مطالب
متغیرها در ES 6
در ES 6 تغییراتی جهت ساده سازی خواندن، نوشتن و همچنین بالا بردن امنیت متغیرها و پارامترها صورت گرفته‌اند، تا دیگر شاهد یک سری رفتارهای عجیب و غریب، در حین کار با متغیرهای جاوا اسکریپتی نباشیم.


واژه‌ی کلیدی let

تاکنون به کمک واژه‌ی کلیدی var امکان تعریف متغیرها در جاوا اسکریپت مهیا بودند. برای نمونه در مثال زیر، متغیر x داخل بدنه‌ی if با استفاده از var تعریف شده‌است:
var doWork = function(flag){
   if(flag){
     var x = 3;
   }
   return x;
};
در اینجا اگر متد doWork را با پارامتر true اجرا کنیم، خروجی 3  و اگر آن‌را با پارامتر false اجرا کنیم، خروجی undefined را دریافت خواهیم کرد:


زمانیکه از var استفاده می‌شود، برای یک متغیر دو نوع میدان دید را می‌توان متصور شد:
- اگر خارج از بدنه‌ی تابع تعریف شود، این متغیر عمومی خواهد بود.
- اگر داخل بدنه‌ی تابع تعریف شود، میدان دید آن محدود به همان بدنه‌ی تابع می‌شود. در این حالت چیزی به نام block scope بی‌مفهوم است. در متد doWork فوق، هرچند متغیر x داخل بدنه‌ی بلاک if تعریف شده‌است، اما این x در کل بدنه‌ی تابع در دسترس است و نه صرفا داخل بلاک if. این مورد تا پیش از ES 6 منشاء بسیاری از باگ‌ها بوده‌است.
بنابراین در اینجا چون x تعریف شده، میدان دیدی در سطح متد دارد، return x معتبر بوده و در حالت دریافت پارامتر true، مقدار 3 را بر می‌گرداند و در حالت false هم همچنان مقداری را دریافت خواهیم کرد و این مقدار undefined است (اما پیام خطای عدم دسترسی به x را دریافت نمی‌کنیم).
به این رفتار اصطلاحا hoisting می‌گویند. در این حالت موتور جاوا اسکریپت، تمام متغیرهای تعریف شده‌ی توسط var را به صورت ضمنی به ابتدای تعریف متد منتقل کرده و آن‌ها را در آن‌جا تعریف می‌کند. به همین جهت است که return x تعریف شده‌ی در انتهای متد، قابلیت دسترسی به x داخل بدنه‌ی if را دارد.

در ES 6 برای رفع این مشکل، واژه‌ی کلیدی جدیدی به نام let معرفی شده‌است و هدف آن مهیا کردن block scoping تعریف متغیرها است:
var doWork = function(flag){
    if(flag){
      let x = 3;
    }
    return x;
};
اینبار اگر متد doWork را با پارامتر true فراخوانی کنیم، به خروجی ذیل خواهیم رسید:


بله. همانطور که مشاهده می‌کنید، اینبار میدان دید x به if block تعریف شده‌ی در آن محدود گشته و دیگر خارج از آن مفهومی ندارد و تعریف نشده‌است. به همین جهت زمانیکه به return x می‌رسیم، پیام تعریف نشده بودن x را دریافت خواهیم کرد. برای اینکه قطعه کد فوق کار کند، نیاز است return x را به داخل بدنه‌ی قطعه‌ی if تعریف شده، انتقال داد.

این block scoping مهیا شده‌ی توسط let، با حلقه‌ی for نیز کار می‌کند:
var doWork = function(){
   for(let i = 0; i< 10; i++){
   }

   /* return i won't work */
  return 0;
};
در مثال فوق اگر return i را در انتهای متد قرار دهیم، با همان خطای Uncaught ReferenceError پیشین مواجه خواهیم شد؛ از این جهت که برخلاف var، متغیر تعریف شده‌ی با let، میدان دیدی در سطح قطعه و بلاک تعریف شده‌ی در آن دارد و در اینجا بلاک متغیر i همان حلقه‌ی for است.


یک نکته

مفهوم block scoping با تعریف {} معنا پیدا می‌کند. بنابراین می‌توانید یک قطعه‌ی دلخواه را با تعریف {} نیز مشخص کنید:

و یا در مثال ذیل چندین قطعه‌ی تو در تو را مشاهده می‌کنید:
let outer = 'I am so eccentric!'
{
  let inner = 'I play with neighbors in my block and the sewers'
  {
    let innermost = 'I only play with neighbors in my block'
  }
  // accessing innermost here would throw
}
// accessing inner here would throw
// accessing innermost here would throw
در اینجا میدان دید متغیرهای تعریف شده، محدود است به قطعه‌ی آن‌ها. به همین جهت است که نمی‌توان به متغیر innermost در خارج از بلاک آن دسترسی یافت.

نمونه‌ی دیگر آن تعریف یک متد داخل یک بلاک است:
{
  let _nested = 'secret'
  function nested () {
    return _nested
  }
}
console.log(nested())
اگر این قطعه کد را اجرا کنیم، به خطای ذیل خواهیم رسید:


در ES 6 نمی‌توان به متغیرهای تعریف شده‌ی توسط let داخل یک بلاک، در خارج از آن دسترسی یافت. اگر می‌خواهید سطح دسترسی به متد را افزایش دهید، نیاز است به شکل ذیل عمل کنید و متد را خارج از بدنه‌ی بلاک با سطح دسترسی بیشتری تعریف نمائید:
var nested;
{
  let _nested = 'secret'
  nested = function () {
    return _nested
  }
}
console.log(nested())
// <- 'secret'


واژه‌ی کلیدی const

در ES 6 برای ایجاد و مقدار دهی متغیرهای فقط خواندنی، واژه‌ی کلیدی const افزوده شده‌است. در اینجا const نیز مانند let دارای block scoping است.
doWork = function()
{
   const value = 10;
   value = 11;
   return value;
}
در این مثال ابتدا متغیر value به صورت یک ثابت تعریف شده‌است و سپس مقدار 11 به آن نسبت داده شده‌است. اگر آن‌را در کروم 47 اجرا کنید، از مقدار 11 صرفنظر شده و خروجی 10 را بازگشت می‌دهد. اما اگر آن‌را در فایرفاکس 43 اجرا کنید، خطای متناظر با ES 6 را بازگشت می‌دهد:


در ES 6، انتساب یک مقدار به یک const، پس از تعریف آن، منجر به بروز خطای syntax error خواهد شد. همچنین تعریف مجدد آن نیز چنین خطایی را سبب خواهد شد.

یک نکته
هر چند const سبب read only شدن یک متغیر می‌شود، اما آن‌را immutable نمی‌کند:
const items = { people: ['you', 'me'] }
items.people.push('test')
console.log(items)
با این خروجی:

همانطور که مشاهده می‌کنید، هنوز هم می‌توان به شیء تعریف شده، آیتمی را اضافه کرد (در اینجا test به آرایه‌ی people اضافه شده‌است).


آشنایی با مفهوم shadowing

همان مثال ابتدای بحث را در نظر بگیرید:
var doWork = function(flag){
   if(flag){
        let x = 10;
        var x = 3;
        return x;
   }
};
داخل بدنه‌ی if، متغیر x یکبار توسط let و بار دیگر توسط var تعریف شده‌است.  در این حالت خطای Uncaught SyntaxError: Identifier 'x' has already been declared را دریافت خواهیم کرد (اگر let اول را به var تغییر دهید، مشکلی نخواهد بود و برنامه کامپایل می‌شود). اما اگر let x را به پیش از متد انتقال دهیم، اینبار مثال کامپایل می‌شود و خروجی متد (doWork(true مساوی 3 خواهد بود:
let x = 10;
var doWork = function(flag){
    if(flag){
      var x = 3;
      return x;
   }
};
در این حالت x تعریف شده‌ی داخل بلاک توسط var (یا حتی let) مقدار x تعریف شده‌ی در بلاک بالاتر را مخفی می‌کند که به آن shadowing نیز می‌گویند. در این حالت اگر در خارج از متد doWork، به x دسترسی پیدا کنیم، مقدار آن همان 10 است.
مثال ذکر شده، با مثال ذیل که یک بلاک را توسط {} ایجاد کرده‌ایم، یکی است:
let x = 10;
{
   let x = 3;
   console.log(x);
}
console.log(x);


در اینجا نیز ابتدا مقدار 3 که مرتبط با بلاک داخلی است چاپ خواهد شد و سپس مقدار 10 که مرتبط است به بلاک خارجی‌تر.
مطالب
پرسش و پاسخ‌های متداول ایجاد یک وبلاگ بلاگری
هر از چندگاهی دوستان پیغام می‌گذارند که چگونه تاریخ وبلاگم را فارسی کنم یا یک قالب فارسی خوب را از کجا می‌شود تهیه کرد و امثال آن. تمام این‌ها را به صورت یک FAQ کوچک در اینجا قرار می‌دهم تا برای عموم علاقمندان قابل استفاده باشد.

پرسش پاسخ
برای ایجاد یک وبلاگ بلاگری از کجا شروع کنم؟ با داشتن یک اکانت جی میل، به آدرس زیر مراجعه کرده و هر تعداد که مایل بودید می‌توانید وبلاگ ایجاد نمائید:
قالب‌های پیش فرض گوگل چنگی به دل نمی‌زنند و بود و نبود آن‌ها احساس نمی‌شود! چه باید کرد؟ برای تهیه قالب‌های فارسی به آدرس زیر مراجعه نمائید:
تاریخ فارسی را چه کنم؟ روش دوستان ، روش من
برنامه نویسم! کدهای من یا نمایش داده نمی‌شود یا فرمت آن‌ها هنگام ارسال به هم می‌ریزد. چه باید کرد؟ روش مورد علاقه‌ی من ، روش مایکروسافت (+ و + و افزونه‌ای برای این‌کار)
آخرین نظرات کاربران سایت را چگونه در ستون کناری سایت نمایش دهم؟ یکی از ویجت‌های پرکاربرد گوگل در بلاگر، ویجت فید است. هر بلاگ دارای دو فید مطالب و نظرات است. ویجت فید را اضافه کرده و سپس آدرس فید نظرات سایت خود را به آن معرفی کنید. همیشه آخرین 5 نظر ارسالی را نمایش می‌دهد. این ویجت کاربردهای قابل توجهی می‌تواند داشته باشد.
آمار مراجعان به سایت را باید در کجا ملاحظه کرد؟ جای پیش فرضی وجود ندارد! یک اکانت Analytics برای خود تهیه کرده و آن‌را به سایت اضافه کنید. همچنین پس از آن یک اکانت فید برنر را نیز برای خود تهیه کنید. فیدبرنر اکنون جزیی از گوگل است و پس از معرفی آدرس فید سایت خود به آن، یک آدرس جدید به همراه آیکونی برای نمایش در سایت به شما می‌دهد که می‌توانید تگ‌های آن تصویر ‌را توسط ویجت html نمایش دهید. همچنین از همین طریق نیز می‌توان اشتراک از طریق ایمیل را به وبلاگ اضافه کرد.
کامنت‌های سایت من در بیرون از سایت باز می‌شوند. چرا؟ به این مطلب مراجعه نمائید:
چگونه برای بلاگ خود قسمت ارسال نظرات را تهیه نمایم؟ من از سرویس فرم ساز Zoho‌ استفاده می‌کنم که در سال 2008 جزو برترین‌های وب شناخته شده بود. بعد از ایجاد فرم خود و دریافت کد مربوطه، یک مطلب جدید را ارسال کنید و در بدنه‌ی آن ، کدی را که Zoho به شما ارائه می‌دهد قرار دهید. سپس لینک این مطلب را توسط یک ویجت html به کنار سایت اضافه کنید تا همیشه در دسترس باشد.

اشتراک‌ها
پلتفرم خودکار یک پلتفرم رایگان و متن باز (Open Source) برای تولید نرم افزار تحت وب با تکنولوژی مایکروسافت
پلتفرم خودکار یه پروژه متن بازه و ایده اصلی اش تولید یک نرم افزار تحت وب از صفر تا صد به صورت آنلاین و بدون نیاز به ابزار هایی مثل ویژوال استدیو Sql Management Studio و TFS  و غیره و تنها با یک مرورگر ساده مثل Chrome .


پلتفرم خودکار  همانند ویژوال استدیو دو حالت Release و دیباگ دارد که این امکان را به برنامه نویسان می‌دهد که کدهای اجرایی در سمت سرور و کلاینت در دو حالت دیباگ و Release کاملا مختلف و مجزا باشند.

یعنی شما برای ساخت یک وب سایت می‌تونید تمام کدهای سمت سرور و کلاینت و دیتابیس رو از طریق یک مرورگر وب بنویسید و اگه نیاز به کامپایل باشه , خود پلتفرم این کار رو انجام میده.
تعدادی از این کدها : C# VB.Net SQL CSS JavaScript SASS LESS Coffee و غیره

اما غیر از اینها پلتفرم خودکار شامل یه سورس کنترل و مدیریت ورژن و Build System و Load Module  اختصاصی هم میشه .یعتی عملا شما نیازی به سورس کنترل‌های آنلاین
مثل GitHub , ... را ندارید و می‌تونید دسترسی ویرایش و یا Build و یا Test و یا اجرا رو در سطح یک خط کد تا یک پروژه به طور کامل به سایر برنامه نویسان بدهید.

برای طراحی و ساخت دیتابیس تون و مدیریت Migration‌‌ها هم یک ابزار انلاین داره که پشت صحنه از Entity FrameWork استفاده می‌کنه و تمامی امکانات Entity FrameWork   برای ساخت و پشتیبانی دیتابیس رو به صورت آنلاین در اختیار شما می‌زاره.

وابسته به فریم ورک خاصی در سمت کلاینت نیست .ولی پیش فرض اش JQUERY و بوت استرپ استفاده می‌کنه. شما می‌تونید N تا فریم ورک و قالب متفاوت تعریف کنید , به طوری که برای مثال یه صفحه وبسایتتون با React و صفحه دیگه با انگولار باشه .

برای دیباگ تحت وب هم امکاناتی در اختیار برنامه نویس قرار می‌ده مثل ریموت دیباگ و یا دیباگ در ویژوال استدیو.این‌ها بخشی از امکانات پلتفرم خودکاره برای آشنایی بیشتر با امکانات پلتفرم از لینک‌های زیر استفاده کنید.

حدود 70 ساعت آموزش در آپارات  :


خودم تا حالا دو تا وبسایت باهاش نوشتم و البته چند تا دیگه هم در دست توسعه است. وبسایت های کارشناسان.نت با قالب بوت استرپ و jquery  نوشته شده و داستان موفقیت با قالب Material و jquer نوشته شده است.

دوستان عزیز قصد دارم ورژن core پلتفرم خودکار  رو بنویسم و یه سری امکانات جدید مثل کامپایلر و BuildSystem ری اکت رو اضافه کنم و هوش مصنوعی IDE رو هم افزایش بدم. اگر علاقه مند به همکاری هستید برام پیام بذارید.

با توجه به متن باز بودن پلتفرم , سود مالی وجود نداره ولی می‌تونه رزومه خوبی براتون بشه و از اون مهمتره می‌تونه پروژه فوق العاده ارزشمند و کاربردی باشه. 

پلتفرم خودکار یک پلتفرم رایگان و متن باز (Open Source) برای تولید نرم افزار تحت وب با تکنولوژی مایکروسافت
اشتراک‌ها
نصب و پیکربندی Microsoft Team Foundation Server 2015
در کار تیمی بر روی پروژه‌های بزرگ ، نرم افزار‌هایی همچون Microsoft Team Foundation Server و ... باعث شده که خیلی از دغدغه‌های تیم‌های توسعه دهنده  نرم افزار برطرف شود . 

برای نصب و پیکربندی :
روش اول : اگر دسترسی به سرور ندارید ، مایکروسافت  برای توسعه دهندگان Net. ،  روی سرور‌های خود Microsoft Team Foundation Server را پیاده کرده است و در این روش ما به ویژوال استودیو  و به یک حساب کاربری مایکروسافت نیاز داریم و با مراجعه به سایت www.visualstudio.com وارد حساب کاربری مایکروسافت خود شده و بر روی Create Account کلیک کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد می‌کنیم .در مرحله بعد طبق تصویر زیر اطلاعات پروژه ای که قرار است توسعه داده شود را وارد می‌کنیم .

که وارد قسمت مدیریتی می‌شویم طبق تصویر زیر :

 در مرحله بعد با مراجعه به ویژوال استودیو پروژه خود را با ویژوال استودیو ایجاد می‌کنیم و پروژه خود را به Team Foundation Serve مایکروسافت متصل خواهیم کرد . با کلیک بر روی Team از منوی ویژوال استودیو Manage Connections را انتخاب کرده و طبق تصویر زیر اطلاعات در خواستی را وارد می‌کنیم و بر روی Connect کلیک می‌کنیم


در مرحله بعد بر روی Solution پروژه راست کلیک کرده و Add Solution to Source Control را انتخاب میکنیم و با مشاهده پنجره Add Solution to Source Control بر روی ok کلیک کرده و با مراجعه به Solution Explorer پروژه مشاهده می‌کنیم که علامت + سبز رنگ در کنار Item‌های پروژه مشاهد می‌شود و این نشان دهنده این می‌باشد که پروژه ما  هنوز به Team Foundation Server مایکروسافت   منتقل نشده است . و برای انتقال بر روی Solution  پروژه راست کلیلک کرده و ..Check In را انتخاب می‌کنیم و در قسمت Comment می‌توانیم توضیحاتی را اضافه کرده و دوباره بر روی Check کلیک کرده و Item‌های پروژه ما منتقل سرور مایکروسافت می‌شود . 

روش دوم : 

در این روش ما نیاز به Windows Server 2012 R2  و  نرم افزار 2015 Microsoft Team Foundation Server  داریم و مراحل را در این روش طبق مقاله زیر جلو می‌بریم که می‌توانید به مراجعه به لینک زیر به مقاله دسترسی داشته باشید . 

Benday TFS 2015 Install guide v1.0

Team Foundation Server 2015 (TFS2015) Installation Guide

  
نصب و پیکربندی Microsoft Team Foundation Server 2015
مطالب
نحوه ی دسترسی به یک سرور محلی TFS, از طریق اینترنت

در محل کار برای مدیریت سورس پروژه‌هایی که در حال کار بر روی آن‌ها هستیم از TFS استفاده می‌کنیم. به دلیل اینکه عمده‌ی زمان کار ما بر روی پروژه‌ها محدود به وقتی هست که در شرکت حضور داریم، خیلی کم پیش آمده که نیاز به دسترسی به سرور خارج از شبکه‌ی داخلی به وجود بیاید.

اما در چند روز گذشته این نیاز به وجود آمده. خب اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این هست که نیاز به یک Static IP و تعریف یک رکورد NAT در بخش تنظیمات مودم اینترنتی شبکه‌ی داخلی شرکت هست.

تا اینجا درست. اما  Static IP بر روی سرویس ADLS شرکت تعریف نشده است و در هر بار اتصال به اینترنت IP جدید اما Valid به مودم تخصیص داده می‌شود. در یک شبکه‌ی Local می‌توانیم از طریق نام یک کامپیوتر به آن متصل بشویم. اما زمانی که خارج از آن شبکه قرار داشته باشیم انجام این کار مقدور نیست.

زمانی که در Visual Studio از منوی Team>Connect نام کامپیوتر مقصد - که همان سرور سورس کنترل باشد - را وارد می‌کنیم و از طریق کانکشنی که تعریف می‌کنیم به سورس کنترل متصل می‌شویم، این کانکشن بر اساس آدرس سرور Unique خواهد بود.

چنانچه خارج از شبکه‌ی Local بخواهیم از طریق Valid IP به همان سرور متصل بشویم، به دلیل اینکه Connection String جدید که بر اساس Valid IP می‌باشد با Connection String قبلی که بر اساس نام سرور می‌باشد متفاوت است، به همین دلیل ویژوال استودیو دو تعریف مجزا از این دو کانکشن خواهد داشت. بنابراین نمی‌توانیم پروژه‌ی مورد نظر خودمان را با کانکشن جدید، طبق روال گذشته مدیریت نماییم و عملیات Check-In و Check-Out و... را انجام دهیم.

برای رفع این مشکل می‌توانیم از طریق نگاشت نام سرور محلی به Valid IP اقدام نماییم. برای این کار، از مسیر C:\Windows\System32\drivers\etc فایل Hosts را به وسیله‌ی یک ویرایشگر متنی باز می‌کنیم و در انتهای خطوط موجود در فایل عبارت ذیل را وارد می‌نماییم.

VlidIP {TAB} Local_Server_Name 

یعنی ابتدا آدرس آی پی سپس یک بار کلید Tab را فشار می‌دهیم و سپس نام کامپیوتر سرور محلی را درج می‌کنیم.

بعد از این کار، در هر کجایی که نام سرور محلی را وارد نماییم، توسط Rule تعریف شده در فایل مذکور، نام سرور به آی پی مورد نظر نگاشت می‌شود.

_ لازم به ذکر نیست که باید بر روی مودم اینترنتی شبکه‌ی داخلی مورد نظر باید توسط تعریف NAT درخواست هایی که روی پورت خاصی از مودم وارد می‌شوند را به همان شماره‌ی پورت بر روی رایانه‌ی سرور محلی منتقل کرد.

ماخذ

مطالب
Microsoft Test Manager - قسمت دوم

تا اینجا متوجه شدیم که test plan چیست و چگونه ساخته می‌شود و برای نوشتن تست‌ها چه مراحلی را باید طی کنیم. در این مطلب قصد بر این است که آموزش نوشتن تست‌ها با استفاده از MTM را آموزش دهیم. در این آموزش فرض بر این است که شما آشنایی کمی با محیط این ابزار، نیازمندی‌ها و Story ها، اشکالات یا Bug‌ها و Task‌ها دارید.

در MTM سه لایه وجود دارد:

1- Test Plan:  شما در آغاز کار با MTM ابتدا باید Test Plan خود را ایجاد کنید.

2- Test Suite: در هر Test Plan شما می‌توانید چندین Test Suite ایجاد کنید.

3-  Test Case: هر Test Suite از چندین Test Case ترکیب شده است.

برای اولین بار که شما MTM را اجرا می‌کنید باید team project ی را که قرار است برای آن تست بنویسید را انتخاب کنید. می‌توانید در زیر نمایی از MTM و اتصال به team project را مشاهده کنید:

بعد از اینکه پروژه خود را انتخاب کردید، می‌توانید لیستی از طرح‌های تست تان که برای این پروژه ایجاد کرده اید را مشاهده کنید که می‌توانید از این لیست یک طرحی را انتخاب نمایید و یا یک طرح جدید را ایجاد کنید همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید. 

وقتی plan یا طرحی را انتخاب می‌کنید به صفحه testing center وارد می‌شوید که به صورت پیش فرض در کاربرگ plan و بخش contents قرار دارید.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید و در سمت چپ پنجره، plan شما در ریشه قرار دارد و test suite هایی را که ایجاد می‌کنید به عنوان فرزندان plan تان قرار می‌گیرند. در سمت راست test case‌های شما قرار می‌گیرند که با توجه به test suite ی که شما در سمت چپ انتخاب کرده اید test case‌های مربوط به آن در سمت راست قابل مشاهده است. برای ایجاد test suite به plan تان، باید روی plan راست کلیک کرده و گزینه new suite را انتخاب کنید و برای آن عنوانی را وارد می‌کنید. وقتی روی plan راست کلیک می‌کنید پند گزینه وجود دارد که می‌توانید با توجه به کارتان این گزینه‌ها را انتخاب کنید:

1- وقتی new suite را انتخاب می‌کنید یک suite خالی برای شما ایجاد می‌کند.

2- وقتی گزینه new query-based suite را انتخاب می‌کنید این اجازه را به شما می‌دهد که از test case‌های موجود در پروژه خود یک یا چندین مورد تست را انتخاب نمایید که پنجره ای مانند زیر باز می‌شود که می‌توانید با اعمال فیلتر، test case‌های موجود در پروژه را پیدا و یک یا چندین مورد را به suite خود اضافه نمایید.

3- گزینه add requirement to plan این اجازه را به شما می‌دهد تا بتوانید از plan‌های موجود در TFS تان استفاده نمایید. بعد از انتخاب این گزینه پنجره ای مشابه تصویر بالا باز می‌شود که می‌توانید با اعمال فیلتر مورد‌های تست را پیدا کرده و به آن بیافزاید.

4- با انتخاب گزینه copy suite from another plan همانطور که از اسمش پیداست می‌توانید از suite‌های مربوط به plan‌های دیگر کپی برداری کنید.

مطالب
خلاصه اشتراک‌های روز سه شنبه 1390/06/29

مطالب
لینک‌های هفته اول دی

وبلاگ‌ها و سایت‌های ایرانی

امنیت



ASP. Net


طراحی وب

PHP


اس‌کیوال سرور


سی شارپ


عمومی دات نت


مسایل اجتماعی و انسانی برنامه نویسی


کتاب‌های رایگان جدید


متفرقه
  • آهن بجای کروم! (یک برنامه نویس آلمانی قسمت‌هایی از مرورگر کروم را که در جهت جمع آوری اطلاعات برای گوگل بکار می‌رفته، حذف کرده و مرورگر دیگری به نام آهن را ارائه داده است!)

مسیرراه‌ها
ASP.NET MVC
              مطالب
              MVC Scaffolding #3
              شاید کیفیت کدهای تولیدی یا کدهای View حاصل از MVC Scaffolding مورد تائید شما نباشد. در این قسمت به نحوه تغییر و سفارشی سازی این موارد خواهیم پرداخت.

              آشنایی با ساختار اصلی MVC Scaffolding

              پس از نصب MVC Scaffolding از طریق NuGet به پوشه Packages مراجعه نمائید. در اینجا پوشه‌های MvcScaffolding، T4Scaffolding و T4Scaffolding.Core ساختار اصلی این بسته را تشکیل می‌دهند. برای نمونه اگر پوشه T4Scaffolding\tools را باز کنیم، شاهد تعدادی فایل ps1 خواهیم بود که همان فایل‌های پاورشل هستند. مطابق طراحی NuGet، همواره فایلی با نام init.ps1 در ابتدا اجرا خواهد شد. همچنین در  اینجا پوشه‌های T4Scaffolding\tools\EFRepository و T4Scaffolding\tools\EFDbContext نیز قرار دارند که حاوی قالب‌های اولیه کدهای مرتبط با الگوی مخزن و DbContext تولیدی می‌باشند.
              در پوشه MvcScaffolding\tools، ساختار قالب‌های پیش فرض تولید Viewها و کنترلرهای تولیدی قرار دارند. در اینجا به ازای هر مورد، دو نگارش vb و cs قابل مشاهده است.


              سفارشی سازی قالب‌های پیش فرض Viewهای MVC Scaffolding

              برای سفارشی سازی قالب‌های پیش فرض از دستور کلی زیر استفاده می‌شود:
              Scaffold CustomTemplate Name Template
              مانند دستور زیر:
              Scaffold CustomTemplate View Index
              در اینجا View نام یک Scaffolder است و Index نام قالبی در آن.
              اگر دستور فوق را اجرا کنیم، فایل جدیدی به نام CodeTemplates\Scaffolders\MvcScaffolding.RazorView\Index.cs.t4 به پروژه جاری اضافه می‌شود. از این پس کلیه فرامین اجرایی، از نسخه محلی فوق بجای نمونه‌های پیش فرض استفاده خواهند کرد.
              در ادامه قصد داریم اندکی این قالب پیش فرض را جهت اعمال ویژگی DisplayName به هدر جدول تولیدی نمایش اطلاعات Tasks تغییر دهیم. در کلاس Task، خاصیت زمان موعود با ویژگی DisplayName مزین شده است. این نام نمایشی حین تولید فرم‌های ثبت و ویرایش اطلاعات بکار گرفته می‌شود، اما در زمان تولید جدول اطلاعات ثبت شده، به هدر جدول اعمال نمی‌گردد.
              [DisplayName("Due Date")]
              public DateTime? DueDate { set; get; }
              برای تغییر و بهبود این مساله، فایل Index.cs.t4 را که پیشتر به پروژه اضافه کردیم باز کنید. کلاس ModelProperty را یافته و خاصیت جدید DisplayName را به آن اضافه کنید:
              // Describes the information about a property on the model
              class ModelProperty {
                  public string Name { get; set; }
                  public string DisplayName { get; set; }
                  public string ValueExpression { get; set; }
                  public EnvDTE.CodeTypeRef Type { get; set; }
                  public bool IsPrimaryKey { get; set; }
                  public bool IsForeignKey { get; set; }
                  public bool IsReadOnly { get; set; }
              }
              در حالت پیش فرض فقط از خاصیت Name برای تولید هدر جدول در ابتدای فایل t4 در حال ویرایش استفاده می‌شود. در پایان فایل t4 جاری، متد زیر را اضافه کنید:
              static string GetDisplayName(EnvDTE.CodeProperty prop)
              {
                var displayAttr = prop.Attributes.OfType<EnvDTE80.CodeAttribute2>().Where(x => x.FullName == typeof(System.ComponentModel.DisplayNameAttribute).FullName).FirstOrDefault();
                if(displayAttr == null)
                {
                  return prop.Name;
                }
                return displayAttr.Value.Replace("\"","");
              }
              در اینجا بررسی می‌شود که آیا ویژگی DisplayNameAttribute بر روی خاصیت در حال بررسی وجود دارد یا خیر. اگر خیر از نام خاصیت استفاده خواهد شد و اگر بلی، مقدار ویژگی نام نمایشی استخراج شده و بازگشت داده می‌شود.
              اکنون برای اعمال متد GetDisplayName، متد GetEligibleProperties را یافته و به نحو زیر تغییر دهید:
              results.Add(new ModelProperty {
              Name = prop.Name,
              DisplayName = GetDisplayName(prop), 
              ValueExpression = "Model." + prop.Name,
              Type = prop.Type,
              IsPrimaryKey = Model.PrimaryKeyName == prop.Name,
              IsForeignKey = ParentRelations.Any(x => x.RelationProperty == prop),
              IsReadOnly = !prop.IsWriteable()
              });
              در اینجا خاصیت DisplayName به لیست خروجی اضافه شده است.
              اکنون قسمت هدر جدول تولیدی را در ابتدای فایل t4 یافته و به نحو زیر تغییر می‌دهیم تا از DisplayName استفاده کند:
              <#
              List<ModelProperty> properties = GetModelProperties(Model.ViewDataType, true);
              foreach (ModelProperty property in properties) {
                  if (!property.IsPrimaryKey && !property.IsForeignKey) {
              #>
                      <th>
                          <#= property.DisplayName #>
                      </th>
              <#
                  }
              }
              #>
              در ادامه برای آزمایش تغییرات فوق، دستور ذیل را صادر می‌کنیم:
              PM> Scaffold Controller -ModelType Task -ControllerName TasksController -DbContextType TasksDbContext -Repository -Force
              پس از اجرای دستور، به فایل Views\Tasks\Index.cshtml مراجعه نمائید. اینبار هدر خودکار تولیدی از Due Date بجای DueDate استفاده کرده است.


              سفارشی سازی قالب‌های پیش فرض کنترلرهای MVC Scaffolding

              در ادامه قصد داریم کدهای الگوی مخزن تهیه شده را اندکی تغییر دهیم. برای مثال با توجه به اینکه از تزریق وابستگی‌ها استفاده خواهیم کرد، نیازی به سازنده اولیه پیش فرض کنترلر که در بالای آن ذکر شده «در صورت استفاده از یک DI این مورد را حذف کنید»، نداریم. برای این منظور دستور زیر را اجرا کنید:
               PM> Scaffold CustomTemplate Controller ControllerWithRepository
              در اینجا قصد ویرایش قالب پیش فرض کنترلرهای تشکیل شده با استفاده از الگوی مخزن را داریم. نام ControllerWithRepository از فایل ControllerWithRepository.cs.t4 موجود در پوشه packages\MvcScaffolding\tools\Controller گرفته شده است.
              به این ترتیب فایل جدید CodeTemplates\Scaffolders\MvcScaffolding.Controller\ControllerWithRepository.cs.t4 به پروژه جاری اضافه خواهد شد. در این فایل چند سطر ذیل را یافته و سپس حذف کنید:
              // If you are using Dependency Injection, you can delete the following constructor
                      public <#= Model.ControllerName #>() : this(<#= String.Join(", ", Repositories.Values.Select(x => "new " + x.RepositoryTypeName + "()")) #>)
                      {
                      }
              برای آزمایش آن دستور زیر را صادر نمائید:
              PM> Scaffold Controller -ModelType Task -ControllerName TasksController -DbContextType TasksDbContext -Repository -Force -ForceMode ControllerOnly
              چون تنها قصد تغییر کنترلر را داریم از پارامتر ForceMode با مقدار ControllerOnly استفاده شده است.
              یا اگر نیاز به تغییر کدهای الگوی مخزن مورد استفاده است می‌توان از دستور ذیل استفاده کرد:
               Scaffold CustomScaffolder EFRepository
              به این ترتیب فایل جدید CodeTemplates\Scaffolders\EFRepository\EFRepositoryTemplate.cs.t4 جهت ویرایش به پروژه جاری اضافه خواهد شد.
              لیست Scaffolder‌های مهیا با دستور Get-Scaffolder قابل مشاهده است.