آموزش 9 ساعته ASP.NET Core MVC
Learn ASP.NET Core MVC (.NET 8) - The Complete Guide
In this Complete Guide course, we will learn MVC (Model-View-Controller) with .NET 8.
When we are working with .NET Core Web Applications, there are two common ways of building website.
1. MVC (Model-View-Controller) Web Application
2. Razor Pages Web Application
In this course we will learn the basics of .NET Core (.NET 8) and then learn basics of MVC and Razor Pages as we enhance MVC Application to a more complex final project!.
Topics Covered
- Fundamentals of .NET Core
- MVC Application
- Razor Pages
- Entity Framework Core
- Repository Pattern
- ViewBag
- ViewData
- TempData
- Taostr and sweet alerts in .NET Core
- Datatables in .NET Core
- Assignments
- Errors and how to solve them!
هدف بررسی کامل مباحث Streaming در دات نت فریمورک میباشد.
Stream چیست؟
دنبالهای از بایتها که میتوان آنها را از یک backing store (انبار پشتیبان) خواند یا در آن نوشت.
Backing Store
یک رسانه ذخیره سازی از جمله Disk-Drive، Memory و Network Location میباشد که به عنوان منبع یا مقصدی برای خواندن و نوشتن بایتها به صورت دنبالهای، میتوان از آن استفاده کرد.
زمانی که قرار است داده ذخیره شده به صورت Stream مصرف شود، مزیت مقیاس پذیری را نیز خواهید داشت. لذا لازم نیست با مشکل محدودیت حافظه نیز درگیر شوید.
آشنایی با معماری Streaming در دات نت
Streaming در دات نت، توسط سه مفهوم: backing store، decorators و adapters در برگرفته شده است.
کلاسی به نام Stream در دات نت، برای ارائه یکسری متد مشترک برای Reading، Writing و Positioning در نظر گرفته شده است که همچنین کلاس پایه Backing Store Streams و Decorator Streams نیز میباشد.
اعضای کلاس Stream را میتوان به شکل زیر گروه بندی کرد:
در نظر داشته باشید که Stream ها، دارای اشاره گری به مکان جاری تحت عنوان Pointer نیز میباشند. مقدار پیش فرض آن «صفر» میباشد و زمانی که شروع به خواندن از Stream کنید، این خواندن از مکانی شروع میشود که Pointer به آنجا اشاره میکند. به شکل زیر توجه کنید:
اگر قرار باشد 3 بایت اول خوانده شود، لذا حالت زیر را خواهیم داشت:
همانطور که مشخص است، Pointer مربوط به Stream به اولین خانهای اشاره میکند که در Readهای بعدی قرار است خوانده شود. در نهایت با خواندن دو بایت دیگر، حالت زیر را خواهیم داشت:
برای Reading و Writing متدهای زیر در کلاس System.IO.Stream در نظر گرفته شدهاند:
(Read(byte[] buffer,int offset,int count
buffer: آرایهای از بایتها برای نگهداری دادهی خوانده شده از Stream
offset: برخلاف تصور، اندیسی است که مکان شروع ذخیره سازی در buffer را مشخص میکند و نه مکان شروع خواندن از Stream
count: بیشترین تعداد بایت برای خواندن از Stream میباشد. با توجه به اینکه ممکن است به انتهای Stream رسیده باشیم یا اینکه در شرایطی مثلا در Network Streamها چه بسا خود Stream تصمیم بگیرد تعداد بایت کمتری از این مقدار Count را برای ما ارائه دهد. از این رو همیشه مقداری که برای Count مشخص میکنید همان مقداری نیست که متد Read برای شما برگشت خواهد داد.
return: تعداد بایتهایی که خوانده شده است یا اگر به انتهای Stream رسیده باشیم «0» برگشت خواهد داد. از این رو تکه کد زیر برای خواندن کل داده به یکباره، قابل اطمینان نخواهد بود.
byte[] dataToRead=new byte[stream.Length]; int bytesRead=stream.Read(dataToRead,0,dataToRead.Length);
راه حل جایگزین میتواند به شکل زیر باشد:
static byte[] ReadBytes(Stream stream) { // dataToRead will hold the data read from the stream byte[] dataToRead = new byte[stream.Length]; //this is the total number of bytes read. this will be incremented //and eventually will equal the bytes size held by the stream int totalBytesRead = 0; //this is the number of bytes read in each iteration (i.e. chunk size) int chunkBytesRead = 1; while (totalBytesRead < dataToRead.Length && chunkBytesRead > 0) { chunkBytesRead = stream.Read(dataToRead, totalBytesRead, dataToRead.Length - totalBytesRead); totalBytesRead = totalBytesRead + chunkBytesRead; } return dataToRead; }
byte[] data = new BinaryReader (s).ReadBytes (1000);
return: یک بایت را از مکان فعلی که Pointer به آن اشاره میکند، میخواند. اگر خروجی «-1» باشد، به انتهای Stream رسیده اید.
برخلاف انتظار، خروجی این متد از نوع int میباشد؛ چرا که لازم است «-1» را نیز در برگیرد.
با توجه به حالت FileStream که فقط برای Append کردن وهله سازی شده است، امکان خواندن را نخواهید داشت. بنابراین زمانیکه از کلاس شخص ثالثی برای خواندن از Stream استفاده میکنید، بهصلاح است (به منظور Defensive Programming) که از متد CanRead قبل خواندن بهره ببرید.
(Write(byte[] array,int offset,int count
array: آرایه ای از بایتها که قرار است در Stream درج شوند.
offset: اندیس شروع array برای درج کردن در Stream را مشخص میکند.
count: بیشترین تعداد بایتی که از array در Stream درج خواهد شد.
برای درج یک بایت در Stream استفاده میشود.
برای تشخص پشتیبانی کردن Stream از عملیات درج کردن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
با انجام هر یک از عملیات Read و Write برروی Stream، باعث تغییر مکان Pointer مربوط به آن خواهید شد. در صورتیکه نیاز است به صورت انتخابی مکان خاصی از Stream را برای شروع درج کردن یا خواندن انتخاب کنید، Seeking کمک کننده خواهد بود.
باید توجه داشت که پشتیبانی از این عملیات به backing store مورد استفاده وابسته میباشد. از این رو باید دانست که MemoryStream و FileStream از Seeking پشتیبانی کرده ولی در مقابل NetworkStream، PipeStream و همچنین Decorator Streams به غیر از BufferedStream قابلیت Seeking را ندارند. BufferedStream با ایجاد پوششی برروی یک Stream به اصطلاح non-seekable، امکان Seeking درون Buffer داخلی خود را مهیا خواهد کرد.
برای عملیات Seeking نیز اعضایی در کلاس پایه System.IO.Stream در نظر گرفته شده است:
برای تنظیم مکان Pointer در Stream استفاده خواهد شد.
متدی برای تنظیم طول Stream، که اگر value ارسال شده کوچکتر از طول فعلی Stream باشد، آن را کوتاه کرده و در غیر این صورت، Stream موردنظر گسترش خواهد یافت. برای استفاده از این متد، Stream مورد نظر باید قابلیت Writing و Seeking را داشته باشد.
پراپرتی فقط خواندنی که طول Stream را مشخص میکند. در صورتیکه Stream مورد نظر Seekable باشد، میتوان از این پراپرتی بهر برد؛ این بدین معنی است که اگر با یک Stream از نوع non-seekable کار میکنید، در صورت استفاده از این خصوصیت، تمام بایتهای Stream خوانده شده و بعد از قرار گرفتن در یک buffer (به عنوان مثال در memory)، محاسبه خواهد شد.
Position
پراپرتی برای خواندن یا تنظیم مکان فعلی Pointer مربوط به Stream، میباشد. برای استفاده از آن لازم است Stream مورد استفاده Seekable باشد.
مشخص میکند که Stream مورد استفاده Seekable می باشد یا خیر.
به طور خلاصه با استفاده از متد Seek انعطاف پذیری بالایی خواهید داشت. با مقدار دهی پراپرتی Position، این مقدار همیشه نسبت به ابتدای Stream در نظر گرفته خواهد شد (شکل زیر)؛ این در حالی است که با استفاده از متد Seek میتوان مشخص کرد که مقدار Offset تنظیم شده نسبت به ابتدا، مکان جاری و یا انتهای Stream میباشد.
مثال:
using (FileStream fs = File.Create(@"C:\files\testfile3.txt")) { // position is 0 long pos = fs.Position; // sets the position to 1 fs.Position = 1; byte[] arrbytes = { 100, 101 }; //writes the content of arrbytes into current position - which is 1 fs.Write(arrbytes, 0, arrbytes.Length); //position is now 3 as its advanced by write pos = fs.Position; fs.Position = 0; byte[] readdata1 = ReadBytes(fs); }
Closing and Flushing
کلاس پایه System.IO.Stream اینترفیس IDisposable را پیاده سازی کرده است؛ لذا بهتر است برای آزاد سازی منابع از جمله: file handle در FileStream یا socket handle در NetworkStream، بعد از استفاده، متد Dispose آنها را فراخوانی کنید یا با وهله سازی آنها در بدنه using، این فراخوانی به صورت ضمنی انجام شود.
نکته: باید توجه کنید که با Close (معادل Dispose) شدن decorator streamها ، backing store stream داخلی آنها نیز Close خواهد شد.
با توجه به اینکه I/O عملیات پرهزینهای میباشد، برخی از انواع Streamها به منظور بهبود کارآیی از یک مکانیزم بافر داخلی استفاده میکنند. به این شکل که عملیات Write، داده را به جای آنکه درون backing store ذخیره سازی کند، درون این بافر ذخیره سازی خواهد کرد. زمانیکه این بافر پر شود یا به صورت صریح متدهای Flush یا Close فراخوانی شده باشند، داده موجود در بافر درون backing store ذخیره خواهد شد. در نتیجه عملیات Read هم میتواند به بخشی از داده اصلی که هم اکنون درون بافر میباشد، دسترسی سریعتری داشته باشد. به عنوان مثال FileStream از این مکانیزم داخلی برخوردار است. سایز پیش فرض این بافر 4KB (قابل تنظیم است) میباشد. برای سایر مواردی که این امکان برایشان وجود ندارد، میتوان از BufferedStream برای Decorate کردن Stream مورد نظر خود استفاده کرد.
نکته: به صورت پیش فرض، Streamها thread-safe نیستند و امکان خواندن و نوشتن همزمان توسط چند thread برروی یک stream مشترک را نخواهید داشت. برای حل این موضوع، متد استاتیکی در کلاس Stream تحت عنوان Synchronized در نظر گرفته شده است که یک thread-safe wrapper را به برروی stream ورودی در نظر گرفته و آن را به عنوان خروجی برگشت خواهد داد.
[HostProtection(SecurityAction.LinkDemand, Synchronization = true)] public static Stream Synchronized(Stream stream) { if (stream == null) throw new ArgumentNullException("stream"); if (stream is Stream.SyncStream) return stream; return (Stream) new Stream.SyncStream(stream); }
.NET Core, the reinvention of the Microsoft .NET Framework as an open source, cross-platform development choice, is a key focus of the upcoming features planned for the Visual Studio IDE.
In conjunction with .NET Standard -- a spec detailing what .NET APIs should be available on all .NET implementations -- .NET Core retains compatibility with .NET Framework, Xamarin and Mono while letting developers use Windows, macOS or Linux machines to code for mobile, cloud and embedded/IoT projects.
While still primarily driven by Microsoft dev teams, .NET Core is hosted on a GitHub repository and is supported by the .NET Foundation, an independent organization created by Microsoft three years ago to improve its open source development and collaboration.
Peeking at the Visual Studio Roadmap (updated last week) reveals .NET Core figures prominently in upcoming functionality for the IDE, both in the near-term and long:
React v17.0 منتشر شد
Today, we are releasing React 17! We’ve written at length about the role of the React 17 release and the changes it contains in the React 17 RC blog post. This post is a brief summary of it, so if you’ve already read the RC post, you can skip this one.
تبدیل عدد به حروف
به طور قطع توابع و کلاسهای تبدیل عدد به حروف، در جعبه ابزار توابع کمکی شما هم پیدا میشوند. روز قبل سعی کردم جهت آزمایش، عدد 3000,000,000,000,000 ریال را با کلاسی که دارم تست کنم و نتیجه overflow یا اصطلاحا ترکیدن سیستم بود! البته اگر مطالب این سایت را دنبال کرده باشید پیشتر در همین راستا مطلبی در مورد نحوهی صحیح بکارگیری توابع تجمعی SQL در این سایت منتشر شده است و جزو الزامات هر سیستمی است (تفاوتی هم نمیکند که به چه زبانی تهیه شده باشد). اگر آنرا رعایت نکردهاید، سیستم شما «روزی» دچار overflow خواهد شد.
در کل این کلاس تبدیل عدد به حروف را به صورت ذیل اصلاح کردم و همچنین دو زبانه است؛ چیزی که کمتر در پیاده سازیهای عمومی به آن توجه شده است:
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
namespace NumberToWordsLib
{
/// <summary>
/// Number to word languages
/// </summary>
public enum Language
{
/// <summary>
/// English Language
/// </summary>
English,
/// <summary>
/// Persian Language
/// </summary>
Persian
}
/// <summary>
/// Digit's groups
/// </summary>
public enum DigitGroup
{
/// <summary>
/// Ones group
/// </summary>
Ones,
/// <summary>
/// Teens group
/// </summary>
Teens,
/// <summary>
/// Tens group
/// </summary>
Tens,
/// <summary>
/// Hundreds group
/// </summary>
Hundreds,
/// <summary>
/// Thousands group
/// </summary>
Thousands
}
/// <summary>
/// Equivalent names of a group
/// </summary>
public class NumberWord
{
/// <summary>
/// Digit's group
/// </summary>
public DigitGroup Group { set; get; }
/// <summary>
/// Number to word language
/// </summary>
public Language Language { set; get; }
/// <summary>
/// Equivalent names
/// </summary>
public IList<string> Names { set; get; }
}
/// <summary>
/// Convert a number into words
/// </summary>
public static class HumanReadableInteger
{
#region Fields (4)
private static readonly IDictionary<Language, string> And = new Dictionary<Language, string>
{
{ Language.English, " " },
{ Language.Persian, " و " }
};
private static readonly IList<NumberWord> NumberWords = new List<NumberWord>
{
new NumberWord { Group= DigitGroup.Ones, Language= Language.English, Names=
new List<string> { string.Empty, "One", "Two", "Three", "Four", "Five", "Six", "Seven", "Eight", "Nine" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Ones, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> { string.Empty, "یک", "دو", "سه", "چهار", "پنج", "شش", "هفت", "هشت", "نه" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Teens, Language= Language.English, Names=
new List<string> { "Ten", "Eleven", "Twelve", "Thirteen", "Fourteen", "Fifteen", "Sixteen", "Seventeen", "Eighteen", "Nineteen" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Teens, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> { "ده", "یازده", "دوازده", "سیزده", "چهارده", "پانزده", "شانزده", "هفده", "هجده", "نوزده" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Tens, Language= Language.English, Names=
new List<string> { "Twenty", "Thirty", "Forty", "Fifty", "Sixty", "Seventy", "Eighty", "Ninety" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Tens, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> { "بیست", "سی", "چهل", "پنجاه", "شصت", "هفتاد", "هشتاد", "نود" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Hundreds, Language= Language.English, Names=
new List<string> {string.Empty, "One Hundred", "Two Hundred", "Three Hundred", "Four Hundred",
"Five Hundred", "Six Hundred", "Seven Hundred", "Eight Hundred", "Nine Hundred" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Hundreds, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> {string.Empty, "یکصد", "دویست", "سیصد", "چهارصد", "پانصد", "ششصد", "هفتصد", "هشتصد" , "نهصد" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Thousands, Language= Language.English, Names=
new List<string> { string.Empty, " Thousand", " Million", " Billion"," Trillion", " Quadrillion", " Quintillion", " Sextillian",
" Septillion", " Octillion", " Nonillion", " Decillion", " Undecillion", " Duodecillion", " Tredecillion",
" Quattuordecillion", " Quindecillion", " Sexdecillion", " Septendecillion", " Octodecillion", " Novemdecillion",
" Vigintillion", " Unvigintillion", " Duovigintillion", " 10^72", " 10^75", " 10^78", " 10^81", " 10^84", " 10^87",
" Vigintinonillion", " 10^93", " 10^96", " Duotrigintillion", " Trestrigintillion" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Thousands, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> { string.Empty, " هزار", " میلیون", " میلیارد"," تریلیون", " Quadrillion", " Quintillion", " Sextillian",
" Septillion", " Octillion", " Nonillion", " Decillion", " Undecillion", " Duodecillion", " Tredecillion",
" Quattuordecillion", " Quindecillion", " Sexdecillion", " Septendecillion", " Octodecillion", " Novemdecillion",
" Vigintillion", " Unvigintillion", " Duovigintillion", " 10^72", " 10^75", " 10^78", " 10^81", " 10^84", " 10^87",
" Vigintinonillion", " 10^93", " 10^96", " Duotrigintillion", " Trestrigintillion" }},
};
private static readonly IDictionary<Language, string> Negative = new Dictionary<Language, string>
{
{ Language.English, "Negative " },
{ Language.Persian, "منهای " }
};
private static readonly IDictionary<Language, string> Zero = new Dictionary<Language, string>
{
{ Language.English, "Zero" },
{ Language.Persian, "صفر" }
};
#endregion Fields
#region Methods (7)
// Public Methods (5)
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this int number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this uint number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this byte number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this decimal number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this double number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this long number, Language language)
{
if (number == 0)
{
return Zero[language];
}
if (number < 0)
{
return Negative[language] + NumberToText(-number, language);
}
return wordify(number, language, string.Empty, 0);
}
// Private Methods (2)
private static string getName(int idx, Language language, DigitGroup group)
{
return NumberWords.Where(x => x.Group == group && x.Language == language).First().Names[idx];
}
private static string wordify(long number, Language language, string leftDigitsText, int thousands)
{
if (number == 0)
{
return leftDigitsText;
}
var wordValue = leftDigitsText;
if (wordValue.Length > 0)
{
wordValue += And[language];
}
if (number < 10)
{
wordValue += getName((int)number, language, DigitGroup.Ones);
}
else if (number < 20)
{
wordValue += getName((int)(number - 10), language, DigitGroup.Teens);
}
else if (number < 100)
{
wordValue += wordify(number % 10, language, getName((int)(number / 10 - 2), language, DigitGroup.Tens), 0);
}
else if (number < 1000)
{
wordValue += wordify(number % 100, language, getName((int)(number / 100), language, DigitGroup.Hundreds), 0);
}
else
{
wordValue += wordify(number % 1000, language, wordify(number / 1000, language, string.Empty, thousands + 1), 0);
}
if (number % 1000 == 0) return wordValue;
return wordValue + getName(thousands, language, DigitGroup.Thousands);
}
#endregion Methods
}
}
دریافت پروژه کامل به همراه Unit tests مرتبط
From today most of the Iranian developers who work on free/open-source projects get mail about suspending their accounts because of the U.S sanction over Iran , also they want a non-iranian passport to unlock accounts which means if your Iranian who works for a tech company remotely or using their service for developing free software are banned too!
also, some of Iranian couldn't clone projects from GitHub!
This page describes how to use the Microsoft.CodeAnalysis.Metrics package to perform source code analysis of .NET assemblies from a console application. Visual Studio users can perform source code analysis by clicking the "Analyze" dropdown menu and selecting "Calculate Code Metrics", but I sought to automate this process so I can generate custom code analysis reports from console applications as part of my CI pipeline.
The two most important topics I want to focus on in this post are:
- Repository Management
- Versioning Strategy
We have different options for each of them: You can go with Monorepos or Polyrepos for hosting your code, and you can pick different versioning methods like Semantic Release, Manual Versioning, Global Versioning, etc. I'll talk about each of them in the next sections.