توسعه برنامه های Cross Platform با Xamarin Forms & Bit Framework - قسمت دوم
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: پنج دقیقه

در قسمت اول در مورد ابزار انتخابی برای توسعه برنامه‌های Cross Platform صحبت کردیم. در این قسمت به آموزش نصب و راه اندازی محیط توسعه می‌پردازیم.

شما می‌توانید در هر یک از سیستم عامل‌های Mac - Windows - Linux و با هر یک از IDE‌های Visual Studio - Visual Studio for mac - Rider کار کنید. برای این که بتوانیم آموزش را کاملا عملی پیش ببریم و وارد جزئیات شویم، در عمل باید یکی را انتخاب و آموزش دهیم و آن Windows - Visual Studio است؛ اگرچه باقی تفاوت خیلی زیادی ندارند.

با توجه به این که کد نوشته شده برای UI و Logic برای هر سه پلتفرم Windows - Android - iOS یکی است و کدهای منحصر به هر پلتفرم، سهم اندکی از پروژه را تشکیل می‌دهد و همچنین تست برنامه برای Windows آسان‌تر و سریع‌تر بوده و امکانات بیشتری را دارد، توصیه اکید می‌کنم برنامه را روی نسخه Windows توسعه دهید و تست کنید و پس از انجام کارهای اصلی پروژه، آن را بر روی Android و iOS نیز تست کنید. این مورد شباهت به برنامه نویسی وب برای مرورگرها را دارد. خیلی از افراد، سایت را بر روی یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox توسعه می‌دهند و در نهایت کار را بر روی مرورگرهای موبایل و IE - Edge - Safari و ... تست می‌کنند. همانطور که می‌شود در مرورگر Chrome هم Touch را تست کرد و هم سایزهای مختلف را، همین کارها را در تست نسخه ویندوزی نیز می‌توانید انجام دهید. در کنار این با توجه به رشد فروش تبلت‌های ویندوزی، برای خیلی از برنامه‌ها، ارائه نسخه ویندوزی می‌تواند مفید نیز باشد.

برای شروع بهتر است نسخه‌ای به روز از ویندوز 10 را داشته باشید، یا Pro یا Enterprise. برای بررسی، ابتدا Command Line را باز کنید و دستور ver (مخفف version) را اجرا کنید. چیزی مشابه مقدار
Microsoft Windows Version 10.0.17134.345
را مشاهده خواهید نمود که باید عدد پنج رقمی آن (در این مثال 17134) از 16299 کمتر نباشد. اگر فرض کنیم که فقط یک سیستم داریم که بدون سیستم عامل است، تا این جا یک ISO نصب ویندوز دانلود کرده‌ایم، به حجم 3.7 گیگ که بعد از نصب، 9.5 گیگ از فضای هارد را می‌گیرد. کمی حوصله به خرج دهید (!) و اگر می‌خواهید همه چیز را تمیز انجام دهید، با یک ویندوز تمیز شروع کنید!

آخرین نسخه پایدار ویژوال استودیو در زمان نگارش این مقاله، 2017 - 15.8.7 هست که ما نیاز به نصب Workload های زیر داریم:
Universal Windows Platform development 
Mobile development with .NET 
نصب این دو احتیاج به 5 گیگ دانلود و 14 گیگ فضای روی هارد را دارد که علاوه بر خود Visual Studio و محیط توسعه آن، موارد زیر را نیز برای شما نصب می‌کند:
 Android SDK - Android NDK - JDK (Java) - Windows SDK - iOS SDK
نکات مهم:
۱- اگر قبلا یکی از SDK‌های ذکر شده را دانلود کرده‌اید، لطفا بی خیال آن شوید! اجازه دهید تا ویژوال استودیو همه چیز را دانلود و نصب و کانفیگ کند. Android SDK، برای مثال، بالغ بر 70 گیگ فایل، برای 28 ورژن اندروید است که اگر یکی از آن‌ها را داشته‌اید که برای تست کد نویسی با Java و Android Studio جواب می‌داده، هیچ دلیلی ندارد دقیقا همان نسخه به درد Xamarin هم بخورد!
۲- ترجیحا نسخه Enterprise را نصب کنید.
۳- قسمت‌های عمده فایل‌های دانلودی از سرورهای مایکروسافت دانلود می‌شوند که محدودیتی برای کاربران ایرانی ندارد، ولی قسمت هایی نیز مستقیما از سرورهای گوگل دانلود می‌شوند که متاسفانه روی کاربرهای ایرانی بسته است. با توجه به این که ممکن است استفاده از روش‌های دور زدن تحریم مانند VPN باعث کندی سرعت اینترنت و دانلود شوند، توصیه می‌کنم که ابتدا "Universal Windows Platform development" را نصب کنید (زیرا تماما از سرورهای مایکروسافت دانلود می‌شود) و سپس مجدد Installer را باز کرده و "Mobile development with .NET" را انتخاب کنید و این بار از ابزارهای دور زدن تحریم استفاده کنید.
۴- در سمت راست گزینه‌های قابل نصب، تیک موارد "Google Android Emulator API Level 27" و "Intel Hardware Accelerated Execution Manager (HAXM) global install" را بردارید. در پستی جداگانه آپشن‌های متنوع Emulator‌های اندرویدی را بررسی خواهیم نمود.
۵- بهتر است Administrator سیستم خود باشید.

بعد از اتمام نصب باید Developer mode را فعال کنید که نحوه انجام آن در این لینک شرح داده شده است. به صورت خلاصه به Settings بروید، سپس Update & Security، سپس For developers و در نهایت انتخاب Developer mode از بین گزینه‌های موجود.
ضمن استفاده از ابزارهای دور زدن تحریم (فقط برای ساختن و بیلد کردن اولین پروژه)، ویژوال استودیو را به صورت Run as admin باز کنید و از منوی File > New > Project قسمت Cross-Platform برای CSharp، یک Mobile app Xamarin Forms بسازید که ضمن انگلیسی بودن نام پروژه و فاقد Space بودن آن، ترجیحا در فولدری باشد که مسیر آن فولدر نیز طولانی نباشد، Space و کارکترهای فارسی نیز نداشته باشد.

تنظیماتی که در پنجره New Cross Platform App هستند مناسب بوده و Ok را بزنید! اولین بیلد به علت نیاز به دانلود طول می‌کشد و در صورت بیلد شدن موفقیت آمیز پروژه شما دومین قسمت را با موفقیت طی کرده اید. در قسمت بعدی ساختار پروژه‌های Xamarin Forms را بررسی می‌کنیم و یک مثال ساده می‌نویسیم که لااقل روی ویندوز قابلیت تست را داشته باشد. دقت کنید که همان کد روی Android / iOS نیز کار می‌کند، ولی در پست هایی جداگانه باید در مورد راه اندازی Emulator‌های Android و iOS آموزش هایی را ببینید. در صورت وجود هر گونه مشکل یا سوال نیز در قسمت نظرات همین صفحه در خدمت شما عزیزان هستیم. 
  • #
    ‫۵ سال و ۱۰ ماه قبل، شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷، ساعت ۱۹:۱۹
    سلام.
    زمان نصب Mobile Development گزینه‌های جداگانه برای Android.SDK و UWP Tools وجود داره، ولی برای Xamarin.IOS SDK چنین گزینه‌ای نیست. همچنین محل فولدر android-sdk مشخص هست اما برای ios-sdk فولدر مشخصی پیدا نکردم.
    از آنجا که من میخوام فعلا اندروید رو یاد بگیرم و فضای کمی در هارد SSD دارم آیا این امکان وجود داره که Xamarin.IOS SDK رو نصب نکنم یا فولدرش را پاک کنم؟!
    خیلی ممنون :)
    • #
      ‫۵ سال و ۱۰ ماه قبل، یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷، ساعت ۰۳:۱۳
      برای بیلد کردن پروژه‌های iOS احتیاج به مک و XCode هست و Xamarin.iOS روی ویندوز چند صد مگ بیشتر فضا نمی‌گیرد. نگران آن نباشید و اطلاعات بیشتر را بعدا در قسمت پنجم بخوانید.
  • #
    ‫۵ سال و ۹ ماه قبل، پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷، ساعت ۱۹:۰۷
    در صورتی که امروز اقدام به گرفتن ویژوال استدیو کنید، به جای 15.8 شما 15.9 را خواهید گرفت که خیلی هم خوب است. فقط بهتر است به جای این که از ویندوز 10 ورژن 17134 استفاده کنید، از 17763 استفاده کنید که به روز‌تر است و SDK آن به صورت پیش فرض توسط Visual Studio 15.9 نصب می‌شود. در صورتی که بخواهید در ویندوز 10 نگارش 17134 یا 16299 کد بزنید، در موقع نصب Visual Studio 15.9 درخواست نصب SDK‌های آن را هم بدهید. همان طور که گفتیم، نباید کمتر از 16299 هم باشید. اساسا همان 16299 نیز دارای دردسر و باگ زیادی است، بهتر است 17134 یا 17763 باشید.
  • #
    ‫۵ سال و ۸ ماه قبل، سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۲۲
    زمانی که برای اولین بار پروژه پیش فرض ویژوال استدیو را می‌خواهید Build کنید، لازم است که Nuget Package‌ها دانلود شوند. به خاطر حجم بالای دانلود لازم (چیزی حدود 1.6GB) که زمان بر است، ویژوال استدیو شروع به نمایش خطای Timeout و ... می‌کند. برای این که بررسی کنید آیا واقعا پیشرفتی در دریافت Nuget Package‌ها در حال رخ دادن هست یا نه، فولدر فایل‌های دانلود شده به آدرس زیر را بررسی کنید. اگر در Task Manager ویژوال استدیو مشغول دانلود دیده می‌شود و حجم فایل‌های فولدر دانلود در حال افزایش است، مشکل حادی وجود ندارد و فقط باید زمان صرف شود. در این فاصله تا زمانی که ویژوال استدیو مشغول دانلود است، آن را نبندید، حتی اگر دارد خطا نمایش می‌دهد. اگر دانلود را متوقف کرد، مجددا پروژه را بیلد کنید.

    آدرس فولدر دانلود:
    C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\NuGet\v3-cache