مطالب
C# 12.0 - Using aliases for any type
دات‌نت 8 به همراه بهبودهای قابل ملاحظه‌ای در کارآیی برنامه‌های دات‌نتی است و در این بین تعدادی قابلیت جدید را نیز به زبان سی‌شارپ اضافه کرده‌است. در این مطلب ویژگی جدید «Alias any type» آن‌را بررسی می‌کنیم. پیشنیاز کار با این قابلیت تنها نصب SDK دات‌نت 8 است.


امکان تعریف alias، قابلیت جدیدی نیست!

در نگارش‌های پیشین زبان #C نیز می‌توان برای نوع‌های نام‌دار دات‌نت، alias/«نام مستعار» تعریف کرد؛ برای مثال:
using MyConsole = System.Console;

MyConsole.WriteLine("Test console");
Aliasها در قسمت using تعاریف یک کلاس معرفی می‌شوند و یکی از اهدف آن‌ها، کوتاه کردن تعاریف فضاهای نام طولانی است و یا رفع تداخل‌ها؛ همچنین تنها به Named types، محدود هستند و Named types فقط شامل این موارد می‌شوند: classes ،delegates ،interfaces ،records و structs

بنابراین دو حالت تعریف Namespace alias برای کوتاه سازی فضاهای نام طولانی و یا تعریف Type alias برای معرفی یک نام مستعار جدید برای نوعی مشخص، میسر است:
// Namespace alias
using SuperJSON = System.Text.Json;
var document = SuperJSON.JsonSerializer.Serialize("{}");

// Type alias
using SuperJSON = System.Text.Json.JsonSerializer;
var document = SuperJSON.Serialize("{}");

تنها کارکرد نام‌های مستعار، کوتاه و زیبا سازی نام‌های طولانی نیستند. برای مثال گاهی از اوقات ممکن است که بین نام نوع‌های موجود در usingهای جاری، تداخل حاصل شود و برنامه کامپایل نشود. برای مثال فرض کنید که دو using زیر را تعریف کرده‌اید:
using UnityEngine;
using System;

Random rnd = new Random();
کامپایل این برنامه میسر نیست. چون هر دو نوع System.Random و UnityEngine.Random پیشتر تعریف شده‌اند و در اینجا دقیقا مشخص نیست که تامین کننده‌ی شیء Random، کدام فضای نام است. در این حالت می‌توان برای مثال در حین نمونه سازی، فضای نام را صراحتا ذکر کرد:
var rnd = new System.Random();
و یا می‌توان برای آن نام مستعاری نیز تعریف کرد:
using Random = System.Random;
در این حالت دیگر تداخلی وجود نداشته و کامپایلر دقیقا می‌داند که تامین کننده‌ی Random، کدام کتابخانه و کدام فضای نام است.


امکان تعریف alias برای هر نوعی در C# 12.0

محدودیت امکان تعریف alias برای نوع‌های نام‌دار دات‌نت در C# 12.0 برطرف شده و اکنون می‌توان برای انواع و اقسام نوع‌ها مانند آرایه‌ها، tuples و غیره نیز alias تعریف کرد:
using Ints = int[];
using DatabaseInt = int?;
using OptionalFloat = float?;
using Grade= decimal;
using Point3D = (int, int, int);
using Person = (string name, int age, string country);
using unsafe P = char*;
using Matrix = int[][];

Matrix aMatrix = [[1, 2, 3], [4, 5, 6], [7, 8, 9]];
در اینجا امکان تعریف alias را برای آرایه‌ها، nullable value types، نوع‌های توکار، tupleها و حتی نوع‌های unsafe، مشاهده می‌کنید.
یک نکته: امکان تعریف alias برای nullable reverence types وجود ندارد.


بررسی یک مثال C# 12.0

در اینجا محتویات یک فایل Program.cs یک برنامه‌ی کنسول دات‌نت 8 را مشاهده می‌کنید:
using MyConsole = System.Console;
using Person = (string name, int age, string country);

Person person = new("User 1", 33, "Iran");
Console.WriteLine(person);
PrintPerson(person);

MyConsole.WriteLine("Test console");

static void PrintPerson(Person person)
{
   MyConsole.WriteLine($"{person.name}, {person.age}, {person.country}");
}
در این مثال برای یک نوع tuple سفارشی، یک alias به نام Person تعریف شده و سپس از آن برای نمونه سازی یک شیء جدید و یا ارسال آن به عنوان یک پارامتر متد، استفاده شده‌است. خروجی برنامه‌ی فوق به صورت زیر است:
(User 1, 33, Iran)
User 1, 33, Iran
Test console


چه زمانی بهتر است از قابلیت تعریف نام‌های مستعار نوع‌ها و یا فضاهای نام استفاده شود؟

اگر یک نام طولانی را بتوان به این صورت خلاصه کرد، مفید هستند؛ برای مثال ساده سازی تعریف یک لیست طولانی به صورت زیر:
using Companies = System.Collections.Generic.List<Company>;

Companies GetCompanies()
{
   // logic here
}

class Company
{
   public string Name;
   public int Id;
}
و مثالی دیگر در این زمینه، کوتاه سازی تعاریف متداول جنریک طولانی است:
using EventHandlers = System.Collections.Generic.IEnumerable<System.Func<System.Threading.Tasks.Task>>;

 و یا اگر بتوانند رفع تداخلی را حاصل کنند، بکارگیری آن‌ها ضروری است (مانند مثال شیء Random ابتدای بحث) و یا اگر بتوانند از تکرار تعریف یک tuple جلوگیری کنند، ذکر آن‌ها یک refactoring مثبت به‌شمار می‌رود؛ مانند مثال زیر که در آن از تعریف نوع tuple ای، دوبار استفاده شده‌است:
using Country = (string Abbreviation, string Name);

Country GetCountry(string abbreviation)
{
   // Logic here
}

List<Country> GetCountries()
{
   // Logic here
}
 اما ... آیا واقعا تعاریفی مانند ذیل، مفید یا ضروری هستند؟
using Ints = int[];
using DatabaseInt = int?;
using OptionalFloat = float?;
اینجا فقط قطعه کدی اضافی را که بیشتر سبب سردرگمی و بالا بردن درجه‌ی پیچیدگی برنامه می‌شود، تولید کرده‌ایم. خوانایی و سادگی درک برنامه در این حالت کاهش پیدا می‌کند.


میدان دید نام‌های مستعار

به صورت پیش‌فرض، تمام نام‌های مستعار تنها در داخل همان فایلی که تعریف شده‌اند، قابل استفاده می‌باشند. از زمان C# 10.0 ، می‌توان پیش از واژه‌ی کلیدی using از واژه‌ی کلیدی global نیز استفاده کرد تا تعریف آن‌ها فقط در پروژه‌ی جاری به صورت سراسری قابل دسترسی شود.
به همین جهت اگر نوعی قرار است در سایر پروژه‌ها استفاده شود، بهتر است از global using استفاده نشده و از همان روش‌های متداول تعریف records و یا classes استفاده شود.
مطالب
ویژگی های کمتر استفاده شده در NET. - بخش چهارم

Parallel.For & Parallel.ForEach

Parallel.For – اجرای یک حلقه for که در آن عملیات تکرار  ممکن است به صورت موازی انجام شود.
var nums = Enumerable.Range( 0, 1000000 ).ToArray();
long total = 0;

// Use type parameter to make subtotal a long, not an int
Parallel.For< long >( 0, nums.Length, () => 0,
                      ( j, loop, subtotal ) =>
                      {
                          subtotal += nums[j];
                          return subtotal;
                      },
                      x => Interlocked.Add( ref total, x ) );
Console.WriteLine( "The total is {0:N0}", total ); 
Interlocked.Add با استفاده از این متد می‌توان دو عدد صحیح را با هم جمع کرد (به صورت thread safe) و نتیجه را در عدد اول ذخیره کرد.
Parallel.ForEach – اجرای یک حلقه foreach که در آن عملیات تکرار ممکن است به صورت موازی انجام شود.
var nums = Enumerable.Range( 0, 1000000 ).ToArray();
long total = 0;
Parallel.ForEach< int, long >( nums, // source collection
                               () => 0, // method to initialize the local variable
                               ( j, loop, subtotal ) => // method invoked by the loop on each iteration
                               {
                                   subtotal += j; //modify local variable
                                   return subtotal; // value to be passed to next iteration
                               },

                               // Method to be executed when each partition has completed.
                               // finalResult is the final value of subtotal for a particular partition.
                               finalResult => Interlocked.Add( ref total, finalResult ) );
Console.WriteLine( "The total from Parallel.ForEach is {0:N0}", total );


IsInfinity

تابع  IsInfinity  جهت ارزیابی یک مقدار اعشاری که به سمت مثبت یا منفی بی نهایت می‌باشد، استفاده می‌شود.
Console.WriteLine("IsInfinity(3.0 / 0) == {0}.", double.IsInfinity(3.0 / 0) ? "true" : "false");
مقدار خروجی مثال بالا true می‌باشد.

dynamic Type

با استفاده از نوع dynamic می توان عملیات چک کردن نوع در زمان کامپایل را پشت سر گذاشت و در عوض این عملیات را به زمان اجرا، موکول داد.

نکته: نوع dynamic همانند نوع object در بسیاری از شرایط، یکسان رفتار می‌کند. اگرچه عملیات‌هایی که شامل عبارت‌هایی از نوع dynamic هستند، یا نوع آن توسط کامپایلر بررسی می‌شوند و یا پذیرفته نمی‌شوند. کامپایلر اطلاعات مربوط به یک پردازش (روند) را یکجا بسته بندی می‌کند و این اطلاعات را بعداً در زمان اجرا ارزیابی می‌کند. به عنوان بخشی از این پردازش، متغیرهایی از نوع dynamic به متغیرهایی از نوع object کامپایل می‌شوند. بنابراین نوع dynamic فقط در زمان کامپایل وجود دارند (نه در زمان اجرا).

var i = 20;
dynamic dynamicVariable = i;
Console.WriteLine( dynamicVariable );

var stringVariable = "Example string.";
dynamicVariable = stringVariable;
Console.WriteLine( dynamicVariable );

var dateTimeVariable = DateTime.Today;
dynamicVariable = dateTimeVariable;
Console.WriteLine( dynamicVariable );

// The expression returns true unless dynamicVariable has the value null.
if ( dynamicVariable is dynamic )
    Console.WriteLine( "dynamicVariable variable is dynamic" );

// dynamic and the as operator.
dynamicVariable = i as dynamic;

// throw RuntimeBinderException if the associated object doesn't have the specified method.
// The code is still compiling successfully.
Console.WriteLine( dynamicVariable.ToNow1 );

همانطور که در مثال بالا مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید متغیرهایی از نوع‌های مختلف را به یک شی از نوع dynamic اختصاص دهید. همچنین می‌توانید برای بررسی یک متغیر که از نوع dynamic است یا خیر، از عملگر is استفاده کنید. اگر یک خصوصیت را که وجود ندارد، درخواست کنید (خط آخر مثال بالا)، خطای RuntimeBinderException پرتاب می‌شود.


ExpandoObject

ExpandoObject  این امکان را فراهم می‌آورد که  در زمان اجرا، اعضای یک شیء به صورت پویا، اضافه و حذف شوند (همانند DataTableها).
dynamic sampleObject = new ExpandoObject();
sampleObject.FirstName = "Vahid";
sampleObject.LastName = "Mohammad Taheri";
sampleObject.Age = "28";
sampleObject.TestRemoveProperty = DateTime.Now;
sampleObject.AsString = new Action( () => Console.WriteLine( "{0} {1} is {2} years old.",
                                                                sampleObject.FirstName,
                                                                sampleObject.LastName,
                                                                sampleObject.Age ) );
sampleObject.AsString();
همانطور که در مثال بالا مشاهده می‌کنید، یک شیء با 4 خصوصیت و یک متد را ایجاد کردیم. حال برای حذف یکی از خصوصیت‌ها از روش زیر استفاده می‌کنیم.
( (IDictionary< String, Object >)sampleObject ).Remove( "TestRemoveProperty" );
و در صورت استفاده از خصوصیت حذف شده، خطای  RuntimeBinderException  پرتاب می‌شود.
اشتراک‌ها
امکانات بیشتر و بهینه تر برای EF

این ابزار در نسخه رایگان شامل قابلیت‌های batch، کش، بهینه سازی و ... میباشد.

EF Include

var orders = ctx.Orders
                .Where(x => x.OrderId == myOrderID) // 1 orders, 20 columns
                .Include(x => x.Items) // 20 items, 10 columns
                .Include(x => x.DeliveredItems) // 10 items, 10 columns
                .ToList();

// return 20 + 10  = 30 rows
// return 20 + 10 + 10 = 40 columns
// total: 30 rows * 40 columns = 1200 cells transferred

EF+ IncludeOptimized

// SELECT * FROM Order WHERE....
// SELECT * FROM OrderItem WHERE EXISTS (/* previous query */) AND ...
// SELECT * FROM DeliveryItems WHERE EXISTS (/* previous query */) AND ...

var orders = ctx.Orders
                .Where(x => x.OrderId == myOrderID) // 1 orders, 20 columns
                .IncludeOptimized(x => x.Items) // 20 items, 10 columns
                .IncludeOptimized(x => x.DeliveredItems) // 10 items, 10 columns
                .ToList();

// return 1 row * 20 columns = 20 cells
// return 20 rows * 10 columns = 200 cells
// return 10 rows * 10 columns = 100 cells
// total: 20 + 200 + 100 = 320 cells transferred


امکانات بیشتر و بهینه تر برای EF
مطالب
آشنایی با ویژگی DebuggerDisplay در VS.Net

کلاس ساده زیر را در نظر بگیرید:

using System.Collections.Generic;

namespace testWinForms87
{
class CDbgDisplay
{
public struct Person
{
public string Name;
public int Id;
}

public static List<Person> GetData()
{
List<Person> data = new List<Person>();
for (int i = 0; i < 40; i++)
data.Add(new Person { Name = "P" + i, Id = i });
return data;
}
}

}
فرض کنید می‌خواهیم هنگام فراخوانی متد GetData بر روی data یک break point قرار دهیم تا بتوان محتوای آن‌را در VS.Net مشاهده کرد (شکل زیر).


همانطور که مشاهده می‌کنید، خروجی پیش فرض آنچنان دلپذیر نیست. به ازای هر کدام از 40 موردی که در این لیست قرار دارد، یکبار باید آن آیتم مورد نظر را انتخاب کرد، بر روی علامت + کنار آن کلیک نمود و سپس محتوای آن‌را مشاهده کرد.
برای سفارشی سازی خروجی دیباگر ویژوال استودیو می‌توان از ویژگی DebuggerDisplay استفاده کرد. سطر زیر را به بالای ساختار person اضافه کنید:
[DebuggerDisplay("Name:{Name},Id={Id}")]

اکنون یکبار دیگر بر روی data یک break point قرار داده و نتیجه را ملاحظه نمائید (شکل زیر):


بهتر شد؛ نه؟!
در اینجا یک رشته را با محتوای فیلدهای ساختار Person ایجاد کردیم و سپس خروجی پیش فرض دیباگر VS.Net را با آن جایگزین نمودیم. ویژوال استودیو محتوای عبارت داخل {} را با مقدار آن فیلد جایگزین خواهد کرد.

نظرات مطالب
انجام اعمال ریاضی بر روی Generics
 C# generics مانند C++ templates نیستند. آرگومان‌های C# generics در زمان اجرا دریافت و پردازش می‌شوند، در حالیکه C++ templates مانند یک compiler macro عمل کرده و در زمان کامپایل و پیش از اجرا به صورت کامل دریافت، بررسی و الحاق خواهند شد. به همین جهت است که C++ templates می‌توانند برای مثال تشخیص دهند، آرگومان مورد استفاده، دارای عملگر + هست یا خیر.
پردازش در زمان اجرای آرگومان‌های جنریک این مزیت را به همراه دارد که بتوانید بدون نیاز به الحاق سورس آرگومان‌های مورد استفاده (چون برخلاف
C++ templates، ریز اطلاعات آن‌ها کامپایل نمی‌شوند)، کتابخانه‌ا‌ی را برای عموم منتشر کنید.
مطالب
تغییرات اعمال شده در C++11 قسمت اول (enum)
نوع شمارشی enum
نوع شمارشی، یک نوع صحیح است و شامل لیستی از ثوابت می‌باشد که توسط برنامه نویس مشخص می‌گردد . انواع شمارشی برای تولید کد  خودمستند  به کار می‌روند یعنی کدی که به راحتی قابل درک باشد و نیاز به توضیحات اضافه نداشته باشد. زیرا به راحتی توسط نام ، نوع کاربرد و محدوده مقادیرشان قابل درک می‌باشند . مقادیر نوع شمارشی منحصربه فرد می‌باشند (unique) و شامل مقادیر تکراری نمی‌باشند در غیر این صورت  کامپایلر خطای مربوطه را هشدار میدهد . نحوه تعریف نوع شمارشی :
enum typename{enumerator-list}
enum کلمه کلیدی ست ، typename  نام نوع جدید است که برنامه نویس مشخص میکند و enumerator-list مجموعه مقادیری ست که این نوع جدید می‌تواند داشته باشد بعنوان مثال :
enum Day{SAT,SUN,MON,TUE,WED,THU,FRI}
اکنون Day  یک نوع جدید است و متغیرهایی که از این نوع تعریف می‌شوند میتوانند یکی از مقادیر مجموعه فوق را دارا باشند .
Day  day1,day2; 
day1 = SAT; 
day2 = SUN;
مقادیرSAT و SUN و MON  هر چند که به همین شکل بکار میروند ولی در رایانه به شکل اعداد صحیح  0 , 1 , 2 , ... ذخیره می‌شوند . به همین دلیل است که به هر یک از مقادیر SAT و SUN و ...  یک شـمارشـگر می‌گویند . وقتی فهرست شمارشگرهای یک نوع تعریف شد به طور خودکار مقادیر 0 و 1 و ... به ترتیب به آنها اختصاص داده میشود . می‌توان مقادیر صحیح دلخواهی به شمارشگرها نسبت داد به طور مثال :
enum Day{SAT=1,SUN=2,MON=4,TUE=8,WED=16,THU=32,FRI=64}
اگر چند شمارشگر مقدار دهی شده باشند آنگاه شمارشگرهایی که مقدار دهی نشده اند ، مقادیر متوالی بعدی را خواهند گرفت .
enum Day{SAT=1,SUN,MON,TUE,WED,THU,FRI}
دستور بالا مقادیر 1 تا 7 را بترتیب به شمارشگرها اختصاص میدهد .
میتوان به شمارشگرها مقادیر یکسانی نسبت داد
enum Answer{NO=0,FALSE=0,YES=1,TRUE=1,OK=1}
ولی نمی‌توان نامهای یکسانی را در نظر گرفت  ! تعریف زیر بدلیل استفاده مجدد از شمارشگر YES با خطای کامپایلر مواجه می‌شویم .
enum Answer{NO=0,FALSE=0,YES=1,YES=2,OK=1}
چند دلیل استفاده از نوع شمارشی عبارت است از :
1- enum سبب میشود که شما مقادیر مجاز و قابل انتظار را به متغیرهایتان نسبت دهید .
2- enum  اجازه میدهد با استفاده از نام به مقدار دستیابی پیدا کنید پس کدهایتان خواناتر میشود .
3- با استفاده از enum  تایپ کدهایتان سریع میشود زیرا IntelliSense در مورد انتخاب گزینه مناسب شما را یاری میدهد .

چند تعریف از enum :
enum Color{RED,GREEN,BLUE,BLACK,ORANGE} 
enum Time{SECOND,MINUTE,HOUR} 
enum Date{DAY,MONTH,YEAR} 
enum Language{C,DELPHI,JAVA,PERL} 
enum Gender{MALE,FEMALE}
تا اینجا خلاصه ای از enum و مفهوم آن داشتیم

اما تغییراتی که در  c++11 اعمال شده : Type-Safe Enumerations 

فرض کنید دو enum  تعریف کرده اید و به شکل زیر می‌باشد
enum Suit {Clubs, Diamonds, Hearts, Spades};
enum Jewels {Diamonds, Emeralds, Opals, Rubies, Sapphires};
اگر این دستورات را کامپایل کنید با خطا مواجه می‌شوید چون در هر دو enum  شمارشگر Diamonds تعریف شده است . کامپایلر اجازه تعریف جدیدی از یک شمارشگر در enum  دیگری نمیدهد هر چند برخی اوقات مانند مثال بالا نیازمند تعریف یک شمارشگر در چند enum  بر حسب نیاز میباشیم .
برای تعریف جدیدی که در  c++11 داده شده کلمه کلیدی  class  بعد از کلمه enum  مورد استفاده قرار میگیرد . به طور مثال تعریف دو enum  پیشین که با خطا مواجه میشد بصورت زیر تعریف میشود و از کامپایلر خطایی دریافت نمیکنیم .
enum class Suit {Clubs, Diamonds, Hearts, Spades};
enum class Jewels {Diamonds, Emeralds, Opals, Rubies, Sapphires};
همچنین استفاده از enum در گذشته و تبدیل آن به شکل زیر بود :
enum Suit {Clubs, Diamonds, Hearts, Spades};
Suit var1 = Clubs;
int var2= Clubs;
یک متغیر از نوع Suit بنام var1  تعریف میکنیم و شمارشگر Clubs را به آن نسبت میدهیم ، خط بعد متغیری از نوع int تعریف نمودیم و مقدار شمارشگر Clubs که 0 می‌باشد را به آن نسبت دادیم . اما اگر تعریف enum  را با قوائد C++11  در نظر بگیریم این نسبت دادنها باعث خطای کامپایلر میشود و برای نسبت دادن صحیح باید به شکل زیر عمل نمود .
enum class Jewels {Diamonds, Emeralds, Opals, Rubies, Sapphires};
Jewels typeJewel = Jewels::Emeralds;
int suitValue = static_cast<int>(typeJewel);
همانطور که مشاهده میکنید ، Type-Safe یودن enum  را نسبت به تعریف گذشته آن مشخص می‌باشد .
یک مثال کلی و جامع‌تر :
// Demonstrating type-safe and non-type-safe enumerations
#include <iostream>
using std::cout;
using std::endl;
// You can define enumerations at global scope
//enum Jewels {Diamonds, Emeralds, Rubies}; // Uncomment this for an error
enum Suit : long {Clubs, Diamonds, Hearts, Spades};
int main()
{
// Using the old enumeration type...
Suit suit = Clubs; // You can use enumerator names directly
Suit another = Suit::Diamonds; // or you can qualify them
// Automatic conversion from enumeration type to integer
cout << "suit value: " << suit << endl;
cout << "Add 10 to another: " << another + 10 << endl;
// Using type-safe enumerations...
enum class Color : char {Red, Orange, Yellow, Green, Blue, Indigo, Violet};
Color skyColor(Color::Blue); // You must qualify enumerator names
// Color grassColor(Green); // Uncomment for an error
// No auto conversion to numeric type
cout << endl
<< "Sky color value: "<< static_cast<long>(skyColor) << endl;
//cout << skyColor + 10L << endl; // Uncomment for an error
cout << "Incremented sky color: "
<< static_cast<long>(skyColor) + 10L // OK with explicit cast
<< endl;
return 0;
}
مطالب
آزمایش Web APIs توسط افزونه Rest Client
اگر تجربه‌ی نوشتن Web API را داشته باشید، قطعا نیاز به ابزارها و یا کتابخانه‌هایی را برای تست API‌ها داشته‌اید، تا بتوانید از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید. از جمله روش‌ها و یا ابزارهایی که میتوانید برای تست و بررسی API‌ها استفاده کنید، می‌توان به postman (دوره آشنایی با postman ) ، سواگر  و stress اشاره کرد که پیشتر در سایت جاری مقالات مفیدی درباره‌ی آن‌ها نوشته شده‌است که می‌توانید برای آشنایی به آنها مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم یک افزونه را معرفی نماییم که بر روی Visual Studio Code نصب می‌شود و این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم API‌ها را فراخوانی و تست کنیم که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.
با توجه به اینکه این افزونه مختص VS Code می‌باشد، باید ابتدا vs code را نصب نمایید.
در قسمت افزونه‌ها در بخش جستجو، عبارت Rest client را وارد نمایید و منتظر بمانید تا نتایج، نمایش داده شوند و سپس آن را نصب نمایید.

در زمان انتشار این مقاله، بیش از یک میلیون بار دانلود شده‌است.

قبل از اینکه بتوانیم با نحوه‌ی کار این افزونه آشنا شویم، نیاز داریم API هایی باشند تا بتوانیم آن‌ها را فراخوانی کنیم. هرچند سایت‌هایی نیز هستند که چنین امکانی را فراهم کرده‌اند و میتوانیم API‌های آنها را فراخوانی کنیم. در این مقاله، چند API  ساده را با ASP.NET Core پیاده سازی میکنیم و سپس اقدام به فراخوانی هر کدام از آنها خواهیم کرد.
با توجه به اینکه این مقاله در مورد Web API و آموزش آن نیست، از توضیح کدهای زیر خودداری می‌شود.
 public class Person
    {
        public int Id { get; set; }
        public string Name { get; set; }
        public int Age { get; set; }
    }
 شبیه سازی یک Repository
 public class PeopleRepository
    {
        private List<Person> _people;
        public PeopleRepository()
        {
            _people = new List<Person> {
            new Person{ Id=1,Age=28,Name="Uthman"},
            new Person{ Id=2,Age=27,Name="Vahid"},
            new Person{ Id=3,Age=26,Name="Hadi"},
            new Person{ Id=4,Age=25,Name="Saman"},
            new Person{ Id=5,Age=20,Name="Sirwan"},
            };
        }

        public List<Person> GetAll()
        {
            return _people;
        }

    }

و چند API  برای کار با کلاس Person :
[Route("api/people")]
    public class PeopleController : Controller
    {
        PeopleRepository _repository;
        public PeopleController()
        {
            _repository = new PeopleRepository();
        }

        [HttpGet("")]
        public IActionResult Get()
        {
            return Ok(_repository.GetAll());
        }

        [HttpGet("{id:int}")]
        public IActionResult Get(int id)
        {
            return Ok(_repository.GetAll().FirstOrDefault(p => p.Id == id));
        }

        [HttpPost]
        public IActionResult Post([FromBody]Person person)
        {
            return Ok(person);
        }

        [HttpPut("{id:int}")]
        public IActionResult Put(int id,[FromBody] Person person)
        {
            if (id != person.Id)
                return BadRequest();
            return Ok(person);
        }

        [HttpDelete("{id:int}")]
        public IActionResult Delete(int id)
        {
            return Ok();
        }

        [HttpPost("avatar")]
        public IActionResult Post(IFormFile file)
        {
            return Ok();
        }
    }
تا به اینجا صرفا چند API را تهیه کرده‌ایم که در ادامه میخواهیم هر کدام از آنها را با افزونه‌ی Rest Client فراخوانی کنیم و با نحوه‌ی عملکرد آن‌ها آشنا شویم.

 مراحل انجام کار
 ابتدا نیاز هست یک فایل را ایجاد نماییم؛ با پسوند http و یا اینکه میتوانید یک فایل متنی را ایجاد نمایید و زبان آن را بر روی HTTP تنظیم نمایید.

اجرای درخواست GET برای نمایش لیست افراد
GET http://localhost:59416/api/people
با نوشتن یک خط فوق میتوانیم API مربوط به لیست افراد را فراخوانی کنیم.

برای فراخونی دستور فوق دو راه پیش رو است:
1- بعد از نوشتن آدرس هر API، یک دکمه بالای آدرس ظاهر می‌شود، تحت عنوان Send Request که با کلیک بر روی این دکمه، درخواست ارسال خواهد شد.
2- انتخاب آدرس فوق و فشردن کلید‌های ctrl+alt+r یا بجای فشردن این کلید‌ها میتوانید در Command  Palette،دستور Send Request را جستجو کنید و انتخاب نمایید:


بعد از اجرا به یکی از روش‌های فوق، در یک پنجره‌ی جدید در سمت راست، نتیجه‌ی درخواست ظاهر میشود که در بخش بالا توضیحاتی در مورد درخواست و در بخش پایین، خروجی آن قابل مشاهده می‌باشد


تا به اینجا توانستیم فقط با نوشتن آدرس API مورد نظر، آن را فراخوانی کنیم.

برای ارسال پارامترهایی در هدر درخواست فقط کافیست دقیقا در خط پایین آدرس، به صورت field-name:field-value، هر پارامتری را که میخواهید، به همراه درخواست ارسال کنید. برای نمونه برای API لیست افراد که در بالا تست کردیم، میتوانیم هدر را به صورت زیر تنظیم نماییم :

GET http://localhost:59416/api/people
Content-Type: application/json


اجرای درخواست GET برای دریافت یک شخص خاص

GET http://localhost:59416/api/people/1

خروجی آن به صورت زیر می‌باشد


درخواست POST برای درج کاربر جدید:

POST http://localhost:59416/api/people
content-type: application/json

{
    "id": 10,
    "name": "ali",
    "age":37
}

بعد از هدرهای درخواست، یک خط خالی ایجاد کنید و پایین‌تر از خط خالی، میتوانید مقادیر body درخواست را وارد نمایید.


درخواست PUT برای آپدیت یک شخص :

PUT http://localhost:59416/api/people/3
content-type: application/json

{
    "id": 3,
    "name": "ali",
    "age":37
}

درخواست DELETE برای حذف شخص:

DELETE http://localhost:59416/api/people/3
content-type: application/application/json


ارسال توکن اعتبارسنجی :

در صورتی که یک API نیاز به اعتبار سنجی دارد و باید توکن را به همراه درخواستی ارسال نمایید، می‌توانید در هدر درخواست، همانند زیر، توکن را ارسال نمایید

GET http://localhost:59416/api/people
content-type: application/json
Authorization: Bearer token


آپلود فایل:

یکی از API هایی که در مثال ابتدای مقاله داشتیم، مربوط به آپلود فایل آواتار هست که از ورودی، یک IFormFile را به عنوان ورودی دریافت میکند. برای آپلود فایل به کمک افزونه Rest Client میتوانیم به صورت زیر فایل را ارسال نماییم 

POST http://localhost:59416/api/people/avatar
Content-Type: multipart/form-data; boundary=----MyBoundary

------MyBoundary
Content-Disposition: form-data; name="file";filename="Studio"
content-type: image/png

< C:\Users\rahimi\Downloads\Studio.png

------MyBoundary--

قبل از آدرس فایل، وجود  > ضروری می‌باشد. 


فعال سازی دکمه Send Request به ازای هر آدرس:

اگر در یک فایل، چند آدرس را همانند عکس زیر داشته باشید، فقط یک دکمه‌ی Send Request وجود خواهد داشت که کلیک بر روی آن منجر به فراخوانی اولین url می‌شود.

برای داشتن یک دکمه Send Request به ازای هر API، باید بین هر کدام از API ها، حداقل سه تا # قرار دهید.

### Get All People
GET http://localhost:59416/api/people
content-type: application/json

### Get Person
GET http://localhost:59416/api/people/1


### Create 
POST http://localhost:59416/api/people
content-type: application/json

{
    "id": 10,
    "name": "ali",
    "age":37
}

### Edit person
PUT http://localhost:59416/api/people/3
content-type: application/json

{
    "id": 3,
    "name": "ali",
    "age":37
}

### Delete person
DELETE http://localhost:59416/api/people/3
content-type: application/application/json


### Upload Avatar
POST http://localhost:59416/api/people/avatar 
Content-Type: multipart/form-data; boundary=----MyBoundary

------MyBoundary
Content-Disposition: form-data; name="file";filename="Studio"
content-type: image/png

< C:\Users\rahimi\Downloads\Studio.png

------MyBoundary--

افزونه‌ی Rest Client، فراتر از توضیحات این مقاله می‌باشد. در صورت علاقه و برای مطالعه بیشتر در مورد آن، می‌توانید به لینک صفحه افزونه مراجعه نمایید.

نظرات مطالب
تبدیل بلوک‌های یونیکد در زیرنویس برای نمایش در تلویزیون‌ها و پلیرها
در مورد انکودینگ طبق گفته شما اون رو به UTF-8 تغییر دادم و دستگاه هم نمایش داد. برنامه رو هم به روز کردم و گستره شکستن جمله رو هم از 40 کاراکتر تا 50 کاراکتر تغییر دادم . چون فکر کنم قبلی جملات رو خیلی کوتاه می‌کرد.
در مورد به روزآوری firmware  هم بهتر هست که کاربرها اصلا این کار رو نکنن یا بعد از تحقیق در مورد آپدیت جدید تصمیم بگیرن. چون بسیاری از دستگاه‌ها به خصوص سامسونگ که خودم پلیر BD-d5900 رو دارم بعد از به روز آوری دچار مشکل میشن که این مشکل ویژگی cinavia هست که باعث میشه دستگاه بعضی از فیلم‌ها که شامل این فناوری هستن رو تشخیص بده که کپی هستند. بدین صورت که بعد از 15 تا 20 دقیقه از تماشای فیلم صدا قطع میشه و یک پیام روی صفحه نمایش داده میشه.

به غیر از اون سامسونگ در آپدیت‌ها جدیدش روش‌های مقابله با sammy Go  و روت کردن دستگاه رو هم گنجانده که از نصب اون جلوگیری کنه
کلا هیچ خیری در آپدیت این نوع دستگاه وجود نداره، ما هم به امید خواندن بهتر بعضی از کدکها آپدیت کردیم ولی تنها چیزی که گیرمان آمد همین بود و آخرین آپدیتش هم همین بود. حالا یه فکری هم باید برای حل این مشکل کرد حالا با داونگرید یا تغییرکد منطقه.
نظرات مطالب
Contact me
سلام
چاپ کتاب خیلی ساده‌تر از آنی است که می‌شود تصور کرد.
کتاب رو تهیه می‌کنید به صورت یک فایل word و به همراه یک متن برای پشت جلد و تصویر روی جلد و غیره به ناشر می‌دهید (البته ناشر هر تصویری رو که دوست داشت روی جلد می‌زند!). همان روز با شما قرار داد می‌بندند و همین! (یکبار خودشان غلط یابی می‌کنند (منظور اضافه کردن غلط به کار شما است!) و نهایتا یکبار متن نهایی رو می‌خونید و امضاء می‌کنید)
ولی متاسفانه به عنوان یک کار نمی‌شود به آن نگاه کرد و مدتی است که دیگر آن‌را دنبال نمی‌کنم به دلایل زیر:
10 درصد پشت جلد را به شما خواهند داد. مثلا برای 6 ماه زحمت شما جهت تهیه یک کتاب می‌شود 400 تا 500 هزارتومان. حالا شما حاضرید 6 ماه سر کار بروید و این مقدار دریافت کنید؟! جالب اینجا است که به پخش کننده 40 درصد می‌دهند! (عمق فاجعه تا کجاست ...!)
ضمنا پرداخت آن هم اقساطی است و از 6 ماه بعد از انتشار کتاب شروع می‌شود. کتابی رو که الان تحویل بدید احتمالا 6 تا 9 ماه دیگر چاپ می‌شود.
بنابراین اصلا از لحاظ مالی مقرون به صرفه نیست مگر اینکه ابعاد معنوی کار برای شما مهم باشد.