اشتراک‌ها
استفاده از کتابخانه Puppeteer-Sharp برای خودکارسازی مرورگر در دات‌نت
Puppeteer-Sharp کتابخانه ای برای محیط دات‌نت است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از Puppeteer، ابزار خودکارسازی مرورگر برای Node.js، در پروژه‌های خود استفاده کنند. این کتابخانه به‌ویژه برای رندر کردن صفحات وب، استخراج داده‌ها، و انجام تست‌های خودکار کاربرد دارد. با ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از JavaScript، امکان گرفتن اسکرین‌شات و تبدیل به PDF، و قابلیت مدیریت جلسات و کوکی‌ها، Puppeteer-Sharp ابزاری قدرتمند برای خودکارسازی و تست وب به شمار می‌رود.
استفاده از کتابخانه Puppeteer-Sharp برای خودکارسازی مرورگر در دات‌نت
مطالب
توسعه برنامه های Cross Platform با Xamarin Forms & Bit Framework - قسمت اول
یکی از دغدغه‌های جدی امروزه توسعه دهندگان نرم افزار در سمت Front end، توسعه برنامه‌های Cross Platform است. در این سری آموزشی به صورت قدم به قدم و پروژه محور می‌خواهیم برنامه‌ای را برای Android/iOS/Windows توسعه دهیم که روی کامپیوتر، تبلت و موبایل به خوبی کار کند.
انتخاب ابزار درست برای شروع به کار از اهمیت شایانی برخوردار است و بد نیست در ابتدا به بررسی دلایل انتخاب ابزارهایی بپردازیم که قرار است در این دوره از آنها استفاده شود.

۱- زبان برنامه نویسی: CSharp
CSharp با وجود امکاناتی مانند Generics‌، Lambda Expressions، Linq، Async و ... که تا حدودی در سایر زبان‌ها هم هستند، زبانی خوش ساختار و کاربردی است. همچنین اضافه شدن امکانات جدیدی مانند ref returns و ... نشان دهنده این است که این زبان رو به جلو در حرکت و در برخی موارد پیشرو است. اما در توسعه یک برنامه Cross Platform مواردی اهمیت پیدا می‌کنند که شاید توسعه دهنده نرم افزار مستقیما با آنها درگیر نشود، ولی از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد. در زبان CSharp مواردی مانند P/Invoke ،Pointers، Extern و ... جزء این دست از موارد هستند که کمک می‌کنند CSharp به یکی از لذت بخش‌ترین زبان هایی تبدیل شود که قابلیت فراخوانی 100% امکانات زبان‌های دیگر را بدون اما و اگرهای فراوان داشته باشد.
در سایر زبان‌های Cross Platform اگر کتابخانه‌های توسعه داده شده و ترکیب زبان‌های برنامه نویسی استفاده شده در آنها را بررسی کنید، می‌بینید که اگر قرار است کتابخانه مربوطه مثلا در JavaScript استفاده شود، توسعه دهنده کد، درصدی از کد را با Java، درصدی را با Swift و درصدی را با JavaScript توسعه داده است! اگر معادل همان کتابخانه را برای CSharp پیدا کنید، می‌بینید که تمامی قسمت‌های مربوط به اندروید، iOS و ویندوز به زبان CSharp است.
برای مثال در ادامه کدهای مربوط به پروژه‌ای را می‌بینید که هدف آن، ارائه متدهایی ساده برای کار با امکانات مختلف دستگاه، به صورت Cross Platform هست. مثلا برای بررسی وضعیت باطری بنویسید:
var state = Battery.State; //  Charging, Full, Discharging, ...
که تماما با CSharp توسعه داده شده است.
اما معادل چنین پروژه‌ای در هیچ زبان دیگری به صورت 100% با خود آن زبان توسعه داده نشده‌است و بیشتر مواقع با چنین چیزی مواجه می‌شوید:

این مسئله وقتی حائز اهمیت می‌شود که در پروژه‌تان به سمت کارهایی حرکت کنید که کمی خاص باشند و نتوانید کتابخانه‌ای را پیدا کنید که نیازهای شما را پوشش دهد و یا از کیفیت خوبی برخوردار نباشد و ... و خلاصه بخواهید کمی بیشتر دست به کد شوید. در چنین مواقعی شما عملا درگیر چندین زبان و محیط توسعه و سیستم عامل و Debugger و ... می‌شوید. به هر میزان که برنامه شما خاص باشد، این هزینه افزایش پیدا می‌کند تا جایی که ممکن است ادامه توسعه نرم افزار را غیر ممکن کند.
در CSharp شما به صد در صد امکانات سیستم عامل‌ها (Android/iOS/Windows/Linux/Mac/Tizen) دسترسی دارید.

۲- اجرا کننده برنامه: NET.
انتخاب NET. و کتابخانه‌های آن مانند Task Parallel Library - Entity Framework(Sqlite) - Noda - JSON.NET که در هر زمینه‌ای بالاترین کیفیت ممکن را به شما ارائه می‌کنند به خودی خود منطقی به نظر می‌رسد. اما تمامی این‌ها در کنار سرعت اجرای NET. به صورت Native و همچنین قابلیت اجرای NET. در تمامی سیستم عامل‌ها و همچنین امکان اجرای آن در مرورگر به کمک استاندارد Web Assembly آن را به انتخابی فوق العاده بدل می‌کند. سرعت گسترش محبوبیت و استفاده از NET. در دنیا نیز دلیل دیگری است برای اطمینان خاطر از انتخاب درست.

۳- Xamarin forms
Xamarin forms همه آن چیزهای پایه‌ای است که برای نوشتن یک برنامه لازم داریم. کنترل هایی مانند ListView، Button و ...به همراه Binding - Navigation و ...
در عمل می‌توانید آن را معادل Angular & Angular Material بدانید. وقتی شما فرمی را با Xamarin Forms توسعه می‌دهید و درون آن دکمه‌ای است که از فرم اول، شما را به فرم دوم می‌برد، می‌توانید آن را در هر جایی که Xamarin forms پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید. پشتیبانی Xamarin forms برای Android/iOS/Windows خوب و برای Linux/Mac/Tizen و Web در مراحل اولیه است.
در Xamarin forms شما UI کاملا Native خواهید داشت.

۴- Prism Patterns & practices
Prism همه آن چیزی است که برای نوشتن یک برنامه با کیفیت، با قابلیت نگهداری بالا و تست پذیر احتیاج داریم.

با نقش Bit و کمک‌های آن در طول مسیر آموزش بیشتر آشنا خواهیم شد.

در قسمت‌های بعدی به آموزش نصب و نحوه دیباگ کردن کد و ارائه پابلیش در Android-iOS-Windows خواهیم پرداخت و سپس وارد کدنویسی شده و پروژه اولیه را خواهیم ساخت و در قسمت‌های بعد از آن هم کار با دیتابیس کلاینت ساید، ارتباط با سرور و ... را آموزش می‌بینیم.
اگر قبلا Xamarin Forms را تست کرده‌اید و به علت مسائلی مانند حجم بالای خروجی برنامه و یا کندی در توسعه برنامه یا اجرای آن در دستگاه مشتری آن را کنار گذاشته‌اید، توصیه می‌کنم بار دیگر آن را با ما تست کنید و با رعایت چند نکته ساده از نوشتن برنامه Cross Platform به بهترین شکل لذت ببرید و خروجی خوبی را در نهایت به مشتریان سیستم ارائه کنید.
نظرات اشتراک‌ها
فراخوانی بیشتر از یک بار "window.onload"
- اگر از MVC استفاده می‌کنید، در فایل layout
...
    اینجا اسکریپت‌های عمومی قرار گیرند قبل از پایان فایل
    @RenderSection("JavaScript", false)
</body>
</html>
به کمک RenderSection کلیه اسکریپت‌های inline فقط در همین مکان فراخوانی آن قرار می‌گیرند. به این ترتیب در Viewها فقط کافی است یک section به نام JavaScript اضافه کرد تا در این مکان درج شود.
- در ASP.NET Web forms هم می‌شود این نظم رو پدید آورد. از ContentPlaceHolder استفاده کنید. یکی در master page تعریف شود دیگری در وب فرم به ارث رسیده از آن برای قرار دادن اسکریپت‌های خاص همان صفحه.
    ....  سایر قسمت‌های فایل مستر پیج
    <asp:ContentPlaceHolder id='PageScriptPlaceHolder' runat='server'>
    </asp:ContentPlaceHolder>
</body>
حالا وب فرم شما فقط کافی است اسکریپت‌های خاص خودش را با ID فوق درج کنه
<asp:Content ID='ScriptIncludes' runat='server'  ContentPlaceHolderID='PageScriptPlaceHolder'>
  اسکریپت‌های صفحه در اینجا
</asp:Content>
اشتراک‌ها
مقایسه‌ای بین TypeScript و ReScript

ReScript is not new. In a way it’s as old as JavaScript itself. ReScript is a rebranding of ReasonML (Facebook) and BuckleScript (Bloomberg), which wrap OCaml on both ends. The former is an interface of the OCaml syntax, while the latter makes sure to compile the AST into JavaScript. ReasonML was created by Jordan Walke, the creator of React. ReasonML still exists as a parallel project to ReScript, with a slightly different syntax and mission. 

مقایسه‌ای بین TypeScript و ReScript
اشتراک‌ها
دریافت 9 هندبوک ویژه‌ی توسعه‌ی وب
  • The JavaScript Handbook (171 pages) fall 2018
  • JavaScript from ES5 to ESNext (84 pages) early 2019
  • The React Handbook (220 pages) early 2019
  • The Node.js Handbook (189 pages) fall 2018
  • The Express.js Handbook (61 pages) fall 2018
  • The Vue.js Handbook (122 pages) summer 2018
  • The CSS Handbook (173 pages) spring 2019
  • The HTML Handbook (87 pages) summer 2019
  • The Svelte Handbook (41 pages) fall 2019 
دریافت 9 هندبوک ویژه‌ی توسعه‌ی وب
اشتراک‌ها
پروژه sql.js : استفاده از Sqlite در مرورگر و جاوااسکریپت

SQLite compiled to javascript

For the impatients, try the demo here: http://kripken.github.io/sql.js/examples/GUI  

sql.js is a port of SQLite to Webassembly, by compiling the SQLite C code with Emscripten. It uses a virtual database file stored in memory, and thus doesn't persist the changes made to the database. However, it allows you to import any existing sqlite file, and to export the created database as a javascript typed array 

پروژه sql.js : استفاده از Sqlite در مرورگر و جاوااسکریپت
اشتراک‌ها
در آینده‌ی JavaScript کمتر از خود JavaScript استفاده خواهد شد

I can tell at least that in 3 years, JavaScript will gain more the status of a VM and lose the status of a language. Already today, not many people use raw JavaScript. You usually have some transpilation, at least e.g. Babel. In the future, Web Assembly will enable more innovation in that regards, and existing transpiling languages like Elm, TypeScript, PureScript will continue to improve. 

در آینده‌ی JavaScript کمتر از خود JavaScript استفاده خواهد شد
اشتراک‌ها
تازه ها در TypeScript
TypeScript continues its growth journey with more and more JavaScript developers and framework authors taking advantage of the excellent tooling and productivity boost that TypeScript provides in order to create apps that scale. In this session, we talk about the Typescript journey with a focus on some of the most exciting recent features and a preview of things to come. Apart from the language and tools enhancements, see efforts already underway to bring some of the power of TypeScript to existing JavaScript projects. 
تازه ها در TypeScript
اشتراک‌ها
Unit Testing در AngularJS

JavaScript is a dynamically typed language which comes with great power of expression, but it also comes with almost no help from the compiler. For this reason we feel very strongly that any code written in JavaScript needs to come with a strong set of tests. We have built many features into Angular which make testing your Angular applications easy. With Angular, there is no excuse for not testing. 

Unit Testing در AngularJS