مطالب
اسکرول روان لیست‌های مجازی سازی شده در WPF 4.5
جهت «بهبود کارآیی کنترل‌های لیستی WPF در حین بارگذاری تعداد زیادی از رکوردها» توصیه شده‌است که مجازی سازی UI فعال گردد. به این ترتیب بجای تولید یکباره‌ی برای مثال 1000 ردیف، تنها 10 ردیفی که نمایان هستند تولید می‌شوند. بنابراین مصرف حافظه و سرعت برنامه به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. اما ... این مجازی سازی، اسکرول مطلوبی ندارد و بریده بریده به نظر می‌رسد.


خاصیت‌های جدید VirtualizingPanel در دات نت 4.5

تمام کنترل‌های مشتق شده‌ی از ListBox مانند ListView و امثال آن، در WPF 4.5 امکان تنظیم یک چنین خواصی را یافته‌اند:
<ListBox ItemsSource="{Binding Persons}"
        VirtualizingPanel.IsVirtualizing="True"
        VirtualizingPanel.ScrollUnit="Pixel"
        VirtualizingPanel.IsVirtualizingWhenGrouping="True"
        VirtualizingPanel.CacheLength="100"        
        VirtualizingPanel.CacheLengthUnit="Pixel"/>
در WPF 4.5 پس از نمایش تعداد ردیف‌های قابل ملاحظه‌ی توسط کاربر، سیستم کش خودکاری با حق تقدم پایین فعال شده و آیتم‌هایی را که هنوز نمایان نیستند، ایجاد و کش می‌کند. به این ترتیب کاربر با اسکرول به سمت پایین یا بالا، کندی رندر یا بریده بریده به نظر رسیدن اسکرول را حس نخواهد کرد.
در اینجا می‌توان دو خاصیت CacheLength و CacheLengthUnit را مقدار دهی کرد. مقدار پیش فرض CacheLength مساوی 1.1 است. CacheLengthUnit می‌تواند یکی از مقادیر Pixel, Item یا Page را بپذیرد. هر Page در اینجا بر اساس اندازه‌ی viewport یا قسمت نمایان لیست، تعریف می‌شود. مقدار پیش فرض آن نیز Item است.
همچنین در اینجا می‌توان ScrollUnit را نیز تنظیم کرد که مقادیر Item یا Pixel را می‌پذیرد. حالت پیش فرض آن Item است؛ به این معنا که اگر ردیفی کاملا در viewport جای نگرفت، نمایش داده نمی‌شود. این مورد را با تنظیم مقدار ScrollUnit به Pixel می‌توان بهبود بخشید.
IsVirtualizingWhenGrouping سبب فعال سازی مجازی سازی حتی در حالت گروه بندی اطلاعات می‌گردد. به صورت پیش فرض اگر گروه بندی فعال شود، دیگر مجازی سازی رخ نخواهد داد.


فعال سازی قابلیت‌های دات نت 4.5 در برنامه‌های WPF 4

اگر برنامه‌ی WPF 4 خود را فعلا قصد ندارید به دات نت 4.5 ارتقاء دهید، با توجه به اینکه اگر کاربر دات نت 4.5 را نصب کرده باشد، برنامه‌ی شما به صورت خودکار همانند یک برنامه‌ی WPF 4.5 رفتار می‌کند (دات نت 4.5 جایگزین دات نت 4 می‌شود)، می‌توان با اندکی Reflection این قابلیت‌ها را در صورت وجود، فعال کرد:
using System;
using System.Reflection;
using System.Windows;
using System.Windows.Controls;

namespace DNTProfiler.Common.Behaviors
{
    /// <summary>
    /// Smooth scrolling VirtualizingStackPanels, without sacrificing virtualization.
    /// </summary>
    public static class PixelBasedScrollingBehavior
    {
        private static readonly MethodInfo _setScrollUnit = typeof(VirtualizingPanel)
            .GetMethod("SetScrollUnit", BindingFlags.Public | BindingFlags.Static);

        private static readonly MethodInfo _setCacheLengthUnit = typeof(VirtualizingPanel)
            .GetMethod("SetCacheLengthUnit", BindingFlags.Public | BindingFlags.Static);

        private static readonly MethodInfo _setCacheLength = typeof(VirtualizingPanel)
            .GetMethod("SetCacheLength", BindingFlags.Public | BindingFlags.Static);

        public static bool GetIsEnabled(DependencyObject obj)
        {
            return (bool)obj.GetValue(IsEnabledProperty);
        }

        public static void SetIsEnabled(DependencyObject obj, bool value)
        {
            obj.SetValue(IsEnabledProperty, value);
        }

        public static readonly DependencyProperty IsEnabledProperty =
            DependencyProperty.RegisterAttached("IsEnabled", typeof(bool), typeof(PixelBasedScrollingBehavior), new UIPropertyMetadata(false, handleIsEnabledChanged));

        private static void handleIsEnabledChanged(DependencyObject obj, DependencyPropertyChangedEventArgs e)
        {
            var listView = obj as ListView;
            if (listView == null)
            {
                throw new InvalidOperationException("This behavior can only be attached to a ListView.");
            }

            if (_setScrollUnit != null)
            {
                // It's .NET 4.5
                _setScrollUnit.Invoke(listView, new object[] { listView, /*Pixel*/ 0 });
            }

            if (_setCacheLengthUnit != null)
            {
                // It's .NET 4.5
                _setCacheLengthUnit.Invoke(listView, new object[] { listView, /*Pixel*/ 0 });
            }


            if (_setCacheLength != null)
            {
                // It's .NET 4.5
                var type = Type.GetType("System.Windows.Controls.VirtualizationCacheLength, PresentationFramework, Version=4.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31bf3856ad364e35");
                if (type == null) return;
                var instance = Activator.CreateInstance(type, 100.0);

                _setCacheLength.Invoke(listView, new[] { listView, instance });
            }
        }
    }
}
در اینجا با تعریف یک Attached property جدید، خواصی مانند ScrollUnit، CacheLengthUnit و CacheLength توسط Reflection یافت خواهند شد. اگر مقدار آن‌ها نال نباشند، یعنی برنامه‌ی دات نت 4 در سیستمی که بر روی آن دات نت 4.5 نصب است، در حال اجرا می‌باشد. بنابراین در این حالت می‌توان اسکروال مبتنی بر Pixel را فعال کرد تا برنامه اسکرول روان‌تری را پیدا کند.
برای استفاده از آن خواهیم داشت:
<ListView ItemsSource="{Binding}"
               behaviors:PixelBasedScrollingBehavior.IsEnabled="True">
اشتراک‌ها
پیاده‌سازی الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات به زبان #C

Particle-Swarm-Optimization

الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات (Particle Swarm Optimization) یا به اختصار PSO از دسته الگوریتم‌های بهینه‌سازی است که بر مبنای تولید تصادفی جمعیت اولیه عمل می‌کنند. این الگوریتم الهام گرفته با الگوگیری و شبیه‌سازی رفتار پرواز دسته جمعی پرندگان یا حرکت دسته جمعی ماهی‌ها است. 

پیاده‌سازی الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات به زبان #C
نظرات مطالب
Angular CLI - قسمت پنجم - ساخت و توزیع برنامه
یک نکته‌ی تکمیلی در مورد «استخراج فایل تنظیمات webpack از Angular CLI »
در این حالت اگر علاقمند به آشنایی با جزئیات این فایل و در حقیقت پشت صحنه‌ی Angular CLI بودید، می‌توانید به سری « Web Performance Optimization with webpack » مراجعه کنید.
مطالب
بررسی تغییرات Reflection در NET Core.
API کار با امکانات Reflection نیز در NET Core. نسبت به نگارش کامل دات نت، دارای تغییراتی است که در ادامه مهم‌ترین‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.


پیشنیازهای کار با Reflection در NET Core.

ابتدا نیاز است اسمبلی System.Reflection به قسمت وابستگی‌های فایل project.json اضافه شود:
"dependencies": {
    "System.Reflection": "4.3.0"
},
البته اگر وابستگی دیگری در فایل project.json، این وابستگی را پیشتر مورد استفاده قرار داده باشد، نیازی به ذکر مجدد آن نیست. برای این منظور می‌توان فایل project.lock.json را جهت یافتن مدخل System.Reflection بررسی کرد. اگر این مدخل در فایل lock موجود بود، توسط پروژه قابل دسترسی است و نیازی به ذکر صریح آن نخواهد بود.
پس از این مورد، ذکر فضای نام System.Reflection را در ابتدای کدها نیز فراموش نکنید. همین مورد بسیاری از خطاهای انتقال کدها را بدون تغییری برطرف می‌کند:
 using System.Reflection;


نوشتن کدهای شرطی، برای کامپایل یک کد، مخصوص فریم ورک‌های مختلف

در کدهای سی شارپ می‌توان توسط if# و else#، کامپایلر را جهت استفاده یا عدم استفاده‌ی کدهای نوشته شده، راهنمایی کرد. برای این منظور در NET Core.، به فایل project.json مراجعه کرده و ثابت دلخواهی را به نام COREFX به قسمت buildOptions اضافه می‌کنیم.
"buildOptions": {
   "define": [ "COREFX" ]
},
 پس از تعریف ثابت COREFX، اکنون نحوه‌ی استفاده‌ی از آن به صورت ذیل خواهد بود:
 #if COREFX
 // corefx codes
#else
 // other frameworks
#endif
از این روش می‌توان برای کامپایل یک فایل کد cs، جهت فریم ورک‌های مختلف استفاده کرد. در حالت فوق، کامپایلر فقط قسمت if# را پردازش کرده و از قسمت else# به طور کامل صرفنظر خواهد کرد.


اضافه شدن متدهای GetMethodInfo و GetTypeInfo

بسیاری از امکانات System.Type نگارش کامل دات نت به TypeInfo در NET Core. منتقل شده‌اند. برای مثال بجای کد پیشین
 var members = obj.GetType().GetMembers();
اینبار باید نوشت
 var members = obj.GetType().GetTypeInfo().GetMembers();
و یا نمونه‌ی if/else دار آن به صورت ذیل خواهد بود:
 #if COREFX
 toType.GetTypeInfo().IsGenericType
#else
 toType.IsGenericType
#endif
در اینجا قسمت if جهت NET Core. نوشته شده‌است و قسمت else برای نگارش کامل دات نت قابل استفاده خواهد بود.


یافتن اسمبلی جاری

در NET Core. متد GetExecutingAssembly حذف شده‌است و باید ابتدا نوع کلاس جاری را یافت و سپس توسط GetTypeInfo به Assembly آن دسترسی یافت:
 #if COREFX
 return typeof(MyClassName).GetTypeInfo().Assembly;
#else
 return System.Reflection.Assembly.GetExecutingAssembly();
#endif


خلاصه‌ی بحث

برای تبدیل کدهای مبتنی بر Reflection موجود، ابتدا از وجود وابستگی System.Reflection اطمینان حاصل کرده، فضای نام آن‌‌را الحاق و در موارد جزئی نیاز است از متد GetTypeInfo برای دسترسی به خواص API قبلی استفاده کرد.
نظرات مطالب
CheckBoxList برای فیلد Enum Flags مدل در ASP.Net MVC
استفاده از Description برای Enum‌ها جالب ولی به نظر من کمی مشکل سازه و مشکل اصلی اون Code Wired کردن شرح هر جزء Enum هست. اگر با یک پروژه دوزبانه طرف باشیم چی؟ اگر کلا استراتژی ترجمه رشته‌ها در پروژه ما این طور باشه که از منایع خارجی مثل DB یا اسمبلی‌های Resource استفاده کنیم چی؟
مطالب
فعال سازی Multicore JIT
Multicore JIT یکی از قابلیت‌های کلیدی در دات نت 4.5 می‌باشد که در واقع راه حلی برای بهبود سرعت اجرای برنامه‌های دات نتی است. قبل از معرفی این قابلیت ابتدا اجازه دهید نحوه کامپایل یک برنامه دات نتی را بررسی کنیم.
انواع compilation
در حالت کلی دو نوع فرآیند کامپایل داریم:
  • Explicit
در این حالت دستورات قبل از اجرای برنامه به زبان ماشین تبدیل می‌شوند. به این نوع کامپایلرها AOT یا Ahead Of Time گفته می‌شود. این نوع از کامپایلرها برای اطمینان از اینکه CPU بتواند قبل از انجام تعاملی تمام خطوط کد را تشخیص دهد، طراحی شده اند.
  • Implicit
این نوع compilation به صورت دو مرحله ایی صورت می‌گیرد. در اولین قدم سورس کد توسط یک کامپایلر به یک زبان سطح میانی(IL) تبدیل می‌شود. در مرحله بعدی کد IL به دستورات زبان ماشین تبدیل می‌شوند. در دات نت فریم ورک به این کامپایلر JIT یا Just-In-Time گفته می‌شود.
در حالت دوم قابلیت جابجایی برنامه به آسانی امکان پذیر است، زیرا اولین قدم از فرآیند به اصطلاح platform agnostic می‌باشد، یعنی قابلیت اجرا بر روی گستره وسیعی از پلت فرم‌ها را دارد.

کامپایلر JIT
JIT بخشی از Common Language Runtime یا CLR می‌باشد. CLR در واقع وظیفه مدیریت اجرای تمام برنامه‌های دات نتی را برعهده دارد.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، سورس کد توسط کامپایلر دات نت به exe و یا dll کامپایل می‌شود. کامپایلر JIT تنها متدهایی را که در زمان اجرا(runtime) فراخوانی می‌شوند را کامپایل می‌کند. در دات نت فریم ورک سه نوع JIT Compilation داریم:

Normal JIT Compilation   

در این نوع کامپایل، متدها در زمان فراخوانی در زمان اجرا کامپایل می‌شوند. بعد از اجرا، متد داخل حافظه ذخیره می‌شود. به متدهای ذخیره شده در حافظه jitted گفته می‌شود. دیگر نیازی به کامپایل متد jit شده نیست. در فراخوانی بعدی، متد مستقیماً از حافظه کش در دسترس خواهد بود.

Econo JIT Compilation 

این نوع کامپایل شبیه به حالت Normal JIT است با این تفاوت که متدها بلافاصله بعد از اجرا از حافظه حذف می‌شوند.

Pre-JIT Compilation 

یکی دیگر از حالت‌های کامپایل برنامه‌های دات نتی Pre-JIT Compilation می باشد. در این حالت به جای متدهای مورد استفاده، کل اسمبلی کامپایل می‌شود. در دات نت می‌توان اینکار را توسط Ngen.exe یا (Native Image Generator) انجام داد. تمام دستورالعمل‌های CIL قبل از اجرا به کد محلی(Native Code) کامپایل می‌شوند. در این حالت runtime می‌تواند از native images به جای کامپایلر JIT استفاده کند. این نوع کامپایل عملیات تولید کد را در زمان اجرای برنامه به زمان Installation منتقل می‌کند، در اینصورت برنامه نیاز به یک Installer برای اینکار دارد.

Multicore JIT

در دات نت فریم ورک 4.5 یک راه حل جایگزین دیگر برای بهینه سازی و بهبود سرعت اجرای برنامه‌های دات نت وجود دارد. همانطور که عنوان شد Ngen.exe برای در دسترس بودن نیاز به Installer برای برنامه دارد. توسط Multicore JIT متدها بر روی دو هسته به صورت موازی کامپایل می‌شوند، در اینصورت می‌توانید تا 50 درصد از JIT Time صرفه جویی کنید.

Multicore JIT همچنین می‌تواند باعث بهبود سرعت در برنامه‌های WPF شود. در نمودار زیر می‌توانید حالت‌های استفاده و عدم استفاده از Multicore JIT را در سه برنامه WPF نوشته شده مشاهده کنید.

Multicore JIT در عمل

Multicore JIT از دو مد عملیاتی استفاده می‌کند: مد ثبت(Recording mode)، مد بازپخش(Playback mode)

در حالت ثبت کامپایلر JIT هر متدی که نیاز به کامپایل داشته باشد را رکورد می‌کند. بعد از اینکه CLR تعیین کند که اجرای برنامه به اتمام رسیده است، تمام متدهایی که اجرا شده اند را به صورت یک پروفایل بر روی دیسک ذخیره می‌کند.

هنگامیکه Multicore JIT فعال می‌شود، با اولین اجرای برنامه، حالت ثبت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اجراهای بعدی، از حالت بازپخش استفاده می‌شود. حالت بازپخش پروفایل را از طریق دیسک بارگیری کرده، و قبل از اینکه این اطلاعات توسط ترد اصلی مورد استفاده قرار گیرد، از آنها برای تفسیر (کامپایل) متدها در پیش‌زمینه استفاده می‌کند. 

در نتیجه، ترد اصلی به کامپایل دیگری نیاز ندارد، در این حالت سرعت اجرای برنامه بیشتر می‌شود. حالت‌های ثبت و بازپخش تنها برای کامپیوترهایی با چندین هسته فعال می‌باشند.

استفاده از Multicore JIT

در برنامه‌های 4.5 ASP.NET و 5 Silverlight به صورت پیش فرض این ویژگی فعال می‌باشد. ازآنجائیکه این برنامه‌ها hosted application هستند؛ در نتیجه فضای مناسبی برای ذخیره سازی پروفایل در این نوع برنامه‌ها موجود می‌باشد. اما برای برنامه‌های Desktop این ویژگی باید فعال شود. برای اینکار کافی است دو خط زیر را به نقطه شروع برنامه تان اضافه کنید:

public App() 
{
    ProfileOptimization.SetProfileRoot(@"C:\MyAppFolder");
    ProfileOptimization.StartProfile("Startup.Profile");
}

توسط متد SetProfileRoot می‌توانیم مسیر ذخیره سازی پروفایل JIT را مشخص کنیم. در خط بعدی نیز توسط متد StartProfile نام پروفایل را برای فعال سازی Multicore JIT تعیین می‌کنیم. در این حالت در اولین اجرای برنامه پروفایلی وجود ندارد، Multicore JIT در حالت ثبت عمل می‌کند و پروفایل را در مسیر تعیین شده ایجاد می‌کند. در دومین بار اجرای برنامه CRL پروفایل را از اجرای قبلی برنامه بارگذاری می‌کند؛ در این حالت Multicore JIT به صورت بازپخش عمل می‌کند.

همانطور که عنوان شد در برنامه‌های ASP.NET 4.5 و Silverlight 5 قابلیت Multicore JIT به صورت پیش فرض فعال می‌باشد. برای غیر فعال سازی آن می‌توانید با تغییر فلگ profileGuidedOptimizations به None اینکار را انجام دهید:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?> 
<configuration>
 <!-- ... -->
 <system.web> 
 <compilation profileGuidedOptimizations="None" /> 
 <!-- ... --> 
 </system.web> 
</configuration>
پروژه‌ها
ادغام، اضافه کردن و جدا کردن صفحات PDF
این پروژه ساده را به صورت Windows Form Application و با زبان Python ساختم. می‌تواند مثالی باشد برای کسانی که میخواهند پایتون را در ویندوز یاد بگیرند و اجرا کنند. اگر کسی پروژه را امتحان کرد، خوشحال خواهم شد خطا‌ها و اشکالات را اینجا اعلام کند.
  1. ادغام چند فایل PDF به صورت فایل واحد (Merging)
  2. اضافه کردن یک فایل PDF به یک فایل موجود (Appending)
  3. جدا کردن صفحات دلخواه از یک فایل و ذخیره آنها در یک فایل جدا (Splitting)
نحوه اجرا: 
  1. در صورت نصب امکانات پایتون برای ویژوال استودیو مثل سایر پروژه‌های دات نت قابل اجرا و دیباگ است.
  2. از طریق خط فرمان  و دستور ipy که در ادامه مثالی میزنم.
  3. من خودم از طریق یک برنامه کنسول ساده پروژه را خارج از محیط توسعه اجرا میکنم که در ادامه مثالی میزنم.
 اجرا از خط فرمان:
  ipy C:\\PdfTools\\PdfTools.py

اجرا از برنامه کنسول:
var process = new Process();
var startInfo = new ProcessStartInfo
      {
            WindowStyle = ProcessWindowStyle.Hidden,
            FileName = "CMD.exe",
            Arguments = "/C ipy C:\\PdfTools\\PdfTools.py"
      };
process.StartInfo = startInfo;
process.Start();
نکته: در صورتی که بخواهید از برنامه کنسول برای اجرا استفاده کنید آیکن‌های برنامه باید در پوشه Debug وجود داشته باشند!