  • API docs in IntelliSense 
منتشر شد Blazor WebAssembly 3.2.0 Preview 4
اشتراک‌ها
کالبدشکافی محدودیت های جنریک جدید در C# 7.3

During the last Build conference, Microsoft has announced the next version of Visual Studio with C# 7.3 support. This is yet another minor language update with some quite interesting features. The main change was related to generics, starting from C# 7.3 there 3 more constraints: unmanaged, System.Enum and System.Delegate. 

کالبدشکافی محدودیت های جنریک جدید در C# 7.3