امکان تعریف alias، قابلیت جدیدی نیست!
در نگارشهای پیشین زبان #C نیز میتوان برای نوعهای نامدار داتنت، alias/«نام مستعار» تعریف کرد؛ برای مثال:
using MyConsole = System.Console; MyConsole.WriteLine("Test console");
بنابراین دو حالت تعریف Namespace alias برای کوتاه سازی فضاهای نام طولانی و یا تعریف Type alias برای معرفی یک نام مستعار جدید برای نوعی مشخص، میسر است:
// Namespace alias using SuperJSON = System.Text.Json; var document = SuperJSON.JsonSerializer.Serialize("{}"); // Type alias using SuperJSON = System.Text.Json.JsonSerializer; var document = SuperJSON.Serialize("{}");
تنها کارکرد نامهای مستعار، کوتاه و زیبا سازی نامهای طولانی نیستند. برای مثال گاهی از اوقات ممکن است که بین نام نوعهای موجود در usingهای جاری، تداخل حاصل شود و برنامه کامپایل نشود. برای مثال فرض کنید که دو using زیر را تعریف کردهاید:
using UnityEngine; using System; Random rnd = new Random();
var rnd = new System.Random();
using Random = System.Random;
امکان تعریف alias برای هر نوعی در C# 12.0
محدودیت امکان تعریف alias برای نوعهای نامدار داتنت در C# 12.0 برطرف شده و اکنون میتوان برای انواع و اقسام نوعها مانند آرایهها، tuples و غیره نیز alias تعریف کرد:
using Ints = int[]; using DatabaseInt = int?; using OptionalFloat = float?; using Grade= decimal; using Point3D = (int, int, int); using Person = (string name, int age, string country); using unsafe P = char*; using Matrix = int[][]; Matrix aMatrix = [[1, 2, 3], [4, 5, 6], [7, 8, 9]];
یک نکته: امکان تعریف alias برای nullable reverence types وجود ندارد.
بررسی یک مثال C# 12.0
در اینجا محتویات یک فایل Program.cs یک برنامهی کنسول داتنت 8 را مشاهده میکنید:
using MyConsole = System.Console; using Person = (string name, int age, string country); Person person = new("User 1", 33, "Iran"); Console.WriteLine(person); PrintPerson(person); MyConsole.WriteLine("Test console"); static void PrintPerson(Person person) { MyConsole.WriteLine($"{person.name}, {person.age}, {person.country}"); }
(User 1, 33, Iran) User 1, 33, Iran Test console
چه زمانی بهتر است از قابلیت تعریف نامهای مستعار نوعها و یا فضاهای نام استفاده شود؟
اگر یک نام طولانی را بتوان به این صورت خلاصه کرد، مفید هستند؛ برای مثال ساده سازی تعریف یک لیست طولانی به صورت زیر:
using Companies = System.Collections.Generic.List<Company>; Companies GetCompanies() { // logic here } class Company { public string Name; public int Id; }
using EventHandlers = System.Collections.Generic.IEnumerable<System.Func<System.Threading.Tasks.Task>>;
و یا اگر بتوانند رفع تداخلی را حاصل کنند، بکارگیری آنها ضروری است (مانند مثال شیء Random ابتدای بحث) و یا اگر بتوانند از تکرار تعریف یک tuple جلوگیری کنند، ذکر آنها یک refactoring مثبت بهشمار میرود؛ مانند مثال زیر که در آن از تعریف نوع tuple ای، دوبار استفاده شدهاست:
using Country = (string Abbreviation, string Name); Country GetCountry(string abbreviation) { // Logic here } List<Country> GetCountries() { // Logic here }
using Ints = int[]; using DatabaseInt = int?; using OptionalFloat = float?;
میدان دید نامهای مستعار
به صورت پیشفرض، تمام نامهای مستعار تنها در داخل همان فایلی که تعریف شدهاند، قابل استفاده میباشند. از زمان C# 10.0 ، میتوان پیش از واژهی کلیدی using از واژهی کلیدی global نیز استفاده کرد تا تعریف آنها فقط در پروژهی جاری به صورت سراسری قابل دسترسی شود.
به همین جهت اگر نوعی قرار است در سایر پروژهها استفاده شود، بهتر است از global using استفاده نشده و از همان روشهای متداول تعریف records و یا classes استفاده شود.
Parallel.For & Parallel.ForEach
var nums = Enumerable.Range( 0, 1000000 ).ToArray(); long total = 0; // Use type parameter to make subtotal a long, not an int Parallel.For< long >( 0, nums.Length, () => 0, ( j, loop, subtotal ) => { subtotal += nums[j]; return subtotal; }, x => Interlocked.Add( ref total, x ) ); Console.WriteLine( "The total is {0:N0}", total );
var nums = Enumerable.Range( 0, 1000000 ).ToArray(); long total = 0; Parallel.ForEach< int, long >( nums, // source collection () => 0, // method to initialize the local variable ( j, loop, subtotal ) => // method invoked by the loop on each iteration { subtotal += j; //modify local variable return subtotal; // value to be passed to next iteration }, // Method to be executed when each partition has completed. // finalResult is the final value of subtotal for a particular partition. finalResult => Interlocked.Add( ref total, finalResult ) ); Console.WriteLine( "The total from Parallel.ForEach is {0:N0}", total );
IsInfinity
Console.WriteLine("IsInfinity(3.0 / 0) == {0}.", double.IsInfinity(3.0 / 0) ? "true" : "false");
dynamic Type
با استفاده از نوع dynamic می توان عملیات چک کردن نوع در زمان کامپایل را پشت سر گذاشت و در عوض این عملیات را به زمان اجرا، موکول داد.
نکته: نوع dynamic همانند نوع object در بسیاری از شرایط، یکسان رفتار میکند. اگرچه عملیاتهایی که شامل عبارتهایی از نوع dynamic هستند، یا نوع آن توسط کامپایلر بررسی میشوند و یا پذیرفته نمیشوند. کامپایلر اطلاعات مربوط به یک پردازش (روند) را یکجا بسته بندی میکند و این اطلاعات را بعداً در زمان اجرا ارزیابی میکند. به عنوان بخشی از این پردازش، متغیرهایی از نوع dynamic به متغیرهایی از نوع object کامپایل میشوند. بنابراین نوع dynamic فقط در زمان کامپایل وجود دارند (نه در زمان اجرا).
var i = 20; dynamic dynamicVariable = i; Console.WriteLine( dynamicVariable ); var stringVariable = "Example string."; dynamicVariable = stringVariable; Console.WriteLine( dynamicVariable ); var dateTimeVariable = DateTime.Today; dynamicVariable = dateTimeVariable; Console.WriteLine( dynamicVariable ); // The expression returns true unless dynamicVariable has the value null. if ( dynamicVariable is dynamic ) Console.WriteLine( "dynamicVariable variable is dynamic" ); // dynamic and the as operator. dynamicVariable = i as dynamic; // throw RuntimeBinderException if the associated object doesn't have the specified method. // The code is still compiling successfully. Console.WriteLine( dynamicVariable.ToNow1 );
همانطور که در مثال بالا مشاهده میکنید، شما میتوانید متغیرهایی از نوعهای مختلف را به یک شی از نوع dynamic اختصاص دهید. همچنین میتوانید برای بررسی یک متغیر که از نوع dynamic است یا خیر، از عملگر is استفاده کنید. اگر یک خصوصیت را که وجود ندارد، درخواست کنید (خط آخر مثال بالا)، خطای RuntimeBinderException پرتاب میشود.
ExpandoObject
dynamic sampleObject = new ExpandoObject(); sampleObject.FirstName = "Vahid"; sampleObject.LastName = "Mohammad Taheri"; sampleObject.Age = "28"; sampleObject.TestRemoveProperty = DateTime.Now; sampleObject.AsString = new Action( () => Console.WriteLine( "{0} {1} is {2} years old.", sampleObject.FirstName, sampleObject.LastName, sampleObject.Age ) ); sampleObject.AsString();
( (IDictionary< String, Object >)sampleObject ).Remove( "TestRemoveProperty" );
امکانات بیشتر و بهینه تر برای EF
این ابزار در نسخه رایگان شامل قابلیتهای batch، کش، بهینه سازی و ... میباشد.
EF Include
var orders = ctx.Orders .Where(x => x.OrderId == myOrderID) // 1 orders, 20 columns .Include(x => x.Items) // 20 items, 10 columns .Include(x => x.DeliveredItems) // 10 items, 10 columns .ToList(); // return 20 + 10 = 30 rows // return 20 + 10 + 10 = 40 columns // total: 30 rows * 40 columns = 1200 cells transferred
EF+ IncludeOptimized
// SELECT * FROM Order WHERE.... // SELECT * FROM OrderItem WHERE EXISTS (/* previous query */) AND ... // SELECT * FROM DeliveryItems WHERE EXISTS (/* previous query */) AND ... var orders = ctx.Orders .Where(x => x.OrderId == myOrderID) // 1 orders, 20 columns .IncludeOptimized(x => x.Items) // 20 items, 10 columns .IncludeOptimized(x => x.DeliveredItems) // 10 items, 10 columns .ToList(); // return 1 row * 20 columns = 20 cells // return 20 rows * 10 columns = 200 cells // return 10 rows * 10 columns = 100 cells // total: 20 + 200 + 100 = 320 cells transferred
کلاس ساده زیر را در نظر بگیرید:
using System.Collections.Generic;
namespace testWinForms87
{
class CDbgDisplay
{
public struct Person
{
public string Name;
public int Id;
}
public static List<Person> GetData()
{
List<Person> data = new List<Person>();
for (int i = 0; i < 40; i++)
data.Add(new Person { Name = "P" + i, Id = i });
return data;
}
}
}
همانطور که مشاهده میکنید، خروجی پیش فرض آنچنان دلپذیر نیست. به ازای هر کدام از 40 موردی که در این لیست قرار دارد، یکبار باید آن آیتم مورد نظر را انتخاب کرد، بر روی علامت + کنار آن کلیک نمود و سپس محتوای آنرا مشاهده کرد.
برای سفارشی سازی خروجی دیباگر ویژوال استودیو میتوان از ویژگی DebuggerDisplay استفاده کرد. سطر زیر را به بالای ساختار person اضافه کنید:
[DebuggerDisplay("Name:{Name},Id={Id}")]
اکنون یکبار دیگر بر روی data یک break point قرار داده و نتیجه را ملاحظه نمائید (شکل زیر):
بهتر شد؛ نه؟!
در اینجا یک رشته را با محتوای فیلدهای ساختار Person ایجاد کردیم و سپس خروجی پیش فرض دیباگر VS.Net را با آن جایگزین نمودیم. ویژوال استودیو محتوای عبارت داخل {} را با مقدار آن فیلد جایگزین خواهد کرد.
انجام اعمال ریاضی بر روی Generics
پردازش در زمان اجرای آرگومانهای جنریک این مزیت را به همراه دارد که بتوانید بدون نیاز به الحاق سورس آرگومانهای مورد استفاده (چون برخلاف C++ templates، ریز اطلاعات آنها کامپایل نمیشوند)، کتابخانهای را برای عموم منتشر کنید.
نوع شمارشی، یک نوع صحیح است و شامل لیستی از ثوابت میباشد که توسط برنامه نویس مشخص میگردد . انواع شمارشی برای تولید کد خودمستند به کار میروند یعنی کدی که به راحتی قابل درک باشد و نیاز به توضیحات اضافه نداشته باشد. زیرا به راحتی توسط نام ، نوع کاربرد و محدوده مقادیرشان قابل درک میباشند . مقادیر نوع شمارشی منحصربه فرد میباشند (unique) و شامل مقادیر تکراری نمیباشند در غیر این صورت کامپایلر خطای مربوطه را هشدار میدهد . نحوه تعریف نوع شمارشی :
enum typename{enumerator-list}
enum Day{SAT,SUN,MON,TUE,WED,THU,FRI}
Day day1,day2; day1 = SAT; day2 = SUN;
enum Day{SAT=1,SUN=2,MON=4,TUE=8,WED=16,THU=32,FRI=64}
enum Day{SAT=1,SUN,MON,TUE,WED,THU,FRI}
میتوان به شمارشگرها مقادیر یکسانی نسبت داد
enum Answer{NO=0,FALSE=0,YES=1,TRUE=1,OK=1}
enum Answer{NO=0,FALSE=0,YES=1,YES=2,OK=1}
1- enum سبب میشود که شما مقادیر مجاز و قابل انتظار را به متغیرهایتان نسبت دهید .
2- enum اجازه میدهد با استفاده از نام به مقدار دستیابی پیدا کنید پس کدهایتان خواناتر میشود .
3- با استفاده از enum تایپ کدهایتان سریع میشود زیرا IntelliSense در مورد انتخاب گزینه مناسب شما را یاری میدهد .
چند تعریف از enum :
enum Color{RED,GREEN,BLUE,BLACK,ORANGE} enum Time{SECOND,MINUTE,HOUR} enum Date{DAY,MONTH,YEAR} enum Language{C,DELPHI,JAVA,PERL} enum Gender{MALE,FEMALE}
اما تغییراتی که در c++11 اعمال شده : Type-Safe Enumerations
فرض کنید دو enum تعریف کرده اید و به شکل زیر میباشد
enum Suit {Clubs, Diamonds, Hearts, Spades}; enum Jewels {Diamonds, Emeralds, Opals, Rubies, Sapphires};
برای تعریف جدیدی که در c++11 داده شده کلمه کلیدی class بعد از کلمه enum مورد استفاده قرار میگیرد . به طور مثال تعریف دو enum پیشین که با خطا مواجه میشد بصورت زیر تعریف میشود و از کامپایلر خطایی دریافت نمیکنیم .
enum class Suit {Clubs, Diamonds, Hearts, Spades}; enum class Jewels {Diamonds, Emeralds, Opals, Rubies, Sapphires};
enum Suit {Clubs, Diamonds, Hearts, Spades}; Suit var1 = Clubs; int var2= Clubs;
enum class Jewels {Diamonds, Emeralds, Opals, Rubies, Sapphires}; Jewels typeJewel = Jewels::Emeralds; int suitValue = static_cast<int>(typeJewel);
یک مثال کلی و جامعتر :
// Demonstrating type-safe and non-type-safe enumerations #include <iostream> using std::cout; using std::endl; // You can define enumerations at global scope //enum Jewels {Diamonds, Emeralds, Rubies}; // Uncomment this for an error enum Suit : long {Clubs, Diamonds, Hearts, Spades}; int main() { // Using the old enumeration type... Suit suit = Clubs; // You can use enumerator names directly Suit another = Suit::Diamonds; // or you can qualify them // Automatic conversion from enumeration type to integer cout << "suit value: " << suit << endl; cout << "Add 10 to another: " << another + 10 << endl; // Using type-safe enumerations... enum class Color : char {Red, Orange, Yellow, Green, Blue, Indigo, Violet}; Color skyColor(Color::Blue); // You must qualify enumerator names // Color grassColor(Green); // Uncomment for an error // No auto conversion to numeric type cout << endl << "Sky color value: "<< static_cast<long>(skyColor) << endl; //cout << skyColor + 10L << endl; // Uncomment for an error cout << "Incremented sky color: " << static_cast<long>(skyColor) + 10L // OK with explicit cast << endl; return 0; }
public class Person { public int Id { get; set; } public string Name { get; set; } public int Age { get; set; } }
public class PeopleRepository { private List<Person> _people; public PeopleRepository() { _people = new List<Person> { new Person{ Id=1,Age=28,Name="Uthman"}, new Person{ Id=2,Age=27,Name="Vahid"}, new Person{ Id=3,Age=26,Name="Hadi"}, new Person{ Id=4,Age=25,Name="Saman"}, new Person{ Id=5,Age=20,Name="Sirwan"}, }; } public List<Person> GetAll() { return _people; } }
[Route("api/people")] public class PeopleController : Controller { PeopleRepository _repository; public PeopleController() { _repository = new PeopleRepository(); } [HttpGet("")] public IActionResult Get() { return Ok(_repository.GetAll()); } [HttpGet("{id:int}")] public IActionResult Get(int id) { return Ok(_repository.GetAll().FirstOrDefault(p => p.Id == id)); } [HttpPost] public IActionResult Post([FromBody]Person person) { return Ok(person); } [HttpPut("{id:int}")] public IActionResult Put(int id,[FromBody] Person person) { if (id != person.Id) return BadRequest(); return Ok(person); } [HttpDelete("{id:int}")] public IActionResult Delete(int id) { return Ok(); } [HttpPost("avatar")] public IActionResult Post(IFormFile file) { return Ok(); } }
GET http://localhost:59416/api/people
تا به اینجا توانستیم فقط با نوشتن آدرس API مورد نظر، آن را فراخوانی کنیم.
برای ارسال پارامترهایی در هدر درخواست فقط کافیست دقیقا در خط پایین آدرس، به صورت field-name:field-value، هر پارامتری را که میخواهید، به همراه درخواست ارسال کنید. برای نمونه برای API لیست افراد که در بالا تست کردیم، میتوانیم هدر را به صورت زیر تنظیم نماییم :
GET http://localhost:59416/api/people Content-Type: application/json
اجرای درخواست GET برای دریافت یک شخص خاص
GET http://localhost:59416/api/people/1
خروجی آن به صورت زیر میباشد
درخواست POST برای درج کاربر جدید:
POST http://localhost:59416/api/people content-type: application/json { "id": 10, "name": "ali", "age":37 }
بعد از هدرهای درخواست، یک خط خالی ایجاد کنید و پایینتر از خط خالی، میتوانید مقادیر body درخواست را وارد نمایید.
درخواست PUT برای آپدیت یک شخص :
PUT http://localhost:59416/api/people/3 content-type: application/json { "id": 3, "name": "ali", "age":37 }
درخواست DELETE برای حذف شخص:
DELETE http://localhost:59416/api/people/3 content-type: application/application/json
ارسال توکن اعتبارسنجی :
در صورتی که یک API نیاز به اعتبار سنجی دارد و باید توکن را به همراه درخواستی ارسال نمایید، میتوانید در هدر درخواست، همانند زیر، توکن را ارسال نمایید
GET http://localhost:59416/api/people content-type: application/json Authorization: Bearer token
آپلود فایل:
یکی از API هایی که در مثال ابتدای مقاله داشتیم، مربوط به آپلود فایل آواتار هست که از ورودی، یک IFormFile را به عنوان ورودی دریافت میکند. برای آپلود فایل به کمک افزونه Rest Client میتوانیم به صورت زیر فایل را ارسال نماییم
POST http://localhost:59416/api/people/avatar Content-Type: multipart/form-data; boundary=----MyBoundary ------MyBoundary Content-Disposition: form-data; name="file";filename="Studio" content-type: image/png < C:\Users\rahimi\Downloads\Studio.png ------MyBoundary--
قبل از آدرس فایل، وجود > ضروری میباشد.
فعال سازی دکمه Send Request به ازای هر آدرس:
اگر در یک فایل، چند آدرس را همانند عکس زیر داشته باشید، فقط یک دکمهی Send Request وجود خواهد داشت که کلیک بر روی آن منجر به فراخوانی اولین url میشود.
برای داشتن یک دکمه Send Request به ازای هر API، باید بین هر کدام از API ها، حداقل سه تا # قرار دهید.
### Get All People GET http://localhost:59416/api/people content-type: application/json ### Get Person GET http://localhost:59416/api/people/1 ### Create POST http://localhost:59416/api/people content-type: application/json { "id": 10, "name": "ali", "age":37 } ### Edit person PUT http://localhost:59416/api/people/3 content-type: application/json { "id": 3, "name": "ali", "age":37 } ### Delete person DELETE http://localhost:59416/api/people/3 content-type: application/application/json ### Upload Avatar POST http://localhost:59416/api/people/avatar Content-Type: multipart/form-data; boundary=----MyBoundary ------MyBoundary Content-Disposition: form-data; name="file";filename="Studio" content-type: image/png < C:\Users\rahimi\Downloads\Studio.png ------MyBoundary--
افزونهی Rest Client، فراتر از توضیحات این مقاله میباشد. در صورت علاقه و برای مطالعه بیشتر در مورد آن، میتوانید به لینک صفحه افزونه مراجعه نمایید.
در مورد به روزآوری firmware هم بهتر هست که کاربرها اصلا این کار رو نکنن یا بعد از تحقیق در مورد آپدیت جدید تصمیم بگیرن. چون بسیاری از دستگاهها به خصوص سامسونگ که خودم پلیر BD-d5900 رو دارم بعد از به روز آوری دچار مشکل میشن که این مشکل ویژگی cinavia هست که باعث میشه دستگاه بعضی از فیلمها که شامل این فناوری هستن رو تشخیص بده که کپی هستند. بدین صورت که بعد از 15 تا 20 دقیقه از تماشای فیلم صدا قطع میشه و یک پیام روی صفحه نمایش داده میشه.
به غیر از اون سامسونگ در آپدیتها جدیدش روشهای مقابله با sammy Go و روت کردن دستگاه رو هم گنجانده که از نصب اون جلوگیری کنه
کلا هیچ خیری در آپدیت این نوع دستگاه وجود نداره، ما هم به امید خواندن بهتر بعضی از کدکها آپدیت کردیم ولی تنها چیزی که گیرمان آمد همین بود و آخرین آپدیتش هم همین بود. حالا یه فکری هم باید برای حل این مشکل کرد حالا با داونگرید یا تغییرکد منطقه.
Contact me
چاپ کتاب خیلی سادهتر از آنی است که میشود تصور کرد.
کتاب رو تهیه میکنید به صورت یک فایل word و به همراه یک متن برای پشت جلد و تصویر روی جلد و غیره به ناشر میدهید (البته ناشر هر تصویری رو که دوست داشت روی جلد میزند!). همان روز با شما قرار داد میبندند و همین! (یکبار خودشان غلط یابی میکنند (منظور اضافه کردن غلط به کار شما است!) و نهایتا یکبار متن نهایی رو میخونید و امضاء میکنید)
ولی متاسفانه به عنوان یک کار نمیشود به آن نگاه کرد و مدتی است که دیگر آنرا دنبال نمیکنم به دلایل زیر:
10 درصد پشت جلد را به شما خواهند داد. مثلا برای 6 ماه زحمت شما جهت تهیه یک کتاب میشود 400 تا 500 هزارتومان. حالا شما حاضرید 6 ماه سر کار بروید و این مقدار دریافت کنید؟! جالب اینجا است که به پخش کننده 40 درصد میدهند! (عمق فاجعه تا کجاست ...!)
ضمنا پرداخت آن هم اقساطی است و از 6 ماه بعد از انتشار کتاب شروع میشود. کتابی رو که الان تحویل بدید احتمالا 6 تا 9 ماه دیگر چاپ میشود.
بنابراین اصلا از لحاظ مالی مقرون به صرفه نیست مگر اینکه ابعاد معنوی کار برای شما مهم باشد.