نظرات مطالب
نحوه تهیه گزارش در SSRS و انتشار آن روی وب سرور
سلام
از صحت آدرس‌های تعریف شده اطمینان پیدا کنید.
در قسمت Reporting Services Configuration Manager
در زیر مجموعه‌های  Report Manager URL  و  Web Service URL
و همچنین
در قسمت Properties  قسمت TargetServerRUL
احتمال دوم، عدم وجود دسترسی کافی برای تنظیمات فوق است
با کاربر مدیر ارشد این کار را انجام دهید 
نظرات مطالب
مخفی کردن کوئری استرینگ‌ها در ASP.NET MVC توسط امکانات Routing
من نیاز دارم که پارامتر هام فرستاده بشه اما url  باز نویسی بشه چیزی در حقیقت می‌خوام این هستش 
یک url دارم به این شکل  http://mysite/Project/Detail /ProjectId ولی می‌خوام به این صورت نمایش داده بشه  http://mysite/Project/Detail /ProjectTitle   آیا راهی برای این وجود داره ؟ 
مطالب
مسیریابی در AngularJs #بخش دوم
در قسمت قبل با نحوه پیاده سازی مسیریابی در AngularJs آشنا شدیم و در این پست میخواهیم نحوه تعریف و ارسال پارامترها به سیستم مسیریاب را فرا بگیریم.
فرض کنید که میخواهیم در لیست سفارشات قسمتی داشته باشیم برای مشاهده‌ی جزئیات هر سفارش. پس در صفحه نمایش جزئیات کالا نیاز به کد محصول برای واکشی آن داریم. در Angular زمانی که داریم مسیر‌ها را تعریف میکنیم این امکان را هم داریم که پارامترهایی را هم برای هر مسیر مشخص کنیم. برای این کار فایل app.js مثال قبل را باز کنید و مسیر ذیل را به آن اضافه کنید :
when('/showOrderDetails/:orderId', {
     templateUrl: 'templates/show_order.html',
     controller: 'ShowOrderController'
});
در بالا ما پارامتری به نام orderId وارد کرده ایم که میتوانیم توسط routeParams$ در کنترلر به آن دست پیدا کنیم :
myFirstRoute .controller('ShowOrderController', function($scope, $routeParams) {
    $scope.order_id = $routeParams.orderId;
});
فراموش نکنید که باید پارامتر routeParams$ را به کنترلر خود تزریق کنید.
محتوای فایل index.html را نیز به صورت زیر تغییر دهید :
<body ng-app="myFirstRoute" style="
 
    <div>
<div>
<div>
<table dir="rtl">
<thead>
  <tr>
<th>#</th><th>˜کد</th><th>نام محصول</th><th></th>
  </tr>
</thead>
<tbody>
  <tr>
<td>1</td><td>1234</td><td>15" Samsung Laptop</td>
<td><a href="#showOrderDetails/1234">جزئیات محصول</a></td>
  </tr>
  <tr>
<td>2</td><td>5412</td><td>2TB Seagate Hard drive</td>
<td><a href="#showOrderDetails/5412">جزئیات محصول</a></td>
  </tr>
  <tr>
<td>3</td><td>9874</td><td>D-link router</td>
<td><a href="#showOrderDetails/9874">جزئیات محصول</a></td>
  </tr>
</tbody>
  </table>
 
<div ng-view></div>
</div>
</div>
    </div>

<script src="js/bootstrap.js"></script>
    <script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/angularjs/1.0.7/angular.min.js"></script>
    <script src="app.js"></script>
  
</body>
نکته‌ی مهم در کد بالا قرار دادن کد کالا بعد از مسیر است،  مانند : showOrderDetails/5412 #  
و محتویات فایل templates/show_order.html :
<h2>سفارش شماره #{{order_id}}</h2>
 
محل قرار گیری جزئیات سفارش شماره : <b>#{{order_id}}</b>.
برنامه را اجرا کنید تا نتیجه را ببینید.

بارگزاری View‌های محلی توسط تگ <script> :
در بعضی موارد لزومی ندارد که اطلاعات View را از یک فایل دیگر بخوانید و یا حتی اینقدر View شما کوچک است که تمایل دارید آن را به همراه فایل اصلی index.html حمل کنید به جای اینکه آن را در یک فایل جدا نگهداری کنید.
دایرکتیوی به نام ng-template وجود دارد که این امکان را به ما میدهد تا بتوانیم View template‌های کوچکمان را در داخل فایل اصلی قرار دهیم. با استفاده از تگ <script> به شکل زیر میشود این کار را انجام داد :
<script type="text/ng-template" id="add_order.html">
    <h2> ثبت سفارش </h2>
    {{message}}
</script>
برای درک بهتر مثالی را تهیه میکنیم .
فایل app.js مثال قبل را باز کنید و مسیر‌های زیر را نیز به آن اضافه کنید :
when('/AddNewOrder', {
    templateUrl: 'add_order.html',
    controller: 'AddOrderController'
}).
when('/ShowOrders', {
    templateUrl: 'show_orders.html',
    controller: 'ShowOrdersController'
});
سپس دو کنترلر زیر را نیز به آن اضافه کنید :
myFirstRoute.controller('AddOrderController', function($scope) {
$scope.message = 'صفحه نمایش ثبت سفارش جدید';
});


myFirstRoute.controller('ShowOrdersController', function($scope) {
$scope.message = 'صفحه نمایش لیست سفارشات';
});
فایلی به نام index2.html برای صفحه اصلی برنامه با محتوای زیر تعریف کنید :
<body ng-app="myFirstRoute" style="
 
    <div>
        <div>
        <div>
           <ul>
            <li><a href="#AddNewOrder"> ثبت سفارش جدید </a></li>
            <li><a href="#ShowOrders"> نمایش شفارشات </a></li>
            </ul>
        </div>
        <div>
            <div ng-view></div>
        </div>
        </div>
    </div>
    
    <script type="text/ng-template" id="add_order.html">
 
        <h2> ثبت سفارش </h2>
        {{message}}
 
    </script>
 
    <script type="text/ng-template" id="show_orders.html">
 
        <h2> نمایش سفارشات </h2>
        {{message}}
 
    </script>

<script src="js/bootstrap.js"></script>
    <script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/angularjs/1.0.7/angular.min.js"></script>
    <script src="app.js"></script>
  
</body>
همانطور که مشاهده میکنید در کد بالا از 2 تگ اسکریپت برای قرار دادن محتوای View استفاده کرده ایم که خاصیت type آن برابر با text/ng-template و خاصیت id آن نام View template است و دیگر فایل مجزایی برای View‌ها ایجاد نکردیم. Angular به صورت خودکار محتوای داخل تگ‌های Script را به محض فراخوانی آدرس‌های موجود در ویژگی id هر تگ به وسیله‌ی سیستم مسیر یابی، در داخل دایرکتیو ng-view قرار میدهد.
پروژه را اجرا کنید تا نتیجه را مشاهده کنید.

افزودن داده‌های سفارشی به سیستم مسیریابی : 

بیشتر اوقات ممکن است نیاز داشته باشید تا داده‌های خاصی را در مسیر‌های معینی ارسال کنید. برای مثال ممکن است شما بخواهید از یک کنترلر در مسیرهای مختلف استفاده کنید و برای هر مسیر یک داده‌ی خاص را نیز ارسال میکنید. به مثال زیر توجه کنید :
when('/AddNewOrder', {
    templateUrl: 'templates/add_order.html',
    controller: 'CommonController',
    foodata: 'addorder'
}).
when('/ShowOrders', {
    templateUrl: 'templates/show_orders.html',
    controller: 'CommonController',
    foodata: 'showorders'
});
 
sampleApp.controller('CommonController', function($scope, $route) {
    //access the foodata property using $route.current
    var foo = $route.current.foodata;
     
    alert(foo);
     
});
در هر دو مسیر از کنترلر CommonController استفاده کرده ایم با این تفاوت که در مسیر اول یعنی AddNewOrder/ یک خاصیت با نام foodata با مقدار addorder تعریف شده است و در مسیر دوم با مقدار showorder.
ما میتوانیم با تزریق route$ به کنترلرمان، توسط دستور :
$route.current.foodata
مقدار موجود در آن را بخوانیم.
مطالب
تعامل و انتقال اطلاعات بین کامپوننت‌ها در Angular – بخش اول
یکی از مواردی که در پیاده سازی برنامه‌های «تا حدودی پیچیده» به آن برخورد می‌کنیم، نحوه تعامل و نقل و انتقال اطلاعات مشترک بین کامپوننت‌ها و سرویس‌‌ها می‌باشد. به عنوان مثال صفحه‌ای را در نظر بگیرید که قرار است اطلاعات یک مشتری را نمایش دهد. این اطلاعات شامل اطلاعات شخص و اطلاعات آدرس او می‌باشد. برای داشتن کامپوننت‌هایی با قابلیت استفاده‌ی مجدد، اطلاعات شخص و اطلاعات آدرس را به عنوان دو کامپوننت مستقل در نظر گرفته و پیاده سازی می‌کنیم. تامین اطلاعات این دو کامپوننت حداقل به دو شکل زیر قابل پیاده سازی خواهد بود. 

  1. تامین اطلاعات از طریق کامپوننت پدر و انتساب اطلاعات به کامپوننت‌های فرزند جهت نمایش
  2. تامین اطلاعات به صورت توکار و توسط خود کامپوننت فرزند 

به جهت کپسوله سازی هرچه بیشتر و همچنین کاهش کدهای تکراری، مورد دوم پیشنهاد می‌شود. در این حالت کامپوننت پدر بایستی شناسه مشتری مورد نظر را به کامپوننت فرزند ارسال کند تا کامپوننت فرزند بر اساس این شناسه، اطلاعات مشتری را واکشی و نمایش دهد. در این مثال انتقال اطلاعات از کامپوننت پدر به فرزند جهت ارسال شناسه مشتری ضروری است. همچنین در مواردی نیز ممکن است کامپوننت فرزند اطلاعات و رخدادهایی را به کامپوننت پدر ارسال کند. مثلا کامپوننت «نمایش اطلاعات شخص» قرار است بعد از واکشی اطلاعات، «حقیقی» یا «حقوقی» بودن شخص را به کامپوننت پدر جهت نمایش عنوان مناسب اطلاع دهد. 

در کل، جهت نقل و انتقال اطلاعات مشترک و تعامل بین کامپوننت‌ها، به چند روش زیر می‌توان اقدام کرد:
  1. انتقال اطلاعات از کامپوننت پدر به فرزند از طریق متادیتا Input@
  2. به‌جریان انداختن رخداد از کامپوننت فرزند و گرفتن آن از طریق کامپوننت پدر
  3. تعامل کامپوننت پدر و فرزند از طریق template reference variable
  4. فراخوانی کامپوننت فرزند از کامپوننت پدر به کمک ViewChild@
  5. ارتباط کامپوننت پدر و فرزند از طریق سرویس 
مثال بالا یک مورد بسیار ساده در جهت تفهیم اجبار نقل و انتقال اطلاعات بین کامپوننت‌ها بود. مطمئنا در برخی موارد پیچیده‌تر، حتی با به اشتراک گذاری اطلاعات بین کامپوننت‌ها لازم است پیاده سازی یک رخداد کامپوننت فرزند را به پدر آن واگذار کنیم. در ادامه تمامی این روش‌ها را مورد برسی قرار خواهیم داد. 

نکته: تمامی مثالهای ذکر شده در ادامه تنها در جهت توضیح مفهوم بوده و در برخی موارد گزینه مناسبی جهت پیاده سازی در برنامه‌های واقعی نیستند. 

انتقال اطلاعات از کامپوننت پدر به فرزند از طریق متادیتای Input@
فرض کنید کامپوننت CustomerInfoComponent را داریم که هم نمایش اطلاعات و هم دریافت اطلاعات مشتری را برعهده دارد (در حالت نمایشی به عنوان مثال قرار است تگ input را به صورت readOnly نمایش دهد). کامپوننت پدر تصمیم می‌گیرد که این کامپوننت به چه صورتی ظاهر شود. برای اینکار لازم است متغیری را در کامپوننت CustomerInfoComponent تعریف کنیم که از طریق کامپوننت پدر (استفاده کننده) قابل تنظیم و مقدار دهی باشد. برای این کار کافی است قبل از تعریف متغیر، از متادیتای Input@ به شکل زیر استفاده کنیم:
import { Component, OnInit, Input} from '@angular/core';

@Component({
    selector: 'app-customer-info',
    templateUrl: './customer-info.component.html',
    styleUrls: ['./customer-info.component.css']
})
export class CustomerInfoComponent implements OnInit {

    @Input() FormIsReadOnly: boolean;

    constructor() { }

    ngOnInit() {
    }
}
به همین راحتی. حالا هنگام استفاده از کامپوننت و ارسال مقدار به کامپوننت به شکل زیر عمل می‌کنیم:
<app-customer-info FormIsReadOnly="{{true}}"></app-customer-info>


در صورت استفاده به شکل زیر:

<app-customer-info FormIsReadOnly="true"></app-customer-info>
مقدار منتسب به متغیر FormIsReadOnly به صورت رشته خواهد بود (یعنی مقدار "true"). همچنین برای انتساب یک متغیر به FormIsReadOnly باید به شکل زیر عمل کرد (با این فرض که booleanVariable به صورت یک متغیر از نوع boolean در کامپوننت پدر تعریف شده است): 
<app-customer-info [FormIsReadOnly]="booleanVariable"></app-customer-info>
در این صورت با تغییر متغیر booleanVariable در کامپوننت پدر، کامپوننت فرزند متوجه تغییر خواهد شد ولی برعکس این مورد صادق نیست. یعنی هر تغییری در متغیر FormIsReadOnly در کامپوننت فرزند، باعث تغییر مقدار booleanVariable نخواهد شد. این بدان معنی است که انقیاد انجام گرفته به صورت یک طرفه و از سمت منبع داده (data source) به کامپوننت فرزند است. 
ادامه دارد/ 
مطالب
نصب Mono Develop 4.x در Ubuntu
پیشنیازها

در قسمت قبل، موفق به نصب Mono 3.0 در لینوکس شدیم. در ادامه قصد داریم یک IDE لینوکسی مخصوص کار با Mono را به نام Mono Develop بر روی Ubuntu نصب کنیم. اگر مونو را نصب کرده‌اید، نیاز است پیشنیازهای ذیل را بر روی سیستم خود نصب کنید:
 sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade -y
sudo apt-get install -y build-essential libc6-dev g++ gcc libglib2.0-dev pkg-config \
 git-core apache2 apache2-threaded-dev bison gettext autoconf automake libtool \
libpango1.0-dev libatk1.0-dev libgtk2.0-dev libtiff5-dev libgif-dev libglade2-dev curl \
python-software-properties gawk libjpeg-dev libexif-dev flex checkinstall intltool git \
libcairo2-dev libgnomecanvas2-dev libgnome2-dev libgnomeui-dev libgnomeprint2.2-dev \
libgnomeprintui2.2-dev libgtkhtml3.14-dev libgtksourceview2.0-dev librsvg2-dev libvte-dev \
libnspr4-dev libnss3-dev libwebkit-dev apache2-threaded-dev libpng12-dev libfontconfig1-dev \
libfreetype6-dev zlib1g-dev libjpeg8-dev libjpeg-turbo8-dev libart-2.0-dev libgnomevfs2-dev \
libgnome-desktop-dev libnautilus-extension-dev libwnck-dev libvala-0.18-dev \
mono-addins-utils gtk-sharp2 gnome-sharp2
نصب این پیشنیارها ضروری بوده و در غیر اینصورت موفق به build کامل Mono Develop نخواهید شد. برای مثال پیغام خطای ذیل را در انتهای build دریافت می‌کنید؛ به این معنا که اسمبلی‌های ذیل کامپایل نشده‌اند:
 * art-sharp.dll: no
* gnomevfs-sharp.dll: no
* gnome-sharp.dll: no
و یا عنوان می‌کند که  gnome-sharp.dll برای کامپایل نیاز به یک سری کتابخانه کمکی دیگر نیز دارد:
  gnome-sharp.dll requires libgnomecanvas, libgnome, and libgnomeui.


نصب متداول محیط برنامه نویسی Mono Develop

برای نصب یک IDE که بتوان تحت همان لینوکس نیز کار برنامه نویسی دات نت را انجام داد، می‌توان از Mono deveop استفاده کرد. برای نصب آن فرمان ذیل را در خط فرمان لینوکس صادر نکنید !
 sudo apt-get install monodevelop
این روش هر چند کار می‌کند، اما تا این تاریخ، نگارش 3 را نصب خواهد کرد؛ با توجه به اینکه آخرین نگارش موجود در سایت Mono Develop، نگارش 4 است. همچنین نصب آن نیز نگارش جاری Mono را به نگارش 2 آن تنظیم می‌کند که جالب نیست. اگر به اشتباه آن‌را نصب کرده‌اید، برای حذف مونو از دستور ذیل استفاده کنید:
 sudo apt-get purge cli-common mono-runtime
همچنین الان کلیه مسیرهای سیستم به هم ریخته است. برای رفع آن مسیر نصب Mono-3.0 را باید به نحو ذیل مجددا تنظیم کرد:
 export PATH=/opt/mono-3.0/bin:$PATH
export PKG_CONFIG_PATH=/opt/mono-3.0/lib/pkgconfig:$PKG_CONFIG_PATH


نصب محیط برنامه نویسی Mono Develop از روی مخزن کد آن

دریافت و نصب وابستگی‌های Monodevelop جهت کامپایل سورس آن، شاید نصف روز شما را به خود اختصاص دهد؛ به علاوه حداقل مصرف حدود 500 مگابایت حجم اینترنت. راه ساده‌تری نیز برای دریافت آخرین نگارش سازگار با Ubuntu آن وجود دارد و آن هم استفاده از بسته‌های شخصی کامپایل شده است؛ که اصطلاحا به آن‌ها PPA نیز گفته می‌شود. برای مثال: (^ و ^ )
چند نمونه بسته شخصی برای دریافت ساده آخرین نگارش Mono develop جهت نصب بر روی Ubuntu : (^ و ^ و ^ )
و به صورت خلاصه فرامین ذیل را در ترمینال لینوکس اجرا کنید تا از بسته شخصی keks9n استفاده کنیم:
 sudo add-apt-repository ppa:keks9n/monodevelop-latest
sudo apt-get update
sudo apt-get install monodevelop-latest
این روش، از تمام روش‌های ذکر شده تا کنون، ساده‌تر است. از این لحاظ که mono 3.2.1 را نیز به صورت خودکار بر روی سیستم شما نصب می‌کند (این بسته شخصی، به صورت خودکار هر از چندگاهی آخرین نگارش مونو، وابستگی‌های آن و monodevelop جدید را بسته بندی و ارائه می‌دهد).
بنابراین اگر مونو 3.2.1 یا جدیدتر را هنوز نصب نکرده‌اید، همین سه سطر فوق، کار نصب کلی آن‌را نیز انجام می‌دهد؛ علاوه بر نصب monodevelop در آخر کار به همراه تمام پیشنیازهای لازم مانند gtk-sharp و gnome-sharp.
پس از نصب کامل، برای اجرای آن در همان خط فرمان، دستور monodevelop را صادر کنید.


مطالب
مدیریت خطا ها در ASP.NET MVC
احتمال بوجود اومدن خطا در اجرای یک برنامه همیشه هست. خطاهایی که برنامه نویس ممکنه هیچ وقت فکر نکنه چنین خطایی در اجرای برنامه ای که نوشته بوجود بیاد و هیچ وقت هم از اون خطا اطلاع پیدا نکنه. ثبت و بررسی خطاهایی که در برنامه بوجود میاد میتونه مفید باشه اما آیا باید همه‌ی خطا‌ها رو ثبت کرد؟
خیر. ممکنه برخی از این خطا‌ها سلامت سیستم رو به خطر نندازه و اصلا ارتباطی هم به برنامه نداشته باشه . به طور مثال زمانی که کاربر یک صفحه ای و یا فایلی رو درخواست میده که وجود نداره.
توسط رویداد OnException میتونیم به خطاهای بوجود اومده در سطح یک Controller دسترسی داشته باشیم و اون رو مدیریت کنیم.
protected override void OnException(ExceptionContext filterContext)
{
    // Bail if we can't do anything
    if (filterContext == null)
        return;

    // log
    var ex = filterContext.Exception ??
            new Exception("No further information exists.");
    // save log ex.Message
    
    filterContext.ExceptionHandled = true;

    filterContext.Result = View("ViewName");
    base.OnException(filterContext);
}

ما تمام خطا هایی که در سطح یک کنترل اتفاق می‌افته رو با دوباره نویسی(override) متد OnException مدیریت میکنیم. اما اگه بخواهیم محدوده‌ی این مدیریت رو بیشتر کنیم و کاری کنیم که روی تمام نرم افزار اعمال بشه باید چه کار کنیم؟
رویداد Application_Error در Global.asax محل مناسبی برای انجام این کار هست اما باید چند مسئله رو در نظر بگیریم:

  • Server.Transfer : این متد یک فایل (میتونه یک صفحه باشه)رو به خروجی میفرسته بدون اینکه آدرس تغییر کنه(کاربر به صفحه دیگه ای منتقل بشه) نکته ای که وجود داره اینه که برای انتقال نیاز به وجود یک فایل فیزیکی بر روی سیستم داره تا اون فایل رو به خروجی منتقل کنه ، در پروژه‌های MVC فایل فیزیکی (به شکلی که در ASP.NET وجود داره) وجود نداره و بوسیله route‌ها ، controllerها و  view ‌ها یک صفحه(خروجی) تولید میشه بنابراین ما نمیتونیم  در ASP.NET MVC از این متد استفاده کنیم و باید به دنبال راه حلی برای فرستادن پاسخ مناسب باشیم.
  • Response.Redirect : این متد کاربر رو به یک صفحه‌ی دیگه منتقل میکنه و StatusCode رو برابر با 301 مقدار دهی میکنه که معنای انتقال صفحه هست و برای مشخص کردن "خطای داخلی سرور" (Internal Server Error) با کد 500 و پیدا نشدن فایل با کد 404 مناسب نیست .این کد(StatusCode) برای موتور‌های جستجو اهمیت زیادی داره لیست کامل این کدها و توضیحاتشون رو میتونید در این آدرس مطالعه کنید.
  • Response.Clear : این متد باید فراخوانی بشه تا خروجی تولید شده تا این لحظه رو پاک کنیم.
  • Server.ClearError :  این متد باید فراخوانی بشه تا از ایجاد صفحه زرد رنگ خطا جلوگیری کنه.
با توجه به نکات بالا، با طی کردن مراحل زیر میتونیم خطا‌های ایجاد شده رو مدیریت کنیم.
  1. بدست آوردن آخرین خطای ایجاد شده.
  2. بدست آوردن کد خطای ایجاد شده.
  3. ثبت خطا برای بررسی (ممکن هست شما برخی خطاها مثل پیدا نشدن فایل رو ثبت نکنید).
  4. پاک کردن خروجی ایجاد شده تا این لحظه.
  5. پاک کردن خطای ایجاد شده در سرور.
  6. فرستادن یک خروجی مناسب بدون تغییر مسیر.
protected void Application_Error(object sender, EventArgs e)
{
    var error = Server.GetLastError();
    var code = (error is HttpException) ? (error as HttpException).GetHttpCode() : 500;

    if (code != 404)
    {
        // save log error.Message
    }

    Response.Clear();
    Server.ClearError();

    string path = Request.Path;
    Context.RewritePath(string.Format("~/Errors/Http{0}", code), false);
    IHttpHandler httpHandler = new MvcHttpHandler();
    httpHandler.ProcessRequest(Context);
    Context.RewritePath(path, false);
}
  خروجی مناسب به کاربر از طریق از یکی از Action هایی انجام میشه که در ErrorsController هست. باید توجه داشته باشید که اگه در خود این ErrorsController خطایی رخ بده ، یک حلقه‌ی بی پایان بین این کنترلر و رویداد Application_Error اتفاق خواهد افتاد.
public class ErrorsController : Controller
{
    [HttpGet]
    public ActionResult Http404()
    {
        Response.StatusCode = 404;
        return View();
    }

    [HttpGet]
    public ActionResult Http500()
    {
        Response.StatusCode = 500;
        return View();
    }
}

مطالب
بررسی کلمات کلیدی Const و ReadOnly در سی شارپ
تعریف: Constant فیلدی است که مقدار آن در زمان کامپایل (Compile time) مشخص می‌شود و این مقدار هیچگاه نمی‌تواند تغییر کند (ثابت است). از کلمه کلیدی (Keyword) ، const برای تعریف یک constant استفاده می‌شود.

  تعاریف اولیه :
Constant Field : فیلد ثابتی که مستقیما در یک Class و یا Struct تعریف می‌شود.
Constant Local : ثابتی که در بلاک‌های برنامه (بدنه یک تابع ، حلقه تکرار و ...) تعریف می‌شود.

همه‌ی انواع درون ساخت (Built in) در زبان #C مانند (انواع عددی، بولین، کاراکتر، رشته و نوع‌های شمارشی) و اشاره‌گرهای تهی (null reference) می‌توانند بصورت constant تعریف شوند. باید توجه داشت که عبارت تعریف و مقدار دهی یک constant (ثابت) باید بصورتی باشد که در زمان کامپایل کاملا قابل ارزیابی باشد.

جدول مقایسه‌ای بین Const و ReadOnly
Constant
ReadOnly
میتواند به Field‌ها و همچنین local‌‌ها اعمال شود. تنها به Field ها  اعمال می‌شود. 
مقدار دهی اولیه آن الزامی است. 
مقدار دهی اولیه می‌تواند هنگام تعریف و یا در درون سازنده انجام شود (در هیچ متد دیگری امکان پذیر نیست). 
 تخصیص حافظه انجام نمی‌شود و مقدار آن در کد‌های IL گنجانده می‌شود (توضیح در ادامه مطلب).   تخصیص حافظه بصورت داینامیک انجام می‌شود و می‌توانیم در زمان اجرا مقدار آن را بدست آوریم. 
 ثابت‌ها در #C بصورت پیش فرض از نوع static هستند. بدین معنا که از طریق نام کلاس  قابل دسترسی هستند.   تنها از طریق وهله سازی از یک کلاس قابل دسترسی هستند. 
 نوع‌های درون ساز (built in) و Null Reference ها  را می‌توان بصورت const تعریف کرد.
Boolean,Char, Byte, SByte, Int16, UInt16, Int32, UInt32, Int64, UInt64, Single, Double, Decimal , string. 
مشابه Constant ها
مقدار آن در طول عمر یک برنامه ثابت است.
 مقدار آن می‌تواند در هنگام فراخوانی سازنده برای وهله‌های مختلف متفاوت باشد.
فیلد‌های const را نمی‌توان بصورت پارامتر‌های out و ref استفاده کرد.
فیلد‌های ReadOnly را می‌توان بصورت پارامتر‌های ref و out در درون سازنده استفاده کرد. 

نحوه تعریف یک constant :





همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در کنار نماد انتخابی برای const‌ها یک قفل کوچک (نشان از غیرقابل تغییر بودن) قرار گرفته است .


مثالی از تعریف و رفتار Constant‌ها در #C :
const int field_constant = 10;  //constant field
static void Main(string[] args)
{
    const int x = 10, y = 15;   //constant local :correct
    const int z = x + y;        //constant local : correct;
    const int a = x + GetVariableValue();//Error
}
public static int GetVariableValue()
{
    const int localx = 10;
    return 10;
}
در خطوط اول و دوم ارزش متغیر‌های x,y,z بدرستی محاسبه و ارزیابی شده‌است. اما در خط سوم تخصیص مقدار برای ثابت a به زمان اجرای برنامه موکول شده است. در نتیجه با بروز خطا مواجه می‌شویم .

فیلد‌های فقط خواندنی ReadOnly


در #C فقط Field‌‌ها را می‌توان بصورت ReadOnly  تعریف کرد. این فیلد‌ها یا در زمان تعریف و یا از طریق سازنده مقدار دهی می‌شوند.






بررسی تفاوت readonly و  const در سطح IL

برای مشاهده کدهای سطح میانی (IL Code) از ابزار خط فرمان Developer Command ویژوال استدیو 2017 و همچنین برنامه ILdasm استفاده شده است. همانطور که در جدول مقایسه‌ای بیان شد، برای constant field ها  تخصیص حافظه‌ای صورت نمی‌گیرد و مقادیر مستقیما در کد‌های IL گنجانده می‌شود.
مثال: 
 class Program
    {
        public const int numberOfDays = 7;
        public readonly double piValue = 3.14;

        static void Main(string[] args)
        {
            
        }
    }












اگر فایل Exe کد فوق را توسط نرم افزار IL Dasm مشاهده کنید، خواهید دید که مقدار ذخیره شده در numberOfDays در کد IL گنجانده شده است : 








ولی مقدار ذخیره شده در piValue در زمان اجرا قابل دسترسی می‌باشد.






مشکل Versioning فیلدهای const
public const int numberOfDays = 7;
public readonly double piValue = 3.14;
اگر کد‌های فوق را به یک اسمبلی مجزا منتقل کنیم و از این کد‌ها در پروژه‌ای جدید استفاده کنیم، وضعیت Code ‌های IL به صورت زیر است:
کد برنامه اصلی که ارجاعی به اسمبلی جانبی دارد:
static void Main(string[] args)
{
   var readEx = new MyLib.TestClass();
   var readConstValue = MyLib.TestClass.numberOfDays;
   var readReadOnlyValue = readEx.piValue;
}
کد‌های IL :
.method private hidebysig static void  Main(string[] args) cil managed
{
  .entrypoint
  // Code size 17 (0x11)
  .maxstack  1
  .locals init ([0] class [MyLib]MyLib.TestClass readEx,
  [1] int32 readConstValue,
  [2] float64 readOnlyValue)
  IL_0000:  nop
  IL_0001:  newobj   instance void [MyLib]MyLib.TestClass::.ctor()
  IL_0006:  stloc.0 //readEx
  IL_0007:  ldc.i4.7  //ارزش ذخیره شده در کد
  IL_0008:  stloc.1 //readConstValue
  IL_0009:  ldloc.0 //readEg
  IL_000a:  ldfld float64 [MyLib]MyLib.TestClass::piValue
  IL_000f:  stloc.2 //readReadOnlyValue
  IL_0010:  ret
} // end of method Program::Main
همانطور که می‌بینید ارزش ذخیره شده در کد IL، همان ارزشی است که در اسمبلی مجزا ذخیره شده است.
اگر در کتابخانه جانبی ارزش فیلد const را تغییر دهید و آن را مجدد کامپایل کنید، تا زمانیکه اسمبلی برنامه اصلی را کامپایل نکرده‌اید، همان ارزش قبلی در برنامه نمایش داده می‌شود.
برای غلبه بر این مشکل از فیلد‌های Static ReadOnly استفاده می‌کنیم.

مثال:
public class ReadonlyStatic
{
  public static readonly string x = "Hi";
  public static readonly string y;
  public ReadonlyStatic()
  {
     //y = "Hello"; This is wrong
  }
  static ReadonlyStatic()
  {
    y = "Hello";
  }
}

اولین مشکلی که با استفاده از فیلد‌های Static ReadOnly حل می‌شود، مشکل  Versioning فیلد‌های Const است. بدین ترتیب دیگر نیازی به کامپایل مجدد برنامه مصرف کننده نیست .
نکته بعدی که در کد فوق نشان داده شده‌است، فیلد‌های static readOnly در زمان تعریف و یا تنها از طریق سازنده‌ی static می‌توانند مقدار دهی شوند.

مقایسه ReadOnly و Static  :

ReadOnly
 Static
 هم در زمان تعریف و هم از طریق سازنده می‌توان آن را مقدار دهی کرد.   در زمان تعریف و تنها از طریق سازنده static می‌توان آن را مقدار دهی کرد.
مقدار بر اساس مقادیری که در سازنده‌ها تعیین می‌شود متفاوت است.
 مقادیر بعد از مقدار دهی اولیه تغییر نمی‌کنند. 


چه زمانی از Const و چه زمانی از ReadOnly استفاده کنیم :

  • زمانی باید از Const استفاده کرد که مطمئن هستیم ارزش ذخیره شده در آن در طول عمر یک برنامه تغییر نمی‌کند. بطور مثال ذخیره تعداد روز هفته در یک فیلد از نوع Constant. اگر شک داریم که ممکن است این ارزش تغییر کند، می‌توانیم از حالت static readOnly برای غلبه بر مشکل Versioning استفاده کنیم.
  • از آنجائیکه مقادیر constant در کد‌های IL گنجانده می‌شوند، برای رسیدن به کارآیی بهتر، مقادیری را که در طول عمر یک برنامه تغییر نمی‌کنند، به صورت  const تعریف می‌کنیم.
  • هر زمان تصمیم داشتیم Constant هایی به ازای هر وهله از کلاس داشته باشیم از ReadOnly استفاده می‌کنیم. 
 
مطالب
آشنایی با ساختار IIS قسمت هشتم
پس از بررسی مفاهیم، بهتر هست وارد یک کار عملی شویم. مثال مورد نظر، یک مثال از وب سایت شرکت مایکروسافت است که هنگام نمایش تصاویر، بر حسب پیکربندی موجود، یک پرچسب یا تگی را در گوشه‌ای از تصویر درج می‌کند. البته تصویر را ذخیره نمی‌کنیم و تگ را بر روی تصویر اصلی قرار نمی‌دهیم. تنها هنگام نمایش به کاربر، روی response خروجی آن را درج می‌کنیم.
قبلا ما در این مقاله به بررسی httpandler پرداخته‌ایم، ولی بهتر هست در این مثال کمی حالت پیشرفته‌تر آن‌را بررسی کنیم.
ابتدا اجازه دهید کمی قابلیت‌های فایل کانفیگ IIS را گسترش دهیم.
مسیر زیر را باز کنید:
%windir%\system32\inetsrv\config\schema
یک فایل xml را با نام  imagecopyright.xml ساخته و تگ‌های زیر را داخلش قرار دهید:
احتمال زیاد دسترسی برای ویرایش این دایرکتوری به خاطر مراتب امنیتی با مشکل برخواهید خورد برای ویرایش این نکته امنیتی از اینجا یا به خصوص از اینجا  کمک بگیرید.
<configSchema> 
 
     <sectionSchema name="system.webServer/imageCopyright">  
         <attribute name="enabled" type="bool" defaultValue="false" />  
         <attribute name="message" type="string" defaultValue="Your Copyright Message" /> 
        <attribute name="color" type="string" defaultValue="Red"/> 
   </sectionSchema>
 </configSchema>
با این کار ما یک شِما یا اسکیما را ایجاد کردیم که دارای سه خصوصیت زیر است:
  • enabled: آیا این هندلر فعال باشد یا خیر.
  • message: پیامی که باید به عنوان تگ درج شود.
  • color: رنگ متن که به طور پیش فرض قرمز رنگ است.
به هر کدام از تگ‌های بالا یک مقدار پیش فرض داده ایم تا اگر مقداردهی نشدند، ماژول طبق مقادیر پیش فرض کار خود را انجام هد.
بعد از نوشتن شما، لازم هست که آن را در فایل applicationhost.config نیز به عنوان یک section جدید در زیر مجموعه system.webserver معرفی کنیم:
<configSections> 

...
   <sectionGroup name="system.webServer">  
        <section name="imageCopyright"  overrideModeDefault="Allow"/> 
...    
   </sectionGroup>
</configSections>
تعریف کد بالا به شما اجازه میدهد تا در زیر مجموعه تگ system.webserver، برای هندلر خود تگ تعریف کنید. در کد بالا، شمای خود را بر اساس نام فایل مشخص می‌کنیم و خصوصیت overrideModeDefault، یک قفل گذار امنیتی برای تغییر محتواست. در صورتی که allow باشد هر کسی در هر مرحله‌ی دسترسی در سیستم و در هر فضای نامی، در فایل‌های وب کانفیگ می‌تواند به مقادیر این section دسترسی یافته و آن‌ها را تغییر دهد. ولی اگر با Deny مقدادهی شده باشد، مقادیر قفل شده و هیچ دسترسی برای تغییر آن‌ها وجود ندارد.
در مثال زیر ما به ماژول windows Authentication اجازه می‌دهیم که هر کاربری در هر سطح دسترسی به این section دسترسی داشته باشد؛ از تمامی سایت‌ها یا اپلیکشین‌ها یا virtual directories موجود در سیستم و در بعضی موارد این گزینه باعث افزایش ریسک امنیتی می‌گردد.
<section name="windowsAuthentication" overrideModeDefault="Allow" />
در کد زیر اینبار ما دسترسی را بستیم و در تعاریف دامنه‌های دسترسی، دسترسی را فقط برای سطح مدیریت سایت AdministratorSite باز گذاشته‌ایم:
 <location path="AdministratorSite" overrideMode="Allow">  
   <security> 
            <authentication> 
                     <providers>  
                <windowsAuthentication enabled="false"> 
                     </providers> 
                        <add value="Negotiate" /> 
                        <add value="NTLM" /> 
 </location> 
                </windowsAuthentication> 
            </authentication> 
    </security>
برای خارج نشدن بیش از اندازه از بحث، به ادامه تعریف هندلر  می‌پردازیم. بعد از معرفی یک section برای هندلر خود، میتوانیم به راحتی تگ آن را در قسمت system.webserver تعریف کنیم. این کار می‌تواند از طریق فایل web.config سایت یا applicationhost.config صورت بگیرد یا میتواند از طریق ویرایش دستی یا خط فرمان appcmd معرفی شود؛ ولی در کل باید به صورت زیر تعریف شود:
 <system.webServer>  
     <imageCopyright /> 
 </system.webServer>
در کد بالا این تگ تنها معرفی شده است؛ ولی مقادیر آن پیش فرض می‌باشند. در صورتی که بخواهید مقادیر آن را تغییر دهید کد به شکل زیر تغییر می‌کند:
 <system.webServer>   
 <imageCopyright enabled="true" message="an example of www.dotnettips.info" color="Blue" />  
 </system.webServer>
در صورتی که میخواهید از خط فرمان کمک بگیرید به این شکل بنویسید:
%windir%\system32\inetsrv\appcmd set config -section:system.webServer/imageCopyright /color:yellow /message:"Dotnettips.info" /enabled:true
برای اطمینان از این که دستور شما اجرا شده است یا خیر، یک کوئری یا لیست از تگ مورد نظر در system.webserver بگیرید:
%windir%\system32\inetsrv\appcmd list config -section:system.webServer/imageCopyright
در این مرحله یک دایرکتوری برای پروژه تصاویر ایجاد کنید و در این مثال ما فقط تصاویر jpg را ذخیره می‌کنیم و در هنگام درج تگ، تصاویر jpg را هندل می‌کنیم؛ برای مثال ما:
c:\inetpub\mypictures
در این مرحله دایرکتوری ایجاد شده را به عنوان یک application معرفی می‌کنیم:
%windir%\system32\inetsrv\appcmd add app -site.name:"Default Web Site" -path:/mypictures -physicalPath:%systemdrive%\inetpub\mypictures
و برای آن ماژول DirectoryBrowse را فعال می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله قبلی که به تشریح وظایف ماژول‌ها پرداختیم رجوع کنید. فقط به این نکته اشاره کنم که اگر کاربر آدرس localhost/mypictures را درخواست کند، فایل‌های این قسمت را برای ما لیست می‌کند. برای فعال سازی، کد زیر را فعال می‌کنیم:
%windir%\system32\inetsrv\appcmd set config "Default Web Site/mypictures"  -section:directoryBrowse -enabled:true
حال زمان این رسیده است تا کد نوشته و فایل cs آن را در مسیر زیر ذخیره کنیم:
c:\inetpub\mypictures\App_Code\imagecopyrighthandler.cs
هندل مورد نظر در زبان سی شارپ :
#region Using directives
using System;
using System.Web;
using System.Drawing;
using System.Drawing.Imaging;
using Microsoft.Web.Administration;
#endregion
  
namespace IIS7Demos
{
    public class imageCopyrightHandler : IHttpHandler
    {
        public void ProcessRequest(HttpContext context)
        {
            ConfigurationSection imageCopyrightHandlerSection = 
                WebConfigurationManager.GetSection("system.webServer/imageCopyright");
  
            HandleImage(    context,
                            (bool)imageCopyrightHandlerSection.Attributes["enabled"].Value,
                            (string)imageCopyrightHandlerSection.Attributes["message"].Value,
                            (string)imageCopyrightHandlerSection.Attributes["color"].Value                            
                        );
        }
  
        void HandleImage(   HttpContext context,
                            bool enabled,
                            string copyrightText,
                            string color
                        )           
        {
            try
            {
                string strPath = context.Request.PhysicalPath;
                if (enabled)
                {
                    Bitmap bitmap = new Bitmap(strPath);
                    // add copyright message
                    Graphics g = Graphics.FromImage(bitmap);
                    Font f = new Font("Arial", 50, GraphicsUnit.Pixel);
                    SolidBrush sb = new SolidBrush(Color.FromName(color));
                    g.DrawString(   copyrightText,
                                    f,
                                    sb,
                                    5,
                                    bitmap.Height - f.Height - 5
                                );
                    f.Dispose();
                    g.Dispose();
                    // slow, but good looking resize for large images
                    context.Response.ContentType = "image/jpeg";
                    bitmap.Save(
                                        context.Response.OutputStream,
                                        System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg
                                     );
                    bitmap.Dispose();
                }
                else
                {
                    context.Response.WriteFile(strPath);
                }
            }
            catch (Exception e)
            {
                context.Response.Write(e.Message);
            }
        }
  
        public bool IsReusable
        {
            get { return true; }
        }
    }
}
در خط WebConfigurationManager.GetSection، در صورتیکه تگ imagecopyright تعریف شده باشد، همه اطلاعات این تگ را از فایل کانفیگ بیرون کشیده و داخل شیء imageCopyrightHandlerSection از نوع ConfigurationSection قرار می‌دهیم. سپس اطلاعات هر سه گزینه را خوانده و به همراه context (اطلاعات درخواست) به تابع handleimage که ما آن را نوشته ایم ارسال می‌کنیم. کار این تابع درج تگ می‌باشد.
در خطوط اولیه تابع، ما آدرس فیزیکی منبع درخواست شده را به دست آورده و در صورتیکه مقدار گزینه enable با true مقدار دهی شده باشد، آن را به شی bitmap نسبت می‌دهیم و با استفاده از دیگر کلاس‌های گرافیکی، تگ مورد نظر را با متن و رنگ مشخص شده ایجاد می‌کنیم. در نهایت شیء bitmap را ذخیره و نوع خروجی response را از نوع image/jpeg تعریف می‌کنیم تا مرورگر بداند که خروجی ما یک تصویر است. ولی در صورتی که enabled با false مقداردهی شده باشد، همان تصویر اصلی را بدون درج تگ ارسال می‌کنیم.
فضای نام Microsoft.Web.Administration برای اجرای خود نیاز دارد تا اسمبلی آن رفرنس شود. برای اینکار به درون دایرکتوری mypictures رفته و در داخل فایل web.config که بعد از تبدیل این دایرکتوری به اپلیکیشن ایجاد شده بنویسید:
 <system.web>  
     <compilation>  
       <assemblies>  
         <add assembly="Microsoft.Web.Administration, Version=7.0.0.0,   
 Culture=neutral, PublicKeyToken=31bf3856ad364e35, processorArchitecture=MSIL"/> 
      </assemblies>
    </compilation>
 </system.web>
در صورتی که کلاس خود را کامپایل کنید می‌توانید آن را داخل پوشه‌ی Bin به جای App_Code قرار دهید و نیاز به رفرنس کرده اسمبلی Microsoft.Web.Administration نیز ندارید.
در آخرین مرحله فقط باید به IIS بگویید که تنها فایل‌های jpg را برای این هندلر، هندل کن. این کار را از طریق خط فرمان نجام می‌دهیم:
appcmd set config "Default Web Site/mypictures/" -section:handlers  /+[name='JPGimageCopyrightHandler',path='*.jpg',verb='GET',type='IIS7Demos.imageCopyrightHandler']
هندلر مورد نظر تنها برای این اپلیکیشن و در مسیر mypicture فعال شده و در قسمت name، یک نام اختیاری بدون فاصله و unique بر می‌گزینیم. در قسمت path نوع فایل‌هایی را که نیاز به هندل هست، مشخص کردیم و در قسمت verb گفته‌ایم که تنها برای درخواست‌های نوع GET، هندلر را اجرا کن و در قسمت type هم که اگر  مقاله httphandler را خوانده باشید می‌دانید که به معرفی هندلر می‌پردازیم؛ اولی نام فضای نام هست و بعد از . نام کلاس، که در اینجا می‌شود : 
'IIS7Demos.imageCopyrightHandler 
الان همه چیز برای اجرا آماده است و فقط یک مورد برای احتیاط الزامی است و آن هم این است که پروسه‌های کارگر، ممکن است از قبل در حال اجرا بوده باشند و هنوز شمای جدید ما را شناسایی نکرده باشند، برای همین باید آن‌ها را با تنظیمات جدیدمان آشنا کنیم تا احیانا برایمان استثناء صادر نشود:
appcmd recycle AppPool DefaultAppPool
کارمان تمام شده ، چند تصویر داخل دایرکتوری قرار داده و درخواست  تصاویر موجود را بدهید تا تگ را ببینید:

فعلا تا بدین جا کافی است. در قسمت آینده این هندلر را کمی بیشتر توسعه خواهیم داد.
مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 5 - Constants and Statics در Rust
Constants و Statics دو نوع متغیر هستند که در زمان کامپایل تعریف می‌شوند و در طول اجرای برنامه، دارای مقادیر ثابتی هستند. آنها در قوانین محدوده و نحوه‌ی دسترسی، متفاوت هستند.   

Constants

یک  const در Rust، با استفاده از کلمه‌ی کلیدی const تعریف می‌شود و باید یک نوع annotation داشته باشد. می‌توان به آن در زمان کامپایل، یک مقدار را اختصاص داد و در زمان اجرا نمی‌توان آن را تغییر داد. در اینجا مثالی از تعریف ثابت آورده شده است:
const PI: f32 = 3.14159;
در این مثال، PI یک const با نوع f32 (یک عدد ممیز شناور) و مقدار 3.14159 است.  constها همیشه inlined هستند؛ به این معنا که کامپایلر هر متغیر const را با مقدار آن در زمان کامپایل، جایگزین می‌کند.
const‌ها را می‌توان در هر محدوده‌ای از جمله global scope تعریف کرد؛ اما مجاز به داشتن حالت تغییرپذیر، یا حاوی ارجاع نیستند. این مورد به این دلیل است که آنها تغییر ناپذیر هستند و نمی‌توان آنها را در زمان اجرا تغییر داد. با این حال، آنها را می‌توان در type annotations استفاده کرد:
const STR: &str = "hello, world!";
let mut s = String::from(STR);
در این مثال، STR یک const است که شامل یک قطعه رشته‌است و در type annotations متغیر s استفاده می‌شود.

Statics

Statics در Rust با استفاده از کلمه‌ی کلیدی static تعریف می‌شوند و شبیه به constها هستند؛ زیرا در زمان کامپایل تعریف می‌شوند و در طول اجرای برنامه دارای یک مقدار ثابت هستند. با این حال، آنها می‌توانند قابل تغییر و حاوی ارجاع باشند؛ یک مثال:
static mut COUNT: i32 = 0;

fn main() {
    unsafe {
        COUNT += 1;
        println!("count: {}", COUNT);
    }
}
در این مثال، COUNT یک متغیر استاتیک است که حاوی یک عدد صحیح می‌باشد و به 0 مقداردهی اولیه می‌شود. در اینجا از قطعه‌ی unsafe استفاده می‌شود، زیرا استاتیک را می‌توان در زمان اجرا جهش داد که در Rust ایمن نیست. بلوک unsafe به کامپایلر می‌گوید که کد داخل بلوک، تابع قوانین ایمنی Rust نیست (در آینده بیشتر توضیح داده خواهد شد).
استاتیک را می‌توان در هر محدوده‌ای از جمله global scope تعریف کرد و می‌توان از آن در type annotations درست مانند  constها استفاده کرد. آنها همچنین می‌توانند برای ذخیره‌ی منابعی که باید بین رشته‌ها به اشتراک گذاشته شوند، یا برای مقداردهی اولیه‌ی global scope استفاده شوند.

ثابت‌ها و استاتیک‌ها در Rust دو نوع متغیر هستند که در طول اجرای برنامه مقادیر ثابتی دارند. ثابت‌ها تغییر ناپذیر هستند و نمی‌توانند ارجاعی داشته باشند، در حالیکه استاتیک می‌تواند تغییر پذیر باشد و حاوی ارجاع باشد. هر دو را می‌توان در هر scope ای تعریف کرد و در type annotations استفاده کرد. درک تفاوت بین ثابت‌ها و استاتیک برای نوشتن کد Rust ایمن و کارآمد، مهم است.