نکاتی درباره برنامه نویسی دستوری(امری)
mutable Keyword
در فصل دوم(شناسه ها) گفته شد که برای یک شناسه امکان تغییر مقدار وجود ندارد. اما در #F راهی وجود دارد که در صورت نیاز بتوانیم مقدار یک شناسه را تغییر دهیم.در #F هرگاه بخواهیم شناسه ای تعریف کنیم که بتوان در هر زمان مقدار شناسه رو به دلخواه تغییر داد از کلمه کلیدی mutable کمک میگیریم و برای تغییر مقادیر شناسهها کافیست از علامت (->) استفاده کنیم. به یک مثال در این زمینه دقت کنید:
#1 let mutable phrase = "Can it change? " #2 printfn "%s" phrase #3 phrase <- "yes, it can." #4 printfn "%s" phrase
در خط اول یک شناسه را به صورت mutable(تغییر پذیر) تعریف کردیم و در خط سوم با استفاده از (->) مقدار شناسه رو update کردیم. خروجی مثال بالا به صورت زیر است:
Can it change? yes, it can.
نکته اول: در این روش هنگام update کردن مقدار شناسه حتما باید مقدار جدید از نوع مقدار قبلی باشد در غیر این صورت با خطای کامپایلری متوقف خواهید شد.
#1 let mutable phrase = "Can it change? " #3 phrase <- 1
اجرای کد بالا خطای زیر را به همراه خواهد داشت.(خطا کاملا واضح است و نیاز به توضیح دیده نمیشود)
Prog.fs(9,10): error: FS0001: This expression has type int but is here used with type string
let redefineX() = let x = "One" printfn "Redefining:\r\nx = %s" x if true then let x = "Two" printfn "x = %s" x printfn "x = %s" x
در مثال بالا در تابع redefineX یک شناسه به نام x تعریف کردم با مقدار "One". یک بار مقدار شناسه x رو چاپ میکنیم و بعد دوباره بعد از شرط true یک شناسه دیگر با همون نام یعنی x تعریف شده است و در انتها هم دو دستور چاپ. ابتدا خروجی مثال بالا رو با هم مشاهده میکنیم.
Redefining: x = One x = Two x = One
let mutableX() = let mutable x = "One" printfn "Mutating:\r\nx = %s" x if true then x <- "Two" printfn "x = %s" x printfn "x = %s" x
Mutating: x = One x = Two x = Two
Reference Cells
روشی برای استفاده از شناسهها به صورت mutable است. با این روش میتونید شناسه هایی تعریف کنید که امکان تغییر مقدار برای اونها وجود دارد. زمانی که از این روش برای مقدار دهی به شناسهها استفاده کنیم یک کپی از مقدار مورد نظر به شناسه اختصاص داده میشود نه آدرس مقدار در حافظه.
به جدول زیر توجه کنید:
Member Or Field | Description | Definition |
(derefence operator)! | مقدار مشخص شده را برگشت میدهد | let (!) r = r.contents |
(Assignment operator)=: | مقدار مشخص شده را تغییر میدهد | let (:=) r x = r.contents <- x |
ref operator | یک مقدار را در یک reference cell جدید کپسوله میکند | let ref x = { contents = x } |
Value Property | برای عملیات get یا set مقدار مشخص شده | member x.Value = x.contents |
contents record field | برای عملیات get یا set مقدار مشخص شده | let ref x = { contents = x } |
let refVar = ref 6 refVar := 50
printfn "%d" !refVar
let xRef : int ref = ref 10 printfn "%d" (xRef.Value) printfn "%d" (xRef.contents) xRef.Value <- 11 printfn "%d" (xRef.Value) xRef.contents <- 12 printfn "%d" (xRef.contents)
10 10 11 12
خصیصه اختیاری در #F
در #F زمانی از خصیصه اختیاری استفاده میکنیم که برای یک متغیر مقدار وجود نداشته باشد. option در #F نوعی است که میتواند هم مقدار داشته باشد و هم نداشته باشد.
let keepIfPositive (a : int) = if a > 0 then Some(a) else None
let exists (x : int option) = match x with | Some(x) -> true | None -> false
چگونگی استفاده از option
مثال
let rec tryFindMatch pred list = match list with | head :: tail -> if pred(head) then Some(head) else tryFindMatch pred tail | [] -> None let result1 = tryFindMatch (fun elem -> elem = 100) [ 200; 100; 50; 25 ] //برابر با 100 است let result2 = tryFindMatch (fun elem -> elem = 26) [ 200; 100; 50; 25 ]// برابر با None است
یک مثال کاربردی تر
open System.IO let openFile filename = try let file = File.Open (filename, FileMode.Create) Some(file) with | ex -> eprintf "An exception occurred with message %s" ex.Message None
Enumeration
تقریبا همه با نوع داده شمارشی یا enums آشنایی دارند. در اینجا فقط به نحوه پیاده سازی آن در #F میپردازیم. ساختار کلی تعریف آن به صورت زیر است:
type enum-name = | value1 = integer-literal1 | value2 = integer-literal2 ...
type Color = | Red = 0 | Green = 1 | Blue = 2
let col1 : Color = Color.Red
type uColor = | Red = 0u | Green = 1u | Blue = 2u let col3 = Microsoft.FSharp.Core.LanguagePrimitives.EnumOfValue<uint32, uColor>(2u)
توضیح درباره use
در دات نت خیلی از اشیا هستند که اینترفیس IDisposable رو پیاده سازی کرده اند. این بدین معنی است که حتما یک متد به نام dispose برای این اشیا وجود دارد که فراخوانی آن به طور قطع باعث بازگرداندن حافظه ای که در اختیار این کلاسها بود میشود. برای راحتی کار در #C یک عبارت به نام using وجود دارد که در انتها بلاک متد dispose شی مربوطه را فراخوانی میکند.
using(var writer = new StreamWriter(filePath)) { }
let writeToFile fileName = use sw = new System.IO.StreamWriter(fileName : string) sw.Write("Hello ")
در #F اعداد دارای علامت و اعداد شناور دارای وابستگی با واحدهای اندازه گیری هستند که به نوعی معرف اندازه و حجم و مقدار و ... هستند. در #F شما مجاز به تعریف واحدهای اندازه گیری خاص خود هستید و در این تعاریف نوع عملیات اندازه گیری را مشخص میکنید. مزیت اصلی استفاده از این روش جلوگیری از رخ دادن خطاهای کامپایلر در پروژه است. ساختار کلی تعریف:
[<Measure>] type unit-name [ = measure ]
[<Measure>] type cm
[<Measure>] type ml = cm^3
let value = 1.0<cm>
قدرت اصلی واحدهای اندازه گیری #F در توابع تبدیل است. تعریف توابع تبدیل به صورت زیر میباشد:
[<Measure>] type g تعریف واحد گرم [<Measure>] type kg تعریف واحد کیلوگرم let gramsPerKilogram : float<g kg^-1> = 1000.0<g/kg> تعریف تابع تبدیل
[<Measure>] type degC // دما بر حسب سلسیوس [<Measure>] type degF // دما بر حسب فارنهایت let convertCtoF ( temp : float<degC> ) = 9.0<degF> / 5.0<degC> * temp + 32.0<degF> // تابع تبدیل سلسیوس به فارنهایت let convertFtoC ( temp: float<degF> ) = 5.0<degC> / 9.0<degF> * ( temp - 32.0<degF>) // تابع تبدیل فارنهایت به سلسیوس let degreesFahrenheit temp = temp * 1.0<degF> // درجه به فارنهایت let degreesCelsius temp = temp * 1.0<degC> // درجه به سلسیوس printfn "Enter a temperature in degrees Fahrenheit." let input = System.Console.ReadLine() let mutable floatValue = 0. if System.Double.TryParse(input, &floatValue)// اگر ورودی عدد بود then printfn "That temperature in Celsius is %8.2f degrees C." ((convertFtoC (degreesFahrenheit floatValue))/(1.0<degC>)) else printfn "Error parsing input."
خروجی مثال بالا :
Enter a temperature in degrees Fahrenheit. 90 That temperature in degrees Celsius is 32.22.
C# 7 is a major update with a lot of interesting new capabilities. And while there are plenty of articles on what you can do with it, there aren't quite as many on what you should do with it. Using the principles found in the .NET Framework Design Guidelines, we're going to take a first pass at laying down strategies for getting the most from these new features.
نکاتی از CSS جهت بالا بردن مهارت شما
در اینجا، یک سری نکات را در طول برنامه نویسی، متذکر میشوم تا مدیریت کدهای شما را در اندروید راحتتر کند.
یک نکتهی دیگر را که باید متذکر شوم این است که همه اصطلاحاتی که در این مقاله استفاده میشوند بر اساس اندروید استادیو و مستندات رسمی گوگل است است؛ به عنوان نمونه عبارتهای ماژول و پروژه آن چیزی هستند که ما در اندروید استادیو به آنها اشاره میکنیم، نه آنچه که کاربران Eclipse به آن اشاره میکنند.
یک. برای هر تکه کد و یا متدی که مینویسید مستندات کافی قرار دهید و اگر این متد نیاز به مجوز خاصی دارد مانند نمونه زیر، آن را حتما ذکر کنید:
/** * * <p> * check network is available or not <br/> * internet connection is not matter,for check internet connection refer to IsInternetConnected() Method in this class * </p> * <p> * Required Permission : <b>android.permission.ACCESS_NETWORK_STATE</b> * </p> * @param context * @return returns true if a network is available */ public boolean isNetworkAvailable(Context context) { ConnectivityManager connectivityManager = (ConnectivityManager) context.getSystemService(Context.CONNECTIVITY_SERVICE); NetworkInfo activeNetworkInfo = connectivityManager.getActiveNetworkInfo(); return activeNetworkInfo != null && activeNetworkInfo.isConnected(); }
public class ProjectSettings { public static NotificationsId=new NotificationsId(); public static UrlAddresss=new UrlAddresss(); public static SdPath=new SdPath(); ...... }
ProjectSettings.NotificationsId.UpdateNotificationId
سه. حداکثر استفاده از اینترفیس را به خصوص برای UI انجام بدهید:
به عنوان نمونه، بسیاری نمایش یک toast را به شکل زیر انجام میدهند:
Toast.makeText(context, message, Toast.LENGTH_SHORT).show();
public interface IMessageUI { void ShowToast(Context context,String message); } public class MessageUI impelement IMessageUI { public void ShowToast(Context context,string message) { Toast.makeText(context, message, Toast.LENGTH_SHORT).show(); } }
چهار. اگر برای اولین بار است وارد اندروید میشوید، خوب چرخههای یک شیء، چون اکتیویتی یا فراگمنت را یاد بگیرید تا در آینده با مشکلات خاصی روبرو نشوید.
چون اکتیویتی در حالت stop بوده و بعد از آن به حالت Resume رفته و تا موقعی که این اکتیویتی از حافظه خارج نشود یا گوشی چرخش نداشته باشد، واکشی دیتاها صورت نخواهد گرفت. پس بهترین مکان در این حالت، رویداد OnStart است که در هر دو وضعیت صدا زده میشود؛ یا اینکه در OnRestatr روی آداپتور تغییرات جدید را اعمال کنید تا نیازی به واکشی مجدد دادهها نباشد.
تا بدینجا اکتیویتی مشکلی ندارد و میتواند به عملیات پاسخ دهد ولی اگر قسمتی از اکتیویتی در زیر لایهای از UI پنهان شود، به عنوان مثال دیالوگی باز شود که قسمتی از اکتیویتی را بپوشاند و یا منویی همانند تلگرام قسمتی از صفحه را بپوشاند، اکتیویتی اصطلاحا در حالت Pause قرار گرفته و بدین ترتیب رویداد OnPause اجرا میگردد. اگر همین دیالوگ بسته شود و مجددا اکتیویتی به طور کامل نمایان گردد مجددا رویداد OnResume اجرا میگردد.
از رویداد Onresume میتوانید برای کارهایی که بین زمان آغاز اکتیویتی و برگشت اکتیویتی مشترکند استفاده کرد. اگر به هر نحوی اکتیویتی به طور کامل پنهان شود٬، به این معناست که شما به اکتیویتی دیگری رفتهاید رویداد OnStop اجرا شدهاست و در صورت بازگشت، رویداد OnRestart اجرا خواهد شد. ولی اگر مدت طولانی از رویداد OnStop بگذرد احتمال اینکه سیستم مدیریت منابع اندروید، اکتیویتی شما را از حافظه خارج کند زیاد است و رویداد OnDestroy صورت خواهد گرفت. در این حالت دفعه بعد، مجددا همه عملیات از ابتدا آغاز میگردند.
شش. اگر برنامه شما قرار است در چندین حالت مختلفی که اتفاق میافتد، یک کار خاصی را انجام دهد، برای برنامهتان یک Receiver بنویسید و در آن کدهای تکراری را نوشته و در محلهای مختلف وقوع آن رویدادها، رسیور را صدا بزنید. برای نمونه برنامه تلگرام یک سرویس پیام رسان پشت صحنه دارد که در دو رویداد قرار است اجرا شوند. یکی موقعی که گوشی بوت خود را تکمیل کرده است و در حال آغاز فرایندهای سیستم عامل است و دیگر زمانی است که برنامه اجرا میشود. در اینجا تلگرام از یک رسیور سیستمی برای آگاهی از بوت شدن و یک رسیور داخل برنامه جهت آگاهی از اجرای برنامه استفاده میکند و هر دو به یک کلاس از جنس BroadcastReceiver متصلند:
<receiver android:name=".AppStartReceiver" android:enabled="true"> <intent-filter> <action android:name="org.telegram.start" /> <action android:name="android.intent.action.BOOT_COMPLETED" /> </intent-filter> </receiver>
public class AppStartReceiver extends BroadcastReceiver { public void onReceive(Context context, Intent intent) { AndroidUtilities.runOnUIThread(new Runnable() { @Override public void run() { ApplicationLoader.startPushService(); } }); } }
برنامه تلگرام حتی برای حالتهای پخش هم رسیورها استفاده کرده است که در همین رسیور وضعیت تغییر پلیر مشخص میشود:
<receiver android:name=".MusicPlayerReceiver" > <intent-filter> <action android:name="org.telegram.android.musicplayer.close" /> <action android:name="org.telegram.android.musicplayer.pause" /> <action android:name="org.telegram.android.musicplayer.next" /> <action android:name="org.telegram.android.musicplayer.play" /> <action android:name="org.telegram.android.musicplayer.previous" /> <action android:name="android.intent.action.MEDIA_BUTTON" /> <action android:name="android.media.AUDIO_BECOMING_NOISY" /> </intent-filter> </receiver>
هفت. اگر از یک ORM برای لایه دادهها استفاده میکنید (قبلا در سایت جاری در مورد ORMهای اندروید صحبت کردهایم و ORMهای خوش دستی که خودم از آنها استفاده میکنم ActiveAndroid و CPORM هستند که هم کار کردن با آنها راحت است و هم اینکه امکانات خوبی را عرضه میکنند) در این نوع ORMها شما نباید انتظار چیزی مانند EF را داشته باشید و در بعضی موارد باید کمی خودتان کمک کنید. به عنوان مثال در Active Android برای ایجاد یک inner join باید به شکل زیر بنویسید:
From query= new Select() .from(Poem.class) .innerJoin(BankPoemsGroups.class) .on("poems.id=bank_poems_groups.poem") .where("BankGroup=?", String.valueOf(groupId)); return query.execute();
@Table(name="poems") public class Poem extends Model { public static String tableName="poems"; public static String codeColumn="code"; public static String titleColumn="title"; public static String bookColumn="book"; ...... @Column(name="code",index = true) public int Code; @Column(name="title") public String Title; @Column(name="book") public Book Book; .....}
From query= new Select() .from(Poem.class) .innerJoin(BankPoemsGroups.class) .on(Poem.TableName+"."+ Poem.IdColumn+"="+ BankPoemsGroups.TableName+"."+ BankPoemsGroups.PoemColumn) .where(Poem.BankGroupColumn+"=?", String.valueOf(groupId)); return query.execute();
public class QueryConcater { public String GetInnerJoinQuery(String table1,String field1,String table2,String field2) { String query=table1 +"." +field1+"="+table2+"."+field2; return query; } ...... }
return new Select() .from(Color.class) .innerJoin(ProductItem.class) .on(queryConcater.GetInnerJoinQuery(ProductItem.TableName, ProductItem.ColorColumn, Color.TableName)) .where(queryConcater.WhereConditionQuery (ProductItem.TableName, ProductItem.ProductColumn), productId) .execute();
هشت. سعی کنید همیشه از یک سیستم گزارش خطا در اپلیکیشن خود استفاده کنید. در حال حاضر معروفترین سیستم گزارش خطا Acra است که میتوانید backend آن را هم از اینجا تهیه کنید و اگر هم نخواستید، سایت Tracepot امکانات خوبی را به رایگان برای شما فراهم میکند. از این پس با سیستم آکرا شما به یک سیستم گزارش خطا متصلید که خطاهای برنامه شما در گوشی کاربر به شما گزارش داده خواهد شد. این گزارشها شامل:
- وضعیت گوشی در حین باز شدن برنامه و در حین خطا چگونه بوده است.
- مشخصات گوشی
- این خطا به چه تعداد رخ داده است و برای چه تعداد کاربر
- گزارش گیری بر اساس اولین تاریخ رخداد خطا و آخرین تاریخ، نسخه سیستم عامل اندروید، ورژن برنامه شما و...
نه. آکرا همانند Elmah نمیتواند خطاهای catch شده را دریافت کند. برای حل این مشکل عبارت زیر را در catchها بنویسید:
ACRA.getErrorReporter().handleException(caughtException);
نمونه اشتباه:
public void CopyFile(String source,String destination,CopyFileListener copyFileListener) { try { InputStream in = new FileInputStream(source); OutputStream out = new FileOutputStream(destination); long fileLength=new File(source).length(); // Transfer bytes from in to out byte[] buf = new byte[64*1024]; int len; long total=0; while ((len = in.read(buf)) > 0) { out.write(buf, 0, len); total+=len; copyFileListener.PublishProgress(fileLength,total); } in.close(); out.close(); } catch (IOException e) { e.printStackTrace(); } }
public void CopyFile(String source,String destination,CopyFileListener copyFileListener) throws IOException { InputStream in = new FileInputStream(source); OutputStream out = new FileOutputStream(destination); long fileLength=new File(source).length(); // Transfer bytes from in to out byte[] buf = new byte[64*1024]; int len; long total=0; while ((len = in.read(buf)) > 0) { out.write(buf, 0, len); total+=len; copyFileListener.PublishProgress(fileLength,total); } in.close(); out.close(); }
مجموعه نکاتی از VS Code
برای انجام عملیات پرس و جوی LINQ با استفاده از روش پردازش موازی به راحتی میتوان الحاقیه AsParallel را به هر دادهای از نوع IEnumerable<T> افزود:
var data = new int[] { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 }; // پرس و جوی عادی var q1 = from i in data select i; // پرس و جو به شیوه موازی var q2 = from i in data.AsParallel() select i;
الحاقیه .AsParallel() در پرس و جویq2 نسخه موازی LINQ را بر روی متغیر data اجرا میکند و اگر همه چیز به صورت صحیح انجام شود هر دو پرس و جو باید نتایج یکسانی داشته باشند، اما نتایج عبارتند از :
//نتیجه اجرای q1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 //نتیجه اجرای q2 0 6 1 7 2 8 3 9 4 10 5
همانطور که ملاحظه میکنید ترتیب واقعی نتایج اجرای پرس و جوها با یکدیگر متفاوتاند و نکته جالبتر آنکه با هر بار اجرای برنامه نتیجه اجرای پرس و جوی q2 با نتیجه سری قبل خودش متفاوت است که این تفاوت به چگونگی تقسیم بندی انجام کار میان هستههای سی پی یو، بستگی دارد. نکته بسیار مهم آن است که عملیات پردازش موازی خود را ملزم به حفظ ترتیب دادهها نمیداند مگر آنکه مجبورش کنیم و این رفتار پردازش موازی به دلیل بالا بردن راندمان عملیات است در نتیجه انجام پرس و جوهای موازی توسط الحاقیه .AsParallel() خیلی هم ساده نیست و ممکن است منجر به تولید نتایج ناخواسته شود.
حال اگر چگونگی ترتیب دادهها، برایمان مهم است به دو روش میتوانیم آن را انجام دهیم:
1- افزودن عبارت orderby به پرس و جو
2- استفاده از الحاقیه AsOrdered
var q3 = from i in data.AsParallel() orderby i select i; var q4 = from i in data.AsParallel().AsOrdered() select i;
که نتیجه انجام هر دو پرس و جوی بالا یکی خواهد بود. حال مسأله دیگر این است که آیا همیشه استفاده از پردازش موازی مفید خواهد بود یا خیر؟پاسخ این سؤال وابسته است به نوع مسأله و حجم داده مورد نظر و مشخصات سیستمی که قرار است از آن کد استفاده کند. چگونگی اندازه سرعت و مقدار مصرف حافظه در اجرای چهار پرس و جوی فوق در کامپیوتر من با پردازنده Intel Q9550 به شکل زیر است:
ابتدا مدلهای برنامه را در نظر بگیرید که از یک صورتحساب، به همراه ریز قیمتهای آیتمهای مرتبط با آن تشکیل شده است:
public class Bill { public int Id { set; get; } public string Name { set; get; } public virtual ICollection<Transaction> Transactions { set; get; } } public class Transaction { public int Id { set; get; } public DateTime AddDate { set; get; } public int Amount { set; get; } [ForeignKey("BillId")] public virtual Bill Bill { set; get; } public int BillId { set; get; } }
public class MyContext : DbContext { public DbSet<Bill> Bills { get; set; } public DbSet<Transaction> Transactions { get; set; } }
public class Configuration : DbMigrationsConfiguration<MyContext> { public Configuration() { AutomaticMigrationsEnabled = true; AutomaticMigrationDataLossAllowed = true; } protected override void Seed(MyContext context) { var bill1 = new Bill { Name = "bill-1" }; context.Bills.Add(bill1); for (int i = 0; i < 11; i++) { context.Transactions.Add(new Transaction { AddDate = DateTime.Now.AddDays(-i), Amount = 1000000000 + i, Bill = bill1 }); } base.Seed(context); } }
اولین مثال: یک جمع ساده
public static class Test { public static void RunTests() { Database.SetInitializer(new MigrateDatabaseToLatestVersion<MyContext, Configuration>()); using (var context = new MyContext()) { var sum = context.Transactions.Sum(x => x.Amount); Console.WriteLine(sum); } } }
خروجی SQL کوئری فوق به نحو زیر است:
SELECT [GroupBy1].[A1] AS [C1] FROM ( SELECT SUM([Extent1].[Amount]) AS [A1] FROM [dbo].[Transactions] AS [Extent1] ) AS [GroupBy1]
Arithmetic overflow error converting expression to data type int.
راه حل:
نیاز است جمع را بر روی Int64 بجای Int32 انجام دهیم:
var sum2 = context.Transactions.Sum(x => (Int64)x.Amount);
SELECT [GroupBy1].[A1] AS [C1] FROM ( SELECT SUM( CAST( [Extent1].[Amount] AS bigint)) AS [A1] FROM [dbo].[Transactions] AS [Extent1] ) AS [GroupBy1]
مثال دوم: سیستم باید بتواند با نبود رکوردها نیز صحیح کار کند
برای نمونه کوئری زیر را بر روی بازهای که سیستم عملکرد نداشته است، در نظر بگیرید:
var date = DateTime.Now.AddDays(10); var sum3 = context.Transactions .Where(x => x.AddDate > date) .Sum(x => (Int64)x.Amount);
SELECT [GroupBy1].[A1] AS [C1] FROM ( SELECT SUM( CAST( [Extent1].[Amount] AS bigint)) AS [A1] FROM [dbo].[Transactions] AS [Extent1] WHERE [Extent1].[AddDate] > @p__linq__0 ) AS [GroupBy1]
The cast to value type 'Int64' failed because the materialized value is null. Either the result type's generic parameter or the query must use a nullable type.
var date = DateTime.Now.AddDays(10); var sum3 = context.Transactions .Where(x => x.AddDate > date) .Sum(x => (Int64?)x.Amount) ?? 0;
مثال سوم: حالتهای خاص استفاده از خواص راهبری
کوئری زیر را در نظر بگیرید:
var sum4 = context.Bills.First().Transactions.Sum(x => (Int64?)x.Amount) ?? 0;
SELECT [Extent1].[Id] AS [Id], [Extent1].[AddDate] AS [AddDate], [Extent1].[Amount] AS [Amount], [Extent1].[BillId] AS [BillId] FROM [dbo].[Transactions] AS [Extent1] WHERE [Extent1].[BillId] = @EntityKeyValue1
راه حل کنونی:
var entry = context.Bills.First(); var sum5 = context.Entry(entry).Collection(x => x.Transactions).Query().Sum(x => (Int64?)x.Amount) ?? 0;
SELECT [GroupBy1].[A1] AS [C1] FROM ( SELECT SUM( CAST( [Extent1].[Amount] AS bigint)) AS [A1] FROM [dbo].[Transactions] AS [Extent1] WHERE [Extent1].[BillId] = @EntityKeyValue1 ) AS [GroupBy1]
نکاتی که در اینجا ذکر شدند در مورد تمام توابع تجمعی مانند Sum، Count، Max و Min و غیره صادق هستند و باید به آنها نیز دقت داشت.