برای شروع کار با Backload ابتدا به قسمت Nutget میرویم که در مسیر زیر است :
Backload. A Proffesional Full Featured Asp.Net FileUpload Controller *
پس از نصب دو مورد بالا ، موارد زیر را که در دو عکس پایین میبینید، به پروژهی شما اضافه خواهند شد:
*نکاتی که باید بدانید:
عکس هایی که شما آپلود میکنید در پوشهی Files موجود در ریشهی پروژهی شما قرار میگیرند این پوشه بوسیلهی خود ابزار Backload ساخته میشود.
چنانچه بخواهید در پوشهی Files پوشهای ایجاد کنید، ابتدا View آنرا باز کنید. این View در پروژه، در مسیر Views/ BackloadDemo/Index قرار دارد .
در داخل تگ form یک Hidden Field با نام objectContext اضافه میکنید. Value ایی که شما به این Hidden Field نسبت میدهید، نام پوشهی شما در پوشهی Files خواهد بود. مانند تصویر زیر: در اینجا پوشهای با نام 2014-02 در پوشهی Files وقتی که فایلی را باFile Upload آپلود میکنیم، ایجاد میشود.
چنانچه بخواهید در پوشهای که خودتان ایجاد کردید (که در این مثال 2014-02 میباشد) پوشههای متعدد دیگری هم داشته باشید Hidden Field ای با نام uploadContext ایجاد میکنید؛ مانند تصویر زیر :
اکنون اگر فایل جدیدی را آپلود کنید در مسیر
ذخیره میشود . یعنی بین نام هر پوشه از سمی کولن ; در Value استفاده میکنید.
تا اینجا ما میتوانیم بوسیلهی ابزار Backload عکسها را آپلود ، حذف و مسیر آپلود عکسها را تغییر دهیم.اگر توجه کرده باشید دفعات بعد که پروژه را اجرا میکنید عکسهای موجود در پوشه، در گرید ویو File Upload به شما نمایش داده خواهد شد. حال اگر بخوایم عکسهای موجود در پوشهی دیگری را نمایش دهیم باید چه کار کنیم؟!
گاهی اوقات نیاز داریم که محتویات پوشهای خاص را در گرید ویو File Upload مان نمایش دهیم. برای این کار شما باید کنترلر FileUploadController که در فایل ضمیمه در آموزش هست را در پوشهی Controller پروژهی خود کپی کنید .اگر شما این کنترلر را باز کنید مواردی مانند کلمه کلیدی Task و async را مشاهده خواهید کرد. این موارد در .Net Framework 4 شناسایی نمیشود. برای همین در ابتدای آموزش تاکید کردم که .Net Framework 4.5 و یا بالاتر را برای پروژهی خود انتخاب کنید .
در تابع Handler_GetFilesRequestStarted در این کنترلر باید مشخص کنید که فایلهای موجود در کدام مسیر را برای شما نمایش دهد؛ آن هم با استفاده از دستور زیر :
اکنون قبل از آنکه پروژه را اجرا کنید فایل Backload.Demo.js که در مسیر Scripts/Fileupload هست را باز کنید و url موجود در آنرا مانند عکس زیر تغیییر دهید :
حالا پروژه را اجرا کنید. خواهید دید تمامی فایلهای موجود در مسیری را که شما مشخص کردهاید، برایتان نمایش خواهد داد.
چنانچه بخواهید تعداد مثلا 5 فایل برای شما در گرید ویو مربوط به FileUpload نمایش داده شود، به تابع handler_GetFilesRequestFinished میروید. متغیر limit مشخص میکند که 5 فایل نمایش داده شود. میتوانید این عدد را به دلخواه خود تغییر دهید.
نکتهی بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه شود مربوط به Hidden Field نام پوشهها میباشد. بار دیگر پروژه را اجرا کنید. با استفاده از ابزاری مثل FireBug کدهای html صفحهی خود را ببینید. Hidden Field ایی با نام objectContext را پیدا کنید و Value آنرا به test تغییر دهید. فایلی را آپلود کنید حالا به پوشهی Files موجود در ریشهی پروژه بروید. میبینید که پوشهای با نام testایجاد شده و فایلی هم که آپلود کردید در آن قرار دارد که این یک اشکال است. برای اینکه جلوی این گونه کارها را بگیریم به تابع handler_StoreFileRequestStartedAsync میرویم و کد زیر را مینویسیم :
دستور e.Context.PipelineControl.ExecutePipeline = false; باعث میشود که اجرای تابع متوقف شود.
فایل ضمیمه :FileUploadController-462d551688cf48c68cb55343ac5464f3.zip
برای مشاهده مثالهای دیگری دربارهی Backload به این لینک بروید.
موفق باشید.
این نوشتار اولین آموزش من در این سایت میباشد و جا دارد از دوست خوبم "محبوبه قربانی" که باعث شد من با MVC آشنا شوم تشکر کنم.
شخصی اومده واژههای کذایی بکار رفته در کامنتهای کدهای ارسالی به GitHub رو آنالیز کرده و یک سری نمودار بر این مبنا ارائه داده:
CPP و جاوا اسکریپت کارها در صدر هستند و در این بین PHP کارها و همچنین پیتونیستها (!) جنتلمنترینها!
مابقی زبانهایی هم که اینجا لیست نشدهاند احتمالا هنوز اسم Version control به گوششان نخورده است!
افزونه جملات قصار jQuery
آقای نصیری یه سوالی داشتم. ممنون میشم جواب بدید
1-در طراحی پکیج SSIS آیا امکانش هست با اکانت یاهوم و از طریق SMTP Server یاهو ایمیل ارسال کنم.متاسفانه از طریق Enail Task نمیشه یوزر و پس بهش داد و فقط بصورت windows authentication میشه خودتو به SMTP Server معرفی کنی که تبعا ارور میده
ممنون از توجهتون
Hello, you should definitely check this thing out http://www.newsl5.net/biz/?page=xyz
این ایمیلها هم جعلی نبودند. یعنی واقعا از اکانت یاهوی من ارسال شده بودند و در قسمت sent وجود خارجی داشتند! فقط IP ارسال کننده آن (115.78.224.246) متعلق به کشور ویتنام بود (IP ارسال کننده را در هدر ایمیل ارسالی میتوان مشاهده کرد).
این مساله باعث شد که من سیستم را چندین بار چک کنم؛ از لحاظ بحث ویروس تا اسپایور و غیره. «هیچ» مشکلی مشاهده نشد.
مرحله بعد کمی در مورد یاهو جستجو کردم و مشخص شد که یاهو با session hijacking به شدت مشکل دارد. همچنین ابزار دیگری که میتواند به این session hijacking کمک کند خود «فایرفاکس» است. فایرفاکس حاوی گزینهای است که سشنهای قبلی شما را ذخیره میکند. زمانیکه مرورگر را بسته و پس از مدتی آنرا باز میکنیم، یک راست و قشنگ همان سشن قبلی مثلا یاهو را بازیابی کرده و کار ادامه پیدا میکند.
کمی گشتم و این قابلیت رو به کل غیرفعال کردم. برای غیرفعال کردن آن «Disable Session Restore in Firefox» را در گوگل جستجو کنید.
و خلاصه آن به صورت زیر است:
در نوار آدرس فایرفاکس تایپ کنید about:config
در ادامه موارد زیر را یافته و غیرفعال کنید:
browser.sessionstore.resume_from_crash;false browser.sessionstore.resume_session_once;false browser.sessionstore.restore_pinned_tabs_on_demand;false browser.sessionstore.restore_hidden_tabs;false services.sync.prefs.sync.browser.sessionstore.restore_on_demand;false
راه سادهتر:
افزونه session manager را نصب کنید
در قسمت session manager options در برگه startup & shutdown آن کلا بحث ذخیره سازی سشن در حین بسته شدن مرورگر را غیرفعال کنید.
و به صورت خلاصه: تنظیمات پیش فرض فایرفاکس از لحاظ امنیتی مناسب نیستند.
ضمن اینکه ایمیل فوق رو من هفتهای یکی دو بار از تمام افرادی که میشناسم دریافت میکنم! به عبارتی خیلیها گرفتار این مساله شدهاند.
ذخیره سازی سشنها به نظر کارها رو ساده میکنه. مرورگر رو باز میکنی همه چیز مثل قبل از بسته شدن آن است و ... همین یعنی مشکل امنیتی. خصوصا مراجعه به سایتها و لینکهایی که از باگهای XSS سوء استفاده میکنند.
OutputCaching باعث میشود خروجیِ یک اکشن متد در حافظه نگهداری شود. با اعمال این نوع کشینگ، ASP.NET در خواستهای بعدی به این اکشن را تنها با بازگرداندن همان مقدار قبلی ِ نگهداری شده در کش، پاسخ میدهد. در حقیقت با OutputCaching از تکرار چند باره کد درون یک اکشن در فراخوانیهای مختلف جلوگیری کردهایم. کش کردن باعث میشود که کارایی و سرعت سایت افزایش یابد؛ اما باید دقت کنیم که چه موقع و چرا از کَش کردن استفاده میکنیم و چه موقع باید از این کار امتناع کرد.
فواید کَش کردن
- انجام عملیات هزینه دار فقط یکبار صورت میگیرد. (هزینه از لحاظ فشار روی حافظه سرور و کاهش سرعت بالا آمدن سایت)
- بار روی سرور در زمانهای پیک کاهش مییابد.
- سرعت بالا آمدن سایت بیشتر میشود.
چه زمانی باید کَش کرد؟
- وقتی محتوای نمایشی برای همه کاربران یکسان است.
- وقتی محتوای نمایشی برای نمایش داده شدن، فشار زیادی روی سرور تحمیل میکند.
- وقتی محتوای نمایشی به شکل مکرر در طول روز باید نمایش داده شود.
- وقتی محتوای نمایشی به طور مکرر آپدیت نمیشود. (در مورد تعریف کیفیت "مکرر"، برنامه نویس بهترین تصمیم گیرنده است)
طرح مساله
فرض کنید صفحه اول سایت شما دارای بخشهای زیر است :
خلاصه اخبار بخش علمی، خلاصه اخبار بخش فرهنگی ، ده کامنت آخر، لیستی از کتگوریهای موجود در سایت.
روشهای مختلفی برای کوئری گرفتن وجود دارد، به عنوان مثال ما به کمک یک یا چند کوئری و توسط یک ViewModel جامع، میخواهیم اطلاعات را به سمت ویو ارسال کنیم. پس در اکشن متد Index ، حجم تقریبا کمی از اطلاعات را باید به کمک کوئری(کوئری های) تقریبا پیچیده ای دریافت کنیم و اینکار به ازای هر ریکوئست هزینه دارد و فشار به سرور وارد خواهد شد. از طرفی میدانیم صفحه اول ممکن است در طول یک یا چند روز تغییر نکند و همچنین شاید در طول یکساعت چند بار تغییر کند! به هر حال در جایی از سایت قرار داریم که کوئری (کوئری های) مورد نظر زیاد صدا زده میشوند ، در حقیقت صفحه اول احتمالا بیشترین فشار ترافیکی را در بین صفحات ما دارد، البته این فقط یک احتمال است و ما دقیقا از این موضوع اطلاع نداریم.
یکی از راههای انجام یک کش موفق و دانستن لزوم کش کردن، این است که دقیقا بدانیم ترافیک سایت روی چه صفحه ای بیشتر است. در واقع باید بدانیم در کدام صفحه "هزینهی اجرای عملیات موجود در کد" بیشترین است.
فشار ترافیکی(ریکوئستهای زیاد) و آپدیتهای روزانهی دیتابیس را، در دو کفه ترازو قرار دهید؛ چه کار باید کرد؟ این تصمیمی است که شما باید بگیرید. نگرانی خود را در زمینه آپدیتهای روزانه و ساعتی کمتر کنید؛ در ادامه راهی را معرفی میکنیم که آپدیتهای هر از گاهِ شما، در پاسخِ ریکوئستها دیده شوند. کمی کفهی کش کردن را سنگین کنید.
به هر حال، فعال کردن قابلیت کش کردن برای یک اکشن، بسیار ساده است، کافیست ویژگی ( attribute ) آن را بالای اکشن بنویسید :
[OutputCache(Duration = "60", Location = OutputCacheLocation.Server)] public ActionResult Index() { //کوئری یا کوئریهای لازم برای استفاده در صفحه اصلی و تبدیل آن به یک ویو مدل جامع }
[OutputCache(CacheProfile = "FirstPageIndex",Location=OutputCacheLocation.Server)] public ActionResult Index() { //کوئری یا کوئریهای لازم برای استفاده در صفحه اصلی و تبدیل آن به یک ویو مدل جامع }
دو روش فوق برای کش کردن خروجی Index از لحاظ عملکرد یکسان است، به شرطی که در حالت دوم در وب کانفیگ و در بخش system.web آن ، یک پروفایل ایجاد کنیم کنیم :
<caching> <outputCacheSettings> <outputCacheProfiles> <add name="FirstPageIndex" duration="60"/> </outputCacheProfiles> </outputCacheSettings> </caching>
در حالت دوم ما یک پروفایل برای کشینگ ساخته ایم و در ویژگی بالای اکشن متد، آن پروفایل را صدا زده ایم. از لحاظ منطقی در حالت دوم، چون امکان استفاده مکرر از یک پروفایل در جاهای مختلف فراهم شده، روش بهتری است. محل ذخیره کش نیز در هر دو حالت سرور تعریف شده است.
برای تست عملیات کشینگ، کافیست یک BreakPoint درون Index قرار دهید و برنامه را اجرا کنید. پس از اجرا، برنامه روی Break Point میایستد و اگر F5 را بزنیم، سایت بالا میآید. بار دیگر صفحه را رفرش کنیم، اگر این "بار دیگر" در کمتر از 60 ثانیه پس از رفرش قبلی اتفاق افتاده باشد برنامه روی Break Point متوقف نخواهد شد، چون خروجی اکشن، در کش بر روی سرور ذخیره شده است و این یعنی ما فشار کمتری به سرور تحمیل کرده ایم، صفحه با سرعت بالاتری در دسترس خواهد بود.
ما از تکرار اجرای کد جلوگیری کرده ایم و عدم اجرای کد بهترین نوع بهینه سازی برای یک سایت است. [اسکات الن، پلورال سایت]
چطور زمان مناسب برای کش کردن یک اکشن را انتخاب کنیم؟
- کشینگ با زمان کوتاه؛ فرض کنید زمان کش را روی 1 ثانیه تنظیم کرده اید. این یعنی اگر ریکوئست هایی به یک اکشن ارسال شود و همه در طول یک ثانیه اتفاق بیفتد، آن اکشن فقط برای بار اول اجرا میشود، و در بارهای بعد(در طول یک ثانیه) فقط محتوای ذخیره شده در آن یک اجرا، بدون اجرای جدید، نمایش داده میشود. پس سرور شما فقط به یک ریکوئست در ثانیه در طول روز جواب خواهد داد و ریکوئستهای تقریبا همزمان دیگر، در طول همان ثانیه، از نتایج آن ریکوئست (اگر موجود باشد) استفاده خواهند کرد
- کشینگ با زمان طولانی؛ ما در حقیقت با اینکار منابع سرور را حفاظت میکنیم، چون عملیاتِ هزینه دار(مثل کوئریهای حجیم) تنها یکبار در طول زمان کشینگ اجرا خواهند شد. مثلا اگر تنظیم زمان روی عدد 86400 تنظیم شود(یک روز کامل)، پس از اولین ریکوئست به اکشن مورد نظر، تا 24 ساعت بعد، این اکشن اجرا نخواهد شد و فقط خروجی آن نمایش داده خواهد شد. آیا دلیلی دارد که یک کوئری هزینه دار را که قرار نیست خروجی اش در طول روز تغییر کند به ازای هر ریکوئست یک بار اجرا کنیم؟
اگر اطلاعات موجود در دیتابیس را تغییر دهیم چه کار کنیم که کشینگ رفرش شود؟
فرض کنید در همان مثال ابتدای این مقاله، شما یک پست به دیتابیس اضافه کرده اید، اما چون مثلا duration مربوط به کشینگ را روی 86400 تعریف کرده اید تا 24 ساعت از زمان ریکوئست اولیه نگذرد، سایت آپدیت نخواهد شد و محتوا همان چیزهای قبلی باقی خواهند ماند. اما چاره چیست؟
کافیست در بخش ادمین، وقتی که یک پست ایجاد میکنید یا پستی را ویرایش میکند در اکشنهای مرتبط با Create یا Edit یا Delete چنین کدی را پس از فرمان ذخیره تغییرات در دیتابیس، بنویسید:
Response.RemoveOutputCacheItem(Url.Action("index", "home"));
واضح است که ما داریم کشینگ مرتبط با یک اکشن متد مشخص را پاک میکنیم. با اینکار در اولین ریکوئست پس از تغییرات اعمال شده در دیتابیس، ASP.NET MVC چون میبیند کَشی برای این اکشن وجود ندارد، متد را اجرا میکند و کوئریهای درونش را خواهد دید و اولین ریکوئست پیش از کَش شدن را انجام خواهد داد. با اینکار کشینگ ریست شده است و پس از این ریکوئست و استخراج اطلاعات جدید، زمان کشینگ صفر شده و آغاز میشود.
میتوانید یک دکمه در بخش ادمین سایت طراحی کنید که هر موقع دلتان خواست کلیه کشها را به روش فوق پاک کنید! تا اپلیکیشن منتظر ریکوئستهای جدید بماند و کشها دوباره ایجاد شوند.
جمع بندی
ویژگی OutputCatch دارای پارامترهای زیادیست و در این مقاله فقط به توضیح عملکرد این اتریبیوت اکتفا شده است. بطور کلی این مبحث ظاهر ساده ای دارد، ولی نحوه استفاده از کشینگ کاملا وابسته به هوش برنامه نویس است و پیچیدگیهای مرتبط با خود را دارد. در واقع خیلی مشکل است که بتوانید یک زمان مناسب برای کش کردن تعیین کنید. باید برنامه خود را در یک محیط شبیه سازی تحت بار قرار دهید و به کمک اندازه گیری و محاسبه به یک قضاوت درست از میزان زمان کش دست پیدا کنید. گاهی متوجه خواهید شد، از مقدار زیادی از حافظه سیستم برای کش کردن استفاده کرده اید و در حقیقت آنقدر ریکوئست ندارید که احتیاج به این هزینه کردن باشد.
یکی از روشهای موثر برای دستیابی به زمان بهینه برای کش کردن استفاده از CacheProfile درون وب کانفیگ است. وقتی از کشینگ استفاده میکنید، در همان ابتدا مقدار زمانی مشخص برای آن در نظر نگرفته اید(در حقیقت مقدار زمان مشخصی نمیدانید) پس مجبور به آزمون و خطا و تست و اندازه گیری هستید تا بدانید چه مقدار زمانی را برای چه پروفایلی قرار دهید. مثلا پروفایل هایی به شکل زیر تعریف کرده اید و نام آنها را به اکشنهای مختلف نسبت داده اید. به راحتی میتوانید از طریق دستکاری وب کانفیگ مقادیر آن را تغییر دهید تا به حالت بهینه برسید، بدون آنکه کد خود را دستکاری کنید.
<caching> <outputCacheSettings> <outputCacheProfiles> <add name="Long" duration="86400"/> <add name="Average" duration="43600"/> <add name="Short" duration="600"/> </outputCacheProfiles> </outputCacheSettings> </caching>
برای مطالعه جزئیات بیشتر در مورد OutputCaching مقالات زیر منابع مناسبی هستند.
آغاز کار با WPF
آشنایی اولیه
WPF مخفف عبارات Windows Presentation Foundation است که ویکی پدیا این گونه ترجمه میکند : بنیاد نمایش ویندوزی. در برنامه نویسی «ویندوز فرم» ما تمرکز دقیقی بر ساخت رابط کاربری برنامه به خصوص در رزولوشنهای مختلف نداریم و در بسیاری از اوقات کد با رابط کاربری به شدت وابسته میشد که با ارائه WPF از نسخهی سوم دات نت فریم ورک به بعد، این مشکل حل شد و همچنین عملیات refactoring را بسیار سادهتر کرد. در حالت ویندوز فرم به خاطر وابستگی شدید کد و UI، عملیات بهینه سازی کد اصلا موفق نبود.
WPF از ترکیب عناصر دو بعدی و سه بعدی، اسناد، موارد چند رسانهای و رابط کاربری تشکیل شدهاست و موتور رندر آن بر اساس اطلاعات برداری از کارت گرافیک جهت نمایش ظاهر برنامه کمک میگیرد که باعث تهیه برنامهای با رابط کاربری سریعتر، مقیاس پذیرتر و بدون وابستگی به رزولوشن میشود.
جداسازی رفتارها و ظاهر برنامه
همانطور که گفتیم بخش رابط کاربری دیگر مستقل از کد برنامه شده است و ظاهر برنامه توسط زبان نشانه گذاری XAML ایجاد میشود و بخش کد هم با یکی از زبانهای موجود در مجموعه دات نت نوشته خواهد شد. نهایتا این دو بخش توسط رویدادها، فرامین و DataBinding با یکدیگر متصل میشوند. از مزایای جدا بودن این ویژگی:
- عدم وابستگی این دو بخش
- طراح و کدنویس میتوانند هر کدام به طور جداگانه کار کنند.
- ابزارهای طراحی میتوانند به طور جداگانهای بر روی اسناد XML کار کنند بدون اینکه نیاز به درگیری با کدنویسی داشته باشند.
یکی از برنامه هایی که به طراحی رابط کاربری با پشتیبانی از XAML میپردازد برنامه Microsoft Experssion Blend از مجموعه Blend است
Rich Composition
یکی از ویژگیهای XAML، ساخت اشیاء ترکیبی هست که به راحتی با ترکیب تگها با یکدیگر و قرار دادن هر شیء داخل یک شیء دیگر میتوان به یک شیء جدید دست یافت؛ مثل قرار دادن مجموعه ویدیوها در یک لیست. شیء زیر از ترکیب سه شیء تصویر و متن و دکمه ایجاد شده است:
<Button Margin="148,123,126,130"> <StackPanel Orientation="Horizontal"> <Image Source="speaker.png" Stretch="Uniform"/> <TextBlock Text="Play Sound" VerticalAlignment="Center" Margin="10" /> </StackPanel> </Button>
Highly Customizable
با استفاده از مفهوم Style همانند آنچه که در Html و CSS دارید میتوانید اشیاء خود را خصوصی سازی کنید و ظاهر آن شیء را به طور کل تغییر دهید.
Resolution Independence
عدم وابستگی به رزولوشن یا وضوح تصویر دارد و به جای واحد پیکسل، از یک واحد منطقی که یک نود و ششم اینچ است، بهره میبرد. از آنجا که این سیستم بر اساس وکتور ایجاد شده است، مقیاس پذیری آن در تغییر اندازه یا وضوح تصویر به شدت بالا رفته است.
به زودی در قسمت اول این سری کار را با XAML آغاز خواهیم کرد.
چندی قبل پروژهای دولتی در زمینهی غلط یابی متون فارسی منتشر شد؛ اما ... آنچنان بازتابی در بین سایتهای ایرانی پیدا نکرد. حداکثر بازتاب آن مقالهی روزنامه همشهری در این حد بود که "مایکروسافت که یکی برامون درست کرده بود! تو چرا بی خود زحمت کشیدی!". البته روزنامهی همشهری هم مقصر نیست؛ چون به طور قطع نویسندهی آن با تواناییهای این برنامه در مقایسه با غلط یاب ساده مایکروسافت اطلاعات آنچنانی ندارد.
از سایتهای ایرانی هم نباید انتظار داشت که برای محصولات ایرانی تبلیغ کنند! اگر به سایتهای ایرانی فعال در زمینهی IT دقت کنید بیشتر ذوق کردنهای آنها ناشی از کارهای شرکت خارجی است؛ مثلا:
- گوگل امروز در صفحهی اولش یک عکس جدید گذاشته! (2000 تا سایت این رو پوشش میدن!)
- رئیس جدید مایکروسافت دیروز که میخواست بره سخنرانی دوبار جیغ کشید، سه بار دور سالن دوید گفت اینجا عجب شرکت باحالیه!
- استیوجابز خیلی مرد نازنینی است چون فقط یک دست شلوار لی و پولیور مشکی دارد که 10 سالش است همین فقط تنشه (هم... از شما چه پنهون وضع خود من هم بهتر از این نیست:) )
- فیس بوک امروز عکسهای شما رو در پروفایلتون هم نمایش میده!
وب سایتهای لینوکسی ایرانی هم که یک چیزی توی این مایهها هستند:
این مایکروسافت سه تا نقطه (!) باز یک سیستم عامل جدید بیرون داد، ولی اوبونتوی ما 5 ثانیه زودتر میاد بالا؛ به همین جهت هفته بعد قراره پس از طی مراحل نصب سیستم عامل که از امروز شروع میشه به همراه کلیه دوستانی که در این امر مهم دخیل هستند جشن بگیریم! زنده باد آزادی!
و ... سؤال اصلی اینجا است: چرا مدل توسعهای که از آن صحبت شد نمیفروشه؟! چرا کسی برای آن تبلیغ نکرد؟ چرا آنچنان کسی ذوق زده نشد؟! چرا زود فراموش شد؟
خوب؛ حالا بد نیست نگاهی هم داشته باشیم به مدل توسعهی "اونا"
یکی از این "اونا" مثلا میتونه تیم سیلورلایت مایکروسافت باشه. بیائیم ببینیم "اونا" چکار میکنند تا محصولاتشون بفروشه؛ ملت از شنیدن اخبار اونها ذوق زده بشن؛ هزارتا سایت کارشون رو به رایگان تبلیغ کنند و ...
- "اونا" یا کلا هر تیم توسعهای تشکیل شده از یک سری آدم! هر کدام از اینها یا در سایت MSDN یا به طور جداگانه وبلاگ دارند و کاری رو که به طور منظم انجام میدن، ارسال جزئیاتی اندک از پیشرفتهای حاصل شده است. مثلا آقای TimHeuer هر از چندگاهی این کار رو میکنه. به این صورت دیگه روزنامه همشهری چاپ نیویورک نمیاد بنویسه، Adobe که یکی برامون درست کرده بود! تو چرا بیخود زحمت کشیدی! چون الان روزنامهی نیویورک تایمز میدونه جزئیات کاری که انجام شده به مرور زمان چی بوده.
- "اونا" قسمتی رو در سایت MSDN دارند به نام Silverlight TV . یک نفر رو هم استخدام کردن به نام آقای جان پاپا! تا بیاد براشون با اعضای مختلف تیم مصاحبه کنه و یک سری از جزئیات رو بیشتر برای عموم مردم توضیح بده.
- "اونا" هر از چندگاهی سمینار برگزار میکنند: (+). میان پز میدن ما اینکار رو کردیم اونکار رو کردیم؛ دنیا، بدونید ما چقدر عالی هستیم!
- "اونا" یک bug tracking system دارند. یک features suggestion system دارند: (+) . مردم الان میدونند اگر باگی رو در سیستم پیدا کردند، کجا باید گزارش بدن. اگر نیاز به ویژگی جدیدی داشتند باید چکار کنند. صرفا با یک صفحهی ثابت که لینک دریافت دو تا فایل رو گذاشته مواجه نیستند.
- "اونا" یک فوروم مخصوص هم برای Silverlight درست کردند تا استفاده کنندهها بیان ابتداییترین تا پیشرفتهترین سوالات خودشون رو مطرح کنند. نرفتند اون پشت قایم بشن! یا بگن این ایمیل ما است؛ دوست داشتید ایمیل بزنید ما هم وقت کردیم جواب میدیم!
- "اونا" مستندات و راهنمای بسیار کامل، قوی و قابل مرور تحت وب دارند: (+).
- "اونا" اگر کارشون را رایگان و سورس باز میخواهند ارائه دهند از یک سورس کنترل استفاده میکنند: (+).به رها کردن یک تکه سورس کد در ملاء عام کار سورس باز نمیگن! هر کاری آداب و اصول خودش رو داره। شما که نمیای بچهت رو بذاری سر راه و بری؟! به این امید که خودش patch میشه، خودش به روز میشه، یکی پیدا میشه تا دستی به سرش بکشه!
البته این مورد جدیدا جهت پروژه غلط یاب یاد شده راه اندازی شده: (+) ولی فکر نمیکنم کسی متوجه شده باشه، چرا؟! چون اخبار رو این روزها علاقمندان از طریق فیدهای RSS دنبال میکنند؛ نه با مراجعهی هر روزه به یک سایت. انتظار بیموردی است که استفاده کنندگان هر روز به سایت ما سر بزنند تا ببینند چه خبره! به همین جهت RSS اختراع شده. همچنین پروژه اختصاصی فارسی و سورس کنترل انگلیسی هم همخوانی ندارند.
- "اونا" اکانت توئیتر دارند: (+). "اونا" اکانت فیس بوک دارند: (+). "اونا" از این امکانات برای گزارش دادن رخدادهای داخلی خودشون استفاده میکنند. یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی اونها است. کلا رسانهها رو در دنیای غرب به عصر قبل و بعد از توئیتر تقسیم بندی میکنند. پیش از توئیتر اخبار تهیه میشد و تبدیل به خوراک اطلاعاتی عموم میشد؛ الان اطلاعات موجود در توئیتر، جمع آوری، آنالیز و تحلیل میشود و سپس تبدیل به خوراک خبرگزاریها میگردد.
- "اونا" برای ارائه دانلودهاشون دیتاسنتر اختصاصی دارند. جایی خوندم مساحت دیتاسنترهای فعلی گوگل در حد یکی از ایالتهای آمریکا شده ...؛ تصورش رو بکنید که با یک وب سایت هاست شده در یک کشور ثالث، بخواهید یک نرم افزار 200 مگی را به هزاران نفر عرضه کنید. یا مشکل پنهای باند پیدا میکنید یا کند شدن سرور یا ...
- "اونا" اگر وقت کنند هر از چندگاهی برای تبلیغ و توسعه کارشون کتاب هم منتشر میکنند: (+)، تعدادی از اینها هم رایگان است.
و ... و ... بدون رعایت این موارد پروژههای خوب ارائه شده در اینترنت نمیفروشند! حتی شما دوست عزیز!